A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló
indítvány ügyében meghozta az alábbi
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a Magyar Köztársaság 1991. évi állami
költségvetéséről és az államháztartás vitelének 1991. évi
szabályairól szóló 1990. évi CIV. törvény 69. §-ának azt
a rendelkezését, amely elrendelte a törvény 64-68. §-ában
foglalt rendelkezéseknek 1991. január 1. napjától történő
alkalmazását, az 1991. január 1. napjától január 13.
napjáig terjedő időszakra vonatkozóan megsemmisíti. E
határozat nem érinti a közzététele előtt létrejött
/ módosult, megszűnt / jogviszonyokat, s a belőlük
származó jogokat és kötelezettségeket.
Az Alkotmánybíróság határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
Az indítványozó szerint az 1990. évi CIV. törvénynek a
visszamenőleges hatályra vonatkozó rendelkezései a
jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 12. §-át
sértik, mert ennek (3) bekezdése előírja, hogy
jogszabály a kihirdetését megelőző időre nem állapíthat
meg kötelezettségeket.
A Magyar Köztársaság költségvetéséről és az
államháztartás viteléről szóló tv. ezzel szemben a
69. §-ában úgy rendelkezik, hogy " e törvény a
kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit azonban a
23. § (1) bekezdés és a 60-63. §-ok kivételével 1991.
január 1. napjától kell alkalmazni." Ilyen módon az
1991. január 1. napjától alkalmazandó rendelkezések közé
került a lakáscélú kölcsönök kamatainak felemeléséről
szóló 64-68. § is. Az indítványozó bizonyítékként
indítványához csatolta a Miniszterelnöki Hivatal hozzá
intézett 956-VIII/1991. számú levelét, amely szerint az
1990. évi CIV. törvényt tartalmazó Magyar Közlöny 1991.
január 14. napján vált a nyílt árusítási boltokban
bármely állampolgár számára hozzáférhetővé, illetőleg az
Alkotmánybíróság is e napon vette át a Magyar Közlöny
említett számát. Csatolta továbbá a Hirlapelőfizetési és
Lapellátási Iroda 202-228/1991. számú levelét arról, hogy
a Magyar Közlöny szóban forgó - 1991. évi 1. - számának
az előfizetők részére történt kiküldését 1991. január 17-
én fejezték be.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdése értelmében a Magyar
Köztársaság független, demokratikus jogállam.
A jogállamiság egyik fontos alkotóeleme a jogbiztonság,
amely egyebek között megköveteli, hogy
- az állampolgárok jogait és kötelességeit a törvényben
megszabott módon kihirdetett és bárki számára
hozzáférhető jogszabályok szabályozzák,
- meglegyen a tényleges lehetőség arra, hogy a jogalanyok
magatartásukat a jog előírásaihoz tudják igazítani, ennek
érdekében a jogszabályok a kihirdetésüket megelőző időre
nézve ne állapítsanak meg kötelezettséget, illetőleg
valamely jogszerű magatartást visszamenőleges érvénnyel
ne minősítsenek jogellenesnek.
A jogbiztonság e két alapvető követelménye közül
bármelyiknek a figyelmen kívül hagyása
összeegyeztethetetlen az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésével, s így alkotmányellenes. Teljesen
nyilvánvaló ugyanis, hogy egy jogállamban senkit sem
lehet felelősségre vonni olyan jogszabály megsértése
miatt, amelyet az érintett személy nem ismert és nem is
ismerhetett, mivel azt vagy egyáltalán nem hirdették ki,
vagy utólag hirdették ki és visszamenőleges érvénnyel
léptették hatályba. Ugyanez értelemszerűen irányadó a
kötelezettségek utólagos megállapítására is.
Az országos érvényű jogszabályok kihirdetése a Magyar
Köztársaság hivatalos lapjában, a Magyar Közlönyben
történik. A kifejtettekből következik, hogy a Magyar
Közlönyben közzétett jogszabály akkor válik törvényesen
kihirdetetté, ha bármely állampolgárnak módjában áll a
Magyar Közlöny szóban forgó számát megvásárolni és a reá
irányadó jogszabály rendelkezéseit megismerni. Miután
azonban elviselhetetlen terhet hárítana a jogalkalmazó
szervekre és teljes jogbizonytalanságot teremtene, ha az
egyes ügyekben külön-külön kellene vizsgálni: az adott
megyébe vagy az érintett előfizetőkhöz mikor jutott el a
Magyar Közlöny, vélelem szól amellett, hogy a tényleges
kihirdetés időpontja megegyezik a Magyar Közlöny
megjelenési dátumával. A Kormány kötelessége gondoskodni
arról, hogy a Magyar Közlönyön feltüntetett napig vagy
legkésőbb azon a napon mind a hivatalos lapnak az
előfizetők részére történő kézbesítése, mind a
nyiltárúsítású hírlapboltokba való eljuttatása
megtörténjék. Ehhez képest a jogalkalmazó szervek - így
egyebek között az Alkotmánybíróság - általában az
említett vélelemből indulnak ki és nem folytatnak
tényfeltáró bizonyítási eljárást az egyes jogszabályok
tényleges kihirdetési időpontjának megállapítása végett.
Az indítványban megjelölt ügyben a rendelkezésre álló
bizonyítékokból kétséget kizáró módon megállapítható a
visszadátumozás ténye, illetőleg az, hogy az 1990. évi
CIV. törvény a tényleges kihirdetéséhez képest mintegy
kétheti időtartamra visszamenőleges érvénnyel határozott
meg kötelezettséget. Ezért az Alkotmánybíróság a
határozat rendelkező részében foglaltak szerint
határozott az alkotmányellenesség megszüntetéséről.
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény ( a
továbbiakban: AB tv. ) 43. § (1) bekezdése szerint az
Alkotmánybíróság által megsemmisített jogszabályt
általában a megsemmisítésről szóló alkotmánybírósági
határozatnak a hivatalos lapban való közzététele napjától
nem lehet alkalmazni.
A jelen esetben a jövőre vonatkozó megsemmisítés szóba
sem jöhetett, mivel az alkotmányellenességet a
kihirdetést megelőző időszakra visszamenőleges
kötelezettség-megállapítás jelenti, s időközben a törvény
előírásszerű kihirdetése megtörtént. Csak arra
kerülhetett sor, hogy az Alkotmánybíróság az 1991. január
1. napja és a tényleges kihirdetés napja közötti
időszakra nézve semmisítse meg az 1990. évi CIV. törvény
69. §-ának sérelmezett rendelkezését.
Az Alkotmánybíróságnak az AB tv. 43. § (4) bekezdése
alapján arról is döntenie kellett, hogy - mivel az
alkotmányellenes rendelkezést nem a jövőre nézve, hanem
visszamenőleges érvénnyel, egy rövid időszak tartamára
semmisítette meg - határozatának legyen-e közvetlen
kihatása azokra a jogviszonyokra, amelyek az átmenetileg
fennállott alkotmányellenesség miatt módosultak,
illetőleg szüntek meg. Ennek eldöntésénél a testület -
az AB tv. 43. § (4) bekezdésében foglaltak figyelembe
vételével - kiemelt figyelmet fordított a jogbiztonság
érvényre juttatására. Ezért döntött úgy az
Alkotmánybíróság, hogy a megsemmisítéshez az AB tv. 43. §
(2) bekezdésében meghatározott jogkövetkezményt fűzi,
azaz a jelen határozat nem érinti a közzététele előtt
létrejött /módosult, megszünt/ jogviszonyokat, illetőleg
a belőlük származó jogokat és kötelezettségeket. Mivel a
sérelmezett rendelkezés hosszú lejáratú kamatokat
érintett, a két hetes időtartamnak az adós szempontjából
nincs különösen súlyos következménye. Figyelemmel arra
is, hogy jelentős számban került sor a hitelek teljes
visszafizetésére, illetőleg a hitelszerződésnek az 1990.
évi CIV. törvényben foglaltak szerinti módosulására a
hozzávetőlegesen két heti időtartam tekintetében
végrehajtott utólagos korrekció az okozott sérelem
súlyával arányban nem álló adminisztratív munkatöbbletet
idézne elő és nagyobb jogbizonytalanságot okozna, mint
annak idején az alkotmányellenes rendelkezés alkalmazása
okozott.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza
előadó alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter Dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |