Hungarian
Ügyszám:
.
988/E/2000
Előadó alkotmánybíró: Holló András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 988/E/2000. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2003/1281
.
A döntés kelte: Budapest, 10/07/2003
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az      Alkotmánybíróság      mulasztásban      megnyilvánuló
    alkotmányellenesség   megállapítására   irányuló    indítvány
    tárgyában meghozta a következő

                            határozatot:

    1.  Az  Alkotmánybíróság elutasítja az annak  megállapítására
    irányuló  indítványt, miszerint az Országgyűlés és a  Kormány
    alkotmánysértő  mulasztást valósított meg  azáltal,  hogy  az
    Alkotmányból    és    nemzetközi    szerződésekből     fakadó
    kötelezettségei ellenére jogalkotásával nem szüntette  meg  a
    Duna 1992. októberében Dunacsúnynál történt elrekesztése  óta
    a  Szigetközben kialakult és tartósan fennálló, az élővilágot
    és   a   biológiai  sokféleséget  veszélyeztető  tarthatatlan
    helyzetet.

    2.    Az    Alkotmánybíróság    visszautasítja    az    annak
    megállapítására  irányuló  indítványt,  miszerint  a  Kormány
    alkotmányellenes   jogalkotói   mulasztást   valósított   meg
    azáltal,   hogy   nem  hajtotta  végre  a  Hágai   Nemzetközi
    Bíróságnak a Bős-Nagymarosi Vízlépcsőrendszer építése kapcsán
    kialakult jogvitában hozott ítéletét.

    3.    Az    Alkotmánybíróság    visszautasítja    az    annak
    megállapítására  irányuló  indítványt,  hogy   kötelezze   az
    Országgyűlést  vagy  a  Kormányt a  Vízlépcsőrendszer  körüli
    jogvitát   illetően   újabb   nemzetközi   bírósági   eljárás
    megindítására.
                                Indokolás

                                   I.

      1.  Az  indítványozó  -  kérelme benyújtásakor  országgyűlési
      képviselőként, az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi  XXXII.
      törvény (a továbbiakban: Abtv.) 1. § c) és e) pontja,  21.  §
      (3)  bekezdés  a) pontja és a 21. § (4) bekezdése  alapján  -
      mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítását
      kérte.

      Álláspontja  szerint az Alkotmány 18. §-ából és 70/D.  §-ából
      levezethető  jogalkotási  kötelezettséggel,  valamint  számos
      nemzetközi   szerződésben  -  így  a   Biológiai   Sokféleség
      Egyezmény kihirdetéséről szóló 1995. évi LXXXI. törvényben (a
      továbbiakban: Egyezmény) - vállalt kötelezettséggel,  továbbá
      a  Hágai  Nemzetközi  Bíróság  e tárgyban  hozott  ítéletével
      ellentétes,    hogy    a   Bős-Nagymarosi   Vízlépcsőrendszer
      építésének   folyamatában  a  Szigetközben   az   állat-   és
      növényvilágban keletkezett visszafordíthatatlan károkozást az
      Országgyűlés   és  a  Kormány  megfelelő  jogalkotással   nem
      szüntette meg.

      Az   indítványozó  úgy  vélte,  hogy  1997.  óta   a   Magyar
      Köztársaság kormányai elmulasztották és halogatják a hatékony
      intézkedést  és  jogalkotást az  élővilágot  és  a  biológiai
      sokféleséget  veszélyeztető helyzet  megoldása  érdekében,  s
      ezáltal   alkotmánysértést  és  nemzetközi   szerződésszegést
      valósítanak meg.

      2.  Mivel az indítvány pontosan nem jelölte meg, hogy  melyik
      nemzetközi szerződésben foglalt kötelezettségének,  s  milyen
      jogalkotói mulasztással nem tett eleget a jogalkotó, ezért az
      Alkotmánybíróság   -   az  Abtv.  22.   §   (2)   bekezdésére
      hivatkozással   -  határidő  megállapításával,  hiánypótlásra
      hívta fel.

      Az indítványozó újabb beadványában - igazolt jogi képviselője
      útján - az Egyezmény 1. cikkében, a 8. cikk b), e), f), g) és
      j)  pontjaiban,  valamint  a  10.  és  14.  cikkében  vállalt
      kötelezettségek teljesítésének elmaradására utalt.

      Az  indítványozó kérelmét a következőkkel is  indokolta:  "az
      Alkotmánynak   a  területi  integritás  védelmére   vonatkozó
      kötelezettségét és a Hágai Nemzetközi Bíróságnak a megegyezés
      hiányában az újabb eljárás megindítására vonatkozó felhívását
      is  sérti az az állapot, amelyet a jelenleg kialakult helyzet
      rögzít."

      3.  Az  Alkotmánybíróság felkérésére  a  környezetvédelmi  és
      vízügyi    miniszter   nyilatkozott   az   Egyezmény    hazai
      végrehajtásáról.
                                   
                                   II.

      Az  Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglalt döntését  a
      következő jogszabályi előírásokra alapozta.

      Az  Alkotmány  5. §-a szerint "[a] Magyar Köztársaság  állama
      védi  a nép szabadságát és hatalmát, az ország függetlenségét
      és  területi  épségét,  valamint a nemzetközi  szerződésekben
      rögzített   határait".  Az  Alkotmány  7.  §  (1)   bekezdése
      kimondja:  "[a] Magyar Köztársaság jogrendszere  elfogadja  a
      nemzetközi  jog  általánosan elismert szabályait,  biztosítja
      továbbá  a  nemzetközi jogi kötelezettségek és  a  belső  jog
      összhangját". Az Alkotmány 18. §-ának megfelelően "[a] Magyar
      Köztársaság  elismeri  és  érvényesíti  mindenki   jogát   az
      egészséges környezethez".

      Az Alkotmány 70/D. §-a a következőket állapítja meg:
      "(1)  A  Magyar  Köztársaság területén élőknek  joguk  van  a
      lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez.
      (2)  Ezt  a  jogot  a Magyar Köztársaság a  munkavédelem,  az
      egészségügyi    intézmények    és    az    orvosi     ellátás
      megszervezésével,  a  rendszeres  testedzés   biztosításával,
      valamint  az  épített  és a természetes környezet  védelmével
      valósítja meg."

      Az  Egyezmény 1. cikkelye általános célkitűzéseket tartalmaz:
      Ezen    Egyezménynek   a   vonatkozó  rendelkezései   szerint
      követendő    célja   a   biológiai   sokféleség    megőrzése,
      komponenseinek   fenntartható   használata,    a    genetikai
      erőforrások  hasznosításából származó  előnyök  igazságos  és
      méltányos  elosztása,  beleértve a  genetikai  erőforrásokhoz
      való  megfelelő  hozzáférhetőséget, a vonatkozó  technológiák
      megfelelő    átadását   -   az   ezen    erőforrásokkal    és
      technológiákkal kapcsolatos minden jog figyelembevételével  -
      és a megfelelő pénzeszközök biztosítását."

      Az   Egyezmény   in-situ  védelem  című  8.  cikkelyének   az
      indítványozó által hivatkozott b), e), f), g) és j) pontja  a
      szerződő felek kötelezettségeire utal. "Minden Szerződő  Fél,
      amennyire csak lehetséges és megfelelő
      ...
      b)   irányelveket  dolgoz  ki,  ahol  szükséges,   a   védett
      területek,    vagy   az   olyan   területek   kiválasztására,
      kijelölésére  és  kezelésére,  ahol  a  biológiai  sokféleség
      megőrzésére speciális intézkedéseket kell tenni;
      ...
      e)  elősegíti a védett területekkel szomszédos területeken  a
      környezetileg helyes és fenntartható fejlődést ezen területek
      további védelme céljából;
      f)  rehabilitálja és helyreállítja a degradálódott  ökológiai
      rendszereket,   és   elősegíti   a   veszélyeztetett    fajok
      megújulását,   többek  között,  tervek  vagy   más   kezelési
      stratégiák kidolgozásával és megvalósításával;
      g)  eszközöket  biztosít  vagy  tart  fenn  a  biotechnológia
      eredményeként  létrejött  olyan  módosított  élő  szervezetek
      hasznosításából    és   kibocsátásából    eredő    kockázatok
      szabályozására,  kezelésére  vagy  ellenőrzésére,  amelyeknek
      valószínűleg    a   biológiai   sokféleség   megőrzését    és
      fenntartható  hasznosítását érintő káros környezeti  hatásaik
      vannak,  beleértve  az  emberi egészséget  érintő  kockázatok
      számításba vételét is;
      ...
      j) nemzeti jogalkotása keretében tekintetbe veszi, megőrzi és
      fenntartja a hagyományos életmódokat megtestesítő bennszülött
      és  a helyi közösségeknek a biológiai sokféleség megőrzése és
      fenntartható  hasznosítása szempontjából  fontos  ismereteit,
      újításait  és  módszereit, továbbá elősegíti  azok  szélesebb
      körű  alkalmazását  ezen  ismeretek,  újítások  és  módszerek
      alkalmazásából eredő haszon egyenlő elosztását."

      Az   Egyezmény   "A   biológiai   sokféleség   komponenseinek
      fenntartható  hasznosítása" c. 10. cikkelye a részes  államok
      következő feladatait szabályozza:
      "Minden Szerződő Fél, amennyire csak lehetséges és megfelelő
       a)   integrálja  a  biológiai  erőforrások  megőrzésével  és
      fenntartható   hasznosításával  kapcsolatos   szemléletet   a
      nemzeti döntéshozatalban;
       b)   a   biológiai   erőforrások  hasznosítására   vonatkozó
      intézkedéseket  tesz  a biológiai sokféleséget  érintő  káros
      hatások elkerülése és minimalizálása érdekében;
       c)  védelmezi  és  ösztönzi  a  biológiai  erőforrásoknak  a
      szokásos  felhasználását, amely a védelem vagy a fenntartható
      hasznosítás  követelményeivel  összeegyeztethető  hagyományos
      gazdálkodási gyakorlattal összhangban van;
       d)  támogatja a helyi lakosságot a helyreállító  tevékenység
      kidolgozásában   és  végrehajtásában  az   olyan   lepusztult
      területeken, ahol a biológiai sokféleség lecsökkent; és
       e)  ösztönzi  az  együttműködést az állami  hatóságok  és  a
      magánszektor  között  a  biológiai  erőforrások  fenntartható
      felhasználására vonatkozó módszerek kifejlesztésében."

