A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló indítvány, valamint bírói kezdeményezés
alapján meghozta az alábbi
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság – az Alkotmány 2. § (1) bekezdésére
hivatkozással megállapítja –, hogy a felülvizsgálati eljárás
bármely okból történő felfüggesztése esetén alkotmányos
követelmény a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III.
törvény 340/A. § (2) bekezdésének a polgári perrendtartásról
szóló 1952. évi III. törvény 155. § (1) bekezdésével történő
együttes értelmezése és alkalmazása.
2. Az Alkotmánybíróság a polgári perrendtartásról szóló 1952.
évi III. törvény 340/A. § (2) bekezdése, továbbá a polgári
perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény és egyes
kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2008. évi XXX. törvény
65. § (4) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt és bírói kezdeményezéseket
elutasítja.
Indokolás
I.
1. A Legfelsőbb Bíróság Közigazgatási Kollégiumának vezetője és
a Magyar Közigazgatási Bírák Egyesületének elnöke indítványt
nyújtottak be az Alkotmánybírósághoz – a polgári
perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény és egyes
kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2008. évi XXX. törvény
(a továbbiakban: Ppmód.) 46. § (3) bekezdése által
megállapított – a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III.
törvény (a továbbiakban: Pp.) 340/A. § (2) bekezdésének
alkotmányossági vizsgálatára. A vizsgálni kért rendelkezés
2009. január 1-től a közigazgatási perekben egységesen 120
napot határoz meg a Legfelsőbb Bíróság számára a
felülvizsgálati kérelem elbírálására. Az indítványozók szerint
a Pp. 340/A. § (2) bekezdése sérti az Alkotmány 2. § (1)
bekezdését, a 7. § (2) bekezdését, 8. § (2) bekezdését, 47. §
(1) és (2) bekezdését, 50. § (1)-(2) és (5) bekezdését, 57. §
(1) és (5) bekezdését, valamint a 70/K. §-t.
Az indítványozók kifejtették, hogy a perek ésszerű határidőn
belüli elbírálása a jogállamiság normatív tartalmából
következik. Az ésszerű határidőn belüli elbírálás követelményét
a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló 1997. évi
LXVI. törvény (a továbbiakban: Bszi.) 9. §-a alapelvi szinten
rögzíti. Ugyanakkor a tisztességes eljárás megkívánja az ügy
alapos és körültekintő feldolgozását a perirat átolvasásától az
ügyhöz kapcsolható felsőbírósági döntések áttekintéséig.
Különösen igaz ez a Legfelsőbb Bíróság felülvizsgálati
eljárására, ahol az egyedi ügyekben megjelenő jogegységesítésre
is tekintettel kell lenni. Az indítványozó szerint az Alkotmány
2. § (1) bekezdésébe foglalt jogállamiság tételébe ütközik a
közigazgatási ügyek felülvizsgálati eljárását érintő 120 napos,
az eljárás egészének befejezésére vonatkozó határidő. Sérti a
jogállamiságot, mert bizonyos (bonyolultabb) ügyekben
betarthatatlan, s így a jogszerűtlenség talajára „taszítja” a
Legfelsőbb Bíróságot – sértve az igazságszolgáltatás
tekintélyét –, továbbá veszélyezteti az Alkotmány 47. § (2)
bekezdésébe foglalt jogegységesítési funkció ellátását. Az
indítványozók utalta rá, hogy a Bszi. és a Pp. az eljárások
ésszerű időn belüli befejezése érdekében garanciális
rendelkezéseket tartalmaznak, így: eljárási határidőket írnak
elő a felek és a bíróság számára is, fellépést biztosítanak a
perelhúzó magatartások esetén, az eljárás elhúzódása miatt
kifogással lehet élni, a fél a tisztességes eljárás megsértése
miatt kártérítést követelhet stb. Mindezek mellett
alkotmánysértő a közigazgatási ügyek felülvizsgálata során a
120 napos határidő előírása. Az indítványozók utalnak arra,
hogy az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint nincs különösebb
alkotmányossági indoka a társadalombiztosítási és közigazgatási
perekben a felülvizsgálat általános szabályaitól való
eltérésre, a 120 napos az eljárás egészének befejezésére
vonatkozó határidő előírásának nincs ésszerű indoka akkor,
amikor más perek felülvizsgálatát ilyen határidő nem köti.
Az indítvány szerint a vizsgált szabályozás megfosztja a
felülvizsgálati bíróságot a közigazgatási határozatok tényleges
felülvizsgálatától, attól, hogy az Alkotmány 50. § (2)
bekezdésébe, és 57. § (1) bekezdésbe foglalt feladataikat
ellássák. Az Alkotmány szerint ugyanis a bíróság ellenőrzi a
közigazgatási határozatok törvényességét, a bíróságoknak
kötelessége a perbe vitt jogok és kötelezettségek elbírálása.
Az indítványozók formai alkotmánysértés vizsgálatát is
kezdeményezték. Előadták, hogy a jogalkotásról szóló 1987. évi
XI. törvény (a továbbiakban: Jat.) 28. §-ába és a Bszi. 39. §
e) pontjába foglalt előírások ellenére a Pp.-t módosító törvény
tervezetét előzetes véleményezésre sem az Országos
Igazságszolgáltatási Tanács, sem a Legfelsőbb Bíróság nem kapta
meg. Az indítványozók úgy vélték, hogy jelen esetben a külön
törvény által előírt kötelező egyeztetési eljárás
lefolytatásának mellőzése az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből
levezetett közjogi érvénytelenség kérdését megalapozottan
felveti. A vélemény kikérésének mellőzése ugyanis a bíróság –
mint önálló hatalmi ág – alkotmányos védelmét szolgáló
garanciális rendelkezés félretételét jelenti. Mindez a
hatalommegosztás elvének érvényesítését is meghiusítja.
Végezetül az indítványozók kifejtik, hogy az Alkotmány 50. §
(5) bekezdése a Bszi. vonatkozásában a minősített többséggel
való elfogadásról szól. A Bszi. tartalmazza a perek ésszerű
időn belüli befejezésének előírását. A Pp. 340/A. § (2)
bekezdése a 120 nap előírásával valójában igazgatási körbe
tartozó rendelkezést állapít meg egyszerű többséggel elfogadott
törvény útján, holott e körben csak kétharmados szótöbbséggel
elfogadott törvény rendelkezhet. Ezért sérül az Alkotmány 50. §
(5) bekezdése.
Végül utal arra az indítványozó, hogy ha a Legfelsőbb Bíróság
felülvizsgálati eljárás során alkotmánybírósági eljárást kíván
kezdeményezni az előtte lévő ügy felfüggesztésével – a 120
napos határidő miatt nyilvánvaló, hogy – ezt csak törvénysértés
mellett tehetné meg. Eljárási garancia sérül ebben a
vonatkozásban is.
Az indítványozók a vizsgálni kért rendelkezés megsemmisítését
annak hatályba lépése napjára – 2009. január 1-re – visszaható
hatállyal kérték.
2. A fenti indítványt követően a Legfelsőbb Bíróság az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 38. § (1)
bekezdése alapján a Kfv.IV.37.513/2008/6. számú ügyben fordult
az Alkotmánybírósághoz a Pp. 340/A. § (2) bekezdésének és a
folyamatos ügyekre való alkalmazhatóságot előíró Ppmód. 65. §
(4) bekezdésének alkotmányossági vizsgálatát és visszamenőleges
hatályú megsemmisítését kezdeményezve. A Ppmód. 65. § (4)
bekezdése kimondja, hogy a Pp. 340/A. §-ának (2) bekezdésében
foglalt határidőt azokban az ügyekben, melyekben a
felülvizsgálati kérelem e törvény hatálybalépése előtt érkezett
a Legfelsőbb Bírósághoz, a törvény hatálybalépésének
időpontjától kell számítani. Ez azt jelenti, hogy a folyamatban
lévő valamennyi felülvizsgálati kérelmet 2009. január 1-től
számított 120 napon belül be kell fejezni, az újonnan érkezők
120 napon belüli elbírálása mellett.
Az ügyben energiatámogatásra való jogosultságot megszüntető
közigazgatási határozat felülvizsgálata során a Borsod-Abaúj-
Zemplén Megyei Bíróság a közigazgatási döntést az elsőfokú
határozatra kiterjedően hatályon kívül helyezte és
megállapította, hogy az alperes téves jogértelmezéssel
szüntette meg a felperes energiatámogatásra való jogosultságát.
A bírósági döntés ellen az alperes nyújtott be felülvizsgálati
kérelmet, amely 2008. október 1-én érkezett a Legfelsőbb
Bíróságra. A Ppmód. értelmében a Legfelsőbb Bíróságnak 2009.
április 30-ig érdemi határozatot kellene hozni. Tekintettel
azonban a több ezer folyamatban lévő eljárásra, s arra, hogy az
ügy soron kívüliséget nem élvez, a döntés várhatóan 2009.
szeptemberében születhet meg. A Legfelsőbb Bíróság – csakúgy
mint a fentebb ismertetett absztrakt normakontrollra irányuló
indítványban – ebben az ügyben is hasonló indokok alapján azt
állította, hogy a vizsgálni kért rendelkezések az Alkotmány 2.
§ (1) bekezdését, a 7. § (2) bekezdését, 8. § (2) bekezdését,
47. § (1) és (2) bekezdését, 50. § (1)-(2) és (5) bekezdését,
57. § (1) és (5) bekezdését, valamint a 70/K. §-t sértik.
A Pp. 340/A. § (2) bekezdésének és a folyamatos ügyekre való
alkalmazhatóságot előíró Ppmód. 65. § (4) bekezdésének
alkotmányossági vizsgálatát kezdeményezte a Legfelsőbb Bíróság
a Kfv.I.35.098/2009/2. számú ügyben is. A felülvizsgálni kért
Vas Megyei Bíróság döntése adóhatósági határozatot helyezett
teljes körűen hatályon kívül. A bíróság szerint az alperes
adóhatóság jogszerűtlenül járt el, amikor EGK Irányelvvel
ellentétes nemzeti jogszabályhelyet alkalmazva a felperes
terhére adókülönbözetet állapított meg. A felülvizsgálati
kérelem 2009. február 11-én érkezett a Legfelsőbb Bíróságra, de
a Legfelsőbb Bíróság úgy ítélte meg, hogy – a folyamatos ügyek
nagy számára tekintettel – 120 napon belül, azaz 2009. június
11-ig nem tud döntést hozni. Az indítványozó az alkotmányossági
vizsgálat iránti kérelmét a fenti indítványokhoz hasonlóan
indokolta, ugyanazon alkotmányos tételek sérelmét jelölte meg.
A Legfelsőbb Bíróság a Kfv. IV.37.008/2009/3. számú ügyben is
kezdeményezte az Abtv. 38. § (1) bekezdése alapján a Pp. 340/A.
§ (2) bekezdésének és a Ppmód. 65. § (2) bekezdésének
alkotmányossági vizsgálatát. Kárpótlási ügyben a Fővárosi
Ítélőtábla 2008. május 21-ei ítéletével az elsőfokú ítéletet
helybenhagyta. Megállapította, hogy a felperes kárpótlás iránti
kérelme azért nem megalapozott, mert nem áll fenn a kárpótlás
jogcíme, azaz a felperes esetében nem történt meg a 30 napot
meghaladó szabadságelvonás. A külföldön élő felperes
felülvizsgálat iránti kérelmet nyújtott be, amelyben kérte
pártfogó ügyvéd kirendelését. A felülvizsgálati kérelem 2009.
január 1-én érkezett a Legfelsőbb Bíróságra, aki tájékoztatta a
felperest, hogy a pártfogó ügyvédi képviselet igénybevételét a
jogi segítségnyújtó szolgálat engedélyezi, és elutasítás terhe
mellett felhívta a felperest, hogy jogi képviseletéről 30 napon
belül gondoskodjék. Ebben az ügyben e határidővel az eljárás
mindenképpen meghosszabbodik, ezért a Legfelsőbb Bíróság úgy
ítélte meg, hogy a Pp. 340. § (2) bekezdésben jelölt 120 napon
belül nem lehet érdemi döntést hozni. A több ezer folyamatban
lévő ügyre is tekintettel leghamarabb 2009 decemberében
születhet döntés.
A Legfelsőbb Bíróság most is az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésének, a 7. § (2) bekezdésének, 8. § (2) bekezdésének,
47. § (1) és (2) bekezdéseinek, 50. § (1)-(2) és (5)
bekezdéseinek, 57. § (1) és (5) bekezdéseinek, valamint a 70/K.
§-ának sérelmét állította a vizsgálni kért törvényi szabályok
tekintetében.
3. Az Alkotmánybíróság az indítványokat az Alkotmánybíróság
ideiglenes ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, többször
módosított és egységes szerkezetbe foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü.
határozat (ABK 2009. január, 3.) 28. § (1) bekezdése alapján –
a tárgykör azonossága miatt – egyesítette, s egy eljárásban
bírálta el.
II.
1. Az Alkotmány indítványozók által jelölt rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„7. § (2) A jogalkotás rendjét törvény szabályozza, amelynek
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.”
„8. § (2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
„47. § (1) A Legfelsőbb Bíróság a Magyar Köztársaság legfőbb
bírósági szerve.
(2) A Legfelsőbb Bíróság biztosítja a bíróságok
jogalkalmazásának egységét, jogegységi határozatai a
bíróságokra kötelezőek.”
„50. § (1) A Magyar Köztársaság bíróságai védik és biztosítják
az alkotmányos rendet, a természetes személyek, a jogi
személyek és a jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek
jogait és törvényes érdekeit, büntetik a bűncselekmények
elkövetőit.
(2) A bíróság ellenőrzi a közgazgatási határozatok
törvényességét.
(…)
(5) A bíróságok szervezetéről és igazgatásáról, továbbá a bírák
jogállásáról és javadalmazásáról szóló törvény elfogadásához a
jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.”
„57. § (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene emelt
bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a
törvény által felállított független és pártatlan bíróság
igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.
(…)
(5) A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak
szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírósági,
közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát vagy
jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot – a jogviták ésszerű
időn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan – a jelen
lévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával
elfogadott törvény korlátozhatja.”
„70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.”
„70/K. § Az alapvető jogok megsértése miatt keletkezett
igények, továbbá a kötelességek teljesítésével kapcsolatban
hozott állami döntések elleni kifogások bíróság előtt
érvényesíthetők.”
2. A Pp. vizsgálni kért szabályai:
„155. § (1) A tárgyalás felfüggesztésével minden határidő
megszakad; a felfüggesztés megszűnésétől a határidő újra
kezdődik.
(2) A felfüggesztés tartama alatt tett minden bírói
rendelkezés, úgyszintén a felek által teljesített minden
perbeli cselekmény hatálytalan, kivéve a felfüggesztéssel,
illetőleg az annak megszüntetésével kapcsolatos bírói
rendelkezéseket és perbeli cselekményeket.
(3) Felfüggesztést rendelő bírósági határozat ellen külön
fellebbezésnek van helye; a bíróság az ilyen határozatot maga
is megváltoztathatja.”
„340/A. § (2) A Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálati kérelem
tárgyában a kérelemnek a Legfelsőbb Bírósághoz való
beérkezésétől számított százhúsz napon belül dönt.”
3. A Ppmód. rendelkezései szerint:
„63. § (1) Ez a törvény a (2)-(7) bekezdésben meghatározott
kivételekkel 2009. január 1-jén lép hatályba.
(…)
65. § (4) A Pp. e törvény 46. §-ának (3) bekezdésével
megállapított 340/A. §-ának (2) bekezdésében foglalt határidőt
azokban az ügyekben, melyekben a felülvizsgálati kérelem e
törvény hatálybalépése előtt érkezett a Legfelsőbb Bírósághoz,
a törvény hatálybalépésének időpontjától kell számítani.”
4. A Bszi. indítványozó által felhívott szabálya:
„39. § Az OIT
(…)
e) a bíróságok feladatkörét érintő jogszabály alkotását
kezdeményezheti, és véleményezi a bíróságokat érintő
jogszabályok tervezetét,”
5. A Jat. értelmében:
„28. § A törvény, a törvényerejű rendelet és a minisztertanácsi
rendelet tervezetét véleményezésre meg kell küldeni a legfőbb
ügyésznek, továbbá – ha az a bíróságok hatáskörét is érinti – a
Legfelsőbb Bíróság elnökének is.”
III.
Az indítványozók a Pp. és a Ppmód. rendelkezéseivel
kapcsolatban mind formai [az Alkotmány 2. § (1) bekezdését 7. §
(2) bekezdést, 50. § (5) bekezdését érintő], mind tartalmi
alkotmányellenességet állítottak. A tartalmi
alkotmányellenességen belül hivatkoztak jogállami,
államszervezeti [Alkotmány 2. § (1) bekezdés, 47. §, 50. § (1)
és (2) bekezdés] és alapjogi [Alkotmány 8. § (2) bekezdés, 57.
§ (1) és (5) bekezdés és 70/K. §] alkotmányos rendelkezések
sérelmére. Az Alkotmánybíróság elsőként a formai
alkotmányellenesség körében felvetett problémákat vizsgálta
meg.
1. Az indítványozók formai alkotmánysértést két vonatkozásban
állítanak. Egyrészt véleményük szerint közjogi érvénytelenséget
eredményez, hogy a Ppmód. tervezetét nem küldték meg
véleményezésre a Jat. 28. §-a szerint a Legfelsőbb Bíróság
elnökének, illetve a Bszi. 39. § e) pontja alapján az OIT-nek.
Mindez az Alkotmány 2. § (1) bekezdésének és 7. § (2)
bekezdésének sérelmével jár. Kifogásolták továbbá, hogy a Pp.
egyszerű többséggel megállapított 340/A. § (2) bekezdése
valójában a Bszi. minősített többséget igénylő tárgykörében
szabályozott, ezért ellentétbe került az Alkotmány 50. § (5)
bekezdésével.
1.1. Az Alkotmánybíróságnak az ítélkezés kezdetén kialakult
gyakorlata szerint a „jogszabályelőkészítő szervek (…)
vélemények beszerzésével kapcsolatos kötelezettségszegése (...)
önmagában nem érintheti az adott törvény érvényességét. A
jogszabály előkészítésre vonatkozó törvényi előírások
megsértése az illetékes szervek államigazgatási jogi, esetleg
politikai felelősségét alapozhatja meg csupán” [496/B/1990. AB
határozat, ABH 1991, 493, 495-496.; 30/1991. (VI. 5.) AB
határozat, ABH 1991, 421.; 50/1998. (XI. 27.) AB határozat, ABH
1998, 387, 395. stb.]
A 30/2000. (X. 11.) AB határozatában az Alkotmánybíróság „arra
az álláspontra helyezkedett, hogy a jogszabály által
kifejezetten és konkrétan megnevezett, egyetértési, illetve
véleményezési jogkörrel rendelkező szervezetek – a demokratikus
döntéshozatali eljárásban betöltött szerepük miatt az
egyeztetési kötelezettség vonatkozásában – közhatalminak, így a
jogalkotó számára megkerülhetetlennek minősülnek” (ABH 2000,
202, 206.). Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével összefüggésben
hangsúlyozta: „A jogállamiság részét képező döntéshozatali
eljárási szabályok megsértése a döntés közjogi érvénytelenségét
eredményezheti. Ellenkező esetben maga a demokratikus rendszer
veszíti el legitimációját, hiszen a különböző társadalmi
részérdekek megjelenítésére és összehangolására nem nyílik mód,
így a konszenzus elérése eleve lehetetlen. Amennyiben pedig
külön törvény ír elő konkrét és intézményesített véleménykérési
kötelezettséget, akkor annak elmulasztása olyan, a jogalkotási
eljárásban elkövetett súlyos szabálytalanságnak minősülhet,
amely adott esetben a jogállamiság alkotmányos követelményét
közvetlenül veszélyezteti, és a törvénysértő módon alkotott
jogszabály közjogi érvénytelenségét eredményezheti. Azt a
kérdést, hogy a külön törvényekben meghatározott jogalkotási
eljárási szabály megszegése súlyosságánál fogva adott esetben
eléri-e az alkotmánysértés szintjét, az Alkotmánybíróságnak
eseti mérlegeléssel kell eldöntenie” (ABH 2000, 202, 207.).
Ebben a határozatban az Alkotmánybíróság megsemmisítette azt a
kormányrendeletet, amit úgy alkottak meg, hogy a törvény által
előírt kötelező véleményeztetést nem folytatták le.
A 7/2004. (III. 24.) AB határozattal elbírált ügyben az
Alkotmánybíróság megállapította, hogy „a vélemények
beszerzésével kapcsolatos kötelezettségszegés nem érintheti az
adott törvény érvényességét (...), a Jat. rendelkezéseinek
figyelmen kívül hagyása önmagában nem vezet a törvény
alkotmányellenességének megállapításához, hanem csak akkor, ha
az egyben az Alkotmány valamely szabályába ütközik (...), az
előkészítésre vonatkozó szabályok megsértése az előterjesztő
államigazgatási jogi, esetleg politikai felelősségét alapozza
meg (ABH 2004, 98, 101.). Az Alkotmánybíróság hangsúlyozta: „a
törvényalkotási eljárás ügydöntő, érdemi része a
törvényjavaslat benyújtásával kezdődik, annak nem eleme a
törvénytervezet elkészítése, és ugyanígy kívül esnek rajta az
előkészítés során lefolytatott egyeztetések és véleményezések”
(ABH 2004, 98, 105.). A határozat külön kiemelte, hogy a
30/2000. (X. 11.) AB határozatban rögzítettek követésére az
adott esetben azért sem kerülhetett sor, mert abban nem
törvény, hanem kormányrendelet alkotmányossága volt a kérdés
(ABH 2004, 98, 105-106.). Az e határozatban foglaltakat az
Alkotmánybíróság a 29/2006. (VI. 21.) AB határozatban (ABH
2006, 396, 404, 405.), a 87/2008. (VI. 18.) AB határozatban
(ABH 2008, 707, 725-727.) és a 109/2008. (IX. 26.) AB
határozatban (ABH 2008, 886, 900-901.) megerősítette, így a
gyakorlat ezzel a tartalommal szilárdult meg.
Az Alkotmánybíróság jelen esetben sem lát indokot a fenti
gyakorlatától való eltérésre. A Jat. 28. §-a az általános
véleményezési kötelezettség körében úgy rendelkezik, hogy a
bíróságok hatáskörét érintő jogszabályokat véleményezésre meg
kell küldeni a Legfelsőbb Bíróság elnökének is, a Bszi. 39. §
e) pontja értelmében pedig az OIT véleményezi a bíróságokat
érintő jogszabályok tervezetét. E vélemények beszerzése a
jogszabály előkészítésben résztvevő szervek feladata és egyben
felelőssége, de ennek elmulasztása a megalkotott törvényt nem
teszi érvénytelenné. Ahogy az Alkotmánybíróság a fentiekben
rámutatott a törvényalkotási eljárás ügydöntő része a
törvényjavaslat benyújtásával kezdődik, s így kívül esnek rajta
az előkészítés során lefolytatott egyeztetések és
véleményezések. Erre tekintettel a Pp. 340/A. § (2)
bekezdésének az Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe ütközése nem
állapítható meg.
Az Alkotmánybíróság az 50/1998. (XI. 27.) AB határozatában
rámutatott, hogy az Alkotmány 7. § (2) bekezdése nem tette
alkotmányos szabállyá a Jat. normáit (ABH 1998, 387, 396.)
Ugyanígy az Alkotmánybíróságnak az az álláspontja, hogy a Bszi.
39. §-ában a jogalkotással kapcsolatos véleményezési feladatok
sem váltak az Alkotmány 7. § (2) bekezdése által alkotmányos
szabállyá, tehát alkotmányellenesség e tekintetben sem áll
fenn.
A fentiekre figyelemmel az Alkotmánybíróság a Pp. 340/A. § (2)
bekezdésének az Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe és 7. § (2)
bekezdésébe ütközését állító indítványt elutasította.
1.2. Az indítványozó szerint a Pp. vizsgálni kért azon
szabálya, amelynek értelmében a Legfelsőbb Bíróság a
felülvizsgálati kérelem tárgyában a kérelemnek a Legfelsőbb
Bírósághoz való beérkezésétől számított százhúsz napon belül
dönt, az Alkotmány 50. § (5) bekezdése alapján minősített
többséget igényel. Az Alkotmány e rendelkezése szerint „A
bíróságok szervezetéről és igazgatásáról, továbbá a bírák
jogállásáról és javadalmazásáról szóló törvény elfogadásához a
jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.”
Az Alkotmánybíróságnak a minősített többség követelményével
kapcsolatos – összefoglalt – álláspontja szerint „amikor az a
probléma, hogy az egyszerű szótöbbséggel elfogadott törvény a
minősített törvényt ... módosította-e – és formálisan
(szövegszerűen) nem egyértelmű a módosítás (megváltoztatás,
kiegészítés) és a hatályon kívül helyezés –, minden esetben
vizsgálandó az is, hogy mi a kétharmados törvény által
meghatározott szabályozási koncepció lényegi eleme, azaz érinti-
e a lényeges normatartalmat az egyszerű szótöbbséggel
megalkotott törvény.” [31/2001. (VII. 11.) AB határozat, ABH
2001, 258, 263.]
Jelen ügyben a Bszi. – indítványozók által hivatkozott – 9. §-a
az ügyek ésszerű határidőn belüli elbírálásáról szól. Az, hogy
a Pp. 340/A. § (2) bekezdése az elbírálásra konkrét határidőt,
120 napot határoz meg, nem érinti a Bszi. idézett rendelkezése
koncepciójának módosítását vagy a Bszi. szabálya tartalmának
megváltoztatását, hanem épp ellenkezőleg, annak
megvalósításával (részletezésével) áll összefüggésben. Az
Alkotmánybíróság álláspontja szerint ezért a Pp. 340/A. § (2)
bekezdésének megalkotásához az Alkotmány 50. § (5) bekezdése
alapján nem volt szükség minősített többségű szavazatra, így az
Alkotmánybíróság az indítványt e tekintetben is elutasította.
2. Az Alkotmánybíróság ezt követően a tartalmi
alkotmányellenesség tárgyában megfogalmazott indítványokat
vizsgálta meg. A vizsgálni kért rendelkezés értelmében a
felülvizsgálati kérelmet közigazgatási perekben a Legfelsőbb
Bíróság százhúsz napon belül köteles elbírálni. Az
Alkotmánybíróság a probléma eldöntésének előkérdéseként
megvizsgálta azokat az eljárási szabályokat, amelyekben a
törvények a bíróságokat a döntésük mihamarabbi meghozatalára
ösztönzik. Az ilyen típusú eljárások lehetnek soron kívüliek,
és lehetnek határidőhöz kötöttek. A határidőhöz kötött
eljárásokat lényegében három csoportra lehet osztani:
a) Az ügyek természetéből eredően gyors döntést igénylő,
általában nemperes eljárások [például: a helyi
önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 33/A. § (6)
bekezdése szerint a polgármester összeférhetetlenségét, illetve
a megbízás megszűnését megállapító határozatról a bíróság annak
beérkezésétől számított harminc napon belül nemperes
eljárásban, három hivatásos bíróból álló tanácsban határoz.];
b) Olyan eljárások, amelyekben az eljárás egy részeleméhez
kapcsolódik a határidő és nem az eljárás egészének befejezésére
vonatkozik [például: a Pp. 332. § (3) bekezdése szerint: „Ha a
keresetlevél a közigazgatási határozat végrehajtásának
felfüggesztésére irányuló kérelmet tartalmaz, a bíróság annak
tárgyában az iratoknak a bírósághoz való érkezését követő nyolc
napon belül határoz….”];
c) Az érdemi döntés határidejét megállapító törvényi
rendelkezések [például: a közbeszerzésről szóló 2003. évi
CXXIX. törvény 348/A. § (2) bekezdése szerint: „A Pp. 332/B. §-
át azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy az első tárgyalást
az iratoknak a bírósághoz érkezését követő harminc napon belül
kell megtartani, és ha nincs szükség bizonyítási eljárás
lefolytatására, vagy tárgyaláson kívüli eljárás esetén, e
határidőn belül elbírálni. A határidők számításakor a
hiánypótlásra fordított idő nem vehető figyelembe.”].
Az Alkotmánybíróság jelen ügyben elsőként azt állapította meg,
hogy valamely bírósági eljárásban az érdemi döntés
meghozatalára vonatkozó határidő törvényi előírása önmagában
nem tekinthető alkotmánysértőnek. A jogviták ésszerű határidőn
belüli elbírálásának követelménye ezt indokolttá teheti. Az
Alkotmánybíróság megítélése szerint a jogalkotó viszonylag
szabadon mérlegelhet a határidők meghatározása során, ennek
azonban alkotmányos határai vannak. Ilyen alkotmányos korlát,
hogy a határidő miatt az eljárás – az Alkotmány 57. § (1)
bekezdésében előírt – tisztességes volta nem sérülhet, illetve
a bírósági eljárásokkal kapcsolatos – az Alkotmány 2. § (1)
bekezdéséből fakadó – jogállami követelményeknek is
érvényesülni kell (pl. a határidő rövid volta nem
lehetetlenítheti el az eljárást; fontos, hogy a bíróság a
határidő megtartása mellett alkotmányi és törvényi
kötelezettségének eleget tegyen; a bíróság az érdemi döntés
megalapozásához a jogszabályok által biztosított eszközökkel
élni tudjon stb.). Az Alkotmánybíróság a 9/1992. (I. 30.) AB
határozat (ABH 1992, 59, 65.) nyomán a 4/1998. (III. 1.) AB
határozatban megállapította, hogy „az Alkotmány valóban nem azt
garantálja, hogy a bírói eljárás eredménye minden esetben
helyes lesz, de azt garantálja, hogy ne szülessen olyan
törvényi szabály, amely ezt eleve kizárja. Az anyagi igazság
érvényre juttatását ellehetetlenítő szabályozás éppúgy sérti az
Alkotmány 2. § (1) bekezdését, a jogállamiság elvét, mint az
eljárási garanciák hiánya” (ABH 1998, 71, 77.).
3. Jelen ügyben egy rendkívüli jogorvoslat, a Pp.-ben
szabályozott felülvizsgálati eljárás, azon belül is csak a
közigazgatási perekre vonatkozó 120 napos határidő az eljárás
tárgya. Az Alkotmánybíróság több döntésében leszögezte, hogy a
rendes és a rendkívüli jogorvoslat alkotmányossági megítélése
nem feltétlenül esik egybe. Az Alkotmánybíróságnak az 1/1994.
(I. 7.) AB határozat óta követett gyakorlata szerint a
felülvizsgálati eljárás rendkívüli jogorvoslat, amely az
Alkotmány 57. § (5) bekezdésében foglalt alkotmányi
rendelkezéssel összefüggésbe nem hozható. Az alkotmányosan
megkövetelt rendes jogorvoslaton túlmenő rendelkezésről van
szó, ezért a törvényhozónak – egyéb alkotmányi rendelkezésekkel
összhangban (pl. diszkrimináció tilalma) – szabadságában áll
ennek tartalmát és korlátait megállapítani (ABH 1994, 29, 38.).
Ezt az álláspontot több döntés is tartalmazza, így pl. a
663/D/2000. AB határozat kimondta: „Jelen ügyben is megerősíti
az Alkotmánybíróság azt az elvi megállapítását, hogy a
jogorvoslathoz való jog – mint alapvető jog – csak a rendes
jogorvoslatra vonatkozik, a rendkívüli jogorvoslat a rendes
jogorvoslaton túlmutató többletlehetőség, amelynek léte nem
hozható összefüggésbe az Alkotmány 57. § (5) bekezdésével” (ABH
2003, 1223, 1230.). Magából az alkotmánybírósági gyakorlatból
azonban az is következik, hogy az Alkotmány 57. § (1)
bekezdésébe foglalt tisztességes eljárás követelményének a
felülvizsgálati eljárás során is érvényesülnie kell. (Lásd. pl.
a 702/D/2004. AB határozat, ABH 2007, 1681, 1707.)
Az indítványozók által vizsgálni kért Pp. 340/A. § (2)
bekezdésében foglalt százhúsz napon belüli döntési
kötelezettség előírásának célja nyilvánvalóan az volt, hogy a
felülvizsgálati eljárások viszonylag gyorsan, belátható
határidőn belül befejeződjenek a közigazgatási ügyekben. Az
Alkotmánybíróság a viták ésszerű határidőn belül való
eldöntésével kapcsolatban a 32/2002. (VII. 4.) AB határozatban
megállapította: „Noha az Alkotmány 57. § (1) bekezdése az
ésszerű időn belül való tárgyalás követelményét szövegszerűen
nem tartalmazza, de az Alkotmány 57. § (5) bekezdése szól a
jogviták ésszerű időn belüli elbírálásának követelményéről. Az
Alkotmánybíróság az Alkotmány értelmezésénél – figyelemmel az
Alkotmány 7. § (1) bekezdésére – tekintettel van a Magyar
Köztársaság nemzetközi jogi kötelezettségeire is. Az emberi
jogok és az alapvető szabadságok védelméről szóló, Rómában,
1950. november 4-én kelt Egyezmény és az ahhoz tartozó nyolc
kiegészítő jegyzőkönyv kihirdetéséről szóló 1993. évi XXXI.
törvény 2. § 6. Cikk 1. pont első mondata szerint mindenkinek
joga van arra, hogy ügyét a törvény által létrehozott független
is pártatlan bíróság tisztességesen, nyilvánosan és ésszerű
időn belül tárgyalja, és hozzon határozatot polgári jogi jogai
és kötelezettségei tárgyában, illetőleg az ellene felhozott
büntetőjogi vádak megalapozottságát illetően. Ezzel a
nemzetközi jogi kötelezettséggel van összhangban az, hogy a
bíróságokat és a bírákat számos más jogszabály is kötelezi az
ésszerű határidőn belüli eljárásra [pl. a bírák jogállásáról és
javadalmazásáról szóló 1997. évi LXVII. törvény (a
továbbiakban: Bjt.) 30. § (1) bekezdés, a bíróságok
szervezetéről és igazgatásáról szóló 1997. évi LXVI. törvény
(Bszi.) 9. §, a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III.
törvény 2. § (1) bekezdés].
(…) Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a megyei bíróság és
a Legfelsőbb Bíróság sajátos összetételű tanácsára is kiterjed
a Bjt.-nek és a Bszi.-nek az az előírása, amely szerint a bíró
a rábízott ügyet annak munkaigényessége és az eljárás
sajátosságai által meghatározott ésszerű határidőn belül
köteles elbírálni; a Kjtv. szabályai szerint eljárás alá vont
személynek is joga van arra a Bszi. rendelkezései értelmében,
hogy bírói útra tartozó ügyét független és pártatlan bíróság
tisztességes eljárás során és ésszerű határidőn belül bírálja
el.” (ABH 2002, 153, 160.) A jogviták ésszerű határidőn belül
való eldöntése és a tisztességes eljárás követelményeinek
egyidejű érvényesülését vizsgálta az Alkotmánybíróság az
1247/B/2008. AB határozatában. Ebben az ügyben a
műsorterjesztés és a digitális átállás szabályairól szóló 2007.
évi LXXIV. törvény azon szabályát vizsgálta, amely a digitális
műsorszóró hálózatok üzemeltetési jogosultságának
megszerzésével kapcsolatos pályázatok bírósági felülvizsgálata
esetén a Fővárosi ítélőtábla számára harminc napos elbírálási
határidőt írt elő. Az Alkotmánybíróság ezen speciális eljárás
összes sajátosságának a figyelembevételével úgy döntött, hogy a
vizsgálat tárgyává tett döntéshozatali határidő nem minősíthető
túlzottan rövidnek és az elérni kívánt céllal aránytalannak.
(ABH 2009, 2418, 2422.)
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Pp. 340/A. § (2)
bekezdésébe foglalt határidő több tekintetben különbözik az
egyes eljárásokban az érdemi döntések meghozatalához előírt
határidőktől. Különbözik egyrészt a tekintetben, hogy nem egy
adott ügycsoportra (pl. egyesület bejegyzése, választási ügyek)
nézve – az adott ügycsoport fontosságát kiemelendő – határoz
meg határidőt a döntésre, hanem (a különböző ügyek
sajátosságainak figyelembevétele nélkül) egy eljárási típus
egészét, nevezetesen valamennyi közigazgatási ügy
felülvizsgálatát érinti. Különbözik azért is, mert a törvény a
kérelem beérkezése és annak elbírálása közötti 120 napos
határidő alól – e helyen – semmilyen kivételt nem teremt, nincs
tekintettel az ügy bonyolultságára, a joggyakorlat
összetettségére, vagy arra, hogy szükségesek-e egyéb eljárási
cselekmények (pl. ahogy a jelen eljárás alapjául szolgáló egyik
ügyben a pártfogó ügyvéd kirendelése). Különbözik végül azért
is, mert a felülvizsgálati eljárás – mint rendkívüli
jogorvoslat – más ügycsoportjaiban a felülvizsgálati döntés
meghozatalához ilyen határidő nem tapad. Ezen különbözőségek
ellenére az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a határidő
előírása önmagában nem veszélyezteti a bíróságoknak az
Alkotmány 50. § (1) bekezdésében foglalt általános feladatait,
vagy a közigazgatási határozatok felülvizsgálatára vonatkozó,
az Alkotmány 50. § (2) bekezdésbe foglalt rendelkezést. Így
alkotmánysértés e tekintetben nem állapítható meg. Az
Alkotmánybíróság a 62/2006. (XI. 23.) AB határozatában – a
büntetőeljárási szabályokkal összefüggésben – vizsgálta, hogy
az ügyészségnek, bíróságnak előírt határidő túllépése, a
megindított eljárást törvénysértővé, jogellenesé teszi-e. A
határozatban az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
hatóságok eljárási cselekményeinek teljesítésére megállapított
határidők többféle – így pl. a jogállamisághoz, a tisztességes
eljáráshoz tartozó – alkotmányos érdeket szolgálnak. Az
eljárási határidők garanciális jellegének a hangsúlyozása
azonban nem ellentétes azzal, hogy a határidők túllépésének
nincs eljárási jogi következménye. (ABH 2006, 697, 705.)
Jelen ügyben az indítványozók kifejezetten hivatkoztak a
tisztességes eljáráshoz való jogra. E jogot az Alkotmánybíróság
az Alkotmány 2. § (1) bekezdésének és 57. § (1) bekezdésének az
egymásra vetítése alapján értelmezte. E szerint a tisztességes
eljáráshoz való jog abszolút jog, amellyel szemben nem létezik
mérlegelhető más alkotmányos jog vagy alkotmányos cél, mert
maga is egy mérlegelés eredménye. A 6/1998. (III. 11.) AB
határozat rámutatott: „Nincs olyan szükségesség, amely miatt a
tárgyalás tisztességes voltát arányosan ugyan, de korlátozni
lehetne; hanem a tisztességes tárgyalás fogalmán belül
alakítandó ki olyan ismérvrendszer, amely annak tartalmát adja,
s csak ezen belül értékelhető bizonyos korlátozások szükséges
és arányos volta. (Ugyanígy saját dogmatikája van annak, mi
számít bíróságnak, mikor törvényes, független és pártatlan az
eljáró testület stb.)” (ABH 1998, 91, 99.)
A fentiekből következően a tárgyalás ésszerű határidőn belüli
befejezésének követelménye érdekében előírt eljárási
szabályoknak határt szab a tisztességes eljáráshoz való jog.
Jelen ügyben azonban a Pp. 340/A. § (2) bekezdésébe foglalt 120
napos határidő előírásából önmagában nem lehet levonni azt a
következtetést, hogy sérül a tisztességes eljárás követelménye.
Abból – mint ahogy az indítványozók is hivatkoznak rá –, hogy
az érintett ügyek munkaigényessége, vagy a közigazgatási ügyek
sajátossága, bonyolultsága esetenként más és más, még nem
következik, hogy a Pp. 340/A. § (2) bekezdésébe írt határidő
rövidsége a bírói feladatok ellátását, közigazgatási ügyekben a
megalapozott döntéshozatalt – azaz az eljárás tisztességes
voltát – veszélyezteti.
Erre tekintettel az Alkotmánybíróság a Pp. 340. § (2)
bekezdésének az Alkotmány 50. § (1) és (2) bekezdésébe,
valamint a tisztességes eljáráshoz kapcsolható 2. § (1) és 57.
§ (1) bekezdésébe ütközését állító indítványt elutasította.
Mindezek mellett azonban az Alkotmánybíróság az Alkotmány 2. §
(1) bekezdése alapján elvi éllel megállapította, hogy az
eljárások ésszerű határidőn belül történő befejezése érdekében
előírt törvényi szabályok addig alkotmányosak, amíg nem járnak
a tisztességes eljáráshoz való jog sérelmével. A törvényhozás a
határidők előírásával az Alkotmányra is visszavezethető
garanciális rendelkezések tartalmát nem üresítheti ki.
4. Az indítványozók a Pp. 340/A. § (2) bekezdésének
alkotmányossági vizsgálatát kérve hivatkoztak az Alkotmány 47.
§-ának, azaz a Legfelsőbb Bíróság alkotmányos státuszát és
jogegységesítési funkcióját meghatározó rendelkezése sérelmére,
továbbá egyéb, az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből következő
alkotmányos garanciák érvényesülésének ellehetetlenülésére. Az
indítvány szerint „[a]mennyiben pl. az eljárás során jogszabály
alkotmányellenességének utólagos vizsgálata válik szükségessé,
a 120 napos befejezési határidő következtében a legfelsőbb
Bíróság csak törvénysértés elkövetése útján képes az eljárás
felfüggesztése mellett az Alkotmánybíróság döntését kérni.”
Az indítvány alapján tehát az Alkotmánybíróságnak azt kellett
megvizsgálnia, hogy a Pp. 340/A. § (2) bekezdésében foglalt
határidő kihat-e alkotmányos – vagy az Alkotmányra
visszavezethető – garanciák érvényesülésére,
érvényesíthetőségére.
4.1. Az Alkotmány 47. § (2) bekezdése szerint a Legfelsőbb
Bíróság biztosítja a bíróságok jogalkalmazásának egységét,
jogegységi határozatai a bíróságokra kötelezőek. A
jogegységesítés a Legfelsőbb Bíróság Alkotmányba foglalt
funkciója. A felülvizsgálati eljárás összefüggésben áll e
funkcióval. Az Alkotmánybíróság a 42/2004. (XI. 9.) AB
határozatában – többek között – épp e jogegységesítési funkció
védelme érdekében semmisítette meg a Pp. azon korábbi
rendelkezését, amelynek értelmében a felülvizsgálat során az
egyesbírói szűrő megakadályozta, hogy a felülvizsgálati tanács
jogegységi eljárást kezdeményezzen. A vizsgált szabály tehát
meghiusította, hogy a Legfelsőbb Bíróság alkotmányos
feladatkörében eljárhasson: „Ebben az esetben a Legfelsőbb
Bíróság nem tudja betölteni az Alkotmány 47. § (2) bekezdésből
eredő funkcióját” (ABH 2004, 581.).
A Legfelsőbb Bíróság felülvizsgálati eljárása és a
jogegységesítési funkciójának kapcsolatát illetően a Bszi. 29.
§-a az alábbiak szerint rendelkezik:
„29. § (1) Jogegységi eljárásnak van helye, ha
a) a joggyakorlat továbbfejlesztése vagy az egységes ítélkezési
gyakorlat biztosítása érdekében elvi kérdésben jogegységi
határozat meghozatala szükséges,
b) a Legfelsőbb Bíróság valamely tanácsa jogkérdésben el kíván
térni a Legfelsőbb Bíróság másik ítélkező tanácsának
határozatától.
(2) Az (1) bekezdés b) pontjában említett esetben a Legfelsőbb
Bíróság tanácsa kezdeményezi a jogegységi eljárást, és a
jogegységi határozat meghozataláig az eljárást felfüggeszti.”
A Bszi 29. § (1) bekezdés b) pontja vonatkozik arra az esetre,
amikor a felülvizsgálati kérelmet elbíráló tanács kíván eltérni
a gyakorlattól. (lásd pl. a 3/1998. Közigazgatási jogegységi,
vagy a 1/2003. Közigazgatási-polgári jogegységi határozatokat).
A bemutatott törvényi rendelkezések alapján megállapítható,
hogy a Legfelsőbb Bíróságnak az Alkotmány 47. § (2) bekezdésébe
foglalt alkotmányos funkciója ellátásához szorosan kapcsolódhat
a felülvizsgálat. A jogegységi eljárás lefolytatására határidőt
sem az Alkotmány, sem a törvények nem tartalmaznak. A Bszi.
fentebb idézett 29. § (2) bekezdése szerint, ha a Legfelsőbb
Bíróság tanácsa kezdeményezi a jogegységi eljárást, a
jogegységi határozat meghozataláig az eljárást felfüggeszti. A
Pp. 155. § (1) bekezdése értelmében „a tárgyalás
felfüggesztésével minden határidő megszakad; a felfüggesztés
megszűnésétől a határidő újra kezdődik.” A (2) bekezdés pedig
kimondja, hogy „[a] felfüggesztés tartama alatt tett minden
bírói rendelkezés, úgyszintén a felek által teljesített minden
perbeli cselekmény hatálytalan, kivéve a felfüggesztéssel,
illetőleg az annak megszüntetésével kapcsolatos bírói
rendelkezéseket és perbeli cselekményeket.” A Pp. 274. § (5)
bekezdése értelmében „[h]a a felülvizsgálati kérelem elbírálása
során az eljáró tanács jogegységi eljárást kezdeményez [Bsz.
29. § (2) bekezdés b) pont], ezzel egyidejűleg az ügy
elbírálását a jogegységi eljárás befejezéséig felfüggeszti. A
jogegységi eljárás befejezése után a bíróság a jogkérdést elvi
jelleggel eldöntő jogegységi határozatnak megfelelő határozatot
hoz.” E rendelkezések összevetéséből megállapítható, hogy ha a
felülvizsgálati eljárás során jogegységi eljárás
kezdeményezésére kerül sor, az a határidőket megszakítja, majd
a felfüggesztés megszüntetésével a határidők – a Pp. 155. § (1)
bekezdésének ez irányú értelmezésével – újrakezdődnek. A Pp.
jelen ügyben vizsgált 340/A. § (2) bekezdése – mint a Pp.
rendszerébe 2009. január 1-étől új elemként bekerült szabály –
kimondja, hogy a Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálati kérelem
tárgyában a kérelemnek a Legfelsőbb Bírósághoz való
beérkezésétől számított 120 napon belül dönt. Az
Alkotmánybíróság ezen jogszabályi rendelkezések összevetése
során szükségesnek tartja hangsúlyozni, hogy a Legfelsőbb
Bíróság jogegységi eljárása és jogegységesítési funkciója az
Alkotmány 47. §-ából következően alkotmányos jelentőségű,
amelyet az eljárási határidők nem lehetetleníthetnek el (úgy
sem, hogy nem hagy kellő időt a jogegységi eljárás
kezdeményezésére való felkészülésre). Ezért az Alkotmánybíróság
alkotmányos követelményben is szükségesnek tartotta
hangsúlyozni, hogy az eljárás felfüggesztésének a Pp. 155. §
(1) bekezdésében meghatározott jogkövetkezménye a Pp. 340/A. §
(2) bekezdésében megállapított határidőre is irányadó, ha a
Legfelsőbb Bíróság közigazgatási perekben a felülvizsgálat
során jogegységi eljárást kezdeményez.
Az alkotmányos követelmény megállapítása mellett az
Alkotmánybíróság elutasította azt az indítványt, amely a Pp.
340/A. § (2) bekezdésének alkotmányellenességét az Alkotmány
47. §-ára alapozta.
4.2. Az Alkotmány 32/A. § (1) bekezdése szerint az
Alkotmánybíróság felülvizsgálja a jogszabályok
alkotmányosságát, illetőleg ellátja a törvénnyel hatáskörébe
utalt feladatokat. A teljeskörű utólagos normakontroll tehát az
Alkotmánybíróság Alkotmány által védett hatásköre [Lásd:
4/1997. (I. 22.) AB határozatot, ABH 1997, 49.]. Az
Alkotmánybíróság hatásköreit, eljárását, és az indítványozásra
jogosultak körét – részleteiben – az Alkotmánybíróságról szóló
1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) határozza meg.
Az Abtv. az alkotmányellenesség utólagos vizsgálata keretében
szól a bírák által kezdeményezhető eljárásról. Az Abtv. 38. §
(1) bekezdése szerint: „A bíró – a bírósági eljárás
felfüggesztése mellett – az Alkotmánybíróság eljárását
kezdeményezi, ha az előtte folyamatban levő ügy elbírálása
során olyan jogszabályt vagy állami irányítás egyéb jogi
eszközét kell alkalmazni, amelynek alkotmányellenességét
észleli.” Az Abtv. e szabálya alapján valamennyi bírónak – a
bírósági szervezeti hierarchiától függetlenül – joga van
alkotmánybírósági eljárást kezdeményezni az előtte folyamatban
lévő ügyben alkalmazandó jogszabály tekintetében, ha
álláspontja szerint a jogszabály alkotmánysértő. Az Abtv. 38. §
(1) bekezdésében foglalt rendelkezés részben eljárási szabály,
amennyiben kimondja, hogy a bíró az eljárását az Abtv. alapján
felfüggesztheti és az Alkotmánybírósághoz fordulhat, részben
pedig hatásköri szabály: a konkrét normakontroll egyik formáját
rögzíti. Az Abtv. 38. § (1) bekezdésébe foglalt jog
természetesen megilleti a Legfelsőbb Bíróság bíráit is a
felülvizsgálati eljárás során. Az Alkotmány 50. § (3) bekezdése
szerint a bírák csak a törvénynek vannak alárendelve, amely
értelemszerűen – alkotmányossági aggály megfogalmazása és az
alkotmánybírósági vizsgálat lefolytatásának eredményeként –
csak az Alkotmánnyal összhangban lévő törvényeknek való
alárendeltséget jelenti. Épp ennek garanciája az utólagos
normakontroll keretében meglévő bírói kezdeményezés, amely az
Alkotmány 32/A. § (1) bekezdésével és 50. § (3) bekezdésével
egyaránt szoros összefüggésben áll. Az Alkotmánybíróság
kifejezetten nyomatékosította, hogy az Abtv. 38. § (1)
bekezdésébe foglalt, az alkotmánybírósági eljárás megindítására
irányuló bírói kezdeményezés a bírói függetlenség része. [lásd:
42/2005. (XI. 14.) AB határozat, ABH 2005, 504, 514-515.]
Az Alkotmány és az Abtv. értelmében az Alkotmánybíróság
utólagos normakontroll eljárásának nincs határideje. Amellett,
hogy az alkotmánybírósági gyakorlat a konkrét normakontroll
ügyeket (az alkotmányjogi panaszt és a bíró kezdeményezést)
előre sorolja, törvényi szabályok nem írnak elő
soronkívüliséget a bírói kezdeményezés esetén. Bírói
kezdeményezés esetén az eljárás felfüggesztéséről nem a Pp.,
hanem az Abtv. szól. Ha felülvizsgálati eljárásban az eljáró
bíró kezdeményezi az alkalmazandó jogszabály alkotmányossági
vizsgálatát (mint ahogy jelen eljárás alapján is a Legfelsőbb
Bíróság a Kfv.IV.37.513/2008/6. számú, a Kfv.I.35.098/2009/2.
számú, és a a Kfv. IV.37.008/2009/3. számú ügyekben) a
felülvizsgálati eljárás befejezésére a Pp. 340/A. § (2)
bekezdésében előírt határidő nem tartható. Az Alkotmánybíróság
ezért e körben is szükségesnek tartotta hangsúlyozni, hogy az
Abtv. 38. § (1) bekezdése alapján történő felfüggesztés esetén
a Pp. 340/A. § (2) bekezdése alkalmazásánál is irányadó a
határidő megszakadására vonatkozó Pp.-beli szabály [Pp. 155. §
(1) bekezdése], ha a Legfelsőbb Bíróság a közigazgatási ügyek
felülvizsgálata során az előtte folyó eljárás felfüggesztése
mellett az Alkotmánybíróság eljárását kezdeményezte.
4.3. A Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő
csatlakozásától a bíróságoknak lehetősége van a Pp. 155/A. §-
ában foglaltak szerint az Európai Bírósághoz fordulni előzetes
döntéshozatali eljárás kezdeményezésére. A Pp. 155/A. § (1)
bekezdése szerint: „A bíróság az Európai Bíróság előzetes
döntéshozatali eljárását az Európai Közösséget létrehozó
Szerződésben foglalt szabályok szerint kezdeményezheti.” A (2)
bekezdés pedig kimondja, hogy „Az Európai Bíróság előzetes
döntéshozatali eljárásának kezdeményezéséről a bíróság
végzéssel határoz, egyidejűleg a per tárgyalását
felfüggeszti….” Ha az előzetes döntéshozatali eljárás
kezdeményezése közigazgatási perek felülvizsgálata során
történik, a Pp. 340/A. § (2) bekezdése – ebben az esetben is –
együtt értelmezendő a Pp. 155. § (1) bekezdésében található, a
per tárgyalása felfüggesztésének következményével.
4.4. Az Alkotmánybíróság fentebb három – Alkotmányra is
visszavezethető – garanciális eljárás, a jogegységi eljárás
(Bszi.-be és a Pp.-be foglalt), az alkotmánybírósági eljárás
(Abtv.-be foglalt) és az előzetes döntéshozatali eljárás (Pp.-
be foglalt) szabályai alapján megállapította, hogy a Pp. 340/A.
§ (2) bekezdésének alkalmazásánál alkotmányos követelmény, hogy
amennyiben a Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálati eljárását
felfüggeszti, a felfüggesztésre a Pp. 155. § (1) bekezdésébe
foglalt következményt alkalmazni kell.
5. Az indítványozók alapjogi sérelmet is felvetettek a Pp.
340/A. § (2) bekezdése tekintetében. Álláspontjuk szerint sérül
a bírósághoz fordulás joga [Alkotmány 57. § (1) bekezdés], a
jogorvoslathoz való jog [Alkotmány 57. § (5) bekezdés], az
alapjogok korlátozására irányadó szabály [Alkotmány 8. § (2)
bekezdés] és az alapjogi sérelmek miatti kifogások bíróságok
előtti érvényesítését deklaráló alkotmányos tétel [Alkotmány
70/K. §].
Az Alkotmánybíróság véleménye szerint a bírósághoz fordulás
jogát, illetve speciálisan az alapjogi sérelmek esetén történő
bírósághoz fordulást nem érinti a Pp. 340/A. §-ába foglalt azon
eljárási szabály, amely közigazgatási perekben 120 napot
határoz meg a Legfelsőbb Bíróság számára a felülvizsgálati
kérelem elbírálására. Szintén nem állapítható meg a
jogorvoslathoz való jog sérelme, hiszen az Alkotmánybíróság
több döntésében leszögezte, hogy a felülvizsgálati eljárás
rendkívüli jogorvoslat, amely az Alkotmány 57. § (5)
bekezdésében foglalt alkotmányi rendelkezéssel összefüggésbe
nem hozható. [Először: 1/1994. (I. 7.) AB határozat, ABH 1994,
29, 38.]. Az Alkotmány 8. § (2) bekezdése pedig az alapjog-
korlátozás absztrakt mércéjét, a lényeges tartalom
korlátozásának tilalmát tartalmazza, amely tétel csak az adott
alkotmányos alapjog és a vizsgálni kért jogszabály között
fennálló, alkotmányjogilag értékelhető összefüggés esetén
alkalmazandó.
Minderre tekintettel az Alkotmánybíróság az Alkotmány 8. § (2)
bekezdésére, 57. § (1) és (5) bekezdésére, és a 70/K. §-ra
alapozott indítványt elutasította.
6. Az indítványozók a folyamatos ügyekre való alkalmazhatóságot
előíró Ppmód. 65. § (4) bekezdésének alkotmányossági
vizsgálatát és e rendelkezésnek is a visszamenőleges hatályú
megsemmisítését kezdeményezték. A Ppmód. 65. § (4) bekezdése
értelmében: „A Pp. e törvény 46. §-ának (3) bekezdésével
megállapított 340/A. §-ának (2) bekezdésében foglalt határidőt
azokban az ügyekben, melyekben a felülvizsgálati kérelem e
törvény hatálybalépése előtt érkezett a Legfelsőbb Bírósághoz,
a törvény hatálybalépésének időpontjától kell számítani.”
Mindez azt jelenti, hogy a módosítás 2009. január 1-ei
hatálybalépésekor folyamatban lévő valamennyi felülvizsgálati
kérelmet 2009. január 1-től számított 120 napon belül be
kellett fejezni. Az indítványozók a Ppmód. 65. § (4) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítását ugyanazon alkotmányos
tételek alapján kérték, mint a Pp. 340/A. § (2) bekezdés
alkotmányossági vizsgálatát.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a Pp. 340/A. § (2)
bekezdése kapcsán az e határozatban kifejtett érvek a Ppmód.
65. § (4) bekezdése vonatkozásában is irányadók. Önmagában a
határidő-előírás, még ha az folyamatos ügyekre is vonatkozik,
csak szélső esetekben (az eljárások teljes ellehetetlenülése,
vagy alkotmányos garanciák kiüresedése esetén) vet fel
alkotmányossági problémát. Az Alkotmánybíróság e helyen is utal
a 62/2006. (XI. 23.) AB határozatra, amely szerint a bíróságnak
előírt határidő túllépése önmagában még nem teszi a megindított
eljárást törvénysértővé (ABH 2006, 697, 705.).
Minderre tekintettel az Alkotmánybíróság a Ppmód. 65. § (4)
bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.
7. Az Alkotmánybíróság jelen ügyben absztrakt normakontroll
indítvány, s három – a konkrét normakontroll körébe tartozó –
bírói kezdeményezés alapján járt el. A Legfelsőbb Bíróság által
konkrét ügyekben benyújtott kezdeményezések az ügyek számának
és tárgyának megjelölésén túl, nem tartalmaztak kérelmet az
adott ügyekben való alkalmazási tilalom kimondására, ezért a
bírói kezdeményezések e körben történő elbírálásáról az
Alkotmánybíróságnak sem kellett rendelkezni.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bragyova András Dr. Holló András
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Stumpf István
alkotmánybíró
. |