Hungarian
Ügyszám:
.
498/D/2000
Előadó alkotmánybíró: Holló András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 498/D/2000. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2003/1202
.
A döntés kelte: Budapest, 09/08/2003
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz  alapján  meghozta  a
    következő

                             határozatot:

    Az   Alkotmánybíróság  a  Borsod-Abaúj-Zemplén  Megyei  Bíróság
    11.P.22.148/1999/15. számú ítélete ellen, az épített  környezet
    alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 49.
    §   (2)  bekezdése,  valamint  az  építésügyi  bírságról  szóló
    43/1997. (XII. 29.) KTM rendelet 3. § (1) bekezdése, továbbá  a
    4.  §  (2)  bekezdése alkotmányellenességének megállapítása  és
    megsemmisítése    iránt   benyújtott   alkotmányjogi    panaszt
    elutasítja.
                                 Indokolás
                                    I.
         
          Az   indítványozó  az  épített  környezet  alakításáról  és
      védelméről  szóló  1997. évi LXXVIII. törvény (a  továbbiakban:
      Ét.)  49.  § (2) bekezdésében, valamint az építésügyi bírságról
      szóló 43/1997. (XII. 29.) KTM rendelet (a továbbiakban: R.)  4.
      §  (2)  bekezdésében,  valamint az építésügyi  bírságról  szóló
      43/1997. (XII. 29.) KTM rendeletnek a 107/1999. (XII. 28.)  FVM
      rendelet 1. § (1) bekezdésével módosított 3. § (1) bekezdésében
      foglalt   rendelkezések   alkotmányossági   vizsgálatát    kéri
      alkotmányjogi panaszában.
      Az  indítványozó panaszában előadja, hogy az építésügyi hatóság
      -   kikötések  és  előírások  nélkül  -  végleges  fennmaradási
      engedélyt  adott  engedély  nélkül  épített  garázs  épületére,
      egyúttal  engedély  nélküli építkezés  miatt  1.014  000,-  Ft.
      építésügyi bírsággal sújtotta. Az ügyfél a bírságoló  határozat
      ellen   fellebbezést  nyújtott  be.  A  II.  fokú   hatóság   a
      határozatot megváltoztatta és a bírság mértékét 1.031 000,- Ft-
      ban  állapította meg. Ez követően bírósághoz fordult, a Borsod-
      Abaúj-Zemplén Megyei Bíróság 2000. május 15.-én kelt ítéletében
      a   keresetet   elutasította.  Az   ítélet   ellen   benyújtott
      alkotmányjogi  panasz  2000.  június  13-án  érkezett  meg   az
      Alkotmánybírósághoz.

      Az  indítványozó kérelmében előadta, hogy az R. 3.  §-a  strict
      módon,  objektív  ismérvek  alapján kidolgozott  számítási  mód
      meghatározásával  állapítja  meg  a  bírság  mértékét,  nem  ad
      lehetőséget   arra,   hogy  a  jogalkalmazó   az   ügy   összes
      körülményeinek mérlegelésével döntsön a bírság kiszabása során.

      Az  Ét.  49. § (2) bekezdése pedig csak abban az esetben  teszi
      lehetővé  a  kiszabott  építésügyi bírság  elengedését,  ha  az
      építtető  a  szabálytalanul épített építményt, építményrészt  a
      bírság megfizetésére előírt határidő lejárta előtt lebontja. Az
      R.  4.  §  (2)  bekezdése  pedig -  ezen,  az  Ét.  49.  §  (2)
      bekezdésében szabályozott eset kivételével - megtiltja a bírság
      összegének mérséklését, illetőleg elengedését.

      Az  indítványozó álláspontja szerint ez a szabályozás sérti  az
      Alkotmány 13. § (1) bekezdésében szabályozott tulajdonhoz  való
      jogot,  mert amennyiben a jogszabályban előírt "drákói" mértékű
      bírság  megfizetésére nem képes az építtető, arra  kényszeríti,
      hogy már létrehozott vagyont, tulajdont semmisítsen meg.

      Az   indítványban  kifejtett  álláspont  szerint   a   vitatott
      rendelkezések  sértik  az  Alkotmány  57.  §  (5)  bekezdésében
      szabályozott jogorvoslathoz való jogot is, mert kizárják  annak
      lehetőségét,  hogy  a  bíróság érdemben vizsgálja  a  bírságoló
      határozatot,  a  jogsértés  súlyát,  az  építtető  méltánylandó
      körülményeit figyelembe véve megváltoztassa a kiszabott  bírság
      összegét.

                                    II.

      Az  Alkotmánybíróság  az  indítványok elbírálásakor  az  alábbi
      jogszabályi rendelkezések alapján határozott:

      Az    Alkotmánynak    az   indítványozók   által    hivatkozott
      rendelkezései:
       "2.   §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam."
       
       "13.  § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
      jogot.
       (2)  Tulajdont  kisajátítani csak kivételesen és  közérdekből,
      törvényben  szabályozott esetekben és módon, teljes,  feltétlen
      és azonnali kártalanítás mellett lehet."
       
          "57.   §   (5)   A  Magyar  Köztársaságban   a   törvényben
      meghatározottak szerint mindenki jogorvoslattal élhet az  olyan
      bírósági, közigazgatási és más hatósági döntés ellen,  amely  a
      jogát  vagy  jogos  érdekét sérti. A  jogorvoslati  jogot  -  a
      jogviták  ésszerű  időn belüli elbírálásának  érdekében,  azzal
      arányosan  - a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
      szavazatával elfogadott törvény korlátozhatja."

      Az indítványozó által kifogásolt jogszabályi előírások:
      Az Ét. 49. § (2) bekezdése:
       "(2)  Ha  az  építtető a szabálytalanul megépített  építményt,
      építményrészt   a  kiszabott  építésügyi  bírság  megfizetésére
      előírt    határidő    lejárta   előtt    lebontja,    vagy    a
      szabálytalanságot megszünteti, az építésügyi hatóság a bírságot
      elengedi.  Egyéb  esetekben a kiszabott építésügyi  bírság  nem
      engedhető el."

      Az  R.  3.  §-ának  az  építésügyi bírság  mértékére  vonatkozó
      szabályai:
       "3.  §  (1)  A  bírság  mértéke  a szabálytalanul  létrehozott
      építmény vagy építményrész esetében az e rendelet 1., 2. és  3.
      számú  melléklete  szerint számított építményértéknek  engedély
      nélküli  építés  esetében  50%-a,  engedélytől  eltérő   építés
      esetében 40%-a, engedély nélkül végzett bontás esetén 20%-a.
       (2)   Helyi   védelem  alatt  álló  épület  átalakítása   vagy
      lebontása esetén a számított építményérték 70%-a.
       (3)  Ha  az  építmény, építményrész kivitelezését az engedélyt
      megadó  határozat  kézhezvételét követően,  de  annak  jogerőre
      emelkedése előtt kezdték meg, és később az engedély változatlan
      tartalommal jogerőre emelkedik, akkor az (1) és (2) bekezdésben
      meghatározott mértékek 50%-át kell figyelembe venni.  Ebben  az
      esetben  a  bírság  megállapítására  vonatkozó  államigazgatási
      eljárást   a  határozat  végrehajthatóvá  válásáig   fel   kell
      függeszteni."

      Az R. 4. § (2) bekezdése:
       "(2) Az építésügyi bírságot mérsékelni, vagy elengedni az  Ét.
      49. §-ának (2) bekezdésében foglaltak kivételével nem lehet.  A
      bírság megfizetésére az eljáró építésügyi hatóság - kérelemre -
      legfeljebb egy évig terjedő részletfizetést engedélyezhet."

      Az   építésügyi   bírság  kiszabásának   feltételeiről   -   az
      indítványozó által vitatott szabályokon túlmenően -  az  Ét.  a
      következő szabályokat tartalmazza:
       49.  §  (1)  Ha  az  építésügyi hatóság  a  48.  §  szerint  a
      fennmaradási engedélyt megadja, illetőleg a lebontást tudomásul
      veszi,  ezzel  egyidejűleg az építésügyi bírságot  is  ki  kell
      szabni.   Az   építésügyi  bírság  alapjául  a   szabálytalanul
      létrehozott  vagy  megsemmisült építménynek, építményrésznek  a
      külön jogszabályban meghatározott értéke szolgál. Az építésügyi
      bírság  az építmény, építményrész készültségi fokának megfelelő
      -   külön  jogszabályban  meghatározott  -  számított  értéknek
      legalább  20%-a, legfeljebb 100%-a. Az építésügyi  bírságot  az
      építésügyi  hatóság  által  a  48.  §  (4)  bekezdés   szerinti
      határozatában előírt határidőben kell megfizetni."

      Az R. az építésügyi bírság kiszabásának feltételeit az alábbiak
      szerint szabályozza:
       2.  § (1) Az építésügyi hatóságnak bírsággal kell sújtania azt
      az építtetőt, aki (amely)
       a)  építési  vagy  bontási engedélyhez kötött munkát  engedély
      nélkül,
       b)  építési vagy bontási engedélyhez kötött építési munkát  az
      engedélytől eltérő módon
      végeztet, illetőleg végez.
       (2) Nem szabható ki a bírság, ha
       a)  az építésügyi hatóság a szabálytalanul megépített építmény
      lebontását   vagy   az   engedélyezett   terveknek    megfelelő
      visszaalakítását rendelte el, illetőleg
       b)   a  törvényben  meghatározott  határidő  eltelt,  vagy   a
      szabálytalan állapot - e határidőn belül - legalább már egy éve
      az építésügyi hatóság tudomására jutott [Étv. 48. § (8) bek.].
       (3)  A  bírság megfizetésére - a hatósági kötelezés  szabályai
      szerint   hozott   külön  határozatban  -  az  építtetőt   kell
      kötelezni.

                                   III.

      Az indítvány nem megalapozott.

           1.  Az Alkotmánybíróság az indítvány alapján elsőként  azt
      vizsgálta, hogy az engedély nélküli építkezéshez az Ét. 49.  §-
      a,  valamint  az R. által fűzött jogkövetkezmények sértik-e  az
      Alkotmány 13. § (1) bekezdésében szabályozott tulajdonhoz  való
      jogot.

      Az  Ét.  34.  § (1) bekezdése, valamint az egyes építményekkel,
      építési   munkákkal  és  építési  tevékenységekkel  kapcsolatos
      építésügyi  hatósági engedélyezési eljárásokról szóló  46/1997.
      (XII.  29.)  KTM  rendelet (a továbbiakban: Eng.r.)  9.  §  (1)
      bekezdés  a)  pontja minden épület, építmény  építését  építési
      engedélyhez  köti.  Az Ét. 38. § (1) bekezdése  kimondja,  hogy
      építési  munkát csak jogerős és végrehajtható építési  engedély
      alapján,  az engedélynek, valamint az engedélyezési  záradékkal
      ellátott   terveknek   megfelelően  lehet   végezni.   A   jogi
      szabályozás   egy   felfüggesztő   feltételtől,   az    építési
      engedélytől teszi függővé az ingatlantulajdonos építési jogának
      gyakorlását,  e feltétel hiányában az építkezés jogellenes.  Az
      engedély  nélküli  építkezés  tehát jogszerűtlen  magatartásnak
      minősül  akkor  is,  ha  az  építkezés  során  az  építtető  az
      építkezésre vonatkozó anyagi jogi szabályokat betartja.

      A  jogszerűtlen  építkezés következményei,  -  amelyek  gyakran
      mások  jogait,  illetőleg a közérdeket súlyosan  sértő  állapot
      kialakulásához  vezetnek  -  visszafordíthatatlanok,  illetőleg
      csak  nagy  anyagi ráfordítás árán szüntethetők meg.  Az  ilyen
      helyzetek kialakulásának megelőzését szolgálja az, hogy a  jogi
      szabályozás az épületek, építmények építését előzetes  hatósági
      engedélyhez  köti. Az építési engedélyezési  eljárás  során  az
      építési hatóság ellenőrzi, hogy a tervezett építkezés megfelel-
      e  -  az  Ét.-ben,  az országos településrendezési  és  építési
      követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm.  rendeletben,
      valamint  a helyi építési szabályzatban meghatározott -  anyagi
      jogi előírásoknak.
      Ha az építtető engedély nélkül építkezik, kivonja tevékenységét
      a  hatóság  ellenőrzése alól, s ezzel veszélyezteti az  építési
      anyagi jog által védett közérdek érvényesülését.
      Ezért  minősítette  a jogalkotó önmagában az  engedély  nélküli
      építkezést közigazgatási szankcióval sújtható magatartássá.

      Az  engedély nélküli, illetőleg az engedélytől eltérő építkezés
      szankciója  az  építésügyi bírság, amelyet az  Ét.  49.  §  (1)
      bekezdés alapján akkor kell kiszabni, ha az építési hatóság  az
      épületre  a  fennmaradási  engedélyt  megadta.  A  fennmaradási
      engedély  megadásának és ezzel egy időben a bírság kiszabásának
      feltétele   az,   hogy   a   jogellenesen   épített   építmény,
      építményrész  az  építésre vonatkozó anyagi  jogi  szabályoknak
      alapvetően   megfelel  vagy  kisebb  átalakítással  megfelelővé
      tehető,   illetőleg  a  szabályoktól  való  eltéréssel  okozott
      érdeksérelem  jelentéktelen,  közérdeket  nem  sért.   Azaz   a
      fennmaradási   engedély  olyan,  engedély   nélkül,   illetőleg
      engedélytől  eltérően épített építményekre adható,  amelyre  az
      építési, illetőleg a használatbavételi engedély megadható  lett
      volna,  vagy  kisebb átalakítások elvégzése  után  az  építési,
      illetőleg    a    használatbavételi   engedély    feltételeinek
      megfelelővé válik.

      A  fennmaradási engedély feltételeinek fennállása  esetén  -  a
      bontás elkerülése érdekében - a hatóság a fennmaradási engedély
      megadásával  legalizálja  az  engedély  nélkül,  illetőleg   az
      engedélytől  eltérően  épített  építményt  és  feljogosítja  az
      ügyfelet  az épület használatba vételére. Ebben az  esetben  az
      építkezés jogszerűtlenségének jogkövetkezménye az R. 3.  §-ában
      meghatározott mértékű építésügyi bírság kiszabása.
      Az  R.  3. §-ának a bírság mértékére vonatkozó szabályai kogens
      szabályok.  Az R. a bírság mértékét nem tételesen meghatározott
      összegben állapítja meg, hanem 3. §-ában és 1-3. mellékleteiben
      egy,  a  szabálytalanul épített építmény méreteihez, értékéhez,
      készültségi  fokához,  a jogsértés súlyához  igazodó  számítási
      módot határoz meg.

      A  fennmaradási engedély megadása mellett az építésügyi  bírság
      alkalmazása  kötelező,  az építtető a bírság  megfizetése  alól
      csak  akkor mentesülhet, ha a jogszerűtlenül épített építményt,
      vagy  építményrészt  lebontja,  vagy  az  engedélytől  eltérően
      épített  építmény  esetén  az engedélynek  megfelelő  állapotot
      helyreállítja.

      Az  építésügyi  bírság  tehát közigazgatási  jogi  szankció,  a
      jogsértő   magatartás,  az  engedély  nélküli,   illetőleg   az
      engedélytől  eltérő építkezés szankciója, a  jogsértésért  való
      felelősség érvényesítésének módja.

      Az Alkotmány nem tartalmaz rendelkezéseket a közigazgatási jogi
      szankciókra   vonatkozóan.  A  jogalkotó   széles   mérlegelési
      jogkörrel  rendelkezik  a  szankció alkalmazási  feltételeinek,
      mértékének    szabályozása   során.   A    jogalkotó    döntési
      szabadságának csak az Alkotmány rendelkezései szabnak  korlátot
      (pl.:  az alkalmazott szabályozás nem sértheti alkotmányellenes
      módon  az  Alkotmány  70/A.  §-ában szabályozott  jogegyenlőség
      elvét,   az   emberi  méltósághoz  való  jogot,   a   személyes
      szabadságot, a jogállamiság követelményeit, stb.).

      Az  indítványozó álláspontja szerint a vitatott szabályozás  az
      ügyfelek tulajdonhoz való jogát sérti.
      Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az építésügyi bírságra
      vonatkozó  szabályozás alkotmányossága az Alkotmány 13.  §-ában
      szabályozott   tulajdonhoz  való  joggal   összefüggésben   nem
      vizsgálható.
      Az   építésügyi   bírság  szabályozása  során  a   jogalkotónak
      alapvetően  az alkotmányos tulajdonvédelem körén kívül  eső,  a
      jogi felelősség érvényesítésével kapcsolatos szempontokat (pl.:
      a   jogellenes  cselekmény  súlya,  a  megelőzés,  a   szankció
      visszatartó  hatása a jogsértéstől, a jogsértés  által  okozott
      közérdeksérelem) kell figyelembe vennie, és mérlegelnie.

      Az   Alkotmány   13.  §-a  a  tulajdonhoz  való  jog   jogszerű
      gyakorlását korlátozó állami közhatalmi beavatkozással  szemben
      védi  a  tulajdonost,  nem  biztosít  védelmet  a  jogszerűtlen
      tulajdonosi    magatartás   jogkövetkezményeként    alkalmazott
      közigazgatási jogi szankciókkal szemben.

      Nem  helytálló  az  indítványozónak az  a  megállapítása,  hogy
      bírság  szigorú  mértékének megállapítása  a  bontás,  azaz  az
      építéssel       keletkezett      tulajdon      megszüntetésének
      kikényszerítésére szolgál. Az Ét. 49. § (2) bekezdése és az  R.
      4.  § (2) bekezdése választási lehetőséget biztosít az építtető
      számára  a  bírság  megfizetése és az eredeti,  a  jogszerűtlen
      magatartást megelőző állapot helyreállítása között. E szabályok
      nem   tartalmaznak   a  tulajdon  korlátozásáról,   elvonásáról
      rendelkező  szabályt,  az építtetőre bízzák  annak  eldöntését,
      hogy vagyoni érdekeit mérlegelve a jogellenes magatartásának  a
      jogkövetkezményeként megállapított bírság megfizetését  vagy  a
      jogellenes     magatartást    megelőző,     eredeti     állapot
      helyreállítását vállalja-e.
      Így  nem  eredményezik a tulajdonhoz való jog sérelmét  azok  a
      szabályok  sem, melyek alapján a jogsértő építtető  csak  akkor
      mentesül a bírság megfizetése alól, ha a jogszerűtlenül épített
      épületet lebontja.

      Mindezek  alapján az Alkotmánybíróság úgy ítélte meg,  hogy  az
      Ét.  49.  §-ának,  valamint  az  R.  3.  §-ának  és  4.  §  (2)
      bekezdésének  alkotmányellenessége  az  Alkotmány  13.   §-ának
      sérelmére alapozottan nem állapítható meg.

          2.  Az indítvány alapján az Alkotmánybíróság vizsgálta  azt
      is,  hogy  az  Ét.  és  az  R. vitatott szabályai  sértik-e  az
      építtetőnek  az  Alkotmány 57. § (5) bekezdésében  szabályozott
      jogorvoslathoz való jogát.

      Az  indítványozó álláspontja szerint annak következtében,  hogy
      az  R.  3. § és 1.-3. melléklete egyszerű számítási műveletként
      szabályozza a bírság mértékének megállapítását és az Ét. 49.  §
      (2) bekezdése, valamint az R. 4. § (2) bekezdése nem ad módot a
      bírság   méltányosságból   történő   csökkentésére,   illetőleg
      elengedésére,   csak   a   számítási  művelet   jogszerűségének
      ellenőrzésére  korlátozza a bírságot megállapító  közigazgatási
      határozat felülvizsgálatát végző bíróság hatáskörét.

      Az   R.   kétségtelenül  más  közigazgatási  bírságok  mértékét
      megállapító  jogszabályoktól eltérően szabályozza a  kiszabható
      építésügyi   bírság   mértékét.  A   közigazgatási   jogalkotás
      általában azt a szabályozási módot követi, hogy a jogszabály  a
      bírság mértékének kereteit (alsó és felső határát, vagy csak  a
      maximumát)  határozza  meg és e keretek között  a  jogalkalmazó
      mérlegelésére   bízza,   hogy  az  eset   összes   körülményeit
      figyelembe véve állapítsa meg konkrét ügyben a fizetendő bírság
      összegét.  Az  R.  3.  §-a  a szabálytalanul  épített  építmény
      értékének  %-ában  határozza meg a bírság mértékét,  az  1-  3.
      melléklete  pedig  egy  számítási módot határoz  meg  a  bírság
      mértékének  konkrét ügyben való megállapítására. A jogalkotó  e
      számítási   mód   meghatározása  során   figyelemmel   volt   a
      szabálytalanul   épített   épület   rendeltetésére,    területi
      elhelyezkedésére,  értékére,  méreteire,  készültségi   fokára,
      meghatározza  a szabálytalan építkezésnek azokat  a  közérdeket
      kevésbé  veszélyeztető,  enyhébb  eseteit,  amelyek  fennállása
      esetén  a  bírság mellőzésére, illetőleg alacsonyabb  összegben
      történő kiszabására van lehetőség.

      Az  R. 3. §-a és 1-3. mellékletei alapján megállapítható,  hogy
      az  építésügyi  bírság  alkalmazásának  szabályozása  során   a
      jogalkotó  nem  a  jogalkalmazóra  bízta  a  bírság  mértékének
      megállapítása  során  a  jogsértés  súlyának,  az  enyhítő   és
      súlyosbító körülményeknek az értékelését, hanem azokat a bírság
      mértékének szabályozásakor maga vette figyelembe.

      Az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében szabályozott jogorvoslathoz
      való  jog  a jogalkotóval szemben azt a követelményt támasztja,
      hogy  jogszabály  biztosítsa mindazok számára,  akiknek  jogát,
      jogos  érdekét a bíróság, közigazgatási szerv vagy más  hatóság
      határozata  sérti  a  magasabb színtű fórumhoz,  illetőleg  más
      szervhez  való  fordulás  lehetőségét a döntés  felülvizsgálata
      érdekében.  Az  építésügyi  bírságot megállapító  közigazgatási
      határozat tekintetében a jogorvoslathoz való jog érvényesülését
      szolgáló   jogi   eszközök   biztosítottak.   Az   ügyfél    az
      államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957.  évi
      IV.   törvény   (a  továbbiakban:  Áe.)  62-67.  §-ai   alapján
      fellebbezéssel  élhet.  Az  Áe. 72.  §-a  alapján  megilleti  a
      közigazgatási határozat bíróság előtti megtámadásának joga is.

      Az   Alkotmány   57.   §   (5)  bekezdéséből   nem   következik
      kényszerítően a jogalkotónak az a kötelezettsége, hogy valamely
      közigazgatási  hatáskör  gyakorlása során  mérlegelési  jogkört
      adjon  a  jogalkalmazónak, s nem vezethető le a  jogorvoslathoz
      való   jogból  a  méltányosság  gyakorlására  való  jogszabályi
      felhatalmazás kötelezettsége sem.

      Ezért az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az R. 3. §-a, 4.
      §   (2)   bekezdése  és  1-3.  mellékletei  azzal,   hogy   nem
      biztosítanak   a   bírság   mértékének   megállapítása    során
      mérlegelési, illetőleg méltányossági jogkört a jogalkalmazónak,
      nem   korlátozzák   az   Alkotmány  57.  §   (5)   bekezdésében
      szabályozott jogorvoslathoz való jogot.

      Mindezeket  figyelembe véve az Alkotmánybíróság megállapította,
      hogy  az  Ét.  49. § (2) bekezdése, az R. 3. §  (1)  bekezdése,
      valamint 4. § (2) bekezdése tekintetében az indítványozó  által
      állított   alkotmányellenesség   nem   áll   fenn,   ezért   az
      alkotmányjogi panaszt elutasította.
                               Dr. Holló András
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                             előadó alkotmánybíró

              Dr. Bagi István                  Dr. Bihari Mihály
              alkotmánybíró                        alkotmánybíró
                                       
              Dr. Czúcz Ottó                     Dr. Erdei Árpád
              alkotmánybíró                        alkotmánybíró
                                       
              Dr. Harmathy Attila                Dr. Kiss László
              alkotmánybíró                        alkotmánybíró
                                       
              Dr. Kukorelli István             Dr. Strausz János
              alkotmánybíró                        alkotmánybíró
                                       
                      Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        498/D/2000
        Date of the decision:
        .
        09/08/2003
        .
        .