A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló indítványok tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a sajtóról szóló
1986. évi II. törvény 14. § (1) bekezdésének „tartalma a 3. §
(1) bekezdésében foglalt tilalmakba ütközik, ” szövegrésze
alkotmányellenes, ezért azt e határozat közzétételének napjával
megsemmisíti.
A sajtóról szóló 1986. évi II. törvény 14. § (1) bekezdése ezt
követően a következő szöveggel marad hatályban:
„Az engedélyt, illetve a nyilvántartásba vételt meg kell
tagadni, ha a sajtótermék külsőleg hivatalos lap (a
jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 57-60. §-a) látszatát
kelti, illetve címével, grafikai megjelenésével, külalakjával
vagy egyéb jellemzőjével már bejegyzett laphoz hasonló módon
jelenik meg, és ez a fogyasztók megtévesztésére alkalmas.”
2. Az Alkotmánybíróság a sajtóról szóló 1986. évi II. törvény
15. § (1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
3. Az Alkotmánybíróság a sajtóról szóló 1986. évi II. törvény
végrehajtásáról szóló 12/1986. (IV. 22.) MT rendelet 4/A. § (3)
bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybírósághoz két indítvány érkezett a sajtótermékek
nyilvántartásba vételi, illetve törlési eljárásának
szabályaival kapcsolatban.
Az egyik indítványozó a sajtóról szóló 1986. évi II. törvény (a
továbbiakban: Sajtótv.) 14. § (1) bekezdésének „a sajtótermék
tartalma a 3. § (1) bekezdésében foglalt tilalmakba ütközik”
szövegrésze megsemmisítését a szabad véleménynyilvánításhoz
való jog, illetve a sajtószabadság sérelmére hivatkozással
kérte. Indokolásában kifejtette, hogy önmagában nem tartja
alkotmányellenesnek a 3. § (1) bekezdését, amely szerint a
sajtószabadság gyakorlása nem járhat mások személyhez fűződő
jogainak a sérelmével, mindazonáltal ilyen esetekben a
„nyilvántartásba vétel megtagadása, vagy ennél is
határozottabban az időszaki lapnak a (…) törlése aránytalanul
súlyos jogkövetkezmény akkor, ha a jogalkalmazónak mások
személyhez fűződő jogainak bármely csekély fokú sérelme esetén
így kell eljárnia”, és nincs lehetősége a jogsértés súlyának,
gyakoriságának és jellegének a mérlegelésére.
A másik indítványozó — az indítvány benyújtásakor a
sajtóregisztrációs, illetve törlési eljárás lefolytatására
hatáskörrel rendelkező Nemzeti Kulturális Örökség
Minisztériumát vezető miniszter — azt követően fordult az
Alkotmánybírósághoz, hogy a minisztériumhoz kérelem érkezett
egy időszaki lapnak a nyilvántartásból való törlésére. A
törlést abból az okból kérték, hogy a lapot a kérelmező
személyhez fűződő jogainak megsértése miatt jogerős bírósági
ítélet helyreigazításra kötelezte. Az indítványozó miniszter a
Sajtótv. 15. § (1) bekezdésének, illetve a sajtóról szóló 1986.
évi II. törvény végrehajtásáról szóló 12/1986. (IV. 22.) MT
rendelet (a továbbiakban: Sr.) 4/A. § (3) bekezdésének
megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól. Utalva az
Alkotmánybíróságnak a véleménynyilvánítási és sajtószabadsággal
kapcsolatos gyakorlatára, kifejtette, hogy álláspontja szerint
a Sajtótv.-nek és az Sr.-nek a törlésről rendelkező,
mérlegelést nem engedő szabályai ellentétben állnak az
Alkotmány 61. §-ából fakadó követelményekkel. A személyhez
fűződő jogok — érvel az indítványozó — a hatályos
jogrendszerben többirányú és széleskörű polgári és büntetőjogi
védelem alatt állnak, biztosítva az emberi méltóság alapjogi
védelmét a véleménynyilvánítás jogának szükségszerű és arányos
korlátozásával. Az indítványozó véleménye szerint ehhez képest
nem szükséges és arányos az a szabályozás, amely — egyfajta
represszív jelleggel — a személyhez fűződő jog sérelme esetén
az adott időszaki lap törlését is lehetővé teszi. Rámutatott,
hogy a törlés nemcsak, hogy ellehetetlenítheti más jogorvoslat
alkalmazását (például a helyreigazító közlemény közzétételét),
a szabályok következetes alkalmazása ezen túlmenően azt is
eredményezheti, hogy a megjelenő időszaki lapok teljesen
megszűnhetnek vagy számuk drasztikusan csökkenhet.
A Sajtótv. 3. § (1) bekezdésében foglalt előírások
alkotmányossági vizsgálatát egyik indítványozó sem kérte.
Az Alkotmánybíróság az indítványokat — tárgyi összefüggésükre
tekintettel — az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és
annak közzétételéről szóló, többször módosított és egységes
szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat (ABK 2009.
január, 3.; a továbbiakban: Ügyrend) 28. § (1) bekezdése
alapján egyesítette és egy eljárásban bírálta el.
II.
1. Az Alkotmány érintett rendelkezései:
„61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű
adatokat megismerje, illetőleg terjessze.
(2) A Magyar Köztársaság elismeri és védi a sajtó szabadságát.”
2. A Sajtótv. érintett rendelkezései:
„3. § (1) A sajtószabadság gyakorlása nem valósíthat meg
bűncselekményt vagy bűncselekmény elkövetésére való felhívást,
nem sértheti a közerkölcsöt, valamint nem járhat mások
személyhez fűződő jogainak sérelmével.”
„14. § (1) Az engedélyt, illetve a nyilvántartásba vételt meg
kell tagadni, ha a sajtótermék tartalma a 3. § (1) bekezdésében
foglalt tilalmakba ütközik, külsőleg hivatalos lap (a
jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 57-60. §-a) látszatát
kelti, illetve címével, grafikai megjelenésével, külalakjával
vagy egyéb jellemzőjével már bejegyzett laphoz hasonló módon
jelenik meg, és ez a fogyasztók megtévesztésére alkalmas.
15. § (1) Az időszaki lapot törölni kell a nyilvántartásból, ha
a nyilvántartásba vétel megtagadásának lenne helye.”
3. Az Sr. támadott rendelkezése:
„4/A. § (3) A nyilvántartásbavételt meg kell tagadni, illetve
törölni kell a nyilvántartásból az időszaki lapot a Tv.
[Sajtótv.] 14. § (1) bekezdésében meghatározott esetekben.”
III.
Az indítványok az alábbiak szerint megalapozottak.
1. Az Alkotmánybíróság mindenekelőtt megvizsgálta a
sajtótermékek nyilvántartásba vételi és törlési eljárásának a
természetét.
A Sajtótv. 12. § (1) bekezdése rögzíti, hogy mindenkinek
jogában áll sajtóterméket (az időszaki lap a Sajtótv. 20. § b)
pontjában foglalt értelmező rendelkezés szerint e körbe
tartozik) előállítani és nyilvánosan közölni. A Sajtótv.
korábban különbséget tett az engedéllyel, illetve az engedély
nélkül előállítható sajtótermékek között. Bár a Sajtótv.-ben és
az Sr.-ben jelenleg is találhatóak utalások sajtótermék
előállítása, illetve nyilvános közlése tárgyában kiadott
engedélyre, engedélyezésre, az engedélyeztetési kötelezettséget
előíró rendelkezéseket a jogalkotó hatályon kívül helyezte. A
sajtóról szóló 1986. évi II. törvény módosításáról szóló 1990.
évi XI. törvény rögzítette többek között, hogy időszaki lap
előállítását és nyilvános közlését csak bejelentési
kötelezettség terheli. Az időszaki lap nyilvántartásba
vételéhez ezt követően és jelenleg is a bejelentés szolgál
alapul, amelyet a hatályos szabályok értelmében a Kulturális
Örökségvédelmi Hivatal (a továbbiakban: KÖH) felé kell
teljesíteni. A bejelentendő adatok körét az Sr. 7. §-a sorolja
fel: a) a lap címe, célja; b) a lap alapítója és annak címe; c)
a szerkesztőség vezetőjének neve és címe; d) a szerkesztőség
címe; valamint e) a kiadó neve és címe. A nyilvántartásba
vételt akkor lehet, illetve kell megtagadni, ha a sajtótermék
tartalma a Sajtótv. 14. § (1) bekezdésében vagy a 3. § (1)
bekezdésében megfogalmazott tilalmakba ütközik. A KÖH a
bejelentéstől számított 15 napon belül köteles határozni a
nyilvántartásba vételről, illetve annak megtagadásáról, a
döntés ellen biztosított a bírósági jogorvoslat
igénybevételének lehetősége. A terjesztést csak a
nyilvántartásba vételt követően lehet megkezdeni.
A nyilvántartásba vétel mindezek alapján olyan speciális
regisztrációs eljárásnak tekinthető, amelynek során a formai
szempontokon túlmenően — szűk körben — bizonyos tartalminak
tekinthető szempontok vizsgálatára is sor kerül: a hatóság nem
csak azt vizsgálja, hogy a bejelentési kötelezettség alá eső
adatok hiánytalanul szerepelnek-e a bejelentésben, hanem azt
is, hogy ezen adatok nem sértik-e a Sajtótv. 14. § (1) valamint
3. § (1) bekezdésében megfogalmazott követelményeket.
Figyelemmel a bejelentendő adatok körére, a Sajtótv. 3. § (1)
bekezdésével összefüggésben (amely a bűncselekmény
megvalósítását, illetve a bűncselekmény elkövetésére való
felhívást, valamint a közerkölcs és mások személyhez fűződő
jogainak megsértését tiltja) a hatóság diszkrecionális jogköre
csak arra terjed ki, hogy megállapítsa, a lap címe és a
bejelentő által megjelölt célja (a regisztráció és az első
megjelenés előtt nyilvánvalóan csupán ez a lap „tartalma”) a
Sajtótv. által tiltott körbe tartozik-e. Értelemszerűen ugyanis
sem a lap alapítója és annak címe, sem a szerkesztőség
vezetőjének neve és címe, sem a szerkesztőség címe, sem pedig a
kiadó neve és címe nem tekinthető olyan adatnak, amely a
Sajtótv. 3. § (1) bekezdésének a sérelmét megvalósíthatná.
Az Sajtótv. a nyilvántartásból való törlés eseteit,
feltételeit külön nem szabályozza, a 15. § (1) bekezdése [a 14.
§ (1) bekezdésére utalva] annyit rögzít, hogy az időszaki lap
törlésére akkor kerülhet sor, ha a nyilvántartásba vétel
megtagadásának lenne helye. A törlés a terjesztési jog
megszűnését eredményezi. Az indítványozók nézete szerint, mivel
a nyilvántartásba vételi szabályok [3. § (1) bekezdés és 14. §
(1) bekezdés] körében a Sajtótv. a sajtótermék tartalmának a
vizsgálatára utal, ezeket együttesen úgy lehet értelmezni, hogy
el kell rendelni a sajtótermék nyilvántartásból való törlését,
ha az egy személyiségi jogi sérelmet megvalósító cikket közölt.
Az Alkotmánybíróság osztja az indítványozók álláspontját,
amely szerint a Sajtótv. szabályainak összevetéséből ez az
értelmezés is levezethető. Az időszaki lap törlését a
jogszabály szerint akkor kell elrendelni, ha a nyilvántartásba
vételt követően megállapításra kerül, hogy annak tartalma a 3.
§ (1) bekezdésben foglalt tilalmakba ütközik. A Sajtótv. 14. §
(1) bekezdése tehát nem a „sajtószabadság gyakorlásáról” hanem
a sajtótermék „tartalmának” a vizsgálatáról rendelkezik. E
vizsgálat a nyilvántartásba vétel során — mivel akkor a lap még
nem létezik, figyelemmel az Sr. idézett 7. §-ára is — csupán a
lap címére és a bejelentő által megjelölt céljára terjed ki.
Ugyanakkor a törlési eljárásban — mivel a 15. § törlésről
rendelkező (1) bekezdése visszautal a 14. § (1) bekezdésére — a
„tartalmi” vizsgálat valóságossá válik: a hatóság egyrészt már
nem csupán az eredetileg bejelentett címet és célt
vizsgálja/vizsgálhatja újra, hanem a sajtótermék (tehát akár
egy-egy lapszám) tartalmát is. Minthogy pedig a lap tartalmát a
benne közölt írások adják, adott esetben egy-egy cikk
személyiségi jogot sértő jellege is eredményezheti a lap
törlését. Sőt, a törvény lényegében mérlegelési lehetőséget sem
ad a hatóságnak: amennyiben megállapítható akár egyetlen
személyiségi jog sérelme, a törlést el kell rendelni.
2. Az Alkotmány 61. § (1) bekezdése szerint a Magyar
Köztársaságban mindenkinek joga van a szabad
véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű adatokat
megismerje, illetőleg terjessze, a 61. § (2) bekezdése pedig
úgy rendelkezik, hogy a Magyar Köztársaság elismeri és védi a
sajtó szabadságát. Az Alkotmánybíróság a szabad
véleménynyilvánítás jogát és a sajtószabadsághoz való jog
tartalmát több határozatában értelmezte.
A szabad véleménynyilvánítás joga — amely a kommunikációs
alapjogok anyajoga [30/1992. (V. 26.) AB határozat, ABH 1992,
167, 171.] — azt jelenti, hogy bárki gondolatát, meggyőződését
szabadon, megfelelő keretek között kinyilváníthatja
(987/B/1990. AB határozat, ABH 1991, 527, 528.). „Az egyéni
véleménynyilvánítási szabadság szubjektív joga mellett (…) az
Alkotmány 61. §-ából következik a demokratikus közvélemény
kialakulása feltételeinek és működése fenntartásának
biztosítására irányuló állami kötelezettség. A szabad
véleménynyilvánításhoz való jog objektív, intézményes oldala
nemcsak a sajtószabadságra, oktatási szabadságra stb.
vonatkozik, hanem az intézményrendszernek arra az oldalára is,
amely a véleménynyilvánítási szabadságot általánosságban a
többi védett érték közé illeszti. Ezért a véleménynyilvánítási
szabadság alkotmányos határait úgy kell meghatároznia, hogy
azok a véleményt nyilvánító személy alanyi joga mellett a
közvélemény kialakulásának, illetve szabad alakításának a
demokrácia szempontjából nélkülözhetetlen érdekét is figyelembe
vegyék” (ABH 1992, 167, 172.). „A véleménynyilvánítás
szabadságának külső korlátai vannak csak; amíg egy ilyen
alkotmányosan meghúzott külső korlátba nem ütközik, maga a
véleménynyilvánítás lehetősége és ténye védett, annak
tartalmára tekintet nélkül. Vagyis az egyéni
véleménynyilvánítás, a saját törvényei szerint kialakuló
közvélemény, és ezekkel kölcsönhatásban a minél szélesebb
tájékozottságra épülő egyéni véleményalkotás lehetősége az, ami
alkotmányos védelmet élvez. Az Alkotmány a szabad kommunikációt
— az egyéni magatartást és a társadalmi folyamatot —
biztosítja, s nem annak tartalmára vonatkozik a szabad
véleménynyilvánítás alapjoga. Ebben a processzusban helye van
minden véleménynek, jónak és károsnak, kellemesnek és sértőnek
egyaránt, különösen azért, mert maga a vélemény minősítése is e
folyamat terméke” (ABH 1992, 167, 179.).
A véleménynyilvánítási és a sajtószabadság szoros kapcsolatát
az Alkotmánybíróság több határozatában kifejtette, rámutatott
például, hogy a sajtószabadság alapjoga lényegében a
véleménynyilvánítási jogból eredő külön nevesített jognak
tekinthető, amely felöleli valamennyi médium szabadságát,
továbbá az információk megszerzésének szabadságát is (30/1992.
(V. 26.) AB határozat, ABH 1992, 167, 171.). A 37/1992. (VI.
10.) AB határozat szerint pedig „[a] sajtó szabadságát arra
figyelemmel kell garantálnia az államnak, hogy a sajtó a
véleményalkotáshoz szükséges információszerzésnek, a
véleménynyilvánításnak és véleményformálásnak kitüntetett
fontosságú eszköze. Ahogy a sajtószabadság joga a
véleménynyilvánításhoz való jogból mint anyajogból vezethető
le, úgy a véleménynyilvánításhoz való jog kitüntetett volta is
annyiban vonatkozik a sajtó szabadságára, amennyiben az a
véleménynyilvánítás alkotmányos alapjogát szolgálja” (ABH 1992,
227, 229.).
Bár „[a]z időszaki lap előállításának és nyilvános közlésének
kötelező bejelentése, valamint nyilvántartásba vétele a
sajtóigazgatásnak hagyományos és szükséges megnyilvánulása”
[20/1997. (III. 19.) AB határozat, ABH 1997, 85, 93.],
amennyiben a nyilvántartásba vétel nem csupán adminisztrációs
aktus, hanem a hatóságnak — mint jelen ügyben is — mérlegelési
lehetősége van a kérelem tárgyában, az a sajtószabadság (és
ezzel összefüggésben a véleménynyilvánítási szabadság)
korlátozásának minősül. Szintén az említett alapjogok
korlátozásának tekinthető, ha a hatóságnak joga van bármely
okból elrendelni valamely lap törlését: mivel a törlés a
terjesztési jog megszűnését jelenti, a döntés lényegében az
érintett sajtótermék sajtórendészeti határozattal történő
betiltását eredményezi.
Ezen alapjogi korlátozások alkotmányosságának a kérdésében
kellett jelen ügyben állást foglalnia az Alkotmánybíróságnak.
3. Minden alkotmányos alapjog tekintetében fontos kérdés,
hogy azokat lehet-e, illetve milyen feltételekkel lehet
korlátozni. Az Alkotmány 8. § (2) bekezdése alapján a Magyar
Köztársaságban az alapvető jogokra és kötelességekre vonatkozó
szabályokat törvény állapítja meg, alapvető jog lényeges
tartalmát azonban törvény sem korlátozhatja.
A lapalapítás és a szólás szabadsága nem jelenti azt, hogy az
államnak minden körülmények között távol kellene tartania magát
ezen alapjogok szabályozásától és semmilyen korlátozást ne
alkalmazhatna.
Az Alkotmánybíróság az alapjog lényeges tartalmának
meghatározásához az alapjogi (az úgynevezett szükségességi-
arányossági) tesztet alkalmazza: „Az állam akkor nyúlhat az
alapjog korlátozásának eszközéhez, ha másik alapvető jog és
szabadság védelme vagy érvényesülése, illetve egyéb alkotmányos
érték védelme más módon nem érhető el. Az alapjog
korlátozásának alkotmányosságához tehát önmagában nem elegendő,
hogy az másik alapjog vagy szabadság védelme vagy egyéb
alkotmányos cél érdekében történik, hanem szükséges, hogy
megfeleljen az arányosság követelményeinek: az elérni kívánt
cél fontossága és az ennek érdekében okozott alapjogsérelem
súlya megfelelő arányban legyen egymással. A törvényhozó a
korlátozás során köteles az adott cél elérésére alkalmas
legenyhébb eszközt alkalmazni. Alkotmányellenes a jog
tartalmának korlátozása, ha az kényszerítő ok nélkül,
önkényesen történik, vagy ha a korlátozás súlya az elérni
kívánt célhoz képest aránytalan” [30/1992. (V. 26.) AB
határozat, ABH 1992, 167, 171.].
A véleménynyilvánítási szabadság és a sajtószabadság esetében
a korlátozás kérdése azért is kiemelt jelentőségű, mert e
szabadságok a demokratikus társadalom alapvető értékei közé
tartoznak. „A szabad véleménynyilvánítás jogának kitüntetett
szerepe ugyan nem vezet arra, hogy ez a jog — az élethez vagy
az emberi méltósághoz való joghoz hasonlóan — korlátozhatatlan
lenne, de mindenképpen azzal jár, hogy a szabad
véleménynyilvánításhoz való jognak valójában igen kevés joggal
szemben kell csak engednie, azaz a véleményszabadságot
korlátozó törvényeket megszorítóan kell értelmezni.” [30/1992.
(V. 26.) AB határozat, ABH 1992, 167, 178.]. A sajtószabadság
vonatkozásában az Alkotmánybíróság leszögezte: „a
sajtószabadság korlátozása általában nem ellentétes az
Alkotmánnyal, ha ilyen rendelkezés szükséges és az elérni
kívánt cél fontossága arányban van az alapvető jog sérelmével,
az államnak egy másik alapvető jog védelmére vonatkozó
kötelezettsége pedig alapja lehet a sajtószabadság
korlátozásának” [57/2001. (XII. 5.) AB határozat, 2001, 484,
488-489.].
Az Alkotmánybíróságnak jelen ügyben azt kellett mérlegelnie,
hogy demokratikus társadalomban az említett alkotmányos jogok
szükséges és arányos korlátozását jelenti-e az, hogy az
időszaki lap címének és céljának, illetve konkrét tartalmának
személyiségi jogot sértő jellege miatt a nyilvántartásba vételt
meg kell tagadni, illetve a törlést el kell rendelni.
3.1. Az Alkotmánybíróság először azt mérlegelte, hogy a
Sajtótv. által alkalmazott alapjogi korlátozásra legitim cél —
másik alapvető jog és szabadság védelme vagy érvényesülése,
illetve egyéb alkotmányos érték védelme — érdekében került-e
sor.
A 37/1992. (VI. 10.) AB határozat szerint „[a]
sajtószabadságnak elsősorban külső korlátai vannak (amelyek a
sajtó sajátosságainak megfelelő speciális intézményekben is
testet öltenek, amilyen pl. a sajtóhelyreigazítás vagy a nagy
nyilvánosság kritériuma a büntetőjogban). A sajtószabadságot
azonban elsősorban az állam tartalmi be nem avatkozása
biztosítja. Ennek felel meg például a cenzúra tilalma és a
szabad lapalapítás lehetősége. Ezzel a tartózkodással az állam
elvileg lehetővé teszi, hogy a társadalomban meglévő
vélemények, valamint a közérdekű információk teljessége
megjelenjen a sajtóban” (ABH 1992, 227, 229-230.). A szabad
véleménynyilvánítás azonban olyan alkotmányos alapjog, amely
csak felelősséggel gyakorolható [36/1994. (IV. 24.) AB
határozat, ABH 1994, 231.], így az emberi méltóság, a becsület,
a jó hírnév a véleménynyilvánítási szabadság korlátai lehetnek
[pl. 36/1994. (VI. 24.) AB határozat, ABH 1994, 219, 230-231.;
18/2000. (VI. 6.) AB határozat, ABH 2000, 117, 122.; 20/2007.
(III. 29.) AB határozat, ABH 2007, 295, 301.]. A 34/2004. (IX.
28.) AB határozat a következőképpen foglalta össze az
Alkotmánybíróság álláspontját: „A 30/1992. (V. 26.) AB
határozatban foglaltak alapján az emberi méltósághoz való jog a
véleménynyilvánítási szabadság korlátja lehet. (ABH 1992, 167,
174.) Az Alkotmánybíróság a 8/1990. (IV. 23.) AB határozata óta
az emberi méltósághoz való jogot az ún. általános személyiségi
jog egyik megfogalmazásának tekinti, amely általános
személyiségi jog egyik aspektusa a magánszféra védelme és a
becsületvédelem. Becsületvédelmi jogi eszközöket a polgári, a
büntető és a szabálysértési jogban is találunk, és ahogyan arra
az Alkotmánybíróság az 36/1994. (VI. 24.) AB határozatban (a
továbbiakban: Abh.) utalt, az emberi méltóság kitüntetett
szerepe miatt a jogi felelősség rendjében végső eszközként
igénybe vehető büntetőjog sem tekinthető — általánosságban —
aránytalanul súlyos reagálásnak az egyént becsületében sértő
magatartások tekintetében. (ABH 1994, 219, 229.) Ugyanezen
határozat azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy a becsület
és a jó hírnév védelme, valamint a közügyek szabad
vitathatóságának egymásra tekintettel történő értékelése
alapján a véleménynyilvánítás szabadsága csak kisebb mértékben
korlátozható a közhatalom gyakorlóinak a védelmében, illetve
arra, hogy a közügyek nyilvános megvitatása területén a
véleménynyilvánítási szabadság mint alkotmányos alapjog és az
alapjogot a becsületvédelem általános büntetőjogi szabályaival
vagy külön tényállásokkal korlátozó eszközrendszer viszonyát
tekintve az európai demokratikus országok joggyakorlatának
trendje egyértelműen a büntetőjogi eszközök háttérbe szorulása
és a véleménynyilvánítási szabadság felértékelődése irányába
mutat. [36/1994. (VI. 24.) AB határozat, ABH 1994, 219, 224.]”
(ABH 2004, 490, 499.)
Az idézett határozatok alapján az Alkotmánybíróság gyakorlata
egyértelmű abban a kérdésben, hogy nem csupán a jóhírnévhez
való jog [Alkotmány 59. § (1) bekezdés], hanem [az emberi
méltósághoz való joggal való összefüggés miatt] a személyiségi
jogok általánosságban is legitim alapjog-korlátozási célnak
ismerhetők el.
3.2. Az Alkotmánybíróság ezt követően azt vizsgálta, hogy a
Sajtótv. támadott rendelkezései által megvalósított
alapjogkorlátozás szükséges és arányos-e.
Eljárása során az Alkotmánybíróság hangsúlyozottan vette
figyelembe, hogy a sajtó — az elektronikus médiához hasonlóan
(vö.: 1006/B/2001. AB határozat, ABH 2007, 1366, 1374-1375.) —
alapvető jelentőségű a véleménypluralizmus megjelenítésében, és
a közösségi viták lefolytatásának egyik legfontosabb színtere
is. Azzal, hogy a jogalkotó nem csupán az időszaki lapok
címének és céljának bejelentését írja elő, hanem a bejelentett
cél vizsgálatát — tehát az előzetes tartalmi ellenőrzést — is,
lényegében az információk hozzáférhetőségének és terjesztésének
a felügyeletéről rendelkezik. A nyilvántartásba vételt végző
hatóság döntési jogosultsága így magában foglalja a sajtótermék
útján közölni szánt gondolatok tartalmának előzetes közhatalmi
ellenőrzését, értékelését és minősítését abból a szempontból,
hogy azok sajtótermékként forgalomba hozhatók-e. Ez pedig
cenzúrának minősül. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az
elérni kívánt cél — a közlés szabadságával való esetleges
visszaélés megakadályozása, tehát egy absztrakt jövőbeni
jogsérelem veszélye — és az ennek érdekében okozott
alapjogsérelem súlya nem egyeztethető össze egymással. Az, hogy
a regisztrációról döntő hatóság álláspontja szerint a
sajtótermék bejelentett célja alapján személyiségi jogok
jövőbeni megsértése valószínűsíthető, nem indokolhatja a
sajtótermék regisztrációjának a megtagadását, különös
tekintettel arra, hogy a személyiségi jogok az ember
szubjektumából erednek, és hogy e jogok — főszabály szerint —
csak személyesen érvényesíthetők.
Ráadásul a Sajtótv. a bejegyzés megtagadásán túl az időszaki
lapok nyilvántartásból való törlésére is feljogosítja a
közigazgatási-nyilvántartási funkciót betöltő hatóságot, ezzel
pedig a sajtótermékek folyamatos tartalmi kontrollját
intézményesíti. Rámutat az Alkotmánybíróság, hogy a törlés
(amely az érintett sajtótermék nyilvános terjesztését kizárja)
a sajtószabadság szempontjából rendkívül súlyos szankció.
Jelentős egyrészt, hogy már az enyhe vagy egyszeri jogsértés
miatti betiltással való fenyegetés alkalmas lehet a vélemények,
viták indokolatlan elfojtására, márpedig „[a]z eszmék, nézetek
szabad kifejtése, a mégoly népszerűtlen vagy sajátos
elképzelések szabad megnyilvánulása a fejlődni képes és valóban
eleven társadalom létezésének alapfeltétele” [30/1992. (V. 26.)
AB határozat ABH 1992, 167, 171.].
Amennyiben a szerkesztőnek, kiadónak minden egyes cikk
megjelenése előtt figyelembe kellene vennie, hogy az adott cikk
megjelenése esetleg a lap törlését eredményezheti, és csak e
félelemmel adhatná ki az adott lapszámot, a sajtószabadság
lényege veszne el.
Emellett pedig az Alkotmánybíróság megítélése szerint
egyetlen jogsértő közlés — tekintet nélkül a jogsértés
jellegére, súlyára, ismétlődésére, stb. — nem is eredményezhet
ilyen súlyos, minden mérlegelés nélkül alkalmazandó és a
jogsértés súlyát adott esetben jelentősen meghaladó
joghátrányt. E körben mutat rá az Alkotmánybíróság arra is,
hogy a személyhez fűződő jogok érvényesítése az önrendelkezési
jog fontos eleme, amely a „nem-érvényesítés” jogát is magában
foglalja [Vö. pl. 20/1997. (III. 19.) AB határozat, 1997, 85,
91.]; a sajtótermék betiltására azonban az érintett akaratától
függetlenül is sor kerülhet; a törlésnek nem feltétele az sem,
hogy a jogsérelmet jogerős bírósági határozat megállapítsa.
Annak előmozdítására, hogy a sajtótermék szerkesztői, kiadói
a szólás- és a véleménynyilvánítási szabadsággal felelős módon
éljenek, és a jogsértések elkerülésére törekedjenek, — a
fokozatosság elvét betartva — az azonnali betiltásnál enyhébb
eszközt kell alkalmaznia a jogalkotónak.
Összefoglalóan az Alkotmánybíróság megállapítja: a Sajtótv.
azzal, hogy megtiltja annak a lapnak a regisztrációját, amely
vélhetően személyiségi jogi sérelmet fog megvalósítani, illetve
azzal, hogy elrendeli a bármely személyiségi jogi sérelmet
megvalósító időszaki lapnak a nyilvántartásból való mérlegelés
nélküli törlését, a sajtó- (és ezzel összefüggésben a
véleménynyilvánítási) szabadság szükségtelen és aránytalan,
tehát alkotmányellenes korlátozását valósítja meg.
Az alkotmányellenesség megállapítása miatt az
Alkotmánybíróság — az indítványnak helyt adva — a Sajtótv. 14.
§ (1) bekezdésének a „tartalma a 3. § (1) bekezdésében foglalt
tilalmakba ütközik” szövegrészét e határozata kihirdetésének
napjával megsemmisítette.
Az Alkotmánybíróság eddigi gyakorlata nyomán megállapítja,
hogy az 1989-ben elfogadott jogállami Alkotmány előtt alkotott
Sajtótv.-t indokolt lenne teljes körűen áttekinteni, és
összhangba hozni az alkotmányos követelményekkel.
Nem csorbítva a törvényhozó hatalom jogkörét, az
Alkotmánybíróság hangsúlyozni kívánja, hogy a Sajtótv. 3. § (1)
bekezdése a sajtószabadság gyakorlásának alapelveit rögzíti a
jogalkotás és a jogalkalmazás számára, iránymutató jelleggel.
Nem kizárt tehát, hogy ezen, illetve ehhez hasonló alapelvi
rendelkezéseken alapuló konkrét törvényi szabályok
megsértéséhez a jogalkotó bizonyos szankciókat fűzzön,
ugyanakkor az Alkotmány 61. § (2) bekezdéséből fakadó
követelmény, hogy az időszaki lapok regisztrációja nem tehető
függővé előzetes tartalmi kontrolltól — ami cenzúrát jelentene
—, az csak egy adminisztratív aktus lehet. Amennyiben pedig a
jogalkotó a sajtószabadság gyakorlásával kapcsolatban
meghatározott tilalmak megszegése esetére — szankcióként — fenn
kívánja tartani az időszaki lap törlésének a lehetőségét,
gondosan — a sajtószabadság kiemelt alkotmányos jelentőségének
szem előtt tartásával — kell mérlegelnie, hogy mely fórum
előtt, milyen eljárási rendben, milyen jogsértéshez fűzi ezt a
súlyos jogkövetkezményt.
4. Végezetül megállapítja az Alkotmánybíróság, hogy a
Sajtótv. 14. § (1) bekezdésének részleges megsemmisítése után
önmagában az a rendelkezés, mely szerint az időszaki lapot
törölni kell a nyilvántartásból, ha a nyilvántartásba vétel
megtagadásának lenne helye, alkotmányellenesnek már nem
tekinthető. Ezért a Sajtótv. 15. § (1) bekezdésének, illetve az
Sr. 4/A. § (3) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt
elutasította.
Az Alkotmánybíróság e határozatának a Magyar Közlönyben
történő közzétételét az Abtv. 41. §-a alapján rendelte el.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |