Hungarian
Ügyszám:
.
102/E/1998
Előadó alkotmánybíró: Kukorelli István Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 102/E/1998. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2007/1182
.
A döntés kelte: Budapest, 06/11/2007
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az       Alkotmánybíróság      mulasztásban       megnyilvánuló
    alkotmányellenesség    megállapítására    irányuló    indítvány
    tárgyában meghozta a következő
                                   
                             határozatot:
                                   
    1.  Az  Alkotmánybíróság az Alkotmány 19/D. §-ával, valamint  a
    19/E.   §   (3)   bekezdésével  összefüggésben  előterjesztett,
    mulasztásban  megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására
    irányuló indítványt elutasítja.

    2.  Az  Alkotmánybíróság az Alkotmány 65.  §  (2)  bekezdésével
    összefüggésben   előterjesztett,   mulasztásban   megnyilvánuló
    alkotmányellenesség    megállapítására    irányuló    indítvány
    tárgyában az eljárást megszünteti.
                                 Indokolás

                                    I.

      Az  indítványozó  azt  kezdeményezte, hogy az  Alkotmánybíróság
      állapítsa   meg:  az  Országgyűlés  mulasztásban  megnyilvánuló
      alkotmánysértést  követett el azzal, hogy  nem  alkotta  meg  a
      rendkívüli  állapot  és  a szükségállapot  idején  alkalmazandó
      részletes  szabályokról szóló törvényt, a Kormány –  rendkívüli
      állapot   vagy  szükségállapot  bevezetése  előtti  –  azonnali
      intézkedésére   alkalmazandó   szabályokról   szóló   törvényt,
      valamint a menedékjogról szóló törvényt.

      Mivel az Alkotmány 19/D. §-a, 19/E. § (3) bekezdése, valamint a
      65.  §  (2)  bekezdése ezekben a tárgykörökben az  Országgyűlés
      jogalkotási  kötelezettségét fogalmazza  meg,  az  indítványozó
      álláspontja       szerint      mulasztásban       megnyilvánuló
      alkotmányellenességet  okoz, hogy az  említett  törvényeket  az
      Országgyűlés nem alkotta meg.

      Az  Alkotmánybíróság előtt folyamatban lévő eljárás  közben  az
      indítványozó  visszavonta az Alkotmány 65. §  (2)  bekezdésével
      összefüggésben előterjesztett indítványát, mert az Országgyűlés
      megalkotta a menedékjogról szóló 1997. évi CXXXIX. törvényt.

      Az Alkotmánybíróság beszerezte a honvédelmi miniszter
      véleményét.

                                    II.

      1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:

      „19/D.  §  A  rendkívüli  állapot és  a  szükségállapot  idején
      alkalmazandó részletes szabályokról szóló törvény elfogadásához
      a  jelenlévő  országgyűlési képviselők kétharmadának  szavazata
      szükséges.
       19/E.   §   (1)   Külső  fegyveres  csoportoknak  Magyarország
      területére   történő  váratlan  betörése   esetén   a   támadás
      elhárítására,  illetőleg  az  ország  területének  a  honi   és
      szövetséges  légvédelmi  és  repülő  készültségi  erőkkel  való
      oltalmazására,    az   alkotmányos   rend,    az    élet-    és
      vagyonbiztonság, a közrend és a közbiztonság védelme  érdekében
      a  Kormány a köztársasági elnök által jóváhagyott védelmi  terv
      szerint – a támadással arányos és erre felkészített erőkkel – a
      szükségállapot   vagy   a   rendkívüli  állapot   kihirdetésére
      vonatkozó döntésig azonnal intézkedni köteles.
       (2)  A  Kormány az (1) bekezdés alapján megtett intézkedéséről
      haladéktalanul  tájékoztatja az Országgyűlést,  a  köztársasági
      elnököt a további intézkedések megtétele érdekében.
      (3)  A Kormány azonnali intézkedésére alkalmazandó szabályokról
      szóló   törvény   elfogadásához   a   jelenlévő   országgyűlési
      képviselők kétharmadának szavazata szükséges.”
      „65.  §  (2)  A  menedékjogról szóló  törvény  elfogadásához  a
      jelenlévő   országgyűlési  képviselők  kétharmadának  szavazata
      szükséges.”

