A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság a köztársasági elnöknek az
Országgyűlés által elfogadott, de még ki nem hirdetett törvény
egyes rendelkezései alkotmányellenességének előzetes
vizsgálatára benyújtott indítványa alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a kisebbségi
önkormányzati képviselők választásáról, valamint a nemzeti és
etnikai kisebbségekre vonatkozó egyes törvények módosításáról
szóló, az Országgyűlés 2005. június 13-i ülésnapján elfogadott
törvény 68. §-ának (3) bekezdése alkotmányellenes.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A köztársasági elnök – az Alkotmány 26. §-ának (4)
bekezdése alapján – nem írta alá a kisebbségi önkormányzati
képviselők választásáról, valamint a nemzeti és etnikai
kisebbségekre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló, az
Országgyűlés 2005. június 13-i ülésnapján elfogadott törvényt
(a továbbiakban: Tv.), hanem azt az Alkotmánybíróságnak küldte
meg véleményezésre. A köztársasági elnök az Alkotmánybíróságról
szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 1. §-
ának a) pontjára, 21. §-a (1) bekezdésének b) pontjára és 35. §-
ára hivatkozva indítványozta, hogy az Alkotmánybíróság
vizsgálja meg alkotmányossági szempontból a Tv. 68. §-a (3)
bekezdésének rendelkezéseit.
Az indítvány szerint aggályos a helyi önkormányzatokról
szóló 1990. évi LXV. törvénybe (a továbbiakban: Öt.) a Tv.-vel
beiktatott az a megoldás, amellyel a települési kisebbségi
önkormányzat megválasztott tagja – meghatározott számú
választópolgárnak a települési kisebbségi önkormányzati
választás keretében történő szavazása esetén –
nyilatkozattétellel a helyi önkormányzat képviselő-testületének
tagjává válik. Az indítvány szerint ez a szabályozás ellentétes
az Alkotmány 2. §-ának (1) és (2) bekezdésével, 44. §-ának (1)
bekezdésével, 70. §-ának (2) és (3) bekezdésével, valamint 71.
§-ának (1) bekezdésével.
Az indítvány kifejti, hogy az Alkotmány 2. §-ának (1) és
(2) bekezdése, 42. §-a, 44. §-a, 70. §-ának (2) és (3)
bekezdése, valamint 71. §-a alapján a helyi önkormányzat
képviselő-testületének tagja csak olyan személy lehet, akit a
helyi választáson választójoggal rendelkező személyek
összessége számára nyitva álló választás legitimál. A Tv. 68. §-
ának (3) bekezdésével megállapított megoldás szerint azonban a
képviselő-testületnek olyan személyek is tagjává válnak, akiket
a választópolgárok egy szűkebb köre választ meg. A Tv. 2. §-
ának (1) bekezdése szerint ugyanis a kisebbségi választásokon
csak az a helyi önkormányzati választásokon választójoggal
rendelkező személy vehet részt, aki a külön törvényben
meghatározott kisebbséghez tartozik és a kisebbséghez
tartozását kinyilvánítja. Az indítvány szerint az Alkotmány
felsorolt rendelkezései alapján azért merül fel aggály ezzel a
szabályozással szemben, mert a kisebbségi választásokon
megválasztott személy a helyi önkormányzat képviselő-
testületének annak ellenére lesz tagja, hogy a demokratikus
legitimáció ebben a tekintetben nem valósul meg.
Az indítvány szerint a Tv. 68. §-ának (3) bekezdése
ellentétes továbbá a választójog egyenlő értékűségének az
Alkotmány 71. §-a (1) bekezdésén alapuló elvével is. A Tv. 2. §-
a (1) bekezdésének c) pontját figyelembe véve ugyanis a
támadott szabály alapján azok a személyek, akik a kisebbséghez
tartozásukat kinyilvánítják, mind a helyi önkormányzati
választáson, mind a kisebbségi választáson választójoggal
rendelkeznek, míg a többi választópolgár csak a helyi
önkormányzati választáson nyilváníthat véleményt.
II.
1. Az indítványozó az Alkotmány következő rendelkezései
alapján fejtett ki aggályokat a Tv. 68. §-ának (3) bekezdésével
szemben:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.
(2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a
népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
közvetlenül gyakorolja.”
„42. § A község, a város, a főváros és kerületei, valamint a
megye választópolgárainak közösségét megilleti a helyi
önkormányzás joga. A helyi önkormányzás a választópolgárok
közösségét érintő helyi közügyek önálló, demokratikus intézése,
a helyi közhatalomnak a lakosság érdekében való gyakorlása.”
„44. § (1) A választópolgárok a helyi önkormányzást az általuk
választott képviselőtestület útján, illetőleg helyi
népszavazással gyakorolják.”
„70. § (2) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel
rendelkező minden nagykorú magyar állampolgárt és az Európai
Unió más tagállamának a Magyar Köztársaság területén
lakóhellyel rendelkező nagykorú állampolgárát megilleti az a
jog, hogy a helyi önkormányzati képviselők és a polgármesterek
választásán választható és – amennyiben a választás, illetve a
népszavazás napján a Magyar Köztársaság területén tartózkodik –
választó legyen, valamint helyi népszavazásban és népi
kezdeményezésben részt vegyen. Polgármesterré és fővárosi
főpolgármesterré magyar állampolgár választható.
(3) A Magyar Köztársaságban minden menekültként,
bevándoroltként vagy letelepedettként elismert nagykorú
személyt megillet az a jog, hogy a helyi önkormányzati
képviselők és a polgármesterek választásán – amennyiben a
választás, illetve a népszavazás napján a Magyar Köztársaság
területén tartózkodik – választó legyen, valamint a helyi
népszavazásban és népi kezdeményezésben részt vegyen.”
„71. § (1) Az országgyűlési képviselőket, az Európai Parlament
képviselőit, a helyi önkormányzati képviselőket, valamint a
polgármestert és a fővárosi főpolgármestert a választópolgárok
általános és egyenlő választójog alapján, közvetlen és titkos
szavazással választják.”
2. A Tv. 68. §-ának (3) bekezdése – amely az Öt.-t
módosítja – a következő rendelkezéseket tartalmazza:
„Az Öt. a következő 21/A. §-sal egészül ki:
’21/A. § (1) A 10 000 vagy annál kevesebb lakosú településen a
települési kisebbségi önkormányzat legtöbb szavazattal
megválasztott tagja az (5) bekezdés szerint tett
nyilatkozatával a képviselő-testület tagjává válik, ha a
települési kisebbségi önkormányzat választásán legalább annyi
választópolgár szavazott érvényesen, mint amennyi a települési
önkormányzati általános választáson a kislistán mandátumhoz
jutott jelöltekre leadott szavazatok átlagának
a) a 600 vagy annál kevesebb lakosú településen a fele,
b) az 5 000 vagy ennél kevesebb lakosú településen az
egyharmada,
c) az 5 000-nél több lakosú településen az egynegyede.
(2) A 10 000-nél több lakosú településen a települési
kisebbségi önkormányzat legtöbb szavazattal megválasztott tagja
az (5) bekezdés szerint tett nyilatkozatával a képviselő-
testület tagjává válik, ha a települési kisebbségi önkormányzat
választásán legalább annyi választópolgár szavazott érvényesen,
mint a települési önkormányzati általános választáson az egyéni
választókerületekben megválasztott önkormányzati képviselőkre
leadott érvényes szavazatok
a) átlagának a kétszerese a 25 000 vagy annál kevesebb lakosú
településen,
b) átlaga az 50 000 vagy annál kevesebb lakosú településen,
c) átlagának a fele a 100 000 vagy annál kevesebb lakosú
településen,
d) átlagának az egyharmada a 100 000-nél több lakosú
településen.
(3) Az (1), illetőleg a (2) bekezdés szerint a képviselő-
testület tagjává vált képviselő a képviselő-testület
határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából
települési képviselőnek tekintendő, és esküt tesz a képviselő-
testület előtt. E képviselőt csak egyik – választása szerinti –
minőségben illeti meg tiszteletdíj.
(4) Az (1), illetőleg (2) bekezdésben foglalt esetben egyenlő
szavazatszám esetén a képviselők között sorsolás dönt, amelyet
a helyi választási bizottság végez el.
(5) Az (1), illetőleg (2) bekezdésben foglalt esetben a
települési kisebbségi önkormányzat legtöbb szavazattal
megválasztott tagja a választást követő 8 naptári napon belül
nyilatkozik, hogy a megbízatást vállalja-e. A határidő
jogvesztő. Ha a jogosult határidőben nem tesz nyilatkozatot,
vagy a megbízatást nem vállalja, a települési kisebbségi
önkormányzat tagja nem válik a települési önkormányzat
tagjává.’”
III.
1. Az indítványozó által aggályosnak tartott szabály
szerint a települési kisebbségi önkormányzati választásokon
választó és választható személyek (a kisebbségi
választópolgárok) által legtöbb szavazattal megválasztott
települési kisebbségi önkormányzati tag – meghatározott
feltételek mellett – a települési önkormányzat képviselő-
testületének tagjává válik. Az indítvány szerint ez a szabály
sérti az Alkotmány 44. §-ának (1) bekezdését.
Az Alkotmány 44. §-ának (1) bekezdése alapján a
választópolgárokat megilleti a helyi önkormányzáshoz való jog.
A helyi önkormányzás jogának tartalmát az Alkotmány 42. §-a
alapján a helyi közügyek önálló, demokratikus intézése, a
helyi közhatalomnak a lakosság érdekében való gyakorlása
jelenti [61/2003. (XI. 26.) AB határozat, ABH 2003, 627,
635.]. A helyi önkormányzásnak a választópolgárok közösségét
megillető joga – az Alkotmánybíróság gyakorlatában kialakult
elveknek megfelelően – tartalma szerint az alapvető jogokkal
megegyező védelemben részesül. Így e jog korlátozására, a jog
lényeges tartalma kivételével, az Alkotmány 8. §-ának (2)
bekezdésében meghatározott feltételek szerint sor kerülhet
[18/1993. (III. 19.) AB határozat, ABH 1993, 161, 167-168.].
Az Alkotmány 44. §-ának (1) bekezdése kimondja, hogy a
választópolgárok a helyi önkormányzáshoz való jogot választott
képviselő-testület, illetőleg helyi népszavazás útján
gyakorolják. Az Alkotmány 70. §-ának (2) bekezdése alapján –
meghatározott feltételek mellett – minden magyar állampolgárt
megillet az a jog, hogy a helyi önkormányzati képviselők
választásán választó és választható legyen, népszavazásban és
népi kezdeményezésben részt vegyen. Az Alkotmánynak ezt a
rendelkezését értelmezve az Alkotmánybíróság a 22/1993. (IV.
2.) AB határozatban kifejtette, hogy az önkormányzáshoz való
jog az Alkotmány 2. §-ának (2) bekezdésében meghatározott
népszuverenitással összefüggésben áll, de önálló kategória. A
helyi önkormányzás joga ugyanis nem az ország
választópolgárainak összességét illeti meg, hanem csak az
egymástól közjogilag elkülönített települések és területi
egységek választópolgárainak közösségét (ABH 1993, 182, 186-
187.).
2. A Tv. aggályosnak tartott szabálya a nemzeti és etnikai
kisebbségi választópolgárok által a kisebbségi önkormányzat
tagjává megválasztott személynek a települési önkormányzat
képviselő-testülete tagjává válásáról szól. Az Alkotmánybíróság
ezért megvizsgálta, hogy milyen rendelkezéseket tartalmaz az
Alkotmány a nemzeti és etnikai kisebbségek képviseletéről.
Az Alkotmány 68. §-ának (2) bekezdése – egyebek között –
kimondja, hogy a Magyar Köztársaság biztosítja a nemzeti és
etnikai kisebbségek kollektív részvételét a közéletben. A 68. §
(3) bekezdése szerint az ország területén élő nemzeti és
etnikai kisebbségek képviseletét törvények biztosítják. A 68. §
(4) bekezdése alapján a nemzeti és etnikai kisebbségek helyi és
országos önkormányzatokat hozhatnak létre.
Az Alkotmány a nemzeti és etnikai kisebbségek jogait az
alapjogok között szabályozza. A közéletben való részvétel joga
az alapjogok között szerepel, de az Alkotmány szerint kollektív
részvételről van szó. A kisebbségek képviseletére vonatkozó
jogról szóló szabályt követően mondja ki az Alkotmány a
kisebbségeknek az önkormányzat létesítésére vonatkozó jogát. Az
Alkotmány szabálya ezekben az esetekben az elvi tétel
kimondására korlátozódik, az összes többi rendelkezés
meghatározása – a 68. § (5) bekezdése alapján – a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával elfogadott
törvényben történik. Az Alkotmány tehát nem határozza meg, hogy
a kisebbségek önkormányzatai hogyan jönnek létre, milyen helyet
foglalnak el az államszervezetben, hogyan kapcsolódnak az
állami szervekhez (435/B/1997. AB határozat, ABH 1998, 711,
714.).
A kisebbségek képviseletének, valamint a kisebbségi helyi
és országos önkormányzatoknak a szabályozására vonatkozóan a
törvényalkotónak adott felhatalmazásra is értelemszerűen
irányadó az a megállapítás, amelyet az Alkotmánybíróság a helyi
önkormányzásról általában tett: a törvényhozó a szabályozásnál
– az Alkotmány keretei között – széleskörű döntési szabadsággal
rendelkezik [56/1996. (XII. 12.) AB határozat, ABH 1996, 204,
206.].
3. Az indítványban szereplő aggályok a nemzeti és etnikai
kisebbségek közéletben való részvételével állnak kapcsolatban.
Az Alkotmánynak a kisebbségek jogairól szóló szabálya alapján
történő vizsgálat során figyelembe kell venni azt is, hogy a
Magyar Köztársaságot ennek a kérdésnek a tekintetében milyen
nemzetközi kötelezettségek terhelik. Az is mérlegelendő, hogy
kifejezett kötelezettségek nélkül milyen nemzetközi elvárások
érvényesülnek.
a/ A Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmánya
– amelyet az Egyesült Nemzetek Szervezetének Közgyűlése XXI.
ülésszakán, 1966. december 16-án fogadott el, Magyarországon
pedig az 1976. évi 8. törvényerejű rendelet hirdetett ki – a
27. cikkben kimondta, a nemzeti, vallási vagy nyelvi
kisebbségekhez tartozó személyektől nem lehet megtagadni azt a
jogot, hogy csoportjuk más tagjaival együttesen saját
kultúrájuk legyen, saját vallásukat vallják és gyakorolják,
vagy saját nyelvüket használják.
Az Egyezségokmány 27. cikke alapján az ENSZ Közgyűlése
1992-ben a 46/135. sz. határozattal elfogadta a nemzeti vagy
etnikai, vallási és nyelvi kisebbségekhez tartozó személyek
jogairól szóló nyilatkozatot. A nyilatkozat 2. cikkének 2.
bekezdése szerint a kisebbséghez tartozó személyeknek joguk van
hatékonyan részt venni a kulturális, vallási, társadalmi,
gazdasági életben és a közéletben. A 3. bekezdés a közéletben
való részvétel jogát azzal konkretizálja, hogy kimondja, a
kisebbséghez tartozó személyeknek joguk van a kisebbségre
vonatkozó nemzeti, – megfelelő esetben – regionális szintű
döntések meghozatalában való részvételre. A 3. bekezdéshez
fűzött magyarázat szerint a döntéshozatalban való részvétel
legmegfelelőbb módjának kiválasztása több tényező
figyelembevétele alapján történhet. Így szerepe lehet annak,
hogy a kisebbség az adott ország területén egy tömbben
helyezkedik-e el vagy szétszórtan, nagy vagy kis létszámmal. A
döntést befolyásolhatja az adott országban alkalmazott
választási rendszer is.
b/ Az Európa Tanács ismételten foglalkozott a kisebbségek
jogainak védelmével. 1995. február 1-jén elfogadásra került a
Nemzeti Kisebbségek Védelméről szóló Keretegyezmény, amelyet az
1999. évi XXXIV. törvény hirdetett ki. Az Egyezmény 15. cikke
szerint az államok vállalják – egyebek mellett – azt, hogy
megteremtik a feltételeket a nemzeti kisebbségek számára a
(különösen az őket érintő) közügyekben való részvételhez.
A kisebbségeknek a közéletben való részvételére is
vonatkozott a Velence Bizottságnak 2002. októberében elfogadott
az az irányelve (Opinion no. 190/2002), amelyet a választások
szabályairól az Európa Tanács Parlamentjének felkérésére
dolgozott ki, és amelyet a Parlament 2003. január 30-án
elfogadott határozatában az államoknak alkalmazásra javasolt
[Resolution 1320 (2003)]. Az irányelv 2.4. pontja a
következőket javasolja a kisebbségek képviseletének biztosítása
érdekében:
— engedélyezni kell a kisebbségeket képviselő pártok
választásokon való részvételét,
— a szavazatok egyenlő értékűségének követelményével
összeegyeztethető a kisebbségek számára meghatározott számú
hely fenntartása vagy a képviselői helyek elosztásánál a
kisebbségek javára az általános szabálytól való eltérés,
— sem a jelölteket, sem a szavazókat nem szabad kötelezni
arra, hogy kisebbséghez tartozásukat nyilvánossá tegyék.
A Velence Bizottság az irányelvet megalapozó elemző
anyagában megállapította, hogy a kisebbségek védelme az
alkotmányjog egyik igen fontos témájává vált. A kérdés
vizsgálata három alapvető elvvel áll szoros összefüggésben: a
demokráciával, az emberi jogokkal és a jogállamisággal
[Electoral Law and National Minorities, CDL-INF (2000) 4].
c/ Az Emberi Jogok Európai Bíróságának (a továbbiakban:
Bíróság) gyakorlatában több olyan ügy volt, amelyben a Bíróság
a kisebbségek jogairól foglalt állást.
A Beard ügyben a Bíróság kifejtette, hogy a Nemzeti
Kisebbségek Védelméről szóló Keretegyezmény csak általános
elveket határoz meg, és a kisebbségek jogaira vonatkozó
ügyekben nem változtatja meg a Bíróság tevékenységének azt a
jellegét, amely az emberi jogok és az alapvető szabadságok
védelméről szóló, 1950. évi római egyezmény (a továbbiakban:
Egyezmény) alapján kialakult (Beard v. United Kingdom ügyben
2001. január 18-án hozott határozat, appl. no. 24882/94, 104,
105. pont).
Magyarországon az 1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett
Egyezményhez tartozó első kiegészítő jegyzőkönyv 3. cikkében az
államok kötelezettséget vállalnak arra, hogy ésszerű
időközönként, titkos szavazással szabad választásokat tartanak,
biztosítva a nép véleményének kifejezését a törvényhozó
testület megválasztásánál. A Bíróság a 3. cikkel kapcsolatban
több elvi megállapítást fogalmazott meg a nyelvi, nemzeti
kisebbségek jogaira vonatkozó Mathieu-Mohin and Clerfayt v.
Belgium ügyben (1987. március 2-án hozott határozat, Ser. A.
Vol. 113.). A Bíróság kifejtette, hogy a 3. cikk alapján
fennálló választási jog nem abszolút, korlátozása lehetséges,
de az államok által meghatározott korlátozás nem foszthatja meg
a jogot lényeges tartalmától (52. pont). Az államok mérlegelési
szabadsága kiterjed a lehetséges választási rendszerek
bármelyikének kiválasztására, ha ez a rendszer biztosítja
valamennyi állampolgár azonos jogát a választásra és a
megválaszthatóságra, egyúttal lehetővé teszi a választások
révén az Egyezmény 10. cikke által védett szabad
véleménynyilvánítást (54. pont). A Bíróság kiemelte, hogy a
kisebbségek választási rendszerrel kapcsolatos jogait a
közigazgatási és a politikai rendszer összefüggéseiben kell
vizsgálni. Ilyen alapon elfogadhatók tehát a közigazgatási
területenként eltérő megoldások, amelyek az országban élő
különböző nyelvi közösségek között az egyensúly megteremtését
szolgálják (57. pont).
A Bíróságnak ez az említett határozata megerősítette az
Emberi Jogok Európai Bizottsága által korábban elfogadott
álláspontot, amely szerint az államok korlátozhatják az aktív
és passzív választási jogot, ha a korlátozás nem önkényes és
nem zárja ki a szabad véleménynyilvánítást. A Bizottság azt is
hangsúlyozta, hogy az Egyezmény első kiegészítő jegyzőkönyvének
3. cikkéből nem vezethető le egyik választási rendszer
alkalmazásának kötelezettsége sem, és az alkalmazásra kerülő
választási rendszer akkor sem sérti az egyezményt, ha az a
kisebb pártok számára hátrányos. A Bizottság az adott esetben
nem vizsgálta azt a kérdést, hogy miként kell megítélni az
Egyezménynek a diszkrimináció tilalmáról szóló 14. cikkét,
figyelembe véve az olyan választási rendszert, amely arra
vezet, hogy valamely vallási vagy etnikai csoport soha nem jut
képviselethez (The Liberal Party, Mrs. R. & Mr. P. v. the
United Kingdom ügyben 1980. december 18-án hozott határozat,
appl. no. 8765/79). Ugyanezek az elvek tükröződnek a Bíróság
egy újabb határozatában is, amelyben a Bíróság megismételte,
hogy az államok korlátozhatják a választási jogot, és a
kérdésről a választási rendszer egészével, a politikai rendszer
semlegességével összefüggésben kell dönteni (Ahmed and others
v. the United Kingdom ügyben 1998. szeptember 2-án hozott
határozat, 75. pont).
A nemzetközi kötelezettségekről elmondottak alapján
megállapítható, hogy
— a nemzetközi egyezmények alapján az államoknak valamilyen
módon biztosítaniuk kell a kisebbségek közügyekben való
részvételét, különösen a rájuk vonatkozó döntések
meghozatalában való közreműködését,
— a kisebbségek közügyekben való részvételének biztosítása
szoros kapcsolatban áll a demokratikus rendszer, az emberi
jogok és a jogállamiság alapkérdéseivel,
— a kisebbségek közügyekben való részvételét biztosító
szabályok kialakításánál több tényezőt kell figyelembe
venni; ezek között szerepel az adott állam sajátosságainak
megfelelő közigazgatási rendszer és az alkalmazásra kerülő
választási rendszer, valamint a kisebbségeknek az adott
államban való megjelenése (földrajzilag koncentrált vagy
szétszórt letelepedés, viszonylag nagy vagy kis
lélekszáma, stb.) is,
— a nemzetközi kötelezettségek nem zárják ki a választójog
korlátozását, ha a korlátozás nem önkényes, nem zárja ki a
választójog gyakorlását, nem jár a kisebbségek hátrányos
megkülönböztetésével.
4. Az Alkotmánybíróság a nemzetközi viszonylatban
fennálló kötelezettségeket és az államok magatartását
befolyásoló állásfoglalásokat is figyelembe véve vizsgálta a
jelen ügyben felmerült kérdést.
A fentiek szerint
— az Alkotmány 44. §-ának (1) bekezdése alapján minden
választópolgárt megillet a választott képviselő-testület
útján, illetőleg helyi népszavazással gyakorolt helyi
vnkormányzás alapjoga,
— az Alkotmány 70. §-ának (2) bekezdése alapján minden
választópolgárnak alapjoga, hogy a helyi önkormányzati
képviselők választásán választható és választó legyen.
Kérdéses az Alkotmány hivatkozott szabályai alapján a Tv.
68. §-ának (3) bekezdése azon szabályának a megítélése, amely
szerint meghatározott feltételek mellett a kisebbséghez
tartozó személyeket megilleti az a jog, hogy a – Tv. 2. §-ának
(1) bekezdése alapján – csak az ő szavazatukkal települési
kisebbségi önkormányzat tagjává választott személy a helyi
önkormányzat képviselő-testületének tagjává váljék.
Az Alkotmány 68. §-ának (2)-(4) bekezdései alapján a
nemzeti és etnikai kisebbséghez tartozó személyeket kollektive
megilleti a közéletben való részvételnek, a képviseletnek, a
kisebbségek helyi és országos önkormányzata létrehozásának
alapjoga. A Tv. hivatkozott szabálya a nemzeti és etnikai
kisebbségeknek az Alkotmány 68. §-ában meghatározott jogai
érvényesülését szolgálja, de a Tv. 68. §-ának (3) bekezdésében
választott megoldást az Alkotmány nem tartalmazza, a
kisebbségekhez tartozó személyeknek a közéletben való
részvételre, képviseletre vonatkozó joga más módon is
megvalósulhat.
