Hungarian
Ügyszám:
.
531/B/1991
Előadó alkotmánybíró: Kilényi Géza Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 30/1991. (VI. 5.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1991/421
.
A döntés kelte: Budapest, 05/14/1991
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                  A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
    utólagos  megállapítására  és  megsemmisítésére  irányuló
    indítvány alapján meghozta a következő

                          határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság   a  munkaügyi  ellenőrzésről  szóló
    124/1990.   ( XII. 30. )    Korm. rendelet   3.   §   (2)
    bekezdésének   első    mondatából   a    " szervezésére "
    szövegrészt alkotmányellenesnek mondja ki, és elrendeli e
    szövegrész megsemmisítését.

    A   megsemmisítés után a Korm. rendelet 3. § (2) bekezdés
    hatályos szövege a következő:

    "  (2)  A   felügyelő  jogosult ellenőrizni  a munkahelyi
    szakszervezetet     szervezők      és      szakszervezeti
    tisztségviselők  védelmére   és  a   szakszervezet  által
    kifogásolt intézkedés  végrehajtására vonatkozó szabályok
    megtartását."

    Az  Alkotmánybíróság  elrendeli  határozatának  a  Magyar
    Közlönyben való közzétételét.
                              Indokolás

      Az  indítványozó   álláspontja  az,   hogy  a   munkaügyi
      ellenőrzésről szóló 124/1990. ( XII. 30. ) Korm. rendelet
      3. § (2) bekezdésének első fordulata, amely szerint:

      " A   felügyelő   jogosult   ellenőrizni   a   munkahelyi
      szakszervezet   szervezésére...    vonatkozó    szabályok
      megtartását", Alkotmányt  sért. Mégpedig  azért,  mert  e
      jogszabály megalkotására  olymódon került sor, hogy arról
      a szakszervezetek  véleményét  nem  kérték  ki.  Ezzel  a
      kormány megsértette  a jogalkotásról  szóló 1987. évi XI.
      tv. 27. § c ) pontjában foglalt, illetve az Alkotmány 36.
      §-ában  megfogalmazott   azon  kötelezettségét,   hogy  a
      társadalmi, érdekképviseleti  szervekkel  együttműködjék.
      A  rendelkezést   szakszervezetellenesnek  is  tartja  az
      indítványozó,   minthogy    abban    a    Kormánynak    a
      szakszervezetek feletti  felügyeletét látja megvalósulni.
      Ez sérti  az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. tv. 1.
      §-ában foglaltakat.

      A jogalkotásról  szóló  1987.  évi  XI.  tv.  27.  §  c )
      pontjában  foglalt   rendelkezés  a   szakszervezetek  és
      érdekképviseleti  szervek   részére   véleménnyilvánítási
      jogot biztosít.  Az  Alkotmánybíróság  már  több  korábbi
      határozatában rámutatott:  önmagában véve  az az eljárási
      mulasztás, hogy a jogszabályelőkészítés során az érintett
      szervektől nem  kértek véleményt, a meghozott jogszabályt
      nem teszi alkotmányellenessé.

      Az  Alkotmány   36.  §-ának  az  a  megfogalmazása,  hogy
      " Feladatának ellátása  során a  Kormány együttműködik az
      érdekelt társadalmi  szervezetekkel ", a  Kormány számára
      tevékenysége ellátásához módszerbeli ajánlást jelent. Ez,
      az Alkotmánybíróság  álláspontja szerint nem azonos a már
      hivatkozott,    a    jogalkotásról    szóló    törvényben
      foglaltakkal. Az  alkotmányos ajánlás annál sokkal tágabb
      értelmű és  általánosabb  kötelezettség,  minthogy  abból
      közvetlenül levezethető  lenne az  indítvánnyal  érintett
      jogszabály alkotmányellenessége.

      Az Alkotmánybíróság  az indítvánnyal  támadott  124/1990.
      ( XII. 30. )  Korm.   rendelet   3.  §  (2)  bekezdésének
      érintett szövegrészének  alkotmányellenességét tehát  nem
      ebben, hanem  abban látja,  hogy az  egy magasabb  szintű
      jogszabállyal, nevezetesen  az  egyesülési  jogról  szóló
      1989. évi  II. tv.  VI. fejezetében  foglalt szabályokkal
      ellentétes,   és  így az  Alkotmány 35. § (2) bekezdésébe
      ütközőnek tartja.  Vagyis, hogy  a Kormány  rendelete  és
      határozata törvénnyel nem lehet ellentétes.

