Ügyszám:1299/B/1992
Keltezés:Budapest, 11/10/1992 12:00:00 AM
Előadó bíró: Lábady Tamás Dr.
Schmidt Péter Dr.
Közlöny információ:60/1992. (XI. 17.) AB határozat
Közzétéve a Magyar Közlöny 1992. évi. 116. számában
AB közlöny:I. évf. 10. szám
 
 
                   A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az  Alkotmánybíróság  jogi  iránymutatás  alkotmányosságának
    utólagos vizsgálatára  irányuló indítvány alapján meghozta a
    következő

                           határozatot :

    Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a jogalkotásról szóló
    1987. évi  XI. törvény garanciális szabályainak mellőzésével
    hozott minisztériumi  és egyéb  központi  állami  szervektől
    származó,   jogi    iránymutatást    tartalmazó    leiratok,
    körlevelek, útmutatók,  iránymutatások,  állásfoglalások  és
    egyéb informális  jogértelmezések kiadása és az ezekkel való
    irányítás gyakorlata alkotmányellenes.

    Az  Alkotmánybíróság  megállapítja,  hogy  a  Művelődési  és
    Közoktatási    Minisztérium     121001-586/92/VII.     számú
    ügyiratához csatolt,  a volt  egyházi  ingatlanok  tulajdoni
    helyzetének rendezéséről  szóló "Az 1991. évi XXXII. törvény
    alapján    kötendő    megállapodások    lényeges    tartalmi
    követelményei"  című   melléklet  kiadása  alkotmányellenes,
    ahhoz joghatás  nem fűződik,  annak semmiféle  jogi kötelező
    ereje nincs.

    Az Alkotmánybíróság  a megsemmisítésre  irányuló  indítványt
    visszautasítja.

    Az  Alkotmánybíróság   határozatát   a   Magyar   Közlönyben
    közzéteszi.
 
                             Indokolás

                                 I.

    1.  A   volt  egyházi   ingatlanok   tulajdoni   helyzetének
    rendezéséről  szóló   1991.   évi   XXXII.   törvény   (   a
    továbbiakban:  Etv.   )  14.   §-a  alapján   az  egyház  az
    ingatlantulajdonos  helyi   önkormányzattól,  illetőleg   az
    ingatlan kezelőjétől  az igénybejelentés mellett közvetlenül
    is igényelheti  a  volt  egyházi  tulajdonú  ingatlannak  az
    általa meghatározott  egyházi jogi  személy részére  történő
    átadását.   Az    átadásra,   az    egyházi   jogi   személy
    tulajdonjogának ingatlan-nyilvántartási bejegyzésére a felek
    megállapodása alapján kerül sor.

    A Művelődési és Közoktatási  Minisztérium 121001-586/92/VII.
    szám    alatt,   1992.     július   23-i    keltezéssel  egy
    informális   listában    összeállította   e   megállapodások
    lényeges  tartalmi   követelményeit  és  e  szempontokat  az
    érintett tulajdonosoknak ( kezelőknek  ) és az egyházaknak -
    figyelembevétel      végett       -       megküldte.       A
    megállapodás tervezetekre vonatkozó  minisztériumi  útmutató
    4. pontja   -  amely   a tulajdonba   (  használatba )  adás
    időpontjának  feltüntetését   követelményként  írja   elő  -
    zárójelben  a  következőket tartalmazza:  "   (  használatba
    lehet előbb  is adni az ingatlant, majd  később  tulajdonba,
    a  tulajdonba adás nem előzheti meg a használatba adást )."

    2.  Az   indítványozó  e   törvényalkalmazással  kapcsolatos
    minisztériumi álláspont utólagos alkotmányossági vizsgálatát
    és annak  megállapítását kérte,  hogy az  útmutató  szerinti
    értelmezés olyan  többlet rendelkezést  tulajdonít az  1991.
    évi  XXXII.  törvénynek,  amely  abban  nem  található  meg.
    Álláspontja     szerint      a     minisztériumi      leirat
    jogbizonytalanságot  eredményez,  ugyanakkor  ellentétes  az
    Alkotmánybíróság 21/1990.   ( X. 4. ) AB határozatában adott
    alkotmányértelmezéssel is.  Kifejtette, hogy a minisztériumi
    törvényértelmezés informális,  annak jogi kötelező ereje nem
    lehet,  az  abban  foglaltakat  azonban  a  gyakorlat  mégis
    kötelezően   alkalmazza.    Kérte    ezért    az    útmutató
    alkotmányellenességének a megállapítását és megsemmisítését.

                                II.

    Az Alkotmánybíróság  az indítványt  részben  -  az  alábbiak
    szerint - megalapozottnak találta.

    1.  A   jogalkotásról  szóló  1987.  évi  XI.  törvény  (  a
    továbbiakban:  Jat.   )  részletesen  szabályozza  az  állam
    központi szervei által kibocsátható jogi iránymutatásokat. E
    szabályok   megalkotásának    indoka   az   volt,   hogy   a
    minisztériumok  irányítási  gyakorlatában  elszaporodtak  az
    irányítás  informális   eszközei,  a  leiratok,  körlevelek,
    iránymutatások, útmutatók stb. , amelyek kötelező erővel nem
    rendelkeztek, de a gyakorlatban úgy viselkedtek, mintha jogi
    aktusok lennének. Gyakran túllépték az iránymutatás határait
    és ténylegesen  jogszabályi tartalmuk  volt.  Kialakult  egy
    olyan "formátlan  jog", amely  az Alkotmány  által jogalkotó
    hatáskörrel felruházott  szervek által alkotott, kihirdetett
    jogszabályok  elé   helyezkedve  gyakran   lerontotta   azok
    érvényesülését.  A   Jat.   elfogadásának   egyik   jelentős
    eredménye  éppen   abban  áll,   hogy  -   az   Alkotmányban
    szabályozott  jogalkotó   hatáskörök  védelmében   -  élesen
    elválasztja a  jogszabályokat az állami irányítás egyéb jogi
    eszközeitől,  és   annak  biztosítékaként,  hogy  az  állami
    irányítás egyéb  jogi eszközei  ne vehessék  át a jogalkotás
    funkcióját,    garanciális     szabályokat    állapít    meg
    kibocsátásukra. Rögzíti,  hogy  mely  aktusok  tartoznak  az
    állami  irányítás  egyéb  jogi  eszközei  körébe,  az  állam
    központi szervei  közül melyeknek  van hatásköre  az e körbe
    tartozó aktus  kiadására, kik lehetnek ezeknek az aktusoknak
    a címzettjei  és milyen  jogi tartalommal  és eljárás  során
    bocsáthatók ki.

    A Jat. - az egységes joggyakorlat alakításának eszközeként -
    az állami irányítás egyéb jogi eszközei között szabályozza a
    jogi iránymutatásokat.  A törvény  - eltérően  más, e  körbe
    sorolt  aktusoktól   -  a  jogi  iránymutatásokhoz  nem  fűz
    kötelező   erőt,   rendeltetésük   az,   hogy   segítsék   a
    jogalkalmazó szervek  tevékenységét, a jogszabályok egységes
    szemléletű végrehajtását.  A Jat. - figyelembe véve,  hogy a
    jogszabályok érvényesítése  során a  címzettek, különösen  a
    közigazgatás   szervei    a    gyakorlatban    követik    az
    iránymutatásban foglaltakat  -  szabályozza  a  kibocsátható
    jogi  iránymutatások,   valamint  a  kiadásukra  hatáskörrel
    rendelkező állami  szervek  körét,  kibocsátásuk  elé  olyan
    tartalmi, hatásköri  és eljárási  korlátokat állítva  ezzel,
    amelyek  biztosítékot   nyújthatnak  arra,   hogy   a   jogi
    iránymutatások ne  vehessék át a jogalkotás szerepét. A jogi
    iránymutatások ilyen  törvényi szabályozása mellett az állam
    központi  szervei   csak  a   törvény  által   meghatározott
    hatáskörükben, formában  és eljárás  mellett bocsáthatnak ki
    jogi iránymutatásokat. Ez a szabályozás egyúttal kizárja azt
    is, hogy  az államigazgatás  központi szervei  más formában,
    más eszközökkel befolyásolják a jogalkalmazás gyakorlatát.

    2. Az  Alkotmánybíróság elvi  éllel mutat  rá arra,  hogy az
    indítvánnyal  támadott   és  hasonló   minisztériumi,  egyéb
    központi  állami  szervektől  származó,  jogi  iránymutatást
    tartalmazó leiratok,  körlevelek, iránymutatások, útmutatók,
    állásfoglalások és egyéb informális jogértelmezések, amelyek
    nem a  Jat. garanciális  szabályainak betartásával  kerülnek
    kibocsátásra, sértik  az Alkotmány  2. §  (1)   bekezdésében
    deklarált    jogállamiság     alkotmányos     követelményét.
    Jogbizonytalanságot teremtenek,  kiszámíthatatlanná teszik a
    jogalanyok,  a  jogalkalmazó  szervek  magatartását.  Bár  a
    bennük foglalt  jogértelmezésnek, jogalkalmazási szempontnak
    semmiféle jogi  ereje, kötelező  tartalma nincs,  miután  az
    államigazgatás központi  szervei  bocsátják  ki,  alkalmasak
    arra,  hogy   a  címzetteket  megtévesszék,  s  a  címzettek
    kötelező előírásként  kövessék azokat.  Napjainkban,  amikor
    kivételesen  nagy   jogalkotási  teher   hárul  a  jogalkotó
    szervekre,  s   ez  lelassítja   a  jogalkotás   folyamatát,
    fokozottan fennáll  a veszélye annak, hogy az államigazgatás
    központi szervei  továbbra is  ilyen informális  eszközökkel
    próbálják pótolni a jogszabályok hiányosságait. A törvényben
    foglalt garanciális  szabályok be  nem tartásával  alkotott,
    ilyen iránymutatások  könnyen válhatnak  a jogi szabályozást
    pótló,  a  jogszabályok  érvényesülését  lerontó  irányítási
    eszközökké,   s    ez   a    jogállamiság    követelményével
    összeegyeztethetetlen.

    Mindezekre tekintettel  az Alkotmánybíróság  megállapította,
    hogy a  Jat. garanciális szabályainak   mellőzésével  hozott
    minisztériumi és  egyéb központi állami szervektől származó,
    jogi   iránymutatást    tartalmazó   leiratok,   körlevelek,
    útmutatók,   iránymutatások,    állásfoglalások   és   egyéb
    informális jogértelmezések  kiadása sérti  az Alkotmány 2. §
    (1) bekezdését, így  az  ezekkel  való  irányítás gyakorlata
    alkotmányellenes.

                                III.

    1. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény ( a
    továbbiakban:  ABtv   )  1.   §  b )   pontja   alapján   az
    Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik a jogszabály, valamint
    az     állami      irányítás     egyéb      jogi     eszköze
    alkotmányellenességének utólagos vizsgálata.

    Az  Alkotmánybíróságnak   ezért  hatáskörének  megállapítása
    érdekében tisztáznia  kellett a  minisztériumi  leirat  jogi
    jellegét. A  minisztériumi ügyirat  egy informális  körlevél
    formáját ölti,  formája alapján  nem  tekinthető  az  állami
    irányítás egyéb  jogi  eszközei  közé  tartozó  aktusnak.  A
    leirat azonban  olyan  tartalmat  hordoz,  amely  alkalmassá
    teszi arra,  hogy az  állami irányítás  egyéb jogi  eszközei
    közé sorolható jogi iránymutatásként érvényesüljön, ezért az
    Alkotmánybíróság  vizsgálta  a  támadott  útmutató  tartalmi
    alkotmányosságát.

    Az Etv.  alapján megkötendő megállapodások lényeges tartalmi
    követelményeit megállapító  informális minisztériumi  leirat
    az egységes  joggyakorlat alakítását  szolgáló, a  címzettek
    széles körét  érintő általános  szabályokat foglal  magában.
    Jogi iránymutatást  ad, egyrészt  ajánlást tartalmaz az Etv.
    14.  §   végrehajtásának   módszereire,  másrészt  éppen  az
    indítványozó által  vitatott pontjában értelmezi a törvényt.
    Az   útmutató    tartalmát   tekintve   tehát   olyan   jogi
    iránymutatást foglal  magában, amelyet a Jat. 53-56. §-ai az
    állami irányítás  egyéb jogi eszközei között szabályoznak. A
    Jat.  54.   §-a  alapján   jogszabály   értelmezésére   jogi
    iránymutatásként elvi  állásfoglalásban  van  mód,  amelynek
    kiadására az  Országgyűlés és  a Kormány  jogosult. Az 55. §
    szerint a  miniszter  jogi  iránymutatásként  irányelvet  és
    tájékoztatót adhat  ki. A  miniszter által kibocsátható jogi
    iránymutatások közül az irányelv szolgál arra, hogy ajánlást
    adjon jogszabály végrehajtásának módszereire.

    Az Alkotmánybíróság  - arra  tekintettel, hogy  az indítvány
    által vitatott  útmutató olyan jogi iránymutatást tartalmaz,
    amely tartalmát  tekintve a Jat. szerint az állami irányítás
    egyéb jogi  eszközének volna  tekinthető,  ugyanakkor  annak
    kibocsátója nem  a  jogosult  miniszter,  formáját  tekintve
    pedig  az   nem  felel   meg  a   Jat.  idézett  garanciális
    követelményeinek   -   megállapította,   hogy   a   támadott
    minisztériumi   aktus  az Alkotmány  2. §  (1)  bekezdésében
    deklarált jogállamiság  alapvető  elveit  és  követelményeit
    sérti, ezért az alkotmányellenes.

    A  sérelmezett   minisztériumi  leirat  ugyanis  irányelvet,
    illetőleg elvi  állásfoglalást  igénylő  jogi  iránymutatást
    bocsátott  ki   anélkül,  hogy   az   a   Jat.   garanciális
    szabályainak  megfelelne.  A  leiratot  kiadó  minisztériumi
    főelőadó hatáskör  hiányában járt  el, mert - a Jat. idézett
    szabályai alapján  - jogszabály értelmezését tartalmazó jogi
    iránymutatást elvi  állásfoglalás formájában az Országgyűlés
    és a  Kormány adhat  csak ki,  a jogszabály  végrehajtásának
    irányaira,  módszereire  ajánlást  pedig  csak  a  miniszter
    tehet,  irányelv   formájában.   A   megállapodás   tartalmi
    követelményeit  tartalmazó   jogi   iránymutatás   -   mivel
    kibocsátója  túllépte   hatáskörét  -   semmis,  nem  létező
    aktusnak minősül,  így semmiféle  jogi  hatás  nem  fűződhet
    hozzá. Ámde  a címzettek az abban foglaltakat - az indítvány
    szerint -  kötelező normaként  követik. Ez  pedig azzal jár,
    hogy  jogilag   nem  létező,   semmis   aktus   alakítja   a
    gyakorlatot,    ami     alkotmányosan    tarthatatlan     és
    megengedhetetlen.  Ezért  az  Alkotmánybíróság  a  támadott,
    konkrét aktus alkotmányellenességét megállapította.

    2. Az  Etv. alapján kötendő megállapodások lényeges tartalmi
    követelményeit   megállapító,    sérelmezett   minisztériumi
    szempontösszeállítás, követelménylista, illetőleg útmutató a
    kifejtettek  szerint   nem  minősül  jogszabálynak,  és  nem
    tekinthető az  állami irányítás  egyéb jogi  eszközének sem.
    Nincs  semmiféle  normatív  jellege,  jogi  ereje,  kötelező
    tartalma . Címzettjeit illetően sem tartalmaz semmiféle jogi
    kötelezettséget. Ezért  nem járhatott el az Alkotmánybíróság
    az ABtv 40. §-ának alkalmazásával és a jogszabály, illetőleg
    az állami  irányítás  egyéb  jogi  eszköze  megsemmisítésére
    vonatkozó   rendelkezés    alkalmazását    mellőzte,    mert
    jogszabályi tartalom  és jogi,  kötelező  erő  hiányában  az
    Alkotmánybíróságnak nem  volt mit  megsemmisítenie. Ezért az
    indítványnak a  jogilag nem  létező  aktus  megsemmisítésére
    vonatkozó részét az Alkotmánybíróság visszautasította.

    3.  Az   Alkotmánybíróság  a   határozatban  kifejtett  elvi
    álláspontra tekintettel  rendelte el  határozatának a Magyar
    Közlönyben való közzétételét.
 
                         Dr. Sólyom László
                     az Alkotmánybíróság elnöke

          Dr. Ádám Antal                Dr. Herczegh Géza
           alkotmánybíró                    alkotmánybíró

                          Dr. Kilényi Géza
                           alkotmánybíró

                          Dr. Lábady Tamás
                        előadó alkotmánybíró

                         Dr. Schmidt Péter
                        előadó alkotmánybíró

                          Dr. Szabó András
                           alkotmánybíró

       Dr. Tersztyánszky Ödön             Dr. Zlinszky János
         alkotmánybíró                       alkotmánybíró
 
 
dasdfasdf