Hungarian
Ügyszám:
.
723/B/2004
Előadó alkotmánybíró: Bragyova András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 52/2009. (IV. 30.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2009/396
.
A döntés kelte: Budapest, 04/28/2009
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    vizsgálatára  irányuló indítvány tárgyában — Dr. Holló  András,
    Dr.  Lenkovics  Barnabás  és  Dr. Lévay  Miklós  alkotmánybírók
    különvéleményével — meghozta a következő

                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság  megállapítja,  hogy  a  Magyar  Honvédség
    hivatásos  és  szerződéses  állományú  katonáinak  jogállásáról
    szóló 2001. évi XCV. törvény 41. § (1) bekezdésének „kizárólag”
    szövegrésze    alkotmányellenes,   ezért   azt   a    határozat
    kihirdetésének napjával megsemmisíti.

    A  megsemmisítést követően a Hjt. 41. § (1) bekezdése az alábbi
    szöveggel marad hatályban:
    „41.  §  (1) A szolgálati viszony önkéntes jelentkezés  alapján
    azzal  a  18.  életévét betöltött, de 47 évesnél  nem  idősebb,
    cselekvőképes,  állandó belföldi lakóhellyel vagy  tartózkodási
    hellyel   rendelkező,   büntetlen  előéletű,   a   rendfokozati
    állománycsoporthoz     meghatározott    iskolai     végzettségű
    (szakképesítésű),    magyar    állampolgársággal     rendelkező
    személlyel létesíthető, aki a szolgálatra egészségi, pszichikai
    és fizikai szempontból alkalmas, és elfogadja egyes alkotmányos
    jogainak e törvény szerinti korlátozását.”

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

       Indítvány  érkezett az Alkotmánybírósághoz a Magyar  Honvédség
      hivatásos  és  szerződéses  állományú  katonáinak  jogállásáról
      szóló  2001. évi XCV. törvény (a továbbiakban: Hjt.) 41. §  (1)
      bekezdése     alkotmányellenességének     megállapítását     és
      megsemmisítését kérve.
       A   magyar-román   kettős  állampolgárságú  indítványozó   azt
      sérelmezte,  hogy  a  Hjt. hivatkozott rendelkezése  szerint  a
      Magyar   Honvédség  kötelékében  szolgálati   jogviszony   csak
      kizárólagos  magyar  állampolgárságú személyekkel  létesíthető.
      Úgy   vélte,   hogy   a  kettős  állampolgársággal   rendelkező
      személyeket kizáró szabályozás diszkriminatív, s ezért sérti az
      Alkotmány  70/A.  §  (1)  bekezdésében  foglalt  diszkrimináció
      tilalmának elvét.
       Alkotmányellenesnek  véli továbbá azt is,  hogy  a  szolgálati
      jogviszonyokról  rendelkező  egyes  törvények  nem   egységesen
      kezelik a fegyveres erők kötelékébe tartozó személyeket,  mivel
      a  Határőrségnél megengedett a kettős állampolgárság, a  Magyar
      Honvédségnél   pedig  ez  kizáró  tényezőnek  minősül.   Emiatt
      szerinte  a  Hjt. 41. § (1) bekezdése ellentétes  az  Alkotmány
      40/A.  §  (1) bekezdésével is, amely összefoglalóan rendelkezik
      arról,  hogy  a  fegyveres erők (Magyar Honvédség,  Határőrség)
      alapvető  kötelessége  a haza katonai védelme.  A  jogállásbeli
      különbségtétel  tehát a kettős állampolgárt  alkotmányos  indok
      nélkül  fosztja  meg attól a lehetőségtől,  hogy  a  Határőrség
      állományából    a    Magyar    Honvédséghez    kerüljön.     Az
      Alkotmánybíróság   az  ügy  elbírálása   során   megkereste   a
      honvédelmi   minisztert   álláspontja   kifejtése   végett.   A
      honvédelmi   miniszter  a  megkeresésre  adott   válaszában   a
      szabályozás  indokaként azt jelölte meg, hogy  „azok  esetében,
      akik  életük  egy  részét más országban élték  le  a  kockázati
      tényezőket   kizáró,  egyértelmű  és  megnyugtató  adatok   nem
      szerezhetők be”.

                                    II.

       1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:

       1.1.  Az  Alkotmány  40/A.  §-ának az indítvány  benyújtásakor
      hatályos szövege:
       „40/A.  §  (1) A fegyveres erők (Magyar Honvédség, Határőrség)
      alapvető   kötelessége   a  haza  katonai   védelme,   valamint
      nemzetközi  szerződésből  eredő  kollektív  védelmi   feladatok
      ellátása.  A  Határőrség rendészeti feladatkörében  ellátja  az
      államhatár őrzését, a határforgalom ellenőrzését és a határrend
      fenntartását.  A  fegyveres  erők  feladatairól  és   a   rájuk
      vonatkozó részletes szabályokról szóló törvény elfogadásához  a
      jelenlévő   országgyűlési  képviselők  kétharmadának  szavazata
      szükséges.
       (2)  A  rendőrség alapvető feladata a közbiztonság és a  belső
      rend    védelme.   A   rendőrségről   és   a   nemzetbiztonsági
      tevékenységgel összefüggő részletes szabályokról szóló  törvény
      elfogadásához    a    jelenlévő    országgyűlési     képviselők
      kétharmadának szavazata szükséges.”

       Az  Alkotmány 40/A. §-ának az indítvány elbírálásakor hatályos
      szövege:
       „40/A.  § (1) A Magyar Honvédség alapvető kötelessége  a  haza
      katonai  védelme  és a nemzetközi szerződésből eredő  kollektív
      védelmi feladatok ellátása.
       (2)  A  Rendőrség alapvető feladata a közbiztonság, a  közrend
      és az államhatár rendjének védelme.
       (3)
       (4)   A  Magyar  Honvédség  feladatairól  és  a  rá  vonatkozó
      részletes   szabályokról  szóló,  továbbá  a  Rendőrségről,   a
      titkosszolgálati eszközök és módszerek alkalmazásáról, valamint
      a    nemzetbiztonsági   tevékenységgel   összefüggő   részletes
      szabályokról   szóló   törvények  elfogadásához   a   jelenlévő
      országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.”

       1.2. Az Alkotmány egyéb hivatkozott rendelkezéseinek hatályos
      szövege:
       „70. §
       (…)
       (6)   Minden  magyar  állampolgárnak  joga  van  ahhoz,   hogy
      rátermettségének,    képzettségének   és   szakmai    tudásának
      megfelelően közhivatalt viseljen.”
       „70/A.  §  (1)  A  Magyar Köztársaság biztosítja  a  területén
      tartózkodó  minden  személy  számára  az  emberi,  illetve   az
      állampolgári  jogokat,  bármely  megkülönböztetés,  nevezetesen
      faj,  szín,  nem, nyelv, vallás, politikai vagy  más  vélemény,
      nemzeti  vagy  társadalmi  származás, vagyoni,  születési  vagy
      egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.”

       2. A Hjt. indítvánnyal támadott rendelkezése:
       „41.  §  (1) A szolgálati viszony önkéntes jelentkezés alapján
      azzal  a  18.  életévét betöltött, de 47 évesnél  nem  idősebb,
      cselekvőképes,  állandó belföldi lakóhellyel vagy  tartózkodási
      hellyel   rendelkező,   büntetlen  előéletű,   a   rendfokozati
      állománycsoporthoz     meghatározott    iskolai     végzettségű
      (szakképesítésű), kizárólag magyar állampolgársággal rendelkező
      személlyel létesíthető, aki a szolgálatra egészségi, pszichikai
      és fizikai szempontból alkalmas, és elfogadja egyes alkotmányos
      jogainak e törvény szerinti korlátozását.”

                                   III.

       Az indítvány megalapozott.

       A  Hjt.  indítványozó által megjelölt 41. §  (1)  bekezdése  a
      hivatásos   és   szerződéses  katonák  szolgálati   viszonyának
      létesítéséhez  feltételként  írja  elő  a  kizárólagos   magyar
      állampolgárságot.   Ezzel   a   törvény   kizárja   a    kettős
      állampolgárokat a szolgálati viszony létesítése köréből.

       1.  Az  Alkotmánybíróság ezen ügy kapcsán  abban  a  kérdésben
      foglalt  állást,  hogy  az  Alkotmány  diszkrimináció  tilalmát
      rögzítő  70/A.  § (1) bekezdése alapján a magyar  állampolgárok
      közötti  alkotmányellenes  megkülönböztetés-e,  hogy   a   Hjt.
      hivatkozott  rendelkezése a hivatásos  és  szerződéses  katonai
      szolgálati  viszony  létesítését nem teszi  lehetővé  a  magyar
      mellett   legalább   még  egy  állam  állampolgárságával   bíró
      személyek (a továbbiakban: kettős állampolgárok) számára.
       Az  Alkotmánybíróság  már  több  határozatában  értelmezte  az
      Alkotmány  70/A.  §  (1)  bekezdésében  foglalt  diszkrimináció
      tilalma  elvének alkotmányos tartalmát. Az Alkotmánybíróság  az
      Alkotmány  e  rendelkezését  a  jogegyenlőség  általános  elvét
      megfogalmazó    alkotmányi   követelménynek   tekintette,    és
      megállapította,  hogy „a jognak mindenkit egyenlőként  (egyenlő
      méltóságú  személyként) kell kezelnie, azaz az emberi  méltóság
      alapjogán   nem   eshet   csorba,   azonos   tisztelettel    és
      körültekintéssel,   az   egyéni   szempontok   azonos   mértékű
      figyelembevételével  kell  a jogosultságok  és  a  kedvezmények
      elosztásának szempontjait meghatározni” [9/1990. (IV.  25.)  AB
      határozat,  ABH 1990, 46, 48.]. Az Alkotmánybíróság  gyakorlata
      szerint  a  diszkrimináció Alkotmányban  meghatározott  tilalma
      elsősorban   az   alkotmányos   alapjogok   tekintetében   tett
      megkülönböztetésekre  terjed ki  [ld.:  9/1990.  (IV.  25.)  AB
      határozat,  ABH 1990, 46, 48.; 21/1990. (X. 4.)  AB  határozat,
      ABH  1990,  73,  77-78.; 61/1992. (XI. 20.) AB  határozat,  ABH
      1992,  280,  282.; 35/1994. (VI. 24.) AB határozat,  ABH  1994,
      197,  203.;  30/1997. (IV. 29.) AB határozat,  ABH  1997,  130,
      138.],  de  egyéb  jogokra vonatkozóan is fennállhat  [61/1992.
      (XI. 20.) AB határozat, ABH 1992, 280, 281.]. Az alapvető jogok
      esetében  jelentkező  diszkriminációnál az  Alkotmánybíróság  a
      szükségesség és az arányosság szempontjai alapján bírálja el  a
      jogszabályt, míg nem alapvető jogok esetében a megkülönböztetés
      akkor  tekintendő  alkotmányellenesnek, ha az összehasonlítható
      helyzetben  lévő  jogalanyok közötti megkülönböztetésnek  nincs
      ésszerű   indoka,  vagyis  önkényes  [30/1997.  (IV.  29.)   AB
      határozat, ABH 1997, 130, 139-140.].
       Az  Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésének kifejezett rendelkezése
      szerint   az  állampolgári  jogok  közötti  különbségtétel   az
      alkotmányos   jogokban  való  különbségtétellel   esik   azonos
      tekintet  alá,  ha  az alkotmányos jog csak az  állampolgárokat
      illeti  meg. Ezek, a csak állampolgárokat megillető alkotmányos
      alapjogok  alkotják  az állampolgárság alkotmányjogi  (közjogi)
      tartalmát.  Közöttük  a legalapvetőbb az állam  területén  való
      tartózkodás és a visszatérés joga [Alkotmány 69. § (1)  és  (2)
      bekezdés].   Emellett  az  állampolgárság  más,   nem   közjogi
      [magánjogi, személyi állapotra vonatkozó (ld. pl: a  nemzetközi
      magánjogról szóló 1979. évi 13. tvr. 38. § – 40. §; 43. §  (2)-
      (3) bekezdés, 46. §)] kérdésekben is meghatározó lehet, amelyek
      a jelen ügyben nem vizsgálandók.
       Az  alkotmányos  jogként  állampolgároknak  fenntartott  jogok
      minden  modern  alkotmányban jellegzetesen állam-közeli  jogok,
      amelyek  nagyrészt az állam működésében való részvételt  teszik
      lehetővé,  mint  például  az aktív és passzív  választójog;  de
      ilyen  a  jelen  ügyben  alapvető,  az  Alkotmány  70.  §   (6)
      bekezdésében  foglalt  közhivatal  viselésének   joga   is.   A
      jogszabályok   számos   esetben  tesznek   különbséget   magyar
      állampolgárokat  és nem magyar állampolgárokat megillető  jogok
      vagy    státusok   között.   Ha   nem   az   Alkotmányban    az
      állampolgároknak  fenntartott  jogokról  van  szó,   az   ilyen
      megkülönböztetések alkotmányossága — ha nem mindenkit megillető
      alapjogokban  tesznek különbséget — az Alkotmány  70/A.  §  (1)
      bekezdésének a nem alkotmányos jogokban való megkülönböztetésre
      vonatkozó,  fentebb  már  említett, az Alkotmánybíróság  régóta
      megszilárdult   gyakorlata  szerint  bírálható  el,   alapjogok
      esetében  pedig az állampolgárság szerinti megkülönböztetés  az
      alapjog  korlátozásának  általános szabályai  szerint  ítélhető
      meg.

       2.1.   Az   Alkotmánybíróságnak  ezt  követően   meg   kellett
      határoznia,   hogy   a   hivatásos  vagy  szerződéses   katonai
      szolgálati   viszony   létesítésének   lehetősége   alkotmányos
      alapjogként  védett-e, és ha igen, mely alapjog védelmi  körébe
      tartozik.
       A  Hjt.  preambuluma  a katonai szolgálati  viszonyt  „sajátos
      közszolgálatnak”  nevezi, amelynek jellegét  a  következőképpen
      határozza  meg: „A szolgálati viszony az állam és  az  állomány
      tagja   között  létrejött  sajátos  közszolgálati   jogviszony,
      amelyben mindkét felet a szolgálati körülményeknek megfelelő, e
      törvényben és más jogszabályokban meghatározott kötelezettségek
      terhelik,  és  jogosultságok  illetik  meg”  [Hjt.  3.  §   (1)
      bekezdés].   A   Honvédség   állománya   tagjainak    alapjogai
      korlátozhatók,  továbbá  a  Honvédség  személyi  állománya   az
      általánostól     szigorúbb     függelmi     rendszerben      és
      fegyelmezettséggel, fokozott pszichikai terheléssel,  veszélyes
      helyzetben  és  körülmények  között végzi  feladatait,  illetve
      készül  fel  azokra.  E  korlátozásokat  a  katonák  az   állam
      szolgálatára  vállalják,  ezért az Alkotmánybíróság  szerint  a
      katonai     szolgálati     viszonyra    vonatkozó     szabályok
      alkotmányosságát az Alkotmány 70. § (6) bekezdésében  rögzített
      közhivatal viseléséhez való jog alapján kell megítélni.
      Az  Alkotmánybíróság  eddig viszonylag  keveset  foglakozott  a
      közhivatal-viselés jogával [ld. 962/B/1992. AB  határozat,  ABH
      1995, 628-629.; 39/1997. (VII. 1.) AB határozat, ABH 1997, 263,
      275.; 96/2007. (XI. 29.) AB határozat, ABH 2007, 802, 807.].  A
      most  vizsgált  ügyben azonban a katonai szolgálati  jogviszony
      állam-közeli  jellege  miatt  a  hivatásos  katonai   szolgálat
      létesítésének  feltételeit  a  70.  §  (6)  bekezdése  szerint,
      amelynek  értelmében  minden magyar állampolgárnak  alkotmányos
      joga  van  közhivatal  viselésére — ami csak  rátermettségétől,
      képzettségétől   és   szakmai  tudásától  függhet   —   kellett
      eldöntenie.
       A   közhivatal  viseléséhez  való  jog  alkotmányos   tartalma
      egyrészt a kiválasztás elsődleges szempontjainak (rátermettség,
      képzettség,  szakmai tudás) meghatározása,  másrészt  a  magyar
      állampolgárok  számára  a közhivatalhoz  egyenlő  feltételekkel
      történő hozzáférés biztosítása.
       Közhivatalon    általánosságban   minden,   az    államhatalom
      gyakorlásában  való közvetlen részvételt, illetve közreműködést
      (különösen   az  állam  nevében  való  cselekvést)  feltételező
      tevékenység  értendő, függetlenül attól, hogy  alkotmányjogilag
      „foglalkozásnak”   minősül-e   vagy   sem.   Az   Alkotmány   a
      közhivatalok  legfontosabb eseteit  —  a  választhatóságot,  az
      egyes  alkotmányos  tisztségek, mint pl. a  köztársági  elnöki,
      miniszteri, bírói, országgyűlési képviselői, polgármesteri stb.
      betöltésének   feltételeit  többé-kevésbé   részletesen   külön
      szabályozza;    ezekre   tehát   csak   kisegítő    szabályként
      alkalmazható  az Alkotmány 70. § (6) bekezdése. Vannak  azonban
      esetek  —  ilyen a hivatásos katonai szolgálati viszony  is  —,
      amelyek  „közhivatalnak”  minősíthetők,  és  így  szabályozásuk
      alkotmányossága mindenekelőtt az Alkotmány 70. § (6)  bekezdése
      alapján ítélhető meg.
       A  közhivatalok nagy része a hatályos szabályok  szerint  csak
      magyar  állampolgárok által tölthető be. Ez az  állampolgársági
      viszony  alapvető,  de döntően nem jogi tartalmából:  az  egyén
      állam  iránti lojalitásából következik. Az egyén lojalitása  az
      állam   iránt   nem   azonos  az  állampolgári  kötelezettségek
      teljesítésével,  hanem  az  állam  iránti  politikai,  erkölcsi
      többlet-elkötelezettséget  jelent.   A   lojalitás   nem   jogi
      kötelezettség,  hanem  a  jog által nem szabályozható  erkölcsi
      viszony  a  katonai  és  hasonló szolgálati  kötelezettségekhez
      általában.   A  közhivatal  ellátásával  járó  kötelezettségek,
      feladatok   teljesítéséhez  az  állampolgár  személyes,   belső
      többlet-elkötelezettségére is szükség van.

       2.2.  A  jelen ügyben eldöntendő alkotmányjogi kérdés, hogy  a
      magyar  állampolgárság  mellett fennálló  másik  állampolgárság
      alkotmányosan elegendő indok-e a minden magyar állampolgárt (és
      csak  magyar  állampolgárt) megillető  közhivatal-viselési  jog
      korlátozására.  E  jog  alapjog lévén,  az  Alkotmánybíróság  a
      korlátozás szükségességét és arányosságát vizsgálta.
       Az  Alkotmánybíróság már rámutatott arra, hogy az Alkotmány 8.
      §  (2)  bekezdése alapján a jogalkotó a közhivatal  viseléséhez
      való  jogot  törvényben szabályozhatja, a közhivatal betöltését
      feltételekhez   kötheti.  A  törvényhozó  a  közhivatal-viselés
      szabályai között a közhivatalt betöltő személlyel szemben olyan
      követelményeket  is  megállapíthat,  amelyek   a   közszolgálat
      tisztaságát,   a   közfeladatok   ellátásában   a    pártatlan,
      részrehajlástól és befolyástól mentes eljárást biztosítják (ld.
      962/B/1992. AB határozat, ABH 1995, 628-629.).
       Az  Alkotmány 70. § (6) bekezdése a közhivatal-viseléshez való
      jog  korlátozhatósága  körében — ahogyan  azt  már  fentebb  is
      kifejtette  az Alkotmánybíróság — három indokot  jelöl  meg:  a
      rátermettséget,  a képzettséget és a szakmai tudást.  A  kettős
      vagy   többes  állampolgárság  megléte  a  katonai  szolgálatra
      jelentkező     rátermettségének,    szakmai    tudásának     és
      képzettségének mércéje nem lehet. A „rátermettségnek”, mint  az
      állam szolgálatára való alkalmasságnak nélkülözhetetlen eleme a
      hivatásos  katonai szolgálat esetében is az egyén állam  iránti
      elkötelezettsége.   Ennek  vizsgálata  feltétlenül   szükséges,
      különösen  egy  önkéntesekből álló hadseregben, mint  a  Magyar
      Honvédség, amelynek alapvető alkotmányos feladata — ahogyan  az
      indítvány is hivatkozik rá — a haza fegyveres védelme.
       Az  egyén  állam  iránti  politikai-erkölcsi  elkötelezettsége
      elsősorban    személyiségétől   függ.    Alapvetően    egyfajta
      beállítottságnak   tekinthető,  amelyet  az   ember   személyes
      tulajdonságai  határoznak meg. A kötődés  determináló  tényezői
      közé    nem   sorolható   az   egyén   kettős   (vagy   többes)
      állampolgársága;   ugyanakkor  a   katonai   szolgálatra   való
      rátermettség  vizsgálatának része lehet a jelentkező  életútja,
      benne  a  külföldi tartózkodása, kapcsolatai — ahogyan  bármely
      egyéb, a szolgálatra alkalmasság megítélésére alkalmas tény.
       Az  egyén  állampolgársága mint az  egyén  jogi  státusa,  nem
      tekinthető  az  érintett lojalitása — és  így  rátermettsége  —
      egyetlen vagy döntő bizonyítékának. A nemzetbiztonsági kockázat
      kétség  kívül indoka lehet a katonai szolgálati viszonyba  való
      fel  nem  vételnek, de ez nincs szükségszerű összefüggésben  az
      érintett   személy  kettős  állampolgárságával.   Ugyanazok   a
      veszélyek   és   kockázatok,   ugyanis   amelyek    a    kettős
      állampolgároknak  a  honvédségi  szolgálati   viszonyból   való
      kizárása  mellett  felhozhatók, a csak  magyar  állampolgárságú
      személyeknél sem zárhatók ki.
       A  szolgálati viszony és a többes állampolgárság kapcsolatával
      a  Hjt.  62. § (1) bekezdés h) pontja is foglalkozik.  Eszerint
      más   állam   állampolgárságának  megszerzésével  a  szolgálati
      jogviszonya  törvény erejénél fogva megszűnik. Ez a rendelkezés
      az   itt  vizsgálttól  eltérő  esetet  rendez,  mivel   a   már
      szolgálatban  állókról  szól. E szabály  alkotmányosságáról  az
      Alkotmánybíróság   a   jelen  határozat  keretei   között   nem
      dönthetett,   mert  csak  a  szolgálatba  lépés   feltételeinek
      alkotmányosságát vizsgálta.
       Az  Alkotmánybíróság  elismeri, hogy a  jogalkotó  előírhat  a
      különböző    állami   tevékenységek   végzéséhez,    munkakörök
      betöltéséhez     nemzetbiztonsági     követelményeknek     való
      megfelelést, védve ezáltal az államot olyan — magyar  vagy  nem
      magyar,  esetleg kettős vagy többes állampolgárságú  —  egyének
      vagy  csoportok  cselekményei  ellen,  amelyek  a  demokratikus
      jogállamot,  illetve  társadalmat vagy azok  lényeges  értékeit
      támadják. A kockázatok minimalizálásának eszközét a jogalkotó a
      Hjt.  41.  §  (5) bekezdésében is megteremtette azzal,  hogy  a
      „szolgálati   viszony   létesítéséhez   szükséges    a    külön
      jogszabályban  meghatározott nemzetbiztonsági  követelményeknek
      való  megfelelés ellenőrzése, ha a jogviszony létesítésekor,  a
      tervezett   beosztásba  helyezésnek  a   feltétele”.   Ezt   az
      ellenőrzést   a   Katonai   Biztonsági   Hivatal    végzi    (A
      nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi  CXXV.  törvény
      7.  §). A jelentkező kettős állampolgársága biztonsági kockázat
      lehet,  így,  ha  a  tervezett beosztásba  helyezés  megkívánja
      (ellenkező  esetben  fel  sem merül e kérdés)  az  állampolgári
      jogok   korlátozása  is  szükséges  lehet,  de   a   szolgálati
      jogviszony   létesítése  köréből  eleve   kizárás   alkalmazása
      aránytalan.  Ha  a  tervezett  beosztás  ellátásához  nem  kell
      nemzetbiztonsági vizsgálatot lefolytatni, akkor ez a korlátozás
      eleve  szükségtelen,  ha  a tervezett beosztáshoz  megkívánják,
      akkor  az  állampolgári  jogok  korlátozása  szükséges,  de   a
      szolgálati viszony létesítése köréből eleve kizárás aránytalan.

       3.  Az  állampolgári  jogok  kizárólag  más  állampolgárságtól
      függő  korlátozása azért is alkotmányosan indokolatlan, mert  a
      magyar  jog hagyományosan nem tiltja, hogy magyar állampolgárok
      —  a  magyar  állampolgárság fenntartása mellett  —  más  állam
      állampolgárságát   is   megszerezzék,   ahogyan   más   államok
      polgáraitól  sem kívánja meg a már fennálló állampolgárságukról
      való  lemondást  a  magyar állampolgárság megszerzéséhez  (ld.:
      Áptv.   8.   §  –  9.  §)  —,  amivel  a  kettős  vagy   többes
      állampolgárság keletkezését lehetővé teszi.
       Kettős  állampolgárság  a  magyar jog  szerint  többféleképpen
      jöhet   létre.   Leggyakoribb   módja,   hogy   két   különböző
      állampolgárságú személynek gyermeke születik,  ha  az  érintett
      allamok   —   mint  Európában  általában  —  a  ius   sanguinis
      (leszármazási  vagy  vérségi elv) elvét alkalmazzák.  Ugyancsak
      kettős  állampolgárság  keletkezik, ha a magyar  állampolgárnak
      olyan   államban   születik   gyermeke,   amely   a   területén
      születetteket a születés tényével állampolgárának tekinti  (ius
      soli  elve).  Az  Áptv.  főszabályként a  ius  sanguinis  elvét
      alkalmazza,  így születésénél fogva magyar állampolgárrá  válik
      az,  akinek  valamely  szülője magyar állampolgár,  függetlenül
      attól, hogy mely állam területén született. Ezen kívül a kettős
      állampolgárság megszerezhető az Áptv. 4. §-a alapján benyújtott
      honosítás iránti kérelem útján is. Ebben az esetben a  külföldi
      személy  a  már  meglévő állampolgársága mellett szerez  magyar
      állampolgárságot,  ha  az  Áptv.  hivatkozott   rendelkezésében
      előírt  feltételeknek megfelel és a köztársasági  elnök  magyar
      állampolgárság  megszerzése  iránti  kérelme  ügyében   pozitív
      döntést hozott [Alkotmány 30/A. § (1) bekezdés l) pont].
       Az  Áptv.  a  magyar állampolgárokat egységesen,  kifejezetten
      ide  értve  a  más  állam  állampolgárságával  is  bíró  magyar
      állampolgárokat  is, a nemzetközi gyakorlathoz  hasonlóan  csak
      magyar joghatóság alá tartozóként rendeli kezelni [Áptv.  2.  §
      (2) bekezdés] — bár törvény eltérően rendelkezhet.
       Mindezek  alapján  az Alkotmánybíróság arra  a  megállapításra
      jutott,   hogy  a  Hjt.  41.  §  (1)  bekezdésének  „kizárólag”
      szövegrésze sérti az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében foglalt
      állampolgári jogokban való egyenlőség alkotmányos elvét.  Ezért
      az  Alkotmánybíróság a Hjt. 41. § (1) bekezdésének  „kizárólag”
      szövegrészét    megsemmisítette.    Az    Alkotmánybíróság    a
      megsemmisítés időpontját az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
      XXXII.  törvény 42. § (1) bekezdésének megfelelően, a határozat
      a  Magyar  Közlönyben való közzétételének napjával  állapította
      meg.
       Az    Alkotmánybíróság   továbbra   is   irányadónak   tekinti
      gyakorlatát,   amely   szerint   annak   eldöntése,   hogy    a
      megkülönböztetés alkotmányos határok között maradt-e, csakis  a
      mindenkori   szabályozás   tárgyi  és  alanyi   összefüggésében
      vizsgálható,  hiszen ugyanaz a kritérium  —  például  a  kettős
      állampolgárság    —    a   kontextustól   függően    minősülhet
      diszkriminatívnak    vagy    az    Alkotmányban    foglaltakkal
      összeegyeztethetőnek [ld.: 21/1990. (X. 4.) AB  határozat,  ABH
      1990, 73, 77-78.].

       4.  Mivel  az Alkotmánybíróság az Alkotmány 70/A. §-a  alapján
      elvégzett     alkotmányossági    vizsgálatának    eredményeként
      alkotmányellenesnek nyilvánította a Hjt. 41. § (1) bekezdésének
      „kizárólag”   szövegrészét,   az  Alkotmánybíróság   gyakorlata
      szerint  szükségtelenné vált annak vizsgálata, hogy a  támadott
      rendelkezés sérti-e az indítványban szintén felhozott Alkotmány
      40/A.  §-át. [ld.: 44/1995. (VI. 30.) AB határozat,  ABH  1995,
      203,  205.; 4/1996. (II. 23.) AB határozat, ABH 1996, 37,  44.;
      61/1997.  (XI. 19.) AB határozat, ABH 1997, 361, 364.; 15/2000.
      (V.  24.) AB határozat, ABH 2000, 425, 429.; 29/2000. (X.  11.)
      AB  határozat,  ABH  2000,  193, 200.;  50/2003.  (XI.  5.)  AB
      határozat,  ABH  2003,  567,  588.;  43/2005.  (XI.   14.)   AB
      határozat, ABH. 2005, 536, 552-553.]
       Az  indítvány  e  része egyébként is, az  Alkotmány  változása
      miatt, elbírálhatatlanná vált.
       Az   indítvány  benyújtása  időpontjában  az  Alkotmány  VIII.
      fejezete  „A  fegyveres  erők és a  rendőrség”  címet  viselte,
      amelynek  40/A.  § (1) bekezdése kimondta, hogy fegyveres  erők
      alatt  a  Magyar  Honvédséget és a  Határőrséget  kell  érteni,
      amelyeknek alapvető feladata a haza katonai védelme, valamint a
      nemzetközi szerződésből eredő egyéb kollektív védelmi feladatok
      ellátása.
       Az  indítvány benyújtása és elbírálása között eltelt időben az
      Alkotmány  e  fejezete — az indítvány elbírálása  szempontjából
      lényeges  részében  többször jelentősen módosult.  A  Alkotmány
      jelenleg  hatályos VIII. fejezete „A Magyar Honvédség és  egyes
      rendvédelmi  szervek”  címet viseli, ami  a  fegyveres  szervek
      megváltozott szervezeti tagozódását mutatja. Eszerint a  Magyar
      Honvédség  feladata a haza katonai védelme a  Rendőrség  pedig,
      mint rendvédelmi szerv a közrend, közbiztonság és az államhatár
      védelmét  látja  el.  A Határőrséget az Alkotmány  már  nem  is
      említi,  mivel  a Rendőrségről szóló 1994. évi  XXXIV.  törvény
      módosításáról  szóló  2007.  évi  XC.  törvény   értelmében   a
      Határőrség megszűnt, általános jogutódja 2008. január  1-től  a
      Rendőrség   lett   —   az  Alkotmány  pedig   ezzel   egyidőben
      megváltozott.  Ennek megfelelően az indítvány  állítása,  amely
      szerint   a   „határőrség  fegyveres  erők  hadkötelezettségébe
      tartozik  és  nincs  elválasztva a  honvédségtől”  ma  már  nem
      értelmezhető.

       A    határozat   Magyar   Közlönyben   való   közzététele   az
      Alkotmánybíróságról  szóló 1989. évi XXXII.  törvény  41.  §-án
      alapul.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke

                   Dr. Balogh Elemér     Dr. Bragyova András
                   alkotmánybíró        előadó alkotmánybíró

                  Dr. Holló András           Dr. Kiss László
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró

                  Dr. Kovács Péter    Dr. Lenkovics Barnabás
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró

                  Dr. Lévay Miklós      Dr. Trócsányi László
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró
        Dr. Lenkovics Barnabás alkotmánybíró különvéleménye

         Nem  értek  egyet a határozat rendelkező részével  és  így  az
        ahhoz fűzött indokolással sem. Álláspontom szerint a Hjt. 41. §
        (1) bekezdése „kizárólag” szövegrészének alkotmányellenessége a
        határozatban megjelölt indokok alapján nem állapítható meg.

         1.   Az   a   jogszabályi  feltétel,  hogy  kizárólag   magyar
        állampolgárságú   személlyel  létesíthető  katonai   szolgálati
        viszony,   nem   eredményezi  a  személyek  közötti   hátrányos
        megkülönböztetés alkotmányos tilalmának sérelmét.
         Az  Alkotmánybíróság a 942/B/2001. AB határozatában  kimondta,
        hogy  a munka és a vállalkozás szabad megválasztása nem jelenti
        azt,  hogy  egyes foglalkozások tekintetében a jogszabályok  ne
        támaszthatnának  speciális  követelményeket  (ABH  2004,  1561,
        1569.).
         A  759/B/1997.  AB  határozatban pedig azt hangsúlyozta,  hogy
        önmagában  az  alkalmazási  feltételek  kikötése  emberi   vagy
        alapvető  jog szerinti megkülönböztetést nem eredményez,  ezért
        csak  az  önkényesen megállapított, azaz ésszerű indok  nélküli
        alkalmazási      feltételek     jelentenek     alkotmányellenes
        megkülönböztetést a tevékenységre egyébként jogosult  személyek
        között (ABH 2004, 1143, 1148.).
         Álláspontom   szerint  a  jogalkotó  által   támasztott   azon
        feltétel,  hogy  katonai  szolgálati viszony  kizárólag  magyar
        állampolgárral  létesíthető,  nem  tekinthető   ésszerű   indok
        nélküli, önkényesen megállapított alkalmazási feltételnek.
         A   Hjt.   preambulumának  idézésével  maga  a  határozat   is
        elismeri,   hogy   a   katonai  szolgálati   viszony   „sajátos
        közszolgálatnak”  minősül,  amelyben  mindkét   felet   sajátos
        jogosultságok  illetik  meg és kötelezettségek  terhelik.  Ezen
        túlmenően   az  Alkotmánybíróság  a  46/1994.   (X.   21.)   AB
        határozatában  a  szolgálati viszony  tartalmát,  azaz  a  haza
        katonai   védelmét   nemcsak   közszolgálatnak,   hanem   olyan
        alkotmányos    értéknek   tekintette,   amely   akár    alapjog
        korlátozását is megalapozhatja (ABH 1994, 260, 278-279.).
         Az   idézett   határozatokból  (az   Alkotmánybíróság   eddigi
        gyakorlatából)   a   rendelkező  résszel  ellentétes   megoldás
        következne.

         2.  A  határozat kiindulópontja, hogy a szolgálati  viszony  a
        közhivatal  viseléséhez való jog részének  tekinthető,  azaz  e
        speciális  viszonyt  „közhivatalnak”  minősíti.  Bár  ezzel  az
        állítással  nem  feltétlenül  értek  egyet,  azonban   még   ha
        elfogadható is e kategorizálás, maga a határozat fogalmaz  úgy,
        hogy  „a  közhivatalok nagy része a hatályos szabályok  szerint
        csak  magyar állampolgárokkal tölthető be”. Álláspontom szerint
        a  kizárólag  magyar  állampolgárság mint alkalmazási  feltétel
        előírása   a  honvédség  —  mint  nemzetbiztonsági  szempontból
        kiemelten „szenzitív” terület — esetében különösen indokolt.
         A   962/B/1992.  AB  határozat  —  ezzel  összhangban  —   úgy
        fogalmaz, hogy az Alkotmány 8. § (2) bekezdése alapján  törvény
        a   közhivatal   viseléséhez  való  jogot   szabályozhatja,   a
        közhivatal  betöltését feltételekhez kötheti. A  törvényhozó  a
        közhivatal-viselés   szabályainak   során    megállapíthat    a
        köztisztviselővel szemben olyan követelményeket is,  amelyek  a
        közszolgálat   tisztaságát,   a  közfeladatok   ellátásában   a
        pártatlan,  részrehajlástól  és  befolyástól  mentes   eljárást
        biztosítják. (ABH 1995, 627, 629.)
         A   haza  (katonai)  védelmének  biztosítása,  —  úgyis   mint
        alapvető állampolgári kötelezettség teljesítése — olyan katonák
        állományba  kerülését feltételezi, akiknek hűsége feltétlen  és
        kötődése kizárólagos a Magyar Köztársasághoz. E nélkül életének
        kockáztatása  nem  volna elvárható. A jogalkotó  ezért  dönthet
        úgy,  hogy az alkalmazáshoz szigorúbb követelményeket  támaszt.
        Míg  a  kizárólag  magyar állampolgársággal  rendelkező  katona
        esetében  fel  sem merülhet a tevékenységét befolyásoló  idegen
        állampolgári   kötődés,   addig   a   kettős   (vagy    többes)
        állampolgársággal  rendelkező katona  esetében  ezt  nem  lehet
        kizárni. A másik állampolgársági viszony kötelezettségekkel  is
        terheli  a  katonát,  aki  ezekre  adott  esetben  hivatkozhat,
        illetve vele szemben a másik állam elvárásokat fogalmazhat meg,
        feladatai megfelelő ellátásában is akadályozhatja.
         A  belátható  életpálya következménye, hogy  a  katona  előbb-
        utóbb    fontos    és   bizalmas   munkakörbe   kerül,    ezért
        nemzetbiztonsági  okból  informálódni kell  róla,  ami  nehezen
        végezhető  el,  ha életének egy részét adott esetben  külföldön
        töltötte.
         Emellett    a   NATO-tagságból   eredő   fokozott   biztonsági
        követelménynek  történő  megfelelés  is  indokolja  álláspontom
        szerint a kettős állampolgárok állományba vételének tilalmát.

         3.   Nem   értek   egyet   a  határozat   indokolásának   azon
        kijelentésével,  hogy az egyén állam iránti  politikai-erkölcsi
        elkötelezettsége olyan beállítottságnak tekinthető, amelyet  az
        ember személyes tulajdonságai határoznak meg, és hogy e kötődés
        determináló  tényezői közé nem sorolható az egyén kettős  (vagy
        többes)  állampolgársága. Véleményem szerint —  utalva  a  fent
        kifejtettekre   —  a  magyar  állampolgárság   melletti   másik
        állampolgárság  igenis  befolyásolja  az  egyén  állam   iránti
        lojalitását, elkötelezettségét és hűségét. Ezt igazolja a  Hjt.
        62.  §  (1)  bekezdésének  h) pontja is,  miszerint  a  törvény
        erejénél  fogva  szűnik meg az állomány tagjának  a  szolgálati
        viszonya, ha más állam állampolgárságát megszerzi.
         Ebben  a  körben  kívánok rámutatni arra is, hogy  álláspontom
        szerint  nem  tartoznak  homogén csoportba  azok,  akiknek  egy
        állampolgárságuk van azokkal, akiknek kettő vagy több.

         4.   Emellett   utalok  arra,  hogy  maga   a   határozat   is
        tartalmazza,  hogy  a  jogalkotó előírhat  a  különböző  állami
        tevékenységek      végzéséhez,     munkakörök      betöltéséhez
        nemzetbiztonsági   követelményeknek  való  megfelelést,   védve
        ezáltal  az  államot  olyan — magyar vagy nem  magyar,  esetleg
        kettős  vagy  többes állampolgárságú — egyének  vagy  csoportok
        cselekményei ellen, amelyek a demokratikus jogállamot,  illetve
        társadalmat  vagy azok lényeges értékeit támadják.  Álláspontom
        szerint  ez  indokolja, hogy a szolgálati viszony létesítésének
        feltételei meghatározása terén több korlátozás lehetséges,  így
        a vitatott korlátozás is a megkülönbözetés alkotmányos alapokon
        nyugvó ésszerű indoka.

         5.  Végezetül  azonban  hangsúlyozni kell,  hogy  a  korlátozó
        szabályozást   követően  a  körülmények  lényeges  megváltozása
        folytán — a nemzetbiztonsági és azon belül a katonai biztonsági
        követelmények enyhülésével — a jogalkotó a korlátozást bármikor
        feloldhatja. Az ehhez szükséges szakmai ismeretekkel, tényekkel
        és  információkkal  a  módosítást  előterjesztő  Kormány  és  a
        törvényalkotó Országgyűlés rendelkezik.

        Budapest, 2009. április 28.
                                                 Dr. Lenkovics Barnabás
                                                          alkotmánybíró

        Dr. Lévay Miklós alkotmánybíró különvéleménye

         Egyetértek  a Hjt. 41. § (1) bekezdése „kizárólag” szövegrésze
        alkotmányellenességének megállapításával és  megsemmisítésével,
        vagyis  azzal, hogy a többes állampolgárságú magyar állampolgár
        is   létesíthessen  katonai  szolgálati  viszonyt.   Véleményem
        szerint   azonban  –  a  szoros  és  nyilvánvaló  összefüggésre
        tekintettel  –  egyidejűleg  a  Hjt.  62.  §  (1)  bekezdés  h)
        pontjának   alkotmányellenességét   is   meg   kellett    volna
        állapítani.  Ez  utóbbi  rendelkezés  kimondja:  „[a]   törvény
        erejénél  fogva  szűnik meg az állomány tagjának  a  szolgálati
        viszonya:  […]  h)  más  állam  állampolgárságának  megszerzése
        esetén”.

         Az  Alkotmánybíróság  idevonatkozó  gyakorlata  alapján  akkor
        tekint  el  az  indítványhoz kötöttségtől, ha megállapítható  a
        támadott  rendelkezés  és  egy másik rendelkezés  között  –  az
        alkotmányosság  megítélése  szempontjából  releváns  –   szoros
        tartalmi  összefüggés. [ld. legutóbb összefoglalóan:  103/2008.
        (VII.  11.)  AB  határozat, ABK 2008.  július-augusztus,  1101,
        1102.;  és  az általa felhívott korábbi döntések:  3/1992.  (I.
        23.)  AB  határozat, ABH 1992, 329, 330.; 26/1995. (V. 15.)  AB
        határozat,  ABH 1995, 123, 124.; 2/1998. (II. 4.) AB határozat,
        ABH  1998,  41, 46.; 16/1998. (V. 8.) AB határozat,  ABH  1998,
        140,  153.; 5/1999. (III. 31.) AB határozat, ABH 1999, 75, 77.;
        67/2006. (XI. 29.) AB határozat, ABH 2006, 971, 978.].

         A  jelen  ügyben  az indítványozó kétségkívül csak  a  katonai
        szolgálati viszony létesítése körében kifogásolta a kizárólagos
        magyar   állampolgárság  előírását,  de   ugyanezen   körülmény
        ugyanezen  okból  kifolyólag  releváns  a  szolgálati   viszony
        megszűnése  körében is. A Magyar Honvédség állományába  tartozó
        katona  ugyanis  a törvény erejénél fogva kikerül  az  állomány
        kötelékéből,  ha  szolgálati viszonyának fennállása  alatt  más
        állam   állampolgárságát  megszerzi.  Éppen  ezért   a   magyar
        állampolgárság   kizárólagossága  mindkét  esetben   sérti   az
        Alkotmány   70/A.  §  (1)  bekezdésében  foglalt   állampolgári
        jogokban való egyenlőség alkotmányos elvét.

         Az Alkotmánybíróság többségi döntéséből az következik, hogy  a
        határozat közzététele után a többes állampolgárságú személy  is
        jogosult  lesz  katonai szolgálati viszonyt létesíteni,  de  ha
        ugyanezen  személy egy további állam állampolgárságát bármilyen
        jogcímen is időközben megszerzi, erre való tekintettel  a  Hjt.
        hatályban  maradó  62. § (1) bekezdés h)  pontja  alapján  –  a
        jogviszony  létesítését  alkotmányosan  lehetővé  tevő   magyar
        állampolgársága ellenére – szolgálati viszonya megszűnik.

        Budapest, 2009. április 28.
                                                       Dr. Lévay Miklós
                                                          alkotmánybíró
        A különvéleményhez csatlakozom.
                                                       Dr. Holló András
                                                          alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          52/2009. (IV. 30.)
          Date of the decision:
          .
          04/28/2009
          .
          .