                                   III.

      Az indítvány nem megalapozott.

      Az    Alkotmánybíróság   megvizsgálta,   hogy   terheli-e    az
      Országgyűlést az Alkotmány 19/D. §-ából, valamint a 19/E. § (3)
      bekezdéséből következő jogalkotási kötelezettség.

       1.1. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény  (a
      továbbiakban:  Abtv.)  49.  § (1) bekezdése  kimondja:  „Ha  az
      Alkotmánybíróság   hivatalból  vagy  bárki   indítványára   azt
      állapítja   meg,   hogy   a  jogalkotó  szerv   a   jogszabályi
      felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát elmulasztotta és
      ezzel  alkotmányellenességet idézett elő, a mulasztást elkövető
      szervet   –  határidő  megjelölésével  –  felhívja  feladatának
      teljesítésére.”  Az  Alkotmánybíróság  következetes  gyakorlata
      szerint  az  Abtv.  49. § (1) bekezdésének alkalmazására  akkor
      kerülhet  sor, ha együttesen fennáll két feltétel: a  jogalkotó
      mulasztása  és  az  ennek  folytán előidézett  alkotmányellenes
      helyzet.  [22/1990. (X. 16.) AB határozat, ABH 1990,  83,  86.;
      1395/E/1996.  AB határozat, ABH 1998, 667, 669.; 35/1999.  (XI.
      26.)  AB határozat, ABH 1999, 310, 317.; 6/2001. (III. 14.)  AB
      határozat, ABH 2001, 93, 103.]
       Az     Alkotmánybíróság    nemcsak    akkor    állapít     meg
      alkotmányellenes mulasztást, ha az adott tárgykörre vonatkozóan
      semmilyen  jogszabály  nincs,  hanem  akkor  is,  ha  az  adott
      kérdésben   van  ugyan  szabályozás,  de  az  Alkotmány   által
      megkívánt jogszabályi rendelkezés hiányzik. Az Alkotmánybíróság
      már  több határozatában hangsúlyozta, hogy abban az esetben  is
      sor  kerülhet alkotmányellenes mulasztás megállapítására, ha  a
      jogalkotó az Alkotmányból, illetve egyéb jogszabályból származó
      jogalkotói  feladatát teljesítette, ennek során  azonban  olyan
      szabályozási    hiányosságok    következtek     be,     amelyek
      alkotmányellenes helyzetet idéztek elő. [22/1995. (III. 31.) AB
      határozat,  ABH  1995,  108,  113.;  29/1997.  (IV.   29.)   AB
      határozat,  ABH 1997, 122, 128.; 15/1998. (V. 8.) AB határozat,
      ABH 1998, 132, 138.; 22/1999. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1999,
      176, 196, 201.]

