A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítvány
tárgyában meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 19/D. §-ával, valamint a
19/E. § (3) bekezdésével összefüggésben előterjesztett,
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására
irányuló indítványt elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 65. § (2) bekezdésével
összefüggésben előterjesztett, mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítvány
tárgyában az eljárást megszünteti.
Indokolás
I.
Az indítványozó azt kezdeményezte, hogy az Alkotmánybíróság
állapítsa meg: az Országgyűlés mulasztásban megnyilvánuló
alkotmánysértést követett el azzal, hogy nem alkotta meg a
rendkívüli állapot és a szükségállapot idején alkalmazandó
részletes szabályokról szóló törvényt, a Kormány – rendkívüli
állapot vagy szükségállapot bevezetése előtti – azonnali
intézkedésére alkalmazandó szabályokról szóló törvényt,
valamint a menedékjogról szóló törvényt.
Mivel az Alkotmány 19/D. §-a, 19/E. § (3) bekezdése, valamint a
65. § (2) bekezdése ezekben a tárgykörökben az Országgyűlés
jogalkotási kötelezettségét fogalmazza meg, az indítványozó
álláspontja szerint mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenességet okoz, hogy az említett törvényeket az
Országgyűlés nem alkotta meg.
Az Alkotmánybíróság előtt folyamatban lévő eljárás közben az
indítványozó visszavonta az Alkotmány 65. § (2) bekezdésével
összefüggésben előterjesztett indítványát, mert az Országgyűlés
megalkotta a menedékjogról szóló 1997. évi CXXXIX. törvényt.
Az Alkotmánybíróság beszerezte a honvédelmi miniszter
véleményét.
II.
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
„19/D. § A rendkívüli állapot és a szükségállapot idején
alkalmazandó részletes szabályokról szóló törvény elfogadásához
a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
19/E. § (1) Külső fegyveres csoportoknak Magyarország
területére történő váratlan betörése esetén a támadás
elhárítására, illetőleg az ország területének a honi és
szövetséges légvédelmi és repülő készültségi erőkkel való
oltalmazására, az alkotmányos rend, az élet- és
vagyonbiztonság, a közrend és a közbiztonság védelme érdekében
a Kormány a köztársasági elnök által jóváhagyott védelmi terv
szerint – a támadással arányos és erre felkészített erőkkel – a
szükségállapot vagy a rendkívüli állapot kihirdetésére
vonatkozó döntésig azonnal intézkedni köteles.
(2) A Kormány az (1) bekezdés alapján megtett intézkedéséről
haladéktalanul tájékoztatja az Országgyűlést, a köztársasági
elnököt a további intézkedések megtétele érdekében.
(3) A Kormány azonnali intézkedésére alkalmazandó szabályokról
szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazata szükséges.”
„65. § (2) A menedékjogról szóló törvény elfogadásához a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.”
III.
Az indítvány nem megalapozott.
Az Alkotmánybíróság megvizsgálta, hogy terheli-e az
Országgyűlést az Alkotmány 19/D. §-ából, valamint a 19/E. § (3)
bekezdéséből következő jogalkotási kötelezettség.
1.1. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 49. § (1) bekezdése kimondja: „Ha az
Alkotmánybíróság hivatalból vagy bárki indítványára azt
állapítja meg, hogy a jogalkotó szerv a jogszabályi
felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát elmulasztotta és
ezzel alkotmányellenességet idézett elő, a mulasztást elkövető
szervet – határidő megjelölésével – felhívja feladatának
teljesítésére.” Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata
szerint az Abtv. 49. § (1) bekezdésének alkalmazására akkor
kerülhet sor, ha együttesen fennáll két feltétel: a jogalkotó
mulasztása és az ennek folytán előidézett alkotmányellenes
helyzet. [22/1990. (X. 16.) AB határozat, ABH 1990, 83, 86.;
1395/E/1996. AB határozat, ABH 1998, 667, 669.; 35/1999. (XI.
26.) AB határozat, ABH 1999, 310, 317.; 6/2001. (III. 14.) AB
határozat, ABH 2001, 93, 103.]
Az Alkotmánybíróság nemcsak akkor állapít meg
alkotmányellenes mulasztást, ha az adott tárgykörre vonatkozóan
semmilyen jogszabály nincs, hanem akkor is, ha az adott
kérdésben van ugyan szabályozás, de az Alkotmány által
megkívánt jogszabályi rendelkezés hiányzik. Az Alkotmánybíróság
már több határozatában hangsúlyozta, hogy abban az esetben is
sor kerülhet alkotmányellenes mulasztás megállapítására, ha a
jogalkotó az Alkotmányból, illetve egyéb jogszabályból származó
jogalkotói feladatát teljesítette, ennek során azonban olyan
szabályozási hiányosságok következtek be, amelyek
alkotmányellenes helyzetet idéztek elő. [22/1995. (III. 31.) AB
határozat, ABH 1995, 108, 113.; 29/1997. (IV. 29.) AB
határozat, ABH 1997, 122, 128.; 15/1998. (V. 8.) AB határozat,
ABH 1998, 132, 138.; 22/1999. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1999,
176, 196, 201.]
1.2. Az Alkotmány 19/A. § (1) bekezdése kimondja, hogy ha az
Országgyűlés az Alkotmányban felsorolt döntések meghozatalában
akadályoztatva van, a köztársasági elnök jogosult a hadiállapot
kinyilvánítására, a rendkívüli állapot kihirdetésére és a
Honvédelmi Tanács létrehozására, továbbá a szükségállapot
kihirdetésére.
A rendkívüli állapotra vonatkozó általános szabályokat az
Alkotmány 19/B. §-a tartalmazza. Az (1) és (3) bekezdés
határozza meg, hogy rendkívüli állapot idején a Honvédelmi
Tanácsot milyen döntési jogkör illeti meg, a (2) bekezdés pedig
a Honvédelmi Tanács tagjairól rendelkezik. A (4) és (5)
bekezdés a Honvédelmi Tanács jogalkotási hatáskörét írja körül,
a (6) bekezdés kimondja, hogy az Alkotmánybíróság működése
rendkívüli állapot idején sem korlátozható.
A 19/C. § a szükségállapotra vonatkozó általános
rendelkezéseket foglalja magában. Az (1)-(3) bekezdés a
köztársasági elnök, az Országgyűlés, illetve annak Honvédelmi
Bizottsága jogait és kötelességeit fogalmazza meg. A (4)
bekezdés a rendeleti úton bevezetett rendkívüli intézkedések
hatályáról rendelkezik, az (5) bekezdés kimondja, hogy a
szükségállapotra egyebekben a rendkívüli állapotra vonatkozó
szabályokat kell alkalmazni.
A 19/D. § arról rendelkezik, hogy a rendkívüli állapot és a
szükségállapot idején alkalmazandó részletes szabályokról szóló
törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.
A 19/E. § a Kormánynak a szükségállapot vagy a rendkívüli
állapot kihirdetéséig terjedő azonnali intézkedési kötelessége
feltételeit határozza meg. A 19/E. § (3) bekezdése kimondja,
hogy a Kormány azonnali intézkedésére alkalmazandó szabályokról
szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
Az Alkotmány szerint a rendkívüli állapot, illetve a
szükségállapot különleges helyzetnek minősül a jogalkotás és a
jogalkalmazás szempontjából. Ugyanakkor az Alkotmány
megköveteli, hogy – a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazatával elfogadott – törvény határozza meg
egyrészt a rendkívüli állapot és a szükségállapot idején
alkalmazandó részletes szabályokat (19/D. §), másrészt a
Kormány azonnali intézkedésére alkalmazandó szabályokat [19/E.
§ (3) bekezdés]. További alkotmányos garancia, hogy az
Alkotmánybíróság működése a rendkívüli jogrend idején sem
függeszthető fel [19/B. §. (6) bekezdés, 19/C. § (5) bekezdés],
valamint az Alkotmány 8. § (4) bekezdése szerint egyes alapvető
jogok rendkívüli állapot, szükségállapot vagy veszélyhelyzet
idején sem függeszthetők fel.
1.3. Az Alkotmánybíróság az Alkotmánynak a Honvédelmi Tanácsról
rendelkező 19/B. § (2) bekezdése absztrakt értelmezését
tartalmazó 63/1992. (XII. 11.) AB határozat indokolásában
kifejtette: „A Honvédelmi Tanács belső döntéshozó mechanizmusa,
működésének részletes szabályai sem az Alkotmányban, sem más
jogszabályban rögzítve nincsenek. Az Alkotmánybíróság
nyomatékosan felhívja a jogalkotó figyelmét, hogy e kérdéseket
az Alkotmány 19/D. § szerinti törvényben szabályozni kell. E
törvényben kell rendezni, hogy a Honvédelmi Tanács működése
szempontjából milyen jelentősége van annak, ha a 19/B. § (2)
bekezdésében szereplő egyes funkciókat (beosztásokat) betöltő
személyek más, a felsorolásban szereplő beosztásokhoz rendelt
hatáskörök gyakorlására is jogosultak.” (ABH 1992, 284, 286.)
1.4. Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint: „A
jogbiztonság követelményét önmagában nem sérti az, ha valamely
tárgykörre több jogszabály is – és nem egyetlen átfogó –
tartalmaz rendelkezéseket. (1103/B/1990. AB határozat, ABH
1993, 539, 542.) Vagyis önmagában nem alkotmányellenes, ha az
ugyanarra az életviszony-csoportra vonatkozó szabályozás több,
külön törvényben és alacsonyabb szintű jogszabályokban
található, és nem egyetlen jogforrás tartalmazza azt.”
(725/B/1991. AB határozat, ABH 1992, 663, 664.; 518/B/1996. AB
határozat, ABH 1996, 624, 625.) Amennyiben nincs kifejezett
alkotmányi előírás átfogó törvény megalkotására, akkor a
jogalkotók több törvényben, valamint a jogforrási hierarchia
alacsonyabb szintjén álló jogszabályokban alkothatnak
szabályokat az adott tárgykörben. [45/2000. (XII. 8.) AB
határozat, ABH, 2000, 344, 346-347.]
Eltérő alkotmányossági megítélés alá esik, ha az Alkotmány
kifejezetten megnevez meghatározott törvényhozási tárgykört. Az
ilyen esetekben az Országgyűlés köteles az Alkotmányban előírt
szavazati aránnyal elfogadni a kérdést átfogóan szabályozó egy
vagy több törvényt. Ugyanakkor az Alkotmányból az nem
következik, hogy az alkotmánybeli megnevezéssel megegyező című
törvényt kell elfogadni. Továbbá azt sem követeli meg az
Alkotmány, hogy minden szabályozási kérdést kétharmados
törvényben kell rendezni. Az Alkotmánybíróság gyakorlata
szerint az Alkotmány törvényalkotási előírásai meghatározott
szabályozási tárgykörökre vonatkoznak, és a koncepció lényegi
elemeit kell kétharmados törvénybe foglalni. [Összefoglalóan:
31/2001. (VII. 11.) AB határozat, ABH 2001, 258, 262-264.]
A 4/1993. (II. 12.) AB határozat megállapította: „Az
Alkotmány egyes esetekben nem csupán azt mondja ki, hogy az
illető alapjogról szóló törvényt a jelenlévő képviselők
kétharmadának szavazatával kell elfogadni, hanem külön is
megnevez az illető alapjoggal összefüggő egyes témákat,
amelyekről kétharmados törvényt kell hozni. Így a 61. § (3)
bekezdése szerint a sajtószabadságról szóló törvényt minősített
többséggel kell megalkotni. A (4) bekezdés azonban meghatároz
négy tárgyat a tömegkommunikáció köréből, amelyhez szintén
kétharmados törvényt követel meg. Hasonló technikai megoldás
található az államszervezetet érintő kétharmados előírások
között is. »A fegyveres erők feladatairól és a rájuk vonatkozó
részletes szabályokról szóló törvény«, ugyanígy »a rendőrségről
és a nemzetbiztonsági tevékenységgel összefüggő részletes
szabályokról szóló törvény« kétharmados (40/A. §). Ugyanígy
kétharmados többség szükséges az egyesülési jogról szóló
törvény elfogadásához (63. §). A 40/B. § (4) bekezdése mégis
külön rendelkezik arról, hogy a fegyveres erők és a rendőrség
tényleges állományú tagjainak pártban való tevékenysége csak
minősített többségű törvénnyel korlátozható.
Ha az illető alapjogok szabályozásának a törvényhozásra
tartozó része a maga összességében kétharmados törvény tárgya
lenne, nem volna értelme az említett résztémák minősített
szintre emelésének. Például a sajtószabadság nemcsak a
nyomtatott sajtóra vonatkozik, hanem a rádióra és televizióra
is. Nem lehet vitás, hogy a szervezeti garanciák is azok közé a
»lényeges garanciák« közé tartoznak, amelyeket törvényben
(legalább egyszerű többségű törvényben) kell szabályozni az
egész sajtóra nézve, de ezekből csak a (4) bekezdésben
említettek tartoznak kötelezően kétharmados törvényre. Ha a
fegyveres erők kétharmados „részletes szabályai” valóban
minden, törvényre tartozó részletkérdést felölelnének –
márpedig a hivatásos állomány pártpolitikai tevékenysége
törvényben szabályozandó –, nem kellene az Alkotmánynak külön
előírnia, hogy ennek korlátozásához kétharmados többség kell.”
[ABH 1993, 48, 61.; megerősítve: 31/2001 (VII. 11.) AB
határozat, ABH, 2001, 258, 262-264.]
A 61/1995. (X. 6.) AB határozat megállapította: „Az Alkotmány
61. § (4) bekezdésében foglalt közszolgálati hírügynökség
kapcsán (…) a törvényhozó köteles olyan törvényt alkotni, amely
anyagi, eljárási, valamint szervezeti rendelkezésekkel
biztosítja a teljes körű, kiegyensúlyozott arányú és valósághű
tájékoztatást. Az a körülmény, hogy ez az alkotmányi
rendelkezés együtt említi a közszolgálati rádió, televízió és
hírügynökség »kétharmados« törvényi szabályozásának
követelményét, nem jelenti szükségképpen azt, hogy a
hírügynökségekről kizárólag a rádióról és a televízióról szóló
törvény keretében kell rendelkeznie a törvényalkotónak.
Természetesen az önálló hírügynökségi törvény léte sem
alkotmányos követelmény." (ABH 1995, 317, 319.)
A 4/1993. (II. 12.) AB határozat szerint alapvető
jelentőségű, hogy „az alkotmányi felhatalmazás alapján
megalkotott alapjogi vagy intézményi tárgyköröket szabályozó
kétharmados törvény tartalmát az Országgyűlés miként alakítja
ki (a szabályozási köre mire terjed ki, milyen kérdéseket
rendez a minősített többség igényével). Ezt követően azonban –
amelyet a formális jogállamiság elveinek a megtartása is
megkövetel – a törvényhozás korábbi döntéséhez kötve van.” [ABH
1993, 48, 69.; megerősítve: 1/1999. (II. 24.) AB határozat, ABH
1999, 26, 38-41.; 31/2001. (VII. 11.) AB határozat, ABH 2001,
264.)
Mindezek alapján az Alkotmánybíróságnak jelen ügyben azt
kellett megvizsgálnia, hogy az Alkotmány 19/D. §-ában, valamint
a 19/E. § (3) bekezdésében megfogalmazott szabályozási
tárgykörben az Országgyűlés megalkotta-e – a jelenlévő
képviselők kétharmadának szavazatával elfogadott törvényben – a
koncepció lényegi elemeit tartalmazó szabályokat.
2.1. Az Országgyűlés 1993. december 7-én elfogadta a
honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvényt (a továbbiakban:
Hvtv1.), amelynek 3. § (2) és (3) bekezdése így rendelkezett:
„(2) Az Alkotmány 19/B.-D. §-aiban meghatározott külön
törvények megalkotásáig terjedő időszakra, átmeneti jelleggel e
törvény tartalmazza az Alkotmány rendelkezéseinek megfelelően
kihirdetett rendkívüli állapotban és szükségállapotban
alkalmazható, valamint a Honvédelmi Tanácsra vonatkozó alapvető
szabályokat.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott külön törvényeket 1997.
december 31-ig kell megalkotni.”
2.2. Az Országgyűlés a Hvtv1. 3. § (2) bekezdésében említett
külön törvényeket a 3. § (3) bekezdésében megjelölt időpontig
nem alkotta meg. Új szabályozási koncepciót jelenített meg a
honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV.
törvény (Hvtv2.), amelynek 209. § 4. pontja hatályon kívül
helyezte a Hvtv1.-et. A Hvtv2.-nek A Honvédemi Tanács című V.
fejezete tartalmazza a Honvédelmi Tanács hatáskörére és
működésére vonatkozó alapvető szabályokat. A Hvtv2. emellett a
Rendkívüli intézkedések című Harmadik részében (a XIV.
fejezetben) a Megelőző védelmi helyzet, rendkívüli állapot,
szükségállapot, az Alkotmány 19/E. §-a szerinti eset és
vészhelyzet idején alkalmazható szabályok cím alatt részletes
szabályokat tartalmaz. Az általános rendelkezések élén álló
148. § kimondja: „A megelőző védelmi helyzet, rendkívüli
állapot, szükségállapot, az Alkotmány 19/E. §-a szerinti eset,
valamint veszélyhelyzet idején alkalmazható szabályokat, a
bevezethető rendkívüli intézkedéseket ez a fejezet állapítja
meg.” A Hvtv. XIV. fejezete külön alcím alatt szabályozza a
honvédelmi igazgatás körében alkalmazható, a közrendre és
közbiztonságra, az igazságszolgáltatásra, valamint a gazdasági
és anyagi szolgáltatási kötelezettségre vonatkozó rendkívüli
intézkedéseket. Mindezek mellett a Hvtv2. 207. § (1) bekezdése
e) pontja felhatalmazza a Kormányt, hogy a törvény alapján
rendeletben állapítsa meg a Honvédelmi Tanács és a Kormány
speciális működési feltételeinek biztosítását szolgáló
szabályokat. A 207. § (2) bekezdése a) pontja pedig
felhatalmazza a honvédelemért felelős minisztert, hogy
rendeletben szabályozza a rendkívüli állapotban és megelőző
védelmi helyzetben a hadkötelesek katonai szolgálatra
behívásának, katonai szolgálatának és leszerelésének rendjét.
2.3. Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy az Országgyűlés megalkotta az Alkotmány 19/D. §-ának és a
19/E. § (3) bekezdésének végrehajtására szolgáló törvényi
rendelkezéseket. A Hvtv2. tartalmazza a rendkívüli állapot és a
szükségállapot idején alkalmazandó részletes szabályokat (19/D.
§), valamint a Kormány azonnali intézkedésére alkalmazandó
szabályokat [19/E. § (3) bekezdés].
Az Országgyűlés az Alkotmány 19/D. §-ának és a 19/E. § (3)
bekezdésének végrehajtására szolgáló rendelkezéseket egy
törvényen belül, a honvédelemre és a Magyar Honvédségre
vonatkozó alapvető szabályok között helyezte el. Ez a
konstrukció az Alkotmány és az alkotmánybírósági gyakorlat
alapján nem kifogásolható, mivel a szabályozási tárgykör
indokolhatóvá teszi a törvényalkotók megoldását. A szoros
tartalmi összefüggés megmutatkozik az Alkotmánynak A Magyar
Honvédség és a rendvédelmi szervek című VIII. fejezetében lévő
rendelkezéseiben is. A 40/B. § (2) bekezdése kimondja, hogy a
Magyar Honvédséget – egyebek mellett – „az Alkotmány
rendelkezéseinek megfelelően kihirdetett szükségállapot idején
lehet felhasználni, akkor, ha a rendőrség alkalmazása nem
elegendő”. A 40/B. § (3) bekezdése pedig a Magyar Honvédség
irányítására jogosult szervek között sorolja fel a Honvédelmi
Tanácsot.
Az Alkotmány 19/D. §-a és a 19/E. § (3) bekezdése alapján a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges az Alkotmány e rendelkezéseit végrehajtó törvény
elfogadásához. Az Alkotmány 40/A. § (4) bekezdése kimondja: „A
Magyar Honvédség feladatairól és a rá vonatkozó részletes
szabályokról szóló, továbbá a Rendőrségről, a Határőrségről,
valamint a nemzetbiztonsági tevékenységgel összefüggő részletes
szabályokról szóló törvények elfogadásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.” Az
Országgyűlés az Alkotmány 40/A. § (4) bekezdésének megfelelően
– és az Alkotmány 19/D. §-ával, valamint a 19/E. § (3)
bekezdésével összhangban – fogadta el a Hvtv2.-t.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az Alkotmány 19/D. §-ával
és a 19/E. § (3) bekezdésével összefüggésben előterjesztett,
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására
irányuló indítványt elutasította.
Mivel az indítványozó általában véve kifogásolta az Alkotmány
19/D. §-a és a 19/E. § (3) bekezdésének végrehajtásáról
rendelkező törvényi szabályozás megalkotásának elmulasztását,
az Alkotmánybíróság nem vizsgálta, hogy a Hvtv2.-ben
megalkotott szabályozás az egyes részterületeken minden
tekintetben megfelel-e az Alkotmány egyes rendelkezéseinek.
IV.
Az indítványozó az Alkotmány 65. § (2) bekezdésével
összefüggésben előterjesztett indítványát visszavonta. Az
Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak
közzétételéről szóló módosított és egységes szerkezetbe foglalt
3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat (ABH 2003, 2065.) 31. § d)
pontja szerint az Alkotmánybíróság az eljárást megszünteti, ha
az indítványozó indítványát visszavonta.
Ezért az Alkotmánybíróság az Alkotmány 65. § (2) bekezdésével
összefüggésben előterjesztett, mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítvány
tárgyában az eljárást megszüntette.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |