A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz alapján meghozta a
következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Bíróság
11.P.22.148/1999/15. számú ítélete ellen, az épített környezet
alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 49.
§ (2) bekezdése, valamint az építésügyi bírságról szóló
43/1997. (XII. 29.) KTM rendelet 3. § (1) bekezdése, továbbá a
4. § (2) bekezdése alkotmányellenességének megállapítása és
megsemmisítése iránt benyújtott alkotmányjogi panaszt
elutasítja.
Indokolás
I.
Az indítványozó az épített környezet alakításáról és
védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban:
Ét.) 49. § (2) bekezdésében, valamint az építésügyi bírságról
szóló 43/1997. (XII. 29.) KTM rendelet (a továbbiakban: R.) 4.
§ (2) bekezdésében, valamint az építésügyi bírságról szóló
43/1997. (XII. 29.) KTM rendeletnek a 107/1999. (XII. 28.) FVM
rendelet 1. § (1) bekezdésével módosított 3. § (1) bekezdésében
foglalt rendelkezések alkotmányossági vizsgálatát kéri
alkotmányjogi panaszában.
Az indítványozó panaszában előadja, hogy az építésügyi hatóság
- kikötések és előírások nélkül - végleges fennmaradási
engedélyt adott engedély nélkül épített garázs épületére,
egyúttal engedély nélküli építkezés miatt 1.014 000,- Ft.
építésügyi bírsággal sújtotta. Az ügyfél a bírságoló határozat
ellen fellebbezést nyújtott be. A II. fokú hatóság a
határozatot megváltoztatta és a bírság mértékét 1.031 000,- Ft-
ban állapította meg. Ez követően bírósághoz fordult, a Borsod-
Abaúj-Zemplén Megyei Bíróság 2000. május 15.-én kelt ítéletében
a keresetet elutasította. Az ítélet ellen benyújtott
alkotmányjogi panasz 2000. június 13-án érkezett meg az
Alkotmánybírósághoz.
Az indítványozó kérelmében előadta, hogy az R. 3. §-a strict
módon, objektív ismérvek alapján kidolgozott számítási mód
meghatározásával állapítja meg a bírság mértékét, nem ad
lehetőséget arra, hogy a jogalkalmazó az ügy összes
körülményeinek mérlegelésével döntsön a bírság kiszabása során.
Az Ét. 49. § (2) bekezdése pedig csak abban az esetben teszi
lehetővé a kiszabott építésügyi bírság elengedését, ha az
építtető a szabálytalanul épített építményt, építményrészt a
bírság megfizetésére előírt határidő lejárta előtt lebontja. Az
R. 4. § (2) bekezdése pedig - ezen, az Ét. 49. § (2)
bekezdésében szabályozott eset kivételével - megtiltja a bírság
összegének mérséklését, illetőleg elengedését.
Az indítványozó álláspontja szerint ez a szabályozás sérti az
Alkotmány 13. § (1) bekezdésében szabályozott tulajdonhoz való
jogot, mert amennyiben a jogszabályban előírt "drákói" mértékű
bírság megfizetésére nem képes az építtető, arra kényszeríti,
hogy már létrehozott vagyont, tulajdont semmisítsen meg.
Az indítványban kifejtett álláspont szerint a vitatott
rendelkezések sértik az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében
szabályozott jogorvoslathoz való jogot is, mert kizárják annak
lehetőségét, hogy a bíróság érdemben vizsgálja a bírságoló
határozatot, a jogsértés súlyát, az építtető méltánylandó
körülményeit figyelembe véve megváltoztassa a kiszabott bírság
összegét.
II.
Az Alkotmánybíróság az indítványok elbírálásakor az alábbi
jogszabályi rendelkezések alapján határozott:
Az Alkotmánynak az indítványozók által hivatkozott
rendelkezései:
"2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam."
"13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
jogot.
(2) Tulajdont kisajátítani csak kivételesen és közérdekből,
törvényben szabályozott esetekben és módon, teljes, feltétlen
és azonnali kártalanítás mellett lehet."
"57. § (5) A Magyar Köztársaságban a törvényben
meghatározottak szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan
bírósági, közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a
jogát vagy jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot - a
jogviták ésszerű időn belüli elbírálásának érdekében, azzal
arányosan - a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazatával elfogadott törvény korlátozhatja."
Az indítványozó által kifogásolt jogszabályi előírások:
Az Ét. 49. § (2) bekezdése:
"(2) Ha az építtető a szabálytalanul megépített építményt,
építményrészt a kiszabott építésügyi bírság megfizetésére
előírt határidő lejárta előtt lebontja, vagy a
szabálytalanságot megszünteti, az építésügyi hatóság a bírságot
elengedi. Egyéb esetekben a kiszabott építésügyi bírság nem
engedhető el."
Az R. 3. §-ának az építésügyi bírság mértékére vonatkozó
szabályai:
"3. § (1) A bírság mértéke a szabálytalanul létrehozott
építmény vagy építményrész esetében az e rendelet 1., 2. és 3.
számú melléklete szerint számított építményértéknek engedély
nélküli építés esetében 50%-a, engedélytől eltérő építés
esetében 40%-a, engedély nélkül végzett bontás esetén 20%-a.
(2) Helyi védelem alatt álló épület átalakítása vagy
lebontása esetén a számított építményérték 70%-a.
(3) Ha az építmény, építményrész kivitelezését az engedélyt
megadó határozat kézhezvételét követően, de annak jogerőre
emelkedése előtt kezdték meg, és később az engedély változatlan
tartalommal jogerőre emelkedik, akkor az (1) és (2) bekezdésben
meghatározott mértékek 50%-át kell figyelembe venni. Ebben az
esetben a bírság megállapítására vonatkozó államigazgatási
eljárást a határozat végrehajthatóvá válásáig fel kell
függeszteni."
Az R. 4. § (2) bekezdése:
"(2) Az építésügyi bírságot mérsékelni, vagy elengedni az Ét.
49. §-ának (2) bekezdésében foglaltak kivételével nem lehet. A
bírság megfizetésére az eljáró építésügyi hatóság - kérelemre -
legfeljebb egy évig terjedő részletfizetést engedélyezhet."
Az építésügyi bírság kiszabásának feltételeiről - az
indítványozó által vitatott szabályokon túlmenően - az Ét. a
következő szabályokat tartalmazza:
49. § (1) Ha az építésügyi hatóság a 48. § szerint a
fennmaradási engedélyt megadja, illetőleg a lebontást tudomásul
veszi, ezzel egyidejűleg az építésügyi bírságot is ki kell
szabni. Az építésügyi bírság alapjául a szabálytalanul
létrehozott vagy megsemmisült építménynek, építményrésznek a
külön jogszabályban meghatározott értéke szolgál. Az építésügyi
bírság az építmény, építményrész készültségi fokának megfelelő
- külön jogszabályban meghatározott - számított értéknek
legalább 20%-a, legfeljebb 100%-a. Az építésügyi bírságot az
építésügyi hatóság által a 48. § (4) bekezdés szerinti
határozatában előírt határidőben kell megfizetni."
Az R. az építésügyi bírság kiszabásának feltételeit az alábbiak
szerint szabályozza:
2. § (1) Az építésügyi hatóságnak bírsággal kell sújtania azt
az építtetőt, aki (amely)
a) építési vagy bontási engedélyhez kötött munkát engedély
nélkül,
b) építési vagy bontási engedélyhez kötött építési munkát az
engedélytől eltérő módon
végeztet, illetőleg végez.
(2) Nem szabható ki a bírság, ha
a) az építésügyi hatóság a szabálytalanul megépített építmény
lebontását vagy az engedélyezett terveknek megfelelő
visszaalakítását rendelte el, illetőleg
b) a törvényben meghatározott határidő eltelt, vagy a
szabálytalan állapot - e határidőn belül - legalább már egy éve
az építésügyi hatóság tudomására jutott [Étv. 48. § (8) bek.].
(3) A bírság megfizetésére - a hatósági kötelezés szabályai
szerint hozott külön határozatban - az építtetőt kell
kötelezni.
III.
Az indítvány nem megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság az indítvány alapján elsőként azt
vizsgálta, hogy az engedély nélküli építkezéshez az Ét. 49. §-
a, valamint az R. által fűzött jogkövetkezmények sértik-e az
Alkotmány 13. § (1) bekezdésében szabályozott tulajdonhoz való
jogot.
Az Ét. 34. § (1) bekezdése, valamint az egyes építményekkel,
építési munkákkal és építési tevékenységekkel kapcsolatos
építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokról szóló 46/1997.
(XII. 29.) KTM rendelet (a továbbiakban: Eng.r.) 9. § (1)
bekezdés a) pontja minden épület, építmény építését építési
engedélyhez köti. Az Ét. 38. § (1) bekezdése kimondja, hogy
építési munkát csak jogerős és végrehajtható építési engedély
alapján, az engedélynek, valamint az engedélyezési záradékkal
ellátott terveknek megfelelően lehet végezni. A jogi
szabályozás egy felfüggesztő feltételtől, az építési
engedélytől teszi függővé az ingatlantulajdonos építési jogának
gyakorlását, e feltétel hiányában az építkezés jogellenes. Az
engedély nélküli építkezés tehát jogszerűtlen magatartásnak
minősül akkor is, ha az építkezés során az építtető az
építkezésre vonatkozó anyagi jogi szabályokat betartja.
A jogszerűtlen építkezés következményei, - amelyek gyakran
mások jogait, illetőleg a közérdeket súlyosan sértő állapot
kialakulásához vezetnek - visszafordíthatatlanok, illetőleg
csak nagy anyagi ráfordítás árán szüntethetők meg. Az ilyen
helyzetek kialakulásának megelőzését szolgálja az, hogy a jogi
szabályozás az épületek, építmények építését előzetes hatósági
engedélyhez köti. Az építési engedélyezési eljárás során az
építési hatóság ellenőrzi, hogy a tervezett építkezés megfelel-
e - az Ét.-ben, az országos településrendezési és építési
követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendeletben,
valamint a helyi építési szabályzatban meghatározott - anyagi
jogi előírásoknak.
Ha az építtető engedély nélkül építkezik, kivonja tevékenységét
a hatóság ellenőrzése alól, s ezzel veszélyezteti az építési
anyagi jog által védett közérdek érvényesülését.
Ezért minősítette a jogalkotó önmagában az engedély nélküli
építkezést közigazgatási szankcióval sújtható magatartássá.
Az engedély nélküli, illetőleg az engedélytől eltérő építkezés
szankciója az építésügyi bírság, amelyet az Ét. 49. § (1)
bekezdés alapján akkor kell kiszabni, ha az építési hatóság az
épületre a fennmaradási engedélyt megadta. A fennmaradási
engedély megadásának és ezzel egy időben a bírság kiszabásának
feltétele az, hogy a jogellenesen épített építmény,
építményrész az építésre vonatkozó anyagi jogi szabályoknak
alapvetően megfelel vagy kisebb átalakítással megfelelővé
tehető, illetőleg a szabályoktól való eltéréssel okozott
érdeksérelem jelentéktelen, közérdeket nem sért. Azaz a
fennmaradási engedély olyan, engedély nélkül, illetőleg
engedélytől eltérően épített építményekre adható, amelyre az
építési, illetőleg a használatbavételi engedély megadható lett
volna, vagy kisebb átalakítások elvégzése után az építési,
illetőleg a használatbavételi engedély feltételeinek
megfelelővé válik.
A fennmaradási engedély feltételeinek fennállása esetén - a
bontás elkerülése érdekében - a hatóság a fennmaradási engedély
megadásával legalizálja az engedély nélkül, illetőleg az
engedélytől eltérően épített építményt és feljogosítja az
ügyfelet az épület használatba vételére. Ebben az esetben az
építkezés jogszerűtlenségének jogkövetkezménye az R. 3. §-ában
meghatározott mértékű építésügyi bírság kiszabása.
Az R. 3. §-ának a bírság mértékére vonatkozó szabályai kogens
szabályok. Az R. a bírság mértékét nem tételesen meghatározott
összegben állapítja meg, hanem 3. §-ában és 1-3. mellékleteiben
egy, a szabálytalanul épített építmény méreteihez, értékéhez,
készültségi fokához, a jogsértés súlyához igazodó számítási
módot határoz meg.
A fennmaradási engedély megadása mellett az építésügyi bírság
alkalmazása kötelező, az építtető a bírság megfizetése alól
csak akkor mentesülhet, ha a jogszerűtlenül épített építményt,
vagy építményrészt lebontja, vagy az engedélytől eltérően
épített építmény esetén az engedélynek megfelelő állapotot
helyreállítja.
Az építésügyi bírság tehát közigazgatási jogi szankció, a
jogsértő magatartás, az engedély nélküli, illetőleg az
engedélytől eltérő építkezés szankciója, a jogsértésért való
felelősség érvényesítésének módja.
Az Alkotmány nem tartalmaz rendelkezéseket a közigazgatási jogi
szankciókra vonatkozóan. A jogalkotó széles mérlegelési
jogkörrel rendelkezik a szankció alkalmazási feltételeinek,
mértékének szabályozása során. A jogalkotó döntési
szabadságának csak az Alkotmány rendelkezései szabnak korlátot
(pl.: az alkalmazott szabályozás nem sértheti alkotmányellenes
módon az Alkotmány 70/A. §-ában szabályozott jogegyenlőség
elvét, az emberi méltósághoz való jogot, a személyes
szabadságot, a jogállamiság követelményeit, stb.).
Az indítványozó álláspontja szerint a vitatott szabályozás az
ügyfelek tulajdonhoz való jogát sérti.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az építésügyi bírságra
vonatkozó szabályozás alkotmányossága az Alkotmány 13. §-ában
szabályozott tulajdonhoz való joggal összefüggésben nem
vizsgálható.
Az építésügyi bírság szabályozása során a jogalkotónak
alapvetően az alkotmányos tulajdonvédelem körén kívül eső, a
jogi felelősség érvényesítésével kapcsolatos szempontokat (pl.:
a jogellenes cselekmény súlya, a megelőzés, a szankció
visszatartó hatása a jogsértéstől, a jogsértés által okozott
közérdeksérelem) kell figyelembe vennie, és mérlegelnie.
Az Alkotmány 13. §-a a tulajdonhoz való jog jogszerű
gyakorlását korlátozó állami közhatalmi beavatkozással szemben
védi a tulajdonost, nem biztosít védelmet a jogszerűtlen
tulajdonosi magatartás jogkövetkezményeként alkalmazott
közigazgatási jogi szankciókkal szemben.
Nem helytálló az indítványozónak az a megállapítása, hogy
bírság szigorú mértékének megállapítása a bontás, azaz az
építéssel keletkezett tulajdon megszüntetésének
kikényszerítésére szolgál. Az Ét. 49. § (2) bekezdése és az R.
4. § (2) bekezdése választási lehetőséget biztosít az építtető
számára a bírság megfizetése és az eredeti, a jogszerűtlen
magatartást megelőző állapot helyreállítása között. E szabályok
nem tartalmaznak a tulajdon korlátozásáról, elvonásáról
rendelkező szabályt, az építtetőre bízzák annak eldöntését,
hogy vagyoni érdekeit mérlegelve a jogellenes magatartásának a
jogkövetkezményeként megállapított bírság megfizetését vagy a
jogellenes magatartást megelőző, eredeti állapot
helyreállítását vállalja-e.
Így nem eredményezik a tulajdonhoz való jog sérelmét azok a
szabályok sem, melyek alapján a jogsértő építtető csak akkor
mentesül a bírság megfizetése alól, ha a jogszerűtlenül épített
épületet lebontja.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság úgy ítélte meg, hogy az
Ét. 49. §-ának, valamint az R. 3. §-ának és 4. § (2)
bekezdésének alkotmányellenessége az Alkotmány 13. §-ának
sérelmére alapozottan nem állapítható meg.
2. Az indítvány alapján az Alkotmánybíróság vizsgálta azt
is, hogy az Ét. és az R. vitatott szabályai sértik-e az
építtetőnek az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében szabályozott
jogorvoslathoz való jogát.
Az indítványozó álláspontja szerint annak következtében, hogy
az R. 3. § és 1.-3. melléklete egyszerű számítási műveletként
szabályozza a bírság mértékének megállapítását és az Ét. 49. §
(2) bekezdése, valamint az R. 4. § (2) bekezdése nem ad módot a
bírság méltányosságból történő csökkentésére, illetőleg
elengedésére, csak a számítási művelet jogszerűségének
ellenőrzésére korlátozza a bírságot megállapító közigazgatási
határozat felülvizsgálatát végző bíróság hatáskörét.
Az R. kétségtelenül más közigazgatási bírságok mértékét
megállapító jogszabályoktól eltérően szabályozza a kiszabható
építésügyi bírság mértékét. A közigazgatási jogalkotás
általában azt a szabályozási módot követi, hogy a jogszabály a
bírság mértékének kereteit (alsó és felső határát, vagy csak a
maximumát) határozza meg és e keretek között a jogalkalmazó
mérlegelésére bízza, hogy az eset összes körülményeit
figyelembe véve állapítsa meg konkrét ügyben a fizetendő bírság
összegét. Az R. 3. §-a a szabálytalanul épített építmény
értékének %-ában határozza meg a bírság mértékét, az 1- 3.
melléklete pedig egy számítási módot határoz meg a bírság
mértékének konkrét ügyben való megállapítására. A jogalkotó e
számítási mód meghatározása során figyelemmel volt a
szabálytalanul épített épület rendeltetésére, területi
elhelyezkedésére, értékére, méreteire, készültségi fokára,
meghatározza a szabálytalan építkezésnek azokat a közérdeket
kevésbé veszélyeztető, enyhébb eseteit, amelyek fennállása
esetén a bírság mellőzésére, illetőleg alacsonyabb összegben
történő kiszabására van lehetőség.
Az R. 3. §-a és 1-3. mellékletei alapján megállapítható, hogy
az építésügyi bírság alkalmazásának szabályozása során a
jogalkotó nem a jogalkalmazóra bízta a bírság mértékének
megállapítása során a jogsértés súlyának, az enyhítő és
súlyosbító körülményeknek az értékelését, hanem azokat a bírság
mértékének szabályozásakor maga vette figyelembe.
Az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében szabályozott jogorvoslathoz
való jog a jogalkotóval szemben azt a követelményt támasztja,
hogy jogszabály biztosítsa mindazok számára, akiknek jogát,
jogos érdekét a bíróság, közigazgatási szerv vagy más hatóság
határozata sérti a magasabb színtű fórumhoz, illetőleg más
szervhez való fordulás lehetőségét a döntés felülvizsgálata
érdekében. Az építésügyi bírságot megállapító közigazgatási
határozat tekintetében a jogorvoslathoz való jog érvényesülését
szolgáló jogi eszközök biztosítottak. Az ügyfél az
államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi
IV. törvény (a továbbiakban: Áe.) 62-67. §-ai alapján
fellebbezéssel élhet. Az Áe. 72. §-a alapján megilleti a
közigazgatási határozat bíróság előtti megtámadásának joga is.
Az Alkotmány 57. § (5) bekezdéséből nem következik
kényszerítően a jogalkotónak az a kötelezettsége, hogy valamely
közigazgatási hatáskör gyakorlása során mérlegelési jogkört
adjon a jogalkalmazónak, s nem vezethető le a jogorvoslathoz
való jogból a méltányosság gyakorlására való jogszabályi
felhatalmazás kötelezettsége sem.
Ezért az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az R. 3. §-a, 4.
§ (2) bekezdése és 1-3. mellékletei azzal, hogy nem
biztosítanak a bírság mértékének megállapítása során
mérlegelési, illetőleg méltányossági jogkört a jogalkalmazónak,
nem korlátozzák az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében
szabályozott jogorvoslathoz való jogot.
Mindezeket figyelembe véve az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy az Ét. 49. § (2) bekezdése, az R. 3. § (1) bekezdése,
valamint 4. § (2) bekezdése tekintetében az indítványozó által
állított alkotmányellenesség nem áll fenn, ezért az
alkotmányjogi panaszt elutasította.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság elnöke
előadó alkotmánybíró
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kukorelli István Dr. Strausz János
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró
. |