      Az  Egyezmény 14. cikkelye a "Hatásvizsgálat és káros hatások
      minimalizálása" tárgykörben fogalmaz meg állami teendőket:

      "1.  Minden  Szerződő  Fél,  amennyire  csak  lehetséges   és
      megfelelő
       a)  alkalmas  eljárásokat vezet be,  amelyek  előírják  azon
      terveire  vonatkozó  környezeti hatások vizsgálatát,  amelyek
      valószínűleg  jelentős  káros hatással  lesznek  a  biológiai
      sokféleségre,  azzal  a  céllal,  hogy  az  ilyen   hatásokat
      elkerüljék  vagy  minimalizálják, és ahol alkalmas,  lehetővé
      teszi a nyilvánosság részvételét az ilyen eljárásokban;
       b)  megfelelő intézkedéseket tesz annak biztosítására,  hogy
      kellően figyelembe vegyék az olyan programjainak és politikai
      lépéseinek  környezeti követelményeit, amelyeknek feltehetően
      jelentős mértékű a káros hatása a biológiai sokféleségre;
       c)    kölcsönösségi   alapon   elősegíti   a    bejelentést,
      információcserét  és  a  konzultációt  a  fennhatósága   vagy
      ellenőrzése   alá  tartozó  azon  tevékenységekről,   amelyek
      valószínűleg  jelentős  mértékben károsan  befolyásolják  más
      Államok  vagy  a nemzeti illetékességen kívül  eső  területek
      biológiai  sokféleségét, elősegítve  a  megfelelő  kétoldalú,
      regionális vagy sokoldalú megegyezések megkötését;
       d)  a  fennhatósága  vagy ellenőrzése alatt  keletkező,  más
      Államok  fennhatósága alá tartozó területek  vagy  a  nemzeti
      illetékességén  kívül  eső területek  biológiai  sokféleségét
      fenyegető,  vagy  súlyos  veszély  vagy  kár  esetén  azonnal
      értesíti   a   potenciálisan  érintett  Államokat   erről   a
      veszélyről vagy károsodásról, valamint kezdeményezi az  ilyen
      veszélyt   vagy   károsodást   megelőző   vagy   minimalizáló
      intézkedéseket;
       e)  elősegíti  a természeti vagy akár más okból  keletkezett
      és a biológiai sokféleséget súlyosan és közvetlenül fenyegető
      veszélyt    jelentő   tevékenységekkel   vagy    eseményekkel
      kapcsolatos    szükségintézkedésekre    vonatkozó     nemzeti
      programokat,  valamint bátorítja a nemzetközi  együttműködést
      az  említett nemzeti erőfeszítések kiegészítésére, és -  ahol
      szükséges  és  az érintett Államok vagy regionális  gazdasági
      integrációs  szervezetek egyetértésével  találkozik  -  közös
      biztonsági terv kidolgozására.
       
       2.  A  Felek Konferenciája - az elvégzendő elemzések alapján
      -  vizsgálja a biológiai sokféleség károsodásával kapcsolatos
      felelősség és jóvátétel ügyét, beleértve a helyreállítást  és
      a  kártérítést, kivéve, ha az ilyen felelősség  kizárólagosan
      belügy."
                                   
                                  III.

      Az  Alkotmánybíróság  álláspontja  szerint  az  indítvány   a
      következők miatt nem megalapozott.

      1.  Az  Alkotmánybíróság elsősorban azt  vizsgálta,  hogy  az
      Alkotmány  18.  §-ából  és 70/D. §-ából  levezethető-e  olyan
      jogalkotási      kötelezettség,     amelynek     elmulasztása
      alkotmányellenességet  eredményezett  azáltal,  hogy  a  Duna
      1992.  októberében  Dunacsúnynál  történő  elterelése  óta  a
      Szigetközben   kialakult,  az  élővilágot  és   a   biológiai
      sokféleséget     veszélyeztető     helyzet     kapcsán      a
      jogszabályalkotás elmaradt.

      1.1.  Az  Alkotmánybíróságnak  a  mulasztásban  megnyilvánuló
      alkotmányellenesség  megállapítására irányuló  hatáskörét  az
      Abtv.  49.  §-a  szabályozza. Az Abtv. 49.  §  (1)  bekezdése
      szerint,   ha  az  Alkotmánybíróság  hivatalból  vagy   bárki
      indítványára  azt  állapítja meg, hogy a  jogalkotó  szerv  a
      jogszabályi  felhatalmazásból származó  jogalkotói  feladatát
      elmulasztotta, és ezzel alkotmányellenességet idézett elő,  a
      mulasztást  elkövető  szervet  -  határidő  megjelölésével  -
      felhívja   feladatának  teljesítésére.  Az   Alkotmánybíróság
      állandó  gyakorlata  szerint  a jogalkotó  szerv  jogalkotási
      kötelezettségének konkrét jogszabályi felhatalmazás nélkül is
      köteles eleget tenni, ha az alkotmányellenes helyzet - a jogi
      szabályozás iránti igény - annak nyomán állott elő,  hogy  az
      állam  jogszabályi úton avatkozott bizonyos  életviszonyokba,
      és  ezáltal  az  állampolgárok  egy  csoportját  megfosztotta
      alkotmányos  jogai  érvényesítésének lehetőségétől  [22/1990.
      (X.   16.)   AB   határozat,   ABH   1990,   83,   86.].   Az
      Alkotmánybíróság          mulasztásban          megnyilvánuló
      alkotmányellenességet  állapít  meg  akkor  is,  ha   alapjog
      érvényesüléséhez  szükséges jogszabályi garanciák  hiányoznak
      [37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH 1992, 227, 232.].

      Az      Alkotmánybíróság      mulasztásban      megnyilvánuló
      alkotmánysértést  nemcsak  akkor állapít  meg,  ha  az  adott
      tárgykörre vonatkozóan semmilyen szabály nincs [35/1992. (VI.
      10.)  AB határozat, ABH 1992, 204, 205.], hanem akkor is,  ha
      az   adott  szabályozási  koncepción  belül  az  Alkotmányból
      levezethető   tartalmú   jogszabályi   rendelkezés   hiányzik
      [22/1995.  (III.  31.)  AB határozat,  ABH  1994,  108,  113;
      29/1997. (IV. 29.) AB határozat, ABH 1997, 122, 128; 15/1998.
      (V.  8.)  AB  határozat, ABH 1998, 132, 138.]. "A szabályozás
      tartalmának  hiányos voltából eredő alkotmánysértő  mulasztás
      megállapítása  esetében  is a mulasztás,  vagy  a  kifejezett
      jogszabályi  felhatalmazáson nyugvó, vagy ennek hiányában,  a
      feltétlen    jogszabályi   rendezést    igénylő    jogalkotói
      kötelezettség elmulasztásán alapul." [4/1999. (III.  31.)  AB
      határozat, ABH 1999, 52, 57.]

      Az   Alkotmánybíróság   kialakult   gyakorlata   szerint   az
      alkotmánysértő  mulasztás  akkor  is  megállapítható,  ha  az
      alkotmánysértő   helyzetet   közvetlenül   az    Alkotmányból
      levezethető     jogalkotói    mulasztás,     az     Alkotmány
      végrehajtásának elmaradása eredményezi. [35/1999.  (XI.  26.)
      AB határozat, ABH 1999, 310, 318.] Az Alkotmány 18. §-ának és
      70/D.  §-ának  közvetlen végrehajtásából elvileg  következhet
      olyan  jogalkotói  kötelezettség, amely nem kizárólag  hazai,
      hanem  két  vagy  több  állam nemzetközi szerződésbe  foglalt
      konszenzusán    alapuló    és   ebből    fakadó    jogalkotói
      kötelezettségnek minősül.

      1.2.   A   környezethez  való  jog  alkotmányos   tartalmának
      szempontjait  az  Alkotmánybíróság a  28/1994.  (V.  20.)  AB
      határozatban  (a  továbbiakban: Abh.) fejtette  ki.  Az  Abh.
      szerint a környezetvédelemhez való jog olyan sajátos alapjog,
      amelynek  az  objektív, intézményvédelmi oldala  túlnyomó  és
      meghatározó.    A   környezethez   való    jog    az    állam
      környezetvédelemre   vonatkozó  kötelességei   teljesítésének
      garanciáit  emeli az alapjogok szintjére.  Az  Abh.  utalt  a
      következőkre  is: "A környezethez való jog sajátossága  abban
      áll,  hogy  alanya valójában az "emberiség" és a  "természet"
      lehetne."  (ABH  1994,  134., 139.) A környezethez  való  jog
      sajátosságaiból  következően az állam nem  élvez  szabadságot
      abban,  hogy  a környezet állapotát romolni engedje,  vagy  a
      romlás  kockázatát megengedje. Ennek kapcsán hangsúlyozta  az
      Alkotmánybíróság,  hogy a természetben  okozott  károk  véges
      javakat  pusztítanak, sok esetben jóvátehetetlenek, a védelem
      elmulasztása visszafordíthatatlan folyamatokat indít  meg.  E
      sajátosságok   miatt  a  környezethez  való  jog   védelmének
      eszközei  között  a  megelőzésnek van  elsőbbsége,  hiszen  a
      visszafordíthatatlan károk utólagos szankcionálása nem  tudja
      helyreállítani  az eredeti állapotot. "A védelem  szintjét  a
      környezethez  való  jog (...) dogmatikai sajátosságain  kívül
      döntően  befolyásolja a környezetvédelem tárgya is:  az  élet
      természeti  alapjainak  véges volta  és  a  természeti  károk
      jelentős  részének visszafordíthatatlansága,  s  végül  az  a
      tény,   hogy   mindezek   az  emberi   élet   fennmaradásának
      feltételei.  A környezethez való jog az emberi  élethez  való
      jog érvényesülésének fizikai feltételeit biztosítja. Mindez a
      környezethez való jog jogalkotással való védelmének  különös,
      más jogokéhoz képest fokozottan szigorú voltát követeli meg."
      [ABH 1994, 134, 140.]

      1.3.  A  Magyar  Népköztársaság és a Csehszlovák  Szocialista
      Köztársaság 1977. szeptember 16-án az 1978. évi 17.  tvr.-rel
      kihirdetett   államközi  szerződést  kötöttek  a   Gabcikovo-
      Nagymarosi     Vízlépcsőrendszer     megvalósításáról      és
      üzemeltetéséről (a továbbiakban: Szerződés).

      A  Szerződés előírja, hogy a felek "közös beruházás"-ként egy
      vízlépcsőrendszert építenek meg és üzemeltetnek.  Preambuluma
      szerint  a  vízlépcsőrendszer  tervezésének  célja  "a   Duna
      Bratislava-Budapest közötti szakasza természeti kincseinek  a
      szerződő  felek vízgazdálkodási, energetikai, közlekedési  és
      mezőgazdasági,    valamint   egyéb    népgazdasági    ágazati
      fejlesztését  szolgáló  sokoldalú  hasznosítása".   A   közös
      beruházás  lényegében a vízi energiatermelés, a  Duna  szóban
      forgó  szakaszán  a  hajózás  feltételeinek  javítását  és  a
      folyópartok  mentén  fekvő területek árvízvédelmét  szolgálta
      volna.   Ezzel   egyidejűleg,   a   szerződés   feltételeinek
      megfelelően, a szerződő felek azt is vállalták, hogy egyrészt
      gondoskodnak  a  Duna  vízminőségének megőrzéséről,  másrészt
      eleget   tesznek   a   vízlépcsőrendszer   megépítéséből   és
      üzemeltetéséből eredő természetvédelmi kötelezettségeiknek.

      A  Szerződés 1. cikkének (1) bekezdése leírja azokat  a  főbb
      műtárgyakat,   amelyeknek  megépítése   a   beruházás   során
      szükséges. Rendelkezik két vízlépcső felépítéséről - az egyik
      Bősnél  (csehszlovák területen), a másik Nagymarosnál (magyar
      területen)   -   ,  amelyeknek  "egységes,  elválaszthatatlan
      üzemelésű létesítményrendszert" alkotnak.

      1992.   május  19-én  a  magyar  kormány  szóbeli  jegyzékben
      értesítette  a csehszlovák kormányt, hogy 1992.  május  25-ei
      hatállyal   felmondja  a  Szerződést.  1992.  október   23-án
      Csehszlovákia megkezdte a Duna elzárását.
      1993.  január  1-én Szlovákia független állammá  vált.  1993.
      április  7-én  Szlovákia  és a Magyar Köztársaság  képviselői
      aláírták  a Magyar Köztársaság és a Szlovák Köztársaság  Bős-
      Nagymarosi  beruházással kapcsolatos vitájának  a  Nemzetközi
      Bíróság   elé  terjesztéséről  szóló  különmegállapodást   (a
      továbbiakban:  Különmegállapodás). [A  Különmegállapodást  az
      Országgyűlés   a   29/1993.   (V.   4.)   OGY   határozatával
      ratifikálta.]

      A  Hágai Nemzetközi Bíróság az ügyben 1997. szeptember  25-én
      hozott  ítéletet (a továbbiakban: Ítélet). Az  Ítélet  számos
      megállapítást  tartalmaz az indítványban  említett  Szigetköz
      helyzetével, a vízpótlás kérdéseivel összefüggésben is, s  az
      érintett   államok   közös   célkitűzéseként   említette   az
      energiatermelést,  a  Duna  hajózhatóságának  javítását,   az
      árvízvédelmet  és  a  jégszabályozást, továbbá  a  természeti
      környezet védelmét.

      1.4.  Az  indítványozó a Szigetköz vízellátásának,  ökológiai
      helyzetének   jogalkotás   útján   történő   helyreállítását,
      javítását     sürgeti     a    mulasztásban     megnyilvánuló
      alkotmányellenességre hivatkozó indítványban.
      A  Szigetközbe  juttatott vízmennyiség lényeges  megnövelését
      teszi  lehetővé  az  Ítélet 56. pontja,  amely  visszautal  a
      Szerződés 14. cikkére. Eszerint a feleknek joguk van  nagyobb
      vízkivitelre az energiában való részesedésük kárára,  azaz  a
      bíróság  úgy értelmezi, hogy Magyarország a szerződés alapján
      is  jogosult lett volna a teljes vízhozam felét Dunakilitinél
      a    főmederbe   vezetni,   ha   lemondott   volna   a   bősi
      energiatermelés feléről.

      A  vízpótlás  kérdése,  így  a Szigetköz  ökológiai  helyzete
      szoros  összefüggésben  van a Szerződés  által  meghatározott
      célok   teljesítésével;   a   környezetvédelem   érdekei   az
      energiatermeléssel,  a hajózással, az  árvíz  és  jég  elleni
      védekezéssel  egyenrangúak. E célok  megvalósításáról  és  az
      Ítélet  végrehajtásáról  - a Különmegállapodás  5.  cikk  (2)
      bekezdése szerint - a felek tárgyalásokat folytatnak.

      Amint  a  vázoltakból  -  így  különösen  az  Alkotmánynak  a
      környezet  védelméről  rendelkező 18.  §-a  és  a  70/D.  §-a
      értelmezéséből is - kitűnik, a jogalkotó szerveknek sokoldalú
      feladata  és felelőssége a környezet állapotának megóvása,  a
      romlás   kockázatának   megakadályozása.   A   Bős-Nagymarosi
      Vízlépcsőrendszer  építése során  kialakult  helyzet,  így  a
      Szigetköz  ökológiai viszonyainak alakulása  Magyarország  és
      Szlovákia magatartásának eredménye. A Duna elterelésének, a C-
      variáns   megépítésének  tényéből  az  következik,   hogy   a
      Szigetköz  helyzetének megoldása - s erre az  Ítélet  idézett
      megállapításai is utalnak - egyoldalú, a magyar  Országgyűlés
      és a Kormány általi jogalkotással nem lehetséges.

      Mivel  két  állam  együttműködését  igénylő,  így  két  állam
      joghatósága alá tartozó kérdésekről a hazai jogalkotó szervek
      nem   alkothatnak  önállóan  jogszabályt,  így  a  jogalkotás
      elmaradása    sem   minősíthető   alkotmánysértő    helyzetet
      eredményező  mulasztásnak. A Bős-Nagymarosi Vízlépcsőrendszer
      megépült  elemeinek  földrajzi  elhelyezkedése,  a  Szerződés
      előírásai  és  az  Ítélet  alapján  megállapítható,  hogy   a
      Szigetköz     vízpótlásának    rendezésére    a     Szerződés
      módosításával,  új,  e tárgyra vonatkozó államközi  szerződés
      megkötésével,  vagy a Hágai Nemzetközi Bíróságnak  az  Ítélet
      végrehajtásának  módozatairól rendelkező  kiegészítő  ítélete
      [erre  utal  a  Különmegállapodás 5. cikk (3)  bekezdése  is]
      megalkotásával kerülhet sor.

      Az Alkotmánybíróság ezért az indítványt ebben a vonatkozásban
      elutasította.

      2.  Az  indítványozó az Alkotmánybíróság hiánypótló végzésére
      előterjesztett   indítványában   az   Egyezményben    vállalt
      jogalkotási kötelezettségek alkotmánysértő elmulasztására  is
      hivatkozott.

      Az  Abtv.  44.  §-a  szerint valamely  jogszabály  nemzetközi
      szerződésbe   ütközését  kizárólag  az  Abtv.   21.   §   (3)
      bekezdésében    meghatározott    szervek    vagy    személyek
      indítványozhatják.    Mivel    az    indítványozó    kérelmét
      országgyűlési    képviselőként    terjesztette    elő,     az
      Alkotmánybíróság az indítványt érdemben vizsgálta.

      Az  Alkotmánybíróság eljárása során megállapította,  hogy  az
      Egyezmény   a   részes   államoktól  sokoldalú   intézkedési,
      szervezési,  koordinációs,  költségvetési-tervezési   feladat
      megoldását   igényli.   Az   Egyezménynek   az   indítványban
      hivatkozott rendelkezései közül jogalkotásra kizárólag  a  8.
      cikk  -  II. pont alatt idézett - j) pontja utal. Eszerint  -
      amennyire  lehetséges - a nemzeti jogalkotás során tekintetbe
      kell   venni,  meg  kell  őrizni  és  fenn  kell  tartani   a
      hagyományos  életmódot  folytató  bennszülött  és   a   helyi
      közösségeknek   a   biológiai   sokféleség    megőrzése    és
      fenntartható  hasznosítása szempontjából  fontos  ismereteit,
      újításait, módszereit.

      A vázolt tartalmú jogalkotási kötelezettség - az Egyezményben
      alkalmazott   "amennyire   csak  lehetséges   és   megfelelő"
      formulával  - alkotmányossági szempontból értékelhető  mércét
      nem  tartalmaz, mivel a részes államok gazdasági,  társadalmi
      körülményeire,   lehetőségeire  utal,  s  nem   állapít   meg
      kifejezett  jogalkotási kötelezettséget sem az  Országgyűlés,
      sem a Kormány számára.

      Az  Egyezményben  és  más  nemzetközi szerződésekben  vállalt
      kötelezettségek  végrehajtásáról  rendelkezik   a   környezet
      védelmének  általános  szabályairól  szóló  1995.  évi  LIII.
      törvény,  a  természet  védelméről  szóló  1996.  évi   LIII.
      törvény,  s  részletes feladattervet fogalmaz meg  a  Nemzeti
      Környezetvédelmi  Programról szóló  83/1997.  (IX.  26.)  OGY
      határozat.  A  környezetvédelmi és  vízügyi  miniszternek  az
      Alkotmánybírósághoz megküldött nyilatkozatából az is kitűnik,
      hogy  kidolgozás alatt áll a Nemzeti Biodiverzitás  Stratégia
      és   Akcióprogram.  Az  Egyezményből  -  és  más,  e   tárgyú
      nemzetközi    kötelezettségeinkből   -   fakadó   jogalkotási
      feladatok   az  érintett  életviszonyok  sajátosságai   miatt
      hosszabb   távú   és  folyamatos  kodifikációs   és   tervező
      tevékenységet igényelnek.

      A   vázoltak   alapján  az  Alkotmánybíróság   az   Egyezmény
      végrehajtása   kapcsán   a   jogalkotás   elmaradása    miatt
      alkotmánysértő  mulasztást nem állapított  meg.  Az  eljárása
      során  ugyanis  az  erre  irányuló  kérelmet  nem  tekintette
      megalapozottnak,   s  figyelemmel  volt   az   e   határozata
      indokolásának III.1.3. fejezetében feltárt körülményekre  is.
      A  Szigetköz  helyzetével összefüggő, az Egyezményben  előírt
      védelemből, megőrzésből fakadó kötelezettségek teljesítése  a
      Szlovákiával való tárgyalások, együttműködés eredménye lehet.
      A  nemzetközi  szerződésben vállalt e tárgyú  kötelezettségek
      teljesítése tehát meghaladja a hazai jogalkotás lehetőségeit.
      Az Alkotmánybíróság ezért az indítványt ebben a vonatkozásban
      is elutasította.

      3.  Az  Alkotmánybíróság eljárása - az  indítványozó  kérelme
      alapján  -  kiterjedt annak vizsgálatára is, hogy  az  Ítélet
      végrehajtásának    elmaradása   eredményezett-e    jogalkotói
      mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet.

      3.1.  Az  Abtv. az alkotmányellenes jogalkotói mulasztás  két
      formájáról  rendelkezik.  Az  Alkotmánybíróság  e  határozata
      indokolásának III.1.1. fejezetében már utalt az Abtv.  49.  §
      (1)   bekezdésében  szabályozott  mulasztásban  megnyilvánuló
      alkotmányellenesség vizsgálatával kapcsolatos hatásköre  elvi
      megalapozottságának  feltételeire. Az  Alkotmányból,  illetve
      más    jogszabályokból   fakadó   jogalkotói    kötelezettség
      elmulasztásán  túl  - eddigi gyakorlata  során  -  nemzetközi
      szerződésből fakadó jogalkotói feladatok elmaradása miatt  is
      állapított    már   meg   alkotmányellenes   mulasztást    az
      Alkotmánybíróság.  [A 16/1993. (III. 12.) AB  határozat,  ABH
      1993, 143; 37/1996. (IX. 4.) AB határozat, ABH 1996, 122.]
      E  hatáskörét  az  Abtv.  47. § (1) bekezdése  alapozza  meg,
      amikor  kimondja: "Ha az Alkotmánybíróság azt állapítja  meg,
      hogy  a  jogalkotó  a  szerv  a  nemzetközi  felhatalmazásból
      származó  jogalkotó  feladatát  elmulasztotta,  a  mulasztást
      elkövető   szervet  -  határidő  megjelölésével  -   felhívja
      feladatának teljesítésére."

      3.2.   A  nemzetközi  jog  általánosan  elismert  szabályait,
      illetve a nemzetközi jogi kötelezettségeket a nemzetközi  jog
      forrásai  állapítják  meg.  A  nemzetközi  jog  forrásait   a
      Nemzetközi  Bíróság Alapszabályai (a továbbiakban:  Statútum)
      38.   cikke  a  következők  szerint  jelöli  meg:  nemzetközi
      szerződések, a nemzetközi szokásjog, az általánosan  elismert
      jogelvek, a bírói döntések és a kiváló jogtudósok tanításai.

      A  nemzetközi  jog forrásai közül a magyar  jog  kizárólag  a
      nemzetközi   szerződéseket   illetően   tartalmaz   részletes
      szabályokat.  A nemzetközi szerződések belső joggá  válásának
      szempontjából  alapvető szabályozást  a  jogalkotásról  szóló
      1987.  évi XI. törvény 16. §-a tartalmaz. Ez a szabályozás  a
      következőket írja elő:

      "(1)  Az általánosan kötelező magatartási szabályt tartalmazó
      nemzetközi   szerződést   a  tartalmának   megfelelő   szintű
      jogszabályba foglalva kell kihirdetni.
      (2)  A jogszabályba nem foglalt nemzetközi szerződést viszont
      -  ha  a  köztársasági  elnök  vagy  a  Kormány  másként  nem
      rendelkezik - a Magyar Közlönyben közzé kell tenni."
      Ez  utóbbi  szerződések tehát nem is válnak a  belső  jogrend
      részévé; a közzététel csupán tájékoztatás az államot  terhelő
      nemzetközi   szerződés  tartalmáról.  A  belső   joggá   vált
      nemzetközi  szerződések érvényesítését  tehát  a  jogrend  az
      Alkotmány   7.  §  (1)  bekezdésében  foglalt  követelménynek
      megfelelően biztosítja.

      3.3.   Az   Alkotmánybíróság  álláspontja  szerint  a   Hágai
      Nemzetközi  Bíróság  ítélete  -  az  Abtv.-ben  meghatározott
      hatásköri szabályok gyakorlása szempontjából - nem minősül  a
      nemzetközi  jog általánosan elismert szabályának,  sem  olyan
      nemzetközi  jogi  kötelezettségnek, mint a belső  joggá  vált
      nemzetközi szerződésben foglalt kötelezettségek. A Nemzetközi
      Bíróság  eljárását ugyan az érintett államoknak a  joghatóság
      elismeréséről    szóló,   nemzetközi   szerződésbe    foglalt
      konszenzusa  alapozza meg, az ítélet azonban nem  norma,  nem
      szerződés,  hanem egyedi jogvitát dönt el, abban  az  esetben
      is,  ha egyes megállapításai elvi tartalmúvá, vagy precedens-
      értékűvé válnak.

      A  Nemzetközi  Bíróságnak nincs hatásköre  belső  jogi  norma
      hatályon  kívül  helyezésére, a részes  államok  jogalkotásra
      való kötelezésére. A Nemzetközi Bíróság akkor sem kötelezheti
      jogalkotásra  az  államot,  ha  az  ítéletében  megállapított
      kötelezettséget csak jogalkotással teljesítheti az állam. Sem
      az  Abtv.  49.  §  (1) bekezdése, sem a 44. §  (1)  bekezdése
      szerinti jogalkotói mulasztás megállapítását nem alapozza meg
      az  a körülmény, hogy a Nemzetközi Bíróság Ítélete nem került
      végrehajtásra.   Az  e  határozat  indokolásában   bemutatott
      nemzetközi  jogi  megoldások  (kiegészítő  ítélet  kérése,  a
      Biztonsági  Tanácshoz fordulás lehetősége) pedig kizárólag  a
      másik érintett állam számára állnak rendelkezésre. Mindezekre
      tekintettel  az  Alkotmánybíróság  az  indítványt   ebben   a
      vonatkozásában hatásköre hiányában visszautasította.

      4.  Az  indítványozó arra is utalt, hogy  az  Alkotmánynak  a
      területi integritás védelmére irányuló kötelezettségét és  az
      Ítéletben  az újabb eljárás megindítására irányuló  felhívást
      is sérti a Szigetközben jelenleg kialakult helyzet.

      Az  Alkotmánybíróság  ennek  az Abtv.  22.  §  (2)  bekezdése
      szerint   határozott   kérelemnek  nem  minősülő   indítványi
      hivatkozásnak   a   kapcsán  megjegyzi  a   következőket.   A
      Különmegállapodás már említett 5. cikk (3) bekezdése  alapján
      amennyiben   a   felek   hat   hónapon   belül   nem   tudnak
      megállapodásra   jutni,  bármelyik  fél   kérheti   a   Hágai
      Nemzetközi Bíróságot, hogy kiegészítő ítéletben határozza meg
      az  ítélet végrehajtásának módozatait. Az Alkotmánybíróságnak
      sem  az Abtv., sem más törvény alapján nincs hatásköre  arra,
      hogy  az  Országgyűlést vagy a Kormányt az  újabb  nemzetközi
      bírósági   eljárás   megindítására   kötelezze.   Ezért    az
      Alkotmánybíróság   az   indítványt  ebben   a   részében   is
      visszautasította.
                              Dr. Holló András
                         az Alkotmánybíróság elnöke
                            előadó alkotmánybíró
                                     
                 Dr. Bagi István           Dr. Bihari Mihály
                 alkotmánybíró                 alkotmánybíró
                                     
                 Dr. Czúcz Ottó              Dr. Erdei Árpád
                 alkotmánybíró                 alkotmánybíró
                                     
                Dr. Harmathy Attila          Dr. Kiss László
                alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                     
                Dr. Kukorelli István       Dr. Strausz János
                alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                     
                     Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
                                alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        988/E/2000
        Date of the decision:
        .
        10/07/2003
        .
        .