Hungarian
Ügyszám:
.
335/B/2005
Előadó alkotmánybíró: Kiss László Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 335/B/2005. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2007/1856
.
A döntés kelte: Budapest, 03/20/2007
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    vizsgálatára irányuló indítvány alapján meghozta a következő

                             határozatot:

    Az   Alkotmánybíróság  a  települési  önkormányzatok   többcélú
    kistérségi   társulásáról  szóló  2004.   évi   CVII.   törvény
    alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
    irányuló indítványt elutasítja.
                                 Indokolás

                                    I.

       Az   indítványozó   a   települési   önkormányzatok   többcélú
      kistérségi  társulásáról  szóló  2004.  évi  CVII.  törvény  (a
      továbbiakban:  Ktt.) alkotmányellenességének megállapítását  és
      megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól. Véleménye szerint
      a  Ktt.  sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdését, a  43.  §  (2)
      bekezdését,  a  44/A.  § (1) bekezdés h)  pontját,  valamint  a
      44/C.  §-át, továbbá a helyi önkormányzatokról szóló 1990.  évi
      LXV.  törvény (a továbbiakban: Ötv.) 1. § (5) bekezdését  és  a
      (6)  bekezdés  c)  pontját. Az indítványozó  utalt  arra,  hogy
      korábban  a  köztársasági  elnök kezdeményezte  a  még  ki  nem
      hirdetett  törvény  1. § (1), valamint (3)  és  (4)  bekezdései
      alkotmányellenességének a megállapítását. Az Alkotmánybíróság a
      31/2004.  (IX.  11.) AB határozatában megállapította,  hogy  az
      elfogadott  –  akkor  még  ki  nem  hirdetett  –  törvénynek  a
      köztársasági     elnök     által    megjelölt     rendelkezései
      alkotmányellenesek,    az   Országgyűlés    erre    figyelemmel
      módosította  a törvényt. Az indítványozó hangsúlyozza,  hogy  a
      törvény  és  a  módosítás  elfogadása is  az  egyszerű  többség
      szabályai  szerint történt, emiatt úgy véli, hogy ez  sérti  az
      Alkotmány 44/C. §-ában foglalt rendelkezést, ezért javasolja  a
      Ktt.  –  tehát  az  egész  törvény – alkotmányellenességének  a
      megállapítását és megsemmisítését.

                                    II.

         Az Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglalt döntését  a
       következő jogszabályi rendelkezésekre alapozta.

         1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
       „2.   §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”
       „43.  §  (1)  A  helyi  önkormányzatok  alapjogai  (44/A.   §)
      egyenlőek. Az önkormányzatok kötelezettségei eltérőek lehetnek.
       (2)   A   helyi  önkormányzati  jogokat  és  kötelezettségeket
      törvény  határozza  meg. Az önkormányzat hatáskörének  jogszerű
      gyakorlása  bírósági védelemben részesül, jogai  védelmében  az
      önkormányzat az Alkotmánybírósághoz fordulhat.”
       „44/A. § (1) A helyi képviselőtestület:
       (…)
       h)   szabadon   társulhat   más  helyi   képviselőtestülettel,
      érdekeinek képviseletére önkormányzati érdekszövetséget  hozhat
      létre,   feladatkörében  együttműködhet  más   országok   helyi
      önkormányzatával,  és  tagja  lehet  nemzetközi   önkormányzati
      szervezetnek.”
       „44/C.    §   A   helyi   önkormányzatokról   szóló    törvény
      elfogadásához    a    jelenlévő    országgyűlési     képviselők
      kétharmadának  szavazata szükséges. Ugyanilyen szavazataránnyal
      elfogadott    törvényben   korlátozhatók   az    önkormányzatok
      alapjogai.”

         2. Az Ötv. rendelkezései:
       „1.  §  (5) Törvény a helyi önkormányzatnak kötelező  feladat-
      és   hatáskört   is   megállapíthat.  A  kötelezően   ellátandó
      önkormányzati    feladat-   és   hatáskörök    meghatározásával
      egyidejűleg   az   Országgyűlés  biztosítja   az   ellátásukhoz
      szükséges    anyagi   feltételeket,   dönt   a    költségvetési
      hozzájárulás mértékéről és módjáról.”
       „(6) A helyi önkormányzat a törvény keretei között:
       (…)
       c)  szabadon  társulhat más helyi önkormányzattal,  érdekeinek
      képviselete  és  védelme céljából területi,  valamint  országos
      érdekképviseleti    szervezetbe   tömörülhet,    feladat-    és
      hatáskörében  együttműködhet  külföldi  helyi  önkormányzattal,
      beléphet nemzetközi önkormányzati szervezetekbe.”

         3. A Ktt. rendelkezései:
       „1.  §  (1)  A  kistérségben – kivéve  a  fővárost  és  azt  a
      kistérséget,  amelyben egy település alkot  egy  kistérséget  –
      működő   települési   önkormányzatok  képviselő-testületei   (a
      továbbiakban:  képviselő-testület) a  kistérségi  együttműködés
      hosszú   távú   biztosítására   írásbeli   megállapodással   (a
      továbbiakban:  többcélú  kistérségi társulási  megállapodás)  a
      kistérségben egy többcélú kistérségi társulást alakíthatnak.  A
      többcélú   kistérségi   társulás  részt   vehet   a   kistérség
      területének összehangolt fejlesztésében (különösen: fejlesztési
      tervek,  programok, pályázatok készítésében,  megvalósításában)
      és   a   településfejlesztés   összehangolásában,   vállalhatja
      kistérségi  közszolgáltatások  biztosítását,  fejlesztését   és
      szervezését,  valamint  intézmények  fenntartását.  E   törvény
      alkalmazásában  kistérségen a törvény  mellékletében  megjelölt
      kistérséget kell érteni.”

                                   III.
                                     
         Az indítvány nem megalapozott.

       1.  Több  alkotmánybírósági határozat  külön  is  tárgyalta  a
      helyi  önkormányzatok alapjogai alkotmányos szabályozásának,  a
      kétharmados   szabályozás  fő  kérdéseit.  Ez  utóbbiakról   az
      Alkotmánybíróság részletesen fejtette ki álláspontját a 4/1993.
      AB határozatában (ABH 1993, 49–76.) a következőként:
         Hangsúlyozta,   hogy   a  minősített  többség   követelménye
       ugyanúgy   értelmezendő   „a  helyi  önkormányzatokról   szóló
       törvény   elfogadására”  és  az  önkormányzatok   alapjogainak
       korlátozására,   mint   az   Alkotmány   szerint   kétharmados
       szavazattal  meghozandó  többi, alapjogról  vagy  intézményről
       szóló törvényre.

       Rámutatott   az   Alkotmánybíróság  arra  is,   hogy   az   az
      értelmezés,  amely  szerint az önkormányzati alapjogok  bárminő
      korlátozásához kétharmados törvény szükséges, csak akkor  lenne
      helytálló,  ha ezekre az alapjogokra vonatkozó minden  szabályt
      szintén  csak  minősített  többséggel  lehetne  megalkotni.  Az
      Alkotmánybíróság azonban nem követi azt az értelmezést, hogy az
      adott  alapjog  maga  a  minősített törvényhozás  tárgya,  azaz
      minden  vonatkozása  csakis  így  szabályozható.  Ellenkezőleg:
      éppen  az  önkormányzati jogokról szóló határozatokban bontotta
      ki   az   Alkotmánybíróság  azt  az   álláspontját,   hogy   az
      önkormányzatok  nem  minden joga tartozik az  önkormányzatokról
      szóló  kétharmados törvényre, s még az alapjogoknak sem  minden
      korlátozása igényel minősített többséget.(ABH 1993, 69.)
       A   „helyi   önkormányzatokról  szóló  törvény”  elfogadásához
      szükséges  minősített többséget az Alkotmánybíróság mindig  úgy
      értelmezte, hogy az csakis az Alkotmány 44/C. §-ának  közvetlen
      végrehajtásaként megalkotott, ilyen című törvényre  vonatkozik.
      Ez  a hatályos jogban a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi
      LXV. törvény.(ABH 1993, 70.)
       Az  Alkotmánybíróság gyakorlata szerint  az  Alkotmány  43.  §
      (2)   bekezdése  az  önkormányzati  jogokat  és  kötelességeket
      egyszerű  többségű  törvényhozási tárggyá teszi;  sőt,  ha  nem
      alapjogról  van  szó,  a kétharmados többség  kérdése  fel  sem
      merül.  [37/1991. (VII. 27.) AB határozat, ABH  1991,  178.;  a
      47/1991.   (IX.   24.)  AB  határozat,  ABH  1991,   438.]   Az
      Alkotmánybíróság  az  1586/B/1990/5.  határozatban  (ABH  1991,
      608.)  mondta ki először, hogy az Alkotmány 44/C. §-a nem zárja
      ki,  hogy az Ötv.-ben szereplő intézményre vonatkozóan  további
      részletes   szabályokat   egyszerű   szavazattöbbségű   törvény
      tartalmazzon.  Az  önkormányzatokról – azok egyes  jogairól  és
      kötelességeiről  –  „szólhat” tehát egyszerű többséggel  hozott
      törvény   is.  (ABH  1993.  70.)  Ilyen,  egyszerű   többséggel
      elfogadott  törvény  a  helyi önkormányzatok  társulásairól  és
      együttműködéséről  szóló  1997.  évi  CXXXV.  törvény   is.   A
      kétharmados  többséggel elfogadott Ötv.  41.  §  (3)  bekezdése
      pedig külön kiemeli és egyértelművé teszi, hogy törvény – tehát
      egyszerű  szótöbbséggel elfogadható törvény – a társulás  egyes
      feltételeit megállapíthatja.

         2.  Az  Alkotmánynak az indítványozó által hivatkozott 44/C.
       §-a   alapján   a   helyi  önkormányzatokról   szóló   törvény
       elfogadásához   a   jelenlévő   képviselők   kétharmadának   a
       szavazata  szükséges.  Ugyanilyen szavazataránnyal  elfogadott
       törvényben korlátozhatók az önkormányzatok alapjogai.
         Az  Alkotmány 44/C. §-a két szabályt fogalmaz meg. Az  egyik
       szerint  a helyi önkormányzatokról szóló törvény elfogadásához
       a  jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának  szavazata
       szükséges.  Ez  a  szabály  –  egyszerű  nyelvtani  értelmezés
       alapján  is  – csak egyetlen, a helyi önkormányzatokról  szóló
       törvény   elfogadásához  szükséges,   és   nem   bármely,   az
       önkormányzatokat érintő törvényi rendelkezéshez. Az  Alkotmány
       44/C.  §-ában megfogalmazott második szabály szerint pedig  az
       önkormányzatok alapjogai a jelenlévő országgyűlési  képviselők
       kétharmadának      szavazatával     elfogadott      törvénnyel
       korlátozhatók.  Az  Alkotmánybíróság fent hivatkozott  4/1993.
       (II.  12.)  AB  határozata is rámutatott  már  arra,  hogy  az
       Alkotmány 44/C. § második mondata értelmező szabály:  a  helyi
       önkormányzatokról szóló törvénnyel ellentétes, az  alapjogokat
       ahhoz  képest  korlátozó törvényt kell  minősített  többséggel
       elfogadni.   Következésképpen,  ha  a  kétharmados  többséggel
       elfogadott  Ötv.  valamely önkormányzati alapjog  korlátozását
       egyszerű  többséggel elfogadott törvény útján lehetővé  teszi,
       akkor   az  ezen  az  alapon  egyszerű  többséggel  elfogadott
       törvény  mindaddig nem alkotmányellenes, amíg az  Ötv.-be  nem
       ütközik.  [4/1993.  (II.  12.) AB határozat,  ABH  1993,  71.;
       1671/B/1991. AB határozat, ABH 1997, 558.]

         3.   Az   indítványozó   a  Ktt.  alkotmányellenességét   az
       Alkotmány  44/C. §-ára alapozva állította, vagyis  úgy  vélte,
       hogy   ez  a  törvény  a  jelenlévő  országgyűlési  képviselők
       kétharmadának igen szavazatával fogadható el, márpedig a Ktt.-
       t  az Országgyűlés a jelenlévő képviselők egyszerű többségének
       igen szavazatával alkotta meg.
         Az   Alkotmánybíróságnak  tehát  az  indítvány  alapján  azt
       kellett vizsgálnia, hogy a Ktt. megalkotásához szükséges-e  az
       Országgyűlésben a kétharmados minősített többség.
         Az  Alkotmánybíróság megállapította: A Ktt. nem általában  a
       települési  önkormányzatok társulási alapjogát rendezi,  hanem
       a  települési  önkormányzatok többcélú kistérségi társulásáról
       szól,   tehát   a   társulások  egyik   típusának   szabályait
       tartalmazza.
       A   hatáskörcsoportokon  belül  a  társulási   jog   a   helyi
      önkormányzatok egyik alapjoga. Az Alkotmány 43. § (1) bekezdése
      szerint  az önkormányzati alapjogokat a 44/A. § állapítja  meg,
      ezek   között  az  (1)  bekezdés  h)  pontja  szerint  a  helyi
      önkormányzatok  alapjogainak  egyike  az,  hogy  a   képviselő-
      testület szabadon társulhat más képviselő-testülettel.
         Az  önkormányzati önállóság egyik alkotmányos  garanciája  a
       társulási  szabadság,  az önállóság a  társulásban.  A  szabad
       társulás  alkotmányos elvéből következik az, hogy a képviselő-
       testület   önállóan,  szabadon,  kötelezés,  kényszer   nélkül
       dönthet  úgy, hogy feladatait saját maga, önállóan  látja  el,
       biztosítja  azok  ellátásához  szükséges  anyagi,  szervezeti,
       személyi  és  egyéb feltételeket. Szabadon,  önállóan  dönthet
       azonban  úgy  is,  hogy valamely közszolgáltatási  feladatának
       ellátásáról  más képviselő-testülettel megállapodva,  társulva
       gondoskodik.  Ez az alkotmányos alapjog magában  foglalja  azt
       is,   hogy   melyik   más  képviselő-testülettel   (képviselő-
       testületekkel)  hozza létre a társulást, továbbá  az  érintett
       képviselő-testületek közösen, szabadon  –  a  törvény  keretei
       között – dönthetnek a társulási megállapodás tartalmáról is.
         
       4.  Az  Alkotmány 44/C. §-a alapján a jelenlévő  országgyűlési
      képviselők  kétharmadának  szavazatával  elfogadott  törvényben
      korlátozhatók  az önkormányzatok alapjogai. Mivel  a  társulási
      jog a helyi önkormányzatok egyik alapjoga az Alkotmány 44/A.  §
      (1)  bekezdés h) pontjára hivatkozva az indítvány azt  állítja,
      ez az alapjog sérül, mivel a Ktt.-t egyszerű többséggel fogadta
      el az Országgyűlés. Az Alkotmánybíróságnak abban kellett állást
      foglalnia,  hogy  korlátozza-e a Ktt.  a  helyi  önkormányzatok
      szabad     társulásának    alkotmányos     alapjogát.     Ennek
      megválaszolásához a Ktt. vonatkozó rendelkezéseinek az elemzése
      szükséges.
         A  helyi önkormányzatok feladataik hatékonyabb és célszerűbb
       megoldására  sokféle társulást hozhatnak létre. Maga  az  Ötv.
       is   több   társulási  típust  tárgyal  (hatósági   igazgatási
       társulás,  intézményi  társulás,  társult  képviselő-testület,
       továbbá  lényegét tekintve a körjegyzőség), de az Ötv.  41.  §
       (1)  bekezdése is hangsúlyozza, hogy a társulásnak az Ötv. 42-
       44. §-aiban foglaltakon kívül más formái is lehetnek.
         A  Ktt.  nem  a  helyi  önkormányzatok  alapjogát,  hanem  a
       települési   önkormányzatok  társulásainak   csak   az   egyik
       típusát, a többcélú kistérségi társulást szabályozza.
         A  Ktt.  1.  §  (1) bekezdése szerint a kistérségben  működő
       települési  önkormányzatok képviselő-testületei  a  kistérségi
       együttműködés     hosszú    távú    biztosítására     írásbeli
       megállapodással   a   kistérségben  egy  többcélú   kistérségi
       társulást  alakíthatnak. (A kistérségeket a törvény melléklete
       jelöli  meg.)  E  rendelkezés egyszerű  nyelvtani  értelmezése
       alapján  megállapítható, hogy nincs kényszer, nem  kötelező  a
       törvényben  megjelölt kistérségi társulás  létrehozása,  hanem
       az  lehetőség: az érintett – a törvény mellékletében megjelölt
       kistérségekhez tartozó – települési önkormányzatok  képviselő-
       testületei  dönthetnek  úgy  is,  hogy  nem  alakítanak  ilyen
       társulást.  A  kistérségi  társulásban  való  részvételről   a
       települési   önkormányzatok   képviselő-testületei   önállóan,
       szabadon  dönthetnek.  A  kötelezés, a kényszer  elkerülésének
       még   olyan   garanciáját  is  tartalmazza   a   Ktt.   1.   §
       (9)  bekezdése,  miszerint  a  többcélú  kistérségi  társulási
       megállapodás   jóváhagyásához,   módosításához,   a   többcélú
       kistérségi  társulás  megszüntetéséhez, a társuláshoz  történő
       csatlakozásához minden érintett képviselő-testület  minősített
       többségű döntése szükséges.
       A  Ktt.  a  többcélú  kistérségi társulások megalakítását  nem
      kötelezéssel, hanem anyagi ösztönzéssel kívánja elérni. A  Ktt.
      2.  §  (2)  bekezdése alapján amennyiben a többcélú  kistérségi
      társulás  legalább az (1) bekezdés a), b), c) és  r)  pontokban
      meghatározott feladatkörbe tartozó egyes feladat-és  hatáskörök
      ellátásáról  gondoskodik, akkor ezekhez a központi költségvetés
      az éves költségvetési törvényben ösztönző támogatást biztosít.
       Az  Alkotmánybíróság megállapította: a Ktt.  –  összhangban  a
      társulás  szabadságának az Alkotmány 44/A. §  (1)  bekezdés  h)
      pontjába  foglalt  elvével – a többcélú  kistérségi  társulások
      megalakítására nem tartalmaz kötelező rendelkezést,  ezért  nem
      ellentétes  az  Ötv. 1. § (5) bekezdésével.  Nem  korlátozza  a
      települési  önkormányzatok  alkotmányos  alapjogát   a   szabad
      társulásra,  ezért  nem  ellentétes az Alkotmány  44/A.  §  (1)
      bekezdés  h)  pontjával,  sem az Ötv.  1.  §  (6)  bekezdés  c)
      pontjával.  A Ktt. elfogadásához nem volt szükség  a  jelenlévő
      országgyűlési     képviselők     kétharmadának     szavazatára,
      következésképpen  a Ktt. nem ellentétes az Alkotmány  44/C.  §-
      ában  foglaltakkal. Az indítványozó az Alkotmány  44/C.  §-ával
      való  vélt  ellentétre építve állította a Ktt.-nek az Alkotmány
      2.  §  (1)  bekezdésével, 43. § (2) bekezdésével, 44/A.  §  (1)
      bekezdés  h) pontjával, valamint az Ötv. 1. § (5) bekezdésével,
      (6)  bekezdés c) pontjával való ellentétét. Az Alkotmánybíróság
      nem  állapította  meg a Ktt. ellentétét az Alkotmány  44/C.  §-
      ával,  s mivel az indítvány egyéb részei erre az – indítványozó
      által  vélt  –  ellentétre  alapultak,  az  Alkotmánybíróság  a
      fentiek alapján az indítványt egészében elutasította.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                  Dr. Balogh Elemér      Dr. Bragyova András
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró
                                       
                  Dr. Harmathy Attila       Dr. Holló András
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró
                                       
                  Dr. Kiss László           Dr. Kovács Péter
                  előadó alkotmánybíró         alkotmánybíró
                                       
                  Dr. Paczolay Péter    Dr. Trócsányi László
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        335/B/2005
        Date of the decision:
        .
        03/20/2007
        .
        .