A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Munka
Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény 134. § (3)
bekezdés a) pontja alkotmányellenes, ezért e rendelkezést 2007.
március 31. napjával megsemmisíti.
2. Az Alkotmánybíróság a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi
XXII. törvény módosításáról szóló 1998. évi LXXIX. törvény
egésze alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII.
törvény módosításáról szóló 1998. évi LXXIX. törvény (a
továbbiakban: Mtm.) alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését kezdeményezte. Az Mtm. a Munka Törvénykönyvéről
szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Mt.) szabadság
kiadására vonatkozó 134. §-át olyan tartalommal módosította,
hogy a szabadság esedékességének évét követő kiadását
kivételesen fontos gazdasági érdek esetén a korábbi, a
tárgyévet követő év január 31-i határidő helyett június 30-ig,
kollektív szerződés rendelkezése esetén pedig december 31-ig
tette lehetővé úgy, hogy a fenti új rendelkezésektől való
eltérést nem tiltotta meg. Az indítványozó álláspontja szerint
az Mtm. az Alkotmány 7. § (2) bekezdésébe ütközik, mert a
törvényhozó – sértve a jogalkotásról szóló 1987. évi XI.
törvény (a továbbiakban: Jat.) 20. §-át és 27. §-át – az Mt.
módosításának előkészítése során nem biztosította az érintett
munkavállalói szervezetek véleményezését. Az indítványozó
szerint az Mtm. ellentétben áll az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében megfogalmazott jogállamiság és az ahhoz kapcsolódó
jogbiztonság elvével is, mivel az 1999. január 1-jén hatályba
lépő Mtm. elfogadásáról az Országgyűlés 1998. december 22-én
döntött, kihirdetésére a december 24-én megjelent Magyar
Közlönyben került sor, így annak tartalmáról csak a Magyar
Közlöny postázását követően, január közepén szerezhettek
tudomást az állampolgárok.
Az indítványozó ezen túlmenően az Alkotmány 70/B. § (4)
bekezdésének sérelmét is állította amiatt, hogy a módosítás
következtében a munkavállalókat az Mt. által évenként megillető
jogként meghatározott rendes szabadság kiadása időben
jelentősen, csaknem fél, illetve egy évvel „kitolódhat”, amely
szabályozás folytán előfordulhat olyan eset is, hogy a
munkáltatók a tárgyévi szabadságot már az esedékesség évének
elején kiadják, a következő évben pedig – élve az Mtm. által
biztosított lehetőséggel – egyáltalán nem, hanem csak a
tárgyévet követő év közepén, illetve végén. Az indítványozó
szerint a szabadság kiadásának az Mtm. rendelkezésével
kitágított törvényi keretei már nem biztosítják a szabadság
célját, a munkavállaló rendszeres pihenéshez való alkotmányos
joga érvényesülését.
Az Alkotmánybíróság eljárása során – az indítvánnyal
kapcsolatos álláspontjának megismerése céljából – megkereste a
szociális és családügyi minisztert.
II.
Az indítványban megjelölt és az elbírálásnál figyelembe vett
jogszabályok:
Az Alkotmány rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„7. § (2) A jogalkotás rendjét törvény szabályozza, amelynek
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.”
„8. § (2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
„70/B. § (4) Mindenkinek joga van a pihenéshez, a szabadidőhöz
és a rendszeres fizetett szabadsághoz.”
A Jat. indítványban felhívott rendelkezései:
„20. § A jogalkalmazó szerveket, a társadalmi szervezeteket és
az érdekképviseleti szerveket be kell vonni az olyan
jogszabályok tervezetének elkészítésébe, amelyek az általuk
képviselt és védett érdekeket, illetőleg társadalmi viszonyokat
érintik.”
„27. § A Kormány elé terjesztendő jogszabálytervezetről
véleményt nyilvánítanak
(...)
c) az érdekelt társadalmi szervezetek és érdekképviseleti
szervek.”
Az Mtm. rendelkezései:
„1. § A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény
134. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép,
egyidejűleg új (4) bekezdéssel egészül ki, és a jelenlegi (4)-
(5) bekezdés számozása (5)-(6) bekezdésre változik:
’(3) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni. A
munkáltató
a) kivételesen fontos gazdasági érdek esetén a szabadságot
legkésőbb a tárgyévet követő év június 30-áig, kollektív
szerződés rendelkezése esetén a tárgyévet követő év december 31-
éig,
b) a munkavállaló betegsége vagy a személyét érintő más
elháríthatatlan akadály esetén az akadályoztatás megszűnésétől
számított harminc napon belül
adja ki, ha az esedékesség éve eltelt. A b) pontban szereplő
rendelkezéstől érvényesen eltérni nem lehet.
(4) A szabadságot kettőnél több részletben csak a munkavállaló
kérésére lehet kiadni.’
2. § Ez a törvény 1999. január 1-jén lép hatályba.”
III.
Az indítvány részben megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság elsőként a törvény egésze
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló kérelmeket vizsgálta meg.
1.1. E körben az Alkotmánybíróság először a jogalkotási eljárás
előírásainak megsértése miatti, az Mtm. formai
alkotmányellenességére vonatkozó indítványozói kifogásról
határozott.
Az Alkotmánybíróság a Jat. 20. §-ával összefüggésben már egy
korai határozatában megállapította, hogy önmagában a Jat. 20. §-
a szerinti szervezetek és szervek törvényalkotási folyamatba
való bevonásának elmaradása nem teszi az egyébként
szabályszerűen megalkotott törvényt alkotmányellenessé.
(352/B/1990. AB határozat, ABH 1990, 228, 229.) A jogalkotó
szervek egyeztetési kötelezettségét előíró, a Jat. 20. §-a és
27. § c) pontjában foglalt szabályok megsértése kapcsán az
Alkotmánybíróság – áttekintve az Alkotmánybíróság addigi
gyakorlatát – a 39/1999. (XII. 21.) AB határozatában (ABH 1999,
325, 349.) leszögezte: „A Jat. e rendelkezéseit figyelembe véve
megállapítható, ha a jogalkotó a jogszabály előkészítése során
nem kéri ki az érintett társadalmi szervek véleményét, megsérti
a Jat. e rendelkezéseit. Az Alkotmánybíróság számos
határozatában kifejtette, hogy a jogszabályt előkészítő
szerveknek a Jat. szerinti vélemények beszerzésével kapcsolatos
kötelezettségszegése önmagában nem érinti a jogszabály
érvényességét, vagyis pusztán ez a kötelezettségszegés nem
elégséges ok a kiadott jogszabályok alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére. [352/B/1990. AB határozat,
ABH 1990, 228, 229.; 30/1991. (VI. 5.) AB határozat, ABH 1991,
421, 422.; 32/1991. (VI. 6.) AB határozat, ABH 1991, 146, 159.;
34/1991. (VI. 15.) AB határozat, ABH 1991, 170, 172.;
496/B/1990. AB határozat, ABH 1991, 493, 495.; 7/1993. (II.
15.) AB határozat, ABH 1993, 418, 419–420.; 54/1996. (XI. 30)
AB határozat, ABH 1996, 173, 195.; 50/1998. (XI. 27.) AB
határozat, ABH 1998, 387, 395–397.] (...) Az Alkotmánybíróság
gyakorlata szerint a közhatalmi jogosítványokkal nem rendelkező
társadalmi, érdekképviseleti szervek véleményének beszerzése a
jogszabály közjogi érvényességének nem feltétele. Mivel a
jogszabály érvénytelenségét nem eredményezi, nem minősül a
jogszabály megsemmisítéséhez vezető, súlyos eljárási
jogszabálysértésnek az, ha a jogszabály előkészítése során a
jogalkotó a közhatalmi jogosítványokkal nem rendelkező
szervektől nem kér véleményt. A jogszabályok előkészítésére
vonatkozó törvényi előírások megsértése csupán a jogalkotó
államigazgatási, esetleg politikai felelősségét alapozhatja
meg. [7/1993. (II. 15.) AB határozat, ABH 1993, 418, 419.]” Az
Alkotmány 7. § (2) bekezdéséből nem látta levezethetőnek az
Alkotmánybíróság a jogalkotó szervek azon kötelezettségét, hogy
a jogalkotási eljárás során az érintett társadalmi szervek
véleményét kikérje. [39/1999. (XII. 21.) AB határozat, ABH
1999, 325, 349.; 9/2003. (IV. 30.) AB határozat, ABH 2003, 89,
116.] Az Alkotmánybíróság – fent idézett határozatában is
hivatkozott – következetes gyakorlata szerint a jogalkotási
törvény rendelkezéseinek figyelmen kívül hagyása csak akkor
eredményezheti a jogszabály alkotmányellenességének
megállapítását, ha az adott jogszabály egyben az Alkotmány
valamely rendelkezésébe is ütközik. Az Alkotmány 7. § (2)
bekezdése értelmében ugyan a jogalkotás rendjét törvény
szabályozza, ez a rendelkezés azonban nem emelte az Alkotmány
szintjére a jogalkotási törvény normáit. [496/B/1990. AB
határozat, ABH 1991, 493, 496.; 14/1992. (III. 30.) AB
határozat, ABH 1992, 338, 342.; 7/1993. (II. 15.) AB határozat,
ABH 1993, 418, 419.; 50/1998. (XI. 27.) AB határozat, ABH 1998,
387, 396.]
Az Alkotmánybíróság a fenti gyakorlatára figyelemmel az Mtm.
egészét azon az alapon kifogásoló indítványokat, hogy a
törvényhozó az Alkotmány 7. § (2) bekezdésének sérelmét idézte
elő azáltal, hogy nem tartotta be a Jat. 20. §-ában és 27. § c)
pontjában foglalt rendelkezéseit – elutasította.
1.2. Az Alkotmánybíróság a továbbiakban azt vizsgálta, hogy a
törvényhozó az Mtm. időbeli hatályának meghatározása során
eleget tett-e az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből levezetett
kellő felkészülési idő biztosítására vonatkozó követelménynek.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében védeni rendelt jogállamiság
egyik fontos alkotóeleme a jogbiztonság, amely megköveteli,
hogy az állampolgárok jogait és kötelességeit a törvényben
megszabott módon kihirdetett és bárki számára hozzáférhető
jogszabályok rendezzék, továbbá meglegyen a tényleges lehetőség
arra, hogy a jogalanyok magatartásukat a jog előírásaihoz
tudják igazítani. A jogalkotónak kellő időt kell tehát
biztosítani arra, hogy az érintettek a jogszabály szövegét
megismerhessék, és eldöntsék, miként alkalmazkodnak a
jogszabály rendelkezéseihez. A jogszabály kihirdetése és
hatálybalépése közötti „kellő idő” mértékét a
jogszabálytervezet kidolgozójának, illetve a jogalkotónak
esetileg kell vizsgálnia, az adott jogszabály jellegét,
valamint a jogszabály végrehajtására való felkészülést
befolyásoló egyéb tényezőket alapul véve. Alkotmányossági
szempontból az bírálható el, hogy a jogalkotó biztosított-e az
érintettek számára legalább minimális felkészülési időt, vagyis
lehetőségük volt-e az érintetteknek a jogszabály előzetes
megismerésére. Alkotmányellenesség csak a felkészülésre
szolgáló időtartam kirívó, a jogbiztonságot súlyosan
veszélyeztető vagy sértő hiánya esetén állapítható meg.
[34/1991. (VI. 15.) AB határozat, ABH 1991, 170.; 7/1992. (I.
30.) AB határozat, ABH 1992, 45.; 25/1992. (IV. 30.) AB
határozat, ABH 1992, 131.; 28/1992. (IV. 30.) AB határozat, ABH
1992, 155.; 41/1997. (VII. 1.) AB határozat, ABH 1997, 292.;
723/B/1998. AB határozat, ABH 1999, 795.; 10/2001. (IV. 12.) AB
határozat, ABH 2001, 123.; 1022/B/2001. AB határozat, ABH 2002,
1568.; 1025/B/2001. AB határozat, ABH 2003, 1456.]
Az Mtm. a Magyar Közlöny 1998. évi 117. számában, december 24-
én került kihirdetésre, és a 2. § alapján 1999. január 1-jén
lépett hatályba. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az
érintett jogalanyoknak lehetőségük volt arra, hogy ez alatt a
felkészülési idő alatt a törvénymódosítás szövegét megismerjék.
Az Alkotmánybíróság a kellő felkészülési idő követelményének
való megfelelés értékelése során figyelemmel volt arra, hogy a
támadott törvény az Mt.-nek mindössze egyetlen, a rendes
szabadság kiadásának határidejére vonatkozó, a főszabálytól
való eltérést tartalmazó rendelkezését módosította úgy, hogy a
korábbi szabályozásban meghatározott, a tárgyévet követő év
január 31-e helyett június 30-ig, illetve kollektív szerződés
ez irányú rendelkezése esetén december 31-ig tette lehetővé a
kiadást, biztosítva az ettől való eltérést is. A vizsgált
módosítás nem tartalmaz olyan magatartási szabályt, amelynek
kizárólag a hatálybalépés napján, vagy közvetlenül azt követően
lehet eleget tenni, és nem jelent olyan új kötelezettséget,
amelyet a hatályba lépést megelőzően ne kellett volna
teljesíteni. A tárgyévben ki nem adott szabadság következő
évben való kiadására vonatkozó kötelezettség teljesítésére
szabott határidő meghosszabbításának lehetővé tétele, és e
lehetőségnek egy új feltétel beiktatásával történő bővítése az
érintett jogalanyok számára a korábbi szabályozáshoz képest nem
jelentett szigorítást. Éppen ellenkezőleg: az új szabályozás az
Mtm. hatálybalépéséig ki nem adott, a tárgyévről „átvitt”
szabadság ütemezését könnyítette meg.
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság úgy ítélte meg, hogy az
Mtm. által módosított szabály alkalmazására való felkészülést
szolgáló idő a konkrét esetben nem idézte elő a jogbiztonság
olyan mértékű sérelmét, amely az Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe
ütköző alkotmányellenesség megállapítását és az Mtm.
megsemmisítést megalapozná.
2. Az indítványozó az Alkotmány 70/B. § (4) bekezdésének
sérelmét azon az alapon állította, hogy a szabadság kiadására
biztosított határidőnek az Mtm.-ben meghatározott mértékű
meghosszabbítása gátolja a jogintézmény céljának, a
munkavállalók pihenéshez való jogának érvényesülését. Tekintve,
hogy az indítványozó – tartalma szerint – a Mt.-nek az Mtm. 1.
§-ával megállapított, jelenleg is hatályos 134. § (3) bekezdés
a) pontjában foglalt rendelkezés alkotmányellenességére
hivatkozott, az Alkotmánybíróságnak az Alkotmány 70/B. § (4)
bekezdésének megsértését a továbbiakban e rendelkezéssel
összefüggésben kellett megvizsgálnia.
2.1. Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 70/B. § (4) bekezdésével
összefüggésben már az 1403/B/1991. AB határozatában kifejtette,
hogy az Alkotmány alapvető jogként fogalmazza meg a pihenéshez,
a szabadidőhöz és a fizetett szabadsághoz való jogokat. (ABH
1992, 493, 494.) Az 1030/B/2004. AB határozatában az
Alkotmánybíróság a pihenéshez való jogot a munkához való jog
lényeges összetevőjeként értelmezte, utalt továbbá az
Alkotmánybíróság több határozatában tett megállapítására, amely
szerint – az Alkotmány 70/B. § (4) bekezdésén túlmenően – az
Alkotmánynak nincs olyan rendelkezése, amely a pihenéshez való
jog konkrét módjait, illetve feltételeit ugyanilyen módon írná
elő. (ABH 2005, 1307, 1311.)
Az Alkotmány 70/B. § (4) bekezdése az indítványozó által
megjelölt pihenéshez való jog mellett nevesíti a rendszeres
fizetett szabadsághoz való jogot is. Az Alkotmánybíróság – a
köztisztviselőket megillető pótszabadság intézményének
alkotmányossági vizsgálata során – a 849/B/1992. AB
határozatában minden munkavégzésre irányuló jogviszony közös
elemeként határozta meg a rendszeres fizetett szabadság
biztosításának kötelezettségét. (ABH 1996, 391, 393.) E jog – a
pihenéshez való joghoz hasonlóan – a munkához való jog lényeges
összetevője, egyben a pihenéshez való jog egyik aspektusának a
munka világára vonatkoztatott konkretizálása. Sajátossága, hogy
tipikusan a megélhetést, a létfenntartást szolgáló jövedelem
megszerzése érdekében létesített ún. önállótlan munka végzésére
irányuló, jellemzően tartós jogviszonyokban állók számára
meghatározott időszakonként viszonylag hosszabb időtartamú
szabadságot jelent a munkatevékenység ellátására irányuló
kötelezettségek teljesítése alól anélkül, hogy az a
jogviszonyok fennállását érintené. A rendszeres fizetett
szabadsághoz való jog tehát a munka világában a pihenéshez való
jog megvalósulását szolgálja, célja a rendszeres munkavégzés
során elhasznált erőforrások, a fizikai és szellemi energia
pótlásának, a munkavállalók regenerálódásának biztosítása. E
jog alkotmányi szabályozása – a pihenéshez való joghoz képest –
konkrétabb követelményeket állít a törvényhozó elé. A
pihenéshez való jog garanciáinak meghatározása során a
jogalkotó szabadsága nagyobb, ez utóbbi jog a munka világában
érvényre juttatható többféle módon is: a munkavégzési
kötelezettség időbeni korlátait (pl. a munkaidőt, pihenőidőt,
valamint a különböző munkaidő-kedvezményeket) meghatározó
szabályok megalkotásával.
A fizetett szabadsághoz való jog biztosításával kapcsolatos
rendszerességre vonatkozó alkotmányi előírásból fakadó
követelmény, hogy a törvényhozó meghatározott időszakonként
visszatérően jogosítsa az Alkotmány 70/B. § (1) bekezdésében
foglalt munkához való jogot – a tágabb értelemben vett –
munkajogviszony keretében gyakorló jogalanyokat. Követelmény
ezen túl, hogy a pihenés érdekében biztosított szabadidő
díjazott legyen, azaz a fenti jogalanyi kör a jogviszonyban
töltött idő alatt munkavégzési kötelezettség hiányában is
jogosult legyen pénzben meghatározott javadalmazásra. Az
Alkotmány 70/B. § (4) bekezdésében meghatározott rendszeres
fizetett szabadsághoz való jog biztosításának kötelezettsége
nem jelent azonban kötelezettséget arra, hogy akár a
jogosultságot, akár a kiadást, ezáltal az igénybevétel
lehetőségét feltétlenül a naptári év viszonylatában kellene
szabályoznia a jogalkotónak. Ezt az indítványozó sem állítja,
hanem azt tartja alkotmányellenesnek, hogy a támadott
szabályokkal „kitágított” időbeni keretek között már nem
érvényesülhet, hanem egyenesen ellehetetlenül a munkavállalók
pihenéshez való joga.
A fizetett szabadság kiadására vonatkozóan az Alkotmányból
következőkhöz képest konkrétabb követelmény fogalmazódik meg a
2000. évi LXVI. törvénnyel kihirdetett, a fizetett éves
szabadságról szóló, a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) 132.
számú Egyezményében (a továbbiakban: Egyezmény). Az Egyezmény
9. Cikke az Egyezményben meghatározott mértékű megszakítás
nélküli fizetett éves szabadságnak a szabadságra való
jogosultság keletkezésének évét követő egy éven belüli
kivételére, illetve kiadására vonatkozó kötelezettséget ír elő
azzal, hogy a fennmaradó részt a jogosultság keletkezését
követő év vége után legfeljebb 18 hónapon belül kell kivenni,
illetve kiadni; az ezen felüli rész kiadása az érintett
munkavállaló hozzájárulásával halasztható el. Ennél még
pontosabb – az Európai Bíróság által is értelmezett –
tartalommal szabályozta a szabadság kiadását a 2000. június 22-
i 2000/34/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvvel
módosított, a munkaidő-szervezés egyes szempontjairól szóló,
1993. november 23-i 93/104/EK tanácsi irányelv és az annak
helyébe lépő, a munkaidő-szervezés egyes szempontjairól szóló,
2003. november 4-i 2003/88/EK európai parlamenti és tanácsi
irányelv.
2.2. A rendes szabadságra való jogosultságot az Mt. a naptári
év viszonylatában biztosítja: kimondja, hogy a munkavállalót
minden munkaviszonyban töltött naptári évben rendes szabadság
illeti meg, amely alap- és pótszabadságból áll. Az
alapszabadság mértékét a törvény a munkavállaló életkorával
arányosan növeli (Mt. 131. §), pótszabadságra való
jogosultságot pedig a munkavállaló személyi körülményeire,
illetve a végzett munka jellegére, egészséget veszélyeztető,
illetve fizikai, lelki szempontból megterhelő voltára
tekintettel állapít meg (Mt. 132. §).
Az Mt. 134. §-ának támadott rendelkezése a naptári év
viszonylatában megállapított szabadságnak az esedékesség évében
történő kiadását előíró főszabálytól két esetben tesz lehetővé
eltérést. Az egyik esetben kivételesen fontos gazdasági érdek
fennállása adhat alapot a szabadság tárgyévet követő év június
30-ig történő kiadására. A másik esetben kollektív szerződés
ilyen tartalmú rendelkezése alapján válik lehetővé, hogy a
szabadságot a munkáltató a tárgyévet követő december 31-ig adja
ki. Az Mt. – szemben a szabadság kiadására nyitvaálló
határidőnek a munkavállaló betegsége vagy a személyét érintő
más elháríthatatlan akadály miatti meghosszabbítására vonatkozó
rendelkezéstől – e szabályoktól nem tiltja az eltérést, azaz
lehetőség van arra, hogy a munkáltató és a munkavállaló a
főszabály alóli kivételek alkalmazásának lehetőségét
megállapodásban kizárja, illetve arra is, hogy a tárgyévet
követő kiadás határidejét szűkebben, vagy tágabban határozza
meg. Ez az eltérési lehetőség azonban nem befolyásolja a
vizsgált rendelkezés alkotmányosságának megítélését. Amennyiben
a támadott norma alkotmánysértő – függetlenül annak diszpozitív
jellegétől –, akkor az Alkotmánybíróság nem tekinthet el a
norma megsemmisítésétől.
Az Alkotmánybíróság eljárása során figyelemmel volt arra is,
hogy a rendes szabadság természetbeni igénybevétele
tekintetében a munkavállaló rendelkezési joga is érvényesül: az
alapszabadság egynegyedét ugyanis a munkáltató – a munkaviszony
első három hónapja kivételével – a munkavállaló kérésének
megfelelő időpontban köteles kiadni; ennek egyetlen feltétele,
hogy igényét legkésőbb tizenöt nappal korábban jelentse be.
[Mt. 134. § (2) bekezdés] A munkavállalónak tehát a fenti
szabály alapján lehetősége van, illetve – az. Mt. 134. § (3)
bekezdés b) pontjában szereplő okok fennállása hiányában –
köteles a szabadság egynegyed része naptári évben való
igénybevételére, ezért a támadott szabályozás a rendes
szabadság háromnegyede, nem pedig a naptári évre járó teljes
szabadság kiadási határideje meghosszabbítását jelentheti.
A fenti rendelkezések alapján megállapítható, hogy a
törvényhozó – az Alkotmány 70/B. § (4) bekezdésében foglalt
rendszeres fizetett szabadsághoz való jog érvényre juttatása
érdekében – szabályozta a munkavállalókat megillető rendes
szabadságot úgy, hogy meghatározta a szabadsághoz való jog
gyakorlásának (igénybevételének) időbeni korlátait. E
korlátozás alkotmányellenességét az indítványozó azon az alapon
állította, hogy a törvényhozó a pihenéshez való jog gyakorlását
időben túl tág keretek között határozta meg. Bár a
munkavállalók rendes szabadságának igénybevételére vonatkozó
szabályok – a jelen határozat III. 2.2. pontjában kifejtettek
szerint – kétségkívül összefüggésben állnak a pihenéshez való
joggal, a vizsgált szabályozás alkotmányossága nem a pihenéshez
való jog, hanem az Alkotmány 70/B. § (4) bekezdésében önálló
alapjogként konkrétan nevesített rendszeres fizetett
szabadsághoz való jog korlátozásával szemben támasztott
követelmények alapján bírálandó el. Erre tekintettel az
Alkotmánybíróságnak a továbbiakban arra a kérdésre kellett
választ adnia, megvalósítja-e a rendszeres fizetett
szabadsághoz való jog alkotmánysértő korlátozását az, hogy a
törvényhozó a tárgyévre járó rendes szabadság háromnegyed
részének kiadását (ezáltal annak a munkavállaló által történő
természetbeni igénybevételét) bizonyos esetekben a tárgyévet
követő év június 30-ig, illetve december 31-ig tette lehetővé.
2.3. Mivel az Alkotmánybíróság a rendszeres fizetett
szabadsághoz való jogot alkotmányos alapjognak tekinti, erre is
irányadó a korlátozás jogalapját és mértékét meghatározó, az
Alkotmány 8. § (2) bekezdésében foglalt garanciális szabály, és
az ezzel kapcsolatban kimunkált szükségesség-arányosság teszt.
„Az Alkotmánybíróságnak a 6/1998. (III. 11.) AB határozatban
összegezett állandó gyakorlata szerint (ABH 1998, 91, 98-99.),
az alapvető jog korlátozása csak akkor marad meg az alkotmányos
határok között, ha a korlátozás elkerülhetetlen, azaz más
alkotmányos alapjog, valamint alkotmányos érték védelme vagy
érvényesülése, illetve az Alkotmányból következő feladat
megvalósítása más módon nem biztosítható, továbbá, ha az elérni
kívánt cél fontossága és az ennek érdekében okozott
alapjogsérelem súlya arányban áll egymással.” (1234/B/1995. AB
határozat, ABH 1999, 524, 530.) Az alapjog sérelme
megállapítható akkor is, ha az alkalmazott korlátozás a cél
elérésére alkalmatlan, vagy a törvényhozó a korlátozás során
nem az adott cél elérésére alkalmas legenyhébb eszközt
választotta ki. [20/1990. (X. 4.) AB határozat, ABH 1990, 69,
71.]
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az Mt. 134. § (3)
bekezdés a) pontjában foglalt, a szabadság kiadásának a
munkáltató általi időbeli korlátozását lehetővé tevő
rendelkezések nem elégítik ki az alapjog-korlátozást
megvalósító szabályozással szemben támasztott alkotmányos
követelményeket.
Az Alkotmánybíróság eljárása során figyelemmel volt az Mtm.
javaslatához fűzött indokolásra, amely az új szabályozás
bevezetését – a gyakorlati tapasztalatok és a munkaügyi
ellenőrzések eredményeire hivatkozva – azért tartotta
szükségesnek, mert „a munkáltató és a munkavállaló kölcsönös
érdekek alapján ezt a szabályt [ti. a szabadság tárgyévi
kiadását előíró szabályt] megszegi. (...) Fontos gazdasági
érdekek indokolttá tehetik a szabadság (egy részének) átvitelét
a következő évre. E kivételesen fontos gazdasági érdek lehet a
munkáltató érdeke – pl. konjunktúrális kérdés a termelésben –,
de lehet a munkavállaló érdeke is.”
Az Alkotmánybíróság ezzel összefüggésben rámutat arra, hogy a
szabadság kiadási határidejének meghosszabbítását különböző
munkavállalói érdekek indokolhatják [ilyenek az Mt. 134. § (3)
bekezdés b) pontjában meghatározott okok]. Nem tudható azonban
sem a törvény, sem annak indokolása alapján az, milyen
kivételesen fontos gazdasági érdeke fűződhet a munkavállalónak
a pihenéshez való joga érvényesülését biztosító fizetett
szabadság kiadási határideje tárgyévet követő mintegy fél-
illetve egy évvel való „kitolásának”. „Kivételesen fontos
gazdasági érdek” szerepet játszhat ugyan a rendes szabadság
kiadási határidejének meghosszabbítását engedő szabályozás
kialakításakor: adódhatnak a munkáltató működését,
fennmaradását olyan mértékben veszélyeztető helyzetek, amelyek
alkotmányosan indokolttá tehetik az esedékesség évét követő
évre való átvitel lehetőségének biztosítását. Nem zárható ki –
a munkáltató működési körétől, tevékenységétől függően – olyan
veszélyhelyzetek (baleset, elemi csapás) kialakulása sem,
amelyek megelőzése, elhárítása folyamatos munkavégzést igényel,
és ezzel összefüggésben válik elkerülhetetlenné a kiadási
határidő meghosszabbítása (ez utóbbi esetben nem elsősorban a
gazdasági érdek, hanem az emberi élethez, testi épséghez való
jog védelme teszi azt szükségessé). A vizsgált szabályozás
azonban a fentieknél jóval szélesebb körben teszi lehetővé a
szabadság kiadási határidejének meghosszabbítását.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a támadott norma
vizsgálata alapján nem ismerhető fel olyan alkotmányos alapjog,
érték vagy cél, amely megalapozná az alapjog-korlátozás
elkerülhetetlenségének megállapítását. Ezt önmagában a
„kivételesen fontos gazdasági érdek”, (amely – az Mtm.
javaslathoz fűzött indokolásból kitűnően – magában foglalja a
termelés volumenének változását is), illetve a korlátozásnak
csupán formáját (kollektív szerződés) meghatározó, de
szempontjait nem tartalmazó rendelkezés nem alkalmas
alátámasztani. Ezért az Alkotmánybíróság az Mt. 134. § (3)
bekezdésének a) pontját megsemmisítette.
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) alapján az alkotmányellenesség
megállapítása esetén főszabály, hogy a megsemmisített
rendelkezés a határozat közzététele napján veszíti hatályát. Az
Alkotmánybíróság azonban ettől eltérően is meghatározhatja a
megsemmisítés időpontját, ha ezt a jogbiztonság indokolja
[Abtv. 43. § (1) és (4) bekezdés]. Megjegyzi az
Alkotmánybíróság, hogy – tekintettel arra, hogy az Alkotmány
70/B. § (4) bekezdésében meghatározott rendszeres fizetett
szabadsághoz való alapjog nem tartozik a korlátozhatatlan
alapjogok közé – a törvényhozónak lehetősége van az Alkotmány
8. § (2) bekezdésének megfelelő szabályozás kialakítására. A
fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság az alkotmányellenes
rendelkezést 2007. március 31-i hatállyal semmisítette meg.
Az Alkotmánybíróság e határozatnak a Magyar Közlönyben való
közzétételét az Abtv. 41. §-a alapján rendelte el.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter
alkotmánybíró
. |