Hungarian
Ügyszám:
.
937/B/2006
Előadó alkotmánybíró: Bihari Mihály Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 937/B/2006. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2007/2580
.
A döntés kelte: Budapest, 07/04/2007
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
                                   
                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság  az egyes személyazonosításra  alkalmatlan
    ágazati (egészségügyi, szakmai) adatok körének meghatározására,
    gyűjtésére,  feldolgozására  vonatkozó  részletes  szabályokról
    szóló 76/2004. (VIII. 19.) ESzCsM rendelet 4. § b) pontjának „a
    B)  (…) pontja szerinti adatokat az ott meghatározott időtartam
    szerint  megküldi az Egészségügyi Stratégiai Kutató  Intézetnek
    (a    továbbiakban:   ESKI)”   szövegrésze,   továbbá   5.    §
    (1) bekezdésének a „B)” pontra utaló szövegrésze, valamint 5. §
    (2)   bekezdése   alkotmányellenességének  megállapítására   és
    megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
                                 Indokolás

                                    I.

      Az   indítványozó  az  egyes  személyazonosításra   alkalmatlan
      ágazati (egészségügyi, szakmai) adatok körének meghatározására,
      gyűjtésére,  feldolgozására  vonatkozó  részletes  szabályokról
      szóló 76/2004. (VIII. 19.) ESzCsM rendelet (a továbbiakban: R.)
      4.  §  b) pontjának „a B) (…) pontja szerinti adatokat  az  ott
      meghatározott   időtartam  szerint  megküldi  az   Egészségügyi
      Stratégiai   Kutató   Intézetnek   (a   továbbiakban:    ESKI)”
      szövegrésze, továbbá 5. § (1) bekezdésének a „B)” pontra  utaló
      szövegrésze,      valamint     5.     §      (2)      bekezdése
      alkotmányellenességének   megállapítását   és   megsemmisítését
      kezdeményezte. Az indítványozó azt állította, hogy a kifogásolt
      rendelkezések  sértik  az  Alkotmány  59.  §  (1)  bekezdésében
      foglalt személyes adatok védelméhez való jogot.

      Az indítványozó kérelmének indokolásában arra hivatkozott, hogy
      az R. kifogásolt rendelkezései
      —  az  R.  2.  számú melléklet B) pontjára történő utalással  —
      személyazonosításra   alkalmatlan   adatok   továbbítását    és
      kezelését    teszik   lehetővé.   Az   indítványozó    szerint:
      „[a]mennyiben az adatok személyazonosításra alkalmatlanok,  úgy
      a  (…) rendelet jogszerű”. Amennyiben „azonban kiderülne,  hogy
      az  adatok  személyazonosításra alkalmasak, úgy (…) a  76/2004.
      számú  EüM.  rendeletben adott utasítás az  adatok  gyűjtésére,
      feldolgozására, tárolására és továbbítására jogellenes”.

      Az     indítványozó    annak    megállapítását     kérte     az
      Alkotmánybíróságtól, hogy az R. kifogásolt rendelkezései és  2.
      számú  mellékletének  B)  pontja  személyazonosításra  alkalmas
      adatok  továbbítását rendelik el. A személyes adatok kezelésére
      adott  miniszteri  rendeleti felhatalmazás pedig  ellentétes  a
      személyes    adatok   védelméről   és   a   közérdekű    adatok
      nyilvánosságáról   szóló   1992.   évi   LXIII.   törvény    (a
      továbbiakban:  Avtv.)  3. § (2) bekezdésével,  mely  szerint  a
      különleges  adatok  kezelését  törvényben  kell  elrendelni.  A
      személyes  adatok védelméhez való joggal kapcsolatos  rendeleti
      szabályozás  továbbá ellentétes a személyes  adatok  védelméhez
      való    alapjoggal,   illetve   az   Alkotmány   alapjogvédelmi
      szabályával.

      Az  indítványozó  azt  is  kérte az  Alkotmánybíróságtól,  hogy
      amennyiben  a  kifogásolt  rendelkezések  alkotmányellenességét
      megállapítja, akkor az e rendelkezések alapján már  továbbított
      „adatok megsemmisítését is írja elő, amelynek a megtörténtét az
      Országgyűlési Adatvédelmi Biztos ellenőrizze”.

                                    II.

      1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
      „8.  §  (2)  A  Magyar  Köztársaságban az alapvető  jogokra  és
      kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja  meg,
      alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
      „59.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaságban  mindenkit  megillet  a
      jóhírnévhez,  a  magánlakás  sérthetetlenségéhez,  valamint   a
      magántitok és a személyes adatok védelméhez való jog.”

