Hungarian
Ügyszám:
.
392/B/2003
Előadó alkotmánybíró: Holló András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 37/2006. (IX. 20.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2006/480
.
A döntés kelte: Budapest, 09/12/2006
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló indítvány, valamint –
    hivatalból     indított     –    mulasztásban     megnyilvánuló
    alkotmányellenesség  megállapítására irányuló  eljárás  alapján
    meghozta az alábbi

                             határozatot:

    1.  Az  Alkotmánybíróság – hivatalból eljárva  –  megállapítja,
    hogy  az  Alkotmány  37.  § (3) bekezdését  sértő  mulasztásban
    megnyilvánuló   alkotmányellenes  helyzet  jött   létre   annak
    következtében,  hogy az Országgyűlés a központi államigazgatási
    szervekről,  valamint  a  Kormány tagjai  és  az  államtitkárok
    jogállásáról  szóló 2006. évi LVII. törvényben  –  a  miniszter
    helyettesítése kapcsán – nem szabályozta a miniszter  jogalkotó
    hatásköre átruházásának tilalmát.

    Az Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy jogalkotási
    feladatának 2006. december 31-ig tegyen eleget.

    2.  Az  Alkotmánybíróság a központi államigazgatási szervekről,
    valamint  a  Kormány  tagjai  és az államtitkárok  jogállásáról
    szóló 2006. évi LVII. törvény 31. § (1) bekezdése és 43. §  (1)
    bekezdése     alkotmányellenességének    megállapítására     és
    megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

      1.  Az indítványozó kérelmet nyújtott be a Kormány tagjai és az
      államtitkárok  jogállásáról és felelősségéről szóló  1997.  évi
      LXXIX.   törvény  (a  továbbiakban:  Tv.1.)  12.  §  e)  pontja
      alkotmányossági vizsgálatára és megsemmisítésére. E rendelkezés
      értelmében  a  minisztert akadályoztatása esetén „a  jogszabály
      kiadásában  a  helyettesített miniszter politikai  államtitkára
      helyettesíti”. Az indítványozó álláspontja szerint a jogalkotás
      alkotmányos   és  törvényi  rendje  alapján  a   minisztert   a
      rendeletalkotásban nem helyettesítheti a politikai államtitkár.
      Az  indítványozó  hivatkozott arra, hogy a jogalkotásról  szóló
      1987. évi XI. törvény (a továbbiakban: Jat.) 1. § (1) bekezdése
      és  8.  §  (1)  bekezdése  alapján miniszteri  rendeletet  csak
      miniszter (illetve a miniszterelnök) adhat ki. Az Alkotmány  7.
      §  (2) bekezdése értelmében a jogalkotás rendjének szabályozása
      minősített    többséget   igénylő   tárgykör.    Az    egyszerű
      szótöbbséggel    elfogadott   jogállási   törvény    miniszteri
      rendeletalkotás-helyettesítési    szabálya    –    érvelt    az
      indítványozó – a Jat. 1. § (1) bekezdésével valamint 8.  §  (1)
      bekezdésével ellentétes, ezáltal sérti az Alkotmány  7.  §  (2)
      bekezdését. Az indítványozó fölvetette továbbá az Alkotmány 37.
      § (3) bekezdésének sérelmét is.

      2.  A Tv.1.-et – 2006. július 1-jével – hatályon kívül helyezte
      a  központi  államigazgatási  szervekről,  valamint  a  Kormány
      tagjai  és az államtitkárok jogállásáról szóló 2006. évi  LVII.
      törvény  (a  továbbiakban:  Tv.2.)  77.  §  (5)  bekezdése.   A
      jogszabályváltozásra  tekintettel az Alkotmánybíróság  felhívta
      indítványozót,  hogy nyilatkozzék: indítványát fenntartja-e  az
      új szabályozásra nézve. Az indítványozó – a fentebb ismertetett
      érveinek  fenntartása  mellett  –  a  Tv.2.-nek  a  miniszterek
      helyettesítésére  irányuló 31. § (1) bekezdése  és  43.  §  (1)
      bekezdése alkotmányossági vizsgálatát és megsemmisítését kérte.

      Mindezeken   túlmenően  az  indítványozó  újabb   kérelmet   is
      megfogalmazott:  A  Tv.2.  14. §  (2)  bekezdése  értelmében  a
      miniszterelnök   normatív   utasítás   formájában   feladatokat
      határozhat meg a miniszterek és a Kormány irányítása alatt álló
      szervek  vezetői számára. Az indítványozó szerint e rendelkezés
      az  Alkotmány  7.  § (2) bekezdésébe és 37. §  (2)  bekezdésébe
      ütközik,  mert  az  Alkotmány  e  rendelkezései  értelmében   a
      miniszterek tevékenységének nem a miniszterelnök utasítása szab
      határt,  hanem  – ahogy az Alkotmány fogalmaz – a jogszabályok,
      illetve  a  Kormány  határozatai  jelölhetik  ki  tevékenységük
      kereteit.  Az  Alkotmánybíróság a Tv.2.  14.  §  (2)  bekezdése
      tekintetében előterjesztett új kérelmet elkülönítette és azt új
      eljárásban bírálja el.

                                    II.

      1. Az Alkotmány irányadó rendelkezései szerint:

      „7.  §  (2) A jogalkotás rendjét törvény szabályozza,  amelynek
      elfogadásához    a    jelenlévő    országgyűlési     képviselők
      kétharmadának szavazata szükséges.”
       „A kormány
      33. § (1) A Kormány
       a) miniszterelnökből és
       b) miniszterekből áll.
      (2)   A   miniszterelnököt   az   általa   kijelölt   miniszter
      helyettesíti.
      (…)”
      „35. § (1) A Kormány
      (2) A Kormány a maga feladatkörében rendeleteket bocsát ki,  és
      határozatokat hoz. Ezeket a miniszterelnök írja alá. A  Kormány
      rendelete  és  határozata törvénnyel nem  lehet  ellentétes.  A
      Kormány rendeleteit a hivatalos lapban ki kell hirdetni.”

      „37.   §   (1)  A  miniszterelnök  vezeti  a  Kormány  üléseit,
      gondoskodik   a   Kormány   rendeleteinek   és   határozatainak
      végrehajtásáról.
      (2)  A miniszterek a jogszabályok rendelkezéseinek és a Kormány
      határozatainak   megfelelően   vezetik   az   államigazgatásnak
      feladatkörükbe  tartozó ágait, és irányítják az alájuk  rendelt
      szerveket. A tárca nélküli miniszterek ellátják a Kormány által
      meghatározott feladataikat.
      (3)  A Kormány tagjai törvényben vagy kormányrendeletben kapott
      felhatalmazás alapján feladatkörükben eljárva rendeletet  adnak
      ki,  amelyek törvénnyel vagy a kormányrendelettel nem  lehetnek
      ellentétesek.  A  rendeleteket  a  hivatalos  lapban  ki   kell
      hirdetni.”  [Az  Alkotmány 37. § (3)  bekezdésének  szövegét  a
      2006. évi LIV. törvény állapította meg.]

      2. A Jat. vonatkozó szabályai értelmében:

      „1.  §  (1)  A  jogalkotó  szervek a  következő  jogszabályokat
      alkotják:
       a) az Országgyűlés törvényt,
       b)
       c) a Kormány rendeletet,
       d)  a  miniszterelnök  és  a  Kormány  tagja  (a  továbbiakban
      együtt: miniszter) rendeletet,
       e)
       f) az önkormányzat rendeletet.
      (2)  E  rangsornak megfelelően az alacsonyabb szintű jogszabály
      nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal.”
      „Miniszteri rendelet
      8. § (1) A miniszter feladatkörében és törvényben, törvényerejű
      rendeletben   vagy   kormányrendeletben  kapott   felhatalmazás
      alapján ad ki rendeletet.”

      3. A Tv.1. – már nem hatályos rendelkezései – szerint:

      12. § A minisztert akadályoztatása esetén
       a)  az  Országgyűlés  ülésén a politikai államtitkár  –  annak
      akadályoztatása  esetén a miniszterelnök által  kijelölt  másik
      miniszter – helyettesíti;
       b) a Kormány ülésén a politikai államtitkár helyettesíti;
       c)  az Országgyűlés bizottsága ülésén a politikai államtitkár,
      akadályoztatása esetén a miniszter által kijelölt állami vezető
      vagy   állásfoglalásra  jogosult  köztisztviselő,   illetve   a
      fegyveres  szervek  hivatásos  állományú  tagjainak  szolgálati
      viszonyáról  szóló  1996.  évi  XLIII.  törvény  42.  §-a   (2)
      bekezdése a) pontjának alkalmazása esetén a hivatásos  állomány
      tagja képviselheti;
       d)  a  köztársasági elnök intézkedésének kezdeményezésében  és
      intézkedésének ellenjegyzésében a miniszterelnök által kijelölt
      másik miniszter helyettesíti;
       e)   a   jogszabály  kiadásában  a  helyettesített   miniszter
      politikai államtitkára helyettesíti.
      (…)”

      4. A Tv.2. vizsgálni kért rendelkezései értelmében:

      „31.  §  (1)  A minisztert akadályoztatása esetén –  a  (2)-(3)
      bekezdésben   meghatározott  kivételekkel  –   az   államtitkár
      helyettesíti.
      (2)   A   minisztert   a   köztársasági  elnök   intézkedésének
      kezdeményezésében és intézkedésének ellenjegyzésében,  valamint
      az államtitkár akadályoztatása esetén az Országgyűlés ülésén és
      az  Európai Unió kormányzati részvétellel működő intézményeiben
      a  miniszterelnök  által rendeletben kijelölt  másik  miniszter
      helyettesíti.
      (3)  Az  államtitkár  akadályoztatása esetén  a  minisztert  az
      Országgyűlés  bizottsága ülésén az általa vezetett minisztérium
      állományába   tartozó,   állásfoglalásra   jogosult,    vezetői
      megbízatással rendelkező személy helyettesíti.”
       
      „43. § (1) Az államtitkár – törvényben meghatározott
      kivételekkel – a miniszter teljes jogkörű helyettese.
      (2) Egy minisztériumban egy államtitkár működhet.”

                                   III.

      1.  A  miniszteri  rendelet  kiadásában  történő  helyettesítés
      szabályát eredetileg a Jat. tartalmazta. A Jat. 1997. augusztus
      1-éig  hatályban  volt  8.  § (2) bekezdése  a  következőképpen
      rendelkezett:  „Miniszteri  rendelet  kiadására   a   miniszter
      akadályoztatása esetén a minisztériumi államtitkár,  az  utóbbi
      akadályoztatása    esetén   az   ügykör    szerint    illetékes
      miniszterhelyettes jogosult.”
      A Jat. 8. § (2) bekezdését a Tv.1. 53. § (2) bekezdése helyezte
      hatályon  kívül,  és  alkotott – a  miniszteri  rendeletalkotás
      helyettesítésére  vonatkozó – új szabályt  saját  rendelkezései
      között  (s  nem  a  Jat. módosításaként). A  Tv.1.  12.  §-ában
      foglalt   szabályok  a  politikai  államtitkár  „helyettesítési
      jogáról”  rendelkeztek az Országgyűlés, a Kormány  ülésein,  az
      Országgyűlés  bizottsága ülésén [12. § a), b),  c)  pontok].  A
      miniszter  különböző  üléseken való  részvételével  kapcsolatos
      jogosítványain túl a törvény két további esetkört is  említett:
      egyfelől  a köztársasági elnök intézkedésének kezdeményezésében
      és  intézkedésének  ellenjegyzésében való  helyettesítést  –  a
      Tv.1.  12. § d) pontja szerint ilyenkor a miniszterelnök  által
      kijelölt másik miniszter helyettesít –, másfelől a Tv.1. 12.  §
      e)     pontjában    meghatározott    rendeletalkotásban    való
      helyettesítést,  ahol  a  törvény  a  politikai  államtitkárnak
      biztosított helyettesítési jogot.
      A  Tv.1.  egészét  a Tv.2. 77. § (5) bekezdése  hatályon  kívül
      helyezte  és  új  szabályokat  alkotott.  A  Tv.2.  31.  §  (1)
      bekezdése értelmében a minisztert – akadályoztatása esetén – az
      államtitkár  helyettesíti,  amely alól  az  alábbi  kivételeket
      teszi:
      -  A  Tv.2. 31. § (2) bekezdése értelmében – hasonlóan a  Tv.1.
      bemutatott  rendelkezéseihez – nem az államtitkár,  hanem  csak
      egy  másik miniszter lehet a helyettesítő a köztársasági  elnök
      intézkedésének      kezdeményezésében     és     intézkedésének
      ellenjegyzésében,   illetve  szintén  a  miniszterelnök   által
      rendeletben kijelölt másik miniszter helyettesíthet, ha mind  a
      miniszter,   mind  államtitkára  akadályoztatva  van,   és   az
      Országgyűlés   ülésein,  vagy  az  Európai   Unió   kormányzati
      intézményeibe való részvételről van szó.
      -  A  Tv.2. 31. § (3) bekezdése értelmében pedig az államtitkár
      akadályoztatása esetén a minisztert az Országgyűlés  bizottsága
      ülésén  az  általa  vezetett minisztérium állományába  tartozó,
      állásfoglalásra  jogosult,  vezetői  megbízatással   rendelkező
      személy helyettesíti.

      Megállapítható tehát, hogy az államtitkár a hatályos  szabályok
      alapján   is   helyettesítheti  a  minisztert  rendelet-kiadási
      jogkörében.  Ez  következik a Tv.2. 43. § (1) bekezdéséből  is,
      amely  szerint  az  államtitkár –  a  törvényben  meghatározott
      kivételekkel – a miniszter teljes jogkörű helyettese.  Törvényi
      kivétel  a  rendeletalkotásra  nincs.  Az  indítványozó   által
      eredetileg  a  Tv.1. 12. § e) pontjával kapcsolatban  felvetett
      alkotmányossági probléma tehát a Tv.2. rendelkezéseiben – a 31.
      §  (1) bekezdésével és 43. § (1) bekezdésével összefüggésben  –
      tovább   él   (csupán   a  helyettesítő  elnevezése   változott
      „politikai államtitkár”-ról, „államtitkár”-ra).

      2.   Az  indítványozó  a  miniszteri  rendeletalkotásban   való
      helyettesítésre  vonatkozó szabályokat  két  alkotmányos  tétel
      alapján  kérte  vizsgálni.  Egyrészt  az  Alkotmány  7.  §  (2)
      bekezdése – s ezáltal a minősített többséget igénylő Jat. 1. §-
      ával és 8. § (1) bekezdésével való ellentét – alapján, másrészt
      a  miniszteri rendeletalkotásra vonatkozó alkotmányi tétel,  az
      Alkotmány  37.  § (3) bekezdése szerint. Az indítványozó  által
      jelölt  Jat.  1. § (1) bekezdése felsorolja, hogy  a  jogalkotó
      szervek milyen jogszabályokat alkothatnak, a 1. § (2) bekezdése
      pedig    a    jogforrási   hierarchia   elvét    rögzíti.    Az
      Alkotmánybíróság  az indítvány alapján megállapította,  hogy  a
      Jat.   1.   §-ában  foglalt  rendelkezéseket  –  a   jogalkotói
      hatásköröket   –   az   Alkotmány   tartalmazza.    Ezért    az
      Alkotmánybíróság  az  alkotmányossági  vizsgálat  során  –   az
      Alkotmány   37.   §  (3)  bekezdésén  túl  –  az   Alkotmánynak
      tartalmában  a  Jat.-ban is szereplő és az  indítványozó  által
      megjelölt  rendelkezéseit vette figyelembe. Az Alkotmánybíróság
      így  elsőként tartalmi vizsgálatot folytatott, nevezetesen  azt
      vizsgálta,  hogy  az Alkotmánynak a miniszteri rendeletalkotást
      érintő   szabályai  alapján  államtitkár  helyettesítheti-e   a
      minisztert a rendelet kiadásában.

                                    IV.

      1.   A   jogszabályalkotás  az  állami   szervek   legfontosabb
      közhatalmi  jogosítványa. Az Alkotmány kizárólagos  szabályokat
      tartalmaz  arra  vonatkozóan, hogy  az  állami  szervek  milyen
      jogszabályokat   alkothatnak.  (Lényegében  e   rendelkezéseket
      ismételi  meg  a  Jat.  1. §-a.) Így az  Alkotmány  19.  §  (3)
      bekezdés a) és b) pontja szerint az Országgyűlés alkotja meg  a
      Magyar  Köztársaság  Alkotmányát,  és  törvényeket  alkot.   Az
      Alkotmány  35.  §  (2) bekezdése értelmében a  Kormány  a  maga
      feladatkörében rendeleteket bocsát ki, – az indítványozó  által
      is hivatkozott – Alkotmány 37. § (3) bekezdés alapján a Kormány
      tagjai  [az  Alkotmány 33. § (1) bekezdése  szerint  a  Kormány
      tagja  a  miniszterelnök  és  a  miniszterek]  törvényben  vagy
      kormányrendeletben kapott felhatalmazás alapján feladatkörükben
      eljárva rendeletet adnak ki. Az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdése
      szól az önkormányzati rendeletalkotásról, míg a Alkotmány 32/D.
      §  (4) bekezdése rendelkezik arról, hogy a Magyar Nemzeti  Bank
      elnöke külön törvényben meghatározott feladatkörében rendeletet
      bocsát ki.
      Az Alkotmány rögzíti a jogforrási hierarchia elvét is: a 35.  §
      (2) bekezdés szerint a Kormány rendelete nem lehet ellentétes a
      törvénnyel;  a  37.  §  (3)  bekezdés értelmében  a  miniszteri
      (miniszterelnöki) rendelet nem lehet ellentétes törvénnyel,  és
      kormányrendelettel;  a  44/A § (2) bekezdés  alapján  pedig  az
      önkormányzati  rendelet  nem lehet ellentétes  magasabb  szintű
      jogszabállyal.  A  jogalkotás alkotmányos jelentőségét  mutatja
      továbbá  az  Alkotmány 32/A. § (1) és (2)  bekezdése,  amely  a
      jogszabályok   alkotmánybírósági   felülvizsgálatáról   és   az
      alkotmányellenes jogszabályok megsemmisítéséről szól.

      Az  Alkotmány tehát a jogszabályalkotás tekintetében  egy  zárt
      rendszert képez: megjelöli a kibocsátót, megjelöli a jogszabály
      nevét,  rendelkezik egymáshoz való hierarchikus viszonyukról  s
      az  Alkotmány,  a  32/A.  §-a révén, gondoskodik  a  jogforrási
      hierarchia Alkotmánnyal való összhangjának garanciájáról is. Az
      Alkotmánybíróság megítélése szerint azáltal, hogy a  jogalkotói
      hatáskör alkotmányon alapuló hatáskör, e hatáskör gyakorlásának
      esetleges  átruházása  is  az  „alapító  norma”,  az  Alkotmány
      szabályozási tárgya kell hogy legyen, azaz a „helyettesítésnek”
      is az Alkotmányon kell alapulnia.

      Az    Országgyűlés   jogkörét   érintően   –    az    Alkotmány
      rendelkezéseinek  megfelelően kihirdetett – rendkívüli  állapot
      esetén  az Alkotmány 19/B. § (3) bekezdése a) pontja alapján  a
      Honvédelmi Tanács gyakorolja az átruházott jogokat, a  19/B.  §
      (4)  bekezdés  szerint a Honvédelmi Tanács rendeletet  alkothat
      törvényhozási  tárgyban. Az Alkotmány –  a  jogszabályalkotásra
      feljogosított szervek és személyek helyettesítését  illetően  –
      szól a miniszterelnök helyettesítéséről is. Az Alkotmány 33.  §
      (2)  bekezdése  szerint a miniszterelnököt az  általa  kijelölt
      miniszter  helyettesíti.  E szabály a  jogszabályalkotással  is
      összefügg,  mivel  egyrészt az Alkotmány 35.  §  (2)  bekezdése
      kimondja:  a  kormányrendeleteket a  miniszterelnök  írja  alá,
      másrészt  mert  a  miniszterelnök,  mint  a  Kormány  tagja  az
      Alkotmány   37.  §  (3)  bekezdés  alapján  maga  is   alkothat
      rendeletet.   Az  Alkotmány  33.  §  (2)  bekezdésébe   foglalt
      helyettesítési   szabály   tehát   a   kormányrendelet   és   a
      miniszterelnöki rendelet megalkotására is irányadó.
      Az  Alkotmánybíróság megítélése szerint jelen ügy szempontjából
      az  Alkotmányba  foglalt, a jogalkotást  érintő  helyettesítési
      rendnek azért van jelentősége, mert abban kifejeződik,  hogy  a
      jogszabály    kibocsátójának   megváltozása    (helyettesítése)
      alkotmányos jelentőségű. Különösen így van ez az ún. „szintbeli
      eltérésnél”,   pl.  amikor  a  miniszterelnököt   a   miniszter
      helyettesítheti  [Alkotmány 33. § (2) bekezdés].  Az  Alkotmány
      azonban   nem   szól   arról,  hogy  a  minisztert   „szintbeli
      eltéréssel”     az     államtitkár     a     rendeletalkotásban
      helyettesítheti.

      Az  Alkotmány  39.  § (2) bekezdése kimondja,  hogy  a  Kormány
      tagjai  és  az  államtitkárok  jogállását,  díjazását,  továbbá
      felelősségre  vonásuk  módját törvény szabályozza.  E  törvényi
      szabályozásra felhatalmazó alkotmányi rendelkezés – a jogállás,
      díjazás,  felelősségre  vonásuk  módja  –  nem  tartalmaz  arra
      vonatkozó  utalást,  hogy törvény a miniszteri  rendeletalkotás
      alkotmányos   rendjétől  helyettesítés   címén   eltérhet.   Az
      Alkotmány másik, e tárgyban irányadó felhatalmazó rendelkezése,
      a   7.   §   (2)  bekezdése  a  jogalkotás  rendjének  törvényi
      szabályozására   ad   felhatalmazást   –   értelemszerűen    az
      Alkotmánnyal való összhangban történő szabályozásra –,  azonban
      mint  fentebb  láttuk  a  Jat. hatályos  szövege  a  miniszteri
      rendeletalkotást  érintően  – a jelen  határozatban  vizsgáltak
      tekintetében – az alkotmányi rendelkezésektől nem tér el.

      2.  A miniszter jogalkotó hatásköre – mint valamennyi jogalkotó
      hatáskör  –  az  Alkotmányon alapul. Az  Alkotmány  37.  §  (3)
      bekezdése egyértelműen a Kormány tagjai [a miniszterelnök és  a
      miniszterek – Alkotmány 33. § (1) bekezdés] rendeletalkotásáról
      szól,    következésképpen   az   államtitkár    a    minisztert
      rendeletalkotási hatáskörében nem „helyettesítheti”.  A  Tv.2.-
      ben   nem   tilalmazott  helyettesítési  hatáskör  a  miniszter
      jogalkotási hatásköre tekintetében – tartalmilag –  e  hatáskör
      vertikális  átruházását  jelenti,  ami  sérti  az  Alkotmány  –
      hivatkozott  –  37. § (3) bekezdését. A jogalkotó  hatáskörében
      akadályozott miniszter kormánytag általi helyettesítése azonban
      alkotmányjogi szempontból nem kifogásolható.

      3.  Az indítványozónak a Tv.2. tekintetében fenntartott kérelme
      a  31.  §  (1)  bekezdés és 43. § (1) bekezdés  alkotmányossági
      vizsgálatára és megsemmisítésére irányult. E szabályok  azonban
      nemcsak   a   rendeletalkotásban,  hanem  egyben  a   miniszter
      akadályoztatása esetén általában is alkalmazandó helyettesítési
      szabályok (pl. Országgyűlés ülésein, Kormány ülésein stb.).  Az
      alkotmányossági probléma tehát nem a Tv.2. 31. § (1)  bekezdése
      és  43. § (1) bekezdése pozitív tartalma miatt áll fenn,  hanem
      azért,  mert  e szabályok nem teremtenek kivételt  a  miniszter
      teljes    jogkörű   helyettesítése   alól   a   rendeletalkotás
      vonatkozásában (hasonlóan ahhoz, mint pl. a 31. § (2) bekezdése
      teszi  a  köztársasági elnöki intézkedés ellenjegyzésében  való
      helyettesítés  esetén). Erre tekintettel az Alkotmánybíróság  a
      Tv.2.   31.   §   (1)   bekezdése  és  43.  §   (1)   bekezdése
      alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
      irányuló     indítványt     elutasította,     ugyanakkor     az
      Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
      továbbiakban:   Abtv.)   21.   §   (7)   bekezdésében   foglalt
      lehetőségével élve az Alkotmánybíróság – hivatalból  eljárva  –
      mulasztásban  megnyilvánuló  alkotmányellenességet   állapított
      meg.
      Az  Abtv.  49.  § (1) bekezdése szerint, ha az Alkotmánybíróság
      hivatalból  vagy bárki indítványára azt állapítja meg,  hogy  a
      jogalkotó   szerv   a  jogszabályi  felhatalmazásból   származó
      jogalkotói      feladatát     elmulasztotta,      és      ezzel
      alkotmányellenességet  idézett  elő,  a   mulasztást   elkövető
      szervet   –  határidő  megjelölésével  –  felhívja  feladatának
      teljesítésére. Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint a
      jogalkotó    szerv   jogalkotási   kötelezettségének    konkrét
      jogszabályi felhatalmazás nélkül is köteles eleget tenni, ha az
      alkotmányellenes helyzet – a jogi szabályozás  iránti  igény  –
      annak  nyomán  állott  elő,  hogy  az  állam  jogszabályi  úton
      beavatkozott   bizonyos   életviszonyokba,   és   ezáltal    az
      állampolgárok  egy  csoportját megfosztotta  alkotmányos  jogai
      érvényesítésének lehetőségétől [22/1990. (X. 16.) AB határozat,
      ABH   1990,   83,   86.].   Az  Alkotmánybíróság   mulasztásban
      megnyilvánuló alkotmánysértést nemcsak akkor állapit meg, ha az
      adott  tárgykörre vonatkozóan semmilyen szabály nincs [35/1992.
      (VI.  10.) AB határozat, ABH 1992, 204, 205.], hanem akkor  is,
      ha  az  adott  szabályozási koncepción  belül  az  Alkotmányból
      levezethető tartalmú jogszabályi rendelkezés hiányzik [22/1995.
      (III.  31.)  AB  határozat, ABH 1995, 108, 113.; 29/1997.  (IV.
      29.)  AB  határozat, ABH 1997, 122, 128.; 15/1998. (V.  8.)  AB
      határozat,  ABH  1998,  132, 138.]. „A szabályozás  tartalmának
      hiányos  voltából eredő alkotmánysértő mulasztás  megállapítása
      esetében   is   a  mulasztás,  vagy  a  kifejezett  jogszabályi
      felhatalmazáson  nyugvó  vagy  ennek  hiányában,  a   feltétlen
      jogszabályi    rendezést   igénylő   jogalkotói   kötelezettség
      elmulasztásán  alapul.” [4/1999. (III. 31.) AB  határozat,  ABH
      1999, 52, 57.]

      Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Alkotmány 37. § (3)
      bekezdését sértő alkotmányellenes helyzetet az a törvényalkotói
      mulasztás  idézte  elő,  amely  szerint  a  Tv.2.  a  miniszter
      helyettesítése kapcsán nem rendelkezett arról, hogy a miniszter
      rendeletalkotási   hatásköre  nem  tartozik  az   államtitkárra
      átruházható hatáskörök közé. Az Alkotmánybíróság ezért felhívta
      az  Országgyűlést, hogy jogalkotási feladatának 2006.  december
      31-ig tegyen eleget.

      Az  Alkotmánybíróság  határozatának a  Magyar  Közlönyben  való
      közzétételét az ügy jelentőségére tekintettel rendelte el.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
             Dr. Bihari Mihály                 Dr. Bragyova András
             az Alkotmánybíróság elnöke              alkotmánybíró
                       az aláírásban akadályozott
                       Dr. Balogh Elemér
                       alkotmánybíró helyett
                                       
             Dr. Erdei Árpád                   Dr. Harmathy Attila
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró
                                       
             Dr. Holló András                      Dr. Kiss László
             előadó alkotmánybíró                    alkotmánybíró
                                       
             Dr. Kovács Péter                 Dr. Kukorelli István
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró
                                       
                              Dr. Paczolay Péter
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        37/2006. (IX. 20.)
        Date of the decision:
        .
        09/12/2006
        .
        .