A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló indítvány alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a települési önkormányzatok többcélú
kistérségi társulásáról szóló 2004. évi CVII. törvény
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
Az indítványozó a települési önkormányzatok többcélú
kistérségi társulásáról szóló 2004. évi CVII. törvény (a
továbbiakban: Ktt.) alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól. Véleménye szerint
a Ktt. sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdését, a 43. § (2)
bekezdését, a 44/A. § (1) bekezdés h) pontját, valamint a
44/C. §-át, továbbá a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi
LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 1. § (5) bekezdését és a
(6) bekezdés c) pontját. Az indítványozó utalt arra, hogy
korábban a köztársasági elnök kezdeményezte a még ki nem
hirdetett törvény 1. § (1), valamint (3) és (4) bekezdései
alkotmányellenességének a megállapítását. Az Alkotmánybíróság a
31/2004. (IX. 11.) AB határozatában megállapította, hogy az
elfogadott – akkor még ki nem hirdetett – törvénynek a
köztársasági elnök által megjelölt rendelkezései
alkotmányellenesek, az Országgyűlés erre figyelemmel
módosította a törvényt. Az indítványozó hangsúlyozza, hogy a
törvény és a módosítás elfogadása is az egyszerű többség
szabályai szerint történt, emiatt úgy véli, hogy ez sérti az
Alkotmány 44/C. §-ában foglalt rendelkezést, ezért javasolja a
Ktt. – tehát az egész törvény – alkotmányellenességének a
megállapítását és megsemmisítését.
II.
Az Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglalt döntését a
következő jogszabályi rendelkezésekre alapozta.
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„43. § (1) A helyi önkormányzatok alapjogai (44/A. §)
egyenlőek. Az önkormányzatok kötelezettségei eltérőek lehetnek.
(2) A helyi önkormányzati jogokat és kötelezettségeket
törvény határozza meg. Az önkormányzat hatáskörének jogszerű
gyakorlása bírósági védelemben részesül, jogai védelmében az
önkormányzat az Alkotmánybírósághoz fordulhat.”
„44/A. § (1) A helyi képviselőtestület:
(…)
h) szabadon társulhat más helyi képviselőtestülettel,
érdekeinek képviseletére önkormányzati érdekszövetséget hozhat
létre, feladatkörében együttműködhet más országok helyi
önkormányzatával, és tagja lehet nemzetközi önkormányzati
szervezetnek.”
„44/C. § A helyi önkormányzatokról szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges. Ugyanilyen szavazataránnyal
elfogadott törvényben korlátozhatók az önkormányzatok
alapjogai.”
2. Az Ötv. rendelkezései:
„1. § (5) Törvény a helyi önkormányzatnak kötelező feladat-
és hatáskört is megállapíthat. A kötelezően ellátandó
önkormányzati feladat- és hatáskörök meghatározásával
egyidejűleg az Országgyűlés biztosítja az ellátásukhoz
szükséges anyagi feltételeket, dönt a költségvetési
hozzájárulás mértékéről és módjáról.”
„(6) A helyi önkormányzat a törvény keretei között:
(…)
c) szabadon társulhat más helyi önkormányzattal, érdekeinek
képviselete és védelme céljából területi, valamint országos
érdekképviseleti szervezetbe tömörülhet, feladat- és
hatáskörében együttműködhet külföldi helyi önkormányzattal,
beléphet nemzetközi önkormányzati szervezetekbe.”
3. A Ktt. rendelkezései:
„1. § (1) A kistérségben – kivéve a fővárost és azt a
kistérséget, amelyben egy település alkot egy kistérséget –
működő települési önkormányzatok képviselő-testületei (a
továbbiakban: képviselő-testület) a kistérségi együttműködés
hosszú távú biztosítására írásbeli megállapodással (a
továbbiakban: többcélú kistérségi társulási megállapodás) a
kistérségben egy többcélú kistérségi társulást alakíthatnak. A
többcélú kistérségi társulás részt vehet a kistérség
területének összehangolt fejlesztésében (különösen: fejlesztési
tervek, programok, pályázatok készítésében, megvalósításában)
és a településfejlesztés összehangolásában, vállalhatja
kistérségi közszolgáltatások biztosítását, fejlesztését és
szervezését, valamint intézmények fenntartását. E törvény
alkalmazásában kistérségen a törvény mellékletében megjelölt
kistérséget kell érteni.”
III.
Az indítvány nem megalapozott.
1. Több alkotmánybírósági határozat külön is tárgyalta a
helyi önkormányzatok alapjogai alkotmányos szabályozásának, a
kétharmados szabályozás fő kérdéseit. Ez utóbbiakról az
Alkotmánybíróság részletesen fejtette ki álláspontját a 4/1993.
AB határozatában (ABH 1993, 49–76.) a következőként:
Hangsúlyozta, hogy a minősített többség követelménye
ugyanúgy értelmezendő „a helyi önkormányzatokról szóló
törvény elfogadására” és az önkormányzatok alapjogainak
korlátozására, mint az Alkotmány szerint kétharmados
szavazattal meghozandó többi, alapjogról vagy intézményről
szóló törvényre.
Rámutatott az Alkotmánybíróság arra is, hogy az az
értelmezés, amely szerint az önkormányzati alapjogok bárminő
korlátozásához kétharmados törvény szükséges, csak akkor lenne
helytálló, ha ezekre az alapjogokra vonatkozó minden szabályt
szintén csak minősített többséggel lehetne megalkotni. Az
Alkotmánybíróság azonban nem követi azt az értelmezést, hogy az
adott alapjog maga a minősített törvényhozás tárgya, azaz
minden vonatkozása csakis így szabályozható. Ellenkezőleg:
éppen az önkormányzati jogokról szóló határozatokban bontotta
ki az Alkotmánybíróság azt az álláspontját, hogy az
önkormányzatok nem minden joga tartozik az önkormányzatokról
szóló kétharmados törvényre, s még az alapjogoknak sem minden
korlátozása igényel minősített többséget.(ABH 1993, 69.)
A „helyi önkormányzatokról szóló törvény” elfogadásához
szükséges minősített többséget az Alkotmánybíróság mindig úgy
értelmezte, hogy az csakis az Alkotmány 44/C. §-ának közvetlen
végrehajtásaként megalkotott, ilyen című törvényre vonatkozik.
Ez a hatályos jogban a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi
LXV. törvény.(ABH 1993, 70.)
Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az Alkotmány 43. §
(2) bekezdése az önkormányzati jogokat és kötelességeket
egyszerű többségű törvényhozási tárggyá teszi; sőt, ha nem
alapjogról van szó, a kétharmados többség kérdése fel sem
merül. [37/1991. (VII. 27.) AB határozat, ABH 1991, 178.; a
47/1991. (IX. 24.) AB határozat, ABH 1991, 438.] Az
Alkotmánybíróság az 1586/B/1990/5. határozatban (ABH 1991,
608.) mondta ki először, hogy az Alkotmány 44/C. §-a nem zárja
ki, hogy az Ötv.-ben szereplő intézményre vonatkozóan további
részletes szabályokat egyszerű szavazattöbbségű törvény
tartalmazzon. Az önkormányzatokról – azok egyes jogairól és
kötelességeiről – „szólhat” tehát egyszerű többséggel hozott
törvény is. (ABH 1993. 70.) Ilyen, egyszerű többséggel
elfogadott törvény a helyi önkormányzatok társulásairól és
együttműködéséről szóló 1997. évi CXXXV. törvény is. A
kétharmados többséggel elfogadott Ötv. 41. § (3) bekezdése
pedig külön kiemeli és egyértelművé teszi, hogy törvény – tehát
egyszerű szótöbbséggel elfogadható törvény – a társulás egyes
feltételeit megállapíthatja.
2. Az Alkotmánynak az indítványozó által hivatkozott 44/C.
§-a alapján a helyi önkormányzatokról szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő képviselők kétharmadának a
szavazata szükséges. Ugyanilyen szavazataránnyal elfogadott
törvényben korlátozhatók az önkormányzatok alapjogai.
Az Alkotmány 44/C. §-a két szabályt fogalmaz meg. Az egyik
szerint a helyi önkormányzatokról szóló törvény elfogadásához
a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges. Ez a szabály – egyszerű nyelvtani értelmezés
alapján is – csak egyetlen, a helyi önkormányzatokról szóló
törvény elfogadásához szükséges, és nem bármely, az
önkormányzatokat érintő törvényi rendelkezéshez. Az Alkotmány
44/C. §-ában megfogalmazott második szabály szerint pedig az
önkormányzatok alapjogai a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazatával elfogadott törvénnyel
korlátozhatók. Az Alkotmánybíróság fent hivatkozott 4/1993.
(II. 12.) AB határozata is rámutatott már arra, hogy az
Alkotmány 44/C. § második mondata értelmező szabály: a helyi
önkormányzatokról szóló törvénnyel ellentétes, az alapjogokat
ahhoz képest korlátozó törvényt kell minősített többséggel
elfogadni. Következésképpen, ha a kétharmados többséggel
elfogadott Ötv. valamely önkormányzati alapjog korlátozását
egyszerű többséggel elfogadott törvény útján lehetővé teszi,
akkor az ezen az alapon egyszerű többséggel elfogadott
törvény mindaddig nem alkotmányellenes, amíg az Ötv.-be nem
ütközik. [4/1993. (II. 12.) AB határozat, ABH 1993, 71.;
1671/B/1991. AB határozat, ABH 1997, 558.]
3. Az indítványozó a Ktt. alkotmányellenességét az
Alkotmány 44/C. §-ára alapozva állította, vagyis úgy vélte,
hogy ez a törvény a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának igen szavazatával fogadható el, márpedig a Ktt.-
t az Országgyűlés a jelenlévő képviselők egyszerű többségének
igen szavazatával alkotta meg.
Az Alkotmánybíróságnak tehát az indítvány alapján azt
kellett vizsgálnia, hogy a Ktt. megalkotásához szükséges-e az
Országgyűlésben a kétharmados minősített többség.
Az Alkotmánybíróság megállapította: A Ktt. nem általában a
települési önkormányzatok társulási alapjogát rendezi, hanem
a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásáról
szól, tehát a társulások egyik típusának szabályait
tartalmazza.
A hatáskörcsoportokon belül a társulási jog a helyi
önkormányzatok egyik alapjoga. Az Alkotmány 43. § (1) bekezdése
szerint az önkormányzati alapjogokat a 44/A. § állapítja meg,
ezek között az (1) bekezdés h) pontja szerint a helyi
önkormányzatok alapjogainak egyike az, hogy a képviselő-
testület szabadon társulhat más képviselő-testülettel.
Az önkormányzati önállóság egyik alkotmányos garanciája a
társulási szabadság, az önállóság a társulásban. A szabad
társulás alkotmányos elvéből következik az, hogy a képviselő-
testület önállóan, szabadon, kötelezés, kényszer nélkül
dönthet úgy, hogy feladatait saját maga, önállóan látja el,
biztosítja azok ellátásához szükséges anyagi, szervezeti,
személyi és egyéb feltételeket. Szabadon, önállóan dönthet
azonban úgy is, hogy valamely közszolgáltatási feladatának
ellátásáról más képviselő-testülettel megállapodva, társulva
gondoskodik. Ez az alkotmányos alapjog magában foglalja azt
is, hogy melyik más képviselő-testülettel (képviselő-
testületekkel) hozza létre a társulást, továbbá az érintett
képviselő-testületek közösen, szabadon – a törvény keretei
között – dönthetnek a társulási megállapodás tartalmáról is.
4. Az Alkotmány 44/C. §-a alapján a jelenlévő országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazatával elfogadott törvényben
korlátozhatók az önkormányzatok alapjogai. Mivel a társulási
jog a helyi önkormányzatok egyik alapjoga az Alkotmány 44/A. §
(1) bekezdés h) pontjára hivatkozva az indítvány azt állítja,
ez az alapjog sérül, mivel a Ktt.-t egyszerű többséggel fogadta
el az Országgyűlés. Az Alkotmánybíróságnak abban kellett állást
foglalnia, hogy korlátozza-e a Ktt. a helyi önkormányzatok
szabad társulásának alkotmányos alapjogát. Ennek
megválaszolásához a Ktt. vonatkozó rendelkezéseinek az elemzése
szükséges.
A helyi önkormányzatok feladataik hatékonyabb és célszerűbb
megoldására sokféle társulást hozhatnak létre. Maga az Ötv.
is több társulási típust tárgyal (hatósági igazgatási
társulás, intézményi társulás, társult képviselő-testület,
továbbá lényegét tekintve a körjegyzőség), de az Ötv. 41. §
(1) bekezdése is hangsúlyozza, hogy a társulásnak az Ötv. 42-
44. §-aiban foglaltakon kívül más formái is lehetnek.
A Ktt. nem a helyi önkormányzatok alapjogát, hanem a
települési önkormányzatok társulásainak csak az egyik
típusát, a többcélú kistérségi társulást szabályozza.
A Ktt. 1. § (1) bekezdése szerint a kistérségben működő
települési önkormányzatok képviselő-testületei a kistérségi
együttműködés hosszú távú biztosítására írásbeli
megállapodással a kistérségben egy többcélú kistérségi
társulást alakíthatnak. (A kistérségeket a törvény melléklete
jelöli meg.) E rendelkezés egyszerű nyelvtani értelmezése
alapján megállapítható, hogy nincs kényszer, nem kötelező a
törvényben megjelölt kistérségi társulás létrehozása, hanem
az lehetőség: az érintett – a törvény mellékletében megjelölt
kistérségekhez tartozó – települési önkormányzatok képviselő-
testületei dönthetnek úgy is, hogy nem alakítanak ilyen
társulást. A kistérségi társulásban való részvételről a
települési önkormányzatok képviselő-testületei önállóan,
szabadon dönthetnek. A kötelezés, a kényszer elkerülésének
még olyan garanciáját is tartalmazza a Ktt. 1. §
(9) bekezdése, miszerint a többcélú kistérségi társulási
megállapodás jóváhagyásához, módosításához, a többcélú
kistérségi társulás megszüntetéséhez, a társuláshoz történő
csatlakozásához minden érintett képviselő-testület minősített
többségű döntése szükséges.
A Ktt. a többcélú kistérségi társulások megalakítását nem
kötelezéssel, hanem anyagi ösztönzéssel kívánja elérni. A Ktt.
2. § (2) bekezdése alapján amennyiben a többcélú kistérségi
társulás legalább az (1) bekezdés a), b), c) és r) pontokban
meghatározott feladatkörbe tartozó egyes feladat-és hatáskörök
ellátásáról gondoskodik, akkor ezekhez a központi költségvetés
az éves költségvetési törvényben ösztönző támogatást biztosít.
Az Alkotmánybíróság megállapította: a Ktt. – összhangban a
társulás szabadságának az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés h)
pontjába foglalt elvével – a többcélú kistérségi társulások
megalakítására nem tartalmaz kötelező rendelkezést, ezért nem
ellentétes az Ötv. 1. § (5) bekezdésével. Nem korlátozza a
települési önkormányzatok alkotmányos alapjogát a szabad
társulásra, ezért nem ellentétes az Alkotmány 44/A. § (1)
bekezdés h) pontjával, sem az Ötv. 1. § (6) bekezdés c)
pontjával. A Ktt. elfogadásához nem volt szükség a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatára,
következésképpen a Ktt. nem ellentétes az Alkotmány 44/C. §-
ában foglaltakkal. Az indítványozó az Alkotmány 44/C. §-ával
való vélt ellentétre építve állította a Ktt.-nek az Alkotmány
2. § (1) bekezdésével, 43. § (2) bekezdésével, 44/A. § (1)
bekezdés h) pontjával, valamint az Ötv. 1. § (5) bekezdésével,
(6) bekezdés c) pontjával való ellentétét. Az Alkotmánybíróság
nem állapította meg a Ktt. ellentétét az Alkotmány 44/C. §-
ával, s mivel az indítvány egyéb részei erre az – indítványozó
által vélt – ellentétre alapultak, az Alkotmánybíróság a
fentiek alapján az indítványt egészében elutasította.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kovács Péter
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |