A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottságnak az
országos népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezés
aláírásgyűjtő ívének hitelesítése tárgyában hozott határozata
ellen benyújtott kifogás alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 99/2007.
(III. 26.) OVB határozatát helybenhagyja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A Magyarok Világszövetsége országos népszavazási
kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének mintapéldányát nyújtotta be
hitelesítés céljából az Országos Választási Bizottsághoz (a
továbbiakban: OVB). Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés
szerepelt:
„Egyetért-e azzal, hogy művi meddővé tételt kizárólag és csakis
pontosan meghatározott egészségügyi okból lehessen végezni?”
Az OVB a 99/2007. (III. 26.) OVB határozatával megtagadta az
aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítését. A határozat
indokolásában – az Alkotmánybíróság 43/2005. (XI. 14.) AB
határozatára (a továbbiakban: Abh.) utalva – az OVB
megállapította: „az eredményes népszavazás a családtervezési
célú művi meddővé tétel teljes és határidő nélküli
megtiltásával olyan jogalkotási kötelezettséget teremtene az
Országgyűlés számára, amely nem egyeztethető össze a hatályos
Alkotmánnyal, így burkoltan annak módosítására kötelezne.”
Az országos népszavazás kezdeményezője a törvényes határidőn
belül kifogást terjesztett elő a 99/2007. (III. 26.)
határozattal szemben. Álláspontja szerint a népszavazási
kezdeményezés nem irányul az Alkotmány módosítására, „éppen
ellenkezőleg: az 54. § (1) bekezdésében deklarált élethez való
jog szelleméhez igazodó, ide vonatkozó jogszabály megalkotását
célozza, ami nem tenné szükségessé az Alkotmány egyetlen
rendelkezésének megváltoztatását sem.”
II.
Az Alkotmánybíróság a kifogásokat az Alkotmány, az országos
népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III.
törvény (a továbbiakban: Nsztv.), valamint a választási
eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.)
alábbi rendelkezései alapján vizsgálta meg:
Alkotmány
„8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
„54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek
veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz,
amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.”
Nsztv.
„10. § Az Országos Választási Bizottság megtagadja az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
(...)
b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
(...).”
Ve.
„130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet – az Alkotmánybírósághoz
címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. (...)
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg az
Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
III.
A kifogás nem megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét
az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. § h)
pontjában foglaltaknak megfelelően a Ve. 130. §-a határozza
meg. Az Alkotmánybíróságnak a kifogás alapján lefolytatott
eljárása jogorvoslati eljárás, melynek során az
Alkotmánybíróság – alkotmányos jogállásával és rendeltetésével
összhangban – a beérkezett kifogás alapján azt vizsgálja, hogy
az aláírásgyűjtő ív megfelel-e a Ve.-ben és az Nsztv.-ben
foglalt feltételeknek és az OVB az aláírásgyűjtő ív
hitelesítési eljárásában az Alkotmánynak és az irányadó
törvényeknek megfelelően járt-e el.
2. Az Alkotmánybíróság a 25/1999. (VII. 7.) AB határozatában
kifejtette: „Az Alkotmány mint alaptörvény, amely az állami
berendezkedés alapját, az állam és polgárainak viszonyát
szabályozza, csak az Alkotmány rendszerén belül, az Alkotmány
által feljogosított alkotmányozó hatalom által, az Alkotmányban
meghatározott eljárás szerint módosítható. Az Alkotmány az
Országgyűlés hatáskörén belül megkülönböztetetten szabályozza
az alkotmányozást. (…) különbséget kell tenni az alkotmányozó
és a törvényhozó hatalom között. [A]z Alkotmány módosítására
irányuló kérdésben nem írható ki választópolgári
kezdeményezésre olyan népszavazás, amely az Országgyűlésre
kötelező volta miatt elvonná az Országgyűlés alkotmányozó
hatáskörét” (ABH 1999, 251, 261-262.).
A 15/2003. (IV. 18.) AB határozatban az Alkotmánybíróság
továbbfejlesztette az Alkotmánnyal ellentétes népszavazási
kezdeményezések megítélésére vonatkozó gyakorlatát: „Az
Alkotmány elsőbbségének a törvényhozással szembeni biztosítása
az Alkotmánybíróság legfőbb feladata. Az alkotmányos szempontok
érvényre juttatása történhet előzetesen, a jogi norma
megszületése előtt, illetve utólag, a jogszabály kihirdetését
követően. Előfordulhat azonban – például a kétszázezer
választópolgár által kezdeményezett eredményes ügydöntő
népszavazás esetében -, hogy a népszavazásra bocsátandó kérdés
alapján valamely alapjogot nyilvánvaló módon súlyosan sértő
vagy tömeges egyéni jogsérelmet okozó jogszabály megalkotására
lesz köteles a törvényhozó hatalom. Ebben az esetben a
népszavazásra bocsátandó kérdés hitelesítési eljárásban történő
előzetes alkotmányossági vizsgálata nyújthat megfelelő
védelmet.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a népszavazásra
bocsátandó kérdés alapján általában nem állapítható meg, hogy a
jogalkotó pontosan milyen tartalmú jogi norma alkotására lesz
köteles. Az alkotmánysértő norma létrejöttét elkerülendő a
törvényhozó köteles a jogszabályt olyan tartalommal elfogadni,
amely megfelel ugyan a kérdésben foglalt követelményeknek, de
egyszersmind összhangban áll az alaptörvény rendelkezéseivel.
A magyar jogrendszer több olyan jogintézményt ismer, amely a
népszavazáshoz való politikai alapjog Alkotmánynak megfelelő
gyakorlását segíti. Az Alkotmány rendelkezései, és különösen a
8. § alapján alkotmányos védelemben részesülő alapvető jogok
érvényesülése azonban nem tehető attól függővé, hogy az erre
jogosult intézmények a népszavazási eljárás későbbi
szakaszaiban élnek-e az Alkotmányban, illetve az Abtv.-ben
biztosított lehetőségekkel és Alkotmánybírósághoz fordulnak-e.
Az Alkotmány egésze és az alkotmányos rendelkezések
[elsősorban az Alkotmány 8. § (2) bekezdés, a 28/C. § (3)
bekezdés, valamint a 77. § (2) bekezdés] összefüggései,
valamint azok együttes vizsgálata alapján megállapítható, hogy
az Alkotmánybíróság – alkotmányos rendeltetésével összhangban –
a kifogás és az OVB határozat keretein belül adott ügyben
megvizsgálhatja a kérdést abból a szempontból is, hogy az annak
alapján lefolytatott népszavazás eredménye nyilvánvaló módon
nem kötelezi-e a jogalkotót alapjog lényeges tartalmát sértő
törvény megalkotására.” (ABH 2003, 208, 212-213.)
Ezért jelen ügyben az Alkotmánybíróságnak az aláírásgyűjtő ív
mintapéldányán szereplő kérdés, valamint a 99/2007. (III. 26.)
OVB határozat alapján arról kellett állást foglalnia, hogy a
népszavazási kezdeményezés alkotmányellenes tartalmú törvény
elfogadására irányul-e.
3. Az aláírásgyűjtő ív mintapéldányán szereplő kérdés azt
tartalmazza, hogy „ (…) művi meddővé tételt kizárólag és csakis
pontosan meghatározott egészségügyi okból lehessen végezni”. Az
Alkotmánybíróság az Abh.-ban foglalkozott részletesen a művi
meddővé tétel alkotmányossági összefüggéseivel. „Az
alkotmánybírósági gyakorlat alapján megállapítható, hogy az
Alkotmány 54. § (1) bekezdése széles körű védelemben részesíti
a szabad, tájékozott és felelősségteljes döntésre képes ember
saját teste és sorsa feletti rendelkezési jogát. A[z …]
önrendelkezéshez való jog alapján az emberek – az Alkotmány
rendelkezéseivel összhangban lévő jogszabályi korlátok között –
szabadon dönthetnek a családi élet, a házasság, a
gyermekvállalás kérdéseiben.” (ABH 2005, 543.)
Az Abh. megállapította továbbá, hogy az egészségügyről
szóló 1997. évi CLIV. törvény (a továbbiakban: Eütv.) vizsgált
rendelkezése „– vagylagosan – két objektív feltételtől teszi
függővé a családtervezési célú művi meddővé tételt. A
kérelmezőnek vagy 35 évnél idősebbnek kell lennie, vagy három
vér szerinti gyermekkel kell rendelkeznie. Az Alkotmánybíróság
ezt a két rendelkezést az emberi méltósághoz való jogból
származó önrendelkezési jog korlátozásának tekinti.” (ABH 2005,
543.)
Az Alkotmánybíróság Abh.-ban kifejtett álláspontja szerint
„sem népesedéspolitikai szempontok, sem az állam
egészségvédelmi kötelessége nem teszi alkotmányosan
elfogadhatóvá, hogy az Eütv. a vér szerinti gyermekek számától
teszi függővé az alapjog-érvényesítést.” Ezért az
Alkotmánybíróság az alkotmányossági vizsgálat eredményeként
„úgy ítélte meg, hogy az Alkotmány 54. § (1) bekezdése,
valamint 16. §-a és 67. § (3) bekezdése szükségessé teheti a
családtervezési célú művi meddővé tétel korlátozását, de az
Eütv. 187. § (2) bekezdésének első mondatában előírt korlátozás
túlmegy azon a mértéken, amit az elérni kívánt alkotmányos
célok indokolttá tesznek, ezért aránytalan, tehát
alkotmányellenes.” (ABH 2005, 551.)
Az Abh.-ban az Alkotmánybíróság az önrendelkezési jog számos,
alkotmányosan indokolt korlátozásának mérlegelésére hívta fel a
törvényhozók figyelmét: „A döntésképesség biztosítása és az
ifjúság védelme szükségessé teheti speciális korlátozó
rendelkezések megfogalmazását akár életkori határok formájában
is. Elsősorban a törvényalkotónak kell mérlegelnie, hogy a művi
meddővé tétel feltételeinek meghatározásakor indokolt-e eltérni
a cselekvőképesség általános életkori határától, és ha igen,
akkor milyen mértékben.” Az Alkotmánybíróság emellett utal
arra, hogy nem tekinti „aránytalan alapjog-korlátozásnak, ha a
jogalkotó konkrét esetben megnyilvánuló ésszerű indok
meglététől tette függővé az önrendelkezési, illetve
lelkiismereti szabadság körébe eső egyéni döntések érvényre
jutását.” Mindezek alapján az Alkotmánybíróság pro futuro
semmisítette meg az alkotmányellenes törvényi rendelkezést,
hogy a „törvényalkotó megfelelően mérlegelhesse a
törvénymódosítás szükségességét és az Alkotmánynak megfelelő
szabályozás feltételeit.” (ABH 2005, 551-552.)
4. Az aláírásgyűjtő ív mintapéldányán szereplő kérdés arra
irányul, hogy művi meddővé tételt kizárólag és csakis pontosan
meghatározott egészségügyi okból lehessen végezni. Ez azt
jelenti, hogy eredményes népszavazás esetén a törvényhozónak a
családtervezési célú művi meddővé tétel minden formáját
feltétel nélkül meg kellene tiltania. Vagyis a népszavazás nem
az önrendelkezési jog – alkotmányosan elfogadható célú és
mértékű – korlátozására irányulna, hanem a joggyakorlás
lehetőségének teljes megszüntetésére.
Ezért az Alkotmánybíróság arra a következtetésre jutott, hogy
ha az aláírásgyűjtő ív mintapéldányán szereplő kérdésben
eredményes népszavazásra kerülne sor, akkor az Országgyűlés
csak az Alkotmány 54. § (1) bekezdésével, az önrendelkezéshez
való jog lényeges tartalmával ellentétes törvény elfogadásával
felelhetne meg a népszavazáson hozott döntésnek.
Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az Alkotmány
módosítására irányuló kérdésben választópolgárok által
kezdeményezett népszavazásnak nincs helye [25/1999. (VII. 7.)
AB határozat, ABH 1999, 251, 263.], továbbá a népszavazás nem
kötelezheti az Országgyűlést alapvető jog lényeges tartalmát
korlátozó törvény elfogadására [15/2003. (IV. 18.) AB
határozat, ABH 2003, 208, 212-213.]. Mivel jelen esetben a
kérdés az Alkotmány 54. § (1) bekezdésével ellentétes törvény
elfogadására irányul, az OVB jogszerűen tagadta meg az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését.
Az Alkotmánybíróság – a fentiekben felsorolt indokok alapján
V a 99/2007. (III. 26.) OVB határozatot helybenhagyta.
Az Alkotmánybíróság a határozat közzétételét az OVB
határozatának a Magyar Közlönyben való megjelenésére
tekintettel rendelte el.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás . Lévay Miklós
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |