Ügyszám:611/B/2003
Keltezés:Budapest, 11/17/2008 12:00:00 AM
Előadó bíró: Holló András Dr.
Közlöny információ:
AB közlöny:XVII. évf. 11. szám
 
 
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    vizsgálatára irányuló indítvány alapján meghozta az alábbi

                             határozatot:

    1.  Az  Alkotmánybíróság Budapest Főváros  XIV.  kerület  Zugló
    Önkormányzata   Képviselő-testületének   a   Képviselő-testület
    Szervezeti és Működési szabályzatáról szóló 1/2007.  (II.  23.)
    rendelet   1.   §-a   alkotmányellenességének   megállapítására
    irányuló indítványt elutasítja.

    2.  Az  Alkotmánybíróság Budapest Főváros  XIV.  kerület  Zugló
    Képviselő-testületének  Szervezeti és  Működési  Szabályzatáról
    szóló     38/1998.     (XI.    24.)     rendelet     1.     §-a
    alkotmányellenességének   megállapítására   irányuló   eljárást
    megszünteti.
 
                               Indokolás

                                  I.

    Az  indítványozó  az  Alkotmánybírósághoz fordult  és  Budapest
    Főváros XIV. kerület Zugló Képviselő-testületének Szervezeti és
    Működési  Szabályzatáról  szóló 38/1998.  (XI.  24.)  rendelete
    (továbbiakban    Ör.1.)    alkotmányossági    vizsgálatát    és
    megsemmisítését  kezdeményezte,  mert  álláspontja  szerint  az
    önkormányzat  elnevezése ellentétben  áll  a  Budapest  főváros
    közigazgatási területéről és kerületi beosztásáról szóló  1994.
    évi  XLIII.  törvény (a továbbiakban: Kerületi tv.)  2.  §  (1)
    bekezdésével.  Az  indítványozó  kifejtette,  hogy  a   kerület
    egészét   lefedő   „Zugló”  megnevezés   használata   sérti   a
    Rákosfalván   lakók   érdekeit,  ugyanis  a   XIV.   kerületnek
    hagyományosan csak egyik része Zugló. Az önkormányzati rendelet
    ezért – véli az indítványozó – magasabb jogszabályba ütközik, s
    így sérülnek az Alkotmány 44/A. §-ában foglalt rendelkezések.

                                  II.

    Az Alkotmány érintett rendelkezése szerint:
        „44/A.  §  (2)  A  helyi képviselőtestület a feladatkörében
    rendeletet  alkothat,  amely nem lehet  ellentétes  a  magasabb
    szintű jogszabállyal.”

    A Kerületi tv. irányadó szabályai értelmében:
        „2.  §  (1)  Budapest  főváros  közigazgatási  területe   a
    következő kerületekre tagozódik: I. kerület, II. kerület,  III.
    kerület,  IV.  kerület, V. kerület, VI. kerület, VII.  kerület,
    VIII.  kerület,  IX.  kerület, X. kerület,  XI.  kerület,  XII.
    kerület,  XIII.  kerület,  XIV.  kerület,  XV.  kerület,   XVI.
    kerület,  XVII.  kerület,  XVIII. kerület,  XIX.  kerület,  XX.
    kerület, XXI. kerület, XXII. kerület, XXIII. kerület.
        (2) A fővárosi kerületi képviselő-testület a szervezeti  és
    működési szabályzatában határozza meg a kerület elnevezését.”

    Az Ör. 1. indítvány benyújtásakor hatályos szövege:
        „1.    §   Az   önkormányzat   elnevezése:   Budapest-Zugló
    Önkormányzata.”

    Budapest  Főváros  XIV. kerület Zugló Önkormányzata  Képviselő-
    testületének  a  Képviselő-testület  Szervezeti   és   Működési
    szabályzatáról  szóló 1/2007. (II. 23.) rendelete  (a  hatályos
    szabályozás) értelmében:
        „1.  §  Az  önkormányzat elnevezése: Budapest főváros  XIV.
    kerület Zugló Önkormányzata”

                                 III.

    1.  Az  indítványozó által vizsgálni kért Ör.1. 1. §-a szerint:
    „Az önkormányzat elnevezése: Budapest-Zugló Önkormányzata.”  Az
    indítvány  benyújtását követően Budapest főváros  XIV.  kerület
    Zugló Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület
    Szervezeti és Működési szabályzatáról szóló 1/2007.  (II.  23.)
    rendelete  (a továbbiakban Ör.2.) 73. § (2) bekezdés a)  pontja
    az   Ör.  1.-et  hatályon  kívül  helyezte  és  új  szabályokat
    alkotott.   Az  Ör.  2.  megváltoztatta  a  kerület   hivatalos
    elnevezését, az 1. §-a értelmében: „Az önkormányzat elnevezése:
    Budapest   főváros   XIV.  kerület  Zugló  Önkormányzata”.   Az
    Alkotmánybíróság – állandó gyakorlata szerint – módosított vagy
    hatályon   kívül   helyezett  jogszabály  alkotmányellenességét
    kivételesen,  az  Alkotmánybíróságról szóló  1989.  évi  XXXII.
    törvény  (a  továbbiakban:  Abtv.)  38.  §-ában  foglalt  bírói
    kezdeményezés és a 48. § szerinti alkotmányjogi panasz esetében
    vizsgálja [10/1992. (II. 25.) AB határozat, ABH 1992, 72, 76.].
    Mivel a benyújtott beadvány nem az Abtv. 38. §, illetve 48. §-a
    szerinti   kérelem,  ezért  az  Alkotmánybíróság  az   Ör.   1.
    vonatkozásában  az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről  és
    annak  közzétételéről szóló, módosított és egységes szerkezetbe
    foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozata (ABH 2003, 2065.)  31.
    § e) pontjára figyelemmel az eljárást megszüntette.

    2.1.   Az   Alkotmánybíróság  ugyanakkor  észlelte,   hogy   az
    indítványozó által felvetett probléma továbbra is  fennáll;  az
    Ör.  2.  nem  utal  –  az indítványban kifogásoltak  alapján  –
    Rákosfalvára.  Az  Alkotmánybíróság gyakorlata  szerint,  ha  a
    felülvizsgálni  kért,  de  időközben hatályon  kívül  helyezett
    rendelkezések  helyébe  hasonló tartalmú  –  az  indítványokban
    megjelölt szempontok szerint vizsgálható – szabályozás  lépett,
    akkor  az  indítványt  hatályos  indítványnak  tekinti  az   új
    szabályozásra is. (Lásd először a 137/B/1991. AB határozat, ABH
    1992,   456,  47.)  Erre  tekintettel  az  Alkotmánybíróság   a
    vizsgálatot az Ör. 2. tekintetében lefolytatta.

    2.2.  Az  Alkotmánybíróság fővárosi kerület  képviselő-testület
    általi   elnevezésével  több  döntésében  is  foglalkozott.   A
    38/2005.   (X.   18.)  AB  határozat  (a  továbbiakban:   Abh.)
    megállapította:  „A  Kerületi  tv.  állapította  meg   Budapest
    főváros   közigazgatási   kerületi  beosztását,   a   kerületek
    hivatalos  megjelölését,  ami egyben  a  kerület  közigazgatási
    helyneve.  A törvény a már kialakult és elfogadott megjelölést,
    a  római  számokkal  való megjelölést, helyneveket  állapította
    meg.  A  törvény megalkotására azért került sor, mert megfelelő
    kezdeményezés és előterjesztés nyomán eggyel nőtt  a  kerületek
    száma,  a  XX.  kerületből  kivált a  korábban  ide  egyesített
    Soroksár  Budapest főváros XXIII. kerületként. Az  Országgyűlés
    döntése  alapján  a Budapest főváros mellett a  római  számozás
    jelenti a fővárosi kerületek hivatalos közigazgatási helynevét.
    A  Kerületi tv. ugyanakkor elfogadta azt a helyzetet, hogy több
    községnek  és városnak Budapesttel 1949-ben történt egyesítése,
    a  fővárosi kerületek római számmal történt megjelölése után is
    egyes  kerületekben  tovább  élt  az  előző  településnév  (pl.
    Soroksár), ezért rendelkezett akként, hogy a kerületi képviselő-
    testület a szervezeti és működési szabályzatában határozza  meg
    a kerület elnevezését. Ez nem kötelező, a helyi igények esetére
    adott felhatalmazás, amely felhatalmazással számos kerület  élt
    is.
    A   kerületnek  a  képviselő-testület  által  való   elnevezése
    önkormányzati   rendeletben  történik,   így   az   a   kerület
    illetékességi    területén   kötelező.   Az   egyes    fővárosi
    kerületekben használt elnevezések vagy lefedik a kerület teljes
    területét,  esetenként  névösszetételben,  vagy  jellemzőek  az
    adott kerületre.
    A  fővárosi kerületek hivatalos közigazgatási helyneve az, amit
    a Kerületi tv. állapít meg római számmal és a határvonal pontos
    megállapításával.  A hivatalos közigazgatási helynév  (Budapest
    főváros XII. kerület) mellett nevezheti el a képviselő-testület
    a kerületet (például Hegyvidéknek).” (ABH 2005, 682, 687.)
    Az  Abh.  ezen  indokok  alapján a  Kerületi  tv.-be  ütközőnek
    tartotta  a  „Budapest  Hegyvidék  XII.  kerület  Önkormányzat”
    megnevezésből  a  „Hegyvidék” szövegrészt. Az Abh.-ban  foglalt
    érvek figyelembe vételével egy másik határozat, a 120/2008. (X.
    3.) AB határozat törvény és egyben alkotmánysértőnek találta  a
    „Ferencvárosi   Önkormányzat   Képviselő-testülete”   hivatalos
    megnevezést, s nyomatékosította, hogy a Kerületi tv. alapján  a
    kerület közigazgatási helynevének tartalmaznia kell a „Budapest
    főváros (római szám) kerület” megnevezést. (MK 2008, 142.  szám
    15825,  15827.) Jelen ügyben megállapítható, hogy az Ör.  2.  e
    követelménynek  megfelel,  az 1. §-a szerint:  Az  önkormányzat
    elnevezése:  Budapest főváros XIV. kerület Zugló Önkormányzata.
    Mindezek  mellett  az Alkotmánybíróság azt  is  megállapította,
    hogy  ez  az  elnevezés – az indítványban felvetett  szempontok
    szerint  –  nem  tekinthető alkotmány-és  törvényellenesnek.  A
    Kerületi  tv. 2. § (2) bekezdése alapján – amely felhatalmazást
    ad  a  kerületeknek, hogy a törvény keretei között az SZMSZ-ben
    meghatározzák  a  kerület elnevezését  –  az  önkormányzatoknak
    döntési  szabadsága  van  a hivatalos  elnevezés  meghatározása
    tekintetében. Ez az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés a) pontjában
    meghatározott   önkormányzati  alapjogból   (az   önkormányzati
    ügyekben  való  önálló szabályozás jogából) is  következik.  Az
    önkormányzati  képviselő-testületnek a törvény  keretei  között
    történő  döntése  a  kerület elnevezéséről,  a  helyi  közösség
    akaratának  a  képviselet útján történő  megjelenítése.  Már  a
    fentebb  idézett  Abh.  is  megállapította,  hogy  a  hivatalos
    közigazgatási helynév mellett a képviselő-testület megnevezheti
    a  kerületet,  amely elnevezések vagy lefedik a kerület  teljes
    területét,  esetenként  névösszetételben,  vagy  jellemzőek  az
    adott   kerületre.  Ilyen  a  jelen  ügyben  vizsgált  Ör.   2.
    önkormányzat elnevezéséről szóló 1. §-a is.
    Erre  tekintettel az Alkotmánybíróság megállapította,  hogy  az
    Ör.   2.   1.   §-a  nem  ütközik  a  Kerületi  tv.-be,   annak
    alkotmányellenességét  ezért  nem  állapította  meg.   Mindezek
    alapján az Alkotmánybíróság az indítványt elutasította.
 
               Dr. Kiss László          Dr. Kovács Péter
               alkotmánybíró               alkotmánybíró

                           Dr. Holló András
                         előadó alkotmánybíró
 
 
dasdfasdf