Hungarian
Ügyszám:
.
911/B/2000
Előadó alkotmánybíró: Kiss László Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 911/B/2000. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2004/1487
.
A döntés kelte: Budapest, 11/23/2004
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    vizsgálatára irányuló bírói kezdeményezés tárgyában meghozta  a
    következő

                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság a Munka Törvénykönyvéről szóló  1992.  évi
    XXII.   törvény   33.  §  (3),  (4),  (5)  és  (7)   bekezdései
    alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
    irányuló bírói kezdeményezést elutasítja.
                                 Indokolás

                                    I.
                                     
      1.  A  Fővárosi Munkaügyi Bíróság az Alkotmánybíróságról  szóló
      1989.  évi  XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.)  38.  §  (1)
      bekezdése  alapján, az előtte folyamatban lévő 7. M. 3849/2000.
      számú  eljárás  felfüggesztése mellett  kezdeményezte  a  Munka
      Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban:
      Mt.)  33.  § (3), (4), (5) és (7) bekezdéseinek alkotmányossági
      vizsgálatát és megsemmisítését.
      A bírói kezdeményezés alapját adó perben a felperes, valamint a
      II.  és  III. rendű alperesek valamennyien az I. rendű alperesi
      munkáltatónál     képviselettel    rendelkező     reprezentatív
      szakszervezetek.   Az   alperesek   az   I.    rendű    alperes
      munkavállalóit  érintő 1999. évi bérfejlesztés és  a  kollektív
      szerződés  időbeni  hatályának  1999.  december  31-ig  történő
      kiterjesztése    tárgyában    „kollektív    szerződés    erejű”
      megállapodást írtak alá, amelyhez a felperesi szakszervezet nem
      csatlakozott.    A   felperes   keresetében   a    megállapodás
      érvénytelenségének megállapítását kérte arra hivatkozva, hogy a
      szerződő  felek  a  megállapodás megkötésekor  figyelmen  kívül
      hagyták  az Mt. 33. § (4) bekezdésében foglalt, a reprezentatív
      szakszervezetek   kollektív  szerződéskötésének   együttességét
      kötelezően előíró szabályát.

      2.  Az  indítványozó bíró szerint az Mt. támadott rendelkezései
      sértik  az Alkotmány 4. §-át, amely szerint: „A szakszervezetek
      és más érdekképviseletek védik és képviselik a munkavállalók, a
      szövetkezeti  tagok és a vállalkozók érdekeit”. Az indítványozó
      kifejti:  a szakszervezetek alkotmányos védelme a jogalkotással
      szemben   követelményt  támaszt  olyan  garanciális   szabályok
      megalkotására,  amelyek biztosítják, hogy a szakszervezetek  az
      Alkotmányban  biztosított jogaikat társadalmi  rendeltetésüknek
      megfelelően,    ténylegesen    gyakorolhassák.    Másfelől    a
      szabályozásnak  biztosítania kell azt is, hogy a szakszervezeti
      képviselet  valóban a munkavállalók érdekében történjék,  ezért
      még a lehetőségét is ki kell zárni annak, hogy a szakszervezeti
      képviselet a munkavállalói érdekektől elszakadjon, és  öncélúvá
      válhasson. Az indítványozó szerint a támadott szabályok a fenti
      követelményeknek  nem felelnek meg, mert eltérést  engednek  az
      Mt.  33.  § (2) bekezdésében megfogalmazott „általános többségi
      elv”  alól.  Az  Mt.  33.  §  (2) bekezdése  a  szakszervezetet
      feljogosítja a kollektív szerződés megkötésére, ha jelöltjei az
      üzemi  tanács-választáson a leadott szavazatok több mint  felét
      megszerezték.  A támadott, több szakszervezet szerződéskötésére
      írt  rendelkezések viszont nem biztosítják, hogy az  –  egyedül
      vagy   együttesen   –   többségi  támogatottsággal   rendelkező
      szakszervezet(ek), a kollektív szerződést a  kisebbség  akarata
      ellenére is, minden esetben megköthessék a munkáltatóval.

      Az indítványozó szerint az Mt. 33. § (3) bekezdése – amely több
      szakszervezet    munkahelyi   képviselete   esetén    kizárólag
      együttesen engedi a szakszervezetek szerződéskötését –  az  Mt.
      33.  §  (4)  és (5) bekezdésével való összevetés alapján  mutat
      alkotmányellenességet  azáltal, hogy „adott  esetben”  lehetővé
      teszi,   hogy  akár  egyetlen,  „elenyésző  kisebbségben   lévő
      szakszervezet”, véglegesen megakadályozza a kollektív szerződés
      megkötését.

      Az  Mt.  33.  §  (4)  bekezdését az indítványozó  azért  tartja
      alkotmányellenesnek,   mert  azáltal,  hogy   a   reprezentatív
      szakszervezetek    számára    csak    együttesen    engedi    a
      szerződéskötést,  lehetővé  teszi,  hogy  egyetlen,  „relatíve”
      kisebb      támogatottságú     reprezentatív      szakszervezet
      megakadályozza   a   „meghatározó”  többségi   támogatottsággal
      rendelkező  többi reprezentatív szakszervezet szerződéskötését.
      Az   indítványozó  kifogásolja  azt  is,  hogy  a   törvény   a
      reprezentatív  szakszervezetek számára  nem  biztosítja  azt  a
      lehetőséget, hogy a munkavállalók hozzájárulásával kössék meg a
      kollektív    szerződést,   amennyiben   nem   rendelkeznek    a
      szerződéskötéshez előírt támogatottsággal (jelöltjeik az  üzemi
      tanács-választáson  együttesen  nem  szerezik  meg  a   leadott
      szavazatok  több mint felét). Sérelmezi továbbá az indítványozó
      azt   is,   hogy   a  törvény  nem  rendelkezik  „a   kollektív
      szerződéskötési jogosultság azon eseteire amikor egy vagy  több
      kisebb  –  nem  reprezentatív  – szakszervezet  mellett  működő
      egyetlen reprezentatív szakszervezet támogatottsága: az  50%-ot
      meghaladja,  de  a  65%-ot nem éri el, a  65%-ot  eléri,  de  –
      értelemszerűen – nem éri el a 100 százalékot”.

      Az indítványozó álláspontja szerint az Mt. 33. § (5) bekezdése,
      amely  a reprezentatív szakszervezetek konszenzusa hiányában  a
      65%-ot  meghaladó  támogatottsággal rendelkező  szakszervezetet
      egyedül     jogosítja    szerződéskötésre,    „önmagában     is
      alkotmányellenes rendelkezés”, mert „(…) egyrészt  útját  állja
      annak,  hogy  a  kisebb  támogatottságú  szakszervezet  mellett
      egyedül   köthessen   a  kétharmados  támogatottságot   elnyerő
      szakszervezet kollektív szerződést, mint egyedüli reprezentatív
      szakszervezet”. Másrészt útját állja annak is, hogy „a 65%-os –
      vagy ezt meghaladó – támogatottságú reprezentatív szakszervezet
      egy  másik  reprezentatív szakszervezettel együttesen köthessen
      kollektív szerződést”. Ez a rendelkezés az együttesen  fellépni
      szándékozó   szakszervezeteket   megfosztja   az   Alkotmányban
      biztosított  joguk  gyakorlásától,  elzárja  őket  a   hatékony
      érdekképviselet ellátásának lehetőségétől. Az Alkotmány 4.  §-a
      sérelme  fennáll  továbbá amiatt is, mert a  fenti  rendelkezés
      „megkülönböztetést   tesz   a  munkavállalók,   illetve   egyes
      csoportjai  szerint szakszervezeti hovatartozásuk  alapján”,  a
      szakszervezeteknek  ugyanis  nem  csak  saját  tagságuk,  hanem
      valamennyi  munkavállaló  érdekei szem  előtt  tartásával  kell
      megkötniük a szerződést a munkáltatóval.

      Az  indítványozó érvelése szerint a támadott szabályozás  azért
      is  alkotmánysértő,  mert  egyes esetekben  lehetőséget  teremt
      arra,   hogy   a  szerződéskötés  a  munkáltatóval  esetlegesen
      összejátszó     kisebbség    akarata    folytán    „véglegesen”
      meghiúsuljon.   Az   indítványozó  –   a   támadott   szabályok
      alkotmányellenességének alátámasztására – felhívta az Mt.-nek a
      kollektív szerződés felmondására vonatkozó 39. § (1) bekezdését
      is, amely szerint a felmondásra – eltérő megállapodás hiányában
      –    a    szerződéskötő   felek   jogosultak;   e   rendelkezés
      alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
      azonban nem tett indítványt.

      3.  Az  Alkotmánybíróság  az eljárás során  –  az  indítvánnyal
      kapcsolatos  észrevételei megtétele érdekében  –  megkereste  a
      foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi minisztert.

                                    II.

      A   bírói   kezdeményezésben  megjelölt  és   az   elbírálásnál
      figyelembe vett jogszabályok:

      Az Alkotmány rendelkezései:

      „4.  §  A  szakszervezetek  és más érdekképviseletek  védik  és
      képviselik   a  munkavállalók,  a  szövetkezeti  tagok   és   a
      vállalkozók érdekeit.”

      Az Mt. rendelkezései:

      „29.  §  (1)  A  23.  §-ban  biztosított  jog  a  munkáltatónál
      reprezentatívnak  minősülő  szakszervezetet   illeti   meg.   A
      reprezentatívnak nem minősülő szakszervezetet  is  megilleti  a
      23.  §  szerinti  kifogás  joga, ha  a  munkáltatói  intézkedés
      (mulasztás) jogszabályban foglalt rendelkezést sért.
      (2)  Az  (1)  bekezdés  alkalmazásában reprezentatívnak  azt  a
      szakszervezetet  kell tekinteni, amelynek  jelöltjei  az  üzemi
      tanács-választáson a leadott szavazatok legalább tíz százalékát
      megszerzik. Ha a munkáltatónál több üzemi tanácsot választanak,
      a  reprezentativitás  meghatározásakor az egyes  üzemi  tanács-
      választásokon   elért   eredményeket  össze   kell   számítani.
      Reprezentatívnak  kell  tekinteni  azt  a  szakszervezetet  is,
      amelynek    a   munkáltató   azonos   foglalkozási   csoporthoz
      (szakmához)  tartozó  munkavállalóinak  legalább  kétharmada  a
      tagja.
      (3)  Reprezentativitás meghatározásánál, ha  az  üzemi  tanács-
      választás  az  51.  §  (5)  bekezdése  alapján  érvénytelen,  a
      választás első fordulóját kell figyelembe venni.”
      „32. § Kollektív szerződés kötésére az a szakszervezet, illetve
      az  a  munkáltatói érdekképviseleti szervezet  jogosult,  amely
      érdekképviseleti  tevékenységében a kollektív  szerződést  kötő
      másik féllel szemben független. (…)”
      „33. § (1) A munkáltatónál egy kollektív szerződés köthető.
      (2)  A szakszervezet – a (3)–(5) bekezdésben foglalt eltéréssel
      –  jogosult a munkáltatóval a kollektív szerződést megkötni, ha
      jelöltjei az üzemi tanács-választáson a leadott szavazatok több
      mint felét megszerezték.
      (3)   Ha   a   munkáltatónál  több  szakszervezet   rendelkezik
      képviselettel, a kollektív szerződést valamennyi  szakszervezet
      együttesen kötheti meg. Ennek feltétele, hogy e szakszervezetek
      jelöltjei az üzemi tanács-választáson együttesen megszerezzék a
      leadott szavazatok több mint felét.
      (4)  Ha a szakszervezetek együttes kollektívszerződés-kötése  a
      (3)   bekezdés   alapján   nem  lehetséges,   a   reprezentatív
      szakszervezetek  [29. § (2) bekezdés] együttesen  kötik  meg  a
      kollektív  szerződést, feltéve, ha e szakszervezetek  jelöltjei
      az  üzemi tanács-választáson együttesen megszerezték a  leadott
      szavazatok több mint felét.
      (5)  Ha  a  reprezentatív  szakszervezetek  együttes  kollektív
      szerződéskötése  nem  lehetséges,  a  kollektív  szerződést   a
      munkáltatóval   az  a  szakszervezet  kötheti   meg,   amelynek
      jelöltjei  az  üzemi  tanács-választáson együttesen  a  leadott
      szavazatok több mint hatvanöt százalékát megszerezték.
      (6)  Ha  a  (2),  illetve  (3) bekezdésben  foglalt  esetben  a
      szakszervezet,  illetve a szakszervezetek  jelöltjei  az  üzemi
      tanács-választáson  a szavazatok több mint  felét  nem  szerzik
      meg,  a kollektív szerződés megkötésére irányuló tárgyalást  le
      lehet   folytatni,   de  a  kollektív  szerződés   megkötéséhez
      szükséges a munkavállalók jóváhagyása. A munkavállalóknak erről
      szavazni  kell.  A szavazás akkor érvényes, ha  ezen  az  üzemi
      tanács választására jogosult munkavállalók több mint fele részt
      vesz.
      (7)     A    (2)–(5)    bekezdésben    foglalt    támogatottság
      meghatározásakor  a  29.  §  (2)–(3)  bekezdésének   előírásait
      megfelelően alkalmazni kell.
      (8)  A  kollektív szerződés megkötésére irányuló tárgyaláson  a
      munkáltatónál képviselt valamennyi szakszervezet  részt  vehet,
      és    a    tárgyalások    eredményessége   érdekében    köteles
      együttműködni.”
      „37.   §   (1)  A  kollektív  szerződés  megkötésére   irányuló
      tárgyalási   ajánlatot   –   a   (2)   bekezdésben    foglaltak
      figyelembevételével – egyik fél sem utasíthatja vissza.
      (2)  Az  (1)  bekezdés rendelkezését a munkáltatóra akkor  kell
      alkalmazni, ha az ajánlatot tevő szakszervezet az Mt. 29. § (2)
      bekezdése szerint reprezentatívnak minősül.
      (5)  A  munkáltató – a szükséges adatok rendelkezésre bocsátása
      mellett  – évente köteles javasolni a szerződéskötésre jogosult
      szakszervezetnek  a  munka  díjazásával  kapcsolatos  szabályok
      kollektív szerződésben történő rendezését.”

                                   III.

      Az indítvány nem megalapozott.

      A  bírói  kezdeményezés alapján az Alkotmánybíróságnak abban  a
      kérdésben kellett állást foglalnia, hogy az Alkotmány 4. §-ában
      foglalt,  a szakszervezetek és más érdekképviseletek feladatait
      tartalmazó    rendelkezéséből   levezethető-e    a    kollektív
      szerződéskötéshez  – mint a szakszervezeti  érdekképviselet  és
      védelem   egyik  formája  gyakorlásához  –  való   jogosultság,
      konkrétan: több szakszervezet munkahelyi képviselete  esetén  a
      szerződéskötési jogosultság feltételeit szabályozó, az Mt.  33.
      §   (3)–(5)  és  (7)  bekezdéseiben  foglalt  rendelkezések  az
      indítványban felhozott érvek alapján sértik-e az Alkotmány 4. §-
      át.

      1.  A  szakszervezetek  és  más  érdekképviseletek  működésének
      alkotmányos kereteit az Alkotmány 4. §-a, a 63. § (1) bekezdése
      és  a  70/C.  §  (1) bekezdésének rendelkezései adják  meg.  Az
      egyesülési    szabadság   és   az   érdekvédelmi    szervezetek
      alakításához  való  alkotmányos alapjogok  alapján  létrehozott
      szervezetek  működésének alkotmányosságával az Alkotmánybíróság
      több határozatában foglalkozott.

      Az  Alkotmánybíróság a 24/1990. (XI. 8.) AB határozatában  (ABH
      1990,  115,  118.)  a  munkavállalói  érdekképviseletet  ellátó
      különböző  szervezetek  alkotmányos  feladatáról  fejtette   ki
      álláspontját.    Határozatában    megállapította,    hogy     a
      szakszervezetek  kitüntetett szerepet  játszanak  az  Alkotmány
      70/C.  §-ában  foglalt gazdasági érdekek  védelme,  valamint  a
      sztrájkjog   gyakorlása   terén.   E   funkciójuk   közvetlenül
      kapcsolódik  az  Alkotmány  preambulumában  szereplő  szociális
      piacgazdaság megvalósulásához. Ennyiben a szakszervezetek  léte
      és működése a tagok magánérdekein túlmutató alkotmányos célt is
      szolgál.

      A szakszervezetek Alkotmányban nevesített feladatai ellátásához
      biztosított  jogi  eszközöket túlnyomórészt  az  Mt.  szabályai
      rögzítik.
      A  bírói  indítvánnyal  érintett,  ún.  munkaszervezeti  szintű
      kollektív  szerződés – jogi természetét tekintve –  egyfelől  a
      munkáltató és a szakszervezet megállapodása, amelyet a felek  a
      munkaviszonyból   származó  jogok  és   kötelezettségek,   ezek
      gyakorlásának     rendje,    valamint    a    felek     közötti
      kapcsolatrendszer  tárgyában kötnek.  A  vizsgált  jogintézmény
      másfelől  munkaviszonyra vonatkozó szabály,  sajátos  munkajogi
      jogforrás, amely az Mt.-ben foglalt szabályoktól – a  vonatkozó
      jogszabályi  kötöttségek megtartásával  –  széles  körben  tesz
      lehetővé eltéréseket (Mt. 13. §, 30. §).

      A    kollektív   alku   folyamatában,   illetve   a   speciális
      szabályzórendszer  megalkotása során  a  munkavállalói  érdekek
      érvényesülését  a szakszervezetek biztosítják, e  tevékenységük
      az Alkotmány 4. §-ban meghatározott feladatkörbe tartozó elemet
      képez.
      Az   Alkotmánybíróság   megítélése   szerint   a   jogintézmény
      szabályozásának    alkotmányossági   szempontú    vizsgálatánál
      lényeges  körülmény  a kollektív szerződés  rendeltetése  és  a
      munkajogi   viszonyok   szabályozásban  játszott   szerepe:   a
      jogalkotó a munkavállalók szervezetei és a munkáltató számára e
      jogintézményen  keresztül részvételt biztosít a munkafeltételek
      és körülmények alakításában, amely részvétel összefüggésben áll
      a  munkavállalóknak és a munkáltatóknak az Alkotmány 54. §  (1)
      bekezdéséből következő önrendelkezési jogával.

      A     kollektív    szerződés    jogintézménye    jelentőségének
      elismeréseként az Alkotmánybíróság már egy korai  határozatában
      leszögezte:  ”(…)  a  munka  világában  a  kollektív  szerződés
      kiemelkedő  szerepet tölt be a munkáltatók és  a  munkavállalók
      közötti  kapcsolat, valamint a munkaviszony lényeges  elemeinek
      szabályozása   révén.  A  megkötésére  jogosultak   konszenzusa
      alapján  létrejött kollektív szerződések, illetőleg  az  általa
      szabályozott  viszonyok stabilitásához,  kiszámíthatóságához  a
      feleknek  fontos érdeke fűződik.” (1061/B/1990.  AB  határozat,
      ABH 1991, 535, 536.)

      2. Az Alkotmánybíróság eljárása során figyelemmel volt arra is,
      hogy  az  Mt. támadott rendelkezései olyan törvényi szabályozás
      részét   képezik,  amely  összhangban  kell,  hogy   álljon   a
      Magyarország   által  A  szervezkedési  jog  és   a   kollektív
      tárgyalási  jog  elveinek alkalmazásáról  szóló,  a  Nemzetközi
      Munkaügyi  Konferencia 1949. évi 32. ülésszakán elfogadott  98.
      számú Egyezményben vállalt kötelezettségekkel. A Magyarországra
      nézve  1958. június 6. napján hatályba lépett, a 2000. évi  LV.
      törvénnyel  kihirdetett Egyezmény 4. Cikke szerint: „Amennyiben
      szükséges,  a  nemzeti  feltételeknek megfelelő  intézkedéseket
      kell  foganatosítani  a  munkaadók  és  munkaadói  szervezetek,
      valamint   a   munkavállalók   szervezetei   közötti   önkéntes
      tárgyalási    eljárások   teljes   körű    fejlesztésének    és
      kihasználásának     bátorítására    és     elősegítésére,     a
      foglalkoztatási és munkafeltételek kollektív szerződések  által
      történő szabályozása céljából.”

      Hasonló  kötelezettségvállalást fogalmaz meg a  részes  államok
      számára a Magyarországon az 1999. évi C. törvénnyel kihirdetett
      Európai  Szociális Karta 6. cikk 2. pontja, amelynek értelmében
      a  Szerződő Felek „ahol szükséges és helyénvaló, ott támogatják
      a   munkaadók   vagy  munkaadói  szervezetek  és   a   dolgozói
      szervezetek  közötti  önkéntes  tárgyalási  mechanizmusokat   a
      munkafeltételek  és  körülmények kollektív  szerződések  általi
      szabályozása céljából”.

      3.  Az indítványozó bíró az Alkotmány 4. §-ának sérelmét a több
      szakszervezet kollektív szerződőképességének feltételrendszerét
      szabályozó,  az  Mt. 33. § (3)–(5) és (7) bekezdésében  foglalt
      rendelkezésekkel összefüggésben állította.

      Az  Mt.  33.  §  (3)  bekezdése  a munkáltatónál  képviselettel
      rendelkező  valamennyi szakszervezetet együttesen  jogosítja  a
      kollektív  szerződés megkötésére, amennyiben a  szakszervezetek
      jelöltjei az üzemi tanács-választáson együttesen megszerezték a
      munkavállalók  által  leadott szavazatok  több  mint  felét.  A
      támogatottsági    feltétel    teljesülésének    hiányában     a
      szakszervezetek   az  Mt.  33.  §  (6)  bekezdése   alapján   a
      szerződéskötésre   irányuló  tárgyalásokat  lefolytathatják   a
      munkáltatóval, a szerződés megkötéséhez azonban a munkavállalók
      jóváhagyása   szükséges.  Ha  a  szakszervezetek  a   kollektív
      szerződés  megkötését illetően nem jutnak megegyezésre,  úgy  a
      szerződést  az  Mt. 33. § (4) bekezdése alapján a munkáltatónál
      képviselettel    rendelkező    reprezentatív    szakszervezetek
      együttesen  köthetik meg a munkáltatóval, amennyiben jelöltjeik
      az  üzemi tanács-választáson együttesen megszerezték a  leadott
      szavazatok  több  mint felét. A reprezentatív szakszervezetekre
      írott   támogatottsági  feltétel  teljesülése  hiányában  nincs
      további  törvényi lehetőség a szerződés megkötésére; megegyezés
      hiányában   az   Mt.  33.  §  (5)  bekezdése  egyedül   azt   a
      szakszervezetet  jogosítja  a szerződés  megkötésére,  amelynek
      jelöltjei az üzemi tanács-választáson a leadott szavazatok több
      mint  hatvanöt  százalékát  megszerezték.  Az  Mt.  33.  §  (7)
      bekezdése  a  33. § (2)–(5) bekezdésekben foglalt támogatottság
      meghatározása  során  az  Mt.  29.  §  (2)  és  (3)   bekezdése
      előírásait      (a      szakszervezetek      reprezentativitása
      meghatározásának szabályait) rendeli megfelelően alkalmazni.

      Az  indítványozó  azt kifogásolta, hogy az  egymással  szorosan
      összefüggő  rendelkezések alkalmazása során –  a  munkáltatónál
      képviselettel     rendelkező     szakszervezetek      számától,
      támogatottságuk   mértékétől  és  szerződéskötési   akaratuktól
      függően  –  előállhat az a helyzet, hogy a kollektív  szerződés
      tartalmának   meghatározásában  és  végső  soron  a   szerződés
      létrejöttében   a   munkavállalók   „elenyésző”   kisebbségének
      támogatását    élvező   egy   vagy   több   nem   reprezentatív
      szakszervezet,  vagy  a  munkavállalók  „relatíve”   kisebbségi
      támogatását  élvező  egy vagy több reprezentatív  szakszervezet
      akarata válik döntővé. [Az utóbbi helyzet állt elő az indítvány
      alapját  adó  perben is, amelyben az együttesen a munkavállalók
      többségi  (63,52  százaléka) támogatottságával  rendelkező  két
      reprezentatív  szakszervezet és a  munkáltató  által  megkötött
      kollektív   szerződés  érvényességét  egyetlen  kisebb   (13,94
      százalék)     támogatottságú    reprezentatív     szakszervezet
      kérdőjelezi meg.]

      Az    Alkotmánybíróság   megítélése    szerint    a    támadott
      rendelkezéseknek   az   Alkotmány  4.  §-ába   ütközés   miatti
      alkotmányellenességét  az indítványban hivatkozott  okok  miatt
      nem lehet megállapítani.

      Az Alkotmánybíróság a 8/1990. (IV. 23.) AB határozatában az Mt.-
      nek  a  szakszervezetek meghatalmazás nélküli képviseleti jogát
      biztosító  rendelkezését az Alkotmány 54. § (1) bekezdésének  –
      az emberi méltósághoz való jogból levezetett önrendelkezési jog
      –  sérelme  miatt  ítélte alkotmányellenesnek. E  határozatában
      megállapította,   hogy   az   Alkotmány   4.   §-a    „(…)    a
      szakszervezeteknek  a  korábbi alkotmányszövegben  is  szereplő
      érdekvédelmi   és   képviseleti   jogát   terjeszti   ki    más
      érdekképviseleti szervekre. Ugyanakkor sem ez a szabály, sem  a
      70/C.   §   (1)   bekezdésének   a   szakszervezet   és   egyéb
      érdekképviselet     alapításának     szabadságát     tartalmazó
      rendelkezése  nem  foglal magában előírást az  érdekvédelmi  és
      képviseleti tevékenység tartalmára vonatkozóan”. [ABH 1990, 42,
      44.]
      A  szakszervezetek  képviseleti  jogosultságának  terjedelmével
      összefüggésben az Alkotmány 4. §-ának sérelmét állító indítvány
      elbírálása   során  hasonlóan  érvelt  az  Alkotmánybíróság   a
      61/B/2004. AB határozatban (ABK 2004. február 130, 132.).

      Az   indítványozó  álláspontjával  ellentétben   az   Alkotmány
      általános   rendelkezései  között  szereplő   4.   §-ából   nem
      következik,  hogy  a  kollektív szerződéskötés  akár  az  egyes
      munkavállalók,  vagy  a  munkavállalók részvételével  létrejött
      érdekképviseleti   szervek   alkotmányos   alapjogát   képezné.
      Kétségtelen,   hogy   a   kollektív   szerződés   –   mint    a
      munkafeltételek és körülmények alakításában való  munkavállalói
      részvételt    biztosító   jogintézmény   –   a    munkavállalók
      érdekvédelmi     célú     szervezkedésének,     a     közösségi
      érdekérvényesítésnek, a sztrájk mellett a legfontosabb eszköze.
      Az Alkotmány azonban nem nevesít olyan tételt, amelynek alapján
      szakszervezetek  kollektív szerződéskötésre való  jogosultsága,
      illetve a munkafeltételek kollektív szerződésben való rendezése
      önálló alkotmányos alapjogként, vagy önálló alkotmányos jogként
      lenne felfogható.
      A  szakszervezetek és más érdekképviseletek feladatait  rögzítő
      alkotmányos  szabály  –  amint azt az Alkotmánybíróság  a  fent
      hivatkozott  határozataiban kifejtette  –  az  érdekvédelmi  és
      képviseleti  tevékenység tartalmáról, különböző  formáiról  nem
      tartalmaz rendelkezést.

      Az  Alkotmány 4. §-ának sérelme azon az alapon sem  állapítható
      meg,  hogy  a szabályozás alapján a kisebbségi támogatottsággal
      rendelkező,  egy vagy több szakszervezet érdekérvényesítése  és
      akarata,   esetlegesen  a  munkáltatóval  való  „összejátszása”
      meggátolhatja, hogy a többségi támogatottságú,  egy  vagy  több
      szakszervezet  a kollektív szerződést megkösse a munkáltatóval.
      Az   Alkotmány  indítványozó  által  felhívott  4.  §-ából  nem
      származik  jogalkotói kötelezettség arra  vonatkozóan,  hogy  a
      kollektív szerződés létrehozására irányuló eljárás, konkrétan a
      szakszervezetek szerződéskötési képességének szabályozása során
      a hivatkozott „demokratikus többség” (azaz az egyszerű többség)
      elve       érvényesüljön.      A       támadott       szabályok
      alkotmányellenességének megállapítására nem ad okot továbbá  az
      sem,  hogy  a  jogosultságot  a  szerződéskötésre  jogosítottak
      valamelyike rendeltetésellenesen is gyakorolhatja.

      Az  Alkotmánybíróság  az  ötven országgyűlési  képviselőnek  az
      Abtv. 21. § (1) bekezdésében biztosított előzetes normakontroll
      kezdeményezési  jog alkotmányossági felülvizsgálata  során  nem
      állapított meg alkotmányellenességet amiatt, hogy e  jogát  egy
      parlamenti  kisebbség a törvényhozási folyamat lassítása,  vagy
      ellehetetlenítése céljából obstrukciós eszközként használhatja:
      „A  visszaélés  elvi  lehetősége  (…)  nem  teszi  e  hatáskört
      alkotmányellenessé.”  [66/1997. (XII. 29.)  AB  határozat,  ABH
      1997, 397, 408–409.]

      Az   Alkotmánybíróság  fent  idézett  határozatából  is  kitűnő
      álláspontja   az,   hogy  a  jogszabályok   által   biztosított
      jogosultságok  visszaélésszerű  alkalmazhatóságának  lehetősége
      önmagában   nem   alapozza   meg  a  jogosultságot   szabályozó
      rendelkezés alkotmányellenességének megállapítását.
      Az   indítványozó   ebben   a  körben  tett   megállapításaival
      kapcsolatban az Alkotmánybíróság kitér arra, hogy a  kifogásolt
      szabályok  társadalmi rendeltetésüknek megfelelő gyakorlását  a
      bírói   kezdeményezés  alapját  képező  perben  tárgyalt  igény
      keletkezésekor  hatályos  Mt.  több  garanciális   rendelkezése
      hivatott  biztosítani. A támadott rendelkezések visszaélésszerű
      alkalmazásának kizárása érdekében a jogalkotó megfogalmazza  az
      Mt.-ben   biztosított  jogok  rendeltetésellenes  gyakorlásának
      általános  tilalmát (Mt. 4. §), kifejezetten kizárja továbbá  a
      kollektív    szerződéskötésből    azt    a    felet,    amelyik
      érdekképviseleti  tevékenységében a másik  féllel  szemben  nem
      független  (Mt.  32.  §),  a  kollektív  szerződés  megkötésére
      irányuló  tárgyalásokon  résztvevő  szakszervezetekre  pedig  a
      tárgyalások     eredményességének    előmozdítása     érdekében
      együttműködési kötelezettséget ró [Mt. 33. § (8) bekezdés].

      Az  Alkotmánybíróság megítélése szerint az Alkotmány 4.  §-ának
      az   indítványban  hivatkozott  ok  miatti  sérelme   abban   a
      szélsőséges  esetben lenne megállapítható,  ha  a  jogalkotó  a
      szakszervezetek   alkotmányban   írt   feladatai    ellátásához
      semmiféle  jogi  eszközt nem biztosítana, vagy azok  a  feladat
      ellátására  nyilvánvalóan  alkalmatlanok  lennének.   A   jelen
      esetben azonban ez nem áll fenn. Egyfelől a kollektív szerződés
      nagyon is „élő”, működő jogintézmény: a Foglalkoztatáspolitikai
      és   Munkaügyi  Minisztérium  nyilvántartása  szerint  az   egy
      munkáltatóra  kiterjedő  hatályú  kollektív  szerződések  száma
      2004.  június 30-án 3293 volt (gazdálkodó szervezeteknél  1274,
      közszolgálati  intézményeknél  6, költségvetési  intézményeknél
      2013).
      Másfelől   a   kollektív  szerződés  –  a   hatályos   törvényi
      szabályozás  szerint  –  a  munkavállalói  érdekvédelem   egyik
      legfontosabb,  de  nem  kizárólagos  eszköze:  a  jogalkotó   a
      munkavállalói   érdekképviselet  és  védelem   ellátásának,   a
      szakszervezeti  szabadságból  eredő  lehetőségek  gyakorlásának
      feltételeit   széles  körben  biztosítja,  pl.   tájékoztatási,
      képviseleti,   véleményezési,  ellenőrzési  jog,  konzultáció-,
      illetve   szolidaritási   sztrájk-kezdeményezési   jog,    stb.
      szabályozásával  (Mt. Második és Harmadik  rész,  a  sztrájkról
      szóló 1989. évi VII. törvény).

      Megjegyzi   az   Alkotmánybíróság,  hogy  –  az   indítványozói
      érveléssel ellentétben – a szabályozás feltételrendszeréből nem
      következik  szükségszerűen az érdekvédelem vizsgált  eszközének
      „végleges”  elvesztése.  A szerződéskötési  hajlandóság  hiánya
      ugyanis  a  szerződést megkötni kívánó szakszervezet(ek)  és  a
      munkáltató konszenzusát mindig az aktuálisan tárgyalt tartalmat
      illetően  akadályozza.  E  kérdés vizsgálatánál  nem  hagyhatók
      figyelmen  kívül az Mt.-nek a szerződés létrehozását  elősegítő
      garanciális  szabályai  sem: az Mt.  37.  §  (1)–(2)  bekezdése
      alapján a munkáltató, illetve a reprezentatív szakszervezet(ek)
      tárgyalási  ajánlata a felek számára tárgyalási kötelezettséget
      keletkeztet,   az  (5)  bekezdés  pedig  a  munka   díjazásának
      kollektív   szerződéses  szabályozását  illetően   ír   elő   a
      munkáltató  számára  éves  javaslattételi  kötelezettséget.   A
      törvény  emellett  a  kollektív szerződés megkötésére  irányuló
      tárgyalásokon   való  részvételre  valamennyi   szakszervezetet
      feljogosítja [Mt. 33. § (8) bekezdés].

      Az Alkotmánybíróság mindezekre tekintettel megállapította, hogy
      az   Mt.  33.  §  (3)–(5)  és  (7)  bekezdéseiben  foglalt,   a
      szakszervezetek  szerződéskötési  képességének  meghatározására
      vonatkozó szabályai nem állnak ellentétben az Alkotmány  4.  §-
      ával, ezért az indítványt elutasította.
                               Dr. Holló András
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
           Dr. Bagi István                        Dr. Bihari Mihály
           alkotmánybíró                              alkotmánybíró
                                       
           Dr. Erdei Árpád                      Dr. Harmathy Attila
           alkotmánybíró                              alkotmánybíró
                                       
           Dr. Kiss László                     Dr. Kukorelli István
           előadó alkotmánybíró                       alkotmánybíró
                                       
           Dr. Strausz János    Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi  Éva
           alkotmánybíró                              alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        911/B/2000
        Date of the decision:
        .
        11/23/2004
        .
        .