A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálata tárgyában meghozta az alábbi
határozatot :
Az Alkotmánybíróság az ingatlannyilvántartásról szóló 1972.
évi 31. törvényerejű rendelet 15. § (2) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
vonatkozó indítványt elutasítja.
Határozatát az Alkotmánybíróság a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az 1994. évi V. törvény 9. §-a egyes ingatlannyilvántartási
bejegyzések alaki követelményeit szigorította meg. Az
említett jogszabály az ingatlannyilvántartásról szóló 1972.
évi 31. törvényerejű rendeletet ( a továbbiakban : Inytvr. )
módosította.
A módosítás előtt az Inytvr. a tulajdonjogi változás
ingatlannyilvántartási bejegyzéséhez előírta, hogy
"Bejegyzésnek olyan közokirat, teljes bizonyító erejű
magánokirat, vagy ezeknek a közjegyző, illetőleg a bíróság
által hitelesített másolata alapján van helye, amely a
bejegyzés tárgyát képező jog vagy tény keletkezését,
módosulását illetve megszűnését igazolja. "
A módosítást követően az Inytvr. 15. § (2) bekezdése akként
rendelkezik, hogy a tulajdonjog keletkezésére, módosulására,
illetve megszűnésére vonatkozó bejegyzésnek közokirat,
ügyvéd által ellenjegyzett magánokirat vagy olyan
magánokirat alapján van helye, amelyen a nyilatkozattevő,
illetve a szerződő felek névaláírásának valódiságát
közjegyző tanúsítja.
Később az Inytvr. végrehajtásáról szóló 27/1972. (XII. 31.)
MÉM rendeletet ( a továbbiakban : Vhr. ) a 25/1994.
(V.19.) FM. rendelet módosította. A módosító szabály 27. §-a
a Vhr. 76. § (3) bekezdését újraszabályozta. A rendelkezés
1994. május 19-től hatályos szövege kimondja : "A
tulajdonjog keletkezésére, módosulására, megszűnésére
vonatkozó magánokiratnak a keltezés helyén és idején kívül
ügyvédi ellenjegyzést, vagy a nyilatkozattevő, illetve a
szerződő felek névaláírásának valódiságára vonatkozó
közjegyzői tanúsítást kell tartalmaznia. Az ügyvédi
ellenjegyzésen a jogtanácsos ellenjegyzését is érteni kell,
ha a szerződő fél, illetőleg a nyilatkozattevő jogtanácsos
által képviselt szervezet. "
II.
Az indítványozók a bejegyzés alaki követelményeit szigorító
rendelkezések alkotmányellenességét állítják és
megsemmisítését kérik. Az indítványokat - a támadott
jogszabály azonosságára tekintettel - az Alkotmánybíróság
egyesített eljárásban bírálta el.
Az alkotmányellenesség megalapozására irányuló érvelések az
alábbiak szerint csoportosíthatók és foglalhatók össze :
1. Az Alkotmánynak a független, demokratikus jogállamiságot
deklaráló, 2. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezése a
jogbiztonság követelményét is magában foglalja. Az
érvényesen létrejött jogügylet, jognyilatkozat alapján a
bejegyzésre jog keletkezik, és erre további alaki feltétel
nem támasztható.
A támadott jogszabály megalkotása ellentétes a jogalkotásról
szóló 1987. évi XI. törvény ( a továbbiakban : Jat. ) 4. §
a) pontjával és 17. §-val. A Jat. 4. § a) pontja szerint a
gazdasági rendre vonatkozóan törvényben kell szabályozni
különösen a tulajdonviszonyokat, a magánszemélyek és a jogi
személyek vagyoni viszonyait. A Jat. 17. §-a pedig arról
rendelkezik, hogy jogszabályt akkor kell alkotni, ha a
társadalmi-gazdasági viszonyok változása, az állampolgári
jogok és kötelességek rendezése, az érdekösszeütközések
feloldása azt szükségessé teszi.
2. A gazdasági verseny szabadságának ( Alkotmány 9. § )
sérelmét jelenti ". . . az azonos felkészültségű jogi
szakértők közötti indokolatlan különbségtétel. . . ".
3. A tulajdonhoz való jogot ( Alkotmány 13. § ) sérti - a
tulajdonjog egyik részjogosítványa - a rendelkezési jog
gyakorlásának megnehezülése.
4. Az indítványok egy része az általános személyiségi jog
( Alkotmány 54. § ) megsértésére is hivatkozik amiatt, hogy
a jogügyleteknél az ügyvéd vagy közjegyző közreműködése nem
mellőzhető. Emberi méltóságukat sértőnek tekintik, hogy
névaláírásuk valódiságát a jogszabály megkérdőjelezi.
5. Az Alkotmány 55. §-ban rögzített szabadság megsértésére
vezet az "ügyvédkényszer előírása" - állítja az egyik
indítványozó.
6. A jogképesség ( Alkotmány 56. § ) - és ezen keresztül a
cselekvőképesség - sérelmére is hivatkoznak indítványozók.
Álláspontjuk szerint a támadott rendelkezés a
szerződőképességet csorbítja.
7. Az Alkotmánynak - az ártatlanság vélelmét rögzítő - 57. §
(2) bekezdésével is ütköztetik a támadott szabályt : a
rendelkezés azt sugallja, hogy az állampolgárok
meghamisítják az ingatlannyilvántartáshoz benyújtott
okiratokat.
8. Az indítványok többsége az Alkotmány 70/A. §-ra
hivatkozva kéri a rendelkezés alkotmányellenességének
megállapítását. Főleg a jogtanácsosok és ügyvédek közötti
megkülönböztetést sérelmezik.
Az indítványozók érvelése szerint a megkülönböztetés a jogi
végzettséggel rendelkezők körében indokolatlan és
elfogadhatatlan, mert az ellenjegyzéshez szükséges
szakismerettel egyébként minden jogász rendelkezik.
9. Egyes indítványok a támadott szabálynak "a szerződési
joggal ellentétes" voltára hivatkozva, a szerződéskötési
szabadság korlátozását tekintik alkotmányellenesnek.
10. Két indítványozó a munkavégzéshez való jog ( Alkotmány
70/B. § ) sérelmére vezetőnek tartja azt, ha a jogtanácsos
munkáját a támadott rendelkezés következtében nem tudja
kielégítően ellátni.
III.
Az indítványok nem megalapozottak.
1. A Ptk. több rendelkezése - közöttük a
tulajdonátruházásról szóló 117. §-a - az
ingatlannyilvántartási bejegyzéshez való igény alapját
szabályozza. A joghatás kifejtésére alkalmas jogügylet
igazolt létrejötte azonban az ingatlannyilvántartási
bejegyzés iránti igénynek csak egyik - és nem kizárólagos -
feltétele. Az igény érvényesítéséhez jogszabály további
feltételeket, követelményeket támaszthat. Ez nem sérti a
jogbiztonságot, és nem tartalmaz olyan jogszabályi
kollíziót, mely a jogállamiságot sértené. A jogállamiságból
ugyanis nem vezethető le, hogy meghatározott tényállások
kizárólag a Ptk-ban rendezhetők. Jogszabályok ütközése pedig
azért nem állapítható meg, mert sem a Ptk. , sem az Inytvr.
vizsgált szabálya nem állapít meg egymást kizáró
feltételeket.
2. Az Alkotmány 9. § (1) bekezdése szerint Magyarország
gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben a köztulajdon és a
magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelemben részesül. A
vizsgált szabályozás egyaránt érvényes minden
tulajdonformára. Nem lelhető fel olyan rendelkezés, amely
valamely tulajdonforma tekintetében az
ingatlannyilvántartási bejegyzés alakiságait eltérően
szabályozná.
A Magyar Köztársaság elismeri és támogatja a vállalkozás
jogát és a gazdasági verseny szabadságát ( Alkotmány 9. §
(2) bekezdése ) .
A vizsgált szabályozás senkit sem zár el attól, hogy a
bejegyzés alapjául szolgáló okiratot elkészítse. Az
ellenjegyzéssel járó nehézségek viszont nem vezetnek - a
verseny szabadságával kapcsolatba hozható - valamely
alapvető jog lényeges tartalmának korlátozására. A
jogszabályok célszerűségének, hatékonyságának és
igazságosságának kérdését viszont az Alkotmánybíróság nem
vizsgálja ( 772/B/1990/5. sz. AB határozat, ABH 1991. 447,
449. ) .
3. Az Alkotmány 13. § (1) bekezdése szerint a Magyar
Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való jogot.
Az indítványok kapcsán arra kellett választ adni, hogy a
támadott rendelkezés alkotmányellenesen korlátozza-e a
tulajdonos rendelkezési jogát. A rendelkezési jog tartalmát
a Ptk. határozza meg. A 112. § (1) bekezdése szerint a
tulajdonost megilleti az a jog, hogy a dolog birtokát,
használatát vagy hasznai szedésének jogát másnak átengedje,
a dolgot biztosítékul adja vagy más módon megterhelje,
továbbá hogy a tulajdonjogát másra átruházza vagy azzal
felhagyjon. A vizsgált jogszabály nem állapít meg olyan
kötelezettséget, amely a rendelkezési jog bármely
részjogosítványának gyakorlását bárki számára lehetetlenné
tenné, vagy a rendelkezési jog gyakorlásának terjedelmét
korlátozná. A szabályozás tehát nem áll tartalmi
összefüggésben az alkotmányos tulajdonvédelemnek a
rendelkezési joggal kapcsolatba hozható tartalmával.
4. A Magyar Köztársaságban minden embernek veleszületett
joga van az élethez és az emberi méltósághoz, amelyektől
senkit nem lehet önkényesen megfosztani. ( Alkotmány 54. §
(1) bekezdése )
Az alaki szabályokat előíró - támadott - jogszabály nem
sérti az emberi méltóságot. Parancsa bárki által
megismerhető és minden esetben érvényesül, függetlenül az
érintettek jogkövetési szándékától, képességétől. Ezért a
jogszabály rendelkezéséből nem lehet az érintettekre
vonatkozó következtetést levonni.
A vizsgált jogszabály és a jogtanácsosok szakmai
hozzáértése, emberi méltósága között - a kifejtettek alapján
- nincs alkotmányjogilag értékelhető összefüggés.
5. Az Alkotmány 55. § (1) bekezdése szerint "A Magyar
Köztársaságban mindenkinek joga van a szabadságra és a
személyi biztonságra, senkit sem lehet szabadságától
másként, mint a törvényben meghatározott okokból és a
törvényben meghatározott eljárás alapján megfosztani". Az
Alkotmánybíróság eddigi gyakorlatában az Alkotmány idézett
rendelkezésében rögzített "szabadság" fogalmat a személyi
szabadság alkotmányos megfogalmazásaként értelmezte. Ez
következik a fogalom szövegkörnyezetéből is. Ebben az
értelemben az indítvány szóhasználata szerint megfogalmazott
"ügyvédkényszer" és a hivatkozott alkotmányi rendelkezés
között nem áll fenn tartalmi kapcsolat.
6. A Magyar Köztársaságban minden ember jogképes ( Alkotmány
56. § ) . Az Alkotmánybíróság a 141/B/1993. számú
határozatában ( ABH 1994, 584, 586 ) foglalkozott a
jogképesség és a kötelező jogi képviselet viszonyával.
Megállapította, hogy a szakszerűségre, megalapozottságra
irányuló szabályoknak ( az adott ügyben a képviselet
szabályainak ) semmiféle hatása nincs a jogképességre. Az
ingatlannyilvántartás támadott szabálya sem foszt meg senkit
attól, hogy jogai és kötelezettségei legyenek. A
cselekvőképesség jogszabályi feltételeiről, részletes
szabályairól a Ptk. rendelkezik. 11. § (3) bekezdése
kimondja, hogy aki cselekvőképes, maga köthet szerződést
vagy tehet más jognyilatkozatot. A támadott rendelkezés
senkit sem zár el, vagy korlátoz a cselekvőképességen
alapuló joggyakorlásban. Az ingatlanok tulajdonjogi
helyzetének változását eredményező szerződések magánokiratba
foglalhatók. Ezt a szabályozás nem zárja ki. A magánokirat
érvényességét, jogi hatás kifejtésére való alkalmasságát nem
érinti az, hogy az ingatlannyilvántartási bejegyzéshez
meghatározott feltételeket szab a törvény.
7. Az Alkotmány 57. § (2) bekezdése úgy szól, hogy a Magyar
Köztársaságban senki sem tekinthető bűnösnek mindaddig, amíg
büntetőjogi felelősségét a bíróság jogerős határozata nem
állapította meg. Az ártatlanság vélelmének - alkotmányos
rangra emelt - büntetőjogi elve és a támadott rendelkezés
ütközése kérdésében is az előző pontban kifejtettek
irányadók. A két szabály között nem áll fenn tartalmi
kapcsolat. Az általános hatályú jogszabály kötelezettséget
állapít meg, és ez közvetve sem tartalmaz megállapítást,
utalást jogsértő vagy éppen bűnös magatartásra.
8. Az Alkotmány 70/A. §-a az alábbiakat rögzíti :
" (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén tartózkodó
minden személy számára az emberi, illetve az állampolgári
jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín,
nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti
vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb
helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen
hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az
esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel
is segíti. "
Az indítványok tartalmából megállapítható, hogy a támadott
szabályban az (1) bekezdésbe foglalt "egyéb helyzet
szerinti" különbségtételt vélik felfedezni.
Az ügyvédek és jogtanácsosok közötti diszkriminációt
sérelmező indítványok a Vhr. 76. § ( 3 ) bekezdésének
ismertetett módosulása folytán tárgytalanná váltak.
Az indítványok szerint a vidéki lakosság az ügyintézési
nehézségek miatt kerül hátrányos helyzetbe.
Az Alkotmánybíróság a 61/1992. ( XI. 20. ) AB határozatában
( ABH 1992, 280, 282. ) rámutatott :
"A jogegyenlőség nem jelenti a természetes személyeknek a
jogon kívüli szempontok szerinti egyenlőségét is. Az ember,
mint a társadalom tagja hivatása, képzettsége, kereseti
viszonyai stb. szerint különbözhet és ténylegesen különbözik
is más emberektől.
Az állam joga, - s egyben bizonyos körben kötelezettsége is
-, hogy a jogalkotás során figyelembe vegye az emberek
között ténylegesen meglévő különbségeket. Az Alkotmány 70/A.
§ (1) bekezdése ugyanis nem bármifajta különbségtételt tilt,
- egy ilyen általános tilalom összeegyeztethetetlen lenne a
jog rendeltetésével - hanem csupán az emberi méltósághoz
való jogot sértő megkülönböztetéseket. "
Ez a megállapítás további alkotmányos követelményt is
magában foglal. A jogalkotónak az eltérő élethelyzetek azon
mozzanataira figyelemmel kell szabályoznia, amelyek
figyelmen kívül hagyása az emberi méltósághoz való jogot
sértő - tehát alkotmányellenes - megkülönböztetésre vezetne.
Ezért mutatott rá az Alkotmánybíróság 9/1990. ( IV. 25. )
AB határozatában ( ABH 1990, 46, 48 ) az emberi méltóság
tiszteletben tartásának jogalkotói kritériumaira, mércéjére:
" . . . azonos tisztelettel és körültekintéssel, az egyéni
szempontok azonos mértékű figyelembe vételével kell a
jogosultságok és a kedvezmények elosztásának szempontjait
meghatározni. "
A "vidéki lakosság ügyintézési nehézségei" kapcsán nem
ismerhetők fel olyan szempontok, amelyek az emberi méltóság
alapjoga által támasztható követelményekkel összefüggésbe
hozhatók.
Az indítványozók szerint az ellenjegyzésre nem jogosult
jogvégzettek szaktudásuk alapján szereznek jogot a támadott
szabály alóli mentességre. A már idézett 141/B/1993. számú
határozat hasonló tartalmú indítványozói érvelést vizsgált.
Megállapította, hogy ". . . nem következik az Alkotmányból
annak szükségszerűsége sem, hogy bárki az összehasonlítható
helyzetben lévő személyek ( az előterjesztők ) körében,
valamely megfontolásból, kivételben részesüljön. Az a
célszerűségi szempont, hogy a képzettségénél vagy
hivatásánál fogva mások jogi képviseletére egyébként
alkalmas, illetve ennek ellátására elvben feljogosított
személyre - ha az eljárásban félként vesz részt - a
képviselet kötelező volta ne terjedjen ki, nem
alkotmányossági, hanem a jogalkotó belátására tartozó
kérdés. " Hasonlóan érvényes ez a megállapítás az
ingatlannyilvántartási eljárásra is. Alkotmányossági
jelentőség hiányában az Alkotmánybíróság nem vizsgálja, hogy
a jogintézmény célja megvalósulna-e akkor, ha a jogi
végzettséggel rendelkezők mindegyike a saját, illetőleg
mások jogügyleteit tanúsító okiratok ellenjegyzésére jogot
kapna.
9. A szerződési szabadság elvét az Alkotmánybíróság a
13/1990. (VI. 18.) AB határozatában ( ABH 1990, 54, 55. ) az
Alkotmány 9. § (1) bekezdésében írt piacgazdaság lényegi
elemének és önálló alkotmányos jognak tekintette, amelynek
lényegi vonatkozása, hogy a szerződés tartalmát a felek
szabadon állapíthatják meg és a szerződésekre vonatkozó
jogszabályi rendelkezésektől egyező akarattal eltérhetnek.
Az ingatlannyilvántartási bejegyzés alapját képező
jogügyletet, a szerződések által rendezett kérdéseket a
támadott szabály nem érinti. Tartalmi összefüggés híján a
vizsgált szabály nem alkalmas a szerződéskötési szabadság
korlátozására. Így ezen az alapon alkotmányellenessége sem
állapítható meg.
10. Az Alkotmány 70/B § (1) bekezdése alapján a Magyar
Köztársaságban mindenkinek joga van a munkához, a munka és a
foglalkozás szabad megválasztásához. A jogtanácsosi munka
elláthatóságának nehézségeivel kapcsolatos - az Alkotmány
idézett rendelkezésével való ütközést állító - indítványok
az ismertetett jogszabálymódosítás folytán tárgyukat
veszítették.
A fentiekre figyelemmel az Alkotmánybíróság az indítványokat
elutasította. Az Alkotmánybíróság a vizsgált jogszabály
által szabályozott életviszonyok gyakorisága miatti - az
indítványok számában is tükröződő - közérdeklődésre
tekintettel rendelte el határozatának a Magyar Közlönyben
történő közzétételét.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Kilényi Géza Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter Dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön
előadó alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |