A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendeleti előírás
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Kaposvár Megyei Jogú
Város Önkormányzata Közgyűlésének a köztisztaság
fenntartásáról, a települési szilárd hulladék kezeléséről és
ártalommentes elhelyezéséről szóló 32/1999. (XI. 25.) számú
rendelettel módosított 16/1999. (VII. 1.) számú rendelete 27.
§ (2) és (3) bekezdései alkotmányellenesek, ezért azokat 2001.
március 31-ei hatállyal megsemmisíti, a rendelet 27. § (4)
bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt pedig elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzata
Közgyűlésének a köztisztaság fenntartásáról, a települési
szilárd hulladék kezeléséről és ártalommentes elhelyezéséről
szóló 32/1999. (XI. 25.) számú rendelettel módosított 16/1999.
(VII. 1.) számú rendelete (a továbbiakban: Ör.) 27. § (2), (3)
és (4) bekezdései alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését kérte.
Az Ör. a lakossági szemétszállítás díját a lakásonként
megállapított alapdíj és a lakásban lakók száma alapján
kiszámított gyűjtési díj együttes figyelembevételével
állapítja meg. Az indítványozó szerint e szabályozás nincs
figyelemmel az elszállított szemét mennyiségére, ezzel sérti a
szolgáltatás - ellenszolgáltatás polgári jogi elvét. Az
indítványozó álláspontja az, hogy az Ör. támadott szabályai a
Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a
továbbiakban: Ptk.) 201. és 202. §-aiba ütköznek, ezzel sértik
az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdését. Kifogásolja az
indítványozó azt is, hogy az Ör. a közületi szemétszállítás
díját – eltérően a lakossági díj számításától – már a
tényleges szemét mennyiségének figyelembevételével határozza
meg. Nézete szerint az Ör. rendelkezései az Alkotmánynak – a
hátrányos megkülönböztetést tiltó – 70/A. § előírását sértik.
II.
Az Alkotmánybíróság az indítvánnyal összefüggésben az alábbi
jogszabályokat vizsgálta:
1. Az Alkotmánynak az indítványban megjelölt rendelkezései:
“44/A. § (2) A helyi képviselő-testület a feladatkörében
rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb
szintű jogszabállyal.”
“70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen hátrányos
megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az
esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is
segíti.”
2. A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a
továbbiakban: Ötv.) érintett rendelkezései:
“8. § (1) A települési önkormányzat feladata a helyi
közszolgáltatások körében különösen: (…), a köztisztaság és
településtisztaság biztosítása; (…)”
“16. § (1) A képviselő-testület a törvény által nem
szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá
törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására
önkormányzati rendeletet alkot.”
3. A Ptk. ide vonatkozó rendelkezései:
“201. § (1) A szerződéssel kikötött szolgáltatásért – ha a
szerződésből vagy a körülményekből kifejezetten más nem
következik – ellenszolgáltatás jár.
(2) Ha a szolgáltatás és ellenszolgáltatás között anélkül,
hogy az egyik felet az ajándékozás szándéka vezetné, a
szerződés megkötésének időpontjában feltűnően nagy az
értékkülönbség, a sérelmet szenvedő fél a szerződést
megtámadhatja.”
“202. § Ha a szerződő fél a szerződés megkötésekor a másik fél
helyzetének kihasználásával feltűnően aránytalan előnyt kötött
ki, a szerződés semmis (uzsorás szerződés).”
“226. § (1) Jogszabály meghatározhatja a szerződés egyes
tartalmi elemeit, és kimondhatja, hogy ezek a szerződésnek
akkor is részei, ha a felek eltérően rendelkeznek.”
4. Az egyes helyi közszolgáltatások kötelező igénybevételéről
szóló 1995. évi XLII. törvény (a továbbiakban: Kötv.) ide
vonatkozó főbb rendelkezései:
“1. § (1) A helyi önkormányzat által szervezett, a települési
szilárd és folyékony hulladék összegyűjtését, elszállítását és
ártalommentes elhelyezését biztosító helyi közszolgáltatással
ellátott területen lévő ingatlan tulajdonosa, használója (a
továbbiakban együtt: tulajdonos) az ingatlanon keletkező
szilárd és folyékony hulladék elhelyezéséről – a helyi
önkormányzat rendeletében meghatározott módon – a helyi
közszolgáltatás igénybevétele útján köteles gondoskodni, ha
jogszabály vagy hatósági határozat eltérően nem rendelkezik.”
“2. § A helyi önkormányzat rendeletben állapítja meg:
f) az elvégzendő szolgáltatás alapján a tulajdonost terhelő
díjfizetési kötelezettséget, a díj mértékét, megfizetésének
rendjét, az esetleges kedvezmények eseteit, vagy a
szolgáltatás ingyenességét.”
5. Az Ör. kifogásolt rendelkezései:
“27. § /2/ A szemétszállítási és ártalmatlanítási
szolgáltatásért a lakosság alapdíjat és az elszállított
mennyiséggel összhangban gyűjtési díjat köteles fizetni.
a) az alapdíj: 147 Ft/lakás/hó
b) a gyűjtési díj: a lakásban lakók száma alapján 124
Ft/fő/hó.
A fenti díjak az általános forgalmi adót nem tartalmazzák.
/3/ Az alapdíj fizetésének kötelezettsége üres lakások
esetében is fenn áll.
/4/ A szemétszállítás és ártalmatlanítás közületi díját a
ténylegesen keletkező hulladék mennyiség alapján
meghatározott, szerződött edénytérfogat és a gyűjtési
gyakoriságon alapuló ürítési díjas elszámolással kell
megállapítani.
Edény űrméret Ft/ürítés
35 liter 89
50 liter 112
75 liter 133
110 liter 175
770 liter 1199
1100 liter 1677
120 liter 191
240 liter 381
360 liter 572
A díjak az általános forgalmi adót nem tartalmazzák.”
III.
Az indítvány részben megalapozott.
1. A helyi önkormányzat rendeletalkotási hatáskörét egyrészt
az Alkotmány, másrészt az Ötv. szabályozza. Az Alkotmány 44/A.
§ (2) bekezdése szerint a helyi képviselő-testület a
feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes
a magasabb szintű jogszabállyal. Az Ötv. 16. § (1) bekezdése
értelmében a képviselő-testület törvény által nem szabályozott
helyi társadalmi viszonyok rendezése, továbbá törvény
felhatalmazása alapján annak végrehajtására alkot rendeletet.
Az Ötv. 8. § (1) bekezdése szerint a helyi önkormányzat
feladata a településtisztaság biztosítása. A Kötv. 1. § (1)
bekezdése a települési szilárd hulladék elszállítását közüzemi
szerződés keretében megvalósuló közszolgáltatássá minősíti,
amelynek igénybevételét az ellátott területen lévő ingatlan
tulajdonosa és használója számára kötelezővé teszi. A Kötv. 2.
§ f) pontja felhatalmazza a helyi önkormányzatot arra, hogy
rendeletében állapítsa meg – többek között – az elvégzett
szolgáltatás után járó díjfizetési kötelezettséget, a díj
mértékét, megfizetésének rendjét, az esetleges kedvezmények
körét, vagy a szolgáltatás ingyenességét.
Az Alkotmánybíróság az Ör. kifogásolt rendelkezésének
elbírálásakor azt vizsgálta, hogy a rendeletben megállapított
átalánydíj – figyelemmel a szolgáltatás és az
ellenszolgáltatás egyenértékűségének polgári jogi elvére –
kielégíti-e az önkormányzati rendelettel szemben támasztott
alkotmányos követelményeket.
Az Alkotmánybíróság az 1122/B/1996. számú határozatában
rámutatott arra, hogy “Az önkormányzat a díjfizetés alapja
meghatározásánál is nagyfokú önállósággal rendelkezik. Mivel
azonban – törvényi felhatalmazás alapján – szerződéses
jogviszony elemét szabályozza, tiszteletben kell tartania a
polgári jog olyan általános alapelvét, mint a szolgáltatás és
az ellenszolgáltatás egyenértékűségének követelményét.” (ABH
1997. 856. 860.)
Az Ör. kifogásolt rendelkezései a lakossági szemétszállítási
és ártalmatlanítási szolgáltatásért fizetendő díj
megállapításának két elemeként lakossági alapdíjat és gyűjtési
díjat határoz meg. Az alapdíj lakásonként havonta fizetendő
fix összeg, míg a gyűjtési díj a lakásban lakó személyek száma
alapján fizetendő. Az Ör.-ben megállapított szolgáltatási
díjfizetési módszer átalányjellegű, vélelmezett – lényegileg a
lakásban lakó személyek száma alapján (ez a szemét-kibocsátási
norma alapja) – kiszámítható díjfizetési kötelezettséget
állapít meg. Az Ör. e módszertől eltér a közületi
szemétszállítási és ártalmatlanítási díj megállapítása során.
A közületek számára a díjmegállapítási norma alapjául a
szerződött edénytérfogatot és a gyűjtési gyakoriságot veszi
alapul abból kiindulva, hogy a közületi szemétszállítás és
ártalmatlanítás díját e két tényező figyelembevételével lehet
a keletkező hulladék mennyisége szempontjából meghatározni. Ez
utóbbi szabályozási módszer a ténylegesen elszállítandó és
ártalmatlanításra kerülő mennyiséget veszi alapul a
szolgáltatási díj szabályozása során.
Az Alkotmánybíróság már a 26/1997. (IV. 25.) AB határozatában
kimondta, hogy az önkormányzati rendeletalkotással szembeni
lényeges követelményként fogalmazható meg – más kritériumok
mellett – az is, hogy a közszolgáltatás díja az
átalányjellegtől a ténylegesen ellátott szolgáltatás értékéhez
közelítsen. (ABH 1997. 482, 486.) Ezt az elvet a
rendeletalkotás során – ide értve a szemétszállítási díj
meghatározására irányuló szabályok megalkotását is – a
képviselő-testületek nem hagyhatják figyelmen kívül. Ez az
elv, valamint az idézett Ptk.-beli szabályok erősítik az
önkormányzatokkal szemben azt a követelményt, hogy a képviselő-
testületek a szemétszállítási díj meghatározásakor a díj
összegét a tényleges szemétkibocsátáshoz és az elszállított
szemét mennyiségéhez kössék.
2. Az Ör. kifogásolt rendelkezéseinek a vizsgálata során az
Alkotmánybíróság a következőket állapította meg:
A lakásonkénti szemétszállítási díj mint alapdíj nem minden
esetben tükrözi a ténylegesen elvégzett közszolgáltatást,
hiszen a lakásonkénti szemétkibocsátás jelentős különbségekhez
vezethet. A lakásban lakók száma alapján történő további
szabályozási norma (un. gyűjtési díj) önmagában, de az
alapdíjjal együtt sem eredményezi minden esetben és pontosan
kiszámíthatóan a kibocsátott és elszállított szemét
mennyiségét tükröző reális szolgáltatási díjat. Nem vitatható,
hogy a szeméttárolók kihasználtságát, vagyis a bennük lévő
szemét mennyiségét, így a szolgáltató által elszállítandó és
ártalmatlanítandó szemét mennyiségét is számottevően
befolyásolhatja a lakóingatlanban lévő lakások, valamint az
egyes lakásokban lévő lakók száma is. Nem bizonyítható
azonban, hogy a szolgáltatás igénybevételének mértéke
szempontjából ez a két tényező a meghatározó, vagyis nem
vonható le egyértelmű következtetés arra nézve, hogy a
szemétkibocsátás és a szolgáltatás igénybevétele tényszerűen
is csupán e két kritériumhoz kapcsolható. Azzal, hogy az Ör. a
szeméttároló edények ürítésének díját kizárólag a lakásban élő
személyek számához köti, a közszolgáltatást igénybevevőt
megfosztja attól a lehetőségtől, hogy a tényleges
szemétkibocsátás mértékéhez igazodva fizessék az elvégzett
szolgáltatás díját, ez pedig sérti a Ptk. 201. §-ába foglalt –
a szolgáltatás és az ellenszolgáltatás egyenértékűségének
elvét –, ezáltal közvetetten az Alkotmány 44/A. § (2)
bekezdését.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a tényleges
arányosságot az olyan tartalmú rendelkezés valósítja meg,
amely a díjat az elszállított szemét mennyisége alapján
állapítja meg. A lakossági szemétszállítási és
ártalmatlanítási szolgáltatásért meghatározott díj összege
(lakásonkénti alapdíj + lakók száma szerinti gyűjtési díj) nem
juttatja kifejezésre az arányosság elvét.
Minthogy az Ör. kifogásolt rendelkezései a lakossági
szemétszállítási és ártalmatlanítási szolgáltatásért nem a
tényleges szemétkibocsátáshoz, az elszállított szemét
mennyiségéhez és ártalmatlanításához igazodóan állapították
meg a díjfizetés alapjául szolgáló mutatókat, ezzel
megsértették a polgári jog egyik alapvető elvét, nevezetesen a
szolgáltatás – ellenszolgáltatás egyenértékűségének
követelményét.
3. A közületi díjmegállapítás (szemétszállításra használt
edénytérfogat + gyűjtési gyakoriság) már alkalmas a szemét
ténylegesen elszállított és ártalmatlanításra kerülő
munkamennyiség mint szolgáltatás, és az ehhez kapcsolódó díj,
mint ellenszolgáltatás arányosságának megállapítására. A
közületi szemétszállítási és ártalmatlanítási szolgáltatás
díjfizetési kötelezettségének meghatározása, vagyis a
szerződött űrtartalmú szeméttároló edénynek a gyűjtési
gyakoriságon alapuló szolgáltatási díja okkal vélelmezhetően a
szolgáltatás és az ellenszolgáltatás tényleges
egyenértékűségének érvényesüléséhez vezet. A közületi
szemétszállítási és ártalmatlanítási szolgáltatási díj Ör.-
beli megállapítása – szemben a lakossági szabályozással –
megfelel a Ptk. 201. §-ában megfogalmazott elvnek. Mivel a
tárolóedények űrtartalma és a szemétszállítás gyakorisága a
kibocsátott szemét tényleges mennyiségét tükröző
normaszámítási mód, az erre alapított szolgáltatási díj
megállapítás tehát a szolgáltatás és az ellenszolgáltatás
arányosságát tükrözi.
4. Az Alkotmánybíróság vizsgálta az indítványozónak azt a
felvetését is, mely szerint az Ör. sérti az Alkotmány 70/A. §-
át azzal, hogy a lakossági és a közületi szemétszállítási és
ártalmatlanítási szolgáltatások díjmegállapítási módját
eltérően szabályozta, megsértve a hátrányos megkülönböztetés
alkotmányos tilalmát. Az Alkotmánybíróság a 26/1997. (IV. 25.)
AB határozatában alkotmányos követelménynek nyilvánította,
hogy valamely közszolgáltatás díja megállapításánál a
jogalkotó az érintett csoportokhoz tartozók körülményeit
megfelelő figyelemmel, körültekintéssel és méltányossággal
értékelje. A díjmegállapítás tehát nem lehet önkényes, az
objektív ismérveknek megfelelően meghatározott igénybevevői
körre (körökre) pedig azonos tartalmú, illetve joghatású
rendelkezéseket kell meghatározni. (ABH 1997. 482, 486.)
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Ör. a külön-külön
azonos ismérvekkel bíró csoportok (lakosság, közületi
szervezetek) tekintetében alkalmazott díjmegállapítási
különbségtételt. Ennek következtében az Alkotmány 70/A. §-ába
ütköző – a hátrányos megkülönböztetés tilalmába ütköző
alkotmányellenesség – az Ör. kifogásolt szabályai tekintetében
nem állapítható meg.
A kifejtettek alapján az Alkotmánybíróság az Ör. 27. § (2) és
(3) bekezdéseit alkotmányellenesség miatt megsemmisítette, a
27. § (4) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt pedig elutasította.
A megsemmisített Ör.-beli rendelkezések 2001. március 31-én
vesztik hatályukat. E határnap megállapításával az
Alkotmánybíróság lehetőséget kíván biztosítani az
önkormányzatnak arra, hogy az Ör. vonatkozó szabályainak
újraalkotásáig a közszolgáltatás díjának fizetése folyamatosan
biztosított legyen, ezáltal pedig a szolgáltató bevételkiesése
elkerülhető legyen. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a
megsemmisítés hatálybalépéséig az Ör. új szabályai
megalkothatók.
A határozatnak a Magyar Közlönyben történő közzétételéről
szóló rendelkezés az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
XXXII. törvény 41. §-án alapul.
Dr. Bihari Mihály Dr. Strausz János
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró
. |