Hungarian
Ügyszám:
.
828/B/2004
Előadó alkotmánybíró: Holló András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 828/B/2004. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2010/1380
.
A döntés kelte: Budapest, 11/29/2010
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    vizsgálatára  és  megsemmisítésére irányuló  indítvány  alapján
    meghozta az alábbi

                             határozatot:

    Az   Alkotmánybíróság  a  személyes  adatok  védelméről  és   a
    közérdekű  adatok  nyilvánosságáról  szóló  1992.  évi   LXIII.
    törvény  16.  §-a  „állami  vagy önkormányzati  gazdasági  vagy
    pénzügyi  érdekből”,  valamint „a  foglalkozások  gyakorlásával
    összefüggő   fegyelmi  és  etikai  vétségek,  a  munkajogi   és
    munkavédelmi  kötelezettségszegések  megelőzése  és   feltárása
    céljából”  illetve  „az érintett … jogainak védelme  érdekében”
    szövegrészei    alkotmányellenességének   megállapítására    és
    megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
                                 Indokolás

                                    I.

      Az  indítványozó a személyes adatok védelméről és  a  közérdekű
      adatok  nyilvánosságáról  szóló 1992.  évi  LXIII.  törvény  (a
      továbbiakban:  Avtv.)  16.  §-ának alkotmányossági  vizsgálatát
      kezdeményezte.   Az  Avtv.  11-15.  §-ai  határozzák   meg   az
      irintettnek  a  személyes  adataival  kapcsolatos   jogait   és
      érvényesítésük módját, a 16. § pedig felsorolja, hogy  e  jogok
      milyen okokból eshetnek korlátozás alá. Ezek között szerepelnek
      a   vizsgálni  kért  rendelkezések,  amely  szerint   a   jogok
      korlátozhatók  –  többek  között – „állami  vagy  önkormányzati
      gazdasági  vagy  pénzügyi érdekből” valamint  „a  foglalkozások
      gyakorlásával  összefüggő  fegyelmi  és  etikai   vétségek,   a
      munkajogi  és munkavédelmi kötelezettségszegések megelőzése  és
      feltárása  céljából”, illetve „az érintett …  jogainak  védelme
      érdekében”.  Az  indítványozó  e  három  korlátozási  okcsoport
      alkotmányossági vizsgálatát s ennek alapján az  Avtv.  16.  §-a
      jelölt  szövegrészének  megsemmisítését kérte.  Indokolásul  az
      alábbiakat adta elő: A személyes adatokhoz való jog alapjog,  s
      az  alapjogok  korlátozására  – az Alkotmánybíróság  gyakorlata
      szerint  –  kivételesen,  más  alapjog  vagy  alkotmányos   cél
      érdekében az adott céllal arányos módon kerülhet sor.

      Véleménye, hogy a személyes adatok védelméhez kapcsolódó  jogok
      állami vagy gazdasági, pénzügyi érdekből való korlátozása nincs
      tekintettel  az arányosság követelményére, mert  ennek  alapján
      bármely  csekély  állami  vagy  önkormányzati  gazdasági  érdek
      alapjog-korlátozással jár. Kifejtette továbbá, hogy  e  szabály
      ellentétes   a   köztulajdon  és  magántulajdon  egyenjogúságát
      deklaráló  alkotmányi tétellel is, végül  utalt  arra,  hogy  a
      közélet tisztasága vagy a pénzmosás megelőzése az adatokba való
      betekintés követelményét kívánná meg, szemben az Avtv. alapjog-
      korlátozó rendelkezéseivel.

      A  másik  okcsoport,  a foglalkozással összefüggő  okok  miatti
      alapjog-korlátozás  –  az  indítványozó   szerint   –   szintén
      aránytalan.  Az  indítványozó  kifejti,  hogy  a  foglalkozások
      gyakorlásával összefüggő fegyelmi és etikai eljárások közvetlen
      kihatással  vannak az érintett jó hírnevére, így  az  Alkotmány
      54.  §  (1)  bekezdésben  meghatározott emberi  méltóságára.  A
      munkáltatók   munkajogi   és  munkavédelemi   kötelezettségekre
      vonatkozó  adatai  tekintetében pedig a korlátozás  nemcsak  az
      emberi méltóságot, hanem az élethez való jogot is sértheti.

      Az  Avtv.  vizsgálni kért 16. §-a végül úgy  rendelkezik,  hogy
      törvény  korlátozhatja az Avtv. 11-15. §-aiban foglalt  jogokat
      „az  érintett  vagy  mások  jogainak  védelme  érdekében.”   Az
      indítványozó   szerint   az   Alkotmány   56.   §-ába   foglalt
      jogképességgel, továbbá a jogállamisággal ellentétes,  hogy  „a
      jogalkotó  az  érintett  jogait magától az  érintettől  kívánja
      megóvni.”

      Az  indítványozó az Alkotmány 2. § (1) bekezdésére,  8.  §  (2)
      bekezdésére, 9. §-ára, 54. §-ára 56. §-ára, 59. §-ára és 61. §-
      ára  hivatkozással kéri az Avtv. 16. §-a jelölt szövegrészeinek
      megsemmisítését.

                                    II.

      Az Alkotmány érintett rendelkezései:

      „2.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”
      „8.  §  (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
      is   elidegeníthetetlen  alapvető  jogait,  ezek   tiszteletben
      tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
      (2)   A   Magyar   Köztársaságban  az   alapvető   jogokra   és
      kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja  meg,
      alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”

      „9. § (1) Magyarország gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben a
      köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú és egyenlő  védelemben
      részesül.”

      „54.   §   (1)   A   Magyar  Köztársaságban   minden   embernek
      veleszületett  joga  van az élethez és az  emberi  méltósághoz,
      amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.”

      „56. § A Magyar Köztársaságban minden ember jogképes.”

      „59.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaságban  mindenkit  megillet  a
      jóhírnévhez,  a  magánlakás  sérthetetlenségéhez,  valamint   a
      magántitok és a személyes adatok védelméhez való jog.
      (2) A személyes adatok védelméről szóló törvény elfogadásához a
      jelenlévő   országgyűlési  képviselők  kétharmadának  szavazata
      szükséges.”

      „61.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban mindenkinek  joga  van  a
      véleménynyilvánítás  és  a  szólás  szabadságához,  továbbá   a
      közérdekű adatok megismeréséhez, valamint terjesztéséhez.”

      Az Avtv. érintett szabályai:

      „11. § (1) Az érintett
      a)  tájékoztatást kérhet személyes adatai kezeléséről  (12.  és
      13. §), valamint
      b)  kérheti  személyes  adatainak helyesbítését,  illetve  –  a
      jogszabályban  elrendelt adatkezelések kivételével  –  törlését
      (14-16. §).
      (2)  Az  adatvédelmi nyilvántartásba [28.  §  (1)  bek.]  bárki
      betekinthet,  az  abban foglaltakról feljegyzést  készíthet  és
      kivonatot kérhet. A kivonatért díjat kell fizetni.

      12. § (1) Az érintett kérelmére az adatkezelő tájékoztatást  ad
      az  általa  kezelt,  illetőleg az általa  megbízott  feldolgozó
      által   feldolgozott   adatairól,  az   adatkezelés   céljáról,
      jogalapjáról időtartamáról, az adatfeldolgozó nevéről,  címéről
      (székhelyéről) és az adatkezeléssel összefüggő tevékenységéről,
      továbbá arról, hogy kik és milyen célból kapják vagy kapták meg
      az  adatokat. Az adattovábbításra vonatkozó nyilvántartás –  és
      ennek  alapján  a tájékoztatási kötelezettség – időtartamát  az
      adatkezelést szabályozó jogszabály korlátozhatja. A  korlátozás
      időtartama  személyes  adatok  esetében  öt  évnél,  különleges
      adatok esetében pedig húsz évnél rövidebb nem lehet.
      (2)  Az  adatkezelő  köteles a kérelem benyújtásától  számított
      legrövidebb  idő  alatt,  legfeljebb  azonban  30  napon  belül
      írásban, közérthető formában megadni a tájékoztatást.
      (3)  A  (2)  bekezdésben foglalt tájékoztatás  ingyenes,  ha  a
      tájékoztatást  kérő  a folyó évben azonos  területre  vonatkozó
      tájékoztatási  kérelmet az adatkezelőhöz még nem  nyújtott  be.
      Egyéb   esetekben  költségtérítés  állapítható   meg.   A   már
      megfizetett  költségtérítést  vissza  kell  téríteni,   ha   az
      adatokat  jogellenesen  kezelték, vagy  a  tájékoztatás  kérése
      helyesbítéshez vezetett.

      13.  §  (1) Az érintett tájékoztatását az adatkezelő csak akkor
      tagadhatja  meg, ha azt a 16. §-ban meghatározott  esetekben  a
      törvény lehetővé teszi.
      (2)  Az  adatkezelő  köteles  az  érintettel  a  felvilágosítás
      megtagadásának indokát közölni.
      (3)  Az  elutasított kérelmekről az adatkezelő  az  adatvédelmi
      biztost évente értesíti.

      14.  §  (1)  A  valóságnak meg nem felelő személyes  adatot  az
      adatkezelő helyesbíteni köteles.
      (2) A személyes adatot törölni kell, ha
      a) kezelése jogellenes;
      b)  az  érintett  –  a  11.  §  (1) bekezdésének  b)  pontjában
      foglaltak szerint – kéri;
      c)  az  hiányos  vagy téves – és ez az állapot  jogszerűen  nem
      korrigálható -, feltéve, hogy a törlést törvény nem zárja ki;
      d)  az  adatkezelés célja megszűnt, vagy az adatok  tárolásának
      törvényben meghatározott határideje lejárt;
      e) azt a bíróság vagy az adatvédelmi biztos elrendelte.
      (3)   A   törlési   kötelezettség  –   jogellenes   adatkezelés
      kivételével  –  nem vonatkozik azon személyes adatra,  amelynek
      adathordozóját a levéltári anyag védelmére vonatkozó jogszabály
      értelmében levéltári őrizetbe kell adni.

      15.  §  A  helyesbítésről és a törlésről az érintettet, továbbá
      mindazokat   értesíteni  kell,  akiknek  korábban   az   adatot
      adatkezelés céljára továbbították. Az értesítés mellőzhető,  ha
      ez  az  adatkezelés céljára való tekintettel az érintett  jogos
      érdekét nem sérti.

      16.  §  Az érintett jogait (11-15. §) törvény korlátozhatja  az
      állam   külső   és  belső  biztonsága,  így  a  honvédelem,   a
      nemzetbiztonság,  a  bűnmegelőzés vagy a bűnüldözés  érdekében,
      továbbá  állami  vagy  önkormányzati  gazdasági  vagy  pénzügyi
      érdekből,  illetve  az  Európai Unió  jelentős  gazdasági  vagy
      pénzügyi  érdekéből,  valamint  a  foglalkozások  gyakorlásával
      összefüggő   fegyelmi  és  etikai  vétségek,  a  munkajogi   és
      munkavédelmi  kötelezettségszegések  megelőzése  és   feltárása
      céljából  –  beleértve  minden  esetben  az  ellenőrzést  és  a
      felügyeletet  is  –,  továbbá az érintett vagy  mások  jogainak
      védelme érdekében.”

                                   III.

      Az indítvány az alábbiak szerint nem megalapozott.

