A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta
a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság a közalkalmazottak jogállásáról szóló
1992. évi XXXIII. törvény 30. § (1) bekezdés b) pontjában
foglalt rendelkezés alkotmányellenességének megállapítására
és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
1. A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII.
törvény ( a továbbiakban : Kjt. ) módosítása tárgyában
született 1996. évi XXVIII. törvény 10. § (1) bekezdése a
Kjt. 30. § (1) bekezdésének b) pontja helyébe új
rendelkezést léptetett, azt egy további c) ponttal
kiegészítette, egyidejűleg az eredeti c) -d) pont
megjelölését d) -e) pontra változtatta. A Kjt. 30. § (1)
bekezdés új b) pontja szerint : "A munkáltató a
közalkalmazotti jogviszonyt - a (3) - (4) bekezdésben
foglalt korlátozással - felmentéssel akkor szüntetheti meg,
ha az Országgyűlés, a Kormány, a miniszter vagy az
önkormányzati képviselő-testület munkáltatót érintő döntése
- különösen a feladatok változásából adódó átszervezés vagy
a költségvetési támogatás csökkentése - következtében a
közalkalmazott további foglalkoztatására nincs lehetőség. "
A Kjt. 30. § (2) bekezdése szerint : "A munkáltató a
felmentést köteles megindokolni. Az indokolásból a felmentés
okának világosan ki kell tűnnie és a munkáltatónak kell
bizonyítania, hogy a felmentés indoka való és okszerű. "
Az állandó ítélkezési gyakorlat e rendelkezéssel
összefüggésben is alkalmazza a Legfelsőbb Bíróság MK 95.
számú Munkaügyi Kollégiumi Állásfoglalását, amelynek b)
pontja a következőket tartalmazza : "A jogszerű felmondást
sem méltányosságból, sem pedig olyan körülményekre
tekintettel nem lehet hatálytalanítani, amelyek a munkaügyi
jogvita keretein kívül esnek ( pl. hogy nem volt célszerű a
vállalat átszervezése ) ". Az állásfoglalás indokolásában
kifejtettek szerint a jogbiztonság követelményeiből az is
következik, hogy a felmondási ok vizsgálata nem jogosítja
fel a bíróságot arra, hogy a munkáltató vezetésének körébe
tartozó olyan kérdések eldöntésébe is beavatkozzék, amelyek
a munkaügyi jogvita keretein kívül esnek. Olyan felmondás
esetén például, amelynek indokolása arra hivatkozik, hogy a
munkáltatónál történt átszervezés miatt a munkavállaló
munkaköre megszűnt, a munkaügyi jogvitában nem lehet
vizsgálni, hogy a megtörtént átszervezés célszerű volt-e
illetve, hogy a munkáltató miért az érintett munkavállaló
munkaviszonyát mondta fel, s miért nem valamely azonos
munkakört betöltő munkatársának munkaviszonyát szüntette
meg. Az állandó bírósági ítélkezési gyakorlat ezt az
értelmezést a Kjt. alkalmazására is kiterjesztette.
2. Az indítványozó álláspontja szerint a Kjt. 30. § (1)
bekezdés b) pontjában foglalt rendelkezés alkotmányellenes,
ezért e rendelkezés megsemmisítését kérte. Indítványában
hivatkozott arra, hogy a támadott rendelkezés
alkotmányellenes értelmezésre ad lehetőséget, mert megengedi
a Legfelsőbb Bíróság Munkaügyi Kollégiumi Állásfoglalásában
kifejtett értelmezést, amely szerint a felmentés munkáltatói
indokolására vonatkozó kötelezettségnek nem szükségszerű
feltétele a felmentett közalkalmazott személyére szóló,
konkrét indokolás, vagyis a munkaügyi jogvitában a bíróság
nem vizsgálhatja, hogy a munkáltató miért az érintett
közalkalmazott jogviszonyát szüntette meg és miért nem az
azonos munkakörben dolgozó másik alkalmazottat mentette fel
a jogviszony alól.
A kifogásolt rendelkezés elsősorban azért ellentétes az
Alkotmánnyal, mert sérti az emberi méltósághoz való jogot.
Az indítványozó álláspontja szerint az emberi méltósághoz
való jog fogalmi körébe beletartozik a közalkalmazotti
jogviszonyt érintő döntések személyességének a követelménye.
Minden embernek joga van ahhoz, hogy a rávonatkozó döntések
meghozatala előtt személyi körülményeit, tudását,
teljesítményét, valamely feladat ellátására való
alkalmasságát vizsgálják és a döntést ennek alapján hozzák
meg. Úgyszintén joga van ahhoz is, hogy e körülményeket vele
ismertessék, mivel ez az információ teremti meg a védekezés,
illetőleg az üggyel kapcsolatos esetleges ellenvéleménye
kialakításának lehetőségét. Tekintve, hogy a sérelmezett
törvényi rendelkezés lehetőséget biztosít az olyan bírói
értelmezésre, amely a munkáltatót mentesíti a személyre
szóló okszerű indokolás követelménye alól, a szabály
ellentétben áll az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében
foglaltakkal, ezért alkotmányellenes.
Hivatkozott az indítványozó arra is, hogy a támadott
törvényi rendelkezés jogalkalmazói értelmezése és
alkalmazása ellentmond a Kjt. 30. § (2) bekezdésében foglalt
rendelkezésnek. Ez az ellentmondó joggyakorlat pedig
ellentétes az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével, amely
deklarálja, hogy a Magyar Köztársaság jogállam. A
jogállamiság fogalmába pedig beletartozik a törvények
ellentmondásmentes, precíz alkalmazása. A személyre szóló
indokolási kötelezettség egyértelműen következik a Kjt. 30.
§ (2) bekezdésében foglalt rendelkezésből, ezt az
egyértelműséget oldja fel a kifogásolt törvényi szabály, így
az emiatt is alkotmányellenes.
Hivatkozott végül az indítványozó az Alkotmánybíróság
57/1991. (XI. 8.) AB határozatában kifejtettekre, amelyek
alapján lehetőséget látott arra, hogy az Alkotmánybíróság a
jogalkalmazásban alkotmányellenes tartalommal érvényesülő
norma alkotmányellenességét megállapítsa és megsemmisítse.
Az indítványozó ezekre az indokokra tekintettel kérte a
sérelmezett törvényi rendelkezés alkotmányellenességének
megállapítását és megsemmisítését.
3. Az Alkotmánybíróság a kifogásolt törvényi szabályt az
indítványban foglaltakra tekintettel az Alkotmány alábbi
rendelkezéseivel összefüggésben vizsgálta :
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdése értelmében a Magyar
Köztársaság független, demokratikus jogállam. Az Alkotmány
54. § (1) bekezdése szerint a Magyar Köztársaságban minden
embernek veleszületett joga van az élethez és az emberi
méltósághoz, amelyektől senkit sem lehet önkényesen
megfosztani.
II.
Az Alkotmánybíróság az indítványt megalapozatlannak találta.
1. Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint, ha
valamely jogszabály több lehetséges értelme közül az állandó
és egységes jogalkalmazási gyakorlatban csak egyféle
tartalommal realizálódik, akkor az Alkotmánybíróság a
jogszabályt e normatartalom, vagyis az "élő jog" alapján
veti alkotmányossági vizsgálat alá [ 57/1991. (XI. 8.) AB
határozat, ABH 1991, 272, 277. ] .
A Legfelsőbb Bíróság MK 95. számú állásfoglalása értelmében
- amelyet a bírói gyakorlat kiterjesztett a közalkalmazotti
jogviszonyokra is - a bíróság a munkaügyi perben nem
vizsgálhatja a munkaügyi jogvita keretein kívül eső - így
például az átszervezés célszerűségére vonatkozó -
kérdéseket. A munkaügyi bíróságok által egységesen
értelmezett és alkalmazott normatartalom szerint a bíróság
vizsgálódási körén kívül esik az a kérdés is, hogy a
költségvetési támogatás csökkentése miatt szükségessé váló
létszámleépítés során a munkáltató miért az érintett
közalkalmazott jogviszonyát szüntette meg felmentéssel, és
miért nem valamely azonos munkakört betöltő másik
közalkalmazottat mentett fel. Vagyis az állandó és egységes
jogalkalmazási gyakorlat, az "élő jog" szerint a munkáltató
a Kjt. 30. § (1) bekezdés b) pontján alapuló felmentés
eseteiben a Kjt. 30. § (2) bekezdése alapján nem köteles
személyre szóló indokolást adni, a bíróság csak a felmentés
alapjául felhozott tény valóságát ( átszervezés,
költségvetési támogatás csökkentése ) vizsgálhatja, azt
azonban már nem, hogy az alkalmazó miért éppen az érintett
közalkalmazott tekintetében állapította meg, hogy további
foglalkoztatására nincs lehetőség.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a támadott törvényi
rendelkezésnek az állandó és következetes bírói gyakorlatban
alkalmazott e normatartalma és az emberi méltóság
alkotmányos alapjoga között értékelhető összefüggés nincs. A
kifogásolt törvényi rendelkezés alapján ugyanis a
közalkalmazott felmentése nem a közalkalmazott személyében
vagy munkájában rejlő okra, hanem a munkáltató
körülményeiben beállott változásra vezethető vissza. Erre
figyelemmel a munkáltató személyre szóló indokolást az ilyen
típusú felmentés során nem is adhat, mert a munkaviszony
megszüntetésének valóságos indoka más, nem a közalkalmazott
alkalmasságán, munkateljesítményén, munkájának minőségén
stb. alapul. Nyilvánvaló, hogy ha a munkáltatói döntés a
közalkalmazott "alkalmasságával-alkalmatlanságával", vagy
fegyelmi felelősségével kapcsolatos, a közalkalmazottnak
joga van ahhoz, hogy a munkáltató a vele kapcsolatos
véleményét, kifogásait, személyére, munkájára vagy
teljesítményére vonatkozó értékítéletét közölje, mivel
kizárólag ez az információ teremti meg a közalkalmazott
számára a védekezés, továbbá ellenvéleménye kialakításának a
lehetőségét. Ha azonban a közalkalmazotti jogviszony
megszüntetésének indoka a költségvetési támogatás
csökkentése miatti szükségszerű "létszámleépítésre", vagy a
feladatok változásából adódó átszervezésre vezethető vissza,
a közalkalmazotti jogviszony felmentéssel történő
megszüntetése a közalkalmazott emberi méltóságát, illetőleg
az ebből eredő további személyiségi jogait nem érinti. Ez a
munkáltatói döntés ugyanis a munkáltatói szférába tartozó
objektív körülményekre ( finanszírozási, munkaszervezési
stb. kérdésekre ) vezethető vissza, amely körülmények az
emberi méltósághoz való joggal értékelhető összefüggésben,
kapcsolatban nem állnak. Ennek a jogi összefüggésnek a
hiányára tekintettel nem sérti az érintett közalkalmazott
emberi méltósághoz való jogát, általános személyiségi jogát
az sem, hogy az alkalmazó a jogviszony megszüntetésével
kapcsolatban a "személyválogatás" szempontjait nem
indokolja. Mivel a jogviszony megszüntetésének nem
személyben rejlő, hanem kényszerű és objektív, a munkáltatói
oldalon fennálló indokai vannak, a személyválogatás a
munkáltató szabadságában áll, így a Kjt. 30. § (1) bekezdés
b ) pontjában foglalt rendelkezés - az állandó és
következetes bírói gyakorlatban értelmezett és alkalmazott
normatartalommal - nem alkotmányellenes.
2. Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállam alapvető
eleme a jogbiztonság [ 11/1992. (III. 5.) AB határozat, ABH
1992, 77, 81-83. ] . A jogbiztonság - egyebek között -
megköveteli a megszerzett jogok védelmét, azt, hogy a jog
egyes rendelkezései hatásukat tekintve kiszámíthatóak, az
érintettek számára előre láthatóak legyenek. A
közalkalmazotti jogviszony a közalkalmazott számára nem
jelent elmozdíthatatlanságot. Bár a közalkalmazott
jogállását a Kjt. sok tekintetben erőteljesen védi
( felmentési okok taxációja, a szolgálati időhöz igazodó
felmentési idő, végkielégítés stb. ) , a közalkalmazotti
jogviszony megszüntetésének lehetőségét - mind az
alkalmazóra, mind pedig a közalkalmazottra nézve fennálló
indokokra tekintettel - lehetővé teszi. A Kjt. 30. § (1)
bekezdés b ) pontja - a Kjt. 1996. évi módosítását
megelőzően - a következőképpen rendelkezett : "A munkáltató
a közalkalmazotti jogviszonyt - a (3) - (4) bekezdésben
foglalt korlátozással - felmentéssel akkor szüntetheti meg,
ha az Országgyűlés, a Kormány, a miniszter vagy az
önkormányzati képviselő-testület munkáltatót érintő döntése
következtében a közalkalmazott további foglalkoztatására
nincs lehetőség. " A közalkalmazotti jogviszony felmentéssel
történő megszüntetési lehetősége tehát a támadott törvényi
rendelkezés módosítása előtt is fennállt azon az alapon,
hogy a közalkalmazott további foglalkoztatására az alkalmazó
körülményeiben beálló változás folytán a jövőben már nincs
lehetőség. A jogbiztonság alkotmányos követelményét, a jog
kiszámíthatóságának, előreláthatóságának szempontját tehát a
támadott törvényi rendelkezés egyáltalában nem érinti, így
az ebből az okból sem alkotmányellenes. A sérelmezett
törvényi rendelkezés módosításával sem a szerzett jogok
védelmét, sem a jogbiztonság egyéb követelményét illetően
nem történt olyan változtatás, amely a kifogásolt
rendelkezést alkotmányellenessé tenné. A jogbiztonság
alkotmányos követelményéből ugyanis nem következik a
közalkalmazott elmozdíthatatlansága, vagyis alkalmazotti
jogviszonya megfelelő törvényi garanciák mellett
megszüntethető.
Ezekre az indokokra figyelemmel az Alkotmánybíróság az
Alkotmány 2. § (1) bekezdése alapján sem látott alapot a
kifogásolt törvényi rendelkezés alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére, ezért a megalapozatlan
indítványt elutasította.
3. Az indítvány szerint a Kjt. 30. § (1) bekezdés b ) pontja
és 30. § (2) bekezdése között fennálló esetleges
normakollíziót az Alkotmánybíróság nem vizsgálta, mert az
nem alkotmányossági, hanem jogalkalmazási kérdés. Az
Alkotmánybíróság a 35/1991. (VI. 20.) AB határozatában ( ABH
1991, 175-176. ) elvi éllel mutatott rá arra, hogy két vagy
több törvényi rendelkezés valóságos vagy vélt kollíziója
folytán előálló értelmezési nehézség magábanvéve nem
elegendő feltétele az alkotmányellenesség megállapításának.
Az ilyen esetleges kollíziót jogszabály-értelmezéssel kell
feloldani, vagyis az a jogalkalmazó bíróság és nem az
Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik.
Az Alkotmánybíróság az indítványt így ebben az
összefüggésben sem találta megalapozottnak, ezért azt
elutasította.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás
előadó alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |