A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló bírói kezdeményezés tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi
XXII. törvény 33. § (3), (4), (5) és (7) bekezdései
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló bírói kezdeményezést elutasítja.
Indokolás
I.
1. A Fővárosi Munkaügyi Bíróság az Alkotmánybíróságról szóló
1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 38. § (1)
bekezdése alapján, az előtte folyamatban lévő 7. M. 3849/2000.
számú eljárás felfüggesztése mellett kezdeményezte a Munka
Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban:
Mt.) 33. § (3), (4), (5) és (7) bekezdéseinek alkotmányossági
vizsgálatát és megsemmisítését.
A bírói kezdeményezés alapját adó perben a felperes, valamint a
II. és III. rendű alperesek valamennyien az I. rendű alperesi
munkáltatónál képviselettel rendelkező reprezentatív
szakszervezetek. Az alperesek az I. rendű alperes
munkavállalóit érintő 1999. évi bérfejlesztés és a kollektív
szerződés időbeni hatályának 1999. december 31-ig történő
kiterjesztése tárgyában „kollektív szerződés erejű”
megállapodást írtak alá, amelyhez a felperesi szakszervezet nem
csatlakozott. A felperes keresetében a megállapodás
érvénytelenségének megállapítását kérte arra hivatkozva, hogy a
szerződő felek a megállapodás megkötésekor figyelmen kívül
hagyták az Mt. 33. § (4) bekezdésében foglalt, a reprezentatív
szakszervezetek kollektív szerződéskötésének együttességét
kötelezően előíró szabályát.
2. Az indítványozó bíró szerint az Mt. támadott rendelkezései
sértik az Alkotmány 4. §-át, amely szerint: „A szakszervezetek
és más érdekképviseletek védik és képviselik a munkavállalók, a
szövetkezeti tagok és a vállalkozók érdekeit”. Az indítványozó
kifejti: a szakszervezetek alkotmányos védelme a jogalkotással
szemben követelményt támaszt olyan garanciális szabályok
megalkotására, amelyek biztosítják, hogy a szakszervezetek az
Alkotmányban biztosított jogaikat társadalmi rendeltetésüknek
megfelelően, ténylegesen gyakorolhassák. Másfelől a
szabályozásnak biztosítania kell azt is, hogy a szakszervezeti
képviselet valóban a munkavállalók érdekében történjék, ezért
még a lehetőségét is ki kell zárni annak, hogy a szakszervezeti
képviselet a munkavállalói érdekektől elszakadjon, és öncélúvá
válhasson. Az indítványozó szerint a támadott szabályok a fenti
követelményeknek nem felelnek meg, mert eltérést engednek az
Mt. 33. § (2) bekezdésében megfogalmazott „általános többségi
elv” alól. Az Mt. 33. § (2) bekezdése a szakszervezetet
feljogosítja a kollektív szerződés megkötésére, ha jelöltjei az
üzemi tanács-választáson a leadott szavazatok több mint felét
megszerezték. A támadott, több szakszervezet szerződéskötésére
írt rendelkezések viszont nem biztosítják, hogy az – egyedül
vagy együttesen – többségi támogatottsággal rendelkező
szakszervezet(ek), a kollektív szerződést a kisebbség akarata
ellenére is, minden esetben megköthessék a munkáltatóval.
Az indítványozó szerint az Mt. 33. § (3) bekezdése – amely több
szakszervezet munkahelyi képviselete esetén kizárólag
együttesen engedi a szakszervezetek szerződéskötését – az Mt.
33. § (4) és (5) bekezdésével való összevetés alapján mutat
alkotmányellenességet azáltal, hogy „adott esetben” lehetővé
teszi, hogy akár egyetlen, „elenyésző kisebbségben lévő
szakszervezet”, véglegesen megakadályozza a kollektív szerződés
megkötését.
Az Mt. 33. § (4) bekezdését az indítványozó azért tartja
alkotmányellenesnek, mert azáltal, hogy a reprezentatív
szakszervezetek számára csak együttesen engedi a
szerződéskötést, lehetővé teszi, hogy egyetlen, „relatíve”
kisebb támogatottságú reprezentatív szakszervezet
megakadályozza a „meghatározó” többségi támogatottsággal
rendelkező többi reprezentatív szakszervezet szerződéskötését.
Az indítványozó kifogásolja azt is, hogy a törvény a
reprezentatív szakszervezetek számára nem biztosítja azt a
lehetőséget, hogy a munkavállalók hozzájárulásával kössék meg a
kollektív szerződést, amennyiben nem rendelkeznek a
szerződéskötéshez előírt támogatottsággal (jelöltjeik az üzemi
tanács-választáson együttesen nem szerezik meg a leadott
szavazatok több mint felét). Sérelmezi továbbá az indítványozó
azt is, hogy a törvény nem rendelkezik „a kollektív
szerződéskötési jogosultság azon eseteire amikor egy vagy több
kisebb – nem reprezentatív – szakszervezet mellett működő
egyetlen reprezentatív szakszervezet támogatottsága: az 50%-ot
meghaladja, de a 65%-ot nem éri el, a 65%-ot eléri, de –
értelemszerűen – nem éri el a 100 százalékot”.
Az indítványozó álláspontja szerint az Mt. 33. § (5) bekezdése,
amely a reprezentatív szakszervezetek konszenzusa hiányában a
65%-ot meghaladó támogatottsággal rendelkező szakszervezetet
egyedül jogosítja szerződéskötésre, „önmagában is
alkotmányellenes rendelkezés”, mert „(…) egyrészt útját állja
annak, hogy a kisebb támogatottságú szakszervezet mellett
egyedül köthessen a kétharmados támogatottságot elnyerő
szakszervezet kollektív szerződést, mint egyedüli reprezentatív
szakszervezet”. Másrészt útját állja annak is, hogy „a 65%-os –
vagy ezt meghaladó – támogatottságú reprezentatív szakszervezet
egy másik reprezentatív szakszervezettel együttesen köthessen
kollektív szerződést”. Ez a rendelkezés az együttesen fellépni
szándékozó szakszervezeteket megfosztja az Alkotmányban
biztosított joguk gyakorlásától, elzárja őket a hatékony
érdekképviselet ellátásának lehetőségétől. Az Alkotmány 4. §-a
sérelme fennáll továbbá amiatt is, mert a fenti rendelkezés
„megkülönböztetést tesz a munkavállalók, illetve egyes
csoportjai szerint szakszervezeti hovatartozásuk alapján”, a
szakszervezeteknek ugyanis nem csak saját tagságuk, hanem
valamennyi munkavállaló érdekei szem előtt tartásával kell
megkötniük a szerződést a munkáltatóval.
Az indítványozó érvelése szerint a támadott szabályozás azért
is alkotmánysértő, mert egyes esetekben lehetőséget teremt
arra, hogy a szerződéskötés a munkáltatóval esetlegesen
összejátszó kisebbség akarata folytán „véglegesen”
meghiúsuljon. Az indítványozó – a támadott szabályok
alkotmányellenességének alátámasztására – felhívta az Mt.-nek a
kollektív szerződés felmondására vonatkozó 39. § (1) bekezdését
is, amely szerint a felmondásra – eltérő megállapodás hiányában
– a szerződéskötő felek jogosultak; e rendelkezés
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
azonban nem tett indítványt.
3. Az Alkotmánybíróság az eljárás során – az indítvánnyal
kapcsolatos észrevételei megtétele érdekében – megkereste a
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi minisztert.
II.
A bírói kezdeményezésben megjelölt és az elbírálásnál
figyelembe vett jogszabályok:
Az Alkotmány rendelkezései:
„4. § A szakszervezetek és más érdekképviseletek védik és
képviselik a munkavállalók, a szövetkezeti tagok és a
vállalkozók érdekeit.”
Az Mt. rendelkezései:
„29. § (1) A 23. §-ban biztosított jog a munkáltatónál
reprezentatívnak minősülő szakszervezetet illeti meg. A
reprezentatívnak nem minősülő szakszervezetet is megilleti a
23. § szerinti kifogás joga, ha a munkáltatói intézkedés
(mulasztás) jogszabályban foglalt rendelkezést sért.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában reprezentatívnak azt a
szakszervezetet kell tekinteni, amelynek jelöltjei az üzemi
tanács-választáson a leadott szavazatok legalább tíz százalékát
megszerzik. Ha a munkáltatónál több üzemi tanácsot választanak,
a reprezentativitás meghatározásakor az egyes üzemi tanács-
választásokon elért eredményeket össze kell számítani.
Reprezentatívnak kell tekinteni azt a szakszervezetet is,
amelynek a munkáltató azonos foglalkozási csoporthoz
(szakmához) tartozó munkavállalóinak legalább kétharmada a
tagja.
(3) Reprezentativitás meghatározásánál, ha az üzemi tanács-
választás az 51. § (5) bekezdése alapján érvénytelen, a
választás első fordulóját kell figyelembe venni.”
„32. § Kollektív szerződés kötésére az a szakszervezet, illetve
az a munkáltatói érdekképviseleti szervezet jogosult, amely
érdekképviseleti tevékenységében a kollektív szerződést kötő
másik féllel szemben független. (…)”
„33. § (1) A munkáltatónál egy kollektív szerződés köthető.
(2) A szakszervezet – a (3)–(5) bekezdésben foglalt eltéréssel
– jogosult a munkáltatóval a kollektív szerződést megkötni, ha
jelöltjei az üzemi tanács-választáson a leadott szavazatok több
mint felét megszerezték.
(3) Ha a munkáltatónál több szakszervezet rendelkezik
képviselettel, a kollektív szerződést valamennyi szakszervezet
együttesen kötheti meg. Ennek feltétele, hogy e szakszervezetek
jelöltjei az üzemi tanács-választáson együttesen megszerezzék a
leadott szavazatok több mint felét.
(4) Ha a szakszervezetek együttes kollektívszerződés-kötése a
(3) bekezdés alapján nem lehetséges, a reprezentatív
szakszervezetek [29. § (2) bekezdés] együttesen kötik meg a
kollektív szerződést, feltéve, ha e szakszervezetek jelöltjei
az üzemi tanács-választáson együttesen megszerezték a leadott
szavazatok több mint felét.
(5) Ha a reprezentatív szakszervezetek együttes kollektív
szerződéskötése nem lehetséges, a kollektív szerződést a
munkáltatóval az a szakszervezet kötheti meg, amelynek
jelöltjei az üzemi tanács-választáson együttesen a leadott
szavazatok több mint hatvanöt százalékát megszerezték.
(6) Ha a (2), illetve (3) bekezdésben foglalt esetben a
szakszervezet, illetve a szakszervezetek jelöltjei az üzemi
tanács-választáson a szavazatok több mint felét nem szerzik
meg, a kollektív szerződés megkötésére irányuló tárgyalást le
lehet folytatni, de a kollektív szerződés megkötéséhez
szükséges a munkavállalók jóváhagyása. A munkavállalóknak erről
szavazni kell. A szavazás akkor érvényes, ha ezen az üzemi
tanács választására jogosult munkavállalók több mint fele részt
vesz.
(7) A (2)–(5) bekezdésben foglalt támogatottság
meghatározásakor a 29. § (2)–(3) bekezdésének előírásait
megfelelően alkalmazni kell.
(8) A kollektív szerződés megkötésére irányuló tárgyaláson a
munkáltatónál képviselt valamennyi szakszervezet részt vehet,
és a tárgyalások eredményessége érdekében köteles
együttműködni.”
„37. § (1) A kollektív szerződés megkötésére irányuló
tárgyalási ajánlatot – a (2) bekezdésben foglaltak
figyelembevételével – egyik fél sem utasíthatja vissza.
(2) Az (1) bekezdés rendelkezését a munkáltatóra akkor kell
alkalmazni, ha az ajánlatot tevő szakszervezet az Mt. 29. § (2)
bekezdése szerint reprezentatívnak minősül.
(5) A munkáltató – a szükséges adatok rendelkezésre bocsátása
mellett – évente köteles javasolni a szerződéskötésre jogosult
szakszervezetnek a munka díjazásával kapcsolatos szabályok
kollektív szerződésben történő rendezését.”
III.
Az indítvány nem megalapozott.
A bírói kezdeményezés alapján az Alkotmánybíróságnak abban a
kérdésben kellett állást foglalnia, hogy az Alkotmány 4. §-ában
foglalt, a szakszervezetek és más érdekképviseletek feladatait
tartalmazó rendelkezéséből levezethető-e a kollektív
szerződéskötéshez – mint a szakszervezeti érdekképviselet és
védelem egyik formája gyakorlásához – való jogosultság,
konkrétan: több szakszervezet munkahelyi képviselete esetén a
szerződéskötési jogosultság feltételeit szabályozó, az Mt. 33.
§ (3)–(5) és (7) bekezdéseiben foglalt rendelkezések az
indítványban felhozott érvek alapján sértik-e az Alkotmány 4. §-
át.
1. A szakszervezetek és más érdekképviseletek működésének
alkotmányos kereteit az Alkotmány 4. §-a, a 63. § (1) bekezdése
és a 70/C. § (1) bekezdésének rendelkezései adják meg. Az
egyesülési szabadság és az érdekvédelmi szervezetek
alakításához való alkotmányos alapjogok alapján létrehozott
szervezetek működésének alkotmányosságával az Alkotmánybíróság
több határozatában foglalkozott.
Az Alkotmánybíróság a 24/1990. (XI. 8.) AB határozatában (ABH
1990, 115, 118.) a munkavállalói érdekképviseletet ellátó
különböző szervezetek alkotmányos feladatáról fejtette ki
álláspontját. Határozatában megállapította, hogy a
szakszervezetek kitüntetett szerepet játszanak az Alkotmány
70/C. §-ában foglalt gazdasági érdekek védelme, valamint a
sztrájkjog gyakorlása terén. E funkciójuk közvetlenül
kapcsolódik az Alkotmány preambulumában szereplő szociális
piacgazdaság megvalósulásához. Ennyiben a szakszervezetek léte
és működése a tagok magánérdekein túlmutató alkotmányos célt is
szolgál.
A szakszervezetek Alkotmányban nevesített feladatai ellátásához
biztosított jogi eszközöket túlnyomórészt az Mt. szabályai
rögzítik.
A bírói indítvánnyal érintett, ún. munkaszervezeti szintű
kollektív szerződés – jogi természetét tekintve – egyfelől a
munkáltató és a szakszervezet megállapodása, amelyet a felek a
munkaviszonyból származó jogok és kötelezettségek, ezek
gyakorlásának rendje, valamint a felek közötti
kapcsolatrendszer tárgyában kötnek. A vizsgált jogintézmény
másfelől munkaviszonyra vonatkozó szabály, sajátos munkajogi
jogforrás, amely az Mt.-ben foglalt szabályoktól – a vonatkozó
jogszabályi kötöttségek megtartásával – széles körben tesz
lehetővé eltéréseket (Mt. 13. §, 30. §).
A kollektív alku folyamatában, illetve a speciális
szabályzórendszer megalkotása során a munkavállalói érdekek
érvényesülését a szakszervezetek biztosítják, e tevékenységük
az Alkotmány 4. §-ban meghatározott feladatkörbe tartozó elemet
képez.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a jogintézmény
szabályozásának alkotmányossági szempontú vizsgálatánál
lényeges körülmény a kollektív szerződés rendeltetése és a
munkajogi viszonyok szabályozásban játszott szerepe: a
jogalkotó a munkavállalók szervezetei és a munkáltató számára e
jogintézményen keresztül részvételt biztosít a munkafeltételek
és körülmények alakításában, amely részvétel összefüggésben áll
a munkavállalóknak és a munkáltatóknak az Alkotmány 54. § (1)
bekezdéséből következő önrendelkezési jogával.
A kollektív szerződés jogintézménye jelentőségének
elismeréseként az Alkotmánybíróság már egy korai határozatában
leszögezte: ”(…) a munka világában a kollektív szerződés
kiemelkedő szerepet tölt be a munkáltatók és a munkavállalók
közötti kapcsolat, valamint a munkaviszony lényeges elemeinek
szabályozása révén. A megkötésére jogosultak konszenzusa
alapján létrejött kollektív szerződések, illetőleg az általa
szabályozott viszonyok stabilitásához, kiszámíthatóságához a
feleknek fontos érdeke fűződik.” (1061/B/1990. AB határozat,
ABH 1991, 535, 536.)
2. Az Alkotmánybíróság eljárása során figyelemmel volt arra is,
hogy az Mt. támadott rendelkezései olyan törvényi szabályozás
részét képezik, amely összhangban kell, hogy álljon a
Magyarország által A szervezkedési jog és a kollektív
tárgyalási jog elveinek alkalmazásáról szóló, a Nemzetközi
Munkaügyi Konferencia 1949. évi 32. ülésszakán elfogadott 98.
számú Egyezményben vállalt kötelezettségekkel. A Magyarországra
nézve 1958. június 6. napján hatályba lépett, a 2000. évi LV.
törvénnyel kihirdetett Egyezmény 4. Cikke szerint: „Amennyiben
szükséges, a nemzeti feltételeknek megfelelő intézkedéseket
kell foganatosítani a munkaadók és munkaadói szervezetek,
valamint a munkavállalók szervezetei közötti önkéntes
tárgyalási eljárások teljes körű fejlesztésének és
kihasználásának bátorítására és elősegítésére, a
foglalkoztatási és munkafeltételek kollektív szerződések által
történő szabályozása céljából.”
Hasonló kötelezettségvállalást fogalmaz meg a részes államok
számára a Magyarországon az 1999. évi C. törvénnyel kihirdetett
Európai Szociális Karta 6. cikk 2. pontja, amelynek értelmében
a Szerződő Felek „ahol szükséges és helyénvaló, ott támogatják
a munkaadók vagy munkaadói szervezetek és a dolgozói
szervezetek közötti önkéntes tárgyalási mechanizmusokat a
munkafeltételek és körülmények kollektív szerződések általi
szabályozása céljából”.
3. Az indítványozó bíró az Alkotmány 4. §-ának sérelmét a több
szakszervezet kollektív szerződőképességének feltételrendszerét
szabályozó, az Mt. 33. § (3)–(5) és (7) bekezdésében foglalt
rendelkezésekkel összefüggésben állította.
Az Mt. 33. § (3) bekezdése a munkáltatónál képviselettel
rendelkező valamennyi szakszervezetet együttesen jogosítja a
kollektív szerződés megkötésére, amennyiben a szakszervezetek
jelöltjei az üzemi tanács-választáson együttesen megszerezték a
munkavállalók által leadott szavazatok több mint felét. A
támogatottsági feltétel teljesülésének hiányában a
szakszervezetek az Mt. 33. § (6) bekezdése alapján a
szerződéskötésre irányuló tárgyalásokat lefolytathatják a
munkáltatóval, a szerződés megkötéséhez azonban a munkavállalók
jóváhagyása szükséges. Ha a szakszervezetek a kollektív
szerződés megkötését illetően nem jutnak megegyezésre, úgy a
szerződést az Mt. 33. § (4) bekezdése alapján a munkáltatónál
képviselettel rendelkező reprezentatív szakszervezetek
együttesen köthetik meg a munkáltatóval, amennyiben jelöltjeik
az üzemi tanács-választáson együttesen megszerezték a leadott
szavazatok több mint felét. A reprezentatív szakszervezetekre
írott támogatottsági feltétel teljesülése hiányában nincs
további törvényi lehetőség a szerződés megkötésére; megegyezés
hiányában az Mt. 33. § (5) bekezdése egyedül azt a
szakszervezetet jogosítja a szerződés megkötésére, amelynek
jelöltjei az üzemi tanács-választáson a leadott szavazatok több
mint hatvanöt százalékát megszerezték. Az Mt. 33. § (7)
bekezdése a 33. § (2)–(5) bekezdésekben foglalt támogatottság
meghatározása során az Mt. 29. § (2) és (3) bekezdése
előírásait (a szakszervezetek reprezentativitása
meghatározásának szabályait) rendeli megfelelően alkalmazni.
Az indítványozó azt kifogásolta, hogy az egymással szorosan
összefüggő rendelkezések alkalmazása során – a munkáltatónál
képviselettel rendelkező szakszervezetek számától,
támogatottságuk mértékétől és szerződéskötési akaratuktól
függően – előállhat az a helyzet, hogy a kollektív szerződés
tartalmának meghatározásában és végső soron a szerződés
létrejöttében a munkavállalók „elenyésző” kisebbségének
támogatását élvező egy vagy több nem reprezentatív
szakszervezet, vagy a munkavállalók „relatíve” kisebbségi
támogatását élvező egy vagy több reprezentatív szakszervezet
akarata válik döntővé. [Az utóbbi helyzet állt elő az indítvány
alapját adó perben is, amelyben az együttesen a munkavállalók
többségi (63,52 százaléka) támogatottságával rendelkező két
reprezentatív szakszervezet és a munkáltató által megkötött
kollektív szerződés érvényességét egyetlen kisebb (13,94
százalék) támogatottságú reprezentatív szakszervezet
kérdőjelezi meg.]
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a támadott
rendelkezéseknek az Alkotmány 4. §-ába ütközés miatti
alkotmányellenességét az indítványban hivatkozott okok miatt
nem lehet megállapítani.
Az Alkotmánybíróság a 8/1990. (IV. 23.) AB határozatában az Mt.-
nek a szakszervezetek meghatalmazás nélküli képviseleti jogát
biztosító rendelkezését az Alkotmány 54. § (1) bekezdésének –
az emberi méltósághoz való jogból levezetett önrendelkezési jog
– sérelme miatt ítélte alkotmányellenesnek. E határozatában
megállapította, hogy az Alkotmány 4. §-a „(…) a
szakszervezeteknek a korábbi alkotmányszövegben is szereplő
érdekvédelmi és képviseleti jogát terjeszti ki más
érdekképviseleti szervekre. Ugyanakkor sem ez a szabály, sem a
70/C. § (1) bekezdésének a szakszervezet és egyéb
érdekképviselet alapításának szabadságát tartalmazó
rendelkezése nem foglal magában előírást az érdekvédelmi és
képviseleti tevékenység tartalmára vonatkozóan”. [ABH 1990, 42,
44.]
A szakszervezetek képviseleti jogosultságának terjedelmével
összefüggésben az Alkotmány 4. §-ának sérelmét állító indítvány
elbírálása során hasonlóan érvelt az Alkotmánybíróság a
61/B/2004. AB határozatban (ABK 2004. február 130, 132.).
Az indítványozó álláspontjával ellentétben az Alkotmány
általános rendelkezései között szereplő 4. §-ából nem
következik, hogy a kollektív szerződéskötés akár az egyes
munkavállalók, vagy a munkavállalók részvételével létrejött
érdekképviseleti szervek alkotmányos alapjogát képezné.
Kétségtelen, hogy a kollektív szerződés – mint a
munkafeltételek és körülmények alakításában való munkavállalói
részvételt biztosító jogintézmény – a munkavállalók
érdekvédelmi célú szervezkedésének, a közösségi
érdekérvényesítésnek, a sztrájk mellett a legfontosabb eszköze.
Az Alkotmány azonban nem nevesít olyan tételt, amelynek alapján
szakszervezetek kollektív szerződéskötésre való jogosultsága,
illetve a munkafeltételek kollektív szerződésben való rendezése
önálló alkotmányos alapjogként, vagy önálló alkotmányos jogként
lenne felfogható.
A szakszervezetek és más érdekképviseletek feladatait rögzítő
alkotmányos szabály – amint azt az Alkotmánybíróság a fent
hivatkozott határozataiban kifejtette – az érdekvédelmi és
képviseleti tevékenység tartalmáról, különböző formáiról nem
tartalmaz rendelkezést.
Az Alkotmány 4. §-ának sérelme azon az alapon sem állapítható
meg, hogy a szabályozás alapján a kisebbségi támogatottsággal
rendelkező, egy vagy több szakszervezet érdekérvényesítése és
akarata, esetlegesen a munkáltatóval való „összejátszása”
meggátolhatja, hogy a többségi támogatottságú, egy vagy több
szakszervezet a kollektív szerződést megkösse a munkáltatóval.
Az Alkotmány indítványozó által felhívott 4. §-ából nem
származik jogalkotói kötelezettség arra vonatkozóan, hogy a
kollektív szerződés létrehozására irányuló eljárás, konkrétan a
szakszervezetek szerződéskötési képességének szabályozása során
a hivatkozott „demokratikus többség” (azaz az egyszerű többség)
elve érvényesüljön. A támadott szabályok
alkotmányellenességének megállapítására nem ad okot továbbá az
sem, hogy a jogosultságot a szerződéskötésre jogosítottak
valamelyike rendeltetésellenesen is gyakorolhatja.
Az Alkotmánybíróság az ötven országgyűlési képviselőnek az
Abtv. 21. § (1) bekezdésében biztosított előzetes normakontroll
kezdeményezési jog alkotmányossági felülvizsgálata során nem
állapított meg alkotmányellenességet amiatt, hogy e jogát egy
parlamenti kisebbség a törvényhozási folyamat lassítása, vagy
ellehetetlenítése céljából obstrukciós eszközként használhatja:
„A visszaélés elvi lehetősége (…) nem teszi e hatáskört
alkotmányellenessé.” [66/1997. (XII. 29.) AB határozat, ABH
1997, 397, 408–409.]
Az Alkotmánybíróság fent idézett határozatából is kitűnő
álláspontja az, hogy a jogszabályok által biztosított
jogosultságok visszaélésszerű alkalmazhatóságának lehetősége
önmagában nem alapozza meg a jogosultságot szabályozó
rendelkezés alkotmányellenességének megállapítását.
Az indítványozó ebben a körben tett megállapításaival
kapcsolatban az Alkotmánybíróság kitér arra, hogy a kifogásolt
szabályok társadalmi rendeltetésüknek megfelelő gyakorlását a
bírói kezdeményezés alapját képező perben tárgyalt igény
keletkezésekor hatályos Mt. több garanciális rendelkezése
hivatott biztosítani. A támadott rendelkezések visszaélésszerű
alkalmazásának kizárása érdekében a jogalkotó megfogalmazza az
Mt.-ben biztosított jogok rendeltetésellenes gyakorlásának
általános tilalmát (Mt. 4. §), kifejezetten kizárja továbbá a
kollektív szerződéskötésből azt a felet, amelyik
érdekképviseleti tevékenységében a másik féllel szemben nem
független (Mt. 32. §), a kollektív szerződés megkötésére
irányuló tárgyalásokon résztvevő szakszervezetekre pedig a
tárgyalások eredményességének előmozdítása érdekében
együttműködési kötelezettséget ró [Mt. 33. § (8) bekezdés].
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az Alkotmány 4. §-ának
az indítványban hivatkozott ok miatti sérelme abban a
szélsőséges esetben lenne megállapítható, ha a jogalkotó a
szakszervezetek alkotmányban írt feladatai ellátásához
semmiféle jogi eszközt nem biztosítana, vagy azok a feladat
ellátására nyilvánvalóan alkalmatlanok lennének. A jelen
esetben azonban ez nem áll fenn. Egyfelől a kollektív szerződés
nagyon is „élő”, működő jogintézmény: a Foglalkoztatáspolitikai
és Munkaügyi Minisztérium nyilvántartása szerint az egy
munkáltatóra kiterjedő hatályú kollektív szerződések száma
2004. június 30-án 3293 volt (gazdálkodó szervezeteknél 1274,
közszolgálati intézményeknél 6, költségvetési intézményeknél
2013).
Másfelől a kollektív szerződés – a hatályos törvényi
szabályozás szerint – a munkavállalói érdekvédelem egyik
legfontosabb, de nem kizárólagos eszköze: a jogalkotó a
munkavállalói érdekképviselet és védelem ellátásának, a
szakszervezeti szabadságból eredő lehetőségek gyakorlásának
feltételeit széles körben biztosítja, pl. tájékoztatási,
képviseleti, véleményezési, ellenőrzési jog, konzultáció-,
illetve szolidaritási sztrájk-kezdeményezési jog, stb.
szabályozásával (Mt. Második és Harmadik rész, a sztrájkról
szóló 1989. évi VII. törvény).
Megjegyzi az Alkotmánybíróság, hogy – az indítványozói
érveléssel ellentétben – a szabályozás feltételrendszeréből nem
következik szükségszerűen az érdekvédelem vizsgált eszközének
„végleges” elvesztése. A szerződéskötési hajlandóság hiánya
ugyanis a szerződést megkötni kívánó szakszervezet(ek) és a
munkáltató konszenzusát mindig az aktuálisan tárgyalt tartalmat
illetően akadályozza. E kérdés vizsgálatánál nem hagyhatók
figyelmen kívül az Mt.-nek a szerződés létrehozását elősegítő
garanciális szabályai sem: az Mt. 37. § (1)–(2) bekezdése
alapján a munkáltató, illetve a reprezentatív szakszervezet(ek)
tárgyalási ajánlata a felek számára tárgyalási kötelezettséget
keletkeztet, az (5) bekezdés pedig a munka díjazásának
kollektív szerződéses szabályozását illetően ír elő a
munkáltató számára éves javaslattételi kötelezettséget. A
törvény emellett a kollektív szerződés megkötésére irányuló
tárgyalásokon való részvételre valamennyi szakszervezetet
feljogosítja [Mt. 33. § (8) bekezdés].
Az Alkotmánybíróság mindezekre tekintettel megállapította, hogy
az Mt. 33. § (3)–(5) és (7) bekezdéseiben foglalt, a
szakszervezetek szerződéskötési képességének meghatározására
vonatkozó szabályai nem állnak ellentétben az Alkotmány 4. §-
ával, ezért az indítványt elutasította.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |