A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
megállapítása és megsemmisítése iránti indítvány
tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az anyakönyvekről,
a házasságkötési eljárásról és a névviselésről szóló
1982. évi 17. törvényerejű rendelet 15. § (3) bekezdése
alkotmányellenes, ezért azt 1992. évi szeptember hó 30-i
hatállyal megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság elrendeli határozatának a Magyar
Közlönyben való közzétételét.
Indokolás
I.
Az indítványozó álláspontja szerint az 1982. évi 17.
törvényerejű rendelet 15. § (3) bekezdése
alkotmányellenes, ezért kérte annak megsemmisítését. Az
indítványban kifogásolt rendelkezés szerint a fegyveres
erők, a fegyveres testületek, a tűzoltóság hivatásos,
valamint a fegyveres erők továbbszolgáló állományába
tartozó házasuló, a házasságkötést megelőző eljárásban az
anyakönyvvezető előtt igazolni köteles azt, hogy az
illetékes parancsnok a házasságkötéshez engedélyt adott,
és hogy az abban megszabott határidő még nem telt el.
Az indítványozó álláspontja szerint a házassághoz való
jog olyan állampolgári jog, mely az Alkotmány erre
vonatkozó kifejezett rendelkezése hiányában is alapjognak
minősül. Utalt továbbá arra, hogy ez a jog a Politikai
és Polgári Jogok Egyezségokmánya és más nemzetközi
egyezmények oltalma alatt is áll, ezért e jog
gyakorlásának törvényi korlátozása alkotmányellenes.
II.
1. Az 1987. évi XI. törvény 5. §-ának e ) pontja a
házasságot törvényhozási tárgyként sorolja fel. Az
Alkotmány 15. §-a szerint a Magyar Köztársaság védi a
házasság és a család intézményét. A házasság
intézményének alkotmányos védelme az Alkotmánybíróság
álláspontja szerint azt is jelenti, hogy az Alkotmány
egyben garantálja a házasságkötés szabadságát. Az
Alkotmánybíróság az emberi méltósághoz való jog
alkotmányos értelmezése során már több határozatában
rámutatott arra, hogy az emberi méltósághoz való jog,
mint az " általános személyiségi jog " egyik
megfogalmazása, magábafoglalja az önrendelkezés
szabadságához való jogot is [8/1990. ( IV. 23. ) AB és
57/1991. ( XI. 8. ) AB határozatok]. Márpedig az
önrendelkezési jog része a házasságkötés szabadságához
való jog, így ez a jog az Alkotmány 54. § (1) bekezdése
alapján ugyancsak alkotmányos védelemben részesül.
2. Az Alkotmány 7. §-a szerint a nemzetközi jog
általánosan elismert szabályait a Magyar Köztársaság
jogrendszere elfogadja.
A Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi
Egyezségokmányának 23. cikke 2. pontja emberi jogként
határozza meg a házasságkötés jogát. Eszerint a
házasságkötésre alkalmas korban lévő férfiak és nők
házasságkötési és családalapítási jogát el kell ismerni.
Hasonló rendelkezést tartalmaz a Magyar Köztársaság által
már aláírt, de eddig még meg nem erősített Európai Emberi
Jogi Egyzemény 12. cikke, amely kimondja, hogy a
házasságkötési korhatárt elért férfiaknak és nőknek joguk
van a házasságkötésre és a családalapításra, az e jog
gyakorlását szabályozó hazai törvények szerint.
3. Mindezekből a rendelkezésekből következik, hogy a
házasságkötés szabadságához való jog - az önrendelkezési
jog részeként - olyan alapjog, amely alkotmányos oltalom
alatt áll.
Az Alkotmány 8. § (2) bekezdése szerint a Magyar
Köztársaságban az alapvető jogokra és kötelességekre
vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg, de alapvető
jog lényeges tartalmát törvény sem korlátozhatja.
Az indítvánnyal támadott tvr. 15. § (3) bekezdése
alapvető jogot korlátoz akkor, amikor a szabályozott
alanyi körben a házasságkötést előzetes engedély,
hozzájárulás megadásához, illetőleg ennek igazolásához
köti.
Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint az
alapvető jog korlátozása csak akkor marad meg alkotmányos
határok között, ha a korlátozás nem az alapjog
érinthetetlen lényegére vonatkozik, ha az
elkerülhetetlen, azaz kényszerítő okkal történik,
továbbá, ha a korlátozás súlya a korlátozással elérni
kívánt célhoz képest nem aránytalan [2/1990. ( II. 18. )
AB, 20/1990. ( X. 4. ) AB, 7/1991. ( II. 28. ) AB
határozat stb.].
A házasságkötési eljárásban a házasságkötési engedély
mint eljárási feltétel előírása, illetőleg az engedély
hiányának házasságkötési akadályként való szabályozása
azonban az alapjog aránytalan korlátozását jelenti,
ugyanakkor nem elkerülhetetlen.
Rámutat azonban az Alkotmánybíróság arra, hogy bizonyos
házasságkötési feltételeknek, illetőleg korlátoknak
alkalmaztatási, foglalkoztatási követelményként való
előírása alkotmányosan megtörténhet. Ebben az esetben
csak valamely foglalkozás vagy hivatás gyakorlásának
vethető alá az alkotmányos jog korlátozása és a
házasságkötés szabadságához való alkotmányos jog csak
ebben az összefüggésben érinthető.
A tvr. kifogásolt rendelkezése alá tartozó alanyi körben
a formális parancsnoki házasságkötési engedély tartalmát
az 1971. évi 10. tvr. 18. § (2) bekezdése töltötte ki.
Eszerint az érintettek csak feddhetetlen személlyel
köthettek házasságot. Ezt a korlátozást azonban az 1990.
évi XXII. törvény 40. §-a a dereguláció keretében
hatályon kívül helyezte annak kimondásával, hogy ahol
jogszabály jogosultság feltételeként feddhetetlen
előéletet kíván meg, a törvény hatálybalépésével
egyidejűleg ez a feltétel hatályát veszti. Függetlenül
azonban attól, hogy a jogalkotó a feddhetetlenség helyett
nem határozott meg újabb tartalmi feltételt, a
parancsnoki engedély házasságkötési eljárási
feltételkénti előírása olyan korlátozás, amely az alapjog
lényegi tartalmát érinti, ezért az alkotmányellenes. A
deregulált feddhetetlenségi kritérium vagy egyéb
korlátozás ugyanis legfeljebb az adott foglalkozás,
szakma, hivatás elvállalásának vagy gyakorlásának
feltételeként szabhat meg a házasságkötéssel kapcsolatos
követelményeket, amelyek a foglalkozás gyakorlásának a
feltételei. A támadott szabályozás azonban - mint a
házasságkötés eljárásjogi előfeltétele - ellentétes az
Alkotmány alapjog lényeges tartalmának
korlátozhatatlanságát kimondó 8. § (2) bekezdésével,
ezért az Alkotmánybíróság azt megsemmisítette.
4. A házasságkötéssel kapcsolatos jog, a házasságkötés
szabadsága, a házastárs személyének szabad megválasztása
tehát bizonyos hivatásoknál csak a hivatásokhoz
kapcsolódó összeférhetetlenségi okként korlátozható.
Ilyen korlátozást indokolhatnak például a katonai ( egyéb
fegyveres testületi ) életformával járó speciális
helyzetek és körülmények. Köztudott, a nemzetközi
jogösszehasonlításból és tradícionálisan is ismert, hogy
a hivatásos szolgálati viszonyban állók házasságkötésének
külön feltételekhez kötését az állami- és szolgálati
titok megóvásához fűződő rendkívüli érdek, a velük
szemben támasztott fokozott erkölcsi követelmények stb.
indokolhatják. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint
ezért a korlátozás - jogszabályban tételesen szabályozott
feltételekkel és garanciákkal - az adott hivatás
gyakorlásának feltételeként alkotmányosan fenntartható.
Az ilyen korlátozásnak is meg kell felelnie azonban az
Alkotmány 8. § (2) bekezdésében írt feltételeknek; az
Alkotmánybíróság csak az elkerülhetetlen, kényszerítő
okkal fennálló és arányos korlátozást tekinti
alkotmányosan megengedhetőnek.
5. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény
( a továbbiakban: Ab tv. ) 43. (4) bekezdése lehetővé
teszi, hogy az Alkotmánybíróság az alkotmányellenesnek
ítélt jogszabályt egy jövőbeni időponttól helyezze
hatályon kívül. E rendelkezést a jogbiztonság
alkotmányos követelménye indokolja. Ezzel ugyanis
elkerülhető, hogy az adott szabályozási területen
joghézag keletkezzék.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az alkotmányos
alapjog lényeges tartalmát korlátozó sérelmezett
rendelkezés azonnali megsemmisítése az adott szabályozási
területen olyan jogbizonytalanságot idézne elő, amelynek
- a házasságkötés családi állapotot megváltoztató hatása
folytán - a jövőre nézve is a korlátozással elérni kívánt
céllal ellentétes irányú kihatásai lehetnek. A
jogbiztonság követelménye ezért az alkotmányellenes
szabályozás átmeneti fenntartását igényli. A jogalkotó
felelőssége, hogy a rendelkezésre álló időn belül az
egyes szakmákkal, foglalkozásokkal, hivatásokkal
összefüggésben a speciális feltételeket, követelményeket
szabályozza és ne házasságkötési eljárási akadályokat
állapítson meg. Ezért az Alkotmánybíróság a támadott és
alkotmányellenesnek ítélt rendelkezést az Ab tv. 43. §
(4) bekezdése alapján a jövőre nézve, 1992. szeptember
30-i hatállyal semmisítette meg.
Az Alkotmánybíróság a határozatnak a Magyar Közlönyben
való közzétételét az Ab tv. 41. §-a alapján rendelte el.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter Dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás
előadó alkotmánybíró
. |