A kérdéses szabály alkotmányosságának megítéléséhez meg
kell vizsgálni az Alkotmány 71. §-ának (1) bekezdését is.
5. A minden választópolgárt megillető választójog az
Alkotmány 71. §-a (1) bekezdése szerint általános és egyenlő.
Az Alkotmánybíróság a jelen esetben is a választójogról a
22/2005. (VI. 17.) AB határozatban (ABK 2005. június) – a
korábbi gyakorlatot is összefoglalva – kifejtett elveket
tekintette irányadónak. Az Alkotmány 71. §-ának (1)
bekezdésében meghatározott egyenlő választójog a
megkülönböztetési tilalom [Alkotmány 70/A. §-ának (1)
bekezdése] speciális rendelkezése a választójog tekintetében.
Az Alkotmány 71. §-ának (1) bekezdésében meghatározott
választójogi szabály azt jelenti, hogy egyrészt minden
választópolgár azonos számú szavazattal rendelkezik, másrészt
szavazataik a szavazatszámlálásnál ugyanannyit érnek (ezt
mondta ki a 809/B/1998. AB határozat is, ABH 2000, 783, 784.).
A szavazáson az „egy ember – egy szavazat” elv alapján egyenlő
joggal való részvétel révén valósul meg a politikai közösség
tagjainak demokratikus önkormányzása.
A helyi önkormányzásnak az Alkotmány 42. §-a alapján
fennálló joga tekintetében is érvényes az az elv, hogy a
képviselők a politikai közösség minden tagját képviselik. A
képviselő-választás népszuverenitáson (helyi
népszuverenitáson) alapuló döntéshozatal, a demokratikus állam
alapvető intézménye. Így az egyenlő választójog szoros
kapcsolatban áll az Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdésében
kimondott demokratikus jogállamiság elvével.
A Tv. vizsgált szabálya alapján a kisebbséghez tartozó
személyek nemcsak a minden választópolgárt megillető
választójogot gyakorolhatják a helyi önkormányzati képviselő-
testület tagjainak megválasztásakor, hanem élhetnek a
kisebbségi önkormányzat megválasztásakor a kisebbséghez
tartozók választójogával is, és a megválasztott kisebbségi
önkormányzati képviselő tagjává válhat a helyi önkormányzat
képviselő-testületének is. Itt tehát a helyi önkormányzat
képviselő-testületének tagja tekintetében kétszeres
választójog áll fenn.
Kérdéses, hogy az Alkotmány 71. §-ának (1) bekezdésén
alapuló egyenlő választójog elvétől való eltérésnek – ami
egyúttal a választópolgárokat az Alkotmány 42. §-a, 44. §-a és
70. §-a alapján megillető alapjog korlátozásának is minősül –
alkotmányos indoka lehet-e a nemzeti és etnikai kisebbséghez
tartozó személyeknek az Alkotmány 68. §-ában meghatározott
alapjogai érvényesülése.
Az alapjog korlátozásának, a választójog egyenlő
értékűségének elve alól teendő ezen kivétel alkotmányos
indokoltságát vizsgálva az Alkotmánybíróság az 52/1997. (X.
14.) AB határozatban kifejtetteket vette alapul: „Az
Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint azonban minden
alapjog magában foglalja az alanyi védelmi igény mellett az
állam objektív kötelességét is a joggyakorlás feltételeinek
biztosítására [64/1991. (XII. 17.) AB határozat, ABH 1991,
297, 302; illetve a 30/1992. (V. 26.) AB határozat, ABH 1992,
167, 171.]. Ez az intézményvédelem különösen fontos az olyan,
a népszuverenitás gyakorlására szolgáló intézmény esetében,
mint a népszavazás. Az intézményvédelem alkotmányos
követelménye (mércéje) nem a szükségesség és az arányosság,
hanem a mindenkori intézmény alkotmányos feladatai
megvalósításához igazodik.” (ABH 1997, 331, 344.)
Az Országgyűlés az Alkotmány 68. §-ában meghatározott
kisebbségi alapjogok érvényesülésének biztosítására alkotta meg
a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi
LXXVII. törvényt (a továbbiakban: Nekt.). A Nekt. tervezetének
indokolása kiemelte, hogy a magyarországi nemzeti és etnikai
kisebbségek között meglévő jelentős különbségek ellenére
egységes szabályozásra kerül sor. Az indokolás hangsúlyozta:
„A törvény kiemelt közösségi jogként biztosítja a kisebbségek
számára a saját önkormányzat létrehozásának lehetőségét. Ezzel
hatékony és legitim politikai érdekérvényesítést biztosít a
kisebbségek számára helyi és országos szinten egyaránt.”
A Tv. vizsgált rendelkezése a nemzeti és etnikai
kisebbséghez tartozó személyek közéletben való részvételére,
képviseletére, a kisebbségek helyi és országos önkormányzata
létrehozására vonatkozó alapjogának Nekt.-ben biztosított
megoldásától eltért. A Nektv. nem az egyetlen lehetséges
szabályozást jelenti. A választandó jogi rendezésnél alapvető
követelmény, hogy az az Alkotmány szabályaival összhangban
álljon.
A Tv. 68. §-ának (3) bekezdésében meghatározott szabály
nem az egyetlen lehetséges megoldás, nem szükségszerű és
ellentétes az Alkotmány 71. §-ának (1) bekezdésével.
Alkotmányosan nem indokolható a választópolgárokat az Alkotmány
42. §-a, 44. §-a, valamint a 70. §-a alapján megillető
alapjognak a Tv. 68. §-a (3) bekezdésével történő korlátozása
sem.
6. A Tv. vizsgált szabálya, amely eltér a választójog
egyenlőségének az Alkotmányban kimondott elvétől, és korlátozza
a kisebbséghez nem tartozó választópolgároknak a helyi
önkormányzásra, valamint a helyi önkormányzat képviselő-
testülete tagjának megválasztására vonatkozó alapjogát, nincs
vsszhangban az Alkotmány 2. §-ával sem.
Az Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdése a demokratikus
jogállam elvét mondja ki, a (2) bekezdés pedig a
népszuverenitásét. Az Alkotmánybíróság már a 22/1993. (IV. 2.)
AB határozatban megállapította, hogy a helyi önkormányzás
alapjoga eltér ugyan a népszuverenitástól, de összefüggésben
áll azzal. A helyi önkormányzásnál a jog nem az ország
választópolgárainak összességét illeti meg, hanem az egymástól
közjogilag elkülönített települések és területi egységek
választópolgárainak közösségét (ABH 1993, 182, 186.). A helyi
önkormányzásra is vonatkozik az az Alkotmány 2. §-ának (2)
bekezdése értelmezésén alapuló elv, hogy közhatalom kizárólag
demokratikus legitimáció alapján gyakorolható [30/1998. (VI.
25.) AB határozat, ABH 1998, 220, 233.].
A közhatalom demokratikus forrása akkor érvényesül, a
demokratikus legitimáció akkor valósul meg, ha a közhatalmat
gyakorló testület tagjait a választópolgárok közvetlenül
választják, vagy a választások, kinevezések láncolata a
választópolgároktól a közhatalmat gyakorlókig folyamatos
[16/1998. (V. 8.) AB határozat, ABH 1998, 140, 146.].
Az Alkotmánybíróság már a 35/1992. (VI. 10.) AB
határozatban kimondta, hogy törvénnyel kell biztosítani a
nemzeti és etnikai kisebbségek helyi és országos
önkormányzatainak létrehozását az Alkotmány 68. §-ában foglalt
rendelkezések végrehajtására (ABH 1992, 204, 205.). A helyi
önkormányzat képviselő-testülete tagjának a települések
választópolgárai által történő megválasztása és a kisebbségek
helyi önkormányzata tagjainak megválasztásánál is alapvető elv
a demokratikus legitimáció. A Tv. 68. §-ának (3) bekezdése
esetében hiányzik a demokratikus forrás, nem áll fenn a
legitimáció a helyi önkormányzat képviselő-testületének azon
tagjai tekintetében, akik nem a valamennyi választópolgárt
megillető választójog alapján, hanem csak Tv. 2. §-ának (1)
bekezdésében meghatározott kisebbségi választópolgárok
részvételével megtartott választásokon kapják megbízatásukat.
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy
a Tv. 68. §-ának (3) bekezdése sérti az Alkotmány 2. §-át is.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatot a benne foglalt
álláspont elvi jelentőségére tekintettel a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró
. |