Ügyszám: 908/B/1992
A határozat száma: 43/2005. (XI. 14.) AB határozat

A határozat szövege:
Nem értek egyet a határozat rendelkező részének 1. pontjával és
az   ahhoz   tartozó  indokolással.  Álláspontom   szerint   az
indítványokat   el   kellett  volna   utasítani.   Indokaim   a
következők:

1.  Az  indítványozók az egészségügyről szóló 1997.  évi  CLIV.
törvény   (a   továbbiakban:  Eütv.)  187.  §   (2)   bekezdése
alkotmányellenességének   megállapítását   és   megsemmisítését
kérték. A kérelem indokaként hivatkoztak az Alkotmány 8. §-ának
(2) bekezdésére és 70/A. §-ára is, de valójában érveiket az 54.
§ (1) bekezdésére alapították.

2. Az Alkotmány 54. §-ának (1) bekezdése kimondja az élethez és
az   emberi   méltósághoz  való  jogot.   Az   Alkotmánybíróság
gyakorlata  az  emberi  méltósághoz  való  jogot  az  általános
személyiségi jog egyik megnyilvánulási formájának tekinti. Erre
a  személyiségi jogra és ennek alkotmányos megfogalmazására, az
emberi  méltósághoz való jogra vezeti vissza az  olyan  konkrét
jogosultságokat,  amelyekre  egyébként  az  Alkotmánynak  egyik
nevesített  alapjogról  szóló  szabálya  sem  alkalmazható,  de
alkotmányjogi   védelmet  igényelnek.  Ilyen   jogosultság   az
önrendelkezéshez való jog [8/1990. (IV. 23.) AB határozat,  ABH
1990, 42, 44-45.].

Az  önrendelkezési  jog  számos összefüggésben  jelentkezik.  A
névjoggal  kapcsolatban hozott határozatának  indokolásában  az
Alkotmánybíróság azt az álláspontot fogadta el, hogy  a  névhez
való  jognál  kisebb  védelmet élveznek a  névhez  való  joggal
összefüggésben álló, az önrendelkezési jog körébe tartozó olyan
jogosultságok,  mint  a  névválasztás,  a  névváltoztatás  joga
[58/2001. (XII. 7.) AB határozat, ABH 2001, 527, 541-542.].  Az
egészségügy  területén különböző esetekben eltérően jelentkezik
az  önrendelkezési  jog alkotmányos védelme. A  gyógyíthatatlan
betegeknek     az     életfenntartó    orvosi     beavatkozások
visszautasításának   formájában  megnyilvánuló   önrendelkezési
jogosultsága  és ennek korlátozása az élethez való  joggal,  az
államnak az életvédelmi kötelességével összefüggésben bírálható
el  [22/2003. (IV. 28.) AB határozat, ABH 2003, 235, 269-270.].
Másként értékelendő az orvosválasztás, a konvencionális  orvosi
beavatkozás  helyett  a természetgyógyászati  kezelés  melletti
döntés  jogosultsága, és ennek korlátozása; itt már az alapjogi
védelem alkalmazása is kérdéses [684/B/1997. AB határozat,  ABH
2002,   813,   821.].   Hasonló   módon   nagyfokú   korlátozás
érvényesülhet  a  művi beavatkozással történő  megtermékenyítés
útján  elérendő gyermekszületés választásával szemben. Az ilyen
orvosi  beavatkozást igénylők döntésének teljesítése  orvosilag
indokolt   feltételektől   tehető   függővé   (750/B/1990.   AB
határozat,  ABH  1991,  728,  729.).  Nem  állapította  meg  az
Alkotmánybíróság     az    alapjogokat    megillető     védelem
alkalmazásának lehetőségét a reprodukciós eljárások  egyikének,
a  dajkaterhességnek a választása esetében sem (108/B/2000.  AB
határozat, ABH 2004, 1414, 1419-1420.).

Az   Alkotmánybíróság  gyakorlatában  felmerült  esetek  és  az
ezekben hozott határozatok alapján arra a következtetésre lehet
tehát  jutni,  hogy az egészségügy területén  az  önrendelkezés
körébe    sorolható    egyéni   döntési   jog    korlátozásának
alkotmányellenessége eseti mérlegeléstől függően bírálható el.

2.  Az  indítvány  elbírálásánál szükséges az  adott  területre
vonatkozó   nemzetközi  egyezmény  és  emberi   jogi   bírósági
gyakorlat figyelembevétele is.

a/  A  2002.  évi  VI.  törvény hirdette ki  az  Európa  Tanács
keretében  az  emberi lény emberi jogainak  és  méltóságának  a
biológia és az orvostudomány alkalmazására tekintettel  történő
védelméről  létrehozott,  Oviedóban, 1997.  április  4-én  kelt
egyezményt,  valamint  a  Párizsban, 1998.  január  12-én  kelt
kiegészítő  jegyzőkönyvet (a továbbiakban: oviedói  egyezmény).
Az  egyezmény 16. cikke a magukat kutatásnak alávető  személyek
védelméről   szól.  Kutatást  az  érintett  személy  kifejezett
hozzájárulása  esetén is csak akkor lehet végezni,  ha  hasonló
hatékonyságú  más  módszer nem létezik, és a  kutatás  miatt  a
személyt  fenyegető  kockázatok  nem  haladják  meg  a  kutatás
lehetséges  hasznát. A 19. cikk feltételektől teszi függővé  az
átültetés   céljából   élő   személyből   történő   szerv-   és
szövetkivételt.  Eszerint  szerv-  és  szövetkivétel   csak   a
befogadó  gyógyítása  érdekében  hajtható  végre,  ha  nem  áll
rendelkezésre halott személy megfelelő szerve vagy szövete,  és
nincs hasonló hatékonyságú gyógyító eljárás.
Az  Európa  Tanács miniszteri bizottsága 1996.  december  17-én
rendelkezett   az   oviedói  egyezményről   készült   magyarázó
kommentár   közzétételéről.   A   kommentár   38.   pontja   az
egészségügyi  beavatkozáshoz az érintett  személy  által  adott
hozzájárulásról  szóló  5.  cikket értelmezi.  Az  5.  cikk  3.
bekezdése szerint a hozzájárulást bármikor vissza lehet  vonni.
A  szakmai  előírások alapján azonban az értelmezés  szerint  a
műtétet  végző orvos köteles lehet a hozzájárulás  visszavonása
ellenére  folytatni a műtétet, ha ilyen módon  hárítható  el  a
beteg egészségének komoly károsodása.
A  beteg  döntéseivel szemben tehát meghatározott esetekben  az
egészségvédelmi szempontokat kívánja érvényesíteni  az  oviedói
egyezmény.

b/ Az Emberi Jogok Európai Bírósága a Laskey, Jaggard and Brown
v.  The  United  Kingdom esetben foglalkozott az önrendelkezési
jog  korlátozásának  kérdésével  (1997.  február  19-én  hozott
határozat,  No. 109/1995/615/703-705.). A tényállás szerint  az
érintett    személy    hozzájárult   szado-mazohista    jellegű
bántalmazásához,     ennek     ellenére     a     bántalmazókat
börtönbüntetésre  ítélték. A Bíróság  megállapította,  hogy  az
Európai  Emberi  Jogi  Egyezmény 8.  cikke  alapján  védelemben
részesülő  önrendelkezési  joggal  szemben  a  büntetőítélettel
állami  beavatkozás valósult meg. Annak mérlegelésénél azonban,
hogy  ez  a  beavatkozás  az Egyezmény  8.  cikkében  foglaltak
megsértését   jelenti-e,  a  Bíróság  szükségesnek   látta   az
egészségvédelmi  szempontok  figyelembevételét  (44.  pont).  A
cselekmény veszélyes voltára és az egészségvédelmi szempontokra
tekintettel  a  Bíróság úgy döntött, hogy a  bántalmazóknak  az
áldozat  hozzájárulásának  figyelmen kívül  hagyásával  történt
börtönbüntetésre  ítélése nem valósítja  meg  az  Egyezmény  8.
cikkének megsértését (50. pont).
A Rees v. The United Kingdom ügyben (1986. október 17-én hozott
határozat, No. 2/1985/88/135.) a Bíróság figyelembe vette, hogy
egy  transz-szexuális személy komoly pszichológiai problémáinak
megoldása érdekében, orvosilag indokoltan operáltatta magát más
neművé  (38.  pont).  Ennek ellenére  nem  állapította  meg  az
Egyezmény  8. cikkének megsértését azért, mert az  angol  állam
nem  gondoskodott  arról,  hogy a  személyi  nyilvántartásokban
feltüntessék  a panaszosnak az önrendelkezési jog gyakorlásával
megváltoztatott nemét (46, 47. pont).

A fentiek azt mutatják, az oviedói egyezmény és az Emberi Jogok
Európai    Bíróságának    gyakorlatában    megfigyelhető     az
önrendelkezési   jognak   egészségügyi,   valamint   közérdeket
figyelembe vevő korlátozása.

3.   Az  Eütv.  javaslatának  a  87.  §-hoz  fűzött  miniszteri
indokolása a következőket tartalmazza:
„A  törvény  a művi meddővé tétel alkalmazását a beavatkozással
előidézett  meddőség alapvetően visszafordíthatatlan  jellegére
tekintettel   objektív  módon  meghatározott  okokhoz,   és   a
törvényben   előírt  egyéb  életkori,  szociális   feltételeken
alapuló engedélyezési eljáráshoz köti.”
Az  Alkotmány  70/D.  §-ának  (1) bekezdése  alapján  a  Magyar
Köztársaság  területén élőknek joguk van a  lehető  legmagasabb
szintű   testi   és  lelki  egészségre.  A  korábbi   gyakorlat
összefoglaló ismertetését adva a 37/2000. (X. 31.) AB határozat
megállapította,  hogy  az Alkotmány ezen  rendelkezése  alapján
alanyi   jog   nem  állapítható  meg,  csak  az   államnak   az
egészségvédelemmel kapcsolatos kötelezettsége, amelyet a  70/D.
§  (2)  bekezdése egészségügyi intézmények létesítésében és  az
orvosi ellátás biztosításában konkretizál (ABH 2000, 293,  296-
297.).

Az   alapvetően   visszafordíthatatlan  jellegű  beavatkozással
előidézett   meddővé   tétel  helyett  a   fogamzásgátlás   más
módszereit lehet alkalmazni. A meddővé tétel olyan beavatkozást
jelent,  amelyről  való  döntési szabadsággal  szemben  áll  az
egészségvédelem   kötelezettsége.   Az   önrendelkezési   jogra
alapítottan ugyanúgy nem lehet alapjognak tekinteni  a  meddővé
tételre  vonatkozó  döntést, mint  a  dajkaterhességet  vagy  a
mesterséges   megtermékenyítéssel  történő  gyermekszülést.   A
meddővé    tétel    korlátjaként   meghatározott    korhatárnak
egészségügyi   tapasztalati  alapja   van.   A   gyermekszámmal
összefüggő korlátozást pedig részben a nagyobb létszámú  család
anyagi  terhei, részben az életkörülmények jelentős  nehézségei
indokolják. Egyik korlátozás sem tekinthető önkényesnek.  Ilyen
körülmények között a meddővé tételről történő döntés jogának  a
maradandó egészségkárosodás megakadályozására vonatkozó  állami
egészségvédelmi     kötelezettségen     alapuló,     kiegészítő
szempontokkal     indokolt    korlátozás     nem     tekinthető
alkotmányellenesnek.

A   fentiek   alapján  az  Eütv.  187.  §-a  (2)   bekezdésének
megsemmisítésére  vonatkozó  indítványokat  el  kellett   volna
utasítani.

Budapest–Esztergom, 2005. november 12.
                                            Dr. Harmathy Attila
                                                  alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter alkotmánybíró különvéleménye

1.  Nem  értek egyet a többségi határozat alkotmányellenességet
megállapító rendelkezésével, s az azt megalapozó indoklás  több
pontjával.  Egyetértek  Dr.  Tersztyánszkyné  dr.  Vasadi   Éva
alkotmánybíró különvéleményében foglaltakkal.

2.   Amikor  a  határozat  a  családtervezési  célú,   önkéntes
sterilizációnak  a  harmincötödik életév  betöltéséhez  történt
kötése  indokoltságát – a nemzetközi gyakorlatot is  figyelembe
véve  – vizsgálja, bár értékeli a mellette szóló érveket, mégis
alapvetően  olyan  korhatárnak  minősíti,  amelyet   az   állam
diszkrecionális  jelleggel  állapított  meg,   s   amelynek   a
feloldását   a  demokratikus  jogrendű  államokban   észlelhető
tendenciaként   tekinti.  Ezzel  összefüggésben   a   határozat
orvosilag is indokolatlannak tartja a szabály merevségét, mivel
az   orvostudományok   fejlődése  miatt   úgymond   a   korábbi
évtizedekben    uralkodó    felfogást    tükrözi.     Különböző
összefüggésekben azonban az Alkotmánybíróság  már  többször  is
rögzítette,   hogy   az   Alkotmánybíróság   nem   ténybíróság.
[1287/H/1993. AB határozat, ABH 1994, 803, 806.; 36/1998.  (IX.
16.)  AB határozat, ABH 1998, 263, 292.; 26/2001. (VI. 29.)  AB
határozat, ABH 2001, 242, 251.; 1051/B/2001. AB határozat,  ABH
2002,  1572,  1577.]  Több  érv is szól  ugyanakkor  ismereteim
szerint   a   harmincötödik   év   indokoltsága   mellett:   az
orvostudományban  ma  is  ezt  tekintik  olyannak,  ami  felett
statisztikailag   megnövekszik  a   terhességet   veszélyeztető
tényezők   aránya,  s  ennek  megfelelően  különböző  járulékos
vizsgálatokat  ajánlanak,  illetve  egyes  országokban  tesznek
kötelezővé annak érdekében, hogy a Dawn-kór és egyéb szindrómák
megjelenését megállapíthassák, s arra a várandós anya figyelmét
felhívják.  A  2001 előtt csak orvosi indikációjú sterilizációt
engedélyező  francia szabályozás liberalizációjának  előkészítő
munkálatai során hozta nyilvánosságra a francia nemzeti  etikai
konzultatív   tanács  azt  a  jelentését  (Comité   consultatif
national  d’éthique,  Rapport sur  la  stérilisation  envisagée
comme  mode  de contraception définitive n°50, 3  avril  1996),
amely  szerint  a  fogamzásgátlási célú  sterilizációt  magukon
végrehajtatott nők aránya a 20-24 és 25-29 éves életkor  között
0,5  %,  30-34  között 1,5 %, 35-39 között 6,4 %, 40-44  között
12,7  %,  45-49  között 21 %. Mindezek egybevágnak  a  már  nem
fiatalkori  terhesség  esetében a  fokozott  figyelmet  igénylő
életkori  szakaszokkal, a kockázati arányok  növekedésével.  Az
életkori  határ  indokoltságát  az  is  alátámasztja,  hogy   a
harmincötödik  életév  után végrehajtott sterilizáció  esetében
így  –  a  saját korábbi döntését utóbb esetleg megbánó páciens
esetében  –  a  termékenység visszaállítására  irányuló  orvosi
beavatkozások már olyan életkorhoz kötődnének, amikor a rizikó-
faktorok halmozottak, következésképpen a sterilizációról hozott
döntés objektíve valóban végleges lesz.

3.  A sterilizációt illetően a határozat többször is utal arra,
hogy   a   beavatkozás  „ideális  esetben”  nem  jár  végleges,
visszafordíthatatlan  következményekkel. Mivel  számos  tényező
szerencsés   egybeesésén   múlik   a   reprodukciós    képesség
visszaállításának  esetleges sikere, a különböző  nemzeti  jogi
illetve  orvosi  deontológiai szabályok hangsúlyozzák,  hogy  a
páciens  tájékoztatását  úgy  kell  elvégezni,  hogy  tisztában
legyen  azzal,  hogy  a  döntés visszafordíthatatlan  helyzetet
eredményezhet,  illetve  rendszerint  eredményez  is.  Ezért  a
többségi   határozatnak   a   visszafordíthatóságból   kiinduló
okfejtésével,  s az abból levont következtetésekkel  nem  értek
egyet.

4.  Igaz,  valóban  van  arra orvosi lehetőség,  hogy  bizonyos
típusú  sterilizáció dacára gyermekáldás következhessen be,  de
ebben  az  esetben  ugyanolyan komoly  alkotmányjogi  problémák
merülnek fel. A beavatkozás elméletileg – és bizonyos esetekben
–  az  elzárt  petevezeték vagy a férfi esetében a  herevezeték
újra megnyitásával is megvalósulhat, ez azonban a tapasztalatok
szerint  a termékenységet ritkán állítja vissza. Így –  ahogyan
arra  a határozat is utal – az esetek jelentős részében  az  in
vitro  megtermékenyítés és a megtermékenyített  petesejt  méhbe
való  felhelyezése a megoldás. A jelenlegi jogi szabályozás,  a
kötelező   egészségbiztosítás  terhére   igénybe   nem   vehető
ellátásról  szóló  46/1997. (XII. 17.) NM rendelet,  azonban  a
családtervezési  célú  sterilizációt  –  ha   az   nem   orvosi
indikációra történt – térítéskötelesnek rendeli, s  ugyanezt  a
logikát követve a kötelező egészségbiztosítás keretében igénybe
vehető meddőségkezelési eljárásokról szóló 49/1997. (XII.  17.)
NM rendelet 4. §-a kimondja, hogy „Az, aki nem orvosi indikáció
alapján   vette   igénybe  a  művi  meddővé  tételre   irányuló
szolgáltatást,  a (…) szolgáltatásokat csak a  teljes  térítési
díj  megfizetése mellett veheti igénybe.” Ez a bevatkozás  (ti.
hazánkban  az  in  vitro fertilizáció, az  intracytoplazmatikus
spermium  injekció,  az  in  vitro fertilizáció  a  megtapadást
elősegítő  módszerrel),  azonban olyan mérvű  anyagi  költséget
jelent,   hogy   gyakorlatilag  csak   az   anyagilag   tehetős
családoknak  nyílik meg a lehetőség az elhamarkodott  vagy  más
élethelyzetben hozott döntés visszafordítására. A  sterilizáció
indoka  ugyanakkor  – mint maga a határozat  is  rámutat  –  az
esetek   jelentős   részében   éppen   a   szociális   helyzet.
Következésképpen tehát a látszatra semleges jogi szabályozás  –
ti.  a  visszafordíthatóság  elvi  lehetősége  –  gyakorlatilag
csoport-specifikusan  érinti  a  különböző  szociális   hátterű
pácienseket.  Az  ilyen  típusú  de  facto  különbségtételt  az
európai uniós non-diszkriminációs joggyakorlatra tekintettel is
aggályosnak tartom.

5.  Az  önrendelkezési jog és a beleegyezés adekvát voltának  a
viszonya  nézetem  szerint a kulcskérdés. A határozat  maga  is
említi,    hogy   egyes   országokat   nemzetközi   szervezetek
vizsgáltak,  hogy  az  ottani állítólag  tömeges  sterilizációk
valóban a páciensek hozzájárulásával történtek-e, s utal  arra,
hogy  ezekben  az  esetekben  az  irányadó  hazai  jogszabályok
megsértése  valósult  meg ott, ahol ezek az  állítások  igaznak
bizonyultak. Tény, hogy számos esetben végső soron bizonyítékok
hiányában   meg  kellett  szüntetni  az  eljárást.   Szembeötlő
azonban, hogy sok országban gyakorlatilag ugyanazok a problémák
kísérik  a  sterilizáció gyakorlatát, ideértve  számos,  emberi
jogi  szempontból  a priori jó reputációval rendelkező  államot
is. Az orvosetikai kérdéseket is érintő nemzetközi dokumentumok
nagy   súlyt  fektetnek  a  megfelelő  tájékoztatáson   alapuló
(„informed  consent”)  beleegyezésre.  Ugyanakkor  tapasztalati
tény, hogy a panaszosok rendre arra hivatkozva keresték meg  az
ottani   és   a   nemzetközi   jogvédő   intézményeket,    hogy
beleegyezésüket úgy adták meg, hogy nem voltak felvilágosítva a
következményekről, illetve az adott tájékoztatást nem vagy  nem
mindenben  értették  meg. Mindezek halmozottan  jelentkeztek  a
képzettség,    anyagi   és   szociális   háttér   szempontjából
defavorizáltnak  tekinthető  rétegeknél.  Ennek   következtében
számos  országban  a  korábbiaknál jóval  szigorúbb  anyagi  és
eljárási  biztosítékokkal  (például  bíróság  bevonásával,   ha
fiatal  vagy  csökkent belátási képességű személyről  van  szó)
bástyázták   körül   a   beleegyezést.  A   kérdésben   vallott
álláspontom  tehát összefügg azzal a figyelmeztető ténnyel  is,
hogy  visszatérően  és  nagy számban szembesülnek  az  országok
azzal, hogy ezen a területen a jogalkotói szándék dacára a jogi
szabályozás és a gyakorlat gyakran nem esik egybe,  nem  ritkák
és súlyosak a diszfunkciók.

6.  Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 187. §-ának
(3)  bekezdése  szerint „Családtervezési  célból  művi  meddővé
tétel  kizárólag  magyarországi lakóhellyel  vagy  tartózkodási
hellyel  rendelkező magyar állampolgárnál végezhető  el.”  Azaz
még   a   most   hatályos  szabályozás   esetében   is   érdemi
különbségtétel  van  a  magyar  állampolgár   és   a   külföldi
állampolgár között. Jóllehet az indítvány – bár hivatkozott  az
Alkotmány  70/A.  §-ára  –  nem érintette  a  kérdésnek  ezt  a
vetületét,   mégis   figyelembe  kellett   vennem   álláspontom
kialakításában  ezt  a  tényt, hiszen ez  az  egyértelmű  tiltó
szabály    ezek   szerint   a   Magyarországon   élő   külföldi
állampolgárnak  az önrendelkezési jogát ebben az összefüggésben
a  magyar állampolgárénál sokkal jobban korlátozza, végső soron
de  jure  nem  ismeri el. A határozat nyomán a  diszkriminációs
olló  a  külföldi  és a belföldi között még  nagyobbra  nyílik,
hiszen  míg  eddig  csak  a harmincöt  év  feletti  vagy  három
vérszerinti  gyermeket  nevelő személyek  között  állt  fenn  a
különbség,   az   a   határozat  nyomán  gyakorlatilag   minden
Magyarországon  élő nagykorú külföldi és hazai  személy  között
fenn   fog   állni.   Tiszteletben   tartva   az   indítványhoz
kötöttségnek    az    Alkotmánybíróság   joggyakorlatában    is
kikristályosodott elvét, a fentiek alapján –– az Alkotmánynak a
határozatban  is  hivatkozott  54.  §  (1)  és  70/A.   §   (1)
bekezdéseire és az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény
187.  §-ának belső összhangjára tekintettel – magamnak már  nem
tudom  megmagyarázni  azt, hogy miért  korlátozhatja  a  magyar
jogrendszer  alkotmányosan a külföldi állampolgár  esetében  az
önrendelkezési jogot másként, sőt jóval mélyebben, mint ami  és
ahogyan  a  magyar állampolgár esetében már alkotmányellenesnek
minősül.

Budapest-Esztergom, 2005. november 12.
                                               Dr. Kovács Péter
                                                  alkotmánybíró

Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva alkotmánybíró különvéleménye

1.  Nem  értek  egyet a többségi határozat rendelkező  részének
alkotmányellenességet  megállapító  1.   pontjával   és   ezzel
összefüggésben   a  döntés  elméleti  megalapozására   irányuló
indokolással.

Az   Eütv.   vizsgált   rendelkezése   a   kérelemre   végzett,
családtervezési   célú   művi  meddővé   tételt   tiltja   azon
cselekvőképes  személyeknél,  akik  35.  életévüket   még   nem
töltötték   be,  vagy  nem  rendelkeznek  három  vér   szerinti
gyermekkel. Jóllehet a többségi határozat elismeri azt, hogy  a
törvényhozó  az  önrendelkezési jogot ellensúlyozó  szabályokat
alkothat,  a  rendelkezés megsemmisítése minden  cselekvőképes,
nagykorú  személy  számára megnyitja  annak  lehetőségét,  hogy
magát sterilizáltassa.

A jelen ügy tárgya – az indítvány irányultságának megfelelően –
csak a korlátozásként felfogott szabályok alkotmányossága, azaz
az  Alkotmánybíróság az ügyben nem vizsgálta a  családtervezési
okból,  kérelemre végzett művi meddővé tétel alkotmányosságának
teljes  kérdéskörét.  Az adott ügyben az Alkotmánybíróság  csak
arról  foglalt  állást, hogy az Eütv. 187. §  (2)  bekezdésének
első mondatában szereplő, korlátozásnak tekintett rendelkezések
alkotmányosak-e.

2.  A határozat kiindulópontja az, hogy a családtervezési okból
történő  művi  meddővé tétel kéréséhez való  jog  az  általános
személyiségi  jog,  az önrendelkezési jog  körébe  tartozik  és
ezért e jog korlátozása alkotmányossági vizsgálat tárgya lehet.
Azzal  egyetértek, hogy a polgároknak mindent szabad,  ami  nem
kifejezetten tilos. Ebből azonban nem következik  az,  hogy  az
államnak   általában  mindent  meg  kell   engednie,   ami   az
orvoslásban   a  tudomány  szakmai  fejlettsége,  a   technikai
feltételek  megléte miatt lehetséges. Meggyőződésem  szerint  a
nem   egészségügyi  okból  történő  művi  meddővé  tétel  olyan
fogyatékosságot   okoz,  mely  önmagában  az  emberi   méltóság
csorbulásával  jár,  és  melyre így az önrendelkezési  jog  nem
terjed  ki.  [Ahogy  a „saját halálról való döntés  jogát”  sem
tudom elfogadni – v.ö. párhuzamos indokolás, 22/2003. (IV. 28.)
AB  hat.,  ABH  2003,  235, 286.] Más  megközelítésben  ez  azt
jelenti  véleményem szerint, hogy az államnak  az  Alkotmányból
eredő,   általános  kötelezettsége  van  tiltani  és   büntetni
rendelni  a  nem egészségügyi okból végrehajtott  csonkításban,
sterilizálásban  való  orvosi közreműködést.  Ez  az  általános
kötelezettség levezethető az élethez, az emberi méltósághoz,  a
lehető  legmagasabb  szintű  testi és  lelki  egészséghez  való
alapvető  jogokból.  Az államnak fő szabály  szerint  büntetnie
kell   azt,   ha   valaki   egy  másik   személynek   maradandó
fogyatékosságot    okoz.    Ennek   az    állami    életvédelmi
kötelezettségnek az érvényesítésétől csak nyomós érvek  alapján
lehet eltekinteni. Ilyen nyomós érv lehet valamely egészségügyi
indok,  ideértve  a pszichikai egészséget is. A családtervezési
célból  végzett művi meddővé tételnél azonban ilyen  nyomós  ok
nincs;  Magyarországon  számos más  hatékony,  fogyatékosságot,
egészségromlást   nem   okozó,   veszélytelen   családtervezési
eszközhöz széles körben, akadály nélkül hozzá lehet jutni.

Azt  a  megállapítást,  hogy „önmagának mindenki  árthat”,  nem
lehet minden feltétel nélkül általános érvényűnek tekinteni  és
a    jelen   ügyre   vonatkoztatni.   Ezt   a   gondolatot   az
Alkotmánybíróság  más  összefüggésben, személyek  homoszexuális
egyesületben való tagságával kapcsolatban fogalmazta meg.
Az  állam  korlátozó  rendelkezésekkel és  más  ellensúlyokkal,
tiltásokkal  fékezheti, sőt fékeznie kell az önpusztítást.  Az,
hogy  az  állam  elkötelezett  az  Alkotmányban  megfogalmazott
értékek – így az élet, az emberi méltóság, a lehető legmagasabb
szintű testi és lelki egészség – mellett, nem jelent gyámkodást
a  személy fölött. Külön vizsgálandó kérdésnek tartom  azt  is,
hogy  az önrendelkezési jog fogalmilag kiterjedhet-e arra, hogy
a  személy  valaki  más (adott esetben egészségügyi  intézmény,
orvos)  közreműködésével, aktív beavatkozásával, kellő indok  –
pl. egészségügyi ok – nélkül ártson magának.

3.  Ha  az  indítvány elbírálásakor az a kiindulópont,  hogy  a
családtervezési okból végzett művi meddővé tétel  kérése  eleve
az  önrendelkezési jog körébe tartozik, de korlátozható  jogról
van  szó,  akkor az alapvető jog korlátozásának alkotmányossági
vizsgálatánál  az Alkotmánybíróságnak olyan szempontok  alapján
kell  vizsgálódnia,  amelyek bizonyos  mérlegelési  lehetőséget
biztosítanak  az Alkotmánybíróság számára. Ilyen  szempont  az,
hogy  az  alapvető  jog  korlátozása, az elérni  kívánt  célhoz
képest, arányos-e.
Elfogadom  azt,  hogy  népesedéspolitikai célok  általában  nem
elégségesek arra, hogy önrendelkezési jogot korlátozzanak.
Véleményem  szerint azonban ha a törvényhozó öncsonkító  orvosi
beavatkozás   kérését   nem   egészségügyi   indokból,    hanem
családtervezési célból teszi lehetővé, akkor legalább megfelelő
ellensúlyokkal,  objektív korlátokkal ki  kell  zárnia  mind  a
visszaélések,  mind a felelőtlen döntés lehetőségét.  Az  Eütv.
vizsgált  rendelkezését, mely a családtervezési  okból  történő
sterilizálás  feltételeit  szabályozza,  még  akkor  sem  lehet
aránytalan  korlátozásnak tekinteni, ha  a  többségi  határozat
szerinti,  gyakorlatilag korlátlan önrendelkezési jogból  indul
ki  az Alkotmánybíróság vizsgálódása. A korlátozást kielégítően
lehet  indokolni  az  élethez, az  emberi  méltósághoz,  és  az
egészséghez  való joggal. A vizsgált korlátozás célja  eszerint
az,  hogy  törvény  a  törvényhozó  által  fiatalnak  tekintett
személyeket megóvja attól, hogy jórészt visszafordíthatatlan és
súlyosan      egészségkárosító     (fogyatékosságot      okozó)
beavatkozásnak  vessék magukat alá, mégha ezt  „önkéntesen”  is
tennék.   Adott  esetben  egy  nagykorú,  de  még   nem   érett
személyiségű  fiatal  az  ekként felfogott  önrendelkezési  jog
gyakorlásával   önrendelkezési  jogának   későbbi   gyakorlását
lehetetlenítené  el.  (Sem az Eütv.-ben  foglalt  tájékoztatási
kötelezettség, sem a három hónapos megfontolási  idő  önmagában
nem tekinthető az így kiterjesztett önrendelkezési jog hatékony
ellensúlyának.)

A művi meddővé tétel összefüggésében elengedhetetlenek az olyan
garanciák, melyek biztosítják, hogy valóban az érintett személy
önálló,  minden  külső  kényszertől és  befolyástól  mentes,  a
szükséges   információk  birtokában  meghozott,  személyes   és
tájékozott  döntéséről  van  szó.  Az  objektív  kritériumoknak
(betöltött  35.  életév  vagy három  vér  szerinti  gyermek)  a
törvényből  való kikerülésével, nincs elegendő  garancia  arra,
hogy  ténylegesen  a  szükséges információk birtokában  hozott,
befolyástól   mentes  döntés  születhessen.   A   tájékoztatási
kötelezettség  és a várakozási idő nem elegendő  garancia.  Nem
lehet  eltekinteni  attól, hogy még  a  nagykorú  személyek  is
kerülhetnek átmenetileg olyan kiszolgáltatott helyzetbe, amikor
ténylegesen  szabad  döntésről  nem  beszélhetünk.  A  vizsgált
szabályok  részleges megsemmisítése ezt a körülményt nem  veszi
figyelembe.

Az  Alkotmány  16.  §-a szerint az állam védelmezi  az  ifjúság
irdekeit.   A  családok  támogatásával  kapcsolatos   szabályok
általában  a  35.  életévben húzzák meg  a  támogatásokra  való
jogosultság (fiatalság) határát. Az egyén felfogása – különösen
fiatal  korában – időben változhat, és e változás  lehetőségét,
megfelelő  garanciákkal, az államnak is védelmeznie  kell.  Így
előfordulhat, hogy valaki nagykorúsága elérése után  egy  adott
élethelyzetben (valamilyen sokkoló élmény hatására, bizonytalan
élettársi  kapcsolatban, prostituáltként stb.) meddővé  tétetné
magát,  azonban  néhány  évvel később,  helyzete  és  felfogása
változásával már akarna gyermeket.

Az  önrendelkezés  ebben  az  összefüggésben  nem  önmagában  a
családtervezési   célú   művi  meddővé   tétel   vonatkozásában
vizsgálandó,    hanem    a    születésszabályozás     kiterjedt
lehetőségeinek   összességében.   A   születésszabályozás    az
önrendelkezési  jog  körébe tartozik,  azonban  egyes  eszközei
bizonyos  korlátozások alá vethetőek. Mivel a családtervezésnek
számos,  egészségkárosodást vagy maradandó fogyatékosságot  nem
okozó  eszköze rendelkezésre áll, így a meddővé tétel  végletes
„megoldásának” korlátozása alkotmányosan nem kifogásolható.

Az    Alkotmánybíróság    egyes    reprodukciós    eljárásokkal
kapcsolatban  már  megállapította,  hogy  az  ilyen   eljárások
alapjogként    nem    illetnek    meg    senkit    [mesterséges
megtermékenyítés – 750/B/1990. (ABH 1991, 728);  dajkaterhesség
–  108/B/2000.  (ABK  2004/3)]. A családtervezés  egyes  módjai
tárgyilagos    mérlegelés   alapján,   ésszerű   indokkal    is
korlátozhatóak. A Eütv. 187. § (2) bekezdésének első mondatában
foglalt  korlátozást  ilyen, nem önkényes  korlátozásnak  lehet
minősíteni.

4.  A  művi  meddővé tétel összefüggésében nem hallgatható  el,
hogy megengedő törvényeken alapuló, de a társadalmi, gazdasági,
politikai  környezet  hatásaként, külső kényszer  alapján  kért
sterilizálás ma is létező és megoldásra váró probléma  harmadik
világbeli  országokban.  (Az  1990-es  években  Peru   indított
programot,  mely anyagi előnyöket helyezett kilátásba  azoknak,
akik  30.  életévüket betöltötték és legalább  három  gyermekük
van.  A  gyakorlat,  mely  a törvényben  előírt  beleegyezéstől
gyakran  eltekintett, súlyos visszaélésekhez, és 1995  és  1998
között  300  ezer nő sterilizálásához vezetett.)  Ahogy  azt  a
határozat  is  jelzi, a megengedő törvényi szabályozás  mellett
végrehajtott,  kikényszerített  művi  meddővé  tételről   szóló
sokkoló példák időben és térben közelebb is előfordulnak.

Budapest-Esztergom, 2005. november 12.
                             Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
                                                  alkotmánybíró