A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítvány
tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja: az Országgyűlés az
Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében meghatározott, a hátrányos
megkülönböztetés tilalmát sértő mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenességet idézett elő azáltal, hogy a polgári
eljárásban nem teremtett lehetőséget a tanú személyi adatainak
zártan kezelésére, ha a büntetőeljárásban a tanút már ilyen
védelemben részesítették, azonban a bíróság a bűncselekménnyel,
illetve a bíróság által elbírált szabálysértéssel okozott kár
megtérítése iránt a büntetőeljárásban érvényesített polgári
jogi igényt egyéb törvényes útra utasította.
Az Országgyűlés jogalkotói feladatának 2008. június 30.
napjáig köteles eleget tenni.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az indítványozó a büntetőeljárásról szóló 1973. évi I.
törvényben (a továbbiakban: 1973. évi Be.), valamint a polgári
perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvényben (a
továbbiakban: Pp.) a tanú helyzetét szabályozó rendelkezésekkel
vsszefüggő mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítása iránt fordult az Alkotmánybírósághoz. Az 1973.
évi Be. a tanú — így a tanúként kihallgatott sértett —
védelmében szabályozta a személyi adatok zártan kezelését. A
Pp. szabályai erre nem adnak lehetőséget. Az indítványozó
hangsúlyozta, hogy a büntetőeljárás helyett a Pp. szerinti
eljárásban történő igényérvényesítés nem a bűncselekmény
sértettjének választása, hanem a bíróság döntése akkor, ha a
magánfélként érvényesített polgári jogi igényt a büntető
bíróság nem bírálja el érdemben, hanem azt egyéb törvényes útra
utasítja. Az indítványozó álláspontja szerint az, hogy a Pp.-
ből hiányzik a bűncselekménnyel, illetve a bíróság által
elbírált szabálysértéssel okozott kár (a továbbiakban együtt: a
bűncselekménnyel okozott kár) megtérítése iránti igény
érvényesítésénél a személyi adatok zártan kezelésével
megvalósuló tanúvédelem lehetősége, olyan törvényalkotói
mulasztás, amely sérti az Alkotmány 57. § (1) bekezdését
(bíróság előtti egyenlőség), az 59. § (1) bekezdését (a
magántitokhoz fűződő jog), valamint a 70/A. §-t (a hátrányos
megkülönböztetés tilalma).
2. Az indítvány benyújtását követően hatályba lépett a
büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény (a továbbiakban:
Be.), amelynek 605. § (7) bekezdése az 1973. évi Be.-t hatályon
kívül helyezte. Az indítványozó erre tekintettel a kérelmet úgy
módosította, hogy az Alkotmánybíróság a vizsgálatot — miután a
sérelmezett helyzet nem változott — a Be. és a Pp. tekintetében
folytassa le.
3. Az Alkotmánybíróság beszerezte az igazságügy-miniszter
véleményét.
II.
1. Az Alkotmánynak az indítvánnyal érintett rendelkezései:
„57. § (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene emelt
bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a
törvény által felállított független és pártatlan bíróság
igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.”
„59. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkit megillet a
jóhírnévhez, a magánlakás sérthetetlenségéhez, valamint a
magántitok és a személyes adatok védelméhez való jog.”
„70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.”
2. A Be.-nek az indítvánnyal érintett rendelkezései:
„51. § (1) Sértett az, akinek a jogát vagy a jogos érdekét a
bűncselekmény sértette vagy veszélyeztette.”
„54. § (1) Magánfél az a sértett, aki a büntetőeljárásban
polgári jogi igényt érvényesít.
(2) A magánfél a terhelttel szemben azt a polgári jogi igényt
érvényesítheti, amely a vád tárgyává tett cselekmény
következtében keletkezett.”
„79. § (1) Tanúként az hallgatható ki, akinek bizonyítandó
tényről tudomása lehet.”
„85. § (2) A kihallgatás kezdetén meg kell kérdezni a tanútól
a nevét, a születési idejét és helyét, anyja nevét, a
lakóhelyének és tartózkodási helyének címét, a foglalkozását, a
személyazonosító okmány számát, valamint azt, hogy a terhelttel
vagy a sértettel rokoni viszonyban van-e, vagy hogy az ügyben
más okból érdekelt vagy elfogult-e. Ezekre a kérdésekre a tanú
akkor is köteles válaszolni, ha egyébként a vallomástételt
megtagadhatja.”
„96. § (1) A tanú, illetőleg az érdekében eljáró ügyvéd
kérelmére vagy hivatalból elrendelhető, hogy a tanú személyi
adatait [85. § (2) bek.] — a nevén kívül — az iratok között
elkülönítve, zártan kezeljék. Kivételesen indokolt esetben a
tanú nevének zárt kezelése is elrendelhető. Ezekben az
esetekben a tanú zártan kezelt adatait csak az ügyben eljáró
bíróság, az ügyész, illetve a nyomozó hatóság tekintheti meg.
(2) Ha a tanú személyi adatainak zárt kezelését rendelték el,
ettől kezdve
a) az eljárást folytató bíróság, ügyész, illetőleg nyomozó
hatóság biztosítja, hogy a tanú zártan kezelt adatai az eljárás
egyéb adataiból ne váljanak megismerhetővé,
b) a bíróság, az ügyész, illetőleg a nyomozó hatóság a tanú
személyazonosságát az azonosításra alkalmas iratok
megtekintésével állapítja meg,
c) a személyi adatok zártan kezelésének megszüntetésére csak
a tanú beleegyezésével kerülhet sor.
(3) A tanú személyi adatai zárt kezelésének elrendelésétől
kezdve a büntetőeljárásban részt vevőknek a tanú személyi
adatait tartalmazó iratról olyan másolat adható, amely a tanú
személyi adatait nem tartalmazza.”
III.
Az indítvány az alábbiak szerint megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 49. §-ában meghatározott mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség akkor állapítható meg, ha a
jogalkotó a jogszabályi felhatalmazásból származó jogalkotói
feladatát elmulasztotta és ezzel alkotmányellenességét idézett
elő. A jogalkotó szerv jogszabály-alkotási kötelezettségének
konkrét jogszabályi felhatalmazás nélkül is köteles eleget
tenni, ha azt észleli, hogy a hatás- és feladatkörébe tartozó
területen jogszabályi rendezést igénylő kérdés merült fel,
feltéve, hogy a szabályozást valamely alkotmányos jog
érvényesülése vagy biztosítása kényszerítően megköveteli
[22/1990. (X. 16.) AB határozat, ABH 1990, 83, 86.]. A
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapításához
két feltételnek kell együttesen megvalósulnia: a jogalkotó
mulasztásának és az ennek folytán előidézett alkotmányellenes
helyzetnek.
2. A büntetőeljárás az állami büntető igény érvényesítésének
módja, tárgya a büntetőjogi felelősség és a büntetőjogi
jogkövetkezmények megállapítása. Ugyanakkor a bűncselekménnyel
okozott kár mielőbbi megtérülése, illetve a felesleges
párhuzamos bírósági eljárások kiküszöbölése azt indokolja, hogy
a törvényalkotó tegye lehetővé a bűncselekménnyel okozott kár
megtérítése iránti igény (polgári jogi igény) érvényesítését a
büntetőeljárásban is, ún. adhéziós eljárásban. A polgári jogi
igényt a sértett mint magánfél, illetve — a Pp.-ben
meghatározott feltételek esetén — az ügyész is érvényesítheti
[Be. 54. § (4) bekezdés].
A polgári jogi igényt a bíróságnak lehetőleg érdemben el kell
bírálnia. Amennyiben ez jelentékenyen késleltetné az eljárás
befejezését, továbbá a vádlott felmentése esetén, vagy ha az
indítványnak a büntetőeljárásban való érdemi elbírálását más
körülmény kizárja (pl. a terhelt halála, kegyelem), a bíróság a
polgári jogi igényt egyéb törvényes útra utasítja [Be. 335. §
(1) bekezdés]. E döntés ellen nincs helye fellebbezésnek [Be.
54. § (8) bekezdés]. Ilyen esetben a sértett kártérítési
igényét bírósági úton csak a Pp. szabályai szerinti eljárásban
érvényesítheti.
A tanúvédelem az állami büntető igény érvényesítésével
összefüggésben kialakított intézmény-rendszer. A Be. 95. §-ának
rendelkezése kötelezi a büntető ügyekben eljáró hatóságokat
arra, hogy a tanút a törvényben meghatározottak szerinti
védelemben részesítsék életének és testi épségének vagy
személyes szabadságának védelme, valamint annak érdekében, hogy
a tanú a vallomástételi kötelezettségének eleget tegyen és a
vallomását megfélemlítés nélkül tegye meg.
A hazai és a nemzetközi bűnözés struktúrájának átalakulása (a
terrorizmus, a szervezett, a kábítószerrel összefüggő bűnözés,
az erőszakos bűnözés durvább, veszélyesebb elkövetési módjainak
megjelenése stb.), valamint a bűnözés elleni európai és
nemzetközi együttműködésből adódó kötelezettségek a XX. század
utolsó évtizedében Magyarországon is megalapozták az igényt a
tanú-védelem intézményei iránt.
Az indítvány tárgya a tanúvédelmi rendszer első lépcsője: a
tanú törvényben meghatározott személyi adatainak (születési
ideje és helye, anyja neve, lakóhelyének és tartózkodási
helyének címe, a foglalkozása, a személyazonosító okmány száma,
kivételesen a neve) zártan kezelése a büntetőeljárásban és
ennek a lehetőségnek a hiánya a polgári eljárásban a
bűncselekménnyel okozott kár megtérítése iránti igény
elbírálásakor. Ennek a védelmi formának az a lényege, hogy bár
a megjelenési, továbbá vallomástételi kötelezettségének — ha
nincs mentessége — a tanú köteles eleget tenni, azonban
személyi adatait csak a nyomozó hatóság, az ügyész, illetve a
bíróság ismerheti meg. A sajátos irat-kezelési és másolat-adási
szabályokkal biztosított védelem csak a tanú beleegyezésével
oldható fel, ennek hiányában a zártan kezelés az eljárás
jogerős befejezése után is értelemszerűen fennmarad az adott
büntetőeljárás tekintetében. Az adatok további zártan
kezelésének kötelezettsége a kártérítési igény alapján
meginduló polgári eljárásban a kifejezett jogi szabályozás
hiánya miatt nem érvényesül, és az eljárási garanciák
alkotmányos jelentősége [9/1992. (I. 30.) AB határozat, ABH
1992, 59, 65.] következtében jogértelmezéssel sem terjeszthető
ki.
A tanú adatainak zártan kezelése lehetővé teszi a tanú
érdekeinek védelmét úgy, hogy nem korlátozza a terhelt és a
védő alapvető eljárási jogainak érvényesülését. A
tanúvédelemnek ez a formája szabályaiban eltér az Emberi Jogok
Európai Bírósága által számos esetben (így pl. Kostovski kontra
Hollandia ügyben 1989. november 20. napján, a Doorson kontra
Hollandia ügyben 1996. március 26. napján, a Krasniki kontra
Cseh Köztársaság ügyben 2006. február 28. napján hozott itélet)
vizsgált anonim tanú fogalmától. Ennek a Be. 97. §-ban
meghatározott „különösen védett tanú” felel meg. A tanú
személyi adatainak zártan kezelése esetén a tanú a terhelt és a
védő a tárgyaláson találkoznak, a terhelt és védője hallja a
tanú vallomását, a tanúnak közvetlenül kérdéseket tehetnek fel,
a vallomásra észrevételt tehetnek, csupán a tanú neve, lakcíme,
foglalkozása stb. marad számukra ismeretlen. A különösen védett
tanú esetében kiléte a terhelt és a védő számára nem
azonosítható, nem léphetnek vele közvetlen érintkezésbe,
kihallgatását a Be. 213. § (4) bekezdése szerint a nyomozási
bíró végzi.
3. Az igazságszolgáltatás alkotmányos feladatának teljesítése
[Alkotmány 50. § (1) bekezdés, 51. § (1) bekezdés] egyrészről,
illetve az élethez, testi épséghez, valamint a személyi
szabadsághoz való alapvető jogok tekintetében fennálló állami
intézményvédelmi kötelezettség [Alkotmány 8. § (1) bekezdés,
64/1991. (XII. 17.) AB határozat, ABH 1991, 297, 302-303.]
másrészről, alkotmányosan is megalapozta, hogy a
büntetőeljárásban fontos szerepet betöltő tanú jogosult legyen
a saját és/vagy hozzátartozóinak élete, testi épsége, személyes
szabadsága ellen irányuló támadások vagy fenyegetések elleni
védelemre. Mivel a bizonyítás a büntetőeljárás járulékos
kérdéseinek — különösen a polgári jogi igénynek — elbírálásában
jelentős tényekre is kiterjed [Be. 75. § (2) bekezdés], a
védelmet megkaphatja bármelyik tanú akár a büntetőjogi
főkérdések elbírálásával összefüggő, akár csak a polgári jogi
igény megítélése szempontjából releváns tényről lehet tudomása.
A tanú, illetve a sértett ilyen védelemhez való joga azonban
nem alkotmányos alapjog: sem közvetlenül az élethez és a
szabadsághoz való alapvető jogból, sem közvetetten az állam
intézményvédelmi kötelezettségéből, illetve a bíróság
igazságszolgáltatási feladataiból nem vezethető le az állam
alkotmányos kötelezettsége a tanúvédelmi rendszer
szabályozására és működtetésére. A védelmi rendszer alkotmányos
megalapozottsága nem azonos az Alkotmányból kényszerítően
következő jogalkotói kötelezettséggel. A törvényalkotó
szabadságában áll, hogy mérlegelve az intézmény szükségességét,
továbbá a büntető és a polgári ügyek elbírálásának
sajátosságait, meghatározza a védelmi rendszer személyi körét
és feltételeit. Ugyanakkor a szabályok megalkotása során nem
kerülhet szembe az Alkotmány rendelkezéseivel.
4. Az Alkotmánybíróság megállapította: az Alkotmány 70/A. §
(1) bekezdésében tilalmazott, az „egyéb helyzet” szerinti
hátrányos megkülönböztetés a törvényalkotó azon mulasztása,
hogy nem rendelkezett azon tanú személyi adatainak zártan
kezeléséről, akinek vallomása szükséges a bűncselekménnyel a
sértettnek okozott kár megtérítése ügyében hozandó bírósági
döntéshez, a büntetőeljárásban a tanú védelmét az eljáró
hatóságok indokoltnak tartották, azonban a büntető bíróság a
magánfél vagy az ügyész által érvényesített polgári jogi igényt
egyéb törvényes útra utasította, így a sértett csak polgári
perben remélhet kártérítést.
4.1. Az Alkotmánybíróság számos határozatában értelmezte a
diszkrimináció tilalmát, amit a jogegyenlőség általános elvét
megfogalmazó alkotmányi követelménynek tekint. Az
Alkotmánybíróság határozataiban kifejtette, hogy bár az
Alkotmány 70/A. § (1) bekezdése szövegszerűen az alapvető jogok
tekintetében tiltja a hátrányos megkülönböztetést, a tilalom,
ha a megkülönböztetés sérti az emberi méltósághoz való alapvető
jogot, kiterjed az egész jogrendszerre. Abban az esetben, ha a
megkülönböztetés nem az alkotmányos alapjogok tekintetében
történt, az eltérő szabályozás alkotmányellenessége akkor
állapítható meg, ha a jogalkotó önkényesen, ésszerű indok
nélkül tett különbséget az azonos helyzetű, azonos szabályozási
kör alá vont jogalanyok között [9/1990. (IV. 25.) AB határozat,
ABH 1990, 46, 48.; 21/1990. (X. 4.) AB határozat, ABH 1990, 73,
77-78.; 61/1992. (XI. 20.) AB határozat, ABH 1992, 280, 281-
282.].
A diszkrimináció vizsgálatánál központi elem annak
megállapítása, hogy a szabályozási koncepció szempontjából
kiket kell egy csoportba tartozónak tekinteni [49/1991. (IX.
27.) AB határozat, ABH 1991, 246, 249.]. A jelen ügy
szempontjából azokra vonatkozó szabályozás képezi az
összehasonlítás alapját, akiket a büntetőeljárásban tanúként a
személyi adatok zártan kezelésével védelemben részesítettek,
majd pedig a polgári jogi igény egyéb törvényes útra utasítását
követően a bűncselekményből eredő kár megtérítése iránt a
büntetőeljárás terheltje mint alperes ellen indult polgári
eljárásban is tanúként kívánnak kihallgatni, azaz akiknek
mindkét eljárásban releváns és így bizonyítandó tényekről
van/lehet tudomásuk.
4.2. A tanúként kihallgatandó, illetve kihallgatható
személyek köre a két eljárásban azonban nem teljesen egyforma.
A büntetőeljárásban a sértettet, valamint a magánfélként
fellépő sértettet is tanúként kell kihallgatni, ha ez akár a
büntetőjogi felelősségre vonás, akár a polgári jogi igény
elbírálása szempontjából releváns tények bizonyításához
szükséges. A polgári eljárásban a tanú mindig a felektől
különböző személy [részletesen: 75/1995. (XII. 21.) AB
határozat, ABH 1995, 376, 379-380.], így a bűncselekménnyel
okozott kár megtérítése iránt felperesként fellépő sértett a
polgári eljárásban nem lehet tanú. A bűncselekmény sértettjének
eljárási helyzete tehát nem összehasonlítható a két eljárás
bizonyítási rendszerében, így a sértett tekintetében — az
indítvány keretei között — nem lehet szó a diszkrimináció
tilalmát sértő jogalkotói mulasztásról.
A homogén csoportba tartozó tanúk eljárási pozíciója azonban
összevethető és lényegét tekintve azonos. A tanúvallomás mind a
büntetőeljárásban, mind a polgári eljárásban fontos, sok
esetben pótolhatatlan bizonyítási eszköz, a tanú vallomástételi
kötelezettsége igazságszolgáltatási érdek. „A bíróságok
alkotmányos jogvédelmi funkciójának gyakorlásához
elengedhetetlen a tanúzásra képes és alkalmas személyeknek az
igazságszolgáltatásban való közreműködése, adott esetben
alkotmányos alapjogaiknak a korlátozása árán is” – állapította
meg az Alkotmánybíróság a 75/1995. (XII. 21.) AB határozatban
(ABH 1995, 376, 384.). A tanúskodás kikényszeríthető
kötelezettséget jelent mindenki számára, aki az ország
területén tartózkodik; mindkét eljárásban a tanú helyzetét az
eljárási jog által szankcionálható és kikényszeríthető
kötelezettségek túlsúlya jellemzi (Be. 93. §, 106. §, Pp. 185.
§). Ezen túlmenően a tanút mindkét eljárásban terheli az
igazmondás kötelezettsége, mind a büntetőeljárásban, mind pedig
a polgári eljárásban elkövetett hamis tanúzás büntetendő
magatartás (a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV.
törvény 238. §).
Az Alkotmánybíróság a kártalanítási, illetve visszatérítési
igény (Be. 580-581. §, 585. §) érvényesítésének a büntető,
illetve a polgári bíróság előtti eljárási rendjét vizsgáló
23/1995. (IV. 5.) AB határozatban megállapította: „Az azonos
jellegű polgári jogi igények érvényesítési rendje között való
különbségtétel, amely a büntetőeljárási törvényben szabályozott
egyes polgári jogi igények érvényesítésénél pusztán a Be.
eltérő eljárási rendjéből adódóan lényeges eljárási garanciák
mellőzéséhez vezet, az Alkotmánynak az önkényes
megkülönböztetést tiltó 70/A. §-ába ütközik.” (ABH 1995, 115,
120.)
4.3. Az Alkotmánybíróság a jelen ügyben úgy értékelte, hogy a
törvényalkotó nem mérlegelte hasonló figyelemmel és
körültekintéssel a büntetőeljárásban — személyi adatainak
zártan kezelésével — védelmet élvező tanú érdekeit akkor,
amikor a büntető bíróság döntése következtében a sértett a
bűncselekménnyel okozott kár megtérítése iránti igényét már
csak a polgári bíróság előtt érvényesítheti. Mivel a
törvényalkotó lehetőséget teremtett egyrészt a bűncselekményből
eredő kár érvényesítésére a büntetőeljárásban, másrészt a
büntetőeljárásban tanúként szereplő személyek személyes
adatainak védelmére, ennek a védelemnek a megvonása az
ugyanazon jogalapból származó követelés polgári perbeli
érvényesítése során továbbra is tanúként közreműködni köteles
személyektől, olyan megkülönböztetés, amelynek nincs a
tárgyilagos mérlegelés szerint ésszerű oka, azaz önkényes, így
sérti a hátrányos megkülönböztetés alkotmányos tilalmát.
Erre tekintettel az Alkotmánybíróság a mindkét eljárásban
tanúként közreműködésre köteles személyek életének, testi
épségének, és szabadságának védelmét szolgáló jogszabályi
lehetőségek indokolatlan eltérése miatt — az indítvány keretei
között — a mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet
megállapította, és az Abtv. 49. § (1) bekezdésének megfelelően,
határidő tűzésével felhívta a törvényhozót jogalkotási
kötelezettségének teljesítésére.
5. Az indítványozó a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítását az Alkotmány 57. § (1)
bekezdésére, valamint az 59. § (1) bekezdésére hivatkozással is
kérte. Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint, ha az
adott rendelkezés alkotmányellenességét az Alkotmány valamely
rendelkezése alapján már megállapította, akkor az indítványban
felhívott további alkotmányi rendelkezésekkel való ellentétet
már nem vizsgálja [legutóbb összefoglalva: 55/2007. (IX. 26.)
AB határozat, ABK 2007. szeptember, 820, 824.]. Ez a gyakorlat
megfelelően irányadó a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség vizsgálatakor is.
Az Alkotmánybíróság a határozatnak a Magyar Közlönyben
történő közzétételét a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására tekintettel rendelte el.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |