A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
megállapítására irányuló indítvány, továbbá alkotmányjogi
panasz tárgyában meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978.
évi IV. törvény 35. § (1) és (2) bekezdése, valamint a
büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény 188. § (1)
bekezdés e) pontja alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság a Pesti Központi Kerületi Bíróság
6.B.80.021/2006/20-I. számú és a Fővárosi Bíróság mint
másodfokú bíróság 28. Bkf. 8023/2006/3. számú végzései ellen
benyújtott alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
3. Az Alkotmánybíróság a Pesti Központi Kerületi Bíróság
6.B.80.021/2006/20-I. számú és a Fővárosi Bíróság mint
másodfokú bíróság 28. Bkf. 8023/2006/3. számú végzéseiben
kifejezésre jutó bírósági jogértelmezés alkotmányosságának
vizsgálatára, a határozatok megsemmisítésére, illetve a
folyamatban lévő büntetőeljárás megszüntetésének elrendelésére
irányuló indítványokat visszautasítja.
Indokolás
I.
1. Az indítványozó — képviselője útján, az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 48. § (2) bekezdésében meghatározott
határidőben — alkotmányjogi panaszt nyújtott be a Pesti
Központi Kerületi Bíróság 6.B.80.021/2006/20-I. számú és a
Fővárosi Bíróság mint másodfokú bíróság 28. Bkf. 8023/2006/3.
számú végzései ellen.
A végzésekben a bíróságok elutasították az indítványozó ellen
folyamatban lévő büntetőeljárás elévülés címén történő
megszüntetésére irányuló védői indítványt. Az indítvány szerint
a vádemelés olyan bűncselekmények miatt történt, amelyek miatti
büntethetőség már elévült, mivel más bűncselekmények miatt
folyamatban volt eljárásban került sor a nyomozás
felfüggesztésére, így az elévülés félbeszakítására, illetve
nyugvására.
Az alkotmányjogi panaszban kifejtett álláspont szerint a
Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény (a
továbbiakban: Btk.) 35. § (1) és (2) bekezdése, amelyek az
elévülés félbeszakítását, illetve a büntetőeljárás
felfüggesztése esetén az elévülés nyugvását szabályozzák,
valamint a büntetőeljárásról szóló 1973. évi I. törvény (a
továbbiakban: 1973. évi Be.) 137. § (3) bekezdése, illetve a
büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény (a továbbiakban:
Be.) 188. § (1) bekezdése, amelyek — többek között — a
jogsegély iránti megkeresés esetén a nyomozás felfüggesztéséről
rendelkeznek, ellentétesek az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével,
a jogállami büntetőjog, ezen belül a normavilágosság
követelményeivel, mivel önkényes, szubjektív jogalkalmazói
jogértelmezést tesznek lehetővé.
Az első- és másodfokú bíróság által alkalmazott és
értelmezett anyagi jogi és eljárási jogi rendelkezések ezen
túlmenően ellentétesek az emberi jogok és az alapvető
szabadságok védelméről szóló, az 1993. évi XXXI. törvénnyel
kihirdetett Egyezmény 6. Cikkének 3. pontjával, 13. Cikkével és
17. Cikkével, ezért sértik az Alkotmány 7. § (1) bekezdését.
Az alkotmányjogi panasz a megjelölt törvényi rendelkezések
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére,
továbbá „a jogerős határozattal lezárt elévülési ügyben történő
alkalmazásának” kizárására irányult. Az indítványozó
másodlagosan a sérelmezett rendelkezések
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatát, és ez esetben is
a jogerős határozattal lezárt ügyben történő alkalmazás
kizárását kérte.
2. Az indítványozó személyesen készített beadványában
kiegészítette az alkotmányjogi panaszt, illetve az utólagos
normakontrollra irányuló másodlagosan előterjesztett
indítványt. Ebben — hivatkozva az 57/1991. (XI. 8.) AB
határozatnak az élő jog alkotmányossági vizsgálatát elviekben
elemző megállapításaira (ABH 1991, 272, 277.) — kifejtette a
támadott bírósági végzésekben alkalmazott jogértelmezés
alkotmányellenességét. Ennek alapja a Btk. 35. § (1) bekezdés
szövegének hiányossága, amely nem juttatja egyértelműen
kifejezésre, hogy az „ugyanazon” bűncselekmény miatt
foganatosított hatósági büntetőeljárási cselekménynek van csak
elévülést félbeszakító hatása. Álláspontja szerint az
alkotmányellenes bírósági jogértelmezésre vezetett továbbá az
is, hogy a Btk. 35. § (2) bekezdése a „büntetőeljárás”
felfüggesztésének elévülést nyugtató hatásáról rendelkezik, de
sem az 1973. évi Be., sem pedig a Be. nem tartalmazza a
„büntetőeljárás” definícióját és nincs rendelkezés „a
büntetőeljárás felfüggesztéséről”, így kodifikálatlan „a
büntetőeljárás egységének” elve.
Az indítványozó a kiegészítő beadványban kérte, az
„Alkotmánybíróság állapítsa meg, hogy a vádlottnak a vád
tárgyává tett »csődbüntett« elévüléséhez fűződő jogának
elvonása alkotmányellenes”. Indítványozta, hogy a Btk. 35. §
(1) bekezdésében „a bűncselekmény”, (2) bekezdésében a
„büntetőeljárást” szövegrész alkotmányellenességének
megállapítása és pro futuro megsemmisítése mellett az
Alkotmánybíróság hívja fel a törvényhozót a „büntetőeljárási
törvénnyel koherens és konzisztens törvényi tényállást
kifejezésre juttató alkotmányossági követelménynek történő
megfeleltetésére”. Indítványozta a megsemmisített jogszabályi
rendelkezések alkalmazásának kizárását, a támadott bírósági
határozatok megsemmisítését, továbbá az ellene folyamatban lévő
büntetőeljárás megszüntetésének elrendelését és a határozat
közzétételét a Magyar Közlönyben.
II.
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„7. § (1) A Magyar Köztársaság jogrendszere elfogadja a
nemzetközi jog általánosan elismert szabályait, biztosítja
továbbá a vállalt nemzetközi jogi kötelezettségek és a belső
jog összhangját.”
2. A Btk. indítvánnyal érintett rendelkezései:
„35. § (1) Az elévülést félbeszakítja a büntető ügyekben
eljáró hatóságoknak az elkövető ellen a bűncselekmény miatt
foganatosított büntetőeljárási cselekménye. A félbeszakítás
napján az elévülés határideje ismét elkezdődik.
(2) Ha a büntetőeljárást felfüggesztik, a felfüggesztés
tartama az elévülés határidejébe nem számít be. Ez a
rendelkezés nem alkalmazható, ha a büntetőeljárást azért
függesztik fel, mert az elkövető ismeretlen helyen tartózkodik
vagy elmebeteg lett.”
3. Az 1973. évi Be. indítvánnyal érintett rendelkezése:
„137. § (3) A nyomozást fel lehet függeszteni, ha
(...)
d) jogsegély teljesítése végett külföldi hatóságot kell
megkeresni.”
4. A Be. indítvánnyal érintett rendelkezése:
„188. § (1) Az ügyész határozattal felfüggeszti a nyomozást,
ha
(...)
e) jogsegély iránti megkeresés külföldi hatóság általi
teljesítése szükséges és további, Magyarországon elvégzendő
nyomozási cselekmény már nincs,”
III.
Az indítvány nem megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság mindenekelőtt abban foglalt állást,
hogy az alkotmányjogi panasz megfelel-e a törvényi
feltételeknek. Az Abtv. 48. § (1) bekezdése szerint az
Alkotmányban biztosított jogainak megsértése miatt az fordulhat
alkotmányjogi panasszal az Alkotmánybírósághoz, akinek a
jogsérelme az alkotmányellenes jogszabály alkalmazása folytán
következett be, és egyéb jogorvoslati lehetőségeit már
kimerítette, illetőleg más jogorvoslati lehetőség nincs számára
biztosítva.
Az indítványozó mind a Btk. 35. § (1) és (2) bekezdésével,
mind pedig az 1973. évi Be. 134. § (1) bekezdésével, illetve a
Be. 188. § (1) bekezdésével összefüggésben kizárólag az
Alkotmány 2. § (1) bekezdése alapján a jogbiztonság és a
normavilágosság követelményeinek megsértését, továbbá a 7. §
(1) bekezdése alapján a nemzetközi szerződés és a belső jog
összhangjának hiányát állította. Az indítványozó utalt arra,
hogy ez alapvető jogok sérelmére vezetett, ugyanakkor nem
jelölte meg, hogy a bíróságok által alkalmazott törvényi
rendelkezések konkrétan mely alkotmányos alapjogának sérelmét
okozták.
Az Alkotmánybíróság gyakorlata értelmében az alkotmányjogi
panasz egyedi jogalkalmazói aktus ellen irányuló jogorvoslat,
amely alkotmányos alapjog sérelme esetén vehető igénybe, ha a
jogsérelem alkotmányellenes jogszabály alkalmazása folytán
következett be. [57/1991. (XI. 8.) AB határozat ABH 1991, 272,
281-282.; 65/1992. (XII. 17.) AB határozat, ABH 1992, 289,
291.]. Alapvető jog megjelölt sérelme nélkül az indítvány
alkotmányjogi panaszként érdemben nem bírálható el (676/D/2004.
AB határozat, ABK 2007. június, 611, 613.; 133/D/2007. AB
végzés, ABK 2007. június, 669, 670.). Ezért az Alkotmánybíróság
az alkotmányjogi panaszt — az Alkotmánybíróság ideiglenes
ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, módosított és
egységes szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozata
(ABH 2003, 2065., a továbbiakban: Ügyrend) 29. § e) pontja
alapján — visszautasította.
2. Az Alkotmánybíróság a büntethetőség elévülésére és a
nyomozás felfüggesztésére vonatkozó, támadott jogszabályi
rendelkezéseket — a másodlagosan erre irányuló indítvány
alapján — utólagos absztrakt normakontroll keretében abból a
szempontból vizsgálta, hogy megállapítható-e
alkotmányellenességük az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
szabályozott jogbiztonság követelményeinek sérelme miatt. Az
indítványozó a jogszabályi rendelkezéseknek csupán az Abtv. 37-
43. §-aiban meghatározott vizsgálatát kérte, így az
Alkotmánybíróság eltekintett az alkotmányjogi panasz részeként
előterjesztett, a nemzetközi szerződésbe ütközés vizsgálatára
irányuló indítványnak — az indítványozói jogosultság [Abtv. 21.
§ (3) bekezdés] hiányára tekintettel történő
—visszautasításától.
Az Alkotmánybíróság – főszabályként — csak hatályban lévő
jogszabály alkotmányossága kérdésében foglal állást. Mivel a
Be. 605. § (7) bekezdése az 1973. évi Be.-t hatályon kívül
helyezte, az Alkotmánybíróság az 1973. évi Be. 137. § (3)
bekezdés d) pontjának vizsgálatát mellőzte, azt csak a Be. — a
jelen ügyben releváns aspektusból azonos rendelkezést
tartalmazó — 188. § (1) bekezdés e) pontja tekintetében végezte
el.
2.1. Az Alkotmánybíróság elsőként a törvényességi óvás
alkotmányosságának vizsgálata során hozott 9/1992. (I. 30.) AB
határozatában fejtette ki, hogy a jogállam alapvető,
nélkülözhetetlen eleme a jogbiztonság. A jogbiztonság az állam
— elsősorban a jogalkotó — kötelességévé teszi annak
biztosítását, hogy a jog egésze, egyes részterületei és az
egyes jogszabályok is világosak, egyértelműek, működésüket
tekintve kiszámíthatóak és előreláthatóak legyenek a norma
címzettjei számára. A jogbiztonság nem csupán az egyes normák
egyértelműségét követeli meg, de az egyes jogintézmények
működésének kiszámíthatóságát is. (ABH 1992, 59, 65.)
A 26/1992. (IV. 30.) AB határozat elvi éllel mutatott rá,
hogy a világos, érthető és megfelelően értelmezhető
normatartalom a normaszöveggel szemben alkotmányos követelmény.
A jogbiztonság megköveteli, hogy a jogszabály szövege értelmes
és világos, a jogalkalmazás során felismerhető normatartalmat
hordozzon (ABH 1992, 135, 142.). Több határozat kimondta azt
is, hogy a normavilágosság sérelme miatt akkor állapítható meg
az alkotmányellenesség, ha a szabályozás a jogalkalmazó számára
értelmezhetetlen, vagy eltérő értelmezésre ad módot, illetve
teret enged a szubjektív, önkényes jogalkalmazásnak, aminek
következtében a norma hatását tekintve kiszámíthatatlan, előre
nem látható helyzetet teremt a címzettek számára [összegezve:
31/2007. (V. 30.) AB határozat, ABK 2007. május, 399, 404.].
A 47/2003. (X. 27.) AB határozat rámutatott: az
Alkotmánybíróság mindig is nagy jelentőséget tulajdonított
annak, hogy az általa vizsgált kérdés megválaszolásához
rendelkezésre áll-e olyan kialakult bírói gyakorlat, amely —
határozata meghozatala során —- a jogalkalmazót a jogbiztonság
érvényesüléséhez elengedhetetlenül szükséges mértékben segíti
(ABH 2003, 525, 535.). Ugyanakkor hangsúlyozta: az
alkotmányosan is elfogadott rendszerképző jogértelmezésnek
megvannak a határai: ez nem kerülhet szembe a jogbiztonság
követelményével. A jogalkalmazói jogértelmezés ezért csak olyan
működőképes jogszabályra épülhet, amely világosan kijelöli az
adott jogintézmény célját, alkalmazásának kereteit,
szempontjait és rendjét, az alkalmazásával érintettek körét,
azok jogait és kötelezettségeit és az intézménnyel
összefüggésben igénybe vehető jogorvoslati rendet. (ABH 2003,
525, 549-550.)
2.2. A Btk. 35. § (1) bekezdése a büntethetőség elévülésének
félbeszakításáról rendelkezik. A félbeszakítás — ténylegesen
megszakítás — joghatása abban áll, hogy az elévülési idő addig
eltelt részét figyelmen kívül kell hagyni, és az elévülési idő
újra kezdődik. A Btk. 35. § (2) bekezdése a büntetőeljárás
felfüggesztése eseteire rendezi az időmúlás hatását.
Főszabályként a felfüggesztés tartama alatt az elévülés
nyugszik, az elévülési idő megállapításánál a nyugvást
megelőzően és a nyugvást követően eltelt időt egybe kell
számítani.
Az elévülés félbeszakadásának, illetve a büntetőeljárás
felfüggesztése elévülést nyugtató hatásának anyagi jogi
szabályai — lényegüket tekintve — nem változtak az 1878. évi V.
törvénycikk 108-109. §-aiban meghatározott rendelkezésekhez
képest. A következetes jogértelmezés szerint az elévülést a
nyomozó hatóság, az ügyész és a bíróság olyan — az ügy előbbre
vitelét célzó, érdemi — büntetőeljárási cselekményei szakítják
félbe, amelyek meghatározott személy — az anyagi jogi
értelemben vett elkövető — ellen irányulnak és azonos ténybeli
alapú bűncselekménnyel kapcsolatosak. Az elkövető ellen más
ténybeli alapú bűncselekmény miatt foganatosított eljárási
cselekmény nem szakítja félbe az adott bűncselekmény
büntethetőségének elévülését [a jelenlegi bírói gyakorlatra
irányadó: a BJD 3640. szám alatti döntés, legutóbbi
megerősítése: a Bírósági Határozatokban (2007/11. szám) 363.
szám alatt közzétett eseti döntés].
A szabályozás a tekintetben változott csak, hogy a
büntetőeljárást milyen okokból lehet vagy kell felfüggeszteni,
illetve az egyes felfüggesztési okok milyen hatással vannak az
elévülésre. A hatályos szabályozásnál a Btk. a „büntetőeljárás”
felfüggesztési okainak következményeit rendezi. A Be. a
büntetőeljárás felfüggesztése tekintetében olyan megoldást
tartalmaz, hogy az ún. dinamikus eljárási rendelkezések között
elsőként a nyomozási szakasz felfüggesztésének eseteit
részletezi, illetve — a vádemelést megelőző bírósági
közreműködés esetén — a nyomozási bíró eljárásában a
felfüggesztést ügyészi hatáskörbe utalja. [Be. 209. § (4)
bekezdés]. A vádemelést követő bírósági szakaszokban
közvetlenül vagy közvetve visszautal a nyomozás felfüggesztési
okaira [Be. 266. (1) bekezdés a) pont, 359. § (3) bekezdés,
390. § (4) bekezdés]. A „büntetőeljárás” felfüggesztése tehát
az eljárás teljes folyamatában pontosan és részletesen
rendezett, a vizsgált szabályozás jogalkalmazói
bizonytalanságra, önkényes jogértelmezésre alapot nem ad.
2.3. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a támadott
szabályozás, együtt a következetes jogalkalmazói
jogértelmezéssel, megfelel a jogbiztonság követelményeinek.
Ennek megfelelően a Btk. 35. § (1) és (2) bekezdése, valamint a
Be. 188. § (1) bekezdés e) pontja alkotmányellenességének
megállapítását, és a rendelkezések megsemmisítését
elutasította. Ennek következtében a konkrét ügyben való
alkalmazás tilalmát sem állapította meg.
2.4. Az Alkotmánybíróság hatásköre nem terjed ki a konkrét
ügyben történt bírósági jogértelmezés alkotmányosságának
vizsgálatára, a bírósági határozatok megsemmisítésére, illetve
a folyamatban lévő büntetőeljárás megszüntetésének
elrendelésére. Az erre irányuló indítványokat az
Alkotmánybíróság az Ügyrend 29. § b) pontja alapján
visszautasította.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |