Hungarian
Ügyszám:
.
1576/B/1990
Előadó alkotmánybíró: Vörös Imre Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 37/1993. (VI. 9.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1993/470
.
A döntés kelte: Budapest, 06/01/1993
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                   A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az   Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos  megállapítására  irányuló  eljárásban  meghozta  a
    következő

                           határozatot :

    Az  Alkotmánybíróság   megállapítja,   hogy   a   különleges
    helyzetből, természeti, termelési, kereskedelmi körülményből
    származó   jövedelmek    befizetésének    rendjéről    szóló
    111/1988.(XII.31.) MT  rendelet, valamint  az  ugyanebben  a
    tárgyban hozott  79/1990.(XI.1.) Korm.  rendelet 3.  §-a  és
    Melléklete alkotmányellenes, ezért azokat megsemmisíti.

    Az Alkotmánybíróság  elrendeli ezen  határozatának a  Magyar
    Közlönyben való  közzétételét. A  megsemmisített jogszabályi
    rendelkezések 1993. december 31-én veszítik hatályukat.
                               Indokolás

                                   I.

      Az  indítványozó   beadványában  a   különleges  helyzetből,
      természeti, termelési,  kereskedelmi  körülményből  származó
      jövedelmek befizetésének  rendjéről szóló 111/1988.(XII.31.)
      MT rendelet  ( a  továbbiakban :   R1. ) módosításáról szóló
      79/1990.(XI.1.) Korm.  rendelet ( a továbbiakban :  R2. ) 3.
      §-a és  Melléklete alkotmányellenességének megállapítását és
      megsemmisítését   kérte.   Álláspontjának   indokolásaképpen
      előadta, hogy a rendelet szabályai :

      1.  eltérnek   a  megengedő   jogszabály  által   megszabott
      keretektől;

      2.  lehetővé   teszik  a   szénféleségek   hatósági   árának
      változásaiból  származó   többletjövedelem   tulajdonképpeni
      adóként  való   elvonását,  holott   az  nem   számít  olyan
      különleges helyzetből  fakadónak,  mint  például  az  R1-ben
      szabályozott kőolajimportból származó jövedelem;

      3. nem az R1-ben foglaltaknak megfelelő módon határozzák meg
      a befizetési kötelezettség mértékét;

      4. nem illeszkednek az egységes jogrendszerbe; és

      5. nem  felelnek meg azoknak a követelményeknek, amelyeket a
      jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény ( a továbbiakban :
      Jat. ) a jogszabályokkal szemben támaszt.

                                  II.

      1. Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény ( a
      továbbiakban : Áh. törvény. ) 10. § (1) bekezdése   szerint:
      "A    Magyar   Köztársaság   területén    működő,    illetve
      jövedelemmel, bevétellel, vagyonnal rendelkező jogi személy,
      jogi személyiséggel  nem  rendelkező  szervezet,  továbbá  a
      jövedelemmel, bevétellel  vagy vagyonnal rendelkező belföldi
      vagy külföldi  természetes személy  kötelezhető  arra,  hogy
      befizetéseivel     hozzájáruljon      az      államháztartás
      alrendszereinek költségvetéseiből ellátandó feladatokhoz. "

      A jogalanyok  ezen kötelezettségüknek meghatározott jogcímek
      szerinti  (   elsősorban   adó,   illeték,   vám,   járulék,
      hozzájárulás, bírság,  díj )  befizetések formájában tesznek
      eleget  ( Áh. törvény :  10. § (2)  bekezdés ) , de fizetési
      kötelezettség alapja  lehet például a különleges helyzetből,
      természeti,   termelési   vagy   kereskedelmi   körülményből
      származó jövedelem  is, amint  ezt  az  állami  pénzügyekről
      szóló 1979.  évi II.  törvény ( a továbbiakban :  Ápt. ) -az
      Áh. törvény  127. §  a ) pontjával hatályon kívül helyezett-
      7. § (1) bekezdésének b ) pontja tartalmazta.

      A befizetési  kötelezettségnek erre  a  területre  vonatkozó
      jelenleg   is   hatályos   szabályait   az  Ápt.  7.  §  (2)
      bekezdésében foglalt  -azóta az  Áh.  törvény  127.  §   a )
      pontjával hatályon  kívül helyezett-  megengedő  rendelkezés
      alapján az  R1. és  az ezt  részben módosító R2. állapította
      meg.

      Az Ápt.  hivatkozott rendelkezése  értelmében  a  befizetési
      kötelezettség szabályait,  különösen  jogcímét,  alapját  és
      mértékét -ha azokra törvényben vagy törvényerejű rendeletben
      nincs szabályozás  és a  törvény másként  nem rendelkezik- a
      Kormány határozza meg.

      2. Az  R1.  ( 1992. január 1-től hatályos ) szabályai akként
      rendelkeznek,   hogy    a   Magyar    Olaj-   és    Gázipari
      Részvénytársaság a  hazai kőolaj,  földgáz  és  a  gáztermék
      kitermeléséből és  értékesítéséből származó  jövedelem  után
      befizetést  köteles  teljesíteni.  A  befizetés  mértékét  a
      rendelet   melléklete,    részletes   szabályait    3.   §-a
      tartalmazza.

      Az R2.  szabályai egyrészt  az R1-ben megállapított fizetési
      kötelezettség   tényének    érintetlenül   hagyása   mellett
      módosítják az  R1. szabályait,  másrészt viszont a fizetésre
      kötelezettek  újabb   körét  határozzák   meg,  mivel   (  a
      mellékletben felsorolt  )    ".  . . szénbánya vállalatok az
      1990. november  1jétől a szénféleségeknél bevezetésre kerülő
      áremelés 1990. novemberi és  decemberi  többlet  bevételét e
      rendelet melléklete  szerint kötelesek befizetni." ( 3. § ).

      3. Bár  az Ápt.  megengedő szabályt  tartalmazó  jogszabályi
      rendelkezését az Áh. törvény 127. §-ának a ) pontja hatályon
      kívül helyezte,  a terület  újraszabályozásának keretében  a
      befizetési   kötelezettség    szabályainak   megállapítására
      vonatkozó rendelkezések  között az  Áh.  törvény  a  Kormány
      számára is  lehetőséget adott ebben a tárgykörben jogszabály
      alkotására, amikor  kimondta, hogy "Fizetési kötelezettséget
      előírni,  a   fizetésre  kötelezettek   körét,  a   fizetési
      kötelezettség mértékét, a kedvezmények, mentességek körét és
      mértékét,     továbbá     előlegfizetési     kötelezettséget
      megállapítani -a díj  kivételével-  csak törvényben lehet. "
      ( 10. § (3) bek. ), de "A fizetési  kötelezettség  részletes
      szabályait -  ha törvény másként nem rendelkezik - a Kormány
      állapítja meg. " ( 10. § (4) bek. )

                                  III.

      1.  A   befizetési  kötelezettségre   vonatkozó   jogterület
      újraszabályozása  után   nemcsak   az   indítványozó   által
      kifogásolt R2.  , hanem az általa alkotmányosnak tartott R1.
      felülvizsgálata    is     szükségesnek    mutatkozott.    Az
      Alkotmánybíróság   ezért    tárgyi    összefüggés    folytán
      vizsgálatát kiterjesztette a R1. egészére is.

      Az indítvány megalapozott.

      2. Az   Áh.  törvény.  már  idézett  10. §  (3) bekezdése  a
      törvényi  szintű,   tehát  Országgyűlés  általi  szabályozás
      követelményét állítja  a jogalkotó  elé akkor,  amikor olyan
      lényeges   kérdésekben   kell   állást   foglalni,   amelyek
      alkotmányos  alapjogokat   érintenek.   Ez   a   rendelkezés
      valójában a  Jat. 4.  § c  ) pontjában  foglalt azon szabály
      konkretizálása,  amely   kimondja,  hogy  az  adókra  és  az
      adójellegű kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvényben
      kell,   ( és  csak törvényben  lehet ) megállapítani. Az Áh.
      törvény hivatkozott  jogszabályi rendelkezése  kiemeli, hogy
      melyek azok  a tárgykörök,  amelyekre vonatkozó  szabályozás
      szükségképpen  alapjogot  érint,  és  ezért  törvény  általi
      szabályozást kíván.  Ugyanezen   szakasz (4) bekezdése pedig
      a Kormány  feladatául szabja,  hogy a befizetés részletes és
      alapjogot nem érintő szabályait állapítsa meg.

      Az   Ápt.    megengedő   rendelkezéseinek   hatályon   kívül
      helyezésével nem  váltak automatikusan  alkotmányellenessé a
      vizsgálat  alá   vont  rendeletek,  mivel  az  ilyen  szintű
      szabályozásra mind  a Jat. mind pedig az Áh. törvény idézett
      rendelkezései szerint lehetőség van. Az Alkotmánybíróság így
      azt vette vizsgálat alá, hogy a rendeletek nem tartalmaznak-
      e  olyan   szabályokat,  amelyek   alkotmányos   alapjogokat
      érintenek.

      A jogszabályok tartalmának vizsgálata azt mutatja, hogy azok
      nemcsak másodrendűnek tekinthető eljárási és egyéb kisebb

      jelentőségű    kérdéseket    rendeznek,    hanem    fizetési
      kötelezettséget  írnak   elő,  megjelölik   a  kötelezettség
      mértékét, a  kötelezettek körét,  -egyszóval olyan  elemeket
      tartalmaznak, amelyeket  -a díj kivételével- jogszerűen csak
      törvény szabályozhatna.

      Mivel   itt   a   Jat.   hatálybalépése   után   megalkotott
      jogszabályokról  van   szó,  az   Alkotmánybíróság   állandó
      gyakorlata szerint  ( 2/1991.(X.29.)  Tüáf. )  ez  a  formai
      jellegű     alkotmánysértés      is      megalapozza      az
      alkotmányellenességet,  és   a   jogszabályi   rendelkezések
      megsemmisítését.  Az  Alkotmány   35.  § (2)   bekezdése  is
      kifejezetten  úgy  rendelkezik,  hogy  a  Kormány  rendelete
      törvénnyel nem  lehet ellentétes.  Jelen esetben mind az R1.
      mind pedig  az R2.  szabályai ellentétesek a Jat. jogforrási
      hierarchiát    meghatározó   ( 1. §  (1)  és  (2) bekezdés )
      rendelkezéseivel.

      Az Alkotmánybíróság  szükségesnek tartja  megjegyezni,  hogy
      jelen esetben  az elvonás  módja, annak  rendeletben történő
      szabályozása alkotmányellenes.  Az elvonás  ténye  önmagában
      még nem  eredményezne alkotmányellenességet,  ugyanis a  MOL
      Rt. a  126/1992.(VIII.28.) Korm. rendelet melléklete szerint
      legalább 50%+1 szavazat arányban tartósan állami tulajdonban
      maradó, az  Állami  Vagyonkezelő  Rthez  tartozó  gazdálkodó
      szervezet. Az állam pedig tulajdonosi jogosítványainál fogva
      az ÁV  Rtn keresztül  az 1992. évi LIII. törvény és az 1988.
      évi VI.  törvény által  megszabott keretek  között  elvonhat
      vagyont  a   többségi  módon  tulajdonában  lévő  gazdálkodó
      szervezettől; az állammal mint tulajdonossal szemben védelem
      nem illeti meg a MOL Rtt.

      3. Mindezekre  tekintettel az  Alkotmánybíróság a rendelkező
      részben    foglaltaknak     megfelelően    határozott.    Az
      Alkotmánybíróság  azért   a  rendelkező   részben  megjelölt
      időponttal semmisítette  meg a  jogszabályi rendelkezéseket,
      mivel az  alkotmánysértés kiküszöböléséhez  megfelelő  időre
      van szüksége  a jogalkotónak,  és  a  jogszabályoknak  1993.
      december 31ig  hatályban való megtartása jogbizonytalanságot
      nem eredményez.
               Dr. Schmidt Péter           Dr. Zlinszky János
                alkotmánybíró                 alkotmánybíró

                               Dr. Vörös Imre
                            előadó alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        37/1993. (VI. 9.)
        Date of the decision:
        .
        06/01/1993
        .
        .