Ügyszám: 581/B/1995
A határozat száma: 64/2003. (XII. 18.) AB határozat

A határozat szövege:
A határozattal az alábbi indokok alapján nem értek egyet.

1. Megítélésem szerint a vad védelméről, a vadgazdálkodásról,
valamint  a  vadászatról  szóló  1996.  évi  LV.  törvény  (a
továbbiakban:  Vtv.)  36. §-a nem éri el  az  alkotmányossági
relevancia   szintjét.   Álláspontom   szerint   a   támadott
rendelkezéssel  kapcsolatban csak célszerűségi,  szabályozás-
technikai,   jogalkalmazási-bizonyítási   jellegű   problémák
vethetőek fel.

Az  Alkotmánybíróság – már számos határozatában  utalt  arra,
hogy   –   nem   vizsgálja  a  jogszabályok  célszerűségének,
hatékonyságának,  igazságosságának  kérdéseit,  mert  az  nem
tartozik a hatáskörébe. [772/B/1990. AB határozat, ABH  1991,
447,  449.;  26/1993. (IV. 29.) AB határozat, ABH 1993,  196,
203.]

Álláspontom  szerint  a jogalkotó, amennyiben  a  vadállomány
védelme  érdekében  ezt  fontosnak  tartja,  viszonylag   tág
keretek  között,  célszerűségi szempontokat  mérlegelve  maga
határozhatja  meg azokat a szükséges szabályokat,  amelyek  a
vadászterületen    a    vad    védelmét    szolgálják.     Az
Alkotmánybíróság – ezeken a szabályozási kereteken belül –  a
jogalkotói  mérlegelés célszerűségi szempontú felülbírálatára
nem jogosult.

2.  Megítélésem szerint a Vtv. 36. §-a nem sérti az Alkotmány
2.  §-ából  levezethető  jogbiztonság  követelményét  és  nem
állapítható  meg  jogbizonytalanság a határozatban  felvetett
normavilágosság  tekintetében  sem.  A  támadott  rendelkezés
tartalma nem tartalmaz bizonytalan, homályos vagy többértelmű
jogfogalmakat.

Az  Alkotmánybíróság  az  1160/B/1992.  AB  határozatában   a
jogszabályok    törvényi   tényállásával   kapcsolatban    az
alábbiakat fejtette ki:
„Azt   általában  a  jogalkotás  dönti  el,   hogy   valamely
életviszonyt  szabályoz-e,  és  azt  is,  hogy   ezt   milyen
részletességgel,  mennyire esetszerűen teszi  (1621/B/1992.).
Ez   a  jogszabály  homályosságától,  értelmezhetetlenségétől
különálló   kérdés.   Ha   egy  jogszabály   tényállása   túl
részletező,  túl  szűk,  túlságosan  eseti,  az   megköti   a
jogalkalmazót   és   megakadályozza,  megnehezíti,   hogy   a
jogszabály   az   életviszonyok   szabályozásában    betöltse
szerepét.  Ha  pedig egy jogszabály törvényi  tényállása  túl
elvont,  túl  általános,  akkor a jogszabály  rendelkezése  a
jogalkalmazó    belátása    szerint    kiterjeszthető    vagy
leszűkíthető.  Az ilyen szabály lehetőséget ad  a  szubjektív
jogalkalmazói  döntésre,  a  különböző  jogalkalmazók  eltérő
gyakorlatára,   a   jogegység  hiányára.   Ez   csorbítja   a
jogbiztonságot.   A  jogszabálynak  ezért  az   életviszonyok
tipikus  vonásait kell figyelembe vennie.”  (ABH  1993,  607,
608.)  Az  tehát,  hogy  a Vtv. 36. §-ában  felvett  törvényi
tényállás  elvont,  nem  sérti a normavilágosság  alkotmányos
követelményét,  mert  egyértelmű  és  a  jogalkotói  akaratot
tükröző    szabályozást   tartalmaz.   Az    Alkotmánybíróság
etekintetben utalt egy korábbi határozatára, melyben  azt  is
kimondta,   hogy   a   „jogbiztonságból  nem   következik   a
jogalkotónak  olyan  kötelezettsége,  hogy  minden   fogalmat
minden  jogszabályban külön meghatározzon.”  [268/B/1999.  AB
határozat, ABK 2003. április 275, 277.]

3.  Álláspontom  szerint  továbbá  nem  bizonyított,  hogy  a
vadvédelem  érdekében a szükségesnél jobban  és  aránytalanul
korlátozza a Vtv. 36. §-a a kutya és a macska tulajdonosoknak
az  Alkotmány 13. § (1) bekezdésében biztosított  tulajdonhoz
való jogát.

Budapest, 2003. december 16.
                                            Dr. Bihari Mihály
                                                alkotmánybíró
A különvéleménnyel egyetértek és ahhoz csatlakozom:
                                          Dr. Harmathy Attila
                                                alkotmánybíró