       1.2.  Az Alkotmány 19/A. § (1) bekezdése kimondja, hogy ha  az
      Országgyűlés  az Alkotmányban felsorolt döntések meghozatalában
      akadályoztatva van, a köztársasági elnök jogosult a hadiállapot
      kinyilvánítására,  a  rendkívüli  állapot  kihirdetésére  és  a
      Honvédelmi   Tanács  létrehozására,  továbbá  a  szükségállapot
      kihirdetésére.
       A  rendkívüli  állapotra  vonatkozó általános  szabályokat  az
      Alkotmány  19/B.  §-a  tartalmazza.  Az  (1)  és  (3)  bekezdés
      határozza  meg,  hogy  rendkívüli állapot idején  a  Honvédelmi
      Tanácsot milyen döntési jogkör illeti meg, a (2) bekezdés pedig
      a  Honvédelmi  Tanács  tagjairól  rendelkezik.  A  (4)  és  (5)
      bekezdés a Honvédelmi Tanács jogalkotási hatáskörét írja körül,
      a  (6)  bekezdés  kimondja,  hogy az Alkotmánybíróság  működése
      rendkívüli állapot idején sem korlátozható.
       A    19/C.    §   a   szükségállapotra   vonatkozó   általános
      rendelkezéseket  foglalja  magában.  Az  (1)-(3)   bekezdés   a
      köztársasági  elnök, az Országgyűlés, illetve annak  Honvédelmi
      Bizottsága  jogait  és  kötelességeit  fogalmazza  meg.  A  (4)
      bekezdés  a  rendeleti úton bevezetett rendkívüli  intézkedések
      hatályáról  rendelkezik,  az  (5)  bekezdés  kimondja,  hogy  a
      szükségállapotra  egyebekben a rendkívüli  állapotra  vonatkozó
      szabályokat kell alkalmazni.
       A  19/D. § arról rendelkezik, hogy a rendkívüli állapot  és  a
      szükségállapot idején alkalmazandó részletes szabályokról szóló
      törvény  elfogadásához  a  jelenlévő  országgyűlési  képviselők
      kétharmadának szavazata szükséges.
      A  19/E.  §  a  Kormánynak a szükségállapot vagy  a  rendkívüli
      állapot  kihirdetéséig terjedő azonnali intézkedési kötelessége
      feltételeit  határozza meg. A 19/E. § (3)  bekezdése  kimondja,
      hogy a Kormány azonnali intézkedésére alkalmazandó szabályokról
      szóló   törvény   elfogadásához   a   jelenlévő   országgyűlési
      képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
       Az   Alkotmány  szerint  a  rendkívüli  állapot,   illetve   a
      szükségállapot különleges helyzetnek minősül a jogalkotás és  a
      jogalkalmazás    szempontjából.   Ugyanakkor    az    Alkotmány
      megköveteli,  hogy  –  a  jelenlévő  országgyűlési   képviselők
      kétharmadának  szavazatával elfogadott – törvény határozza  meg
      egyrészt  a  rendkívüli  állapot  és  a  szükségállapot  idején
      alkalmazandó  részletes  szabályokat  (19/D.  §),  másrészt   a
      Kormány azonnali intézkedésére alkalmazandó szabályokat  [19/E.
      §   (3)  bekezdés].  További  alkotmányos  garancia,  hogy   az
      Alkotmánybíróság  működése  a  rendkívüli  jogrend  idején  sem
      függeszthető fel [19/B. §. (6) bekezdés, 19/C. § (5) bekezdés],
      valamint az Alkotmány 8. § (4) bekezdése szerint egyes alapvető
      jogok  rendkívüli  állapot, szükségállapot vagy  veszélyhelyzet
      idején sem függeszthetők fel.

      1.3. Az Alkotmánybíróság az Alkotmánynak a Honvédelmi Tanácsról
      rendelkező   19/B.  §  (2)  bekezdése  absztrakt   értelmezését
      tartalmazó  63/1992.  (XII.  11.)  AB  határozat  indokolásában
      kifejtette: „A Honvédelmi Tanács belső döntéshozó mechanizmusa,
      működésének  részletes szabályai sem az Alkotmányban,  sem  más
      jogszabályban    rögzítve   nincsenek.   Az    Alkotmánybíróság
      nyomatékosan felhívja a jogalkotó figyelmét, hogy e  kérdéseket
      az  Alkotmány 19/D. § szerinti törvényben szabályozni  kell.  E
      törvényben  kell  rendezni, hogy a Honvédelmi  Tanács  működése
      szempontjából milyen jelentősége van annak, ha a  19/B.  §  (2)
      bekezdésében  szereplő egyes funkciókat (beosztásokat)  betöltő
      személyek  más, a felsorolásban szereplő beosztásokhoz  rendelt
      hatáskörök gyakorlására is jogosultak.” (ABH 1992, 284, 286.)

      1.4.   Az  Alkotmánybíróság  állandó  gyakorlata  szerint:   „A
      jogbiztonság követelményét önmagában nem sérti az, ha  valamely
      tárgykörre  több  jogszabály is –  és  nem  egyetlen  átfogó  –
      tartalmaz  rendelkezéseket.  (1103/B/1990.  AB  határozat,  ABH
      1993,  539, 542.) Vagyis önmagában nem alkotmányellenes, ha  az
      ugyanarra az életviszony-csoportra vonatkozó szabályozás  több,
      külön   törvényben   és   alacsonyabb  szintű   jogszabályokban
      található,   és   nem  egyetlen  jogforrás  tartalmazza   azt.”
      (725/B/1991. AB határozat, ABH 1992, 663, 664.; 518/B/1996.  AB
      határozat,  ABH  1996, 624, 625.) Amennyiben  nincs  kifejezett
      alkotmányi  előírás  átfogó  törvény  megalkotására,  akkor   a
      jogalkotók  több  törvényben, valamint a jogforrási  hierarchia
      alacsonyabb    szintjén   álló   jogszabályokban    alkothatnak
      szabályokat  az  adott  tárgykörben.  [45/2000.  (XII.  8.)  AB
      határozat, ABH, 2000, 344, 346-347.]

      Eltérő  alkotmányossági megítélés alá  esik,  ha  az  Alkotmány
      kifejezetten megnevez meghatározott törvényhozási tárgykört. Az
      ilyen  esetekben az Országgyűlés köteles az Alkotmányban előírt
      szavazati aránnyal elfogadni a kérdést átfogóan szabályozó  egy
      vagy   több  törvényt.  Ugyanakkor  az  Alkotmányból   az   nem
      következik, hogy az alkotmánybeli megnevezéssel megegyező  című
      törvényt  kell  elfogadni. Továbbá  azt  sem  követeli  meg  az
      Alkotmány,   hogy   minden  szabályozási  kérdést   kétharmados
      törvényben   kell  rendezni.  Az  Alkotmánybíróság   gyakorlata
      szerint  az  Alkotmány törvényalkotási előírásai  meghatározott
      szabályozási  tárgykörökre vonatkoznak, és a koncepció  lényegi
      elemeit  kell  kétharmados törvénybe foglalni. [Összefoglalóan:
      31/2001. (VII. 11.) AB határozat, ABH 2001, 258, 262-264.]
       
       A   4/1993.   (II.  12.)  AB  határozat  megállapította:   „Az
      Alkotmány  egyes esetekben nem csupán azt mondja  ki,  hogy  az
      illető   alapjogról  szóló  törvényt  a  jelenlévő   képviselők
      kétharmadának  szavazatával  kell  elfogadni,  hanem  külön  is
      megnevez   az  illető  alapjoggal  összefüggő  egyes   témákat,
      amelyekről  kétharmados törvényt kell hozni. Így a  61.  §  (3)
      bekezdése szerint a sajtószabadságról szóló törvényt minősített
      többséggel  kell megalkotni. A (4) bekezdés azonban  meghatároz
      négy  tárgyat  a  tömegkommunikáció köréből,  amelyhez  szintén
      kétharmados  törvényt követel meg. Hasonló  technikai  megoldás
      található  az  államszervezetet  érintő  kétharmados  előírások
      között  is. »A fegyveres erők feladatairól és a rájuk vonatkozó
      részletes szabályokról szóló törvény«, ugyanígy »a rendőrségről
      és   a  nemzetbiztonsági  tevékenységgel  összefüggő  részletes
      szabályokról  szóló  törvény« kétharmados (40/A.  §).  Ugyanígy
      kétharmados  többség  szükséges  az  egyesülési  jogról   szóló
      törvény  elfogadásához (63. §). A 40/B. § (4)  bekezdése  mégis
      külön  rendelkezik arról, hogy a fegyveres erők és a  rendőrség
      tényleges  állományú tagjainak pártban való  tevékenysége  csak
      minősített többségű törvénnyel korlátozható.
       
       Ha   az  illető  alapjogok  szabályozásának  a  törvényhozásra
      tartozó  része a maga összességében kétharmados törvény  tárgya
      lenne,  nem  volna  értelme  az említett  résztémák  minősített
      szintre   emelésének.  Például  a  sajtószabadság   nemcsak   a
      nyomtatott  sajtóra vonatkozik, hanem a rádióra és  televizióra
      is. Nem lehet vitás, hogy a szervezeti garanciák is azok közé a
      »lényeges   garanciák«  közé  tartoznak,  amelyeket  törvényben
      (legalább  egyszerű  többségű törvényben) kell  szabályozni  az
      egész   sajtóra  nézve,  de  ezekből  csak  a  (4)  bekezdésben
      említettek  tartoznak kötelezően kétharmados  törvényre.  Ha  a
      fegyveres   erők  kétharmados  „részletes  szabályai”   valóban
      minden,   törvényre  tartozó  részletkérdést   felölelnének   –
      márpedig   a   hivatásos  állomány  pártpolitikai  tevékenysége
      törvényben  szabályozandó –, nem kellene az Alkotmánynak  külön
      előírnia, hogy ennek korlátozásához kétharmados többség  kell.”
      [ABH  1993,  48,  61.;  megerősítve:  31/2001  (VII.  11.)   AB
      határozat, ABH, 2001, 258, 262-264.]
       
       A  61/1995. (X. 6.) AB határozat megállapította: „Az Alkotmány
      61.  §  (4)  bekezdésében  foglalt  közszolgálati  hírügynökség
      kapcsán (…) a törvényhozó köteles olyan törvényt alkotni, amely
      anyagi,    eljárási,   valamint   szervezeti   rendelkezésekkel
      biztosítja a teljes körű, kiegyensúlyozott arányú és  valósághű
      tájékoztatást.   Az  a  körülmény,  hogy   ez   az   alkotmányi
      rendelkezés  együtt említi a közszolgálati rádió, televízió  és
      hírügynökség     »kétharmados«     törvényi     szabályozásának
      követelményét,   nem   jelenti  szükségképpen   azt,   hogy   a
      hírügynökségekről kizárólag a rádióról és a televízióról  szóló
      törvény   keretében   kell  rendelkeznie  a   törvényalkotónak.
      Természetesen   az  önálló  hírügynökségi  törvény   léte   sem
      alkotmányos követelmény." (ABH 1995, 317, 319.)
       
       A   4/1993.   (II.   12.)   AB  határozat   szerint   alapvető
      jelentőségű,   hogy   „az   alkotmányi  felhatalmazás   alapján
      megalkotott  alapjogi  vagy intézményi tárgyköröket  szabályozó
      kétharmados  törvény tartalmát az Országgyűlés miként  alakítja
      ki  (a  szabályozási  köre mire terjed  ki,  milyen  kérdéseket
      rendez a minősített többség igényével). Ezt követően azonban  –
      amelyet  a  formális  jogállamiság  elveinek  a  megtartása  is
      megkövetel – a törvényhozás korábbi döntéséhez kötve van.” [ABH
      1993, 48, 69.; megerősítve: 1/1999. (II. 24.) AB határozat, ABH
      1999,  26, 38-41.; 31/2001. (VII. 11.) AB határozat, ABH  2001,
      264.)

      Mindezek  alapján  az  Alkotmánybíróságnak  jelen  ügyben   azt
      kellett megvizsgálnia, hogy az Alkotmány 19/D. §-ában, valamint
      a   19/E.   §   (3)  bekezdésében  megfogalmazott  szabályozási
      tárgykörben   az  Országgyűlés  megalkotta-e  –   a   jelenlévő
      képviselők kétharmadának szavazatával elfogadott törvényben – a
      koncepció lényegi elemeit tartalmazó szabályokat.

      2.1.   Az   Országgyűlés  1993.  december  7-én   elfogadta   a
      honvédelemről  szóló  1993. évi CX. törvényt  (a  továbbiakban:
      Hvtv1.), amelynek 3. § (2) és (3) bekezdése így rendelkezett:
      „(2)   Az   Alkotmány  19/B.-D.  §-aiban  meghatározott   külön
      törvények megalkotásáig terjedő időszakra, átmeneti jelleggel e
      törvény  tartalmazza az Alkotmány rendelkezéseinek  megfelelően
      kihirdetett    rendkívüli   állapotban   és   szükségállapotban
      alkalmazható, valamint a Honvédelmi Tanácsra vonatkozó alapvető
      szabályokat.
       (3)  A  (2) bekezdésben meghatározott külön törvényeket  1997.
      december 31-ig kell megalkotni.”

       2.2.  Az  Országgyűlés a Hvtv1. 3. § (2) bekezdésében említett
      külön  törvényeket a 3. § (3) bekezdésében megjelölt  időpontig
      nem  alkotta meg. Új szabályozási koncepciót jelenített  meg  a
      honvédelemről  és  a Magyar Honvédségről szóló  2004.  évi  CV.
      törvény  (Hvtv2.),  amelynek 209. § 4.  pontja  hatályon  kívül
      helyezte a Hvtv1.-et. A Hvtv2.-nek A Honvédemi Tanács  című  V.
      fejezete   tartalmazza  a  Honvédelmi  Tanács  hatáskörére   és
      működésére vonatkozó alapvető szabályokat. A Hvtv2. emellett  a
      Rendkívüli   intézkedések  című  Harmadik  részében   (a   XIV.
      fejezetben)  a  Megelőző védelmi helyzet,  rendkívüli  állapot,
      szükségállapot,  az  Alkotmány  19/E.  §-a  szerinti  eset   és
      vészhelyzet  idején alkalmazható szabályok cím alatt  részletes
      szabályokat  tartalmaz.  Az általános rendelkezések  élén  álló
      148.  §  kimondja:  „A  megelőző  védelmi  helyzet,  rendkívüli
      állapot, szükségállapot, az Alkotmány 19/E. §-a szerinti  eset,
      valamint  veszélyhelyzet  idején  alkalmazható  szabályokat,  a
      bevezethető  rendkívüli intézkedéseket ez a  fejezet  állapítja
      meg.”  A  Hvtv.  XIV. fejezete külön alcím alatt szabályozza  a
      honvédelmi  igazgatás  körében  alkalmazható,  a  közrendre  és
      közbiztonságra, az igazságszolgáltatásra, valamint a  gazdasági
      és  anyagi  szolgáltatási kötelezettségre vonatkozó  rendkívüli
      intézkedéseket. Mindezek mellett a Hvtv2. 207. § (1)  bekezdése
      e)  pontja  felhatalmazza a Kormányt, hogy  a  törvény  alapján
      rendeletben  állapítsa meg a Honvédelmi  Tanács  és  a  Kormány
      speciális   működési   feltételeinek   biztosítását    szolgáló
      szabályokat.   A   207.  §  (2)  bekezdése  a)   pontja   pedig
      felhatalmazza   a   honvédelemért  felelős   minisztert,   hogy
      rendeletben  szabályozza a rendkívüli  állapotban  és  megelőző
      védelmi   helyzetben   a   hadkötelesek   katonai   szolgálatra
      behívásának, katonai szolgálatának és leszerelésének rendjét.
       
       2.3.  Mindezek  alapján  az  Alkotmánybíróság  megállapította,
      hogy az Országgyűlés megalkotta az Alkotmány 19/D. §-ának és  a
      19/E.  §  (3)  bekezdésének  végrehajtására  szolgáló  törvényi
      rendelkezéseket. A Hvtv2. tartalmazza a rendkívüli állapot és a
      szükségállapot idején alkalmazandó részletes szabályokat (19/D.
      §),  valamint  a  Kormány  azonnali intézkedésére  alkalmazandó
      szabályokat [19/E. § (3) bekezdés].
       Az  Országgyűlés az Alkotmány 19/D. §-ának és a  19/E.  §  (3)
      bekezdésének   végrehajtására  szolgáló   rendelkezéseket   egy
      törvényen   belül,  a  honvédelemre  és  a  Magyar  Honvédségre
      vonatkozó  alapvető  szabályok  között  helyezte   el.   Ez   a
      konstrukció  az  Alkotmány  és  az alkotmánybírósági  gyakorlat
      alapján   nem  kifogásolható,  mivel  a  szabályozási  tárgykör
      indokolhatóvá  teszi  a  törvényalkotók  megoldását.  A  szoros
      tartalmi  összefüggés  megmutatkozik az Alkotmánynak  A  Magyar
      Honvédség és a rendvédelmi szervek című VIII. fejezetében  lévő
      rendelkezéseiben is. A 40/B. § (2) bekezdése kimondja,  hogy  a
      Magyar   Honvédséget  –  egyebek  mellett   –   „az   Alkotmány
      rendelkezéseinek megfelelően kihirdetett szükségállapot  idején
      lehet  felhasználni,  akkor,  ha a  rendőrség  alkalmazása  nem
      elegendő”.  A  40/B. § (3) bekezdése pedig a  Magyar  Honvédség
      irányítására  jogosult szervek között sorolja fel a  Honvédelmi
      Tanácsot.
       Az  Alkotmány 19/D. §-a és a 19/E. § (3) bekezdése  alapján  a
      jelenlévő   országgyűlési  képviselők  kétharmadának  szavazata
      szükséges  az  Alkotmány  e rendelkezéseit  végrehajtó  törvény
      elfogadásához. Az Alkotmány 40/A. § (4) bekezdése kimondja:  „A
      Magyar  Honvédség  feladatairól és  a  rá  vonatkozó  részletes
      szabályokról  szóló, továbbá a Rendőrségről,  a  Határőrségről,
      valamint a nemzetbiztonsági tevékenységgel összefüggő részletes
      szabályokról   szóló   törvények  elfogadásához   a   jelenlévő
      országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.” Az
      Országgyűlés az Alkotmány 40/A. § (4) bekezdésének  megfelelően
      –  és  az  Alkotmány  19/D. §-ával,  valamint  a  19/E.  §  (3)
      bekezdésével összhangban – fogadta el a Hvtv2.-t.

      Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az Alkotmány 19/D.  §-ával
      és  a  19/E.  § (3) bekezdésével összefüggésben előterjesztett,
      mulasztásban  megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására
      irányuló indítványt elutasította.
       
       Mivel  az indítványozó általában véve kifogásolta az Alkotmány
      19/D.  §-a  és  a  19/E.  §  (3)  bekezdésének  végrehajtásáról
      rendelkező  törvényi szabályozás megalkotásának  elmulasztását,
      az   Alkotmánybíróság   nem  vizsgálta,   hogy   a   Hvtv2.-ben
      megalkotott   szabályozás  az  egyes   részterületeken   minden
      tekintetben megfelel-e az Alkotmány egyes rendelkezéseinek.

                                    IV.

      Az   indítványozó   az   Alkotmány  65.  §   (2)   bekezdésével
      összefüggésben   előterjesztett  indítványát  visszavonta.   Az
      Alkotmánybíróság    ideiglenes    ügyrendjéről     és     annak
      közzétételéről szóló módosított és egységes szerkezetbe foglalt
      3/2001.  (XII.  3.) Tü. határozat (ABH 2003, 2065.)  31.  §  d)
      pontja szerint az Alkotmánybíróság az eljárást megszünteti,  ha
      az indítványozó indítványát visszavonta.
      Ezért  az  Alkotmánybíróság az Alkotmány 65. § (2) bekezdésével
      összefüggésben   előterjesztett,   mulasztásban   megnyilvánuló
      alkotmányellenesség    megállapítására    irányuló    indítvány
      tárgyában az eljárást megszüntette.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                 Dr. Balogh Elemér        Dr. Bragyova András
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Holló András             Dr. Kiss László
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Kovács Péter        Dr. Kukorelli István
                 alkotmánybíró           előadó alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Lenkovics Barnabás       Dr. Lévay Miklós
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Paczolay Péter       Dr. Trócsányi László
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        102/E/1998
        Date of the decision:
        .
        06/11/2007
        .
        .