      2. Az Avtv. érintett rendelkezései:
      „3. § (1) Személyes adat akkor kezelhető, ha
      a) ahhoz az érintett hozzájárul, vagy
      b)  azt törvény vagy — törvény felhatalmazása alapján, az abban
      meghatározott körben — helyi önkormányzat rendelete elrendeli.
      (2) Különleges adat akkor kezelhető, ha
      a) az adatkezeléshez az érintett írásban hozzájárul, vagy
      b)  a  2.  §  2.  a)  pontjában  foglalt  adatok  esetében,  az
      nemzetközi  egyezményen  alapul, vagy Alkotmányban  biztosított
      alapvető  jog  érvényesítése,  továbbá  a  nemzetbiztonság,   a
      bűnmegelőzés vagy a bűnüldözés érdekében törvény elrendeli;
      c) egyéb esetekben azt törvény elrendeli.”

      3. Az R. érintett rendelkezései:
      „4. § Az OEP az általa finanszírozási célból gyűjtött és kezelt
      adatokhoz való hozzáférés és ellenőrizhetőségük érdekében,
      (…)
      b)  az  e  rendelet 2. számú mellékletének A)  pontja  szerinti
      adatokat honlapján aktualizált módon közzéteszi, a B),  továbbá
      a  C)  pontja szerinti adatokat az ott meghatározott  időtartam
      szerint  megküldi az Egészségügyi Stratégiai Kutató  Intézetnek
      (a   továbbiakban:   ESKI),   az   EüM-nek   és   az   Országos
      Szakfelügyeleti Módszertani Központnak (a továbbiakban: OSZMK),
      (…)”
      „5. § (1) Az ESKI az e rendelet 2. számú mellékletének B) és C)
      pontja  szerinti  adatokat havi gyakorisággal  feldolgozza,  és
      megküldi az OEP-nek és az EüM-nek, valamint — esetenként, igény
      szerinti — feldolgozást és elemzést készít az EüM részére.
      (2)  Az  e  rendelet 2. számú mellékletének B) pontja  szerinti
      adatokat  az  ESKI  havi  gyakorisággal  továbbadja  az  Állami
      Népegészségügyi    és    Tisztiorvosi    Szolgálat     Országos
      Tisztifőorvosi    Hivatalának,   az   egészségügyi    ellátások
      igénybevételének  epidemiológiai és  szakfelügyeleti  szempontú
      elemzéséhez.”

       „2. számú melléklet a 76/2004. (VIII. 19.) ESzCsM rendelethez
               Az OEP adatközlése a finanszírozási adatokról
      (…)
       B)  Tételes  jelentési kötelezettség az EüM,  az  ESKI  és  az
      OSZMK   részére:   az   OEP  az  adatokat   személyazonosításra
      alkalmatlan módon kapcsolati kóddal ellátva szolgáltatja, amely
      biztosítja  az  ellátott betegek megkülönböztetését,  az  egyes
      ellátási  események  összefűzését. Az OEP  a  gyógyszerforgalmi
      (vény)  adatokat  személy,  gyógyszertár,  orvos  azonosítására
      alkalmatlan  módon  kapcsolati kóddal ellátva,  a  gyógyszertár
      irányítószámával  kiegészített formában  szolgáltatja.  Az  OEP
      valamennyi   jelentésre   vonatkozóan   átadja   a    jelentési
      rekordszerkezet  pontos technikai leírását, az  egyes  mezőkben
      szereplő  kódok  (ide  nem értve e melléklet  A)  3.  pontjában
      felsorolt   törzseket)  pontos  értelmezését,   valamint   ezek
      módosulását.  Az adatokat az OEP adattárába kerülő  rekordokkal
      megegyező részletezettséggel kell átadni.
      1.  A  fekvő- és járóbeteg- (gondozói) szakellátás teljesítmény
      elszámolás  jelentési,  besorolási  és  finanszírozási  eljárás
      utáni rekordképeinek megfelelően részletezett adatot havonta az
      ESKI és az OSZMK részére.
      2.  CT,  MR  teljesítmény elszámolás jelentési,  besorolási  és
      finanszírozási   eljárás   utáni   rekordképeinek   megfelelően
      részletezett adatot havonta az ESKI és az OSZMK részére.
      3.  Műveseállomások által végzett dialíziskezelések  jelentési,
      besorolási   és  finanszírozási  eljárás  utáni  rekordképeinek
      megfelelően  részletezett adatot havonta az ESKI  és  az  OSZMK
      részére.
      4.  Esetfinanszírozott körbe tartozó beavatkozások és  eszközök
      tételes  jelentési, besorolási és finanszírozási eljárás  utáni
      adatot havonta az ESKI és az OSZMK részére.
      5.    A   gyógyszerforgalmazás   gyógyszertári   elszámolásából
      származó,  a  jelentési,  besorolási és finanszírozási  eljárás
      hibajavítások  utáni,  rekordképnek  megfelelően   részletezett
      adatot havonta az ESKI, OSZMK és az EüM részére.
      6.  A  fekvőbeteg-szakellátás,  valamint  az  esetfinanszírozás
      körébe tartozó beavatkozások és eszközök archív adatait az 1-5.
      pontban    meghatározottaknak   megfelelően   egy    alkalommal
      visszamenőlegesen 1994. január 1-jétől adja át az OEP, az  ESKI
      és  az  OSZMK  részére.  Ebben az állományban  az  összefűzésre
      alkalmas  kapcsolati  kódot  a  mindenkori  személyazonosításra
      használt  kódszámból  kell  képezni.  A  járóbeteg-szakellátás,
      valamint  e  melléklet  B) pont 2. és 3. alpontjában  felsorolt
      ellátások   archív   adatait  a  tételes   jelentési   rendszer
      bevezetésének  időpontjától kezdve kell átadni az  ESKI  és  az
      OSZMK részére.”

                                   III.

      Az indítvány nem megalapozott.

      Az  indítványozó azt állította, hogy az R. 4. § b) pontjának „a
      B)  (…) pontja szerinti adatokat az ott meghatározott időtartam
      szerint  megküldi az Egészségügyi Stratégiai Kutató  Intézetnek
      (a    továbbiakban:   ESKI)”   szövegrésze,   továbbá   5.    §
      (1) bekezdésének a „B)” pontra utaló szövegrésze, valamint 5. §
      (2)  bekezdése  sérti  az Alkotmány 59. §  (1)  bekezdését.  Az
      indítványozó szerint a megjelölt rendelkezések azért  sértik  a
      személyes adatok védelméhez való jogot, mert — az R.  2.  számú
      mellékletének B) pontjára történő utalással — különleges adatok
      továbbítására     adnak    miniszteri     rendeleti     szinten
      felhatalmazást.

      Az Alkotmánybíróság mindazonáltal megállapította, hogy az R. 2.
      számú  mellékletének  B)  pontja szerinti  adatközlő  (Országos
      Egészségbiztosítási     Pénztár)     az      adatokat      csak
      „személyazonosításra  alkalmatlan  módon”  szolgáltathatja.   A
      személyazonosításra alkalmatlan, vagyis a személyes jellegüktől
      megfosztott adatok nem minősülnek személyes adatoknak.

      A     személyes    adatok    védelméhez    való    alapjog    a
      személyazonosításra  alkalmatlan  adatok  kezelésével   szemben
      semmilyen   követelményt  nem  állít.   A   személyazonosításra
      alkalmatlan adatok kezelése a személyes adatok védelméhez  való
      alapjoggal   alkotmányjogilag  értékelhető  összefüggésbe   nem
      hozható.  Ezért  az  R. 4. § b) pontja,  5.  §  (1)  bekezdése,
      valamint   5.   §  (2)  bekezdése  alapján  az  R.   2.   számú
      mellékletének    B)    pontja   szerinti    személyazonosításra
      alkalmatlan  adatok  továbbításával  kapcsolatban  a  személyes
      adatok  védelméhez  való alapjog sérelme nem  állapítható  meg.
      Erre tekintettel az Alkotmánybíróság az R. 4. § b) pontjának „a
      B)  (…) pontja szerinti adatokat az ott meghatározott időtartam
      szerint  megküldi az Egészségügyi Stratégiai Kutató  Intézetnek
      (a    továbbiakban:   ESKI)”   szövegrésze,   továbbá   5.    §
      (1) bekezdésének a „B)” pontra utaló szövegrésze, valamint 5. §
      (2)   bekezdése   alkotmányellenességének  megállapítására   és
      megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.

      Figyelemmel  arra,  hogy  az  Alkotmánybíróság  az   R.   egyes
      rendelkezései   alkotmányellenességének   megállapítására    és
      megsemmisítésére   irányuló   indítványt   elutasította,    nem
      foglalkozott  az R. vizsgált rendelkezései alapján  továbbított
      adatok megsemmisítésére vonatkozó kérelemmel.
                               Dr. Bihari Mihály
                             előadó alkotmánybíró
                                       
              Dr. Lenkovics Barnabás             Dr. Lévay Miklós
              alkotmánybíró                         alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        937/B/2006
        Date of the decision:
        .
        07/04/2007
        .
        .