A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában — Dr. Holló András,
Dr. Lenkovics Barnabás és Dr. Lévay Miklós alkotmánybírók
különvéleményével — meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Magyar Honvédség
hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról
szóló 2001. évi XCV. törvény 41. § (1) bekezdésének „kizárólag”
szövegrésze alkotmányellenes, ezért azt a határozat
kihirdetésének napjával megsemmisíti.
A megsemmisítést követően a Hjt. 41. § (1) bekezdése az alábbi
szöveggel marad hatályban:
„41. § (1) A szolgálati viszony önkéntes jelentkezés alapján
azzal a 18. életévét betöltött, de 47 évesnél nem idősebb,
cselekvőképes, állandó belföldi lakóhellyel vagy tartózkodási
hellyel rendelkező, büntetlen előéletű, a rendfokozati
állománycsoporthoz meghatározott iskolai végzettségű
(szakképesítésű), magyar állampolgársággal rendelkező
személlyel létesíthető, aki a szolgálatra egészségi, pszichikai
és fizikai szempontból alkalmas, és elfogadja egyes alkotmányos
jogainak e törvény szerinti korlátozását.”
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Indítvány érkezett az Alkotmánybírósághoz a Magyar Honvédség
hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról
szóló 2001. évi XCV. törvény (a továbbiakban: Hjt.) 41. § (1)
bekezdése alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését kérve.
A magyar-román kettős állampolgárságú indítványozó azt
sérelmezte, hogy a Hjt. hivatkozott rendelkezése szerint a
Magyar Honvédség kötelékében szolgálati jogviszony csak
kizárólagos magyar állampolgárságú személyekkel létesíthető.
Úgy vélte, hogy a kettős állampolgársággal rendelkező
személyeket kizáró szabályozás diszkriminatív, s ezért sérti az
Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében foglalt diszkrimináció
tilalmának elvét.
Alkotmányellenesnek véli továbbá azt is, hogy a szolgálati
jogviszonyokról rendelkező egyes törvények nem egységesen
kezelik a fegyveres erők kötelékébe tartozó személyeket, mivel
a Határőrségnél megengedett a kettős állampolgárság, a Magyar
Honvédségnél pedig ez kizáró tényezőnek minősül. Emiatt
szerinte a Hjt. 41. § (1) bekezdése ellentétes az Alkotmány
40/A. § (1) bekezdésével is, amely összefoglalóan rendelkezik
arról, hogy a fegyveres erők (Magyar Honvédség, Határőrség)
alapvető kötelessége a haza katonai védelme. A jogállásbeli
különbségtétel tehát a kettős állampolgárt alkotmányos indok
nélkül fosztja meg attól a lehetőségtől, hogy a Határőrség
állományából a Magyar Honvédséghez kerüljön. Az
Alkotmánybíróság az ügy elbírálása során megkereste a
honvédelmi minisztert álláspontja kifejtése végett. A
honvédelmi miniszter a megkeresésre adott válaszában a
szabályozás indokaként azt jelölte meg, hogy „azok esetében,
akik életük egy részét más országban élték le a kockázati
tényezőket kizáró, egyértelmű és megnyugtató adatok nem
szerezhetők be”.
II.
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
1.1. Az Alkotmány 40/A. §-ának az indítvány benyújtásakor
hatályos szövege:
„40/A. § (1) A fegyveres erők (Magyar Honvédség, Határőrség)
alapvető kötelessége a haza katonai védelme, valamint
nemzetközi szerződésből eredő kollektív védelmi feladatok
ellátása. A Határőrség rendészeti feladatkörében ellátja az
államhatár őrzését, a határforgalom ellenőrzését és a határrend
fenntartását. A fegyveres erők feladatairól és a rájuk
vonatkozó részletes szabályokról szóló törvény elfogadásához a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
(2) A rendőrség alapvető feladata a közbiztonság és a belső
rend védelme. A rendőrségről és a nemzetbiztonsági
tevékenységgel összefüggő részletes szabályokról szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.”
Az Alkotmány 40/A. §-ának az indítvány elbírálásakor hatályos
szövege:
„40/A. § (1) A Magyar Honvédség alapvető kötelessége a haza
katonai védelme és a nemzetközi szerződésből eredő kollektív
védelmi feladatok ellátása.
(2) A Rendőrség alapvető feladata a közbiztonság, a közrend
és az államhatár rendjének védelme.
(3)
(4) A Magyar Honvédség feladatairól és a rá vonatkozó
részletes szabályokról szóló, továbbá a Rendőrségről, a
titkosszolgálati eszközök és módszerek alkalmazásáról, valamint
a nemzetbiztonsági tevékenységgel összefüggő részletes
szabályokról szóló törvények elfogadásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.”
1.2. Az Alkotmány egyéb hivatkozott rendelkezéseinek hatályos
szövege:
„70. §
(…)
(6) Minden magyar állampolgárnak joga van ahhoz, hogy
rátermettségének, képzettségének és szakmai tudásának
megfelelően közhivatalt viseljen.”
„70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.”
2. A Hjt. indítvánnyal támadott rendelkezése:
„41. § (1) A szolgálati viszony önkéntes jelentkezés alapján
azzal a 18. életévét betöltött, de 47 évesnél nem idősebb,
cselekvőképes, állandó belföldi lakóhellyel vagy tartózkodási
hellyel rendelkező, büntetlen előéletű, a rendfokozati
állománycsoporthoz meghatározott iskolai végzettségű
(szakképesítésű), kizárólag magyar állampolgársággal rendelkező
személlyel létesíthető, aki a szolgálatra egészségi, pszichikai
és fizikai szempontból alkalmas, és elfogadja egyes alkotmányos
jogainak e törvény szerinti korlátozását.”
III.
Az indítvány megalapozott.
A Hjt. indítványozó által megjelölt 41. § (1) bekezdése a
hivatásos és szerződéses katonák szolgálati viszonyának
létesítéséhez feltételként írja elő a kizárólagos magyar
állampolgárságot. Ezzel a törvény kizárja a kettős
állampolgárokat a szolgálati viszony létesítése köréből.
1. Az Alkotmánybíróság ezen ügy kapcsán abban a kérdésben
foglalt állást, hogy az Alkotmány diszkrimináció tilalmát
rögzítő 70/A. § (1) bekezdése alapján a magyar állampolgárok
közötti alkotmányellenes megkülönböztetés-e, hogy a Hjt.
hivatkozott rendelkezése a hivatásos és szerződéses katonai
szolgálati viszony létesítését nem teszi lehetővé a magyar
mellett legalább még egy állam állampolgárságával bíró
személyek (a továbbiakban: kettős állampolgárok) számára.
Az Alkotmánybíróság már több határozatában értelmezte az
Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében foglalt diszkrimináció
tilalma elvének alkotmányos tartalmát. Az Alkotmánybíróság az
Alkotmány e rendelkezését a jogegyenlőség általános elvét
megfogalmazó alkotmányi követelménynek tekintette, és
megállapította, hogy „a jognak mindenkit egyenlőként (egyenlő
méltóságú személyként) kell kezelnie, azaz az emberi méltóság
alapjogán nem eshet csorba, azonos tisztelettel és
körültekintéssel, az egyéni szempontok azonos mértékű
figyelembevételével kell a jogosultságok és a kedvezmények
elosztásának szempontjait meghatározni” [9/1990. (IV. 25.) AB
határozat, ABH 1990, 46, 48.]. Az Alkotmánybíróság gyakorlata
szerint a diszkrimináció Alkotmányban meghatározott tilalma
elsősorban az alkotmányos alapjogok tekintetében tett
megkülönböztetésekre terjed ki [ld.: 9/1990. (IV. 25.) AB
határozat, ABH 1990, 46, 48.; 21/1990. (X. 4.) AB határozat,
ABH 1990, 73, 77-78.; 61/1992. (XI. 20.) AB határozat, ABH
1992, 280, 282.; 35/1994. (VI. 24.) AB határozat, ABH 1994,
197, 203.; 30/1997. (IV. 29.) AB határozat, ABH 1997, 130,
138.], de egyéb jogokra vonatkozóan is fennállhat [61/1992.
(XI. 20.) AB határozat, ABH 1992, 280, 281.]. Az alapvető jogok
esetében jelentkező diszkriminációnál az Alkotmánybíróság a
szükségesség és az arányosság szempontjai alapján bírálja el a
jogszabályt, míg nem alapvető jogok esetében a megkülönböztetés
akkor tekintendő alkotmányellenesnek, ha az összehasonlítható
helyzetben lévő jogalanyok közötti megkülönböztetésnek nincs
ésszerű indoka, vagyis önkényes [30/1997. (IV. 29.) AB
határozat, ABH 1997, 130, 139-140.].
Az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésének kifejezett rendelkezése
szerint az állampolgári jogok közötti különbségtétel az
alkotmányos jogokban való különbségtétellel esik azonos
tekintet alá, ha az alkotmányos jog csak az állampolgárokat
illeti meg. Ezek, a csak állampolgárokat megillető alkotmányos
alapjogok alkotják az állampolgárság alkotmányjogi (közjogi)
tartalmát. Közöttük a legalapvetőbb az állam területén való
tartózkodás és a visszatérés joga [Alkotmány 69. § (1) és (2)
bekezdés]. Emellett az állampolgárság más, nem közjogi
[magánjogi, személyi állapotra vonatkozó (ld. pl: a nemzetközi
magánjogról szóló 1979. évi 13. tvr. 38. § – 40. §; 43. § (2)-
(3) bekezdés, 46. §)] kérdésekben is meghatározó lehet, amelyek
a jelen ügyben nem vizsgálandók.
Az alkotmányos jogként állampolgároknak fenntartott jogok
minden modern alkotmányban jellegzetesen állam-közeli jogok,
amelyek nagyrészt az állam működésében való részvételt teszik
lehetővé, mint például az aktív és passzív választójog; de
ilyen a jelen ügyben alapvető, az Alkotmány 70. § (6)
bekezdésében foglalt közhivatal viselésének joga is. A
jogszabályok számos esetben tesznek különbséget magyar
állampolgárokat és nem magyar állampolgárokat megillető jogok
vagy státusok között. Ha nem az Alkotmányban az
állampolgároknak fenntartott jogokról van szó, az ilyen
megkülönböztetések alkotmányossága — ha nem mindenkit megillető
alapjogokban tesznek különbséget — az Alkotmány 70/A. § (1)
bekezdésének a nem alkotmányos jogokban való megkülönböztetésre
vonatkozó, fentebb már említett, az Alkotmánybíróság régóta
megszilárdult gyakorlata szerint bírálható el, alapjogok
esetében pedig az állampolgárság szerinti megkülönböztetés az
alapjog korlátozásának általános szabályai szerint ítélhető
meg.
2.1. Az Alkotmánybíróságnak ezt követően meg kellett
határoznia, hogy a hivatásos vagy szerződéses katonai
szolgálati viszony létesítésének lehetősége alkotmányos
alapjogként védett-e, és ha igen, mely alapjog védelmi körébe
tartozik.
A Hjt. preambuluma a katonai szolgálati viszonyt „sajátos
közszolgálatnak” nevezi, amelynek jellegét a következőképpen
határozza meg: „A szolgálati viszony az állam és az állomány
tagja között létrejött sajátos közszolgálati jogviszony,
amelyben mindkét felet a szolgálati körülményeknek megfelelő, e
törvényben és más jogszabályokban meghatározott kötelezettségek
terhelik, és jogosultságok illetik meg” [Hjt. 3. § (1)
bekezdés]. A Honvédség állománya tagjainak alapjogai
korlátozhatók, továbbá a Honvédség személyi állománya az
általánostól szigorúbb függelmi rendszerben és
fegyelmezettséggel, fokozott pszichikai terheléssel, veszélyes
helyzetben és körülmények között végzi feladatait, illetve
készül fel azokra. E korlátozásokat a katonák az állam
szolgálatára vállalják, ezért az Alkotmánybíróság szerint a
katonai szolgálati viszonyra vonatkozó szabályok
alkotmányosságát az Alkotmány 70. § (6) bekezdésében rögzített
közhivatal viseléséhez való jog alapján kell megítélni.
Az Alkotmánybíróság eddig viszonylag keveset foglakozott a
közhivatal-viselés jogával [ld. 962/B/1992. AB határozat, ABH
1995, 628-629.; 39/1997. (VII. 1.) AB határozat, ABH 1997, 263,
275.; 96/2007. (XI. 29.) AB határozat, ABH 2007, 802, 807.]. A
most vizsgált ügyben azonban a katonai szolgálati jogviszony
állam-közeli jellege miatt a hivatásos katonai szolgálat
létesítésének feltételeit a 70. § (6) bekezdése szerint,
amelynek értelmében minden magyar állampolgárnak alkotmányos
joga van közhivatal viselésére — ami csak rátermettségétől,
képzettségétől és szakmai tudásától függhet — kellett
eldöntenie.
A közhivatal viseléséhez való jog alkotmányos tartalma
egyrészt a kiválasztás elsődleges szempontjainak (rátermettség,
képzettség, szakmai tudás) meghatározása, másrészt a magyar
állampolgárok számára a közhivatalhoz egyenlő feltételekkel
történő hozzáférés biztosítása.
Közhivatalon általánosságban minden, az államhatalom
gyakorlásában való közvetlen részvételt, illetve közreműködést
(különösen az állam nevében való cselekvést) feltételező
tevékenység értendő, függetlenül attól, hogy alkotmányjogilag
„foglalkozásnak” minősül-e vagy sem. Az Alkotmány a
közhivatalok legfontosabb eseteit — a választhatóságot, az
egyes alkotmányos tisztségek, mint pl. a köztársági elnöki,
miniszteri, bírói, országgyűlési képviselői, polgármesteri stb.
betöltésének feltételeit többé-kevésbé részletesen külön
szabályozza; ezekre tehát csak kisegítő szabályként
alkalmazható az Alkotmány 70. § (6) bekezdése. Vannak azonban
esetek — ilyen a hivatásos katonai szolgálati viszony is —,
amelyek „közhivatalnak” minősíthetők, és így szabályozásuk
alkotmányossága mindenekelőtt az Alkotmány 70. § (6) bekezdése
alapján ítélhető meg.
A közhivatalok nagy része a hatályos szabályok szerint csak
magyar állampolgárok által tölthető be. Ez az állampolgársági
viszony alapvető, de döntően nem jogi tartalmából: az egyén
állam iránti lojalitásából következik. Az egyén lojalitása az
állam iránt nem azonos az állampolgári kötelezettségek
teljesítésével, hanem az állam iránti politikai, erkölcsi
többlet-elkötelezettséget jelent. A lojalitás nem jogi
kötelezettség, hanem a jog által nem szabályozható erkölcsi
viszony a katonai és hasonló szolgálati kötelezettségekhez
általában. A közhivatal ellátásával járó kötelezettségek,
feladatok teljesítéséhez az állampolgár személyes, belső
többlet-elkötelezettségére is szükség van.
2.2. A jelen ügyben eldöntendő alkotmányjogi kérdés, hogy a
magyar állampolgárság mellett fennálló másik állampolgárság
alkotmányosan elegendő indok-e a minden magyar állampolgárt (és
csak magyar állampolgárt) megillető közhivatal-viselési jog
korlátozására. E jog alapjog lévén, az Alkotmánybíróság a
korlátozás szükségességét és arányosságát vizsgálta.
Az Alkotmánybíróság már rámutatott arra, hogy az Alkotmány 8.
§ (2) bekezdése alapján a jogalkotó a közhivatal viseléséhez
való jogot törvényben szabályozhatja, a közhivatal betöltését
feltételekhez kötheti. A törvényhozó a közhivatal-viselés
szabályai között a közhivatalt betöltő személlyel szemben olyan
követelményeket is megállapíthat, amelyek a közszolgálat
tisztaságát, a közfeladatok ellátásában a pártatlan,
részrehajlástól és befolyástól mentes eljárást biztosítják (ld.
962/B/1992. AB határozat, ABH 1995, 628-629.).
Az Alkotmány 70. § (6) bekezdése a közhivatal-viseléshez való
jog korlátozhatósága körében — ahogyan azt már fentebb is
kifejtette az Alkotmánybíróság — három indokot jelöl meg: a
rátermettséget, a képzettséget és a szakmai tudást. A kettős
vagy többes állampolgárság megléte a katonai szolgálatra
jelentkező rátermettségének, szakmai tudásának és
képzettségének mércéje nem lehet. A „rátermettségnek”, mint az
állam szolgálatára való alkalmasságnak nélkülözhetetlen eleme a
hivatásos katonai szolgálat esetében is az egyén állam iránti
elkötelezettsége. Ennek vizsgálata feltétlenül szükséges,
különösen egy önkéntesekből álló hadseregben, mint a Magyar
Honvédség, amelynek alapvető alkotmányos feladata — ahogyan az
indítvány is hivatkozik rá — a haza fegyveres védelme.
Az egyén állam iránti politikai-erkölcsi elkötelezettsége
elsősorban személyiségétől függ. Alapvetően egyfajta
beállítottságnak tekinthető, amelyet az ember személyes
tulajdonságai határoznak meg. A kötődés determináló tényezői
közé nem sorolható az egyén kettős (vagy többes)
állampolgársága; ugyanakkor a katonai szolgálatra való
rátermettség vizsgálatának része lehet a jelentkező életútja,
benne a külföldi tartózkodása, kapcsolatai — ahogyan bármely
egyéb, a szolgálatra alkalmasság megítélésére alkalmas tény.
Az egyén állampolgársága mint az egyén jogi státusa, nem
tekinthető az érintett lojalitása — és így rátermettsége —
egyetlen vagy döntő bizonyítékának. A nemzetbiztonsági kockázat
kétség kívül indoka lehet a katonai szolgálati viszonyba való
fel nem vételnek, de ez nincs szükségszerű összefüggésben az
érintett személy kettős állampolgárságával. Ugyanazok a
veszélyek és kockázatok, ugyanis amelyek a kettős
állampolgároknak a honvédségi szolgálati viszonyból való
kizárása mellett felhozhatók, a csak magyar állampolgárságú
személyeknél sem zárhatók ki.
A szolgálati viszony és a többes állampolgárság kapcsolatával
a Hjt. 62. § (1) bekezdés h) pontja is foglalkozik. Eszerint
más állam állampolgárságának megszerzésével a szolgálati
jogviszonya törvény erejénél fogva megszűnik. Ez a rendelkezés
az itt vizsgálttól eltérő esetet rendez, mivel a már
szolgálatban állókról szól. E szabály alkotmányosságáról az
Alkotmánybíróság a jelen határozat keretei között nem
dönthetett, mert csak a szolgálatba lépés feltételeinek
alkotmányosságát vizsgálta.
Az Alkotmánybíróság elismeri, hogy a jogalkotó előírhat a
különböző állami tevékenységek végzéséhez, munkakörök
betöltéséhez nemzetbiztonsági követelményeknek való
megfelelést, védve ezáltal az államot olyan — magyar vagy nem
magyar, esetleg kettős vagy többes állampolgárságú — egyének
vagy csoportok cselekményei ellen, amelyek a demokratikus
jogállamot, illetve társadalmat vagy azok lényeges értékeit
támadják. A kockázatok minimalizálásának eszközét a jogalkotó a
Hjt. 41. § (5) bekezdésében is megteremtette azzal, hogy a
„szolgálati viszony létesítéséhez szükséges a külön
jogszabályban meghatározott nemzetbiztonsági követelményeknek
való megfelelés ellenőrzése, ha a jogviszony létesítésekor, a
tervezett beosztásba helyezésnek a feltétele”. Ezt az
ellenőrzést a Katonai Biztonsági Hivatal végzi (A
nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény
7. §). A jelentkező kettős állampolgársága biztonsági kockázat
lehet, így, ha a tervezett beosztásba helyezés megkívánja
(ellenkező esetben fel sem merül e kérdés) az állampolgári
jogok korlátozása is szükséges lehet, de a szolgálati
jogviszony létesítése köréből eleve kizárás alkalmazása
aránytalan. Ha a tervezett beosztás ellátásához nem kell
nemzetbiztonsági vizsgálatot lefolytatni, akkor ez a korlátozás
eleve szükségtelen, ha a tervezett beosztáshoz megkívánják,
akkor az állampolgári jogok korlátozása szükséges, de a
szolgálati viszony létesítése köréből eleve kizárás aránytalan.
3. Az állampolgári jogok kizárólag más állampolgárságtól
függő korlátozása azért is alkotmányosan indokolatlan, mert a
magyar jog hagyományosan nem tiltja, hogy magyar állampolgárok
— a magyar állampolgárság fenntartása mellett — más állam
állampolgárságát is megszerezzék, ahogyan más államok
polgáraitól sem kívánja meg a már fennálló állampolgárságukról
való lemondást a magyar állampolgárság megszerzéséhez (ld.:
Áptv. 8. § – 9. §) —, amivel a kettős vagy többes
állampolgárság keletkezését lehetővé teszi.
Kettős állampolgárság a magyar jog szerint többféleképpen
jöhet létre. Leggyakoribb módja, hogy két különböző
állampolgárságú személynek gyermeke születik, ha az érintett
allamok — mint Európában általában — a ius sanguinis
(leszármazási vagy vérségi elv) elvét alkalmazzák. Ugyancsak
kettős állampolgárság keletkezik, ha a magyar állampolgárnak
olyan államban születik gyermeke, amely a területén
születetteket a születés tényével állampolgárának tekinti (ius
soli elve). Az Áptv. főszabályként a ius sanguinis elvét
alkalmazza, így születésénél fogva magyar állampolgárrá válik
az, akinek valamely szülője magyar állampolgár, függetlenül
attól, hogy mely állam területén született. Ezen kívül a kettős
állampolgárság megszerezhető az Áptv. 4. §-a alapján benyújtott
honosítás iránti kérelem útján is. Ebben az esetben a külföldi
személy a már meglévő állampolgársága mellett szerez magyar
állampolgárságot, ha az Áptv. hivatkozott rendelkezésében
előírt feltételeknek megfelel és a köztársasági elnök magyar
állampolgárság megszerzése iránti kérelme ügyében pozitív
döntést hozott [Alkotmány 30/A. § (1) bekezdés l) pont].
Az Áptv. a magyar állampolgárokat egységesen, kifejezetten
ide értve a más állam állampolgárságával is bíró magyar
állampolgárokat is, a nemzetközi gyakorlathoz hasonlóan csak
magyar joghatóság alá tartozóként rendeli kezelni [Áptv. 2. §
(2) bekezdés] — bár törvény eltérően rendelkezhet.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság arra a megállapításra
jutott, hogy a Hjt. 41. § (1) bekezdésének „kizárólag”
szövegrésze sérti az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében foglalt
állampolgári jogokban való egyenlőség alkotmányos elvét. Ezért
az Alkotmánybíróság a Hjt. 41. § (1) bekezdésének „kizárólag”
szövegrészét megsemmisítette. Az Alkotmánybíróság a
megsemmisítés időpontját az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
XXXII. törvény 42. § (1) bekezdésének megfelelően, a határozat
a Magyar Közlönyben való közzétételének napjával állapította
meg.
Az Alkotmánybíróság továbbra is irányadónak tekinti
gyakorlatát, amely szerint annak eldöntése, hogy a
megkülönböztetés alkotmányos határok között maradt-e, csakis a
mindenkori szabályozás tárgyi és alanyi összefüggésében
vizsgálható, hiszen ugyanaz a kritérium — például a kettős
állampolgárság — a kontextustól függően minősülhet
diszkriminatívnak vagy az Alkotmányban foglaltakkal
összeegyeztethetőnek [ld.: 21/1990. (X. 4.) AB határozat, ABH
1990, 73, 77-78.].
4. Mivel az Alkotmánybíróság az Alkotmány 70/A. §-a alapján
elvégzett alkotmányossági vizsgálatának eredményeként
alkotmányellenesnek nyilvánította a Hjt. 41. § (1) bekezdésének
„kizárólag” szövegrészét, az Alkotmánybíróság gyakorlata
szerint szükségtelenné vált annak vizsgálata, hogy a támadott
rendelkezés sérti-e az indítványban szintén felhozott Alkotmány
40/A. §-át. [ld.: 44/1995. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995,
203, 205.; 4/1996. (II. 23.) AB határozat, ABH 1996, 37, 44.;
61/1997. (XI. 19.) AB határozat, ABH 1997, 361, 364.; 15/2000.
(V. 24.) AB határozat, ABH 2000, 425, 429.; 29/2000. (X. 11.)
AB határozat, ABH 2000, 193, 200.; 50/2003. (XI. 5.) AB
határozat, ABH 2003, 567, 588.; 43/2005. (XI. 14.) AB
határozat, ABH. 2005, 536, 552-553.]
Az indítvány e része egyébként is, az Alkotmány változása
miatt, elbírálhatatlanná vált.
Az indítvány benyújtása időpontjában az Alkotmány VIII.
fejezete „A fegyveres erők és a rendőrség” címet viselte,
amelynek 40/A. § (1) bekezdése kimondta, hogy fegyveres erők
alatt a Magyar Honvédséget és a Határőrséget kell érteni,
amelyeknek alapvető feladata a haza katonai védelme, valamint a
nemzetközi szerződésből eredő egyéb kollektív védelmi feladatok
ellátása.
Az indítvány benyújtása és elbírálása között eltelt időben az
Alkotmány e fejezete — az indítvány elbírálása szempontjából
lényeges részében többször jelentősen módosult. A Alkotmány
jelenleg hatályos VIII. fejezete „A Magyar Honvédség és egyes
rendvédelmi szervek” címet viseli, ami a fegyveres szervek
megváltozott szervezeti tagozódását mutatja. Eszerint a Magyar
Honvédség feladata a haza katonai védelme a Rendőrség pedig,
mint rendvédelmi szerv a közrend, közbiztonság és az államhatár
védelmét látja el. A Határőrséget az Alkotmány már nem is
említi, mivel a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény
módosításáról szóló 2007. évi XC. törvény értelmében a
Határőrség megszűnt, általános jogutódja 2008. január 1-től a
Rendőrség lett — az Alkotmány pedig ezzel egyidőben
megváltozott. Ennek megfelelően az indítvány állítása, amely
szerint a „határőrség fegyveres erők hadkötelezettségébe
tartozik és nincs elválasztva a honvédségtől” ma már nem
értelmezhető.
A határozat Magyar Közlönyben való közzététele az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 41. §-án
alapul.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás alkotmánybíró különvéleménye
Nem értek egyet a határozat rendelkező részével és így az
ahhoz fűzött indokolással sem. Álláspontom szerint a Hjt. 41. §
(1) bekezdése „kizárólag” szövegrészének alkotmányellenessége a
határozatban megjelölt indokok alapján nem állapítható meg.
1. Az a jogszabályi feltétel, hogy kizárólag magyar
állampolgárságú személlyel létesíthető katonai szolgálati
viszony, nem eredményezi a személyek közötti hátrányos
megkülönböztetés alkotmányos tilalmának sérelmét.
Az Alkotmánybíróság a 942/B/2001. AB határozatában kimondta,
hogy a munka és a vállalkozás szabad megválasztása nem jelenti
azt, hogy egyes foglalkozások tekintetében a jogszabályok ne
támaszthatnának speciális követelményeket (ABH 2004, 1561,
1569.).
A 759/B/1997. AB határozatban pedig azt hangsúlyozta, hogy
önmagában az alkalmazási feltételek kikötése emberi vagy
alapvető jog szerinti megkülönböztetést nem eredményez, ezért
csak az önkényesen megállapított, azaz ésszerű indok nélküli
alkalmazási feltételek jelentenek alkotmányellenes
megkülönböztetést a tevékenységre egyébként jogosult személyek
között (ABH 2004, 1143, 1148.).
Álláspontom szerint a jogalkotó által támasztott azon
feltétel, hogy katonai szolgálati viszony kizárólag magyar
állampolgárral létesíthető, nem tekinthető ésszerű indok
nélküli, önkényesen megállapított alkalmazási feltételnek.
A Hjt. preambulumának idézésével maga a határozat is
elismeri, hogy a katonai szolgálati viszony „sajátos
közszolgálatnak” minősül, amelyben mindkét felet sajátos
jogosultságok illetik meg és kötelezettségek terhelik. Ezen
túlmenően az Alkotmánybíróság a 46/1994. (X. 21.) AB
határozatában a szolgálati viszony tartalmát, azaz a haza
katonai védelmét nemcsak közszolgálatnak, hanem olyan
alkotmányos értéknek tekintette, amely akár alapjog
korlátozását is megalapozhatja (ABH 1994, 260, 278-279.).
Az idézett határozatokból (az Alkotmánybíróság eddigi
gyakorlatából) a rendelkező résszel ellentétes megoldás
következne.
2. A határozat kiindulópontja, hogy a szolgálati viszony a
közhivatal viseléséhez való jog részének tekinthető, azaz e
speciális viszonyt „közhivatalnak” minősíti. Bár ezzel az
állítással nem feltétlenül értek egyet, azonban még ha
elfogadható is e kategorizálás, maga a határozat fogalmaz úgy,
hogy „a közhivatalok nagy része a hatályos szabályok szerint
csak magyar állampolgárokkal tölthető be”. Álláspontom szerint
a kizárólag magyar állampolgárság mint alkalmazási feltétel
előírása a honvédség — mint nemzetbiztonsági szempontból
kiemelten „szenzitív” terület — esetében különösen indokolt.
A 962/B/1992. AB határozat — ezzel összhangban — úgy
fogalmaz, hogy az Alkotmány 8. § (2) bekezdése alapján törvény
a közhivatal viseléséhez való jogot szabályozhatja, a
közhivatal betöltését feltételekhez kötheti. A törvényhozó a
közhivatal-viselés szabályainak során megállapíthat a
köztisztviselővel szemben olyan követelményeket is, amelyek a
közszolgálat tisztaságát, a közfeladatok ellátásában a
pártatlan, részrehajlástól és befolyástól mentes eljárást
biztosítják. (ABH 1995, 627, 629.)
A haza (katonai) védelmének biztosítása, — úgyis mint
alapvető állampolgári kötelezettség teljesítése — olyan katonák
állományba kerülését feltételezi, akiknek hűsége feltétlen és
kötődése kizárólagos a Magyar Köztársasághoz. E nélkül életének
kockáztatása nem volna elvárható. A jogalkotó ezért dönthet
úgy, hogy az alkalmazáshoz szigorúbb követelményeket támaszt.
Míg a kizárólag magyar állampolgársággal rendelkező katona
esetében fel sem merülhet a tevékenységét befolyásoló idegen
állampolgári kötődés, addig a kettős (vagy többes)
állampolgársággal rendelkező katona esetében ezt nem lehet
kizárni. A másik állampolgársági viszony kötelezettségekkel is
terheli a katonát, aki ezekre adott esetben hivatkozhat,
illetve vele szemben a másik állam elvárásokat fogalmazhat meg,
feladatai megfelelő ellátásában is akadályozhatja.
A belátható életpálya következménye, hogy a katona előbb-
utóbb fontos és bizalmas munkakörbe kerül, ezért
nemzetbiztonsági okból informálódni kell róla, ami nehezen
végezhető el, ha életének egy részét adott esetben külföldön
töltötte.
Emellett a NATO-tagságból eredő fokozott biztonsági
követelménynek történő megfelelés is indokolja álláspontom
szerint a kettős állampolgárok állományba vételének tilalmát.
3. Nem értek egyet a határozat indokolásának azon
kijelentésével, hogy az egyén állam iránti politikai-erkölcsi
elkötelezettsége olyan beállítottságnak tekinthető, amelyet az
ember személyes tulajdonságai határoznak meg, és hogy e kötődés
determináló tényezői közé nem sorolható az egyén kettős (vagy
többes) állampolgársága. Véleményem szerint — utalva a fent
kifejtettekre — a magyar állampolgárság melletti másik
állampolgárság igenis befolyásolja az egyén állam iránti
lojalitását, elkötelezettségét és hűségét. Ezt igazolja a Hjt.
62. § (1) bekezdésének h) pontja is, miszerint a törvény
erejénél fogva szűnik meg az állomány tagjának a szolgálati
viszonya, ha más állam állampolgárságát megszerzi.
Ebben a körben kívánok rámutatni arra is, hogy álláspontom
szerint nem tartoznak homogén csoportba azok, akiknek egy
állampolgárságuk van azokkal, akiknek kettő vagy több.
4. Emellett utalok arra, hogy maga a határozat is
tartalmazza, hogy a jogalkotó előírhat a különböző állami
tevékenységek végzéséhez, munkakörök betöltéséhez
nemzetbiztonsági követelményeknek való megfelelést, védve
ezáltal az államot olyan — magyar vagy nem magyar, esetleg
kettős vagy többes állampolgárságú — egyének vagy csoportok
cselekményei ellen, amelyek a demokratikus jogállamot, illetve
társadalmat vagy azok lényeges értékeit támadják. Álláspontom
szerint ez indokolja, hogy a szolgálati viszony létesítésének
feltételei meghatározása terén több korlátozás lehetséges, így
a vitatott korlátozás is a megkülönbözetés alkotmányos alapokon
nyugvó ésszerű indoka.
5. Végezetül azonban hangsúlyozni kell, hogy a korlátozó
szabályozást követően a körülmények lényeges megváltozása
folytán — a nemzetbiztonsági és azon belül a katonai biztonsági
követelmények enyhülésével — a jogalkotó a korlátozást bármikor
feloldhatja. Az ehhez szükséges szakmai ismeretekkel, tényekkel
és információkkal a módosítást előterjesztő Kormány és a
törvényalkotó Országgyűlés rendelkezik.
Budapest, 2009. április 28.
Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós alkotmánybíró különvéleménye
Egyetértek a Hjt. 41. § (1) bekezdése „kizárólag” szövegrésze
alkotmányellenességének megállapításával és megsemmisítésével,
vagyis azzal, hogy a többes állampolgárságú magyar állampolgár
is létesíthessen katonai szolgálati viszonyt. Véleményem
szerint azonban – a szoros és nyilvánvaló összefüggésre
tekintettel – egyidejűleg a Hjt. 62. § (1) bekezdés h)
pontjának alkotmányellenességét is meg kellett volna
állapítani. Ez utóbbi rendelkezés kimondja: „[a] törvény
erejénél fogva szűnik meg az állomány tagjának a szolgálati
viszonya: […] h) más állam állampolgárságának megszerzése
esetén”.
Az Alkotmánybíróság idevonatkozó gyakorlata alapján akkor
tekint el az indítványhoz kötöttségtől, ha megállapítható a
támadott rendelkezés és egy másik rendelkezés között – az
alkotmányosság megítélése szempontjából releváns – szoros
tartalmi összefüggés. [ld. legutóbb összefoglalóan: 103/2008.
(VII. 11.) AB határozat, ABK 2008. július-augusztus, 1101,
1102.; és az általa felhívott korábbi döntések: 3/1992. (I.
23.) AB határozat, ABH 1992, 329, 330.; 26/1995. (V. 15.) AB
határozat, ABH 1995, 123, 124.; 2/1998. (II. 4.) AB határozat,
ABH 1998, 41, 46.; 16/1998. (V. 8.) AB határozat, ABH 1998,
140, 153.; 5/1999. (III. 31.) AB határozat, ABH 1999, 75, 77.;
67/2006. (XI. 29.) AB határozat, ABH 2006, 971, 978.].
A jelen ügyben az indítványozó kétségkívül csak a katonai
szolgálati viszony létesítése körében kifogásolta a kizárólagos
magyar állampolgárság előírását, de ugyanezen körülmény
ugyanezen okból kifolyólag releváns a szolgálati viszony
megszűnése körében is. A Magyar Honvédség állományába tartozó
katona ugyanis a törvény erejénél fogva kikerül az állomány
kötelékéből, ha szolgálati viszonyának fennállása alatt más
állam állampolgárságát megszerzi. Éppen ezért a magyar
állampolgárság kizárólagossága mindkét esetben sérti az
Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében foglalt állampolgári
jogokban való egyenlőség alkotmányos elvét.
Az Alkotmánybíróság többségi döntéséből az következik, hogy a
határozat közzététele után a többes állampolgárságú személy is
jogosult lesz katonai szolgálati viszonyt létesíteni, de ha
ugyanezen személy egy további állam állampolgárságát bármilyen
jogcímen is időközben megszerzi, erre való tekintettel a Hjt.
hatályban maradó 62. § (1) bekezdés h) pontja alapján – a
jogviszony létesítését alkotmányosan lehetővé tevő magyar
állampolgársága ellenére – szolgálati viszonya megszűnik.
Budapest, 2009. április 28.
Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró
A különvéleményhez csatlakozom.
Dr. Holló András
alkotmánybíró
. |