Hungarian
Ügyszám:
.
152/B/2009
Előadó alkotmánybíró: Holló András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 152/B/2009. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2010/1974
.
A döntés kelte: Budapest, 11/29/2010
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    vizsgálatára  irányuló indítvány, valamint bírói  kezdeményezés
    alapján meghozta az alábbi

                             határozatot:

    1.  Az  Alkotmánybíróság – az Alkotmány 2.  §  (1)  bekezdésére
    hivatkozással  megállapítja –, hogy a  felülvizsgálati  eljárás
    bármely   okból   történő  felfüggesztése  esetén   alkotmányos
    követelmény  a  polgári perrendtartásról szóló 1952.  évi  III.
    törvény  340/A.  §  (2) bekezdésének a polgári perrendtartásról
    szóló  1952.  évi III. törvény 155. § (1) bekezdésével  történő
    együttes értelmezése és alkalmazása.

    2.  Az  Alkotmánybíróság a polgári perrendtartásról szóló 1952.
    évi  III.  törvény  340/A. § (2) bekezdése, továbbá  a  polgári
    perrendtartásról  szóló  1952.  évi  III.  törvény   és   egyes
    kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2008. évi XXX. törvény
    65. § (4) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására  és
    megsemmisítésére irányuló indítványt és bírói kezdeményezéseket
    elutasítja.
                                 Indokolás

                                    I.

      1. A Legfelsőbb Bíróság Közigazgatási Kollégiumának vezetője és
      a  Magyar  Közigazgatási Bírák Egyesületének elnöke  indítványt
      nyújtottak    be   az   Alkotmánybírósághoz   –    a    polgári
      perrendtartásról  szóló  1952.  évi  III.  törvény   és   egyes
      kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2008. évi XXX. törvény
      (a   továbbiakban:   Ppmód.)  46.   §   (3)   bekezdése   által
      megállapított – a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III.
      törvény   (a  továbbiakban:  Pp.)  340/A.  §  (2)  bekezdésének
      alkotmányossági  vizsgálatára.  A  vizsgálni  kért  rendelkezés
      2009.  január  1-től  a közigazgatási perekben  egységesen  120
      napot   határoz   meg   a   Legfelsőbb   Bíróság   számára    a
      felülvizsgálati kérelem elbírálására. Az indítványozók  szerint
      a  Pp.  340/A.  §  (2) bekezdése sérti az Alkotmány  2.  §  (1)
      bekezdését, a 7. § (2) bekezdését, 8. § (2) bekezdését,  47.  §
      (1)  és (2) bekezdését, 50. § (1)-(2) és (5) bekezdését, 57.  §
      (1) és (5) bekezdését, valamint a 70/K. §-t.

      Az  indítványozók  kifejtették, hogy a perek ésszerű  határidőn
      belüli   elbírálása   a   jogállamiság   normatív   tartalmából
      következik. Az ésszerű határidőn belüli elbírálás követelményét
      a  bíróságok  szervezetéről és igazgatásáról  szóló  1997.  évi
      LXVI.  törvény (a továbbiakban: Bszi.) 9. §-a alapelvi  szinten
      rögzíti.  Ugyanakkor a tisztességes eljárás megkívánja  az  ügy
      alapos és körültekintő feldolgozását a perirat átolvasásától az
      ügyhöz   kapcsolható   felsőbírósági  döntések   áttekintéséig.
      Különösen   igaz   ez  a  Legfelsőbb  Bíróság   felülvizsgálati
      eljárására, ahol az egyedi ügyekben megjelenő jogegységesítésre
      is tekintettel kell lenni. Az indítványozó szerint az Alkotmány
      2.  §  (1) bekezdésébe foglalt jogállamiság tételébe ütközik  a
      közigazgatási ügyek felülvizsgálati eljárását érintő 120 napos,
      az  eljárás egészének befejezésére vonatkozó határidő. Sérti  a
      jogállamiságot,    mert   bizonyos   (bonyolultabb)    ügyekben
      betarthatatlan, s így a jogszerűtlenség talajára  „taszítja”  a
      Legfelsőbb    Bíróságot   –   sértve   az   igazságszolgáltatás
      tekintélyét  –, továbbá veszélyezteti az Alkotmány  47.  §  (2)
      bekezdésébe  foglalt  jogegységesítési  funkció  ellátását.  Az
      indítványozók  utalta rá, hogy a Bszi. és a  Pp.  az  eljárások
      ésszerű    időn   belüli   befejezése   érdekében   garanciális
      rendelkezéseket  tartalmaznak, így: eljárási határidőket  írnak
      elő  a felek és a bíróság számára is, fellépést biztosítanak  a
      perelhúzó  magatartások  esetén, az  eljárás  elhúzódása  miatt
      kifogással  lehet élni, a fél a tisztességes eljárás megsértése
      miatt    kártérítést   követelhet   stb.    Mindezek    mellett
      alkotmánysértő  a közigazgatási ügyek felülvizsgálata  során  a
      120  napos  határidő előírása. Az indítványozók  utalnak  arra,
      hogy  az  Alkotmánybíróság gyakorlata szerint nincs  különösebb
      alkotmányossági indoka a társadalombiztosítási és közigazgatási
      perekben   a   felülvizsgálat   általános   szabályaitól   való
      eltérésre,  a  120  napos  az  eljárás  egészének  befejezésére
      vonatkozó  határidő  előírásának nincs  ésszerű  indoka  akkor,
      amikor más perek felülvizsgálatát ilyen határidő nem köti.
      Az  indítvány  szerint  a  vizsgált  szabályozás  megfosztja  a
      felülvizsgálati bíróságot a közigazgatási határozatok tényleges
      felülvizsgálatától,  attól,  hogy  az  Alkotmány  50.   §   (2)
      bekezdésébe,  és  57.  §  (1) bekezdésbe  foglalt  feladataikat
      ellássák.  Az Alkotmány szerint ugyanis a bíróság  ellenőrzi  a
      közigazgatási   határozatok  törvényességét,   a   bíróságoknak
      kötelessége a perbe vitt jogok és kötelezettségek elbírálása.

      Az   indítványozók   formai  alkotmánysértés   vizsgálatát   is
      kezdeményezték. Előadták, hogy a jogalkotásról szóló 1987.  évi
      XI.  törvény (a továbbiakban: Jat.) 28. §-ába és a Bszi. 39.  §
      e) pontjába foglalt előírások ellenére a Pp.-t módosító törvény
      tervezetét    előzetes   véleményezésre   sem    az    Országos
      Igazságszolgáltatási Tanács, sem a Legfelsőbb Bíróság nem kapta
      meg.  Az  indítványozók úgy vélték, hogy jelen esetben a  külön
      törvény    által    előírt   kötelező    egyeztetési    eljárás
      lefolytatásának  mellőzése az Alkotmány 2. §  (1)  bekezdéséből
      levezetett   közjogi  érvénytelenség  kérdését   megalapozottan
      felveti.  A vélemény kikérésének mellőzése ugyanis a bíróság  –
      mint   önálló  hatalmi  ág  –  alkotmányos  védelmét   szolgáló
      garanciális   rendelkezés  félretételét   jelenti.   Mindez   a
      hatalommegosztás elvének érvényesítését is meghiusítja.
      Végezetül  az indítványozók kifejtik, hogy az Alkotmány  50.  §
      (5)  bekezdése  a Bszi. vonatkozásában a minősített  többséggel
      való  elfogadásról szól. A Bszi. tartalmazza  a  perek  ésszerű
      időn  belüli  befejezésének  előírását.  A  Pp.  340/A.  §  (2)
      bekezdése  a  120  nap előírásával valójában  igazgatási  körbe
      tartozó rendelkezést állapít meg egyszerű többséggel elfogadott
      törvény  útján, holott e körben csak kétharmados  szótöbbséggel
      elfogadott törvény rendelkezhet. Ezért sérül az Alkotmány 50. §
      (5) bekezdése.

      Végül  utal arra az indítványozó, hogy ha a Legfelsőbb  Bíróság
      felülvizsgálati eljárás során alkotmánybírósági eljárást  kíván
      kezdeményezni  az  előtte lévő ügy felfüggesztésével  –  a  120
      napos határidő miatt nyilvánvaló, hogy – ezt csak törvénysértés
      mellett   tehetné  meg.  Eljárási  garancia   sérül   ebben   a
      vonatkozásban is.

      Az  indítványozók a vizsgálni kért rendelkezés  megsemmisítését
      annak  hatályba lépése napjára – 2009. január 1-re – visszaható
      hatállyal kérték.

      2.   A  fenti  indítványt  követően  a  Legfelsőbb  Bíróság  az
      Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény  38.  §  (1)
      bekezdése alapján a Kfv.IV.37.513/2008/6. számú ügyben  fordult
      az  Alkotmánybírósághoz a Pp. 340/A. § (2)  bekezdésének  és  a
      folyamatos ügyekre való alkalmazhatóságot előíró Ppmód.  65.  §
      (4) bekezdésének alkotmányossági vizsgálatát és visszamenőleges
      hatályú  megsemmisítését kezdeményezve.  A  Ppmód.  65.  §  (4)
      bekezdése  kimondja, hogy a Pp. 340/A. §-ának (2)  bekezdésében
      foglalt   határidőt   azokban   az   ügyekben,   melyekben    a
      felülvizsgálati kérelem e törvény hatálybalépése előtt érkezett
      a    Legfelsőbb   Bírósághoz,   a   törvény   hatálybalépésének
      időpontjától kell számítani. Ez azt jelenti, hogy a folyamatban
      lévő  valamennyi  felülvizsgálati kérelmet 2009.  január  1-től
      számított  120 napon belül be kell fejezni, az újonnan  érkezők
      120 napon belüli elbírálása mellett.
      Az  ügyben  energiatámogatásra való  jogosultságot  megszüntető
      közigazgatási  határozat felülvizsgálata során a  Borsod-Abaúj-
      Zemplén  Megyei  Bíróság a közigazgatási  döntést  az  elsőfokú
      határozatra    kiterjedően   hatályon   kívül    helyezte    és
      megállapította,   hogy   az  alperes   téves   jogértelmezéssel
      szüntette meg a felperes energiatámogatásra való jogosultságát.
      A  bírósági döntés ellen az alperes nyújtott be felülvizsgálati
      kérelmet,  amely  2008.  október  1-én  érkezett  a  Legfelsőbb
      Bíróságra.  A  Ppmód. értelmében a Legfelsőbb Bíróságnak  2009.
      április  30-ig  érdemi határozatot kellene  hozni.  Tekintettel
      azonban a több ezer folyamatban lévő eljárásra, s arra, hogy az
      ügy  soron  kívüliséget  nem élvez, a  döntés  várhatóan  2009.
      szeptemberében  születhet meg. A Legfelsőbb Bíróság  –  csakúgy
      mint  a  fentebb ismertetett absztrakt normakontrollra irányuló
      indítványban – ebben az ügyben is hasonló indokok  alapján  azt
      állította, hogy a vizsgálni kért rendelkezések az Alkotmány  2.
      §  (1)  bekezdését, a 7. § (2) bekezdését, 8. § (2) bekezdését,
      47.  §  (1) és (2) bekezdését, 50. § (1)-(2) és (5) bekezdését,
      57. § (1) és (5) bekezdését, valamint a 70/K. §-t sértik.

      A  Pp.  340/A. § (2) bekezdésének és a folyamatos ügyekre  való
      alkalmazhatóságot   előíró  Ppmód.  65.  §   (4)   bekezdésének
      alkotmányossági vizsgálatát kezdeményezte a Legfelsőbb  Bíróság
      a  Kfv.I.35.098/2009/2. számú ügyben is. A felülvizsgálni  kért
      Vas  Megyei  Bíróság döntése adóhatósági határozatot  helyezett
      teljes  körűen  hatályon kívül. A bíróság  szerint  az  alperes
      adóhatóság  jogszerűtlenül  járt  el,  amikor  EGK  Irányelvvel
      ellentétes  nemzeti  jogszabályhelyet  alkalmazva  a   felperes
      terhére   adókülönbözetet  állapított  meg.  A  felülvizsgálati
      kérelem 2009. február 11-én érkezett a Legfelsőbb Bíróságra, de
      a  Legfelsőbb Bíróság úgy ítélte meg, hogy – a folyamatos ügyek
      nagy  számára tekintettel – 120 napon belül, azaz 2009.  június
      11-ig nem tud döntést hozni. Az indítványozó az alkotmányossági
      vizsgálat  iránti  kérelmét  a fenti  indítványokhoz  hasonlóan
      indokolta, ugyanazon alkotmányos tételek sérelmét jelölte meg.

      A  Legfelsőbb Bíróság a Kfv. IV.37.008/2009/3. számú ügyben  is
      kezdeményezte az Abtv. 38. § (1) bekezdése alapján a Pp. 340/A.
      §   (2)  bekezdésének  és  a  Ppmód.  65.  §  (2)  bekezdésének
      alkotmányossági  vizsgálatát.  Kárpótlási  ügyben  a   Fővárosi
      Ítélőtábla  2008.  május 21-ei ítéletével az elsőfokú  ítéletet
      helybenhagyta. Megállapította, hogy a felperes kárpótlás iránti
      kérelme  azért nem megalapozott, mert nem áll fenn a  kárpótlás
      jogcíme,  azaz a felperes esetében nem történt meg a  30  napot
      meghaladó   szabadságelvonás.   A   külföldön   élő    felperes
      felülvizsgálat  iránti  kérelmet nyújtott  be,  amelyben  kérte
      pártfogó  ügyvéd kirendelését. A felülvizsgálati kérelem  2009.
      január 1-én érkezett a Legfelsőbb Bíróságra, aki tájékoztatta a
      felperest, hogy a pártfogó ügyvédi képviselet igénybevételét  a
      jogi  segítségnyújtó szolgálat engedélyezi, és elutasítás terhe
      mellett felhívta a felperest, hogy jogi képviseletéről 30 napon
      belül  gondoskodjék. Ebben az ügyben e határidővel  az  eljárás
      mindenképpen  meghosszabbodik, ezért a Legfelsőbb  Bíróság  úgy
      ítélte meg, hogy a Pp. 340. § (2) bekezdésben jelölt 120  napon
      belül  nem  lehet érdemi döntést hozni. A több ezer folyamatban
      lévő   ügyre   is  tekintettel  leghamarabb  2009  decemberében
      születhet döntés.
      A   Legfelsőbb  Bíróság  most  is  az  Alkotmány   2.   §   (1)
      bekezdésének,  a 7. § (2) bekezdésének, 8. § (2)  bekezdésének,
      47.   §  (1)  és  (2)  bekezdéseinek,  50.  §  (1)-(2)  és  (5)
      bekezdéseinek, 57. § (1) és (5) bekezdéseinek, valamint a 70/K.
      §-ának  sérelmét állította a vizsgálni kért törvényi  szabályok
      tekintetében.

      3.  Az  Alkotmánybíróság az indítványokat  az  Alkotmánybíróság
      ideiglenes ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, többször
      módosított és egységes szerkezetbe foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü.
      határozat (ABK 2009. január, 3.) 28. § (1) bekezdése alapján  –
      a  tárgykör  azonossága miatt – egyesítette, s  egy  eljárásban
      bírálta el.

                                    II.

      1. Az Alkotmány indítványozók által jelölt rendelkezései:

      „2.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”
      „7.  §  (2) A jogalkotás rendjét törvény szabályozza,  amelynek
      elfogadásához    a    jelenlévő    országgyűlési     képviselők
      kétharmadának szavazata szükséges.”
      „8.  §  (2)  A  Magyar  Köztársaságban az alapvető  jogokra  és
      kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja  meg,
      alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
      „47.  §  (1) A Legfelsőbb Bíróság a Magyar Köztársaság  legfőbb
      bírósági szerve.
      (2)    A    Legfelsőbb   Bíróság   biztosítja    a    bíróságok
      jogalkalmazásának    egységét,   jogegységi    határozatai    a
      bíróságokra kötelezőek.”
      „50.  § (1) A Magyar Köztársaság bíróságai védik és biztosítják
      az   alkotmányos  rendet,  a  természetes  személyek,  a   jogi
      személyek  és a jogi személyiséggel nem rendelkező  szervezetek
      jogait   és  törvényes  érdekeit,  büntetik  a  bűncselekmények
      elkövetőit.
      (2)    A   bíróság   ellenőrzi   a   közgazgatási   határozatok
      törvényességét.
      (…)
      (5) A bíróságok szervezetéről és igazgatásáról, továbbá a bírák
      jogállásáról és javadalmazásáról szóló törvény elfogadásához  a
      jelen  lévő  országgyűlési képviselők  kétharmadának  szavazata
      szükséges.”
      „57.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt  mindenki
      egyenlő,  és  mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene  emelt
      bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a
      törvény   által  felállított  független  és  pártatlan  bíróság
      igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.
      (…)
      (5)   A  Magyar  Köztársaságban  a  törvényben  meghatározottak
      szerint   mindenki  jogorvoslattal  élhet  az  olyan  bírósági,
      közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát  vagy
      jogos  érdekét sérti. A jogorvoslati jogot – a jogviták ésszerű
      időn  belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan – a jelen
      lévő   országgyűlési   képviselők  kétharmadának   szavazatával
      elfogadott törvény korlátozhatja.”
      „70/A.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság biztosítja  a  területén
      tartózkodó  minden  személy  számára  az  emberi,  illetve   az
      állampolgári  jogokat,  bármely  megkülönböztetés,  nevezetesen
      faj,  szín,  nem, nyelv, vallás, politikai vagy  más  vélemény,
      nemzeti  vagy  társadalmi  származás, vagyoni,  születési  vagy
      egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.”
      „70/K.   §  Az  alapvető  jogok  megsértése  miatt  keletkezett
      igények,  továbbá  a  kötelességek teljesítésével  kapcsolatban
      hozott   állami   döntések  elleni  kifogások   bíróság   előtt
      érvényesíthetők.”

      2. A Pp. vizsgálni kért szabályai:

      „155.  §  (1)  A  tárgyalás felfüggesztésével  minden  határidő
      megszakad;  a  felfüggesztés  megszűnésétől  a  határidő   újra
      kezdődik.
      (2)   A   felfüggesztés  tartama  alatt   tett   minden   bírói
      rendelkezés,  úgyszintén  a  felek  által  teljesített   minden
      perbeli  cselekmény  hatálytalan,  kivéve  a  felfüggesztéssel,
      illetőleg   az   annak   megszüntetésével   kapcsolatos   bírói
      rendelkezéseket és perbeli cselekményeket.
      (3)  Felfüggesztést  rendelő  bírósági  határozat  ellen  külön
      fellebbezésnek  van helye; a bíróság az ilyen határozatot  maga
      is megváltoztathatja.”
      „340/A.  §  (2) A Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálati  kérelem
      tárgyában   a   kérelemnek   a   Legfelsőbb   Bírósághoz   való
      beérkezésétől számított százhúsz napon belül dönt.”

      3. A Ppmód. rendelkezései szerint:

      „63.  §  (1)  Ez  a törvény a (2)-(7) bekezdésben meghatározott
      kivételekkel 2009. január 1-jén lép hatályba.
      (…)
      65.  §  (4)  A  Pp.  e  törvény  46.  §-ának  (3)  bekezdésével
      megállapított 340/A. §-ának (2) bekezdésében foglalt  határidőt
      azokban  az  ügyekben,  melyekben a felülvizsgálati  kérelem  e
      törvény  hatálybalépése előtt érkezett a Legfelsőbb Bírósághoz,
      a törvény hatálybalépésének időpontjától kell számítani.”

      4. A Bszi. indítványozó által felhívott szabálya:

      „39. § Az OIT
      (…)
      e)   a   bíróságok  feladatkörét  érintő  jogszabály  alkotását
      kezdeményezheti,   és   véleményezi   a   bíróságokat    érintő
      jogszabályok tervezetét,”

      5. A Jat. értelmében:

      „28. § A törvény, a törvényerejű rendelet és a minisztertanácsi
      rendelet  tervezetét véleményezésre meg kell küldeni a  legfőbb
      ügyésznek, továbbá – ha az a bíróságok hatáskörét is érinti – a
      Legfelsőbb Bíróság elnökének is.”
                                     
                                   III.

      Az   indítványozók   a   Pp.   és  a  Ppmód.   rendelkezéseivel
      kapcsolatban mind formai [az Alkotmány 2. § (1) bekezdését 7. §
      (2)  bekezdést,  50.  § (5) bekezdését érintő],  mind  tartalmi
      alkotmányellenességet       állítottak.       A        tartalmi
      alkotmányellenességen     belül     hivatkoztak      jogállami,
      államszervezeti [Alkotmány 2. § (1) bekezdés, 47. §, 50. §  (1)
      és  (2) bekezdés] és alapjogi [Alkotmány 8. § (2) bekezdés, 57.
      §  (1)  és  (5)  bekezdés és 70/K. §] alkotmányos rendelkezések
      sérelmére.    Az    Alkotmánybíróság    elsőként    a    formai
      alkotmányellenesség  körében  felvetett  problémákat  vizsgálta
      meg.

      1.  Az  indítványozók formai alkotmánysértést két vonatkozásban
      állítanak. Egyrészt véleményük szerint közjogi érvénytelenséget
      eredményez,   hogy  a  Ppmód.  tervezetét   nem   küldték   meg
      véleményezésre  a  Jat. 28. §-a szerint  a  Legfelsőbb  Bíróság
      elnökének, illetve a Bszi. 39. § e) pontja alapján az  OIT-nek.
      Mindez  az  Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésének  és  7.  §  (2)
      bekezdésének sérelmével jár. Kifogásolták továbbá, hogy  a  Pp.
      egyszerű   többséggel  megállapított  340/A.  §  (2)  bekezdése
      valójában  a  Bszi.  minősített többséget igénylő  tárgykörében
      szabályozott, ezért ellentétbe került az Alkotmány  50.  §  (5)
      bekezdésével.

      1.1.  Az  Alkotmánybíróságnak az ítélkezés  kezdetén  kialakult
      gyakorlata   szerint   a  „jogszabályelőkészítő   szervek   (…)
      vélemények beszerzésével kapcsolatos kötelezettségszegése (...)
      önmagában  nem  érintheti  az adott  törvény  érvényességét.  A
      jogszabály    előkészítésre   vonatkozó   törvényi    előírások
      megsértése  az illetékes szervek államigazgatási jogi,  esetleg
      politikai felelősségét alapozhatja meg csupán” [496/B/1990.  AB
      határozat,  ABH  1991,  493, 495-496.;  30/1991.  (VI.  5.)  AB
      határozat, ABH 1991, 421.; 50/1998. (XI. 27.) AB határozat, ABH
      1998, 387, 395. stb.]
      A  30/2000. (X. 11.) AB határozatában az Alkotmánybíróság „arra
      az   álláspontra   helyezkedett,  hogy   a   jogszabály   által
      kifejezetten  és  konkrétan megnevezett,  egyetértési,  illetve
      véleményezési jogkörrel rendelkező szervezetek – a demokratikus
      döntéshozatali   eljárásban   betöltött   szerepük   miatt   az
      egyeztetési kötelezettség vonatkozásában – közhatalminak, így a
      jogalkotó  számára megkerülhetetlennek minősülnek”  (ABH  2000,
      202,  206.).  Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével összefüggésben
      hangsúlyozta:  „A  jogállamiság  részét  képező  döntéshozatali
      eljárási szabályok megsértése a döntés közjogi érvénytelenségét
      eredményezheti. Ellenkező esetben maga a demokratikus  rendszer
      veszíti   el  legitimációját,  hiszen  a  különböző  társadalmi
      részérdekek megjelenítésére és összehangolására nem nyílik mód,
      így  a  konszenzus  elérése eleve lehetetlen. Amennyiben  pedig
      külön törvény ír elő konkrét és intézményesített véleménykérési
      kötelezettséget, akkor annak elmulasztása olyan, a  jogalkotási
      eljárásban  elkövetett  súlyos  szabálytalanságnak  minősülhet,
      amely  adott  esetben a jogállamiság alkotmányos  követelményét
      közvetlenül  veszélyezteti,  és a törvénysértő  módon  alkotott
      jogszabály  közjogi  érvénytelenségét  eredményezheti.  Azt   a
      kérdést,  hogy  a külön törvényekben meghatározott  jogalkotási
      eljárási  szabály megszegése súlyosságánál fogva adott  esetben
      eléri-e  az  alkotmánysértés szintjét,  az  Alkotmánybíróságnak
      eseti  mérlegeléssel kell eldöntenie” (ABH  2000,  202,  207.).
      Ebben a határozatban az Alkotmánybíróság megsemmisítette azt  a
      kormányrendeletet, amit úgy alkottak meg, hogy a törvény  által
      előírt kötelező véleményeztetést nem folytatták le.
      A  7/2004.  (III.  24.)  AB  határozattal  elbírált  ügyben  az
      Alkotmánybíróság    megállapította,    hogy    „a    vélemények
      beszerzésével kapcsolatos kötelezettségszegés nem érintheti  az
      adott  törvény  érvényességét (...),  a  Jat.  rendelkezéseinek
      figyelmen   kívül  hagyása  önmagában  nem  vezet   a   törvény
      alkotmányellenességének megállapításához, hanem csak akkor,  ha
      az  egyben  az Alkotmány valamely szabályába ütközik (...),  az
      előkészítésre  vonatkozó szabályok megsértése  az  előterjesztő
      államigazgatási  jogi, esetleg politikai felelősségét  alapozza
      meg (ABH 2004, 98, 101.). Az Alkotmánybíróság hangsúlyozta:  „a
      törvényalkotási    eljárás    ügydöntő,    érdemi    része    a
      törvényjavaslat  benyújtásával  kezdődik,  annak  nem  eleme  a
      törvénytervezet elkészítése, és ugyanígy kívül esnek  rajta  az
      előkészítés  során lefolytatott egyeztetések és véleményezések”
      (ABH  2004,  98,  105.).  A határozat külön  kiemelte,  hogy  a
      30/2000.  (X.  11.) AB határozatban rögzítettek  követésére  az
      adott  esetben  azért  sem  kerülhetett  sor,  mert  abban  nem
      törvény,  hanem kormányrendelet alkotmányossága volt  a  kérdés
      (ABH  2004,  98,  105-106.). Az e határozatban  foglaltakat  az
      Alkotmánybíróság  a  29/2006. (VI. 21.)  AB  határozatban  (ABH
      2006,  396,  404,  405.), a 87/2008. (VI. 18.) AB  határozatban
      (ABH  2008,  707,  725-727.)  és  a  109/2008.  (IX.  26.)   AB
      határozatban  (ABH  2008, 886, 900-901.) megerősítette,  így  a
      gyakorlat ezzel a tartalommal szilárdult meg.
      Az  Alkotmánybíróság  jelen esetben sem  lát  indokot  a  fenti
      gyakorlatától  való  eltérésre. A Jat.  28.  §-a  az  általános
      véleményezési  kötelezettség körében úgy  rendelkezik,  hogy  a
      bíróságok  hatáskörét érintő jogszabályokat véleményezésre  meg
      kell  küldeni a Legfelsőbb Bíróság elnökének is, a Bszi. 39.  §
      e)  pontja  értelmében pedig az OIT véleményezi  a  bíróságokat
      érintő  jogszabályok  tervezetét.  E  vélemények  beszerzése  a
      jogszabály előkészítésben résztvevő szervek feladata és  egyben
      felelőssége,  de ennek elmulasztása a megalkotott törvényt  nem
      teszi  érvénytelenné.  Ahogy az Alkotmánybíróság  a  fentiekben
      rámutatott   a   törvényalkotási  eljárás  ügydöntő   része   a
      törvényjavaslat benyújtásával kezdődik, s így kívül esnek rajta
      az    előkészítés    során   lefolytatott    egyeztetések    és
      véleményezések.   Erre  tekintettel  a   Pp.   340/A.   §   (2)
      bekezdésének  az  Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe  ütközése  nem
      állapítható meg.

      Az  Alkotmánybíróság  az 50/1998. (XI.  27.)  AB  határozatában
      rámutatott,  hogy  az  Alkotmány 7. § (2) bekezdése  nem  tette
      alkotmányos  szabállyá  a Jat. normáit (ABH  1998,  387,  396.)
      Ugyanígy az Alkotmánybíróságnak az az álláspontja, hogy a Bszi.
      39.  §-ában a jogalkotással kapcsolatos véleményezési feladatok
      sem  váltak  az Alkotmány 7. § (2) bekezdése által  alkotmányos
      szabállyá,  tehát  alkotmányellenesség e  tekintetben  sem  áll
      fenn.

      A  fentiekre figyelemmel az Alkotmánybíróság a Pp. 340/A. § (2)
      bekezdésének  az Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe  és  7.  §  (2)
      bekezdésébe ütközését állító indítványt elutasította.

      1.2.   Az  indítványozó  szerint  a  Pp.  vizsgálni  kért  azon
      szabálya,   amelynek   értelmében  a   Legfelsőbb   Bíróság   a
      felülvizsgálati  kérelem  tárgyában a kérelemnek  a  Legfelsőbb
      Bírósághoz  való beérkezésétől számított százhúsz  napon  belül
      dönt,  az  Alkotmány  50.  § (5) bekezdése  alapján  minősített
      többséget  igényel.  Az  Alkotmány e  rendelkezése  szerint  „A
      bíróságok  szervezetéről  és  igazgatásáról,  továbbá  a  bírák
      jogállásáról és javadalmazásáról szóló törvény elfogadásához  a
      jelen  lévő  országgyűlési képviselők  kétharmadának  szavazata
      szükséges.”

      Az  Alkotmánybíróságnak  a minősített  többség  követelményével
      kapcsolatos – összefoglalt – álláspontja szerint „amikor  az  a
      probléma,  hogy az egyszerű szótöbbséggel elfogadott törvény  a
      minősített   törvényt  ...  módosította-e   –   és   formálisan
      (szövegszerűen)  nem  egyértelmű a  módosítás  (megváltoztatás,
      kiegészítés)  és  a hatályon kívül helyezés –,  minden  esetben
      vizsgálandó  az  is,  hogy  mi  a  kétharmados  törvény   által
      meghatározott szabályozási koncepció lényegi eleme, azaz érinti-
      e   a   lényeges   normatartalmat  az  egyszerű   szótöbbséggel
      megalkotott  törvény.” [31/2001. (VII. 11.) AB  határozat,  ABH
      2001, 258, 263.]
      Jelen ügyben a Bszi. – indítványozók által hivatkozott – 9. §-a
      az  ügyek ésszerű határidőn belüli elbírálásáról szól. Az, hogy
      a  Pp. 340/A. § (2) bekezdése az elbírálásra konkrét határidőt,
      120  napot határoz meg, nem érinti a Bszi. idézett rendelkezése
      koncepciójának  módosítását vagy a Bszi.  szabálya  tartalmának
      megváltoztatását,     hanem     épp     ellenkezőleg,     annak
      megvalósításával   (részletezésével)  áll  összefüggésben.   Az
      Alkotmánybíróság álláspontja szerint ezért a Pp. 340/A.  §  (2)
      bekezdésének  megalkotásához az Alkotmány 50. §  (5)  bekezdése
      alapján nem volt szükség minősített többségű szavazatra, így az
      Alkotmánybíróság az indítványt e tekintetben is elutasította.

      2.    Az    Alkotmánybíróság   ezt    követően    a    tartalmi
      alkotmányellenesség   tárgyában  megfogalmazott   indítványokat
      vizsgálta  meg.  A  vizsgálni  kért  rendelkezés  értelmében  a
      felülvizsgálati  kérelmet közigazgatási perekben  a  Legfelsőbb
      Bíróság   százhúsz   napon   belül   köteles   elbírálni.    Az
      Alkotmánybíróság   a   probléma   eldöntésének   előkérdéseként
      megvizsgálta  azokat  az  eljárási  szabályokat,  amelyekben  a
      törvények  a  bíróságokat a döntésük mihamarabbi  meghozatalára
      ösztönzik.  Az ilyen típusú eljárások lehetnek soron  kívüliek,
      és   lehetnek   határidőhöz  kötöttek.  A  határidőhöz   kötött
      eljárásokat lényegében három csoportra lehet osztani:

      a)  Az  ügyek  természetéből  eredően  gyors  döntést  igénylő,
      általában    nemperes    eljárások    [például:     a     helyi
      önkormányzatokról  szóló 1990. évi LXV.  törvény  33/A.  §  (6)
      bekezdése szerint a polgármester összeférhetetlenségét, illetve
      a megbízás megszűnését megállapító határozatról a bíróság annak
      beérkezésétől   számított   harminc   napon   belül    nemperes
      eljárásban, három hivatásos bíróból álló tanácsban határoz.];

      b)  Olyan  eljárások,  amelyekben az eljárás  egy  részeleméhez
      kapcsolódik a határidő és nem az eljárás egészének befejezésére
      vonatkozik [például: a Pp. 332. § (3) bekezdése szerint: „Ha  a
      keresetlevél    a   közigazgatási   határozat   végrehajtásának
      felfüggesztésére irányuló kérelmet tartalmaz, a  bíróság  annak
      tárgyában az iratoknak a bírósághoz való érkezését követő nyolc
      napon belül határoz….”];

      c)   Az   érdemi   döntés   határidejét  megállapító   törvényi
      rendelkezések  [például:  a  közbeszerzésről  szóló  2003.  évi
      CXXIX. törvény 348/A. § (2) bekezdése szerint: „A Pp. 332/B. §-
      át azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy az első tárgyalást
      az  iratoknak a bírósághoz érkezését követő harminc napon belül
      kell  megtartani,  és  ha  nincs  szükség  bizonyítási  eljárás
      lefolytatására,  vagy  tárgyaláson  kívüli  eljárás  esetén,  e
      határidőn   belül   elbírálni.  A  határidők   számításakor   a
      hiánypótlásra fordított idő nem vehető figyelembe.”].

      Az  Alkotmánybíróság jelen ügyben elsőként azt állapította meg,
      hogy    valamely   bírósági   eljárásban   az   érdemi   döntés
      meghozatalára  vonatkozó határidő törvényi  előírása  önmagában
      nem  tekinthető alkotmánysértőnek. A jogviták ésszerű határidőn
      belüli  elbírálásának  követelménye ezt indokolttá  teheti.  Az
      Alkotmánybíróság  megítélése  szerint  a  jogalkotó  viszonylag
      szabadon  mérlegelhet  a határidők meghatározása  során,  ennek
      azonban  alkotmányos határai vannak. Ilyen alkotmányos  korlát,
      hogy  a  határidő  miatt az eljárás – az Alkotmány  57.  §  (1)
      bekezdésében előírt – tisztességes volta nem sérülhet,  illetve
      a  bírósági eljárásokkal kapcsolatos – az Alkotmány  2.  §  (1)
      bekezdéséből    fakadó   –   jogállami   követelményeknek    is
      érvényesülni   kell   (pl.   a   határidő   rövid   volta   nem
      lehetetlenítheti  el  az eljárást; fontos,  hogy  a  bíróság  a
      határidő    megtartása   mellett   alkotmányi    és    törvényi
      kötelezettségének  eleget tegyen; a bíróság  az  érdemi  döntés
      megalapozásához  a  jogszabályok által biztosított  eszközökkel
      élni  tudjon stb.). Az Alkotmánybíróság a 9/1992. (I.  30.)  AB
      határozat  (ABH 1992, 59, 65.) nyomán a 4/1998.  (III.  1.)  AB
      határozatban megállapította, hogy „az Alkotmány valóban nem azt
      garantálja,  hogy  a  bírói  eljárás eredménye  minden  esetben
      helyes  lesz,  de  azt  garantálja,  hogy  ne  szülessen  olyan
      törvényi  szabály, amely ezt eleve kizárja. Az  anyagi  igazság
      érvényre juttatását ellehetetlenítő szabályozás éppúgy sérti az
      Alkotmány  2. § (1) bekezdését, a jogállamiság elvét,  mint  az
      eljárási garanciák hiánya” (ABH 1998, 71, 77.).

      3.   Jelen   ügyben  egy  rendkívüli  jogorvoslat,  a   Pp.-ben
      szabályozott  felülvizsgálati eljárás, azon  belül  is  csak  a
      közigazgatási perekre vonatkozó 120 napos határidő  az  eljárás
      tárgya. Az Alkotmánybíróság több döntésében leszögezte, hogy  a
      rendes  és  a rendkívüli jogorvoslat alkotmányossági megítélése
      nem  feltétlenül esik egybe. Az Alkotmánybíróságnak az  1/1994.
      (I.  7.)  AB  határozat  óta  követett  gyakorlata  szerint   a
      felülvizsgálati  eljárás  rendkívüli  jogorvoslat,   amely   az
      Alkotmány   57.   §   (5)   bekezdésében   foglalt   alkotmányi
      rendelkezéssel  összefüggésbe  nem  hozható.  Az  alkotmányosan
      megkövetelt  rendes  jogorvoslaton túlmenő  rendelkezésről  van
      szó, ezért a törvényhozónak – egyéb alkotmányi rendelkezésekkel
      összhangban  (pl.  diszkrimináció tilalma) – szabadságában  áll
      ennek tartalmát és korlátait megállapítani (ABH 1994, 29, 38.).
      Ezt  az  álláspontot  több döntés is  tartalmazza,  így  pl.  a
      663/D/2000. AB határozat kimondta: „Jelen ügyben is  megerősíti
      az   Alkotmánybíróság  azt  az  elvi  megállapítását,  hogy   a
      jogorvoslathoz  való jog – mint alapvető jog –  csak  a  rendes
      jogorvoslatra  vonatkozik, a rendkívüli  jogorvoslat  a  rendes
      jogorvoslaton  túlmutató többletlehetőség,  amelynek  léte  nem
      hozható összefüggésbe az Alkotmány 57. § (5) bekezdésével” (ABH
      2003,  1223,  1230.). Magából az alkotmánybírósági gyakorlatból
      azonban  az  is  következik,  hogy  az  Alkotmány  57.  §   (1)
      bekezdésébe  foglalt  tisztességes  eljárás  követelményének  a
      felülvizsgálati eljárás során is érvényesülnie kell. (Lásd. pl.
      a 702/D/2004. AB határozat, ABH 2007, 1681, 1707.)

      Az   indítványozók  által  vizsgálni  kért  Pp.  340/A.  §  (2)
      bekezdésében    foglalt   százhúsz   napon    belüli    döntési
      kötelezettség előírásának célja nyilvánvalóan az volt,  hogy  a
      felülvizsgálati   eljárások   viszonylag   gyorsan,   belátható
      határidőn  belül  befejeződjenek a közigazgatási  ügyekben.  Az
      Alkotmánybíróság   a   viták  ésszerű  határidőn   belül   való
      eldöntésével  kapcsolatban a 32/2002. (VII. 4.) AB határozatban
      megállapította:  „Noha  az Alkotmány 57.  §  (1)  bekezdése  az
      ésszerű  időn  belül való tárgyalás követelményét szövegszerűen
      nem  tartalmazza,  de az Alkotmány 57. § (5) bekezdése  szól  a
      jogviták ésszerű időn belüli elbírálásának követelményéről.  Az
      Alkotmánybíróság az Alkotmány értelmezésénél –  figyelemmel  az
      Alkotmány  7.  §  (1) bekezdésére – tekintettel  van  a  Magyar
      Köztársaság  nemzetközi jogi kötelezettségeire  is.  Az  emberi
      jogok  és  az  alapvető szabadságok védelméről szóló,  Rómában,
      1950.  november 4-én kelt Egyezmény és az ahhoz  tartozó  nyolc
      kiegészítő  jegyzőkönyv kihirdetéséről szóló  1993.  évi  XXXI.
      törvény  2.  § 6. Cikk 1. pont első mondata szerint mindenkinek
      joga van arra, hogy ügyét a törvény által létrehozott független
      is  pártatlan  bíróság tisztességesen, nyilvánosan  és  ésszerű
      időn  belül tárgyalja, és hozzon határozatot polgári jogi jogai
      és  kötelezettségei  tárgyában, illetőleg az  ellene  felhozott
      büntetőjogi   vádak   megalapozottságát   illetően.   Ezzel   a
      nemzetközi  jogi kötelezettséggel van összhangban  az,  hogy  a
      bíróságokat  és a bírákat számos más jogszabály is kötelezi  az
      ésszerű határidőn belüli eljárásra [pl. a bírák jogállásáról és
      javadalmazásáról   szóló   1997.   évi   LXVII.   törvény    (a
      továbbiakban:   Bjt.)   30.  §  (1)   bekezdés,   a   bíróságok
      szervezetéről  és igazgatásáról szóló 1997. évi  LXVI.  törvény
      (Bszi.)  9. §, a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi  III.
      törvény 2. § (1) bekezdés].
      (…) Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a megyei bíróság  és
      a  Legfelsőbb Bíróság sajátos összetételű tanácsára is kiterjed
      a  Bjt.-nek és a Bszi.-nek az az előírása, amely szerint a bíró
      a   rábízott   ügyet  annak  munkaigényessége  és  az   eljárás
      sajátosságai   által  meghatározott  ésszerű  határidőn   belül
      köteles  elbírálni; a Kjtv. szabályai szerint eljárás alá  vont
      személynek  is joga van arra a Bszi. rendelkezései  értelmében,
      hogy  bírói  útra tartozó ügyét független és pártatlan  bíróság
      tisztességes  eljárás során és ésszerű határidőn belül  bírálja
      el.”  (ABH 2002, 153, 160.) A jogviták ésszerű határidőn  belül
      való  eldöntése  és  a  tisztességes  eljárás  követelményeinek
      egyidejű   érvényesülését  vizsgálta  az  Alkotmánybíróság   az
      1247/B/2008.   AB   határozatában.   Ebben    az    ügyben    a
      műsorterjesztés és a digitális átállás szabályairól szóló 2007.
      évi  LXXIV. törvény azon szabályát vizsgálta, amely a digitális
      műsorszóró      hálózatok     üzemeltetési      jogosultságának
      megszerzésével  kapcsolatos pályázatok bírósági felülvizsgálata
      esetén  a  Fővárosi ítélőtábla számára harminc napos elbírálási
      határidőt  írt elő. Az Alkotmánybíróság ezen speciális  eljárás
      összes sajátosságának a figyelembevételével úgy döntött, hogy a
      vizsgálat tárgyává tett döntéshozatali határidő nem minősíthető
      túlzottan  rövidnek  és az elérni kívánt céllal  aránytalannak.
      (ABH 2009, 2418, 2422.)

      Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Pp.  340/A.  §  (2)
      bekezdésébe  foglalt  határidő több tekintetben  különbözik  az
      egyes  eljárásokban  az  érdemi döntések meghozatalához  előírt
      határidőktől. Különbözik egyrészt a tekintetben, hogy  nem  egy
      adott ügycsoportra (pl. egyesület bejegyzése, választási ügyek)
      nézve  –  az adott ügycsoport fontosságát kiemelendő –  határoz
      meg   határidőt   a   döntésre,  hanem   (a   különböző   ügyek
      sajátosságainak  figyelembevétele nélkül)  egy  eljárási  típus
      egészét,     nevezetesen    valamennyi    közigazgatási     ügy
      felülvizsgálatát érinti. Különbözik azért is, mert a törvény  a
      kérelem  beérkezése  és  annak  elbírálása  közötti  120  napos
      határidő alól – e helyen – semmilyen kivételt nem teremt, nincs
      tekintettel    az    ügy   bonyolultságára,   a    joggyakorlat
      összetettségére, vagy arra, hogy szükségesek-e  egyéb  eljárási
      cselekmények (pl. ahogy a jelen eljárás alapjául szolgáló egyik
      ügyben  a pártfogó ügyvéd kirendelése). Különbözik végül  azért
      is,   mert   a   felülvizsgálati  eljárás  –  mint   rendkívüli
      jogorvoslat  –  más  ügycsoportjaiban a felülvizsgálati  döntés
      meghozatalához  ilyen határidő nem tapad.  Ezen  különbözőségek
      ellenére  az Alkotmánybíróság megállapította, hogy  a  határidő
      előírása   önmagában  nem  veszélyezteti  a   bíróságoknak   az
      Alkotmány  50. § (1) bekezdésében foglalt általános feladatait,
      vagy  a  közigazgatási határozatok felülvizsgálatára vonatkozó,
      az  Alkotmány  50.  § (2) bekezdésbe foglalt rendelkezést.  Így
      alkotmánysértés   e   tekintetben  nem  állapítható   meg.   Az
      Alkotmánybíróság  a  62/2006. (XI. 23.) AB  határozatában  –  a
      büntetőeljárási  szabályokkal összefüggésben – vizsgálta,  hogy
      az  ügyészségnek,  bíróságnak  előírt  határidő  túllépése,   a
      megindított  eljárást  törvénysértővé, jogellenesé  teszi-e.  A
      határozatban   az  Alkotmánybíróság  megállapította,   hogy   a
      hatóságok  eljárási cselekményeinek teljesítésére megállapított
      határidők  többféle – így pl. a jogállamisághoz, a tisztességes
      eljáráshoz   tartozó  –  alkotmányos  érdeket  szolgálnak.   Az
      eljárási   határidők  garanciális  jellegének  a  hangsúlyozása
      azonban  nem  ellentétes  azzal, hogy a határidők  túllépésének
      nincs eljárási jogi következménye. (ABH 2006, 697, 705.)

      Jelen  ügyben  az  indítványozók  kifejezetten  hivatkoztak   a
      tisztességes eljáráshoz való jogra. E jogot az Alkotmánybíróság
      az Alkotmány 2. § (1) bekezdésének és 57. § (1) bekezdésének az
      egymásra  vetítése alapján értelmezte. E szerint a tisztességes
      eljáráshoz való jog abszolút jog, amellyel szemben nem  létezik
      mérlegelhető  más  alkotmányos jog vagy alkotmányos  cél,  mert
      maga  is  egy  mérlegelés eredménye. A 6/1998.  (III.  11.)  AB
      határozat rámutatott: „Nincs olyan szükségesség, amely miatt  a
      tárgyalás  tisztességes voltát arányosan ugyan,  de  korlátozni
      lehetne;   hanem   a  tisztességes  tárgyalás  fogalmán   belül
      alakítandó ki olyan ismérvrendszer, amely annak tartalmát adja,
      s  csak  ezen belül értékelhető bizonyos korlátozások szükséges
      és  arányos  volta. (Ugyanígy saját dogmatikája van  annak,  mi
      számít  bíróságnak, mikor törvényes, független és pártatlan  az
      eljáró testület stb.)” (ABH 1998, 91, 99.)
      A  fentiekből következően a tárgyalás ésszerű határidőn  belüli
      befejezésének    követelménye   érdekében    előírt    eljárási
      szabályoknak  határt szab a tisztességes eljáráshoz  való  jog.
      Jelen ügyben azonban a Pp. 340/A. § (2) bekezdésébe foglalt 120
      napos  határidő előírásából önmagában nem lehet levonni  azt  a
      következtetést, hogy sérül a tisztességes eljárás követelménye.
      Abból  – mint ahogy az indítványozók is hivatkoznak rá –,  hogy
      az  érintett ügyek munkaigényessége, vagy a közigazgatási ügyek
      sajátossága,  bonyolultsága esetenként  más  és  más,  még  nem
      következik,  hogy a Pp. 340/A. § (2) bekezdésébe  írt  határidő
      rövidsége a bírói feladatok ellátását, közigazgatási ügyekben a
      megalapozott  döntéshozatalt  – azaz  az  eljárás  tisztességes
      voltát – veszélyezteti.
      Erre   tekintettel  az  Alkotmánybíróság  a  Pp.  340.  §   (2)
      bekezdésének  az  Alkotmány  50.  §  (1)  és  (2)  bekezdésébe,
      valamint a tisztességes eljáráshoz kapcsolható 2. § (1) és  57.
      §  (1)  bekezdésébe  ütközését állító indítványt  elutasította.
      Mindezek mellett azonban az Alkotmánybíróság az Alkotmány 2.  §
      (1)  bekezdése  alapján  elvi  éllel  megállapította,  hogy  az
      eljárások  ésszerű határidőn belül történő befejezése érdekében
      előírt  törvényi szabályok addig alkotmányosak, amíg nem járnak
      a tisztességes eljáráshoz való jog sérelmével. A törvényhozás a
      határidők   előírásával  az  Alkotmányra   is   visszavezethető
      garanciális rendelkezések tartalmát nem üresítheti ki.

      4.   Az   indítványozók  a  Pp.  340/A.  §   (2)   bekezdésének
      alkotmányossági vizsgálatát kérve hivatkoztak az Alkotmány  47.
      §-ának,  azaz  a  Legfelsőbb Bíróság alkotmányos  státuszát  és
      jogegységesítési funkcióját meghatározó rendelkezése sérelmére,
      továbbá  egyéb,  az  Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből  következő
      alkotmányos garanciák érvényesülésének ellehetetlenülésére.  Az
      indítvány szerint „[a]mennyiben pl. az eljárás során jogszabály
      alkotmányellenességének utólagos vizsgálata válik  szükségessé,
      a  120  napos  befejezési határidő következtében  a  legfelsőbb
      Bíróság  csak törvénysértés elkövetése útján képes  az  eljárás
      felfüggesztése mellett az Alkotmánybíróság döntését kérni.”

      Az  indítvány alapján tehát az Alkotmánybíróságnak azt  kellett
      megvizsgálnia,  hogy  a Pp. 340/A. § (2)  bekezdésében  foglalt
      határidő    kihat-e   alkotmányos   –   vagy   az   Alkotmányra
      visszavezethető        –       garanciák       érvényesülésére,
      érvényesíthetőségére.

      4.1.  Az  Alkotmány  47. § (2) bekezdése szerint  a  Legfelsőbb
      Bíróság  biztosítja  a  bíróságok  jogalkalmazásának  egységét,
      jogegységi    határozatai   a   bíróságokra    kötelezőek.    A
      jogegységesítés   a  Legfelsőbb  Bíróság  Alkotmányba   foglalt
      funkciója.  A  felülvizsgálati  eljárás  összefüggésben  áll  e
      funkcióval.  Az  Alkotmánybíróság  a  42/2004.  (XI.   9.)   AB
      határozatában – többek között – épp e jogegységesítési  funkció
      védelme   érdekében  semmisítette  meg  a  Pp.   azon   korábbi
      rendelkezését,  amelynek értelmében a felülvizsgálat  során  az
      egyesbírói szűrő megakadályozta, hogy a felülvizsgálati  tanács
      jogegységi  eljárást kezdeményezzen. A vizsgált  szabály  tehát
      meghiusította,   hogy   a   Legfelsőbb   Bíróság    alkotmányos
      feladatkörében  eljárhasson: „Ebben  az  esetben  a  Legfelsőbb
      Bíróság  nem tudja betölteni az Alkotmány 47. § (2) bekezdésből
      eredő funkcióját” (ABH 2004, 581.).
      A    Legfelsőbb   Bíróság   felülvizsgálati   eljárása   és   a
      jogegységesítési funkciójának kapcsolatát illetően a Bszi.  29.
      §-a az alábbiak szerint rendelkezik:
      „29. § (1) Jogegységi eljárásnak van helye, ha
      a) a joggyakorlat továbbfejlesztése vagy az egységes ítélkezési
      gyakorlat   biztosítása  érdekében  elvi  kérdésben  jogegységi
      határozat meghozatala szükséges,
      b)  a Legfelsőbb Bíróság valamely tanácsa jogkérdésben el kíván
      térni   a   Legfelsőbb   Bíróság  másik   ítélkező   tanácsának
      határozatától.
      (2)  Az (1) bekezdés b) pontjában említett esetben a Legfelsőbb
      Bíróság  tanácsa  kezdeményezi  a  jogegységi  eljárást,  és  a
      jogegységi határozat meghozataláig az eljárást felfüggeszti.”
      A  Bszi 29. § (1) bekezdés b) pontja vonatkozik arra az esetre,
      amikor a felülvizsgálati kérelmet elbíráló tanács kíván eltérni
      a  gyakorlattól. (lásd pl. a 3/1998. Közigazgatási  jogegységi,
      vagy a 1/2003. Közigazgatási-polgári jogegységi határozatokat).

      A  bemutatott  törvényi  rendelkezések alapján  megállapítható,
      hogy a Legfelsőbb Bíróságnak az Alkotmány 47. § (2) bekezdésébe
      foglalt alkotmányos funkciója ellátásához szorosan kapcsolódhat
      a felülvizsgálat. A jogegységi eljárás lefolytatására határidőt
      sem  az  Alkotmány, sem a törvények nem tartalmaznak.  A  Bszi.
      fentebb  idézett 29. § (2) bekezdése szerint, ha  a  Legfelsőbb
      Bíróság   tanácsa   kezdeményezi  a  jogegységi   eljárást,   a
      jogegységi határozat meghozataláig az eljárást felfüggeszti.  A
      Pp.    155.   §   (1)   bekezdése   értelmében   „a   tárgyalás
      felfüggesztésével  minden határidő megszakad;  a  felfüggesztés
      megszűnésétől  a határidő újra kezdődik.” A (2) bekezdés  pedig
      kimondja,  hogy  „[a] felfüggesztés tartama alatt  tett  minden
      bírói  rendelkezés, úgyszintén a felek által teljesített minden
      perbeli  cselekmény  hatálytalan,  kivéve  a  felfüggesztéssel,
      illetőleg   az   annak   megszüntetésével   kapcsolatos   bírói
      rendelkezéseket és perbeli cselekményeket.” A Pp.  274.  §  (5)
      bekezdése értelmében „[h]a a felülvizsgálati kérelem elbírálása
      során  az  eljáró tanács jogegységi eljárást kezdeményez  [Bsz.
      29.   §  (2)  bekezdés  b)  pont],  ezzel  egyidejűleg  az  ügy
      elbírálását  a jogegységi eljárás befejezéséig felfüggeszti.  A
      jogegységi eljárás befejezése után a bíróság a jogkérdést  elvi
      jelleggel eldöntő jogegységi határozatnak megfelelő határozatot
      hoz.” E rendelkezések összevetéséből megállapítható, hogy ha  a
      felülvizsgálati     eljárás    során     jogegységi     eljárás
      kezdeményezésére kerül sor, az a határidőket megszakítja,  majd
      a felfüggesztés megszüntetésével a határidők – a Pp. 155. § (1)
      bekezdésének  ez irányú értelmezésével – újrakezdődnek.  A  Pp.
      jelen  ügyben  vizsgált 340/A. § (2) bekezdése  –  mint  a  Pp.
      rendszerébe 2009. január 1-étől új elemként bekerült szabály  –
      kimondja,  hogy a Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálati  kérelem
      tárgyában   a   kérelemnek   a   Legfelsőbb   Bírósághoz   való
      beérkezésétől    számított   120   napon   belül    dönt.    Az
      Alkotmánybíróság  ezen  jogszabályi  rendelkezések  összevetése
      során  szükségesnek  tartja  hangsúlyozni,  hogy  a  Legfelsőbb
      Bíróság  jogegységi eljárása és jogegységesítési  funkciója  az
      Alkotmány   47.  §-ából  következően  alkotmányos  jelentőségű,
      amelyet  az eljárási határidők nem lehetetleníthetnek  el  (úgy
      sem,   hogy   nem   hagy   kellő  időt  a  jogegységi   eljárás
      kezdeményezésére való felkészülésre). Ezért az Alkotmánybíróság
      alkotmányos    követelményben    is    szükségesnek    tartotta
      hangsúlyozni, hogy az eljárás felfüggesztésének a  Pp.  155.  §
      (1) bekezdésében meghatározott jogkövetkezménye a Pp. 340/A.  §
      (2)  bekezdésében megállapított határidőre is  irányadó,  ha  a
      Legfelsőbb  Bíróság  közigazgatási  perekben  a  felülvizsgálat
      során jogegységi eljárást kezdeményez.

      Az    alkotmányos   követelmény   megállapítása   mellett    az
      Alkotmánybíróság elutasította azt az indítványt,  amely  a  Pp.
      340/A.  §  (2) bekezdésének alkotmányellenességét az  Alkotmány
      47. §-ára alapozta.

      4.2.   Az   Alkotmány   32/A.  §  (1)  bekezdése   szerint   az
      Alkotmánybíróság      felülvizsgálja       a       jogszabályok
      alkotmányosságát,  illetőleg ellátja a  törvénnyel  hatáskörébe
      utalt feladatokat. A teljeskörű utólagos normakontroll tehát az
      Alkotmánybíróság   Alkotmány  által  védett  hatásköre   [Lásd:
      4/1997.   (I.   22.)  AB  határozatot,  ABH  1997,   49.].   Az
      Alkotmánybíróság hatásköreit, eljárását, és az  indítványozásra
      jogosultak körét – részleteiben – az Alkotmánybíróságról  szóló
      1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) határozza meg.
      Az  Abtv.  az alkotmányellenesség utólagos vizsgálata keretében
      szól  a bírák által kezdeményezhető eljárásról. Az Abtv. 38.  §
      (1)   bekezdése   szerint:  „A  bíró  –  a   bírósági   eljárás
      felfüggesztése   mellett   –   az  Alkotmánybíróság   eljárását
      kezdeményezi,  ha  az  előtte folyamatban levő  ügy  elbírálása
      során  olyan  jogszabályt  vagy  állami  irányítás  egyéb  jogi
      eszközét   kell   alkalmazni,  amelynek   alkotmányellenességét
      észleli.”  Az Abtv. e szabálya alapján valamennyi bírónak  –  a
      bírósági  szervezeti  hierarchiától  függetlenül  –  joga   van
      alkotmánybírósági eljárást kezdeményezni az előtte  folyamatban
      lévő   ügyben   alkalmazandó   jogszabály   tekintetében,    ha
      álláspontja szerint a jogszabály alkotmánysértő. Az Abtv. 38. §
      (1)  bekezdésében foglalt rendelkezés részben eljárási szabály,
      amennyiben kimondja, hogy a bíró az eljárását az Abtv.  alapján
      felfüggesztheti  és  az Alkotmánybírósághoz fordulhat,  részben
      pedig hatásköri szabály: a konkrét normakontroll egyik formáját
      rögzíti.   Az   Abtv.  38.  §  (1)  bekezdésébe   foglalt   jog
      természetesen  megilleti  a  Legfelsőbb  Bíróság  bíráit  is  a
      felülvizsgálati eljárás során. Az Alkotmány 50. § (3) bekezdése
      szerint  a  bírák  csak a törvénynek vannak alárendelve,  amely
      értelemszerűen  – alkotmányossági aggály megfogalmazása  és  az
      alkotmánybírósági  vizsgálat  lefolytatásának  eredményeként  –
      csak   az  Alkotmánnyal  összhangban  lévő  törvényeknek   való
      alárendeltséget  jelenti.  Épp  ennek  garanciája  az  utólagos
      normakontroll keretében meglévő bírói kezdeményezés,  amely  az
      Alkotmány  32/A.  § (1) bekezdésével és 50. § (3)  bekezdésével
      egyaránt   szoros   összefüggésben  áll.  Az   Alkotmánybíróság
      kifejezetten  nyomatékosította,  hogy  az  Abtv.  38.   §   (1)
      bekezdésébe foglalt, az alkotmánybírósági eljárás megindítására
      irányuló bírói kezdeményezés a bírói függetlenség része. [lásd:
      42/2005. (XI. 14.) AB határozat, ABH 2005, 504, 514-515.]

      Az   Alkotmány  és  az  Abtv.  értelmében  az  Alkotmánybíróság
      utólagos  normakontroll eljárásának nincs határideje. Amellett,
      hogy  az  alkotmánybírósági gyakorlat a  konkrét  normakontroll
      ügyeket  (az  alkotmányjogi panaszt és a  bíró  kezdeményezést)
      előre    sorolja,   törvényi   szabályok    nem    írnak    elő
      soronkívüliséget   a   bírói   kezdeményezés   esetén.    Bírói
      kezdeményezés esetén az eljárás felfüggesztéséről  nem  a  Pp.,
      hanem  az  Abtv. szól. Ha felülvizsgálati eljárásban az  eljáró
      bíró  kezdeményezi  az alkalmazandó jogszabály  alkotmányossági
      vizsgálatát  (mint ahogy jelen eljárás alapján is a  Legfelsőbb
      Bíróság  a  Kfv.IV.37.513/2008/6. számú, a Kfv.I.35.098/2009/2.
      számú,  és  a  a  Kfv.  IV.37.008/2009/3.  számú  ügyekben)   a
      felülvizsgálati  eljárás  befejezésére  a  Pp.  340/A.  §   (2)
      bekezdésében  előírt határidő nem tartható. Az Alkotmánybíróság
      ezért  e körben is szükségesnek tartotta hangsúlyozni, hogy  az
      Abtv.  38. § (1) bekezdése alapján történő felfüggesztés esetén
      a  Pp.  340/A.  § (2) bekezdése alkalmazásánál  is  irányadó  a
      határidő megszakadására vonatkozó Pp.-beli szabály [Pp. 155.  §
      (1)  bekezdése], ha a Legfelsőbb Bíróság a közigazgatási  ügyek
      felülvizsgálata  során  az előtte folyó eljárás  felfüggesztése
      mellett az Alkotmánybíróság eljárását kezdeményezte.

      4.3.   A  Magyar  Köztársaságnak  az  Európai  Unióhoz  történő
      csatlakozásától a bíróságoknak lehetősége van a Pp.  155/A.  §-
      ában  foglaltak szerint az Európai Bírósághoz fordulni előzetes
      döntéshozatali  eljárás kezdeményezésére. A Pp.  155/A.  §  (1)
      bekezdése  szerint:  „A  bíróság az  Európai  Bíróság  előzetes
      döntéshozatali   eljárását  az  Európai  Közösséget   létrehozó
      Szerződésben foglalt szabályok szerint kezdeményezheti.” A  (2)
      bekezdés  pedig  kimondja,  hogy „Az Európai  Bíróság  előzetes
      döntéshozatali   eljárásának   kezdeményezéséről   a    bíróság
      végzéssel    határoz,    egyidejűleg    a    per    tárgyalását
      felfüggeszti….”   Ha   az   előzetes   döntéshozatali   eljárás
      kezdeményezése   közigazgatási  perek   felülvizsgálata   során
      történik, a Pp. 340/A. § (2) bekezdése – ebben az esetben is  –
      együtt értelmezendő a Pp. 155. § (1) bekezdésében található,  a
      per tárgyalása felfüggesztésének következményével.

      4.4.  Az  Alkotmánybíróság  fentebb  három  –  Alkotmányra   is
      visszavezethető  –  garanciális eljárás, a  jogegységi  eljárás
      (Bszi.-be  és  a Pp.-be foglalt), az alkotmánybírósági  eljárás
      (Abtv.-be foglalt) és az előzetes döntéshozatali eljárás  (Pp.-
      be foglalt) szabályai alapján megállapította, hogy a Pp. 340/A.
      § (2) bekezdésének alkalmazásánál alkotmányos követelmény, hogy
      amennyiben  a  Legfelsőbb  Bíróság a felülvizsgálati  eljárását
      felfüggeszti,  a  felfüggesztésre a Pp. 155. § (1)  bekezdésébe
      foglalt következményt alkalmazni kell.

      5.  Az  indítványozók alapjogi sérelmet is  felvetettek  a  Pp.
      340/A. § (2) bekezdése tekintetében. Álláspontjuk szerint sérül
      a  bírósághoz  fordulás joga [Alkotmány 57. § (1) bekezdés],  a
      jogorvoslathoz  való  jog [Alkotmány 57. §  (5)  bekezdés],  az
      alapjogok korlátozására irányadó szabály [Alkotmány  8.  §  (2)
      bekezdés]  és  az alapjogi sérelmek miatti kifogások  bíróságok
      előtti  érvényesítését deklaráló alkotmányos  tétel  [Alkotmány
      70/K. §].
      Az  Alkotmánybíróság  véleménye szerint a  bírósághoz  fordulás
      jogát,  illetve speciálisan az alapjogi sérelmek esetén történő
      bírósághoz fordulást nem érinti a Pp. 340/A. §-ába foglalt azon
      eljárási  szabály,  amely  közigazgatási  perekben  120   napot
      határoz  meg  a  Legfelsőbb Bíróság számára  a  felülvizsgálati
      kérelem   elbírálására.   Szintén   nem   állapítható   meg   a
      jogorvoslathoz  való  jog sérelme, hiszen  az  Alkotmánybíróság
      több  döntésében  leszögezte, hogy  a  felülvizsgálati  eljárás
      rendkívüli   jogorvoslat,  amely  az  Alkotmány   57.   §   (5)
      bekezdésében  foglalt  alkotmányi rendelkezéssel  összefüggésbe
      nem  hozható. [Először: 1/1994. (I. 7.) AB határozat, ABH 1994,
      29,  38.].  Az Alkotmány 8. § (2) bekezdése pedig  az  alapjog-
      korlátozás    absztrakt   mércéjét,   a    lényeges    tartalom
      korlátozásának tilalmát tartalmazza, amely tétel csak az  adott
      alkotmányos  alapjog  és  a vizsgálni  kért  jogszabály  között
      fennálló,   alkotmányjogilag  értékelhető  összefüggés   esetén
      alkalmazandó.

      Minderre tekintettel az Alkotmánybíróság az Alkotmány 8. §  (2)
      bekezdésére,  57. § (1) és (5) bekezdésére,  és  a  70/K.  §-ra
      alapozott indítványt elutasította.

      6. Az indítványozók a folyamatos ügyekre való alkalmazhatóságot
      előíró   Ppmód.   65.   §   (4)  bekezdésének   alkotmányossági
      vizsgálatát  és  e rendelkezésnek is a visszamenőleges  hatályú
      megsemmisítését  kezdeményezték. A Ppmód. 65. §  (4)  bekezdése
      értelmében:  „A  Pp.  e  törvény 46.  §-ának  (3)  bekezdésével
      megállapított 340/A. §-ának (2) bekezdésében foglalt  határidőt
      azokban  az  ügyekben,  melyekben a felülvizsgálati  kérelem  e
      törvény  hatálybalépése előtt érkezett a Legfelsőbb Bírósághoz,
      a   törvény  hatálybalépésének  időpontjától  kell  számítani.”
      Mindez  azt  jelenti,  hogy  a  módosítás  2009.  január   1-ei
      hatálybalépésekor  folyamatban lévő valamennyi  felülvizsgálati
      kérelmet  2009.  január  1-től számított  120  napon  belül  be
      kellett  fejezni. Az indítványozók a Ppmód. 65. § (4) bekezdése
      alkotmányellenességének  megállapítását  ugyanazon  alkotmányos
      tételek  alapján  kérték,  mint a Pp.  340/A.  §  (2)  bekezdés
      alkotmányossági vizsgálatát.
      Az  Alkotmánybíróság megítélése szerint  a  Pp.  340/A.  §  (2)
      bekezdése  kapcsán az e határozatban kifejtett érvek  a  Ppmód.
      65.  §  (4) bekezdése vonatkozásában is irányadók. Önmagában  a
      határidő-előírás, még ha az folyamatos ügyekre  is  vonatkozik,
      csak  szélső  esetekben (az eljárások teljes ellehetetlenülése,
      vagy   alkotmányos  garanciák  kiüresedése  esetén)   vet   fel
      alkotmányossági problémát. Az Alkotmánybíróság e helyen is utal
      a 62/2006. (XI. 23.) AB határozatra, amely szerint a bíróságnak
      előírt határidő túllépése önmagában még nem teszi a megindított
      eljárást törvénysértővé (ABH 2006, 697, 705.).

      Minderre  tekintettel az Alkotmánybíróság a Ppmód.  65.  §  (4)
      bekezdése     alkotmányellenességének    megállapítására     és
      megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.

      7.  Az  Alkotmánybíróság  jelen ügyben absztrakt  normakontroll
      indítvány, s három – a konkrét normakontroll körébe  tartozó  –
      bírói kezdeményezés alapján járt el. A Legfelsőbb Bíróság által
      konkrét  ügyekben benyújtott kezdeményezések az ügyek  számának
      és  tárgyának  megjelölésén túl, nem tartalmaztak  kérelmet  az
      adott  ügyekben való alkalmazási tilalom kimondására,  ezért  a
      bírói   kezdeményezések  e  körben  történő  elbírálásáról   az
      Alkotmánybíróságnak sem kellett rendelkezni.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
              Dr. Balogh Elemér                 Dr. Bihari Mihály
              alkotmánybíró                         alkotmánybíró
                                       
              Dr. Bragyova András                Dr. Holló András
              alkotmánybíró                  előadó alkotmánybíró
                                       
              Dr. Kiss László                    Dr. Kovács Péter
              alkotmánybíró                         alkotmánybíró
                                       
              Dr. Lenkovics Barnabás             Dr. Lévay Miklós
              alkotmánybíró                         alkotmánybíró
                                       
                               Dr. Stumpf István
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        152/B/2009
        Date of the decision:
        .
        11/29/2010
        .
        .