Hungarian
Ügyszám:
.
23/D/2007
Előadó alkotmánybíró: Lévay Miklós Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 23/D/2007. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2008/2620
.
A döntés kelte: Budapest, 01/29/2008
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    megállapítására   irányuló  indítvány,  továbbá   alkotmányjogi
    panasz tárgyában meghozta a következő

                             határozatot:

    1.  Az  Alkotmánybíróság a Büntető Törvénykönyvről szóló  1978.
    évi  IV.  törvény  35.  §  (1)  és (2)  bekezdése,  valamint  a
    büntetőeljárásról  szóló  1998. évi XIX.  törvény  188.  §  (1)
    bekezdés  e) pontja alkotmányellenességének megállapítására  és
    megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.

    2.  Az  Alkotmánybíróság  a  Pesti  Központi  Kerületi  Bíróság
    6.B.80.021/2006/20-I.   számú  és  a  Fővárosi   Bíróság   mint
    másodfokú  bíróság 28. Bkf. 8023/2006/3. számú  végzései  ellen
    benyújtott alkotmányjogi panaszt visszautasítja.

    3.  Az  Alkotmánybíróság  a  Pesti  Központi  Kerületi  Bíróság
    6.B.80.021/2006/20-I.   számú  és  a  Fővárosi   Bíróság   mint
    másodfokú  bíróság  28.  Bkf.  8023/2006/3.  számú  végzéseiben
    kifejezésre   jutó  bírósági  jogértelmezés  alkotmányosságának
    vizsgálatára,   a  határozatok  megsemmisítésére,   illetve   a
    folyamatban  lévő büntetőeljárás megszüntetésének elrendelésére
    irányuló indítványokat visszautasítja.
                                 Indokolás

                                    I.

       1.     Az    indítványozó    —    képviselője    útján,     az
      Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
      továbbiakban:  Abtv.)  48.  §  (2)  bekezdésében  meghatározott
      határidőben  —  alkotmányjogi  panaszt  nyújtott  be  a   Pesti
      Központi  Kerületi  Bíróság 6.B.80.021/2006/20-I.  számú  és  a
      Fővárosi  Bíróság mint másodfokú bíróság 28. Bkf.  8023/2006/3.
      számú végzései ellen.
       A  végzésekben a bíróságok elutasították az indítványozó ellen
      folyamatban   lévő   büntetőeljárás  elévülés   címén   történő
      megszüntetésére irányuló védői indítványt. Az indítvány szerint
      a vádemelés olyan bűncselekmények miatt történt, amelyek miatti
      büntethetőség  már  elévült, mivel  más  bűncselekmények  miatt
      folyamatban   volt   eljárásban   került   sor    a    nyomozás
      felfüggesztésére,  így  az  elévülés félbeszakítására,  illetve
      nyugvására.
       Az  alkotmányjogi  panaszban  kifejtett  álláspont  szerint  a
      Büntető   Törvénykönyvről  szóló  1978.  évi  IV.  törvény   (a
      továbbiakban:  Btk.)  35. § (1) és (2)  bekezdése,  amelyek  az
      elévülés     félbeszakítását,    illetve    a    büntetőeljárás
      felfüggesztése  esetén  az  elévülés  nyugvását   szabályozzák,
      valamint  a  büntetőeljárásról szóló 1973. évi  I.  törvény  (a
      továbbiakban:  1973. évi Be.) 137. § (3) bekezdése,  illetve  a
      büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény (a továbbiakban:
      Be.)  188.  §  (1)  bekezdése, amelyek  —  többek  között  —  a
      jogsegély iránti megkeresés esetén a nyomozás felfüggesztéséről
      rendelkeznek,  ellentétesek az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével,
      a   jogállami   büntetőjog,   ezen  belül   a   normavilágosság
      követelményeivel,  mivel  önkényes,  szubjektív   jogalkalmazói
      jogértelmezést tesznek lehetővé.
       Az   első-   és   másodfokú  bíróság  által   alkalmazott   és
      értelmezett  anyagi  jogi és eljárási jogi  rendelkezések  ezen
      túlmenően   ellentétesek  az  emberi  jogok  és   az   alapvető
      szabadságok  védelméről szóló, az 1993.  évi  XXXI.  törvénnyel
      kihirdetett Egyezmény 6. Cikkének 3. pontjával, 13. Cikkével és
      17. Cikkével, ezért sértik az Alkotmány 7. § (1) bekezdését.
       Az  alkotmányjogi  panasz a megjelölt  törvényi  rendelkezések
      alkotmányellenességének  megállapítására  és  megsemmisítésére,
      továbbá „a jogerős határozattal lezárt elévülési ügyben történő
      alkalmazásának”    kizárására   irányult.    Az    indítványozó
      másodlagosan         a        sérelmezett         rendelkezések
      alkotmányellenességének utólagos vizsgálatát, és ez esetben  is
      a   jogerős   határozattal  lezárt  ügyben  történő  alkalmazás
      kizárását kérte.

       2.   Az   indítványozó   személyesen  készített   beadványában
      kiegészítette  az  alkotmányjogi panaszt, illetve  az  utólagos
      normakontrollra     irányuló    másodlagosan     előterjesztett
      indítványt.  Ebben  —  hivatkozva  az  57/1991.  (XI.  8.)   AB
      határozatnak  az élő jog alkotmányossági vizsgálatát  elviekben
      elemző  megállapításaira (ABH 1991, 272, 277.) —  kifejtette  a
      támadott   bírósági   végzésekben   alkalmazott   jogértelmezés
      alkotmányellenességét. Ennek alapja a Btk. 35. §  (1)  bekezdés
      szövegének   hiányossága,  amely  nem   juttatja   egyértelműen
      kifejezésre,   hogy   az   „ugyanazon”   bűncselekmény    miatt
      foganatosított hatósági büntetőeljárási cselekménynek van  csak
      elévülést   félbeszakító   hatása.   Álláspontja   szerint   az
      alkotmányellenes bírósági jogértelmezésre vezetett  továbbá  az
      is,  hogy  a  Btk.  35.  §  (2)  bekezdése  a  „büntetőeljárás”
      felfüggesztésének elévülést nyugtató hatásáról rendelkezik,  de
      sem  az  1973.  évi  Be.,  sem pedig a Be.  nem  tartalmazza  a
      „büntetőeljárás”   definícióját   és   nincs   rendelkezés   „a
      büntetőeljárás   felfüggesztéséről”,  így   kodifikálatlan   „a
      büntetőeljárás egységének” elve.
       Az   indítványozó   a   kiegészítő   beadványban   kérte,   az
      „Alkotmánybíróság  állapítsa  meg,  hogy  a  vádlottnak  a  vád
      tárgyává   tett   »csődbüntett«  elévüléséhez  fűződő   jogának
      elvonása  alkotmányellenes”. Indítványozta, hogy a Btk.  35.  §
      (1)   bekezdésében  „a  bűncselekmény”,  (2)   bekezdésében   a
      „büntetőeljárást”       szövegrész      alkotmányellenességének
      megállapítása   és   pro  futuro  megsemmisítése   mellett   az
      Alkotmánybíróság  hívja fel a törvényhozót  a  „büntetőeljárási
      törvénnyel   koherens   és  konzisztens   törvényi   tényállást
      kifejezésre  juttató  alkotmányossági  követelménynek   történő
      megfeleltetésére”.  Indítványozta a megsemmisített  jogszabályi
      rendelkezések  alkalmazásának kizárását,  a  támadott  bírósági
      határozatok megsemmisítését, továbbá az ellene folyamatban lévő
      büntetőeljárás  megszüntetésének elrendelését  és  a  határozat
      közzétételét a Magyar Közlönyben.

                                    II.

       1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
       „2.   §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”
       „7.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság jogrendszere  elfogadja  a
      nemzetközi  jog  általánosan  elismert  szabályait,  biztosítja
      továbbá  a vállalt nemzetközi jogi kötelezettségek és  a  belső
      jog összhangját.”

       2. A Btk. indítvánnyal érintett rendelkezései:
       „35.  §  (1)  Az  elévülést félbeszakítja a  büntető  ügyekben
      eljáró  hatóságoknak  az elkövető ellen a  bűncselekmény  miatt
      foganatosított  büntetőeljárási  cselekménye.  A  félbeszakítás
      napján az elévülés határideje ismét elkezdődik.
       (2)   Ha  a  büntetőeljárást  felfüggesztik,  a  felfüggesztés
      tartama   az  elévülés  határidejébe  nem  számít  be.   Ez   a
      rendelkezés  nem  alkalmazható,  ha  a  büntetőeljárást   azért
      függesztik  fel, mert az elkövető ismeretlen helyen tartózkodik
      vagy elmebeteg lett.”

       3. Az 1973. évi Be. indítvánnyal érintett rendelkezése:
       „137. § (3) A nyomozást fel lehet függeszteni, ha
       (...)
       d)   jogsegély  teljesítése  végett  külföldi  hatóságot  kell
      megkeresni.”

       4. A Be. indítvánnyal érintett rendelkezése:
       „188.  §  (1) Az ügyész határozattal felfüggeszti a nyomozást,
      ha
       (...)
       e)   jogsegély  iránti  megkeresés  külföldi  hatóság   általi
      teljesítése  szükséges  és  további, Magyarországon  elvégzendő
      nyomozási cselekmény már nincs,”

                                   III.

       Az indítvány nem megalapozott.

       1.  Az  Alkotmánybíróság mindenekelőtt abban  foglalt  állást,
      hogy    az   alkotmányjogi   panasz   megfelel-e   a   törvényi
      feltételeknek.  Az  Abtv.  48.  §  (1)  bekezdése  szerint   az
      Alkotmányban biztosított jogainak megsértése miatt az fordulhat
      alkotmányjogi  panasszal  az  Alkotmánybírósághoz,   akinek   a
      jogsérelme  az alkotmányellenes jogszabály alkalmazása  folytán
      következett   be,   és  egyéb  jogorvoslati  lehetőségeit   már
      kimerítette, illetőleg más jogorvoslati lehetőség nincs számára
      biztosítva.
       Az  indítványozó  mind a Btk. 35. § (1) és  (2)  bekezdésével,
      mind pedig az 1973. évi Be. 134. § (1) bekezdésével, illetve  a
      Be.  188.  §  (1)  bekezdésével  összefüggésben  kizárólag   az
      Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdése alapján a  jogbiztonság  és  a
      normavilágosság követelményeinek megsértését, továbbá  a  7.  §
      (1)  bekezdése alapján a nemzetközi szerződés és  a  belső  jog
      összhangjának  hiányát állította. Az indítványozó  utalt  arra,
      hogy  ez  alapvető  jogok  sérelmére vezetett,  ugyanakkor  nem
      jelölte  meg,  hogy  a  bíróságok  által  alkalmazott  törvényi
      rendelkezések  konkrétan mely alkotmányos alapjogának  sérelmét
      okozták.
       Az  Alkotmánybíróság  gyakorlata értelmében  az  alkotmányjogi
      panasz  egyedi jogalkalmazói aktus ellen irányuló  jogorvoslat,
      amely alkotmányos alapjog sérelme esetén vehető igénybe,  ha  a
      jogsérelem  alkotmányellenes  jogszabály  alkalmazása   folytán
      következett be. [57/1991. (XI. 8.) AB határozat ABH 1991,  272,
      281-282.;  65/1992.  (XII. 17.) AB határozat,  ABH  1992,  289,
      291.].  Alapvető  jog  megjelölt sérelme  nélkül  az  indítvány
      alkotmányjogi panaszként érdemben nem bírálható el (676/D/2004.
      AB  határozat,  ABK  2007. június, 611,  613.;  133/D/2007.  AB
      végzés, ABK 2007. június, 669, 670.). Ezért az Alkotmánybíróság
      az  alkotmányjogi  panaszt  —  az  Alkotmánybíróság  ideiglenes
      ügyrendjéről  és  annak  közzétételéről  szóló,  módosított  és
      egységes  szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü.  határozata
      (ABH  2003,  2065., a továbbiakban: Ügyrend) 29.  §  e)  pontja
      alapján — visszautasította.

       2.  Az  Alkotmánybíróság  a  büntethetőség  elévülésére  és  a
      nyomozás   felfüggesztésére  vonatkozó,  támadott   jogszabályi
      rendelkezéseket  —  a  másodlagosan  erre  irányuló   indítvány
      alapján  — utólagos absztrakt normakontroll keretében  abból  a
      szempontból        vizsgálta,       hogy       megállapítható-e
      alkotmányellenességük  az  Alkotmány  2.  §  (1)   bekezdésében
      szabályozott  jogbiztonság követelményeinek sérelme  miatt.  Az
      indítványozó a jogszabályi rendelkezéseknek csupán az Abtv. 37-
      43.   §-aiban   meghatározott   vizsgálatát   kérte,   így   az
      Alkotmánybíróság eltekintett az alkotmányjogi panasz  részeként
      előterjesztett,  a nemzetközi szerződésbe ütközés  vizsgálatára
      irányuló indítványnak — az indítványozói jogosultság [Abtv. 21.
      §     (3)     bekezdés]     hiányára    tekintettel     történő
      —visszautasításától.
       Az  Alkotmánybíróság  – főszabályként —  csak  hatályban  lévő
      jogszabály  alkotmányossága kérdésében foglal állást.  Mivel  a
      Be.  605.  §  (7)  bekezdése az 1973. évi Be.-t hatályon  kívül
      helyezte,  az  Alkotmánybíróság az 1973. évi  Be.  137.  §  (3)
      bekezdés d) pontjának vizsgálatát mellőzte, azt csak a Be. —  a
      jelen   ügyben   releváns   aspektusból   azonos   rendelkezést
      tartalmazó — 188. § (1) bekezdés e) pontja tekintetében végezte
      el.

       2.1.   Az  Alkotmánybíróság  elsőként  a  törvényességi   óvás
      alkotmányosságának vizsgálata során hozott 9/1992. (I. 30.)  AB
      határozatában   fejtette   ki,  hogy   a   jogállam   alapvető,
      nélkülözhetetlen eleme a jogbiztonság. A jogbiztonság az  állam
      —   elsősorban   a  jogalkotó  —  kötelességévé   teszi   annak
      biztosítását,  hogy  a jog egésze, egyes  részterületei  és  az
      egyes  jogszabályok  is  világosak,  egyértelműek,  működésüket
      tekintve  kiszámíthatóak  és előreláthatóak  legyenek  a  norma
      címzettjei  számára. A jogbiztonság nem csupán az egyes  normák
      egyértelműségét  követeli  meg,  de  az  egyes   jogintézmények
      működésének kiszámíthatóságát is. (ABH 1992, 59, 65.)
       A  26/1992.  (IV.  30.) AB határozat elvi éllel  mutatott  rá,
      hogy   a   világos,   érthető   és   megfelelően   értelmezhető
      normatartalom a normaszöveggel szemben alkotmányos követelmény.
      A  jogbiztonság megköveteli, hogy a jogszabály szövege értelmes
      és  világos,  a jogalkalmazás során felismerhető normatartalmat
      hordozzon  (ABH 1992, 135, 142.). Több határozat  kimondta  azt
      is,  hogy a normavilágosság sérelme miatt akkor állapítható meg
      az alkotmányellenesség, ha a szabályozás a jogalkalmazó számára
      értelmezhetetlen,  vagy eltérő értelmezésre ad  módot,  illetve
      teret  enged  a  szubjektív, önkényes jogalkalmazásnak,  aminek
      következtében a norma hatását tekintve kiszámíthatatlan,  előre
      nem  látható  helyzetet teremt a címzettek számára [összegezve:
      31/2007. (V. 30.) AB határozat, ABK 2007. május, 399, 404.].
       A    47/2003.   (X.   27.)   AB   határozat   rámutatott:   az
      Alkotmánybíróság  mindig  is  nagy  jelentőséget  tulajdonított
      annak,   hogy   az  általa  vizsgált  kérdés  megválaszolásához
      rendelkezésre  áll-e olyan kialakult bírói gyakorlat,  amely  —
      határozata  meghozatala során —- a jogalkalmazót a jogbiztonság
      érvényesüléséhez  elengedhetetlenül szükséges mértékben  segíti
      (ABH   2003,   525,   535.).   Ugyanakkor   hangsúlyozta:    az
      alkotmányosan   is  elfogadott  rendszerképző  jogértelmezésnek
      megvannak  a  határai:  ez nem kerülhet szembe  a  jogbiztonság
      követelményével. A jogalkalmazói jogértelmezés ezért csak olyan
      működőképes  jogszabályra épülhet, amely világosan kijelöli  az
      adott    jogintézmény    célját,    alkalmazásának    kereteit,
      szempontjait  és  rendjét, az alkalmazásával érintettek  körét,
      azok    jogait   és   kötelezettségeit   és   az   intézménnyel
      összefüggésben igénybe vehető jogorvoslati rendet.  (ABH  2003,
      525, 549-550.)

       2.2.  A  Btk. 35. § (1) bekezdése a büntethetőség elévülésének
      félbeszakításáról  rendelkezik. A félbeszakítás  —  ténylegesen
      megszakítás — joghatása abban áll, hogy az elévülési idő  addig
      eltelt részét figyelmen kívül kell hagyni, és az elévülési  idő
      újra  kezdődik.  A  Btk. 35. § (2) bekezdése  a  büntetőeljárás
      felfüggesztése   eseteire   rendezi   az   időmúlás    hatását.
      Főszabályként  a  felfüggesztés  tartama  alatt   az   elévülés
      nyugszik,   az  elévülési  idő  megállapításánál   a   nyugvást
      megelőzően  és  a  nyugvást követően  eltelt  időt  egybe  kell
      számítani.
       Az   elévülés   félbeszakadásának,  illetve  a  büntetőeljárás
      felfüggesztése   elévülést  nyugtató  hatásának   anyagi   jogi
      szabályai — lényegüket tekintve — nem változtak az 1878. évi V.
      törvénycikk  108-109.  §-aiban  meghatározott  rendelkezésekhez
      képest.  A  következetes jogértelmezés szerint az  elévülést  a
      nyomozó  hatóság, az ügyész és a bíróság olyan — az ügy előbbre
      vitelét  célzó, érdemi — büntetőeljárási cselekményei szakítják
      félbe,   amelyek  meghatározott  személy  —  az   anyagi   jogi
      értelemben vett elkövető — ellen irányulnak és azonos  ténybeli
      alapú  bűncselekménnyel kapcsolatosak. Az  elkövető  ellen  más
      ténybeli  alapú  bűncselekmény  miatt  foganatosított  eljárási
      cselekmény   nem   szakítja  félbe   az   adott   bűncselekmény
      büntethetőségének  elévülését [a  jelenlegi  bírói  gyakorlatra
      irányadó:   a   BJD   3640.  szám  alatti   döntés,   legutóbbi
      megerősítése:  a Bírósági Határozatokban (2007/11.  szám)  363.
      szám alatt közzétett eseti döntés].
       A   szabályozás   a  tekintetben  változott   csak,   hogy   a
      büntetőeljárást  milyen okokból lehet vagy kell felfüggeszteni,
      illetve az egyes felfüggesztési okok milyen hatással vannak  az
      elévülésre. A hatályos szabályozásnál a Btk. a „büntetőeljárás”
      felfüggesztési  okainak  következményeit  rendezi.  A   Be.   a
      büntetőeljárás  felfüggesztése  tekintetében  olyan   megoldást
      tartalmaz, hogy az ún. dinamikus eljárási rendelkezések  között
      elsőként   a   nyomozási   szakasz  felfüggesztésének   eseteit
      részletezi,   illetve   —   a  vádemelést   megelőző   bírósági
      közreműködés   esetén  —  a  nyomozási   bíró   eljárásában   a
      felfüggesztést  ügyészi  hatáskörbe utalja.  [Be.  209.  §  (4)
      bekezdés].    A   vádemelést   követő   bírósági   szakaszokban
      közvetlenül  vagy közvetve visszautal a nyomozás felfüggesztési
      okaira  [Be.  266. (1) bekezdés a) pont, 359. §  (3)  bekezdés,
      390.  § (4) bekezdés]. A „büntetőeljárás” felfüggesztése  tehát
      az   eljárás   teljes  folyamatában  pontosan  és   részletesen
      rendezett,     a     vizsgált     szabályozás     jogalkalmazói
      bizonytalanságra, önkényes jogértelmezésre alapot nem ad.

       2.3.  Az  Alkotmánybíróság  megállapította,  hogy  a  támadott
      szabályozás,     együtt     a    következetes     jogalkalmazói
      jogértelmezéssel,  megfelel  a  jogbiztonság  követelményeinek.
      Ennek megfelelően a Btk. 35. § (1) és (2) bekezdése, valamint a
      Be.  188.  §  (1)  bekezdés  e) pontja  alkotmányellenességének
      megállapítását,     és    a    rendelkezések    megsemmisítését
      elutasította.  Ennek  következtében  a  konkrét   ügyben   való
      alkalmazás tilalmát sem állapította meg.

       2.4.  Az  Alkotmánybíróság hatásköre nem terjed ki  a  konkrét
      ügyben   történt   bírósági  jogértelmezés   alkotmányosságának
      vizsgálatára, a bírósági határozatok megsemmisítésére,  illetve
      a     folyamatban    lévő    büntetőeljárás    megszüntetésének
      elrendelésére.    Az    erre    irányuló    indítványokat    az
      Alkotmánybíróság   az   Ügyrend  29.  §   b)   pontja   alapján
      visszautasította.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke

                  Dr. Balogh Elemér       Dr. Bragyova András
                  alkotmánybíró                 alkotmánybíró

                  Dr. Holló András            Dr. Kiss László
                  alkotmánybíró                 alkotmánybíró

                  Dr. Kovács Péter       Dr. Kukorelli István
                  alkotmánybíró                 alkotmánybíró

                  Dr. Lenkovics Barnabás     Dr. Lévay Miklós
                  alkotmánybíró          előadó alkotmánybíró

                  Dr. Paczolay Péter     Dr. Trócsányi László
                  alkotmánybíró                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        23/D/2007
        Date of the decision:
        .
        01/29/2008
        .
        .