A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság a rendőrségről szóló 1994. évi
XXXIV. törvény 68. § (1) bekezdésének "az egészségügyi és a
hozzá kapcsolódó adatot kezelő szervtől" szövegrésze
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
vonatkozó indítványt elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság az egészségügyi és a hozzájuk
kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló
1997. évi XLVII. törvény 23. § (3) bekezdése, valamint 24. §
(1) és (4) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására
és megsemmisítésére vonatkozó indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybírósághoz indítvány érkezett a rendőrségről
szóló 1994. évi XXXIV. törvény (továbbiakban: Rtv.) 68. §
(1) bekezdésében "az egészségügyi és a hozzá kapcsolódó
adatot kezelő szervtől" szövegrész, valamint az egészségügyi
és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és
védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény (továbbiakban:
Eüatv.) 23. § (3) bekezdése, illetve 24. §-a
alkotmányellenességének megállapítására, és megsemmisítésére.
Az indítványozó álláspontja szerint a kifogásolt törvényi
rendelkezések sértik az Alkotmány 54. § (1) bekezdése
szerinti élethez való jogot, az 59. § (1) bekezdése által
garantált magántitok és a személyes adatok védelméhez való
jogot, továbbá a 70/D. §-a szerinti egészséghez való jogot.
A támadott törvényi rendelkezésekkel kapcsolatban az
indítványozó kifogásolta, hogy azok az egészségügyi
szolgáltatókat alkotmányellenes adatszolgáltatásra kötelezik.
A támadott rendelkezések eredményeként a rendőrség
"bűnfelderítésre hivatkozva még a büntetőeljárás megindítása
előtt" olyan betegek egészségügyi és személyes adatait is
kezelheti, akikkel szemben "nincs alapos gyanú bűncselekmény
elkövetésére". Nem garantált tehát, hogy a rendőrség csak az
eljárás lefolytatásához nélkülözhetetlen adatokat ismerje
meg.
Az adattovábbításra vonatkozó rendelkezések - az indítványozó
szerint - sértik az "orvosi titoktartás követelményét" is,
illetve összeegyeztethetetlenek "az orvosi hivatással", mert
az orvost "a gyógyítás mellett bűnüldöző feladatokkal" is
felruházzák. A betegek pedig "nem mernek orvoshoz fordulni"
az adataik kiszolgáltatása, illetve az annak nyomán meginduló
rendőrségi eljárás miatt. Ezáltal a szabályozás a betegeket
az "életük veszélyeztetésére kényszeríti". Erre figyelemmel
az indítványozó az Alkotmány 54. §-a szerinti élethez való
jog, illetve 70/D. §-a szerinti egészséghez való jog sérelmét
is látja a kifogásolt szabályozásban.
Egyebekben az indítványozó utalt arra is, hogy az Rtv. 68. §
(1) bekezdése a törvény 80. §-ával, illetve a támadott
rendelkezések az adatvédelmi biztos több ajánlásával is
ellentétesek.
Az indítvány benyújtását követően az Rtv. 68. §
(1) bekezdését a devizakorlátozások megszüntetéséről,
valamint egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2001.
évi XCIII. törvény 6. § (1) bekezdés t) pontja 2002. január 1-
jei hatállyal módosította. Az Eüatv. 24. §-át pedig az egyes,
az egészségügyet és a társadalombiztosítást érintő törvények
módosításáról szóló 2002. évi LVIII. törvény 43. §-a
módosította 2003. január 1-jei hatállyal. A törvényi
rendelkezéseknek az indítványozó által kifogásolt eredeti
tartalma azonban a módosítást követően is hatályos maradt. A
módosítás eredményeként az Eüatv. 24. §-a további két -
indítvánnyal nem érintett - bekezdéssel egészült ki. Az
Eüatv. 24. §-ának az indítványozó által támadott
rendelkezései ugyanakkor az (1), illetve (4) bekezdés
tartalmaként lettek feltüntetve, s így az alkotmánybírósági
vizsgálat is erre irányult. Az Alkotmánybíróság az
elbíráláskor hatályos normaszöveg alkotmányossági vizsgálatát
végezte el.
Az Alkotmánybíróság az indítványt - álláspontjuk kifejtése
érdekében - megküldte a belügyminiszternek, az egészségügyi
miniszternek és az igazságügy-miniszternek.
II.
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
"54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek
veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz,
amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani."
"59. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkit megillet a
jóhírnévhez, a magánlakás sérthetetlenségéhez, valamint a
magántitok és a személyes adatok védelméhez való jog."
"70/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén élőknek joguk van
a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez."
2. A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok
nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény
(továbbiakban: Avtv.) vizsgálat alá vont rendelkezései:
"2. § E törvény alkalmazása során
1. személyes adat: bármely meghatározott (azonosított vagy
azonosítható) természetes személlyel (a továbbiakban:
érintett) kapcsolatba hozható adat, az adatból levonható, az
érintettre vonatkozó következtetés. A személyes adat az
adatkezelés során mindaddig megőrzi e minőségét, amíg
kapcsolata az érintettel helyreállítható. A személy különösen
akkor tekinthető azonosíthatónak, ha őt - közvetlenül vagy
közvetve - név, azonosító jel, illetőleg egy vagy több,
fizikai, fiziológiai, mentális, gazdasági, kulturális vagy
szociális azonosságára jellemző tényező alapján azonosítani
lehet;
2. különleges adat:
a) a faji eredetre, a nemzeti és etnikai kisebbséghez
tartozásra, a politikai véleményre vagy pártállásra, a
vallásos vagy más világnézeti meggyőződésre, az érdek-
képviseleti szervezeti tagságra,
b) az egészségi állapotra, a kóros szenvedélyre, a szexuális
életre vonatkozó adat, valamint a bűnügyi személyes adat;
3. bűnügyi személyes adat: a büntetőeljárás során vagy azt
megelőzően a bűncselekménnyel vagy a büntetőeljárással
összefüggésben, a büntetőeljárás lefolytatására, illetőleg a
bűncselekmények felderítésére jogosult szerveknél, továbbá a
büntetés-végrehajtás szervezeténél keletkezett, az érintettel
kapcsolatba hozható, valamint a büntetett előéletre vonatkozó
személyes adat;
(...)."
"3. § (3) Kötelező adatkezelés esetén az adatkezelés célját
és feltételeit, a kezelendő adatok körét és
megismerhetőségét, az adatkezelés időtartamát, valamint az
adatkezelő személyét az adatkezelést elrendelő törvény vagy
önkormányzati rendelet határozza meg."
"5. § (2) Csak olyan személyes adat kezelhető, amely az
adatkezelés céljának megvalósulásához elengedhetetlen, a cél
elérésére alkalmas, csak a cél megvalósulásához szükséges
mértékben és ideig."
3. Az Rtv. érintett rendelkezései:
"68. § (1) A Rendőrség titkos információgyűjtésre
felhatalmazott nyomozó szervének vezetője az ügyész
jóváhagyásával a kétévi vagy ennél súlyosabb
szabadságvesztéssel büntetendő, szándékos bűncselekmény
felderítése érdekében az üggyel összefüggő adatok
szolgáltatását igényelheti az adóhatóságtól, a szolgáltatást
nyújtó távközlési szervezettől, az egészségügyi és a hozzá
kapcsolódó adatot kezelő szervtől, továbbá a banktitoknak,
értékpapírtitoknak, pénztártitoknak és egyéb üzleti titoknak
minősülő adatot kezelő szervtől. A nyomozó szerv az
adatszolgáltatás teljesítésére határidőt jelölhet meg. Az
adatszolgáltatás ingyenes és nem tagadható meg. Az így kapott
információ csak a megjelölt célra használható fel.
(2) Halaszthatatlan intézkedésként, ha a késedelem veszéllyel
jár és az ügy kábítószer-kereskedelemmel, terrorizmussal,
illegális fegyverkereskedelemmel, pénzmosással vagy
szervezett bűnözéssel függ össze, az adatigényléshez az
ügyész előzetes jóváhagyása nem kell, és azt haladéktalanul
teljesíteni kell. Ez esetben a megkeresést "halaszthatatlan
intézkedés" jelzéssel kell ellátni. Az ügyész jóváhagyása
iránt a megkereséssel egyidejűleg intézkedni kell. Ha az
ügyész a jóváhagyását megtagadja, a Rendőrség az így
beszerzett adatokat haladéktalanul megsemmisíti."
"77. § (2) A Rendőrség más szervek által kezelt személyes
adatokhoz bűnüldözési feladatai ellátása céljából -
törvényben meghatározottak szerint - hozzáférhet, az ilyen
módon szerzett adatot bűnüldözési céltól eltérően nem
használhatja fel, és nem továbbíthatja."
"79. § (1) A rendőrségi adatot kezelő szerv az érintett
természetes személyazonosító adatait - külföldi állampolgár
esetében annak állampolgárságát is -, lakcímét, továbbá a
bűnüldözési célú adatkezelésekben a bűncselekményhez
kapcsolódó kriminalisztikai jellegű adatait kezeli. Törvény
rendelkezése alapján azonosító kódokat használhat."
"80. § (1) A rendőrségi adatot kezelő szerv - a büntetett
előéletre vonatkozó, valamint a külön törvényben szabályozott
államigazgatási feladatköréhez kapcsolódóan az ott
meghatározott adatok kivételével - különleges adatot
kizárólag a 84. § i)-n) pontjában felsorolt bűncselekmények
elkövetésével gyanúsított személy esetében kezelhet.
(2) A különleges adat csak a konkrét cselekménnyel
közvetlenül összefüggően kezelhető."
"84. § A Rendőrség a törvényben meghatározott bűnüldözési
feladatainak ellátása érdekében kezelheti, illetve az
adatkezelésre feljogosított más szervek nyilvántartásából
átveheti
(...)
i) a 73. § (3) bekezdése alá tartozók kivételével a titkos
információgyűjtés alkalmazásával érintett személyek adatait -
beleértve a Rendőrséggel együttműködőket és a fedett
nyomozókat is - és az alkalmazás eredményét, ha
büntetőeljárás nem indul, a titkos információgyűjtés
lezárását követő legfeljebb 2 évig, büntetőeljárás
lefolytatása esetén a büntethetőség elévüléséig, elítélés
esetén a büntetett előélethez fűződő hátrányok alóli
mentesítésig, illetőleg legfeljebb 20 évig, együttműködők,
illetőleg fedett nyomozók esetén az együttműködés, illetőleg
a fedett nyomozói tevékenység megszűnésétől számított 20
évig.
j) súlyos bűncselekmény esetén, vagy ha a bűncselekmény
1. a nemzetközi bűnözéssel kapcsolatba hozható,
2. nemi erkölcs elleni erőszakkal valósul meg,
3. gyermekkorú ellen irányul,
4. sorozatban vagy szervezett elkövetéssel valósul meg,
5. kábítószerrel vagy kábítószernek minősülő anyaggal
kapcsolatos,
6. pénz- vagy értékpapír-hamisítással kapcsolatos,
7. fegyveres elkövetéssel valósul meg, vagy
8. a közbiztonságot súlyosan megzavarja,
a bűncselekmény elkövetésével gyanúsított személyek és
kapcsolataik adatait, kriminalisztikai szempontból fontos
jellemzőit 20 évig, vagy a nemzetközi
kötelezettségvállalásban meghatározott ideig;
k) a nemzetközi kötelezettségvállalás alapján mindazon
személyek, cselekményeik, kapcsolataik adatait, akikkel
szemben nemzetközi bűnüldözési intézkedéseket kell
foganatosítani, a büntethetőség elévüléséig, vagy a
nemzetközi kötelezettségvállalásban meghatározott ideig;
l) a szervezett bűnözésre utaló cselekményekben vagy
tényállásokban érintett személyek, kapcsolataik adatait és
kriminalisztikai szempontból fontos jellemzőit az érintett
személyre vonatkozóan keletkezett utolsó adatot követő 20
évig;
m) a bűnmegelőzési ellenőrzés alá vont személy adatait, az
ellenőrzés szempontjait és megállapításait a
szabadságvesztésből szabadulás napjától számított 1 évig;
n) az egyes bűncselekmények nyomozása során a felderítés és a
bizonyítás kapcsán keletkező iratokban szereplő személyekről,
azok kapcsolatairól, eljárási helyzetéről, a hozzá fűződő
nyomozási adatokról az ügyben hozott jogerős ítéletig, vagy a
nyomozás megszüntetése esetén a bűncselekmény
büntethetőségének elévüléséig;
(...)"
4. Az Eüatv. érintett rendelkezései:
"3. § E törvény alkalmazásában
a) egészségügyi adat: az érintett testi, értelmi és lelki
állapotára, kóros szenvedélyére, valamint a megbetegedés,
illetve az elhalálozás körülményeire, a halál okára
vonatkozó, általa vagy róla más személy által közölt, illetve
az egészségügyi ellátóhálózat által észlelt, vizsgált, mért,
leképzett vagy származtatott adat; továbbá az előzőekkel
kapcsolatba hozható, az azokat befolyásoló mindennemű adat
(pl. magatartás, környezet, foglalkozás);
b) személyazonosító adat: a családi és utónév, leánykori név,
a nem, a születési hely és idő, az anya leánykori családi és
utóneve, a lakóhely, a tartózkodási hely, a
társadalombiztosítási azonosító jel (a továbbiakban: TAJ
szám) együttesen vagy ezek közül bármelyik, amennyiben
alkalmas vagy alkalmas lehet az érintett azonosítására;"
"4. § (1) Az egészségügyi és személyazonosító adat
kezelésének célja:
a) az egészség megőrzésének, fenntartásának előmozdítása,
b) a betegellátó eredményes gyógykezelési tevékenységének
elősegítése,
c) az érintett egészségi állapotának nyomon követése,
d) a közegészségügyi és járványügyi érdekből szükségessé váló
intézkedések megtétele."
(2) Egészségügyi és személyazonosító adatot az (1)
bekezdésben meghatározottakon túl - törvényben meghatározott
esetekben - az alábbi célból lehet kezelni:
(...)
g) bűnüldözés, továbbá a rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV.
törvényben meghatározott feladatok ellátására kapott
felhatalmazás körében bűnmegelőzés,
(...).
(3) Az (1)-(2) bekezdésekben meghatározott céloktól eltérő
célra is lehet az érintett, illetve törvényes vagy
meghatalmazott képviselője (a továbbiakban együtt: törvényes
képviselő) - megfelelő tájékoztatáson alapuló - írásbeli
hozzájárulásával egészségügyi és személyazonosító adatot
kezelni.
(4) Az (1)-(2) bekezdések szerinti adatkezelési célokra csak
annyi és olyan egészségügyi, illetve személyazonosító adat
kezelhető, amely az adatkezelési cél megvalósításához
elengedhetetlenül szükséges."
"7. § (1) Az adatkezelő - a (2) bekezdésben foglalt
kivétellel -, továbbá az adatfeldolgozó az orvosi titkot
köteles megtartani.
(2) Az adatkezelő mentesül a titoktartási kötelezettség alól,
ha
a) az egészségügyi és személyazonosító adat továbbítására az
érintett, illetve törvényes képviselője írásban hozzájárult,
az abban foglalt korlátozásokon belül, valamint
b) az egészségügyi és személyazonosító adat továbbítása
törvény előírásai szerint kötelező."
"9. § (1) Az egészségügyi adatok felvétele a gyógykezelés
része. A kezelést végző orvos, illetve a tisztiorvos dönti
el, hogy a szakmai szabályoknak megfelelően - a kötelezően
felveendő adatokon kívül - mely egészségügyi adat felvétele
szükséges a 4. § (1) bekezdése szerinti célból."
"12. § (1) Az egészségügyi és a személyazonosító adatoknak az
érintett részéről történő szolgáltatása - az egészségügyi
ellátás igénybevételéhez kötelezően előírt személyazonosító
adatok és a 13. §-ban foglaltak kivételével - önkéntes."
"13. § Az érintett (törvényes képviselője) köteles a
betegellátó felhívására egészségügyi és személyazonosító
adatait átadni,
(...)
e) ha az adatszolgáltatásra a magzat, illetve a kiskorú
gyermek gyógykezelése, egészségi állapotának megőrzése vagy
védelme érdekében van szükség,
f) ha bűnüldözés, bűnmegelőzés céljából, továbbá ügyészségi,
bírósági eljárás, illetve szabálysértési vagy közigazgatási
hatósági eljárás során az illetékes szerv a vizsgálatot
elrendelte,
(...)."
"23. § (1) A következő szervek írásbeli megkeresésére a
kezelést végző orvos az érintett egészségügyi és
személyazonosító adatait átadja a megkereső szervnek. A
megkeresésben a 4. § (4) bekezdésének megfelelően fel kell
tüntetni a megismerni kívánt egészségügyi és személyazonosító
adatokat:
a) büntetőügyben a nyomozó hatóság, az ügyészség, a bíróság,
az igazságügyi orvosszakértő, polgári és közigazgatási ügyben
az ügyészség, a bíróság, az igazságügyi orvosszakértő,
b) szabálysértési eljárás során az eljárást lefolytató
szervek,
c) hadköteles személy esetén az illetékes jegyző, a
hadkiegészítő parancsnokság, illetve a katonai egészségügyi
alkalmasságot megállapító bizottság,
d) a nemzetbiztonsági szolgálatok, a nemzetbiztonsági
szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvényben meghatározott
feladatok ellátása érdekében, az abban kapott felhatalmazás
körében.
(2) A megkeresésben az adatkezelés pontos célját és a kért
adatok körét meg kell jelölni.
(3) A kezelést végző orvos a nyomozó hatóságot a
"halaszthatatlan intézkedés" jelzéssel ellátott, külön
jogszabályban előírt ügyészi jóváhagyást nélkülöző
megkeresésére is köteles tájékoztatni az általa kezelt, az
adott üggyel összefüggő egészségügyi és személyazonosító
adatokról."
"24. § (1) Az érintett első ízben történő orvosi ellátásakor,
ha az érintett 8 napon túl gyógyuló sérülést szenvedett és a
sérülés feltehetően bűncselekmény következménye, a
kezelőorvos a rendőrségnek haladéktalanul bejelenti az
érintett személyazonosító adatait.
(...)
(4) Az (1)-(3) bekezdés szerinti adattovábbításhoz az
érintett, illetve az adattal kapcsolatosan egyébként
rendelkezésre jogosult beleegyezése nem szükséges."
III.
Az indítvány nem megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság az indítvány alapján először azt
vizsgálta, hogy a támadott rendelkezések a magántitok és a
személyes adatok védelméhez való alapjoggal ellentétesen
állapítják-e meg az egészségügyi és más személyes adatok
kiszolgáltatását.
1.1. Az Alkotmánybíróság az alkotmányossági vizsgálat elején
áttekintette az Alkotmány 59. § (1) bekezdésével kapcsolatos
ítélkezési gyakorlatát.
A magántitok és a személyes adatok védelméhez való jogot az
Alkotmány 59. § (1) bekezdése alkotmányos alapjogként
garantálja. A jelen alapjoggal kapcsolatban az
Alkotmánybíróság 56/2000. (XII. 19.) AB határozata rámutatott
arra, hogy:
"Az Alkotmánybíróság gyakorlatában a személyes adatok
védelméhez való jog tartalma, hogy mindenki maga rendelkezik
személyes adatainak feltárásáról és felhasználásáról.
Személyes adatot felvenni és felhasználni tehát általában
csakis az érintett beleegyezésével szabad; mindenki számára
követhetővé és ellenőrizhetővé kell tenni az adatfeldolgozás
egész útját, vagyis mindenkinek joga van tudni, ki, hol,
mikor, milyen célra használja fel az ő személyes adatát.
Kivételesen törvény elrendelheti személyes adat kötelező
kiszolgáltatását, és előírhatja a felhasználás módját is. Az
ilyen törvény korlátozza az információs önrendelkezés
alapvető jogát, és akkor alkotmányos, ha megfelel az
Alkotmány 8. §-ában megkövetelt feltételeknek. [15/1991. (IV.
13.) AB határozat, ABH 1991, 40, 42., 46/1995. (VI. 30.) AB
határozat, ABH 1995, 219, 221., 24/1998. (VI. 9.) AB
határozat, ABH 1998, 191, 194.]" (ABH 2000, 527, 531.)
Az alkotmányos alapjog korlátozhatóságára az Alkotmány 8. §
(2) bekezdése irányadó. Eszerint a Magyar Köztársaságban az
alapvető jogokra és kötelességekre vonatkozó szabályokat
törvény állapítja meg, alapvető jog lényeges tartalmát
azonban nem korlátozhatja.
Az Alkotmánybíróság - az Alkotmány 8. § (2) bekezdése nyomán
- az alapjog lényeges tartalmát nem érintő korlátozás
alkotmányosságának megítéléséhez az alapjogi (az úgynevezett
szükségesség-arányosság) tesztet alkalmazza. Az
Alkotmánybíróság gyakorlatában éppen az Alkotmány 59. §
(1) bekezdésével kapcsolatban került sor először az alapjog-
korlátozás alkotmányosságának az alapjogi teszt alapján
történő megítélésére. Ebben a korai döntésében az
Alkotmánybíróság megállapította:
"A törvényalkotó (...) kényszerítő ok nélkül korlátozta az
Alkotmány 59. §-ában biztosított jogokat, és ezzel az alapjog
lényeges tartalmát korlátozta. A rendelkezés nem felel meg az
alapjogot korlátozó normákkal szemben támasztott arányosság
feltételeinek sem. Ez ugyanis megköveteli, hogy az elérni
kívánt cél fontossága és az ennek érdekében okozott alapjog-
sérelem súlya összhangban legyen egymással. A törvényhozó a
korlátozás során köteles az adott cél elérésére alkalmas
legenyhébb eszközt kiválasztani. Ha az alkalmazott korlátozás
a cél elérésére alkalmatlan, az alapjog sérelme
megállapítható." [20/1990. (X. 4.) AB határozat, ABH 1990,
69, 71.]
Az Alkotmánybíróság az alapjogi tesztet az Alkotmány 59. §
(1) bekezdésével kapcsolatban azóta is már több határozatában
alkalmazta. Az Alkotmánybíróság egy későbbi határozatában
kifejtette:
"Az Alkotmány 8. § (2) bekezdése értelmében a Magyar
Köztársaságban az alapvető jogokra és kötelességekre
vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg, alapvető jog
lényeges tartalmát azonban törvény sem korlátozhatja. (...)
annak meg kell felelnie az alapjogi korlátozás mindenkori
alkotmányos feltételeinek, azaz az Alkotmány 8. §
(2) bekezdésében foglalt követelményeknek. Ez azt jelenti,
hogy az információs önrendelkezési jogot, az Alkotmány 59. §
(1) bekezdésében biztosított szabadságjogot mint alapjogot
csak elkerülhetetlen esetben lehet alkotmányosan korlátozni,
akkor, ha a korlátozás elkerülhetetlenül szükséges és az a
korlátozással elérni kívánt célhoz képest arányos." [46/1995.
(VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 219, 222-223.]
Ezen túlmenően az Alkotmánybíróság az adatkezelés
"célhozkötöttségét" hangsúlyozva azt is kifejtette, hogy: "a
meghatározott cél nélküli, "készletre", előre nem
meghatározott jövőbeni felhasználásra való adatgyűjtés és -
tárolás alkotmányellenes." [15/1991. (IV. 13.) AB határozat,
ABH 1991, 40, 42.]
Az Alkotmány 59. § (1) bekezdésében garantált alapjog
védelmének részletszabályait az 59. § (2) bekezdésének
felhatalmazásán alapuló Avtv. - az Alkotmánybíróság 15/1991.
(IV. 13.) AB határozatában (ABH 1991, 40.) foglaltakat
követve - határozta meg. Az Avtv. 5. § (2) bekezdése szerint
csak olyan személyes adat kezelhető, amely az adatkezelés
céljának megvalósulásához elengedhetetlen, a cél elérésére
alkalmas, s az adatkezelésre csak a cél megvalósulásához
szükséges mértékben és ideig kerülhet sor. Az adatkezeléssel
szemben támasztott alkotmányos követelményeket ismétli meg
továbbá az Eüatv. 4. § (4) bekezdése is.
A jogalkotó a személyes adatok kezelését tehát csak akkor
rendelheti el, ha az adatkezelés lehetővé tételével
egyidejűleg meghatározza az adatkezelés pontos feltételeit,
azaz az Alkotmány 59. § (1) bekezdésében garantált személyes
adatokhoz való alapjog korlátozásának konkrét
részletszabályait.
1.2. Az Eüatv. 9. § (1) bekezdése szerint az egészségügyi
adatok felvétele a gyógykezelés része. A kezelést végző
orvos, illetve a tisztiorvos - a kötelezően felveendő
adatokon kívül - a szakmai szabályok figyelembevételével
dönti el, hogy mely egészségügyi adat felvétele szükséges.
Bár az Eüatv. 12. § (1) bekezdése szerint az adatszolgáltatás
alapvetően önkéntes, azonban az Eüatv. 13. §-ában felsorolt
esetekben az érintett köteles az egészségügyi adatai
közlésére. Az érintett tehát a kezelőorvos által kért
adatainak kiszolgáltatása nélkül nem is részesülhet orvosi
kezelésben.
A személyes adatok védelméhez való alkotmányos alapjog
érvényesülését szolgálják az egészségügyi adatkezelésre
vonatkozó speciális adatvédelmi rendelkezések. Ezek közül
alapvető szabálynak minősül az egészségügyről szóló 1997. évi
CLIV. törvénynek az orvosi titoktartáshoz való jog címet
viselő 25. §-a. Ennek (1) bekezdése határozza meg azt, hogy a
"beteg jogosult arra, hogy az egészségügyi ellátásában részt
vevő személyek az ellátása során tudomásukra jutott
egészségügyi és személyes adatait (a továbbiakban: orvosi
titok) csak az arra jogosulttal közöljék, és azokat
bizalmasan kezeljék." Ehhez hasonlóan rendelkezik továbbá az
Eüatv. 7. § (1) bekezdése is, mely szintén orvosi
titoktartási kötelezettséget állapít meg. Az Eüatv. 7. §
(2) bekezdése ugyanakkor kivételesen lehetővé teszi, hogy az
érintett által kiszolgáltatott egészségügyi és
személyazonosító adatokat az érintett akarata ellenében is
továbbítsák. Ennek értelmében mentesül az adatkezelő "a
titoktartási kötelezettség alól, ha az egészségügyi és
személyazonosító adat továbbítása törvény előírásai szerint
kötelező".
Az indítványozó az orvosi titoktartás alól kivételt
megállapító törvényi rendelkezések alkotmányellenességét
állította, mert álláspontja szerint ezek a rendelkezések a
magántitok és a személyes adatok védelméhez való alkotmányos
joggal ellentétes adatszolgáltatást tesznek kötelezővé.
Az Alkotmánybíróság az indítványozó által kifogásolt, az
orvosi titoktartási kötelezettséget korlátozó törvényi
rendelkezésekre vonatkozóan az alapjog-korlátozás
alkotmányosságának megítélésére irányuló vizsgálatot az
alábbiak szerint végezte el.
1.2.1. Az indítványozó az Rtv. 68. § (1) bekezdésének "az
egészségügyi és a hozzá kapcsolódó adatot kezelő szervtől"
szövegrésze alkotmányellenességét kérte megállapítani. Az
Rtv. vizsgált rendelkezése szerint a rendőrség titkos
információgyűjtésre felhatalmazott nyomozó szervének vezetője
- az ügyész jóváhagyásával - az egészségügyi és a hozzá
kapcsolódó adatot kezelő szervtől a kétévi vagy ennél
súlyosabb szabadságvesztéssel büntetendő, szándékos
bűncselekmény felderítése érdekében az üggyel összefüggő
adatok szolgáltatását kérheti.
Az Rtv. támadott rendelkezése a rendőrségi adatkezelést, azaz
a kért adatok körét a meghatározott "üggyel összefüggő
adatokra" korlátozza, de nem határozza meg konkrétan, hogy a
rendőrség milyen adatokat kérhet az adatkezelő szervtől. A
rendőrség tehát a meghatározott bűncselekmények felderítése
érdekében az üggyel kapcsolatosan minden olyan adat
szolgáltatását indítványozhatja, amellyel az egészségügyi és
a hozzá kapcsolódó adatot kezelő szerv rendelkezik. Ennek
értelmében a rendőrség az Eüatv. 3. § a) pontja szerinti
egészségügyi, illetve az Eüatv. 3. § b) pontja szerinti
személyazonosító adat szolgáltatását kezdeményezheti az
egészségügyi és a hozzá kapcsolódó adatot kezelő szervnél. Az
Eüatv. 3. § a) pontja szerinti egészségügyi adatok az Avtv.
2. § 2. b) pontja alapján különleges adatnak, a természetes
személyekkel kapcsolatba hozható egyéb adatok pedig az Avtv.
2. § 1. pontja szerint személyes adatnak minősülnek. Ezeknek
az adatoknak a kezelésére mindazonáltal alkalmazni kell az
Rtv.-nek "A Rendőrség adatkezelése" című VIII. fejezetében
foglalt megfelelő rendelkezéseket is.
Amennyiben a rendőrség az Rtv. 68. § (1) bekezdése alapján a
különleges adatnak minősülő egészségügyi adat szolgáltatását
kezdeményezi, akkor az adatkezelésre az Rtv. 80. §-a is
irányadó. Az Rtv. 80. § (1) bekezdése meghatározza, hogy a
rendőrség különleges adatnak minősülő egészségügyi adatot
"kizárólag a 84. § i)-n) pontjában felsorolt bűncselekmények
elkövetésével gyanúsított személy esetében kezelhet". Az Rtv.
68. § (1) bekezdése szerint csak az "üggyel összefüggő" adat
kezelhető. Az Rtv. 80. § (2) bekezdése szerint továbbá a
különleges adat csak a konkrét cselekménnyel közvetlenül
összefüggően kezelhető. Az Rtv. 84. §-a megállapítja az
adatkezelés célját: az adatok kezelésére a rendőrség
"törvényben meghatározott bűnüldözési feladatainak ellátása
érdekében", konkrétabban az Rtv. 68. § (1) bekezdése szerint
"a kétévi vagy ennél súlyosabb szabadságvesztéssel
büntetendő, szándékos bűncselekmény felderítése érdekében"
kerülhet sor. Az adatkezelés időtartamát pedig szintén az
Rtv. 84. § i)-n) pontjai határozzák meg. Mindezek alapján
megállapítható, hogy az egészségügyi, illetve a különleges
adatoknak az Rtv. 68. § (1) bekezdése alapján történő
kezelésére csak a törvényben pontosan meghatározott
feltételekkel, szigorúan célhozkötötten kerülhet sor.
Amennyiben a rendőrség az Rtv. 68. § (1) bekezdése alapján
nem különleges adatoknak minősülő személyes adatokat kér az
egészségügyi adatot kezelő szervtől, akkor az adatkezelésre
az Rtv. 77. § (2) bekezdése, illetve 79. § (1) bekezdése is
irányadó. Az Rtv. 68. § (1) bekezdése meghatározza az
adatkezelés célját, miszerint: "a kétévi vagy ennél súlyosabb
szabadságvesztéssel büntetendő, szándékos bűncselekmény
felderítése érdekében" kerülhet sor az adatszolgáltatásra. Az
Rtv. 79. § (1) bekezdése határozza meg a rendőrség által
kezelhető személyes adatok körét. Az Rtv. 79. §
(1) bekezdése, illetve 68. § (1) bekezdése értelmében az
adatszolgáltatás csak a meghatározott, "az üggyel összefüggő"
személyes adatokra vonatkozhat. Az ilyen módon szerzett
személyes adat az Rtv. 68. § (1) bekezdése szerint csak "a
megjelölt célra használható fel", s a rendőrség az Rtv. 77. §
(2) bekezdése értelmében a "szerzett adatot bűnüldözési
céltól eltérően nem használhatja fel, és nem továbbíthatja".
Az Rtv. 68. § (1) bekezdése tehát a különleges adatnak nem
minősülő személyes adatokra vonatkozó adatszolgáltatás
esetében is pontosan meghatározta az adatkezelés feltételeit,
az adatkezelés célját és rögzítette, hogy a rendőrség a
személyes adatokat csak a törvényben meghatározott célhoz
kötötten használhatja fel.
Az Rtv. 68. § (1) bekezdése tehát nem sérti a személyes
adatok védelméhez való jogot, mert az csak célhozkötött, a
cél eléréséhez szükséges, illetve azzal arányos adatkezelést
tesz lehetővé.
1.2.2. Az Eüatv. 23. § (3) bekezdésével kapcsolatban is
kifogásolta az indítványozó a személyes adatok védelméhez
való jog sérelmét, mert a kezelést végző orvos köteles a
nyomozó hatóságot tájékoztatni az általa kezelt, az adott
üggyel összefüggő egészségügyi és személyazonosító adatokról.
Az Eüatv. 23. § (3) bekezdése az Rtv. 68. § (2) bekezdése
nyomán rendelkezik arról, hogy az orvos a nyomozó hatóságnak
az ügyészi jóváhagyást nélkülöző megkeresése alapján is
köteles az adatszolgáltatásra.
Az Eüatv. 23. § (3) bekezdése szerinti adatszolgáltatás
esetében az (1) és (2) bekezdésben meghatározott feltételeket
is alkalmazni kell. Az Eüatv. 23. § (1)-(2) bekezdése
határozza meg azokat a feltételeket, amelyeket a megkereső
szerveknek teljesíteniük kell akkor, ha a kezelést végző
orvostól adatszolgáltatást kérnek. Az Eüatv. 23. §
(1) bekezdése szerint az adatszolgáltatásra irányuló
megkeresésben az Eüatv. 4. § (4) bekezdésének megfelelően fel
kell tüntetni a megismerni kívánt egészségügyi és
személyazonosító adatokat. Az Eüatv. 4. § (4) bekezdése
értelmében csak annyi és olyan egészségügyi, illetve
személyazonosító adat kezelhető, amely az adatkezelési cél
megvalósításához elengedhetetlenül szükséges. Az Eüatv. 23. §
(2) bekezdése szerint a megkeresésben az adatkezelés pontos
célját és a kért adatok körét meg kell jelölni. Az Eüatv.
23. §-ának egésze állapítja meg tehát az adatkezelésre
jogosult szervek körét, illetve az adatkezelés célját és a
kért adatok körét, s az adatkezelés célhozkötöttségét. Ezen
túlmenően az Eüatv. 23. § (3) bekezdése szerinti adatkezelést
korlátozza, hogy arra az Rtv. 68. § (2) bekezdése nyomán csak
akkor kerülhet sor, ha "a késedelem veszéllyel jár és az ügy
kábítószer-kereskedelemmel, terrorizmussal, illegális
fegyverkereskedelemmel, pénzmosással vagy szervezett
bűnözéssel függ össze". Az Rtv. 68. § (2) bekezdésén
túlmenően az Rtv. adatkezelésre vonatkozó egyéb garanciális
rendelkezései is alkalmazandóak akkor, amikor a rendőrség
mint nyomozó hatóság egészségügyi és ahhoz kapcsolódó adatok
szolgáltatását kezdeményezi a kezelést végző orvosnál,
illetve az orvos a kezdeményezés alapján az adatokat a
nyomozóhatóságnak kiszolgáltatja. Mindebből következően az
Eüatv. 23. § (3) bekezdése értelmében adatszolgáltatás csak
akkor végezhető, ha annak során a személyes adatok védelméhez
való alapjogból eredő, az alkotmányos adatkezeléssel szemben
támasztott követelményeket betartják. Erre tekintettel az
Eüatv. 23. § (3) bekezdése nem ellentétes a személyes adatok
védelméhez való joggal.
1.2.3. Az indítványozó kifogásolta továbbá az Eüatv. 24. §
(1) bekezdését, amely a kezelőorvosnak bejelentési
kötelezettséget állapít meg, ha az érintett 8 napon túl
gyógyuló sérülést szenvedett és a sérülés feltehetően
bűncselekmény következménye. A kezelőorvos bejelentési
kötelezettsége az érintett személyazonosító adataira
vonatkozik, s a rendőrség felé irányul.
Az Eüatv. 4. §-a határozza meg az Eüatv. által elrendelt
adatkezelés célját. Az Eüatv. 4. § (2) bekezdés g) pontjának
megfelelően az egészségügyi és személyazonosító adatot -
törvényben meghatározott esetekben - bűnüldözési, továbbá az
Rtv.-ben meghatározott feladatok ellátására kapott
felhatalmazás körében bűnmegelőzési célból lehet kezelni. Az
Eüatv. a 24. § (1) bekezdése szerinti kezelőorvosi
adatszolgáltatás is az Eüatv. 4. § (2) bekezdés g) pontjában
meghatározott bűnüldözési célt szolgálja. A kezelőorvos által
végzett adatszolgáltatás nélkülözhetetlen a sérülést
eredményező bűncselekmény felderítéséhez. Az érintett
személyazonosító adatainak bejelentésével azonban csak a
bűnüldözési cél eléréséhez szükséges mértékben kerül sor
adatszolgáltatásra. A bejelentési kötelezettség a
kezelőorvost nem ruházza fel "bűnüldöző feladatokkal". A
bűnüldözés megindítása, a bűncselekmény felderítése a
személyazonosító adatok bejelentése nyomán a rendőrség
feladata. A kezelőorvos ebben nem vesz részt, a
személyazonosító adatokon kívül más adat szolgáltatására nem
köteles. Nem jár tehát az orvosi titoktartás sérelmével, ha a
kezelőorvos a feltehetően bűncselekményből származó, 8 napon
túl gyógyuló sérülés esetén a sérülést szenvedett
személyazonosító adatait bejelenti a rendőrségnek. A
kezelőorvosi adatszolgáltatás a cél elérése érdekében
szükséges, azzal arányban áll, az adatkezelés
célhozkötöttsége miatt megfelel a személyes adatok védelméhez
való jogból eredő alkotmányos követelményeknek.
1.2.4. Az indítványozó a személyes adatok védelméhez való
jogra tekintettel az Eüatv. 24. § (4) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítását is kezdeményezte. Ez a
rendelkezés kiegészíti az Eüatv. 24. § (1)-(3) bekezdésében
foglaltakat, azokhoz kapcsolódóan teszi lehetővé az érintett
hozzájárulása nélküli adatkezelést. Tekintettel arra, hogy az
Eüatv. 24. § (1) bekezdése szerinti adatkezelés nem sérti a
személyes adatok védelméhez való jogot, s a (4) bekezdés csak
az (1) bekezdéssel összhangban lévő rendelkezést tartalmaz,
ezért az utóbbi rendelkezés sem ellentétes a személyes adatok
védelméhez való alapjoggal.
2. Az indítványozó a személyes adatokra vonatkozó, a fenti
törvényi rendelkezések által lehetővé tett, adatszolgáltatást
ellentétesnek tartotta még az Alkotmány 54. §-a szerinti
élethez, illetve 70/D. §-a szerinti egészséghez való joggal
is.
Az 56/2000. (XII. 19.) AB határozatban az Alkotmánybíróság
valóban rámutatott arra, hogy: "az egészségügyi adatok
különleges védelmét nemcsak a magántitokhoz és a személyes
adatok védelméhez fűződő jog, hanem az állam intézményes élet-
és egészségvédelmi kötelessége is indokolja. Az állampolgárok
csak abban az esetben fordulhatnak bizalommal orvoshoz, ha
nem kell attól tartaniuk, hogy az egészségi állapotukkal
kapcsolatos magántitkaikat mások is megismerik. Ebből
következően az állam köteles megteremteni az egészségügyi
adatok védelmének törvényi feltételeit." (ABH 2000, 527,
532.)
A támadott törvényi rendelkezések alapvetően az egészségügyi
adatoknak nem minősülő személyes adatok kezelését,
továbbítását teszik lehetővé. Az egészségügyi adatoknak nem
minősülő személyes adatokra vonatkozó adatszolgáltatási
kötelezettség és az állam élet- és egészségvédelmi
kötelessége között azonban értékelhető alkotmányossági
kapcsolat nincs. A személyes adatokra vonatkozó adatkezelés
önmagában nem korlátozza sem az élethez, sem a legmagasabb
szintű testi és lelki egészséghez való alkotmányos jogot.
A támadott rendelkezések alapján ugyanakkor lehetőség van
egészségügyi adatok továbbítására is. Az egészségügyi adatok
kezelésére azonban a fentiekben kifejtettek szerint kizárólag
szigorúan indokolt esetben, s csak az adatkezeléssel szemben
támasztott alkotmányos követelmények betartásával kerülhet
sor. Ennek eredményeként az ilyen adatszolgáltatási
kötelezettség előírása sem ellentétes az állam élet- és
egészségvédelmi kötelességével.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az Rtv. 68. §
(1) bekezdése, az Eüatv. 23. § (3) bekezdése, valamint 24. §
(1) és (4) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására
és megsemmisítésére vonatkozó indítványt elutasította.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bihari Mihály Dr. Czúcz Ottó
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |