English
Hungarian
Ügyszám:
.
169/D/1999
Előadó alkotmánybíró: Strausz János Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 33/2001. (VII. 11.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2001/297
.
A döntés kelte: Budapest, 07/09/2001
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                      A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az    Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
      utólagos    vizsgálatára   irányuló    indítvány,    valamint
      alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő

                              határozatot:

      1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a büntetőeljárásról
      szóló  1973.  évi  I. törvény 42. § (4) bekezdésének  második
      mondata:  – “Határozathozatal előtt az ügyész indítványát  be
      kell  szerezni.” – alkotmányellenes, ezért ezt a rendelkezést
      a határozat közzétételének napjával megsemmisíti.
      A fenti jogszabály az alábbi szöveggel marad hatályban:
      “42. § (4) A kizárásról a bíróság tanácsülésen határoz. Ha  a
      bejelentést   nem   a   bíró   tette,   be   kell    szerezni
      nyilatkozatát.”

      2.  Az Alkotmánybíróság a fenti jogszabályi rendelkezésnek  a
      Nógrád   Megyei  Bíróság  B.253/1998.  számú   ügyében   való
      alkalmazhatósága kizárására irányuló kérelmet elutasítja.

      Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                  Indokolás
                                     
                                     I.

        1.  Az  indítványozó  ellen a Salgótarjáni  Városi  Ügyészség
        magánokirat-hamisítás  vétsége  miatt  emelt  vádat,   és   a
        vádindítványt  az  illetékes Salgótarjáni  Városi  Bírósághoz
        nyújtotta be.
        Mivel az indítványozó a megye területén ügyvédként működik, a
        Salgótarjáni   Városi  Bíróság  összes  bírái   elfogultságot
        jelentettek  be,  és kizárásukat kérték.  Ugyanezt  tették  a
        Pásztói Városi Bíróság összes bírái is.

        Az  ugyancsak  Nógrád  megyében lévő  Balassagyarmati  Városi
        Bíróság  bírái  közül  csak  a bírák  többsége  érezte  magát
        elfogultnak,   öten  viszont  nem.  Ezért  a  Nógrád   Megyei
        Főügyészség  átirata  alapján a Nógrád Megyei  Bíróság  1998.
        november 16-án kelt B.253/1998/8. sorszámú végzésével  eljáró
        bíróságként a Balassagyarmati Városi Bíróságot jelölte ki.
        Ezt  a  végzést a csatolt tértivevény tanúsága szerint  1999.
        január 19-én kézbesítették az indítványozónak.
        A  megyei bíróság kijelölése alapján a Balassagyarmati Városi
        Bíróságon  B.886/1998.  szám  alatt  folytatódott  a  büntető
        eljárás az indítványozóval szemben.

        Az  indítványozó időközben elfogultsági kifogást jelentett be
        a  bíróság  elnöke és az ügyében eljáró bíró ellen,  és  mert
        alkotmányjogi    panaszt   is   előterjesztett,    ezért    a
        Balassagyarmati  Városi  Bíróság  1999.  február  1-jén  kelt
        végzésével  a  kitűzött  tárgyalást  elhalasztotta,   és   az
        előzetes kérdések elbírálásáig az eljárást felfüggesztette.

        2.   Az   indítványozó  a  Nógrád  Megyei  Bíróság   kijelölő
        végzésével  kapcsolatban a törvényben előírt 60 napon  belül,
        1999. február 18-án alkotmányjogi panaszt terjesztett elő.
        Többszöri,   hiánypótlásra  történő  felhívást  követően   az
        indítványozó  számos  kiegészítést nyújtott  be,  de  csak  a
        legutóbbi  beadványában nyilatkozott  egyértelműen  a  panasz
        tárgyáról.   Ugyanezen  tárgykörben  egyúttal  a   kifogásolt
        jogszabály alkotmányellenességének utólagos megállapítását és
        megsemmisítését  is indítványozta, fenntartva  ugyanakkor  az
        alkotmányjogi  panaszt  is. Kérte  továbbá  azt  is,  hogy  a
        megjelölt jogszabályi rendelkezés alkalmazhatóságát a konkrét
        büntető ügyben az Alkotmánybíróság tiltsa meg.

        Az  indítványozó  a  büntetőeljárásról  szóló  1973.  évi  I.
        törvény  (a  továbbiakban: Be.) 42. § (4) bekezdése  részbeni
        alkotmányellenességének  megállapítását  és   megsemmisítését
        kérte  azon  az alapon, hogy a támadott jogszabály  sérti  az
        Alkotmány   57.  §  (1)  és  (3)  bekezdéseiben  foglaltakat,
        nevezetesen az igazságos és pártatlan bíráskodás,  a  bíróság
        előtti egyenlőség és a védelemhez való jog alkotmányos elvét.
                                     II.

        Az   azonos  jogszabályi  rendelkezést  támadó  indítvány  és
        alkotmányjogi   panasz   együttes   elbírálása    során    az
        Alkotmánybíróság az alábbi jogszabályokat vizsgálta:

        Alkotmány
        “57.  §  (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
        egyenlő  és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene  emelt
        vádat,  vagy  valamely  perben a jogait  és  kötelességeit  a
        törvény  által  felállított független  és  pártatlan  bíróság
        igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.
         (2) …
          (3) A büntetőeljárás alá vont személyeket az eljárás minden
        szakaszában megilleti a védelem joga…”

        Be.
        “42.  §  (3) A 35. § (4) bekezdésében szabályozott esetekben,
        továbbá  ha  a  bíróságnak  nincs olyan  tanácsa,  amelyre  a
        kizárási ok nem vonatkozik, a kizárásról a másodfokú  bíróság
        határoz.  Ha  a  kizárás iránti bejelentésnek  helyt  ad,  az
        eljáró bíróság kijelölésére a 34. § megfelelően irányadó.
        (4)    A   kizárásról   a   bíróság   tanácsülésen   határoz.
        Határozathozatal   előtt  az  ügyész  indítványát   be   kell
        szerezni. Ha a bejelentést nem a bíró tette, be kell szerezni
        nyilatkozatát.”

                                    III.
                                     
        Az  utólagos  normakontrollra  irányuló  indítvány  és  ezzel
        együtt az alkotmányjogi panasz megalapozott.

        1.    Az    indítványozó   véleménye   szerint   a   támadott
        jogszabályhely  sérti  a pártatlan bíráskodás,  az  igazságos
        tárgyalás,    a    “fegyverek    egyenlősége”    (tehát    az
        ügyfélegyenlőség)  és  a védelem jogának  alkotmányos  elvét,
        mégpedig  azért,  mert  a  kizárási  eljárásban  a  másodfokú
        bíróság  a döntés előtt csak az ügyész nyilatkozatát  köteles
        beszerezni, de a vádlottét nem.

        2.  Az  Alkotmány  57.  § (1) bekezdése  alapján  alkotmányos
        alapjog a bíróság pártatlansága, és az igazságos tárgyaláshoz
        való jog. A kizárásra vonatkozó eljárási szabályok éppen  ezt
        az  alkotmányos  alapjogot hivatottak  biztosítani  az  egyes
        ügyek elbírálása során.
        A  terhelt szabad védekezésének joga az Alkotmány 57.  §  (3)
        bekezdéséből    következően    alkotmányos    alapjog.     Az
        Alkotmánybíróság a 25/1991. (V. 18.) AB számú határozatában a
        védelem jogát az alábbiakban részletezte:
        “A  védelemhez való jog alkotmányos büntetőeljárási  alapelve
        az  eljárás  egész menetében számtalan részletszabályban  ölt
        testet.  A  védelemhez  való jog a  büntetőeljárás  alá  vont
        személy    azon   jogaiban,   illetve   a   hatóságok    azon
        kötelezettségeiben realizálódik, amelyek biztosítják, hogy  a
        vele  szemben  érvényesített büntetőjogi  igényt  megismerje,
        arról  álláspontját kifejthesse, az igénnyel szembeni  érveit
        felhozhassa,   a   hatóságok   tevékenységével    kapcsolatos
        észrevételeit és indítványait előterjeszthesse, továbbá  védő
        segítségét  vehesse igénybe. A védelemhez való jog  tartalmát
        képezik  a  védő  azon  eljárási  jogosítványai,  illetve   a
        hatóságok  azon kötelezettségei, amelyek részéről  a  védelem
        ellátását lehetővé teszik.” (ABH 1991, 414., 415.)

        Az   Alkotmánybíróság  álláspontja  szerint  a  “tisztességes
        eljárásnak (…) általánosan és nem vitatottan elismert eleme a
        ‘fegyverek   egyenlősége’,  amely  a  büntetőeljárásban   azt
        biztosítja, hogy a vádnak és a védelemnek egyenlő  esélye  és
        alkalma legyen arra, hogy a tény- és jogkérdésekben véleményt
        formálhasson és állást foglalhasson. A fegyverek  egyenlősége
        nem  minden esetben jelenti a vád és védelem jogosítványainak
        teljes  azonosságát,  de  mindenképpen  megköveteli,  hogy  a
        védelem   a   váddal   összevethető  súlyú   jogosítványokkal
        rendelkezzen.”  [6/1998. (III. 11.) AB határozat,  ABH  1998,
        91., 95., 96.]

        Az    Alkotmánybíróság   a   bírósághoz   fordulás    jogával
        kapcsolatban azt is kimondotta, hogy az Alkotmány 57.  §  (1)
        bekezdése  alapján mindenkit alanyi jog illet meg arra,  hogy
        jogait független és pártatlan bíróság előtt érvényesítse,  és
        hogy a bírósági eljárásban a fél pozíciójában szerepelhessen.
        (930/B/1994. AB határozat, ABH 1996, 502., 505.)

        3.  A  kizárás  tárgyában  hasonló  döntés  előtt  az  ügyész
        nyilatkozatának  beszerzését  a  Be.  42.  §  (4)   bekezdése
        kötelezően előírja, a terheltét azonban nem. Sőt, az  ügyészi
        indítványnak  a  terhelt részére való kézbesítését  sem  írja
        elő.  Ekként  ez  a rendelkezés beleütközik a bíróság  előtti
        egyenlőség  elvébe. Bár a Be. 44. § (5) bekezdése  a  terhelt
        indítványtételi  és észrevételezési jogát az  eljárás  minden
        szakaszára nézve biztosítja, és ezt a Be. 42. § (4) bekezdése
        sem  zárja  ki,  azonban  a terhelt esetleg  csak  utólag,  a
        döntést  követően nyilatkozhat, ezzel szemben  az  ügyész  az
        álláspontját  már  a  döntést megelőzően is  előterjesztheti,
        sőt,   az   indítvány  beszerzése  a  bírói  döntés  kötelező
        előfeltételeként  szerepel.  Ez  a  megoldás   az   ügyésznek
        többletjogokat  biztosít,  amellyel  szemben  a  terhelt   az
        időbeli  sorrendet illetően lépéshátrányba  kerül,  már  azon
        okból is, hogy az ő nyilatkozatának beszerzését a törvény még
        utólagosan sem kívánja meg.
        A  terhelt a kizárási és kijelölési eljárásról így az  esetek
        többségében csak utólag szerezhet tudomást, és ellentétben az
        ügyésszel,   a  kijelöléssel  kapcsolatos  észrevételeit   és
        javaslatait  a  döntés  előtt  a másodfokú  bírósággal  nincs
        módjában közölnie.
        Ha  pl.  több bíróság kijelölése is szóba kerülhet, a terhelt
        érdekei  és  szempontjai  figyelmen  kívül  maradnak,  és   a
        másodfokú  bíróság egyoldalúan csak az ügyész,  tehát  a  vád
        álláspontjával  ismerkedhet meg. Ez a jogi megoldás  alkalmas
        arra,   hogy   kétséget   ébresszen  az   igazságszolgáltatás
        pártatlanságáról, noha a kizárás és a kijelölés célja éppen a
        pártatlanság    biztosítása.    Ugyanakkor    a     tárgyalás
        időszerűségét is hátrányosan érinti, mert a terheltnek ezután
        már  csak  az  a  lehetősége marad, hogy esetleg  a  kijelölt
        bíróság   ellen   ő  maga  jelenthessen  be  újabb   kizárási
        indítványt.  Mindez pedig az eljárás elhúzódását eredményezi,
        amely ugyancsak sértheti a terhelt érdekeit.

        4. Az Alkotmánybíróság által vizsgált eljárásjogi rendelkezés
        a  fent  kifejtettek szerint az ügyész javára  többletjogokat
        biztosít,  ezáltal  sérti a bíróság  előtti  egyenlőségre,  a
        védelem  jogaira  és a pártatlan bíráskodásra  vonatkozó,  az
        Alkotmány   57.   §   (1)   és  (3)  bekezdésében   deklarált
        alapjogokat.

        Ezért  az  Alkotmánybíróság  a  hivatkozott  jogszabályt   az
        ügyészi indítvány előzetes és kötelező beszerzésére vonatkozó
        részében alkotmányellenesnek ítélte és megsemmisítette.
        Ennek   megfelelően  megállapította  a  vonatkozó  jogszabály
        hatályban maradó szövegét.

        A  közzététel az Alkotmánybíróságról szóló 1989.  évi  XXXII.
        törvény (a továbbiakban: Abtv.) 41. §-án alapul.

        5.  Az Abtv. 48. §-a szerinti alkotmányjogi panasz lényegileg
        konkrét  normakontrollt jelent. Így az indítványozó  által  a
        vitatott  rendelkezésekre vonatkozóan  külön  előterjesztett,
        absztrakt    normakontrollra    irányuló    indítványt     az
        Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panasz kapcsán bírálta el.

        Az  Abtv.  42.  §  (1) bekezdése értelmében a  megsemmisített
        jogszabályi  rendelkezés  a határozat  közzétételének  napján
        veszti hatályát.

        Az  Abtv. 43. § (4) bekezdése alapján az Alkotmánybíróság nem
        látta  szükségesnek, illetve célszerűnek, hogy  a  jogszabály
        megsemmisítését   visszamenőleges   hatállyal   mondja    ki,
        úgyszintén  azt  sem,  hogy az alkotmányjogi  panasz  tárgyát
        képező  konkrét  büntető ügyben történő  alkalmazhatóságát  –
        ugyancsak visszamenőleges hatállyal – kizárja.

        Sem  az  alkotmányjogi panasz, sem az utólagos  normakontroll
        vonatkozásában  nem  állapítható meg a jogbiztonság  sérelme,
        vagy az indítványozó olyan különösen fontos érdeke, amely  az
        általános szabálytól történő eltérést indokolná.
        Az  indítványozó  konkrét ügyében ugyanis a kijelölő  bíróság
        már  beszerezte  –  mert be kellett szereznie  –  az  ügyészi
        indítványt,  ezt  tehát utólag meg nem  történtté  tenni  nem
        lehet.  Az ügyészi indítvány tényétől függetlenül azonban,  a
        megyei  bíróság  az  adott  esetben  más  bíróságot  ki   sem
        jelölhetett  volna,  hiszen a megye területén  csak  egyetlen
        olyan   helyi  bíróság  maradt,  amelynek  bírái  nem  teljes
        létszámban  jelentettek be kizárási okot. Következésképpen  a
        megyei  bíróság döntése eleve behatárolt volt, és azt nem  az
        ügyészi indítvány determinálta.
        A  jelen  esetben a megsemmisített jogszabály konkrét  ügyben
        történő  alkalmazása  visszamenőleges  megtiltására  irányuló
        kérelmet az Alkotmánybíróság elutasította.
                                Dr. Németh János
                           az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
             Dr. Bagi István                      Dr. Bihari Mihály
             alkotmánybíró                            alkotmánybíró
                                       
                Dr. Németh János
              az Alkotmánybíróság elnöke
               az aláírásban akadályozott
             Dr. Erdei Árpád                    Dr. Harmathy Attila
             alkotmánybíró helyett                    alkotmánybíró
                                       
             Dr. Holló András                       Dr. Kiss László
             alkotmánybíró                            alkotmánybíró
                                       
             Dr. Kukorelli István                 Dr. Strausz János
             alkotmánybíró                     előadó alkotmánybíró
                                       
                       Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
                                  alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          The provision of the Criminal Procedure Code according to which the appellate court is to obtain the statement of the prosecution when deciding on the issue of whether a specific motion calling for exclusion of a judge was founded or not
          Number of the Decision:
          .
          33/2001. (VII. 11.)
          Date of the decision:
          .
          07/09/2001
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-2001-2-007?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .