Hungarian
Ügyszám:
.
448/D/1990
Előadó alkotmánybíró: Zlinszky János Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 32/1990. (XII. 22.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1990/145
.
A döntés kelte: Budapest, 12/11/1990
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                  A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az   Alkotmánybíróság   Sándor   Árpád   lenti   lakosnak
    jogszabály  alkotmányosságának   felülvizsgálata   iránti
    indítványa és  alkotmányjogi panasza tárgyában meghozta a
    következő

                          határozatot:

    Az Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy  az 1957. évi IV.
    törvény módosításáról  és egységes  szövegéről rendelkező
    1981. évi  I. törvény 72. §  (1)  bekezdése és a 63/1981.
    ( XII. 5. )   MT   rendelet   a   módosításokkal   együtt
    alkotmányellenes,  ezért   azokat  1991.   március   31-i
    hatállyal  megsemmisíti.     Mulasztásban   megnyilvánuló
    alkotmány ellenesség a közigazgatási határozatok bírósági
    felülvizsgálatára    vonatkozó    törvényi    szabályozás
    elmulasztása,  ezért  felhívja  a  Kormányt,  hogy  1991.
    január  31-ig   terjesszen  az   Országgyűlés  elé  olyan
    törvényjavaslatot,  amely   a  közigazgatási  határozatok
    törvényességének bírósági  ellenőrzését  az  Alkotmánynak
    megfelelően szabályozza.

    Megállapítja, hogy  Sándor Árpád  indítványozó  panaszolt
    ügyében a  megsemmisítés visszamenőleges hatályú, ezért a
    megsemmisített   jogszabályok   nem   képezik   hatásköri
    akadályát  a   bélbaltavári  Községi   Közös  Tanács  VB.
    szakigazgatási Szerve  által 469-6/1989.szám alatt hozott
    és  Vas   Megye  Tanácsa  VB  Igazgatási  Osztálya  által
    7174-7/1989.   szám alatt  helybenhagyott államigazgatási
    határozat törvényessége bírósági felülvizsgálatának.

    Az  Alkotmánybíróság  elrendeli  határozatának  a  Magyar
    Közlönyben való közzétételét.
                              Indokolás

      Az indítványozó előadása szerint sorozatos földrengések a
      családi házát  úgy megrongálták,  hogy az építési hatóság
      annak  lebontását  rendelte  el.    A  lakásügyi  hatóság
      családjával   együtt   egy   tanácsi   kezelésben   levő,
      szolgálati célra  fenntartott lakásba  költöztette, ennek
      állapota azonban a rendeltetésszerű használatot nem teszi
      lehetővé,   és   egyébként   a   kiutalás   is   bármikor
      visszavonható ideiglenes  jellegű.   A kiutaló  határozat
      felülvizsgálata  iránti   kérelmét   a   városi   bíróság
      elutasította, mivel  a  63/1981.( XII. 5. )  MT  rendelet
      1. §-ának  (1)  bekezdése annak bírósági felülvizsgálatát
      nem teszi  lehetővé.  Az indítványozó álláspontja szerint
      alkotmányellenes   a   bíróság   által   felülvizsgálható
      államigazgatási   határozatok   körének   a   hivatkozott
      minisztertanácsi  rendelet   szerinti  szűkítése,  emiatt
      alkotmányjogi panaszt is előterjesztett.

      Az Alkotmánybíróság  a fent  ismertetett tartalom alapján
      az indítványt  az 1989. évi XXXII. tv. 1. §-ának b ), d )
      és e )  pontja szerint  vizsgálta, és  ennek keretében az
      Igazságügyi Minisztérium államtitkárának észrevételeit is
      beszerezte.   E szerint az 1989. évi XXXI. tv. 30. §-a az
      Alkotmány   50. §-át   újraszabályozta,  és   ennek   (2)
      bekezdése  kimondja,   hogy   a   bíróság   ellenőrzi   a
      közigazgatási   határozatok    törvényességét.       Ezen
      alkotmányos  rendelkezéssel  valóban  ellentétben  áll  a
      63/1981.  ( XII. 5. ) MT rendelet, de ezt az ellentétet a
      közigazgatási  bíráskodásról  szóló  törvényjavaslat  meg
      fogja  szüntetni,  és  a  jogszerű  állapotot  meg  fogja
      teremteni.

      A fentiek  alapján  az  Alkotmánybíróság  a  következőket
      állapította meg:

      Az       államigazgatási       határozatok       bírósági
      felülvizsgálatáról rendelkező  63/1981.   ( XII. 5. )  MT
      rendelet a  megalkotásakor nem ütközött az akkor hatályos
      Alkotmány rendelkezéseibe,  de alkotmányellenessé vált az
      az  1989.   évi  XXXI.  tv.  30. §-a  folytán,  amely  az
      Alkotmány jelenlegi 50. §-ának szövegét meghatározta.

      Az Alkotmány 50. §-ának  (2)  bekezdése általánossá teszi
      a bíróságnak a közigazgatási határozatok törvényességének
      ellenőrzésére vonatkozó  jogát.   A 63/1981.  ( XII. 5. )
      MT számú  rendeletnek egyes - a bírósági felülvizsgálatot
      lehetővé   tevő    -   rendelkezései   tartalmukban   nem
      alkotmányellenesek ugyan,  de alkotmányellenes az, hogy a
      felülvizsgálatot  csak   e  jogszabály   által  felsorolt
      államigazgatási határozatok esetében teszi lehetővé.  Ezt
      az  alkotmányellenességet   az  1987.   évi  XI.  törvény
      3. §-ának g /  pontjára tekintettel csak olyan új törvény
      megalkotásával  lehet   megszüntetni,  amely  a  bírósági
      felülvizsgálat lehetőségét alkotmányossá teszi.

      Ez    utóbbi     törvényi    rendelkezésre    tekintettel
      alkotmányellenes az  1957. évi  IV. tv.  módosításáról és
      egységes  szövegéről   rendelkező  1981.   évi   I.   tv.
      72. §-ának  (1)   bekezdése is, mert a büntető, a polgári
      és   az    államigazgatási   eljárást   törvénynek   kell
      szabályoznia,  tehát  kizárt  annak  a  lehetősége,  hogy
      törvényi felhatalmazás  alapján e tárgykörben alacsonyabb
      szintű jogszabály rendelkezzen.

      A Minisztertanács  a 63/1981.   ( XII. 5. ) MT rendeletet
      az 1981.  évi I. tv. 72. §-ának  (1)  bekezdésében kapott
      felhatalmazásra  hivatkozással   alkotta  meg,  ezért  az
      Alkotmánybíróság a  vizsgálatot e  törvényi rendelkezésre
      is    kiterjesztetve     az    alkotmányellenességet    e
      vonatkozásban is megállapította.

      Végső következtetésként  tehát megállapítható  volt, hogy
      az Alkotmány 50. §-ának az 1989. évi XXXI. tv. 30. §-ával
      történt módosításával  a  jogszabályalkotás  a  mulasztás
      állapotába került.    Ezt  a  mulasztásban  megnyilvánuló
      alkotmányellenességet az  1989. évi  XXXII. tv. 1. §-ának
      e )  pontja   alapján  meg  kellett  szüntetni.    Az  új
      törvényjavaslat előterjesztése  és  országgyűlési  vitája
      azonban időt  igényel, ezért az Alkotmánybíróság az 1989.
      évi XXXII.  tv. 43. §-a  (4)  bekezdésének alkalmazásával
      a  40. §   alapján  megsemmisítette  az  alkotmányellenes
      jogszabályt, és 1991. január 31-ben állapította meg azt a
      határidőt amely  elegendő  a  kialakult  alkotmányellenes
      állapot megszüntetéséhez.

      Az új  jogszabály esetleges  késedelmes megalkotásáig  az
      Alkotmány rendelkezései  szerint kell  az államigazgatási
      határozatok   bírósági    felülvizsgálatának   kérdésében
      eljárni.   Ez azt jelenti, hogy egyelőre nem lesz a bírói
      felülvizsgálatnak azon  ügyekben sem  törvényes korlátja,
      ahol a korlátozásnak az Alkotmány 70/K. §-a szerint nincs
      akadálya.

      Az Alkotmánybíróság  vizsgálta a  panaszos konkrét ügyben
      előterjesztett egyéni alkotmányjogi panaszát.  A panaszos
      a  vele   szemben  hozott   II.     fokon  is   elutasító
      államigazgatási  határozatot  bíróság  előtt  megtámadta,
      keresetét  a   Szombathelyi  Városi  Bíróság  -  hatáskör
      hiányában -  idézés kibocsátása  nélkül elutasította.  Az
      elutasító  végzés   1990.  III. 7-én   kelt.     Panaszos
      alkotmányjogi panasza  1990. IV. 12-én  - az AB tv. 48. §
      (2)  bekezdése  szerinti  határidőn  belül -  érkezett az
      Alkotmánybírósághoz.

      A panasz  benyújtója  a  48. §   (1)   bekezdése  szerint
      fordult   az   Alkotmánybírósághoz,   miután   az   adott
      időpontban jogorvoslati  lehetőségét  kimerítette,  és  a
      Bíróság  végzése   szerint  a   bírói   út   jogorvoslati
      lehetősége számára nem állott nyitva.

      Az Alkotmánybíróság  az 1989.  évi XXXII.  tv.  1. §  d )
      alapján benyújtott  panasz esetében - a 43. § 4 ) szerint
      az alkotmányellenes  jogszabály konkrét  esetben  történő
      alkalmazhatóságát a  43. §  1 )  pontjában  írt  ex  nunc
      hatálytól  eltérően   is  szabályozhatja,  ha  ezt  ...az
      eljárást kezdeményező különösen fontos érdeke indokolja.

      Az Alkotmánybíróság úgy ítéli, hogy a panaszt benyújtónak
      ügye bírósági felülvizsgálatához fontos - Alkotmányban is
      biztosított -  érdeke fűződik.   Ezért  az  adott  panasz
      érdemi bírói  felülvizsgálatát  lehetővé  kívánta  tenni.
      Igy rendelkezik tehát, hogy adott ügyben a hatályon kivül
      helyezett alkotmánysértő  jogszabályok nem alkalmazhatók.
      Ezzel az  Alkotmánybíróság határozata rendelkező részében
      a jogorvoslati lehetőséget a panaszolt jogszabályok adott
      ügyre vonatkozó  ex  tunc  megsemmisítésével  a  panaszos
      részére külön megnyitja.

      Az Alkotmánybíróság  e határozatát  az indítványozónak, a
      miniszterelnöknek,    a    belügyminiszternek    és    az
      igazságügyminiszternek küldi  meg és  a Magyar Közlönyben
      teszi közzé.  ( AB tv. 41. § )
                        Dr. Sólyom László
                    az Alkotmánybíróság elnöke

               Dr. Ádám Antal       Dr. Herczegh Géza
               alkotmánybíró          alkotmánybíró

              Dr. Kilényi Géza        Dr. Lábady Tamás
               alkotmánybíró           alkotmánybíró

              Dr. Schmidt Péter        Dr. Szabó András
               alkotmánybíró            alkotmánybíró

          Dr. Tersztyánszky Ödön      Dr. Vörös Imre
              alkotmánybíró            alkotmánybíró

                       Dr. Zlinszky János
                      előadó alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        32/1990. (XII. 22.)
        Date of the decision:
        .
        12/11/1990
        .
        .