      Az  egyesülési   jogról   szóló   tv.   VI.   fejezetének
      rendelkezései  szerint   társadalmi  szervezet   működése
      felett az  ügyészség a  reá  irányadó  szabályok  szerint
      gyakorolhat   törvényességi   felügyeletet.   Más   szerv
      ellenőrzést, felügyeletet  gyakorolni  nem  jogosult.  Ez
      alól kivételt  a 17.  § jelent,  vagyis " Ha a társadalmi
      szervezet olyan  tevékenységet végez,  amelyet jogszabály
      feltételhez köt  vagy egyébként  szabályoz, e tevékenység
      felett  a   tevékenység  szerint  hatáskörrel  rendelkező
      állami szerv  a hatósági ellenőrzésre vonatkozó szabályok
      alkalmazásával felügyeletet  gyakorol.".  E szabály tehát
      azt   feltételezi,    hogy   a    társadalmi    szervezet
      vállalkozást,   szolgáltatást,    vagy   egyéb   hatósági
      engedélyhez kötött tevékenységet lát el.

      A munkaügyi   ellenőrzésről szóló Korm. rendelet 3. § (2)
      bekezdésében foglalt szabály nem ilyen hatásköri szabály.

      A munkaügyi  ellenőrzés a  munkáltató és  a  munkavállaló
      tevékenységének  felügyeletét  jelenti,  a  rá  vonatkozó
      Korm.    rendelet    1.    §  (1)  bekezdésben  foglaltak
      szerint.   Nem kaphat  azonban a munkaügyi ellenőr önálló
      jogosítványt, mint  azt   a  Korm.   rendelet 3.   §  (2)
      bekezdése teszi,  a szakszervezet  szervezésére vonatkozó
      szabályok végrehajtásának  ellenőrzésére.   Ez akkor  sem
      megengedett önállóan megfogalmazott felügyeleti jogként a
      munkaügyi ellenőr  számára, ha  a szabályozás látszólag a
      szakszervezetek  védelmét  szolgálja.    Az  azonban  már
      megengedett, és  a feladattal  együtt járó  lehet, ha  az
      ellenőr a  rá vonatkozó  hatósági vizsgálat  során  olyan
      rendellenességet, szabálytalanságot  tapasztal,  amely  a
      szakszervezetek jogainak  sérelmét jelenti,  akkor  ehhez
      kapcsolódó,   járulékos    jogosítványként    elvégezheti
      mindazon jogszabályok  végrehajtásának  ellenőrzését  is,
      amelyekre a  124/1990.  ( XII.  30.  ) Korm.  rendelet 3.
      §  (2)   bekezdése   utal    ( Azaz    mielőtt   hatósági
      intézkedést  tesz   a  szakszervezeti  jogok  védelmében,
      meggyőződik róla,  hogy a  szakszervezet legális-e. ).  A
      munkaügyi  ellenőrnek   erre  vonatkozó   felhatalmazását
      megfelelő    jogszabályi     rendelkezéssel     szükséges
      megteremteni.

      Minthogy   az    egyesülési   jogról   szóló   törvényben
      felsoroltakon kívül  mást, -  így a munkaügyi ellenőrt -,
      ellenőrzési, felügyeleti  jog  a  társadalmi  szervezetek
      felett    nem    illeti    meg,    az    Alkotmánybíróság
      megállapította,    hogy    a    124/1990.    ( XII. 30. )
      Korm. rendelet ezzel ellentétes rendelkezést tartalmazó a
      3. §  (2) bekezdése  kiemelt  szövege,  alkotmányellenes.
      Erre figyelemmel  rendelte el  az Alkotmánybíróság  annak
      megsemmisítését.

      A rendelkezés  hatálya a határozatnak a Magyar Közlönyben
      való közzététele napján szűnik meg.
               Dr. Zlinszky János          Dr. Vörös Imre
                 alkotmánybíró             alkotmánybíró

                            Dr. Kilényi Géza
                          előadó alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        30/1991. (VI. 5.)
        Date of the decision:
        .
        05/14/1991
        .
        .