A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az állami irányítás egyéb jogi eszköze
alkotmányellenessége megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot :
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja: mindaddig, amíg a
jelenlegi választási rendszer érvényesül, az olyan párthoz
tartozó országgyűlési képviselőket, amelynek pártlistája a
valamennyi területi pártlistára leadott és országosan
összesített érvényes szavazatok több mint öt százalékát
megkapta, akkor is megilleti a képviselőcsoport
létrehozásának joga, ha az Országgyűlés egyébként a
képviselőcsoport alakításához magasabb létszámot határoz meg.
Az ilyen párt képviselőcsoportjának létrehozásához és
működéséhez szükséges létszám a párt képviselőinek az
Országgyűlés alakuló ülésekor meglévő száma.
2. Az Alkotmánybíróság megállapítja: a Magyar Köztársaság
Országgyűlésének Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.) OGY
határozat (a továbbiakban: Házszabály) 15. § (1) bekezdésének
első mondata alkotmányellenes. Ezért ezt a rendelkezést az
Alkotmánybíróság 1998. június 2-ára visszamenő hatállyal
megsemmisíti.
3. Mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség áll fenn a
tekintetben, hogy a Házszabály nem tartalmaz garanciális
rendelkezést arról, hogy a képviselőcsoportokhoz nem tartozó
képviselők ténylegesen tagjai lehetnek az Országgyűlés
állandó és ideiglenes bizottságainak, különösen nem
szabályozza az összes képviselőre kiterjedő részvételi
lehetőség és a helyek arányos elosztásának módját. Az
Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy jogalkotási
kötelezettségének 1998. szeptember 1-jéig tegyen eleget.
4. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy alkotmányellenes a
Házszabály 31., 32.És 33. §, továbbá a 35. § (2) bekezdése
és a 36. § (4) bekezdése is. Ezeket a rendelkezéseket a
Házszabály azon rendelkezéseinek hatálybalépése napjával,
amelyek a 3. pontban meghatározott, mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenességet kiküszöbölik, de
legkésőbb 1998. szeptember 1-jével az Alkotmánybíróság
megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az indítványozó — az 1998. májusi országgyűlési
képviselőválasztásokon a területi és az országos pártlistán
összesen tizennégy mandátumot szerzett párt — kérte, hogy az
Alkotmánybíróság állapítsa meg a Magyar Köztársaság
Országgyűlésének Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.) OGY
határozat 15. § (1) bekezdésének alkotmányellenességét és
semmisítse meg azt. Egyben indítványozta: az Alkotmánybíróság
az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban Abtv.) 43. § (4) bekezdése alapján az
alkotmányellenes jogszabályt az indítványozó tekintetében
visszaható hatállyal semmisítse meg, továbbá állapítsa meg,
hogy a Házszabály 15. § (1) bekezdésének első mondata az
indítványozó országgyűlési képviselőcsoportja megalakulása
tekintetében nem alkalmazható.
Az indítvány szerint a Házszabály azon rendelkezése, amely
szerint "képviselőcsoportot legalább tizenöt képviselő
alakíthat" (15. § (1) bekezdés), újabb feltételtől, a tizenöt
fős létszám elérésétől teszi függővé azt, hogy a területi
listán öt százalékos küszöböt elérő, s így a pártlistáról az
Országgyűlésbe került, ugyanazon párthoz tartozó képviselők
jogaik teljességét gyakorolhassák. Az indítvány számos példát
hoz fel az Alkotmányból és a Házszabályból arra, hogy
bizonyos jogok csakis a képviselőcsoportok vezetőit, illetve
a képviselőcsoportok tagjait illetik meg; így például a
Házbizottságban és az országgyűlési bizottságokban csakis a
képviselőcsoport vezetői illetve tagjai vehetnek részt. Az
indítványozó szerint a Házszabály 15. §-a ezért ellentétben
áll az Alkotmány 70/A § (1) és (3) bekezdésével; az
országgyűlési képviselők választásáról szóló 1989. évi XXXIV.
törvény (a továbbiakban: választási törvény) 8. §-ával, amely
a pártok országgyűlési képviselethez jutásának lehetőségét
szabályozza, s az öt százalékos küszöb elérésén túl más
feltételt nem tartalmaz; a választási eljárásról szóló 1997.
évi C. törvény 26. § (3) bekezdésével, amely szintén nem szab
feltételt a képviselőcsoport alakításának; s végül a
jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 1. § (2)
bekezdésével, amely szerint az alacsonyabb szintű jogszabály
a magasabb szintű jogszabállyal nem lehet ellentétes.
2. A Házszabály 14. § (1) bekezdése szerint az ugyanazon
párthoz tartozó országgyűlési képviselők tevékenységük
összehangolására képviselőcsoportot hozhatnak létre.
A 15. § (1) bekezdése kimondja, hogy képviselőcsoportot
legalább tizenöt képviselő alakíthat. A képviselő csak egy
képviselőcsoportnak lehet tagja.
Az Alkotmánybíróság megállapította: a Házszabálynak a
képviselőcsoport létszámára vonatkozó rendelkezése
alkotmányossága nem vizsgálható önmagában, hanem szükséges a
képviselőcsoport jogosítványainak bevonása is a vizsgálatba.
A Házszabálynak erre vonatkozó szabályai közül az
Alkotmánybíróság a következőket vizsgálta:
31. § (1) Az állandó bizottságok számára, elnevezésére,
feladatkörére, tagjainak számára, elnökének, alelnökének és
tagjainak megválasztására – a 28. §-ban és a 33. § (1)–(2)
bekezdésében foglaltak alapján – a képviselőcsoportok vezetői
ajánlásának megfelelően a Házbizottság terjeszt elő
javaslatot az Országgyűlésnek. A bizottság elnökének,
alelnökének és tagjainak személyére vonatkozó változásra – a
képviselőcsoportok vezetői ajánlásának megfelelően – az
Országgyűlés elnöke tesz javaslatot.
(2) A javaslatot az Országgyűlés elnöke ismerteti. A
javaslatra csak a képviselőcsoport vezetője – személyi
javaslatra csak az érintett képviselőcsoport vezetője – tehet
módosító javaslatot, arról az Országgyűlés vita nélkül
határoz.
32. § (1) Az országgyűlési bizottság elnökének, alelnökének,
tagjának megbízatása megszűnik:
a) a bizottság megbízatásának megszűnésével,
b) képviselői megbízatásának megszűnésével,
c) a képviselőcsoportból való kilépésével vagy kizárásával,
független képviselő esetében pedig valamelyik
képviselőcsoporthoz való csatlakozásával,
d) a képviselőcsoport általi visszahívással,
e) a képviselőcsoportjának megszűnésével,
f) a megbízatásról való lemondással.
(2) A megüresedett hely betöltéséről az Országgyűlés
elnökének javaslata alapján az Országgyűlés a 31. §
rendelkezései szerint határoz.
33. § (1) Az állandó bizottság munkájában bizottsági tagként
minden képviselőcsoportból annyi képviselő vehet részt,
amennyi a képviselőcsoportok közötti létszámaránynak
megfelel.
(2) A képviselőcsoportok vezetői az (1) bekezdésben
foglaltaktól eltérően is megállapodhatnak. Az állandó
bizottságokban bizottságonként a képviselőcsoportok legalább
egy-egy képviselőjének helyet kell kapnia.
(3) Az Országgyűlés úgy is határozhat, hogy valamely
bizottságba mind a kormánypárti képviselőcsoport(ok), mind az
ellenzéki képviselőcsoport(ok) együttesen ugyanannyi
képviselőt jelölhetnek (paritásos bizottság).
35. § (2) Az eseti bizottság elnökének, tisztségviselőinek és
tagjainak jelölésére és megválasztására a 31. §-t,
megbízatásuk megszűnésére a 32. §-t kell alkalmazni azzal,
hogy az eseti bizottság tagjainak legfeljebb a fele nem
országgyűlési képviselő is lehet.36. § (4) A
vizsgálóbizottságot a 33. § (3) bekezdésében foglaltaknak
megfelelően kell megalakítani. A Kormány vagy bármely
kormányzati szerv, továbbá valamely minisztérium
tevékenységét vizsgáló bizottság elnöke az érintett Kormány
ellenzékéhez tartozó képviselő.
3. Az Alkotmány 20. § (1) bekezdése szerint az országgyűlési
képviselők tevékenységüket a köz érdekében végzik.
Az Alkotmány 3. § (2) bekezdése értelmében a pártok
közreműködnek a népakarat kialakításában és
kinyilvánításában.
A választási törvény 4. § (4) bekezdése szerint az
országgyűlési képviselők jogai és kötelességei azonosak.
II.
1. Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint a
Házszabályról szóló országgyűlési határozat, mint az állami
irányítás egyéb jogi eszköze, bárki indítványára utólagos
normakontroll tárgya lehet. (39/1996. (IX. 25.) AB, ABH 1996,
134; 29/1997. (IV. 29.)AB, ABH 1997, 122; 50/1997. (X. 11.)
AB, ABH 1997, 327.) A Házszabály vonatkozásában is
megállapítható mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség, ha a Házszabály nem tartalmazza azokat a
garanciákat, amelyek az országgyűlési képviselőket megillető
jogok gyakorlását biztosítják. (29/1997. (IV. 29.) AB, ABH
1997, 122.) Az a körülmény tehát, hogy az Abtv. az
"országgyűlés ügyrendjét" név szerint csak az előzetes
alkotmányossági vizsgálat tárgyai között említi (1. § a)),
semmilyen összefüggésben nincs azzal, hogy az
Alkotmánybíróság hatásköre az utólagos normakontroll
tekintetében teljes; az Alkotmányból eredően minden
jogszabályra, ezen kívül az Abtv. alapján az állami irányítás
minden normatív jogi eszközére kiterjed. (4/1996. (I. 22.)
AB, ABH 1997,41, 45.)
2. Az Alkotmány értelmében az országgyűlési képviselők
mandátuma szabad mandátum. Ezt az Alkotmánybíróság a 2/1993.
(I. 22.)AB határozatában az Alkotmány 20. § (2) bekezdése és
a 20/A. § (2) bekezdése alapján kifejezetten megállapította
(ABH 1993, 33,38.). Összhangban van ezzel a Házszabály 15. §
(2) bekezdésének az a rendelkezése is, amely szerint a
képviselőcsoportból kilépett vagy kizárt képviselőt
függetlennek kell tekinteni.
A szabad mandátum a képviselői jogállás alapja. A szabad
mandátum azt jelenti, hogy a megválasztás után a képviselő
jogilag függetlenné válik választóitól; állásfoglalásait
meggyőződése és lelkismerete alapján alakítja ki, s így is
szavaz; képviselői tevékenysége és szavazata miatt nem
hívható vissza. Ugyanez a szabadság érvényesül azonban a
képviselő és az őt állító párt viszonyában is. A képviselő
legitimációja a megválasztáshoz és nem a párthoz kötődik. A
párt jogi eszközökkel nem kényszerítheti a képviselőt a párt
véleményének képviseletére. A pártból kilépett vagy kizárt
képviselő országgyűlési képviselői jogállása sértetlenül
fennmarad. A megválasztott képviselő szabad mandátuma
gyakorlása részeként vesz részt valamelyik pártfrakció
munkájában.
A szabad mandátum e jellemzői abban is kifejeződnek, hogy a
képviselők jogállása egyenlő, azaz — mint a választási
törvény mondja — jogaik és kötelességeik azonosak. A
képviselői feladat ellátásához szükséges jogok és szervezeti
feltételek tekintetében nem lehet a képviselők között
aszerint különbséget tenni, hogy milyen módon nyerték el
mandátumukat — vagyis, hogy pártlistáról, vagy egyéni
választással kerültek- e a parlamentbe —, és ennek
megfelelően mandátumuk mögött több vagy kevesebb szavazat
áll; nem lehet különböztetni aszerint sem, hogy a képviselőt
párt indította, vagy támogatta-e, avagy pártoktól független
jelöltként indult; s aszerint sem, hogy megválasztott
képviselőként csatlakozott-e valamely párt
képviselőcsoportjához, vagy sem.
A szabad mandátum fenti tulajdonságai meghatározóak a pártok
parlamenti jogállása tekintetében is; jóllehet az ebből eredő
következményeket a pártok sajátos funkcióival egyensúlyba
kell hozni. Annak azonban, hogy ezen korlátok között a
parlamentben képviselt pártoknak egyenjogúaknak kell lenniük
és igényük van arra, hogy a pártok sajátos feladataihoz
szükséges jogok teljességét élvezhessék, egyik forrása a
képviselők szabad mandátuma. Ezért például ha a parlamenti
ciklus tartama alatt pártok szétválnak, új pártok alakulnak
stb., s a képviselők ezeknek az eredetileg, a választáskor
még nem létező új pártoknak a képviseletét látják el az
Országgyűlésben, úgy ezen pártok legitimációja az
Országgyűlésben nem közvetlenül a választók akaratából, hanem
a képviselők legitimációjából ered.
3. A képviselők szabad mandátuma mellett az Országgyűlés
működésének másik alapja a politikai pártok parlamenten
belüli szervezett tevékenysége.
A pártoknak nem csupán általában van közvetítő szerepe az
állam és a társadalom között (Alkotmány 3. § (2) bekezdés),
hanem az Alkotmány kifejezetten olyan "többpártrendszert" és
"parlamenti demokráciát" valósít meg (Alkotmány preambulum),
amelyben a pártoknak az Országgyűlésben kifejezetten jelen
kell lenniük, mert az Alkotmány a demokratikus
intézményrendszer működéséhez nélkülözhetetlen feladatokat ír
elő a pártok parlamenti képviselőcsoportjai, illetve vezetőik
számára (19/B. § (2) bekezdés, 28. § (5) bekezdés, 32/A. §
(4) bekezdés). A pártok országgyűlési szerepe az Alkotmányból
következik; ez az egyetlen olyan fogalmi ismérv, amely a
"pártot" más társadalmi szervezetektől megkülönbözteti. (Csak
az a politikai szervezet "párt", amely képviselőjelöltek
állításával bizonyítja ama törekvése komolyságát, hogy a
"népakaratot" az Országgyűlésben képviselői által
"nyilvánítsa ki". (53/1996. (XI. 22.) AB, ABH 1996,165, 169,
171.)
Az "Országgyűlésben képviselettel rendelkező pártok
képviselőcsoportjainak" létét és működését az Alkotmány
idézett rendelkezései feltételezik; létrehozásuk alkotmányos
kötelesség. A képviselőcsoport fogalmi ismérveit azonban sem
az Alkotmány, sem a választási törvény, sem az országgyűlési
képviselők jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény, sem
pedig az országgyűlési képviselők tiszteletdíjáról,
költségtérítéséről és kedvezményeiről szóló 1990. évi LVI.
törvény nem határozza meg. Ezért az Országgyűlés a saját
működését szabályozó Házszabályban maga állapíthatja meg a
képviselőcsoport fogalmi ismérveit és jogosítványait.
Az Alkotmány szóhasználatából nem következik, hogy "az
Országgyűlésben képviselettel rendelkező párt" eleve
képviselőcsoportként van jelen az Országgyűlésben. Az
Országgyűlésben képviselettel rendelkezik az a párt is,
amelynek akár egyetlen, egyéni választókörzetben indított
képviselőjelöltjét megválasztották, vagy amelynek
képviseletét valamelyik, eredetileg az illető párttól
függetlenül a parlamentbe jutott képviselő vállalja — mint
ahogy továbbra is képviselve marad az a párt is, amelynek
frakciója — például haláleset miatt — az előírt létszám alá
süllyed és megszűnik. Sem az Alkotmány, sem más törvény nem
zárja ki, hogy az Országgyűlés a képviselőcsoport
alakításához további feltételeket állapítson meg. A
képviselőcsoport fogalma és jogosítványai kialakítása során
az Országgyűlésnek kétirányú alkotmányos kötöttsége van,
amelyek a parlamenti demokrácia két alkotmányos pilléréből:
egyrészt a szabad mandátumból és a képviselői
egyenjogúságból, másrészt a pártok sajátos feladataiból
adódnak.
4. A képviselőcsoport fogalma és jogai meghatározásánál az
Országgyűlésnek tehát figyelemmel kell lennie azokra a
jogokra és arra a felelősségre, amellyel az Alkotmány a
képviselőcsoportok által delegált bizottsági tagokat, illetve
a frakcióvezetőket felruházta. Ezzel összefüggésben, de
tágabb értelemben, a képviselőcsoport intézménye
meghatározásának a parlamenti munka hatékonyságát és az
Országgyűlés működése stabilitását kell szolgálnia,
tekintettel azokra a feladatokra, amelyek a modern
képviseleti demokráciában a pártokra hárulnak. A
képviselőcsoportok a politikai véleményformálás és a vélemény
egységes képviseletének eszközei, munkájuk által tudják a
pártok alkotmányos feladatukat, a népakarat közvetítését
hatékonyan ellátni. A frakciók nélkülözhetetlenek a
parlamenti vita strukturálásában, lehetővé teszik, hogy
többszáz, szétszórt egyéni vélemény helyett néhány egyértelmű
álláspont jelenjék meg és ütközzék. Az így elérhető
hatékonyságot szolgálják azok a jogosítványok, amelyek nem
egyes képviselőket, hanem kifejezetten a frakciókat
(képviselőjüket) illetik csak meg.
Bár a Házszabály megalkotására az Alkotmányban adott
felhatalmazás az Országgyűlés működése szabályainak és
tárgyalási rendjének megállapítására szól (24. § (4)
bekezdés), a hatékony parlamenti működés messze e technikai
értelemben vett működési renden túlmutató, alkotmányos elv.
Ezt a hatékonyságot a politikai pártok vonatkozásában az
Alkotmánybíróság kezdettől fogva mint a pártoknak az
Alkotmány 3. § (2) bekezdésében meghatározott feladata
ellátására való képességét értelmezte és egyben összefüggésbe
hozta a párt megfelelő támogatottságával. Ezeknek az
ismérveknek alapulvételével járt el az Alkotmánybíróság a
párt fogalma (jelöltállítási képesség, 53/1996. (XI. 22.) AB,
ABH 1996, 165), a párt parlamentbe való bejutása
(meghatározott arányú támogatás elérése, mint párt, 3/1991.
(II. 7.) AB, ABH 1991, 15), a parlamentbe jutott pártok
állami támogatása (országos listán mandátumot szerzett pártok
kiemelt támogatása, 2197/B/1991.AB, ABH 1994, 520), és ebben
a határozatban a képviselőcsoport alakításának feltételei
tekintetében is. E határozatok értelmében a választók általi,
meghatározott támogatottság alkotmányosan lehet a parlamenti
párt fogalmi ismérve, továbbá a törvények alkotmányosan
megszabhatnak az illető szabályozási tárgyhoz igazodó
támogatottsági küszöböket, amelyek a párt adott feladatra
való alkalmasságát bizonyítják. A hatékonysági kritériumokat
tehát az Alkotmánybíróság alkotmányosnak ítélte és egységesen
alkalmazta a párt fogalmától kezdve a választási rendszer
vizsgálatán át a párt parlamenti működésének az Alkotmányban
meghatározott legteljesebb formájáig, a képviselőcsoport
jogainak gyakorlásáig.
A hatályos választási rendszerben a párt, mint párt
támogatottsága elsősorban a rendszer arányossági összetevőjét
képviselő pártlistákra adott szavazatokon mérhető le. Ez
akkor is így van, ha az országos listára az egyéni jelöltekre
adott töredékszavazatok is felkerülnek, hiszen ezeket a
töredékszavazatokat is csak azok a pártok hasznosíthatják,
amelyek a területi listán az öt százalékos küszöböt elérték.
A választási törvény szerint pártlistán szerezhető az
országgyűlési mandátumok jóval több mint fele (210 a 176
egyéni mandátummal szemben). A listás mandátum mögött
általában több szavazat áll, mint egy egyéni mandátum mögött.
A hatékonysági követelmény itt az öt százalékos küszöb révén
két vonatkozásban is érvényesül: az ezt el nem érő pártok
nemcsak pártként szerzett szavazataikat vesztik el, de egyéni
jelöltjeik töredékszavazatait is; a bejutottakat viszont a
rendszer jutalmazza.
Az egyes képviselők szabad mandátumai között nincs és nem is
tehető különbség, így azon az alapon sem, hogy a képviselő
listán vagy egyéni jelöltként szerezte-e mandátumát. A pártok
parlamenti jogállásában azonban, amikor tehát mint pártok
szerepelnek és élveznek jogokat, tekintetbe kell venni, hogy
az illető párt mint párt szerzett képviseletet, azaz
juttatott képviselőket a parlamentbe, s nem fordítva, amikor
— jóllehet szabály szerint a párt által indított, de — egyéni
képviselők szereznek a pártnak képviseletet. A listás
mandátum megmarad a párt számára akkor is, ha a képviselő
meghal vagy megválik mandátumától. A párthoz tartozó
képviselő egyéni választókörzetben szerzett mandátuma viszont
ilyen esetben elveszik a párt számára: a választókörzetben
ugyanis új, időközi választást kell tartani. Ezen a
különbségen és a választási rendszerből eredő szélesebb
támogatottságon alapulnak az Alkotmánybíróság határozatai,
amelyek alkotmányosnak mondják ki a csak pártlistás
mandátumokhoz kapcsolt jogokat. (2197/B/1991.AB, ABH 1994,
521 és a jelen határozat.) Ahogy viszont az egyes képviselők
mandátuma teljes és egyenlő, úgy a pártokra osztott sajátos
feladatok tekintetében is a listán bejutott pártoknak (az
őket képviselő szervezeti egységnek) egyenlő és teljes
jogállást kell biztosítani.
A választási rendszerhez, a pártok parlamentbe jutásához
kapcsolódó sajátosságok akkor érvényesülnek a legélesebben,
amikor az Országgyűlés megalakul. Ekkor vágja el a mandátumok
már saját hatáskörű igazolásával és az eskütétellel a
parlament a választásokhoz kötődő köldökzsinórt, s az ettől
kezdődően érvényre jutó szabad mandátumgyakorlás elmoshatja
ezt az élesen kirajzolódó kiinduló szerkezetet. De a
megalakuláskor még a választói akarat szerint kell a pártok
jogállását biztosítani. A Házszabálynak is úgy kell
meghatároznia a pártoknak járó sajátos feladatokat és
jogokat, hogy a kifejezetten e minőségben a parlamentbe
került pártokat egyenlőként, s teljes jogúként kezelje.
Bármely különbségtételhez tehát alkotmányosan kielégítő indok
szükséges.
A hatékonyság — a parlament szétaprózódásával fenyegető
szélsőséges esettől eltekintve, amely a rendszerváltás óta
Magyarországon kialakult pártstrukturát tekintve nem reális
veszély — önmagában nem lehet elégséges indok a listán
bekerült pártok közötti különbségtételre, mert a szabad
mandátum és a képviselői jogegyenlőség alapelvéből a pártok
jogállására következő követelmények olyan erősek, hogy azok a
hatékonyság érdekében a már a pártként való bekerülésnél
érvényesülő differenciáláson és válogatáson túli, további
különbségtételt nem engednek. Míg a többi esetben, ahol az
Alkotmánybíróság a törvényhozási hatékonyságra és a pártok
támogatottságára figyelemmel volt, az alkotmányossági mércét
csakis ehhez, s így az adott ügy saját belső szempontjaihoz
igazíthatta, ebben az ügyben olyan más alkotmányos
követelményt is érvényesítenie kell, amely folytán a
hatékonyság szerinti megkülönböztetést a pártok között — a
választás és az Országgyűlés megalakulása közötti
összefüggés, sőt érintkezés miatt logikusan — az
Országgyűlésen kívülre, vagy legalábbis a működés kezdő
határvonalára helyezi. Ez a sajátosság — az egyeztetési
kényszer — a frakciókkal kapcsolatos összes kérdés eldöntését
meghatározza.
Az országgyűlési képviselettel rendelkező pártoknak járó
jogok teljességét a pártok képviselőcsoportjai élvezik. Az
Országgyűlés megalakulásakor azoktól a pártoktól, amelyeknek
pártlistája a valamennyi területi pártlistára leadott és
országosan összesített érvényes szavazatok több mint öt
százalékát megkapta, a képviselőcsoport alakításának joga
alkotmányosan nem tagadható meg. Ha ugyanis a párt
Alkotmányból adódó fogalmi ismérve a népakarat
kinyilvánítása, s ezt a feladatát — szintén az Alkotmányból
következően — az Országgyűlésben is el kell látnia, továbbá
ha erre a feladatra a választási törvényben megkövetelt,
kifejezetten a pártnak szóló választópolgári támogatottság
felhatalmazza a pártot, akkor azok a pártok, amelyek ezzel a
támogatással rendelkeznek, nem foszthatók meg a feladatuk
gyakorlásához szükséges jogoktól és szervezeti feltételektől,
akkor sem, ha egyébként az Országgyűlés — hatékonysági
szempontok miatt — a képviselőcsoport alakításához magasabb
létszámot határozna meg.
5. A frakcióalakítás másik alkotmányos feltétele az, hogy a
pártok feladatait és az Országgyűlés működőképességét
szolgáló igényeket — amelyek tehát a frakcióknak sajátos
jogállást biztosítanak — összhangba kell hozni a szabad
mandátummal és a képviselők ebből folyó jogegyenlőségével.
A képviselőcsoportok létrehozását illetően a szabad
mandátumnak elvi jelentősége van. Bár az Alkotmányból folyik,
hogy az Országgyűlésben pártok képviselőcsoportjainak kell
működnie, ezek megalakítása valójában a szabad mandátum
gyakorlása. A frakciótagságot az egyes képviselő számára
ezért nem lehet jogilag kötelezővé tenni. Ennek a Házszabály
14. és 15. §-a meg is felel: a képviselők képviselőcsoportot
hozhatnak létre. Ha a frakcióalakítás egyik forrása a szabad
mandátum, akkor a képviselőcsoportok jogállásában a
képviselők jogállása egyenlőségének és teljességének is
tükröződnie kell, másrészt a frakciók jogai ezt az
egyenlőséget lényegében nem sérthetik.
Az alapvető egyeztetésről fent, a listán Országgyűlésbe
került pártok frakcióalapítási joga kapcsán már szó volt. Az
egyeztetésnek további vonatkozásokban is meg kell történnie:
így a minden képviselőt egyenlően megillető jogok és a
frakciók jogosítványai között; továbbá a frakcióalakítás
feltételei tekintetében, különös tekintettel a pártlistán be
nem jutott párt egyéni képviselői frakcióalakítási jogára,
továbbá a választói akarattól független pártok megjelenésére.
Végül a frakcióalakítást a képviselők szabad csoportalakítási
jogával is össze kell hangolni.
6. A szabad mandátumot és a képviselői jogegyenlőséget nem
annyira a frakciók létszámának meghatározásakor, mint inkább
a képviselőcsoportok jogosítványainak kialakítása során kell
figyelembe venni. Ekkor érvényesítendő ugyanis az az
alkotmányos követelmény, hogy az egyes képviselők — minden
egyes képviselő — közreműködését biztosítani kell az
Országgyűlés hatáskörébe tartozó döntésekben és az ahhoz
vezető akaratképzésben. A frakciók indokolt jogosítványait
tehát egyensúlyba kell hozni az egyes képviselőt megillető, a
feladata ellátásához nélkülözhetetlen jogokkal és szervezeti
feltételekkel. Természetes, hogy a képviselőcsoport tagja,
amíg tag, jogait ezen keretek között gyakorolja. Nem
alkotmányos viszont az olyan szabályozás, amely csakis a
frakciók működéséhez fűződő érdeket tekinti, s a frakción
kívüli képviselőket gyakorlatilag kizárja a feladatuk
ellátásához szükséges jogosítványokból.
Azt, hogy egyrészt a szabad mandátumból és a képviselői
jogegyenlőségből folyó követelmények, másrészt az Alkotmány
szerint is a frakciók működésével biztosítandó hatékony és
világosan tagolt parlamenti munkaszervezés egyensúlyba hozása
eredményeként a Házszabály az egyes képviselők, illetve a
frakciók jogállását mikor alakítja ki alkotmányosan, s hogy
ehhez milyen jogokkal kell őket felruháznia, csakis a
Házszabály (sőt, a kapcsolódó anyagi ellátmányok és
szervezési feltételek) egészét tekintve ítélhető meg. Ennek
az eljárásnak azonban nem ez a tárgya. Az Alkotmánybíróság
ezért csupán a frakción kívüli képviselőket érintő, azokat a
lényegi jogosítványokat jelöli meg, amelyek megadása nélkül
az Alkotmány megkövetelte egyensúlyról bizonyosan nem lehetne
beszélni.
A képviselői jogegyenlőségből következően minden
országgyűlési képviselő számára biztosítani kell az
Országgyűlés plenáris ülésén való véleménynyilvánítás
lehetőségét; az országgyűlési bizottságok munkájában való
teljesjogú részvételt, s végül a csoportalakítás lehetőségét.
a) Az első követelmény magától értetődő; időbeli, sorrendi
vagy gyakorisági korlátok azonban az üléseken folyó munka
természetéből adódóan lehetségesek, s mindaddig
alkotmányosak, amíg az egyenlőség elvét nem sértik.
b) Az országgyűlési bizottságokkal összefüggésben az
Alkotmánybíróság nyomatékosan rámutat arra, hogy a parlamenti
munka egyre nagyobb érdemi része folyik a bizottságokban, itt
formálódnak ki azok a szakmai és politikai álláspontok,
amelyekről a plénum dönt. A bizottságokban jut hozzá a
képviselő a munkájához szükséges információk legnagyobb
részéhez. A bizottságok által látja el az Országgyűlés
ellenőrző és kivizsgáló feladatát. A bizottságokban történtek
így nem választhatók el az Országgyűlés lényegi
feladatellátásától, vagyis az Országgyűlésben való képviselet
nem korlátozható a plenáris üléseken való aktiv részvételre.
A képviselő mandátuma tehát a bizottsági részvételre és
munkára, azaz az ott folyó politikai akaratképzésre is szól.
Ebből következően a bizottságok összetételének az
Országgyűlés összetételét kell megfelelően tükröznie. (A
Házszabály — noha csupán a frakciólétszámot elért pártok
vonatkozásában, s ezért torzítva — de jelenleg is követi ezt
az elvet). Ha pedig a mandátum a bizottsági munkára is szól,
a bizottságokban résztvevő képviselők jogai és kötelességei
csakis egyenlőek lehetnek — függetlenül attól, hogy frakció
tagjaként, vagy független képviselőként lettek-e a bizottság
tagjai. Legalább egy országgyűlési bizottság munkájában való
részvétel lehetőségét tehát minden képviselő számára lehetővé
kell tenni.
Azzal az elvvel, hogy — amennyiben törvény kivételt nem tesz
— az Országgyűlés tisztségeire, illetve bizottságaiba
bármelyik képviselő megválasztható (Házszabály 13. § (2)
bekezdés) a bizottsági helyek betöltésére vonatkozó
részletszabályoknak (Házszabály 31., 32. És 33. §,
továbbá a 35. § (2) bekezdése és a 36. § (4) bekezdése) nem
csupán összhangban kell lenniük, hanem a részvételt
kifejezetten garantálniuk kell. A Házszabály azonban úgy
rendelkezik, hogy a bizottságok tagjainak megválasztására a
képviselőcsoportok vezetői ajánlásának megfelelően a
Házbizottság terjeszthet elő javaslatot az Országgyűlésnek;
az állandó bizottságok munkájában bizottsági tagként minden
képviselőcsoportból annyi képviselő vehet részt, amennyi a
képviselőcsoportok közötti létszámaránynak megfelel. Ha a
képviselőcsoportok vezetői ettől az aránytól eltérően
állapodnak meg, minden képviselőcsoportnak legalább egy
képviselővel jelen kell lennie a bizottságban. Azzal, hogy
független képviselő is bizottsági taggá válhat, csak a
bizottsági tagság megszűnésének szabályozása számol: ha a
független képviselő valamelyik képviselőcsoporthoz
csatlakozik, bizottsági tagsága megszűnik. Jelenleg a nem-
frakciótagok bizottsági tagságáról tehát a képviselőcsoportok
ajánlása dönt; bizottsági részvételüket elvileg sem
garantálja semmi. Ezért az Alkotmánybíróság megállapította az
Országgyűlés alkotmányellenes mulasztását és kötelezte, hogy
a garanciális szabályokat 1998. szeptember 1.-ig alkossa meg.
A helyek arányos elosztása — többek között a bizottsági
helyek és a frakción kívüli képviselők számától is függően —
a mindenkori országgyűlés dolga. A fenti alapelv betartása
mellett is különböztetni lehet azonban aszerint, hogy a
bizottsági helyek betöltése paritásos-e avagy arányos. Az
előbbi esetre nyilván sajátos részvételi megoldást kell
találni. Rokon ezzel a problémával, hogy nem lehet a
részvételi jogokat egyformán szabályozni az olyan
bizottságokban, ahol — mint például a Házszabály szerint az
állandó bizottságokban — minden képviselő egyénileg szavaz,
és azokban, ahol csak a frakciók bírnak egy-egy szavazattal.
Az utóbbiakban a frakción kívüli képviselők részvétele nem
alkotmányos követelmény — az Alkotmányban nevesített
esetekben pedig kifejezetten kizárt.
c) A csoportalakítás szintén a képviselők Alkotmányból
levezethető joga — hiszen a frakcióalakítás is szabad
mandátumuk gyakorlásából ered. Ezt a jogot a Házszabály is
elismeri (14., 18. §). (A képviselőcsoport megalakítására
vonatkozó kötelezettség sajátosságával most nem kell
foglalkoznia az Alkotmánybíróságnak — a tárgyalt ügyhöz elég
a jogosultság megállapítása.) Mint az Alkotmánybíróság fent
kifejtette, az Országgyűlés a képviselőcsoport
intézményesítésére köteles. Ezek és a képviselőcsoport
alakítása feltételeinek meg nem felelő csoportosulások
viszonyáról alább, a 8. pontban mond véleményt az
Alkotmánybíróság.
7. A fentiek szerint az Országgyűlés megalakulásakor mindazok
a pártok képviselőcsoport alakítására jogosultak, amelyek
pártként, azaz listán (is) bejutottak a parlamentbe. A
hatékonyság elve ekkor még a választási törvény öt százalékos
küszöbe folytán érvényesül.
A képviselők jogegyenlőségéből és csoportalakítási jogából,
másrészt a pártok egyenlőségéből is következik azonban, hogy
azt a képviselői csoportosulást, amely teljesíti a (tágabb
értelemben vett) párthoz tartozás követelményét, de tagjai
egyéni választókörzetben szereztek mandátumot, szintén
megilleti a frakcióalakítás joga, feltéve, hogy az
Országgyűlés által meghatározott létszámot eléri. Ugyanaz
vonatkozik új pártok megjelenésére vagy képviseletük
vállalására a parlamentben. Az eredetileg is e minőségben
parlamentbe jutott párthoz képest az egyéni képviselők
alakította frakció nem fejezi ki eleve, feltétlenül és
elsődlegesen a választók kifejezetten a pártnak szóló
támogatását; a második esetben pedig ez nem igazolható.
Emiatt a különbség miatt a pártok egyenlősége nem
érvényesülhet mechanikusan: a nem listán, eleve pártként a
parlamentbe jutott pártok frakcióinak létrehozása
tekintetében ezért az Országgyűlés a minimális frakciólétszám
meghatározásánál nem köteles figyelemmel lenni a választási
törvény hatékonysági küszöbére, hanem elég, ha csak a
parlamenti működés hatékonyságára van figyelemmel. Nincs
tehát olyan alkotmányossági követelmény, hogy a
képviselőcsoport alakításához szükséges létszámot minden
ciklusra külön, a legkisebb, listán a parlamentbe jutott
párthoz tartozó képviselőknek az alakuló ülésen meglévő
létszámában határozza meg a Házszabály. Hiszen a mostani
határozatban kimondott elvnek is csak akkor van gyakorlati
jelentősége — s az indítványra is ez a helyzet adott okot —,
ha a választási törvény öt százalékos küszöbét túllépő párt
képviselőinek száma az egyébként ennél magasabban,
számszerűen meghatározott frakcióalakítási létszámot nem éri
el. A határozat rendelkező részében meghatározott követelmény
a választók által pártként a parlamentbe juttatott pártok
egyenlőségén alapul. Az összes, az Országgyűlésben akármilyen
módon is megjelenő pártnak szóló, általános ismérvvel
meghatározott képviselőcsoport-alakítási küszöbbel szemben,
és az összes párt egyenlőségének szemszögéből nézve ennek az
egyenlőségnek érvényesítése alkotmányosan indokolt pozitiv
diszkrimináció.
8. A csoportalakítás joga a szabad mandátumból következően
megilleti a képviselőket, s ugyancsak abból következően nem
csupán a Házszabály 18. § (1) bekezdésében példálózva
felsorolt szakmai vagy területi csoportalakításra terjed ki,
hanem a tágabb értelemben vett párthoz tartozás alapján
történő szerveződésre is, amely a frakcióalapításnak is
fogalmi ismérve. Kérdés, hogy milyen jogokat kell adni a sem
a hatékonyság, sem a kifejezetten pártnak szóló választói
támogatás által nem legitimált — azaz a frakcióalapítás egyik
küszöblétszámát sem elérő —, de egyébként pártalapon
szerveződő képviselőknek.
A hatékony működés elvéből következően az Országgyűlés nem
tekinthet el attól a különbségtől, amely a jogok és működési
feltételek biztosítása tekintetében a jelentős létszámot
kitevő független (különböző politikai nézetet valló és együtt
nem működő) képviselők, illetve a hasonló létszámú, de egy
párthoz tartozó, közös véleményt formáló és azt képviselni
kívánó országgyűlési képviselők között fennáll. Természetesen
nem kell és nem is lehet a jogi feltételeket nem teljesítő
csoportnak a frakció jogállását megadni. A képviselők
kétségtelen csoportalakítási jogát azonban itt nem lehet
azzal a "külső", a választási törvény szerinti hatékonysági
küszöbbel egyeztetni, amelyet a frakcióalakításnál alapul
vehetett az Alkotmánybíróság. Ezért ebben az esetben az
Országgyűlésnek csakis a saját működési hatékonyságára
figyelemmel lehet megállapítania azt a minimális létszámot,
amelyet a párt-alapon szervezett képviselői csoport számára
is — nyilvánvalóan alkotmányosan — előír. Ebben az esetben az
Országgyűlésnek — a pártok egyenlőségére is figyelemmel — meg
kell határoznia azokat a jogokat is, amelyek a csoportot, a
pártok képviselőcsoportjai jogainak mintájára, de csak a
csoport feladatellátásához elengedhetetlenül szükséges
mértékben megilletik.
Az említett kvázi-frakciók létjogosultságát akkor kellene
mérlegelni, ha a képviselőcsoportok létrehozása aránytalanul
magas küszöbhöz lenne kötve, vagy ha a Házszabály a frakció
minimális létszámát csakis a hatékonysági elv alapján
határozná meg, s így a pártkénti parlamentbe jutás ténye is
közömbös lenne. Ekkor merülne fel az a kérdés, hogy a
képviselőknek feltétlenül a képviselőcsoport intézményére van-
e alkotmányos igénye, avagy a közös politikai fellépéshez és
feladat-ellátáshoz nélkülözhetetlen tartalmi jogokra.
Az első lehetőség — a túl magas küszöb — azonban jelenleg nem
áll fenn, sőt a magyar pártstruktura mellett nem is
valószínű, hogy a Házszabály ilyet vezetne be. Amíg azonban
az új szabályozás meg nem születik, a kérdés fölvetése is idő
előtti. A második lehetőség, amely a Házszabály hatályos
megoldásának elve volt, éppen e határozat szerint
alkotmányellenesnek bizonyult. Mindezek alapján az
Alkotmánybíróság megállapítja, hogy jelenleg a pártpolitikai
alapon szervezett képviselői csoportoknak a frakciókéhoz
hasonló jogokkal való felruházására nincs az Országgyűlésnek
alkotmányos kötelessége.
9. Az Alkotmánybíróság a Házszabály 15. § (1) bekezdése első
mondatát, amely szerint képviselőcsoportot legalább tizenöt
képviselő alakíthat, a választások hivatalos eredménye
bejelentésének napjára visszamenő hatállyal megsemmisítette.
A Házszabály hatályos szövege szerint tehát "az ugyanazon
párthoz tartozó országgyűlési képviselők országgyűlési
tevékenységük összehangolására képviselőcsoportot hozhatnak
létre" (14. § (1) bekezdés). A 15. § (1) bekezdése megmaradt
szövege szerint pedig "a képviselő csak egy
képviselőcsoportnak lehet tagja".
A visszaható hatályú megsemmisítés következtében az
Országgyűlés alakuló ülésén az összes parlamenti
képviselettel rendelkező párt képviselőcsoportja
megalakulhat, anélkül, hogy ehhez előzőleg a Házszabályt
módosítani kellene. Erre az Alkotmánybíróság határozatát
megelőzően a hatályos Házszabály szerint az indítványozó
kivételével mindegyik parlamentben képviselt párt jogosult
volt; az alakuló ülés előkészítése is ennek megfelelően,
továbbá az Alkotmánybíróságon folyamatban lévő ügyre is
tekintettel folyt. Az Alkotmánybíróság a 15. § (1) bekezdés
visszaható hatályú megsemmisítésével az új Országgyűlés
munkájának megindulását kívánta segíteni.
Az Alkotmánybíróság rámutat arra, hogy a Házszabály vizsgált
15. §-a nem önmagában, a frakció létrehozásához előírt 15 fős
létszám miatt bizonyult alkotmányellenesnek, hanem azért,
mert a Házszabály nem volt tekintettel a választási törvény
alapján listás mandátumok szerzésére jogosulttá vált, a
választók által kifejezetten pártként támogatott pártok
sajátos jogállására és egyenlőségére. A fent — s különösen a
7. pontban — kifejtettek alapján az Országgyűlés a
Házszabályban többféleképpen is szabályozhatja a
képviselőcsoport létrehozásához szükséges létszámot: úgy is,
hogy a legkisebb, listán bejutott párt mandátumainak számát
alapul véve egységesen határozza meg a küszöböt, és úgy is,
hogy a parlamenti működés követelményeiből kiindulva
általános szabályként számszerűen, vagy az összes képviselő
létszámának százalékával meghatározott létszámot ír elő, s az
ezt el nem érő, listán mandátumot szerzett párt
frakcióalakítási jogát külön szabállyal biztosítja. Az
Alkotmánybíróság határozata nem tartalmaz határidőt a
Házszabály kiegészítésére. Amíg azonban a frakcióalapításhoz
szükséges létszámot az Országgyűlés nem határozza meg, az
Alkotmánybíróságnak ez a határozata a listán mandátumot
szerzett pártok képviselőcsoport-alakítási jogát közvetlenül
megalapozza, s az ennek alapján az Országgyűlés alakuló
ülésén meghatározható létszám — egyéb rendelkezés híján, a
pártok egyenlősége alapján — az ugyanahhoz a párthoz tartozó
képviselők frakcióalakítására általában is irányadó.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
előadó alkotmánybíró
Dr. Ádám Antal Dr. Bagi István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Németh János
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró
. |