A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendeleti szabályozás
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló
indítványok tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Püspökladány Város
Önkormányzatának a Püspökladány Város Önkormányzata és
szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/1998.
(XI. 27.) sz. rendelete 3. § (3) bekezdésének “az
alpolgármester közreműködésével” szövegrésze, a 17. § (2)
bekezdésének “különös tekintettel a közművelődési,
vállalkozásfejlesztési, helyi sajtó-irányítási feladatokra”
szövegrésze és a 17. § (3) bekezdése alkotmányellenes, ezért
e rendelkezéseket megsemmisíti.
A 3. § (3) bekezdése és a 17. § (2) bekezdése a
megsemmisítést követően az alábbi szöveggel marad hatályban:
“3. § (3) Az üléstervet a polgármester készíti elő, aki
napirendi javaslatot kér a képviselőktől, az önkormányzati
intézmények, a közszolgáltatást nyújtó szervezetek, civil
szerveződések vezetőitől.”
“17. § (2) Az alpolgármester a polgármester irányításával
látja el feladatait.”
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az egyik indítványozó, a Hajdú-Bihar Megyei Közigazgatási
Hivatal vezetője a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi
LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 99. § (2) bekezdés a)
pontja alapján indítvánnyal fordult az Alkotmánybírósághoz,
amelyben kérte Püspökladány Város Önkormányzatának a
Püspökladány Város Önkormányzata és szervei Szervezeti és
Működési Szabályzatáról szóló 13/1998. (XI. 27.) sz.
rendelete (a továbbiakban: SZMSZ) 3. § (3) bekezdése, 17. §
(2)-(3) bekezdései alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését. Az indítványozó álláspontja szerint az
alpolgármester a képviselő-testületnek nem szerve, ezért az
alpolgármesterre az SZMSZ támadott rendelkezéseiben történő
hatáskör, illetőleg képviseleti jog átruházás törvénysértő,
szűkíti a polgármester irányítási jogkörének teljességét. E
rendelkezések – véleménye szerint – sértik az Ötv. 9. § (2)
és (3) bekezdésének, a 34. § rendelkezéseit, s ezen keresztül
az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésének a jogszabályi
hierarchiára vonatkozó rendelkezését.
A másik indítványozó – aki önkormányzati képviselő – az SZMSZ
17. § (2) és (3) bekezdései alkotmányellenességének
megállapítását és megsemmisítését kérte az
Alkotmánybíróságtól. Álláspontja szerint a támadott
rendelkezések az alpolgármester hatáskörét a polgármester
hatáskörének elvonásával szabályozzák és ez ellentétes az
Ötv. 9. § (1) bekezdése, 10. § (1) bekezdés b) pontja és a
34. § rendelkezéseivel, amely sérti az Alkotmány 44/A. § (2)
bekezdését. Az indítványozó szerint az SZMSZ 17. § (2)
bekezdésében a “különös tekintettel” szóhasználat önmagában
is jogbizonytalanságot okoz, hiszen az Alkotmánybíróság már
korábbi határozataiban elvi jellegű megállapításként
hangsúlyozta, hogy a világos, érthető és megfelelően
értelmezhető normatartalom a normaszöveggel szemben
alkotmányos követelmény.
Az Alkotmánybíróság az indítványokat tartalmi azonosságukra
tekintettel egyesítette és azokat egy eljárásban bírálta el.
II.
Az Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglalt döntését a
következő jogszabályi rendelkezésekre alapozta.
1. Az Alkotmány indítványokkal érintett rendelkezései a
következők:
“2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
“44/A. § (1) A helyi képviselőtestület:
e) törvény keretei között önállóan alakítja ki a szervezetét
és működési rendjét,”
“44/A. § (2) A helyi képviselőtestület a feladatkörében
rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb
szintű jogszabállyal.”
2. Az Ötv. indítványokkal érintett rendelkezései a
következők:
“9. § (1) Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati
feladat- és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg. A
képviselő-testületet a polgármester képviseli.
(2) Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és
szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a
részönkormányzat testülete, a képviselő-testület hivatala
látják el.
(3) A képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre,
a bizottságaira, a részönkormányzat testületére, a helyi
kisebbségi önkormányzat testületére, törvényben
meghatározottak szerint társulására ruházhatja. E hatáskör
gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja. Az
átruházott hatáskör tovább nem ruházható.”
“10. § (1) A képviselő-testület hatásköréből nem ruházható
át:
b) szervezetének kialakítása és működésének meghatározása,
továbbá a törvény által hatáskörébe utalt választás,
kinevezés, megbízás;”
“16. § (1) A képviselő-testület a törvény által nem
szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá
törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására
önkormányzati rendeletet alkot.”
“34. § (1) A képviselő-testület – a saját tagjai közül, a
polgármester javaslatára, titkos szavazással – a polgármester
helyettesítésére, munkájának a segítésére alpolgármestert
választ, alpolgármestereket választhat. Az alpolgármester
megbízatása a megválasztásával kezdődik és amennyiben az
önkormányzati választáson települési képviselőnek
megválasztották, akkor az új képviselő-testület alakuló
üléséig tart. Ha az alpolgármestert az önkormányzati
választáson települési képviselőnek nem választották meg,
akkor az alpolgármesteri megbízatása a választás napjával
megszűnik.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el
feladatait.”
3. Az SZMSZ indítványokkal támadott rendelkezései:
“3. § (3) Az üléstervet az alpolgármester közreműködésével a
polgármester készíti elő, aki napirendi javaslatot kér a
képviselőktől, az önkormányzati intézmények, a
közszolgáltatást nyújtó szervezetek, civil szerveződések
vezetőitől.”
“17. § (2) Az alpolgármester a polgármester irányításával
látja el feladatait, különös tekintettel a közművelődési,
vállalkozásfejlesztési, helyi sajtó-irányítási feladatokra.
(3) Ezen feladatai ellátása érdekében jogosult az
önkormányzat valamennyi szervezetétől közvetlenül információt
kérni, az önkormányzat nevében tárgyalni, nyilatkozni.”
III.
Az indítványok megalapozottak.
1. Az Ötv. 9. § (1) bekezdése alapján az önkormányzat jogi
személy, az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő-
testületet illetik meg, és a képviselő-testületet a
polgármester képviseli. Az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés e)
pontja alapján a helyi képviselő-testület törvény keretei
között önállóan alakítja ki szervezetét és működési rendjét.
Az Ötv. 10. § (1) bekezdés b) pontja alapján a képviselő-
testület hatásköréből nem ruházható át szervezetének
kialakítása és működésének meghatározása, amely az Ötv. 10. §
(1) bekezdés a) pontjában megfogalmazott önkormányzati
rendeletalkotással történik. A képviselő-testület
szervezetalakítási szabadságának azonban korlátja az Ötv. 9.
§ (3) bekezdése, amely taxatíve felsorolja azokat a
szerveket, amelyekre a képviselő-testület egyes hatásköreit
átruházhatja, illetőleg az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében
meghatározott alkotmányos korlát, amely szerint az
önkormányzati rendelet nem lehet ellentétes a magasabb szintű
jogszabállyal. Ezzel kapcsolatosan az Alkotmánybíróság
korábbi határozatában megállapította, hogy a képviselő-
testület (közgyűlés) “széles autonómiával rendelkezik
szervezeti és működési rendjének meghatározása során.
Szervezetalakítási autonómiájának egyetlen korlátja van, hogy
a szervezeti és működési szabályzatában megállapított
szervezeti szabályok nem lehetnek ellentétesek a törvény
rendelkezéseivel.” (1285/H/1993. AB határozat ABH 1994, 801.)
Az Ötv. 9. § (2) bekezdése alapján az alpolgármester a
képviselő-testületnek nem szerve, ezért a képviselő-testület
hatáskört az alpolgármesterre nem is ruházhat át. Az
alpolgármester az Ötv. 34. § (2) bekezdése alapján teljes
egészében a polgármester irányításával látja el feladatát. A
polgármester irányítási jogkörébe beletartozik a megfelelő
munkamegosztás, az alpolgármester feladatának meghatározása
is, illetőleg több alpolgármester esetén az őt helyettesítő
alpolgármester személyének kijelölése. Ugyanakkor a képviselő-
testület az irányítási jogkör szűkítésével a polgármester
hatáskörét vonta el az SZMSZ 3. § (3) bekezdésében írt
rendelkezéssel, amely meghatározza a polgármester részére,
hogy az üléstervet az alpolgármester közreműködésével készíti
elő, illetőleg az SZMSZ 17. § (2) bekezdésének második
fordulata, amely az alpolgármester feladatai között állapítja
meg a közművelődési, vállalkozásfejlesztési, helyi sajtó-
irányítási feladatokat. Mindezek alapján az Alkotmánybíróság
az SZMSZ 3. § (3) bekezdésének “az alpolgármester
közreműködésével” szövegrészét, a 17. § (2) bekezdésének
“különös tekintettel a közművelődési, vállalkozásfejlesztési,
helyi sajtó-irányítási feladatokra” szövegrészét – mint
törvényellenes szabályozást, melyek sértik az Alkotmány 44/A.
§ (2) bekezdés rendelkezését – a rendelkező részben foglaltak
szerint megsemmisítette.
2. A polgármester jogállását az Alkotmány 44/B. § (1)
bekezdése alapozza meg, amikor kinyilvánítja: “A helyi
képviselő-testület elnöke a polgármester.” A polgármester
ezáltal olyan önkormányzati vezető, akinek az Alkotmányban
meghatározott közjogi pozícióját és funkcióját a jogalkotó is
köteles figyelembe venni.
“Az Ötv. 9. § (1) bekezdése szerint "az önkormányzat jogi
személy". E törvényi rendelkezés folytán az önkormányzat
polgári jogi személyiséggel rendelkezik. Az önkormányzatnak
az Alkotmányból és a vonatkozó törvényekből fakadó közhatalmi
jogosítványai külön kinyilvánítás nélkül is
kétségbevonhatatlanul kifejezésre juttatják az önkormányzat
közjogi jogi személyiségének tényét és sajátosságait. Az Ötv.
9. § (1) bekezdésének az a rendelkezése, amely szerint "a
képviselő-testületet a polgármester képviseli", a
polgármestert egyaránt felruházza az önkormányzat polgári
jogi és közjogi képviseletének jogával. A kétféle képviseleti
jog a közös vonások mellett természetesen több tekintetben
különbözik egymástól. Mindkét képviselet lényeges közös
vonása ered az Ötv. 9. § (2) bekezdésének abból a
megállapításából, amelyből kitűnik, hogy a polgármester a
képviselő-testület egyik szerve. A polgármester tehát mint
egyszemélyes önkormányzati szerv törvényi előírás alapján
jogosult képviselni az önkormányzati jogok elsődleges
letéteményesét, a több választott tagból álló, tehát
kollegiális jellegű képviselő-testületet.” (961/B/1993. AB
határozat ABH 1994, 624-625.)
Az Ötv. 34. § (1) bekezdése alapján a képviselő-testület – a
saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, titkos
szavazással – a polgármester helyettesítésére, munkájának a
segítésére alpolgármestert választ, alpolgármestereket
választhat. Az alpolgármester jogállását tekintve
önkormányzati képviselő, aki az Ötv. 34. § (3) bekezdése
alapján a polgármester irányításával látja el feladatait. “Az
Ötv. 19. § (2) bekezdés d) pontja szerint a települési
képviselő "megbízás alapján képviselheti a képviselő-
testületet". A polgármester számára az Ötv.-ben biztosított
általános jellegű képviseleti jog nem korlátozza, illetve nem
zárja ki a települési képviselő képviseleti jogát. Ez a jog
ugyanis az Ötv. rendelkezéseiből fakadóan nem általános,
hanem kifejezetten megbízáshoz kötött. Míg a polgármester
számára a törvény nem írja elő a megbízás szükségességét, – a
képviselet éppen a törvény előírásán alapul – a
képviselőtestület tagja – az Ötv. idézett előírása
figyelembevételével – azonban csak megbízás alapján járhat
el.” (961/B/1993. AB határozat ABH 1994, 630.) Az
alpolgármester – jogállásából eredő - képviseleti
jogosultsága nem azonos a polgármester képviseleti
jogosultságával. Az Ötv. 19. § (2) bekezdés d) pontja alapján
az alpolgármester, mint települési képviselő megbízás alapján
képviselheti a képviselő-testületet. Ez a képviselet azonban
eseti jellegű és minden esetben a képviselő-testület egyedi
határozatán alapulhat. Önkormányzati rendeletben nem
szabályozható részleges képviselet sem.
A püspökladányi önkormányzat az alpolgármester számára
törvényi felhatalmazás hiányában adott általános képviseleti
jogosultságot, mivel az SZMSZ 17. § (3) bekezdésében
szabályozott közvetlen információkérési, tárgyalási,
nyilatkozattételi jog a képviseleti jogkör része. Az
alpolgármester – mivel nem a képviselő-testület szerve – a
képviselő-testülettől, mint települési képviselő az Ötv. 19.
§ (2) bekezdés d) pontja alapján kaphat eseti jellegű
képviseletre megbízást, illetőleg a polgármestertől –
alpolgármesteri tisztségéből adódóan – az Ötv. 34. § (2)
bekezdése alapján a polgármester helyettesítésére kaphat
képviseletre megbízást. A polgármestert irányítási jogkörében
illeti meg az a jog, hogy felhatalmazást adjon az
alpolgármester számára tárgyalás lefolytatására vagy
nyilatkozattételre.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a püspökladányi
önkormányzat az SZMSZ 17. § (3) bekezdésében törvénysértő
módon korlátozta a polgármester Ötv. 9. § (1) bekezdésében
biztosított képviseleti jogát, s ez sérti az Alkotmány 44/A.
§ (2) bekezdésének rendelkezését. Ezért az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy az SZMSZ 17. § (3) bekezdése
alkotmányellenes és azt a rendelkező részben foglaltak
szerint megsemmisítette.
3. Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
foglalt jogállamiságból eredő jogbiztonság vonatkozásában az
SZMSZ 17. § (2) bekezdése “különös tekintettel” szövegrésze
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatát mellőzte, mivel
a fentiekben az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésére tekintettel
oly mértékű alkotmányellenességet állapított meg, amely
önmagában is az SZMSZ 17. § (2) bekezdésének “különös
tekintettel a közművelődési, vállalkozásfejlesztési, helyi
sajtó-irányítási feladatokra” szövegrészének megsemmisítését
eredményezte.
A határozat Magyar Közlönyben történő közzététele az Abtv.
41. §-án alapul.
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró
. |