Hungarian
Ügyszám:
.
750/B/1990
Előadó alkotmánybíró: Herczegh Géza Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A határozat száma: 750/B/1990. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1991/728
.
A határozat kelte: Budapest, 02/27/1991
.
.
A határozat szövege:
.
A határozat szövege:
                 A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az Alkotmánybíróság  Dr.  Gábossy  Zsuzsanna  ( Debrecen,
    Villám    u.     23. )     indítványozónak     jogszabály
    alkotmányellenességének   utólagos    vizsgálata   iránti
    indítványa tárgyában meghozta a következő

                          határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság   a  művi   beavatkozással   történő
    megtermékenyítésről  szóló   12/1981  ( IX.   29. )   EüM
    rendelet   alkotmányellenességének   megállapítására   és
    megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
                              Indokolás

                                 1.

      Az indítványozó  szerint a  mesterséges megtermékenyítést
      szabályozó egészségügyminiszteri  rendelet lehetővé teszi
      ugyan a mesterséges megtermékenyítést, de azt házassághoz
      és korhatárhoz köti. Az indítványozó szerint az Alkotmány
      tiltja,  hogy   az  állampolgárokat  bármi  címszó  alatt
      hátrányosan megkülönböztessék, akár nemük, koruk, családi
      állapotuk szerint ( 70/A. § (1) és (2) bekezdés ).

                                 2.

      A Népjóléti  Minisztérium válasza  szerint a negyven éves
      korhatár azért  került a  jogszabályba, mert  jelenleg  a
      negyven év feletti szülés fokozott veszélyekkel jár, mind
      az anya,  mind pedig  a magzat  számára. Negyven éves kor
      felett   sem    a   művi,   sem   pedig   a   természetes
      megtermékenyítés nem  kivánatos. A házasságban élés azért
      feltétel a  művi beavatkozás elvégzéséhez, mert a család,
      az anya  és  az  apa  együttesen  képesek  biztosítani  a
      gyermek megfelelő fejlődését.

                                 3.

      Az  Alkotmánybíróság   határozatának  meghozatalában   az
      alábbiakat vette figyelembe.

      A  mesterséges   megtermékenyítéshez  nem  fűződik  olyan
      emberi vagy  állampolgári alapjog,  amely bárkit,  minden
      megkülönböztetés nélkül megilletne. A megtermékenyítésnek
      ez a  formája intézményes  gyógymód, amelynek célja, hogy
      utódhoz segítse  azokat az embereket, akiknek házasságból
      természetes úton  egészséges  gyermek  nagy  valószínűség
      szerint nem  származhat. A  mesterséges megtermékenyítés,
      mint egészségügyi  szolgáltatás,  feltételekhez  köthető,
      feltéve,  hogy   ezek   a   feltételek   az   alkotmányos
      alapelvekkel összhangban állanak.

      Az Alkotmány 15. §-a értelmében a Magyar Köztársaság védi
      a  házasság   és  a   család   intézményét.   A   gyermek
      születésének   elősegítése    mesterséges,   vagy    művi
      beavatkozás útján  olyan esetekben,  amikor a házaspárnak
      természetes úton  nem lehet  gyermeke, erősíti a házasság
      intézményét, és  lehetővé teszi  a tulajdonképpeni család
      ( gyermekkel bíró  házaspárok )  létrejöttét.  Kivánatos,
      hogy a  gyermekek lehetőleg teljes családban szülessenek,
      mivel a  gyermek fejlődése szempontjából nemcsak az anyai
      gondoskodásnak, hanem  az  apa  személyének  és  az  apai
      nevelésnek is rendkívüli fontossága van.

      Az   indítvánnyal    megtámadott   rendeletben    foglalt
      korlátozás a  művi  bavatkozás  eredményeként  születendő
      gyermek jogait  védi,  köztük  az  Alkotmány  67.  §-ában
      foglaltakat,  miszerint  minden  gyermeknek  joga  van  a
      családja, az  állam  és  a  társadalom  részéről  arra  a
      védelemre és  gondoskodásra,  amely  a  megfelelő  testi,
      szellemi és erkölcsi fejlődéshez szükséges.

      A korhatár magállapítását az indokolja az indokolja, hogy
      az orvostudomány  tapasztalatai szerint  az idősebb  koró
      anyaáktól születő  gyermekek viszonylag  nagyobb  hányada
      hordoz valamilyen  testi vagy lelki fogyatékosságot, akik
      tehát  hátrányos  feltételek  mellett,  azaz  egyenlőtlen
      esélyekkel   indulnak    az   életbe.    A    mesterséges
      megtermékenyítés   feltételeinek    megállapítása   olyan
      intézkedésnek  fogható   fel,  amellyel  a  jogalkotó  az
      Alkotmány   70/A.    §-ának    (3)     bekezdésével    az
      esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célozza.

      Az Alkotmánybíróság mindezek alapján megállapította, hogy
      a 12/1981.  ( XI. 29. )  EüM  rendeletben  a  mesterséges
      megtermékenyítést - vagyis egy egészségügyi szolgáltatást
      - illetően  előírt feltételek  nem alkotmányellenesek, és
      ezért a fenti rendelet megsemmisítésére irányuló kérelmet
      elutasította.

      Az Alkotmánybíróság  határozatát  az  Alkotmánybíróságról
      szóló 1989. évi XXXII. tv. 1. §-ának b ) pontja, 20. §-a,
      22.   §-ának  (1)   és  (2) bekezdése, 25. §-a és 31. §-a
      alapján   eljárva   hozta   meg,   amelyet   megküld   az
      indítványozónak és a népjóléti miniszternek.
                Dr. Ádám Antal           Dr. Szabó András
                alkotmánybíró             alkotmánybíró

                            Dr. Herczegh Géza
                          előadó alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        750/B/1990
        Date of the decision:
        .
        02/27/1991
        .
        .