      1.  Az  Avtv.  vizsgálni  kért 16. §-a  összefügg  a  11-15.  §
      rendelkezéseivel.   Az   Avtv.   11-15.   §-ai   az    érintett
      tájékoztatási, helyesbítési, törlési, iratokba való betekintési
      jogait  fogalmazzák meg. Az Avtv. e rendelkezései  adatkezelési
      alapelveknek  –  nevezetesen:  az  adatminőség  elvének  és   a
      személyes részvétel elvének és a nyilvánosság elvének – konkrét
      megfogalmazásai. Az Alkotmánybíróság már a 20/1990. (X. 4.)  AB
      határozatában megállapította: „…az Alkotmány 59. §-a szerint  a
      Magyar  Köztársaságban mindenkit megillet  a  magántitok  és  a
      személyes adatok védelméhez való jog. E jog tartalma  az,  hogy
      mindenki maga rendelkezik magántitkainak és személyes adatainak
      feltárásáról   és   felhasználásáról.   ….   Ahogy    azt    az
      Alkotmánybíróság  2/1990.  (II.  18.)  AB   határozata   …   is
      megállapította,  a magántitok és a személyes adatok  védelméhez
      való   jog  nem  abszolút  jog,  tehát  kivételesen  a  törvény
      elrendelheti   a  magántitok  és  a  személyes  adat   kötelező
      kiszolgáltatását,  és előírhatja a felhasználás  módját  is.  A
      magántitok  és a személyes adatok védelméhez való jognak  ilyen
      törvényi  korlátozása azonban csak abban az esetben minősíthető
      alkotmányosnak,  ha megfelel az Alkotmányban a  korlátozásokkal
      szemben  támasztott követelményeknek” (ABH 1990,  69,  70.).  E
      határozat   tehát   a  személyes  adatokkal  való   rendelkezés
      alapjogát, az információs önrendelkezési jogot fogalmazta  meg.
      Az  Avtv. 11-15. §-ában foglalt kérelemre érvényesíthető  jogok
      az   érintett   információs   önrendelkezési   jogával   állnak
      összefüggésben:  garantálják  az  érintettnek  a   róla   szóló
      adatokba való betekintést; a személyes adataival összefüggésben
      tájékoztatás  kérését  teszik lehetővé; a  valóságnak  meg  nem
      felelő  adatok  esetén helyesbítés iránti  kérelem  benyújtását
      vagy  az  ott  meghatározott esetekben a törlés iránti  kérelem
      benyújtását  szabályozzák.  Ezen  jogok  mellett  az  Avtv.  az
      adatkezelő  kötelezettségeit, a jogok érvényesítésének  rendjét
      is  meghatározza [pl. az Avtv. 12. § (2) bekezdése  szerint  az
      adatkezelő a tájékoztatást a kérelem benyújtásától számított 30
      napon   belül   köteles   írásban  megadni].   Az   információs
      önrendelkezési jog alkotmányos tartalmát a 15/1991.  (IV.  13.)
      AB  határozat bontotta ki. Eszerint: „Az Alkotmány  59.  §-ában
      biztosított személyes adatok védelméhez való jognak eszerint az
      a  tartalma, hogy mindenki maga rendelkezik személyes adatainak
      feltárásáról és felhasználásáról. Személyes adatot felvenni  és
      felhasználni tehát általában csakis az érintett beleegyezésével
      szabad;  mindenki  számára követhetővé és ellenőrizhetővé  kell
      tenni  az adatfeldolgozás egész útját, vagyis mindenkinek  joga
      van  tudni,  ki, hol, mikor, milyen célra használja  fel  az  ő
      személyes  adatát.  Kivételesen törvény elrendelheti  személyes
      adat  kötelező  kiszolgáltatását, és előírhatja a  felhasználás
      módját   is.   Az  ilyen  törvény  korlátozza  az   információs
      önrendelkezés alapvető jogát, és akkor alkotmányos, ha megfelel
      az  Alkotmány 8. §-ában megkövetelt feltételeknek.” (ABH  1991,
      40, 42.)

      Az  információs  önrendelkezési  jog  lényege  tehát,  hogy  az
      érintett    tudhatja    és    követheti    személyes     adatai
      felhasználásának  útját és körülményeit, a  törvényeknek  pedig
      biztosítaniuk kell e jog gyakorlásának feltételeit (ilyenek  az
      Avtv.   11.-15.   §-aiba   foglalt  szabályok).   A   felhívott
      határozatokból  tehát az is megállapítható,  hogy  a  személyes
      adatok  védelméhez  való  jog – vagy  annak  aktív  oldala,  az
      információs  önrendelkezéshez való jog –  nem  korlátozhatatlan
      alapjog,  az  alapjogok korlátozására vonatkozó  mérce  szerint
      korlátok  alá eshet. Ilyen korlátokat fogalmaz meg az  Avtv.  –
      jelen  ügyben  vizsgált  –  16. §-a is.  E  szabály  alapján  a
      tájékoztatáshoz,   a  helyesbítéshez,   a   törléshez,   és   a
      betekintéshez  való jog korlátozható „az állam külső  és  belső
      biztonsága, így a honvédelem, a nemzetbiztonság, a bűnmegelőzés
      vagy  a bűnüldözés érdekében, továbbá állami vagy önkormányzati
      gazdasági  vagy  pénzügyi  érdekből, illetve  az  Európai  Unió
      jelentős   gazdasági  vagy  pénzügyi  érdekéből,   valamint   a
      foglalkozások  gyakorlásával  összefüggő  fegyelmi  és   etikai
      vétségek,  a  munkajogi  és munkavédelmi  kötelezettségszegések
      megelőzése és feltárása céljából – beleértve minden esetben  az
      ellenőrzést  és a felügyeletet is –, továbbá az  érintett  vagy
      mások jogainak védelme érdekében”.

      2. Az indítványozó által vizsgálni kért szabályok egy részét  a
      személyes    adatok   védelméről   és   a   közérdekű    adatok
      nyilvánosságáról  szóló 1992. évi LXIII. törvény  módosításáról
      szóló  2003.  évi  XLVIII.  törvény  (a  továbbiakban:  Módtv.)
      iktatta  be  az Avtv. rendelkezései közé. A Módtv.  20.  §  (2)
      bekezdése  szerint  az Avtv. újonnan megállapított  16.  §-a  a
      Magyar    Köztársaságnak    az    Európai    Unióhoz    történő
      csatlakozásáról  szóló  nemzetközi szerződés  hatálybalépésének
      napján  lép hatályba. Az Avtv. 2004. május 1-én hatályba lépett
      új  szövege  kapcsolódik az Európai Parlament és  Tanács  1995.
      október   24-i   95/46/EK  Irányelvéhez  (a  továbbiakban:   EK
      Irányelv),    amely    „a    személyes   adatok    feldolgozása
      vonatkozásában az egyének védelméről és az ilyen adatok  szabad
      áramlásáról”  szól.  A Módtv. 20. § (3) bekezdése  szerint:  „E
      törvény  a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és  azok
      tagállamai  között  társulás létesítéséről szóló,  Brüsszelben,
      1991.  december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében,
      a  Megállapodást  kihirdető 1994.  évi  I.  törvény  3.  §-ával
      összhangban   az  Európai  Közösségeknek  a  személyes   adatok
      kezelése   vonatkozásában  az  egyénnek  a   személyes   adatok
      feldolgozásával kapcsolatos védelméről és ezeknek az  adatoknak
      a  szabad  áramlásáról szóló az Európai Parlament és  a  Tanács
      95/46/EK     Irányelvével    összeegyeztethető     szabályozást
      tartalmaz.”

      Mindezek  alapján  megállapítható, hogy az Avtv.  jelen  ügyben
      vizsgált  16.  §-a  részben  az  EK  Irányelv  végrehajtásaként
      megalkotott  hazai  jognak  tekinthető.  Az  irányelvek,   mint
      másodlagos  közösségi  jogforrások  végrehajtásaként  meghozott
      belső   norma   alkotmányossági   vizsgálatát   illetően,    az
      alkotmánybírósági gyakorlatot összegző 744/B/2004. AB határozat
      rámutatott:  „Az  Európai Unióhoz történő csatlakozásról  szóló
      szerződés  kihirdetése  a 2004. évi XXX. törvény  elfogadásával
      megtörtént.  A csatlakozás feltételeiről, valamint  az  Európai
      Unió alapját képező szerződések kiigazításáról szóló okmány  2.
      cikke  értelmében  a  csatlakozás  időpontjától  kezdődően   az
      eredeti  szerződések  rendelkezései és az intézmények  által  a
      csatlakozást   megelőzően  elfogadott  jogi   aktusok   az   új
      tagállamok  számára  kötelezőek és – bizonyos  feltételekkel  –
      alkalmazandók ezekben az államokban.
      Az  irányelvek,  mint  az  Unió ún.  másodlagos  jogforrásai  a
      tagállamok  számára  azt  teszik  kötelezővé,  hogy   a   saját
      jogalkotási  eljárásukban az irányelvek  tartalmának  megfelelő
      szabályozást alakítsanak ki.” (ABH 2005, 1282-1283.)

      Az   Alkotmánybíróság  jelen  eljárásban,  a  fent  kifejtettek
      szerint álláspontját fenntartja, és az Avtv. 16. §-ának  jelölt
      szövegrészét, mint belső jogszabály alkotmányossági vizsgálatát
      végezte el.

      3.  Az  Alkotmánybíróságnak az alapjogok korlátozására irányuló
      gyakorlata  az  Alkotmány  8. § (2)  bekezdésének  értelmezésén
      alapul.   Az   Alkotmány   e   szabálya   szerint   „A   Magyar
      Köztársaságban az alapvető jogokra és kötelességekre  vonatkozó
      szabályokat  törvény  állapítja  meg,  alapvető  jog   lényeges
      tartalmát  azonban nem korlátozhatja.” E rendelkezést értelmező
      30/1992. (V. 26.) AB határozat szerint: „Az állam akkor nyúlhat
      az  alapjog korlátozásának eszközéhez, ha másik alapvető jog és
      szabadság védelme vagy érvényesülése, illetve egyéb alkotmányos
      érték   védelme   más   módon  nem  érhető   el.   Az   alapjog
      korlátozásának alkotmányosságához tehát önmagában nem elegendő,
      hogy  az  másik  alapjog  vagy  szabadság  védelme  vagy  egyéb
      alkotmányos  cél  érdekében  történik,  hanem  szükséges,  hogy
      megfeleljen  az arányosság követelményeinek: az  elérni  kívánt
      cél  fontossága  és  az ennek érdekében okozott  alapjogsérelem
      súlya  megfelelő  arányban legyen egymással.  A  törvényhozó  a
      korlátozás  során  köteles  az  adott  cél  elérésére  alkalmas
      legenyhébb   eszközt   alkalmazni.   Alkotmányellenes   a   jog
      tartalmának   korlátozása,  ha  az   kényszerítő   ok   nélkül,
      önkényesen  történik,  vagy  ha a korlátozás  súlya  az  elérni
      kívánt  célhoz  képest aránytalan.” (ABH  1992,  167,  171.)  E
      megállapítások   alapján   alakult   ki   az   Alkotmánybíróság
      gyakorlatában az alapjog- korlátozás megítélésénél  alkalmazott
      módszer,   az  ún.  szükségességi/arányossági  teszt,  amelynek
      értelmében   alapjog  korlátozásra  csak  más   alapjog,   vagy
      alkotmányos  cél érdekében kerülhet sor, de ekkor sem  lehet  a
      korlátozás  aránytalan. Az Alkotmánybíróság  a  718/B/2000.  AB
      határozatában akként foglalt állást, hogy közérdekű célokból is
      korlátozható a személyes adatok védelméhez való jog, illetve az
      információs  önrendelkezés  joga, ha  a  korlátozás  az  elérni
      kívánt   célok   megvalósításához  elengedhetetlen   módon   és
      mértékben  történik, azaz arányos (ABH 2009,  1413,  1419.).  A
      723/B/2005.   AB  határozat  pedig  megállapította,   hogy   „a
      személyes  adatok védelméhez való jog korlátozására csak  akkor
      kerülhet   sor,  ha  alapvető  jogok  védelme  vagy   konkrétan
      meghatározott  nyomós  közérdekű  cél  szükségessé   teszi   az
      adatkezelést”   (ABH   2009,  1826,  1829,),   illetve   akként
      összegezett,   hogy   a   „nyomós  közérdek   jelenti   azt   a
      szükségességet, amely alkotmányosan indokolja az Alkotmány  59.
      §  (1)  bekezdésében elismert személyes adatok védelméhez  való
      jog korlátozását” (ABH 2009, 1826, 1830.).

      Az  Avtv.  jelen  ügyben vizsgált szabályaiban  az  információs
      önrendelkezési  jog „állami vagy önkormányzati  gazdasági  vagy
      pénzügyi  érdekből”,  illetve  „a  foglalkozások  gyakorlásával
      összefüggő   fegyelmi  és  etikai  vétségek,  a  munkajogi   és
      munkavédelmi  kötelezettségszegések  megelőzése  és   feltárása
      céljából”  történő  korlátozása mögött  –  az  Alkotmánybíróság
      szerint – kimutatható a nyomós közérdek, míg az „érintett  vagy
      mások   jogainak  védelme  érdekében”  történő  korlátozás   az
      alapjogok  vagy alkotmányos elvek érdekében történő  korlátozás
      okai közé sorolható. Megállapítható továbbá, hogy az Avtv.  16.
      §-ában foglalt szabályok önmagukban nem jelentik az információs
      önrendelkezési jog aránytalan korlátozását sem. Az  esetenkénti
      korlátozás  megítélése tekintetében az Avtv. 17. §-a biztosítja
      a  bírói  utat:  a  17.  § (1) bekezdése  szerint  az  érintett
      jogainak megsértése esetén bírósághoz fordulhat, a (2) bekezdés
      értelmében  pedig  azt,  hogy  az adatkezelés  a  jogszabályban
      foglaltaknak megfelel, az adatkezelő köteles bizonyítani.

      A   fentiekre   tekintettel  az  Avtv.  16.   §-ának   vizsgált
      szövegrészei  nem  állnak ellentétben az  Alkotmány  8.  §  (2)
      bekezdésével és 59. § (1) bekezdésével, ezért az erre vonatkozó
      indítványt az Alkotmánybíróság elutasította.

      4.1.   Az   indítványozó  az  Avtv.  16.   §-a   „állami   vagy
      önkormányzati  gazdasági  vagy pénzügyi  érdekből”  szövegrésze
      tekintetében   felvetette,  hogy  az   a   köztulajdon   és   a
      magántulajdon  egyenjogúságának tételébe, továbbá  a  közérdekű
      adatok  megismeréséhez való jogba ütközik. Az  Alkotmánybíróság
      álláspontja szerint az Alkotmány 9. § (1) bekezdésébe  foglalt,
      a  diszkrimináció tilalmat a tulajdonjogra kivetítő rendelkezés
      és  az Avtv. 16. §-a nem hozható összefüggésbe. Az Avtv. 16. §-
      ának    jelölt   szövegrésze   az   információs   önrendelkezés
      korlátjaként  nem tulajdoni okot sorol fel, hanem közgazdasági,
      közpénzügyi érdekeket.
      Nem  sérti  e szabály továbbá a közérdekű adatok megismeréséhez
      való  jogot  sem. Az Avtv. 16. § jelölt szövegrésze  nem  arról
      szól,  hogy  a  közérdekű  adatok  nyilvánosságra  hozása  esik
      korlátozás alá állami vagy önkormányzati érdekből, hanem arról,
      hogy  az  érintettnek  a betekintési, tájékoztatás-kérési  stb.
      jogai  – azaz az információs önrendelkezési joga – tekintetében
      képzelhető el korlátozás. Ilyen értelemben az Avtv. 16.  §-ának
      „állami  vagy  önkormányzati gazdasági vagy pénzügyi  érdekből”
      szövegrésze  és  az  Alkotmány 61. §  (1)  bekezdésébe  foglalt
      közérdekű    adatok    megismeréséhez    való    jog     között
      alkotmányjogilag értékelhető összefüggés nem mutatható ki.

      4.2.  Az indítványozó „a foglalkozások gyakorlásával összefüggő
      fegyelmi  és  etikai  vétségek,  a  munkajogi  és  munkavédelmi
      kötelezettségszegések   megelőzése   és   feltárása   céljából”
      szövegrész  vonatkozásában az Alkotmány 54. §  (1)  bekezdésébe
      foglalt  emberi  méltósághoz való jog és az  élethez  való  jog
      sérelmét   állította,  valamint  azt,  hogy   ezen   adatok   a
      szakszervezeti hozzáférés szempontjából közérdekűek.
      Az  Alkotmánybíróság  megítélése szerint sem  az  élethez  való
      joggal,  sem  az  emberi méltósággal nem  áll  alkotmányjogilag
      értékelhető   kapcsolatban  az,  hogy  valamely  foglalkozással
      összefüggő      fegyelmi     vétség,     vagy      munkavédelmi
      kötelezettségszegés okot ad az Avtv. 11-15.  §-aiban  található
      jogok   korlátozására.   Az   Alkotmánybíróság   megállapította
      továbbá, hogy a fegyelmi és etikai vétségek, illetve munkajogi,
      munkavédelmi  kötelezettségszegések  megelőzése  és   feltárása
      során    az   adatvédelmi   korlátozások   nem   tartoznak    a
      szakszervezetek   által   védett  érdekek   körébe,   ezért   e
      tekintetben sem állapítható meg alkotmánysértés.

      4.3.  Az indítványozó az Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe foglalt
      jogállamiság  sérelmét, továbbá az Alkotmány 56.  §-a  szerinti
      jogképességhez    való    jog    sérelmét    állította    azzal
      összefüggésben,  hogy  az Avtv. 16. § utolsó  fordulata  a  jog
      korlátozását nemcsak mások jogainak, hanem az érintett jogainak
      a  védelme  érdekében  is lehetővé teszi. Az  indítványozó  úgy
      véli,  hogy a törvény „az érintett jogait magától az érintettől
      kívánja  megóvni.”  Az Alkotmánybíróság álláspontja  szerint  a
      jogállamiság tétele és a jogképességhez való jog,  valamint  az
      Avtv.  16.  §-ának  „az érintett … jogainak védelme  érdekében”
      szövegrésze között nem áll fenn alkotmányossági összefüggés.

      A  föntiek alapján az Alkotmánybíróság az Avtv. 16. §-a „állami
      vagy  önkormányzati gazdasági vagy pénzügyi érdekből”, valamint
      „a  foglalkozások gyakorlásával összefüggő fegyelmi  és  etikai
      vétségek,  a  munkajogi  és munkavédelmi  kötelezettségszegések
      megelőzése  és  feltárása céljából”,  illetve  „az  érintett  …
      jogainak         védelme        érdekében”         szövegrészei
      alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
      irányuló  –  az  Alkotmány  2. §  (1)  bekezdésére,  8.  §  (2)
      bekezdésére, 9. §-ára, 54. §-ára, 56. §-ára, 59. §-ára és 61. §-
      ára alapozott – indítványt elutasította.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
              Dr. Balogh Elemér                 Dr. Bihari Mihály
              alkotmánybíró                         alkotmánybíró
                                       
              Dr. Bragyova András                Dr. Holló András
              alkotmánybíró                  előadó alkotmánybíró
                                       
              Dr. Kiss László                    Dr. Kovács Péter
              alkotmánybíró                         alkotmánybíró
                                       
              Dr. Lenkovics Barnabás             Dr. Lévay Miklós
              alkotmánybíró                         alkotmánybíró
                                       
                               Dr. Stumpf István
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        828/B/2004
        Date of the decision:
        .
        11/29/2010
        .
        .