A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló indítvány és alkotmányjogi panasz
tárgyában meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló
1995. évi CXXV. törvény 3. számú mellékletében foglalt “C”
típusú biztonsági kérdőívben szereplő “Házastárs, élettárs,
közös háztartásban élő felnőtt korú hozzátartozó nyilatkozata”
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a nemzetbiztonsági
szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény 3. számú
mellékletében foglalt “C” típusú biztonsági kérdőívhez tartozó
Tájékoztató 3. oldala első bekezdésében foglalt rendelkezés
kiadása alkotmányellenes, ahhoz joghatás nem fűződik, annak
semmiféle jogi kötelező ereje nincs.
3. Az Alkotmánybíróság visszautasítja az alkotmányjogi panaszt
és az indítványnak azt a részét, amely a már aláírt
nyilatkozatnak a nemzetbiztonsági szolgálatok iratanyagából
való törlésre irányul.
4. Az Alkotmánybíróság a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló
1995. évi CXXV. törvény 3. számú mellékletében foglalt “C”
típusú biztonsági kérdőív egyes pontjainak, illetve
szövegrészeinek az alkotmányossági vizsgálatára irányuló
eljárást megszünteti.
5. Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény
(a továbbiakban: Nbtv.) 3. számú mellékletében foglalt “C”
típusú biztonsági kérdőívvel (a továbbiakban: kérdőív)
kapcsolatban két indítvány érkezett az Alkotmánybíróságra.
Ezeket az Alkotmánybíróság egyesítette és egy eljárásban
bírálta el.
1. Az első indítványozó szerint a kérdőívben szereplő
“Házastárs, élettárs, közös háztartásban élő felnőtt korú
hozzátartozó nyilatkozata” (a továbbiakban együtt: házastársi
nyilatkozat) sérti az Alkotmány 8. § (1) és (2) bekezdését,
valamint a 15. §-t, továbbá 59. § (1) bekezdését. A fontos és
bizalmas beosztásnak minősülő munkakört betöltő, illetőleg arra
pályázó személyek esetében a munkakör betöltésének egyik
feltétele az, hogy a nemzetbiztonsági szolgálat elvégezze
ellenőrzésüket. A biztonsági ellenőrzéshez az ilyen beosztást
betöltő vagy arra pályázó személynek ún. “Biztonsági kérdőívet”
kell kitöltenie, amely két nyilatkozattal zárul. Az egyik a
szóban forgó beosztást betöltő, illetőleg arra pályázó személy
ún. “biztonsági nyilatkozata”, melyben hozzájárul, hogy a
nemzetbiztonsági szolgálatok személyét érintően adatokat
gyűjtsenek, s ha szükséges, titkos információgyűjtést
végezzenek. A másik az ilyen személy házastársának,
élettársának, illetve a vele közös háztartásban élő felnőtt
korú hozzátartozójának nyilatkozata.
a) A házastársi nyilatkozat szövege – az indítványozó
álláspontja szerint – félrevezető: A mondat első fele arról
tájékoztat, hogy a házastárs “biztonsági nyilatkozata” alapján
az ő biztonsági ellenőrzése férje vagy felesége személyét is
irintheti, míg annak másik fele
– aláírás esetén – a házastárs hozzájárulását jelenti ahhoz,
hogy a nemzetbiztonsági szolgálatok az ő személyét is érintő
titkos információgyűjtést folytassanak. Az indítványozó szerint
a házastársi nyilatkozat szövegéből nem állapítható meg
egyértelműen, hogy az hozzájárulásként vagy tájékoztatás
tudomásulvételeként minősül. Amennyiben hozzájárulás, akkor
tisztázatlan az Nbtv. alapján, hogy mi a hozzájárulás
megtagadásának jogkövetkezménye; amennyiben csupán a
tájékoztatás tudomásulvétele, akkor az egyik házastárs
nyilatkozata titkosszolgálati módszerek alkalmazására
felhatalmazást ad a másik házastárssal szemben.
b) Az Nbtv. 70. § (4) bekezdése szövegében a biztonsági
ellenőrzés feltételeként kizárólag a munkakör betöltőjének,
illetőleg a pályázónak az engedélyét említi, azonban a
házastárs nyilatkozatát nem. A kérdőívhez mellékelt – a
nemzetbiztonsági szolgálatok által összeállított – ún.
Tájékoztató (amely a kérdőív kitöltését segíti elő) “az Nbtv.
rendelkezéseivel és szellemével összhangban közli: ha a
házastársi nyilatkozat nem kerül aláírásra az a biztonsági
ellenőrzés végrehajtását nem akadályozza”. Mindezek alapján nem
állapítható meg egyértelműen a házastársi nyilatkozat
elmaradásának lehetséges következménye. Az Nbtv. – az
indítványozó meglátása szerint – azt sem teszi egyértelművé,
hogy a végrehajtott ellenőrzés milyen eredménnyel zárulhat.
Szerinte a házastársi nyilatkozat a házastársat –“emberi,
érzelmi és szociológiai értelemben – arra kényszeríti, hogy
amennyiben férje vagy felesége beosztását meg kívánja őrizni, a
saját személyét illetően is járuljon hozzá a nemzetbiztonsági
szolgálatok titkos információgyűjtéséhez, illetőleg vegye
tudomásul azt”.
c) Az indítványozó álláspontja szerint a nyilatkozat szövege
nem terjed ki arra sem, hogy a nemzetbiztonsági szolgálatok az
esetleges titkos információgyűjtést meddig végezhetik
jogszerűen. Bár az Nbtv. 71. § (5) bekezdése egyértelmű
határidőket jelöl meg a titkos információgyűjtésre vonatkozóan,
a házastársi nyilatkozat gyakorlatilag határidő nélküli
hozzájárulásként vagy tudomásul vételként értelmezhető.
2. Az indítványozó szerint a házassággal együtt járó érzelmi
közösség a házasság révén életközösséggé, illetőleg a felek
akaratától függő mértékben és módon vagyonközösséggé válik,
azonban a házasfelek számos ponton megőrzik önállóságukat és
függetlenségüket. Álláspontja szerint ezt erősíti meg a
házasságról, a családról és a gyámságról szóló 1952. évi
IV. törvény (a továbbiakban: Csjt.) 23. § (2) bekezdésében
foglalt rendelkezés is, melynek első fordulata szerint “a
házastársak a személyüket érintő ügyekben önállóan döntenek”.
Az Nbtv. 3. számú mellékletének megsemmisíteni kért része – az
indítványozó meglátása szerint – azt feltételezi, hogy a nemzet
biztonsága szempontjából a házasfelek nem tekinthetők önálló és
független személyeknek. A házasfelek között fennálló érzelmi
közösség a házastársat arra ösztönzi (kényszeríti), hogy férje
vagy felesége beosztásának megőrzése érdekében a nyilatkozat
aláírásával önként mondjon le az Alkotmányban biztosított
jogairól, illetőleg “vegye tudomásul” azoknak az Nbtv., illetve
annak melléklete által nem szabályozott mértékű korlátozását. A
Csjt. 23. § (2) bekezdésének második fordulata szerint ugyanis
a házasfelek önálló döntésüket “a család érdekeit szem előtt
tartva hozzák meg”. A család érdekeinek szem előtt tartása ez
esetben a saját személyüket is érintő titkos
információgyűjtéshez való hozzájárulást vagy annak tudomásul
vételét jelenti.
3. Az indítványozó azt kérte az Alkotmánybíróságtól, hogy
indítványának elfogadása esetén az Alkotmánybíróság a
“házastársi nyilatkozatát” a nemzetbiztonsági szolgálatok
iratanyagából törölje. Arra hivatkozott, hogy házastársa olyan
munkakörben dolgozik, ahol alkalmazási feltétel a “C” típusú
nemzetbiztonsági ellenőrzés elvégzése. Az indítványozó ugyanis
aláírta az általa sérelmezett “házastársi nyilatkozatot”, ezt
azonban “kényszer hatására” tette.
4. A második indítványozó a “C” típusú kérdőív 10., 11., 12.,
13. pontjai; 27., 28., 29., 30., 31., 32. pontjait, illetve az
ezeket a házas- és élettársra kiterjesztő fordulatok (“házas-
és élettársának” szövegrész e kérdések felett, illetve a
kérdésekben használt többes szám harmadik személyű ragok,
illetőleg jelek); a 32/A., 32/B., 32/C., 32/D. és 32/E.
kérdések felett levő: “valamint az Önnel közös háztartásban élő
hozzátartozójának” szövegrész; a 33. pontban szereplő “vagy
házastársa (élettársa)” szövegrész; a 34. pontban szereplő
“Önnek vagy házastársának (élettársának)” szövegrész, valamint
a 37. pont, továbbá a házastársi nyilatkozat megsemmisítését
indítványozta.
Indokolása szerint a kifogásolt szövegrészek anélkül kérnek
harmadik személyekre, vagyis nem az ellenőrizendő személyre
vonatkozó személyes adatot, hogy e harmadik személyek az
adatkezelésbe beleegyezhetnének: megfelelő beleegyező
nyilatkozat hiányában esélyük sincs arra, hogy az adatközlést
megtagadják, adott esetben nem is értesülnek az adatközlés
tényéről, így információs önrendelkezési joguk sérül. A kérdőív
kifogásolt részei így – az indítványozó szerint – sértik az
Alkotmány 59. § (1) bekezdését, illetőleg a házastársi
nyilatkozat az Alkotmány 70/A. §-ába ütközik.
Az Alkotmánybíróság felkérte az érintett minisztereket az
indítvánnyal kapcsolatos álláspontjuk kifejtésére.
II.
Az Alkotmány vizsgált rendelkezései:
“8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
“15. § A Magyar Köztársaság védi a házasság és a család
intézményét.”
“59. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkit megillet a
jóhírnévhez, a magánlakás sérthetetlenségéhez, valamint a
magántitok és a személyes adatok védelméhez való jog.”
Az Nbtv. vizsgált rendelkezései:
“31. § (3) A nemzetbiztonsági szolgálatok a feladataik ellátása
során a személyes szabadsághoz, a magánlakás, a magántitok és a
levéltitok sérthetetlenségéhez, a személyes adatok védelméhez,
a közérdekű adatok nyilvánosságához, valamint a
birtokvédelemhez fűződő jogokat e törvényben foglaltak szerint
korlátozhatják.”
“39. § (2) A nemzetbiztonsági szolgálatok az adatkezelés során
kötelesek az adott cél eléréséhez feltétlenül szükséges,
ugyanakkor az érintett személyiségi jogait legkevésbé korlátozó
eszközt igénybe venni.”
“43. § A nemzetbiztonsági szolgálatok a birtokukba került
adatokat csak az adatfelvétel elrendelésének jogalapjául
szolgáló célra használhatják fel, kivéve, ha az adat hivatalból
üldözendő bűncselekményi tényállás megvalósítására utal, vagy
más nemzetbiztonsági szolgálat irányában tájékoztatási
kötelezettséget alapoz meg, és az adatátvevő maga is jogosult
az adat megszerzésére.”
“68. § (1) A nemzetbiztonsági szolgálatok által végzett
nemzetbiztonsági ellenőrzés (a továbbiakban: ellenőrzés) célja
annak vizsgálata, hogy fontos és bizalmas munkakörre jelölt,
illetve az ilyen munkakört betöltő személyek megfelelnek-e az
állami élet és a nemzetgazdaság jogszerű működéséhez szükséges,
valamint – amennyiben szükséges – a nemzetközi
kötelezettségvállalásokból fakadó biztonsági feltételeknek.
(2) A biztonsági feltételek vizsgálata azon kockázati
tényezők, körülmények, információk felderítését jelenti,
amelyek felhasználásával a fontos és bizalmas munkakört betöltő
személyek tevékenysége jogellenes céllal befolyásolhatóvá,
illetve támadhatóvá válhat, és ezáltal a nemzetbiztonságot
sértő vagy veszélyeztető helyzet állhat elő.”
“70. § (4) Ellenőrzés csak a fontos és bizalmas munkakörre
jelölt, illetve az ilyen munkakört betöltő személy ... előzetes
írásbeli hozzájárulásával folytatható.
(5) Ha az érintett személy az ellenőrzéshez nem járul hozzá,
fontos és bizalmas munkakörben nem alkalmazható.”
“71. § (5) Az ellenőrzés a kérdőívben megadott adatok
valóságának vizsgálatára és értékelésére, valamint egyéb
kockázati tényezők felderítésére terjed ki. Az ellenőrzést "A"
típusú kérdőív esetén az elrendeléstől számított 30, "B" típusú
kérdőív esetén 45, "C" típusú kérdőív esetén 60 napon belül
kell lefolytatni. Ez a határidő egy esetben – az érintett
személy és a kezdeményező egyidejű tájékoztatása mellett –
zjabb 30 nappal meghosszabbítható. ...
(7) Az ellenőrzést végző nemzetbiztonsági szolgálat az érintett
személlyel konzultálhat, referens személyeket hallgathat meg,
felhasználhatja a személyügyi nyilvántartások és a korábbi
ellenőrzések adatait, adatkezelési rendszerekben
adatellenőrzéseket végezhet – ha a szükséges adatok más módon
nem szerezhetők meg, – titkos információgyűjtési eszközöket és
módszereket alkalmazhat. A nemzetbiztonsági szolgálat az 56. §-
ban meghatározott, külső engedélyhez kötött titkos
információgyűjtést csak a "C" típusú kérdőívhez kapcsolódó
ellenőrzés során alkalmazhat.”
“72. § (1) Az ellenőrzés során megszerzett információk és
adatok alapján a nemzetbiztonsági szolgálat biztonsági
szakvéleményt készít, amely valamennyi felmerült biztonsági
kockázati tényezőt tartalmazza. A szakvéleményben foglalt
megállapításokért, illetve a szükséges tájékoztatás
elmaradásáért a felelősség a nemzetbiztonsági szolgálatot
terheli. A szakvéleményt a miniszter ellenjegyzi, ezt követően
a nemzetbiztonsági szolgálat a szakvéleményt a kezdeményezőhöz
továbbítja. [...]
(2) Az ellenőrzés befejezéséről, valamint a biztonsági
szakvéleményben foglaltakról – kivéve a bűncselekmény
elkövetésére utaló körülményeket – a kezdeményező tájékoztatja
az érintett személyt.
(3) Az érintett személy a biztonsági szakvéleményben szereplő,
általa valótlannak tartott megállapításokkal kapcsolatosan – a
11. § (5) bekezdés alapján – panasszal élhet a miniszternél,
illetve ezt követően a Bizottságnál.
(4) A kezdeményező a nemzetbiztonsági szolgálattól kapott
szakvéleményt – az Országgyűlés elnöke a 19. § (7) bekezdése
szerint korlátozással – döntése kialakításánál szabadon
mérlegeli.
(5) Az ellenőrzéshez kitöltött kérdőív, valamint az ellenőrzés
során a szolgálatok által beszerzett adatok államtitoknak
minősülnek.”
Az Nbtv. 3. számú mellékletének “C” típusú ellenőrzéshez
kapcsolódó nyilatkozat szövege:
“Házastárs, élettárs, közös háztartásban élő felnőtt korú
hozzátartozó nyilatkozata
Tájékoztattak arról, hogy házastársam, élettársam,
hozzátartozóm biztonsági ellenőrzése személyemet is érintheti;
ennek keretén belül, ha a szükséges adatok más módon nem
szerezhetők be, a nemzetbiztonsági szolgálatok titkos
információgyűjtést is folytathatnak.
Budapest, aláírás, cím”
A Csjt. vizsgált rendelkezései:
“23. § (1) A házastársak jogai és kötelességei egyenlőek: a
házasélet ügyeiben közösen kell dönteniük.
(2) A házastársak a személyüket érintő ügyekben önállóan, de a
család érdekeit szem előtt tartva döntenek.”
III.
Az első indítvány megalapozatlan.
Az Nbtv. 3. számú mellékletében szereplő, az indítványozó által
sérelmezett “C” típusú ellenőrzéshez kapcsolódó ún. házastársi
nyilatkozat az érintett személy önkéntes nyilatkozata. E
nyilatkozat azonban nem önálló, hanem járulékos jellegű: a
fontos és bizalmas munkakört betöltő vagy arra jelölt
személlyel (a továbbiakban együtt: jelölt) szemben folytatott
ellenőrzésnek részeleme. A “Biztonsági kérdőív” részét képező
házastársi nyilatkozat aláírására csak azt követően kerülhet
sor, ha az ellenőrzés jogalapját megteremtő saját biztonsági
nyilatkozatát a jelölt megtette.
Az Alkotmánybíróság már korábban megállapította, hogy a
világos, érthető és megfelelően értelmezhető normatartalom a
normaszöveggel szemben alkotmányos követelmény. A jogbiztonság
– amely az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált
jogállamiság fontos eleme – megköveteli, hogy a jogszabály
szövege értelmes és világos, a jogalkalmazás során felismerhető
normatartalmat hordozzon. Ugyanakkor a törvényi rendelkezés
bizonytalansága a törvény alkalmazása során feloldható.
[26/1992. (IV. 30.) AB határozat, ABH 1992. 135, 142.]
Az indítványozó által sérelmezett “C” típusú ellenőrzéshez
kapcsolódó ún. házastársi nyilatkozatra vonatkozó szabályozást
az Nbtv. nem tartalmaz. Nincsenek meghatározva a nyilatkozat
aláírásának feltételei, körülményei, az aláírás megtagadásának
jogkövetkezményei. A házastársi nyilatkozat csak az Nbtv.
3. számú mellékletében megjelenő jogintézmény, melyből
közvetlenül nem állapíthatók meg a felsorolt követelmények.
1. Mivel az Nbtv.-ből közvetlenül nem állapíthatók meg a
házastársi nyilatkozatra vonatkozó rendelkezések, és az
indítványozó az Nbtv.-nek ezt a járulékos jellegű
jogintézményét támadta, ezért az Alkotmánybíróság először az
alapintézmény működésének – a jelölt ellenőrzésnek – a
vizsgálatát végezte el.
a) Az államok nemzetbiztonsági érdekeik védelmére igénybe
veszik a nemzetbiztonsági szolgálatok sajátos, más szervezetek
által nem helyettesíthető lehetőségeit. A nemzetközi gyakorlat
azt mutatja, hogy minden állam az ország szuverenitása,
politikai, gazdasági és honvédelmi érdekeinek megóvása céljából
nemzetbiztonsági szolgálatokat hoz létre és működtet.
Az alapvetően titkos és sajátos eszközöket felhasználó
nemzetbiztonsági tevékenység megfelelő jogi szabályozást és
garanciákat igényel annak érdekében, hogy a nemzetbiztonsági
szolgálatok semmilyen körülmények között ne jelenthessenek
veszélyforrást a demokratikus jogrendre. Ezen belül az alapvető
jogokat csak akkor és olyan mértékben korlátozhatják,
amennyiben az az ország nemzetbiztonságának megóvása,
szuverenitásának érvényesítése céljából szükségszerű és
indokolt.
A nemzetközi gyakorlat szerint az államok, a szolgálatukban
álló személyek meghatározott körét, akik az állam érdeke
szempontjából a fontos és bizalmas információkat kezelik,
nemzetbiztonsági ellenőrzésnek vetik alá.
b) Az Alkotmány 40/A. § (2) bekezdése szerint a
nemzetbiztonsági tevékenységgel összefüggő részletes
szabályokról szóló törvény elfogadásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges. A
részletes szabályokat az Nbtv. tartalmazza. Az Nbtv. 4. §
g) pontja szerint az Információs Hivatal, az 5. § f) pontja
szerint a Nemzetbiztonsági Hivatal, a 6. § h) pontja szerint a
Katonai Felderítő Hivatal, a 7. § h) pontja szerint a Katonai
Biztonsági Hivatal, a 8. § (1) bekezdés f) pontja szerint a
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat (a továbbiakban együtt:
nemzetbiztonsági szolgálatok) ellátják a hatáskörükbe tartozó
személyek nemzetbiztonsági ellenőrzését (a továbbiakban:
ellenőrzés).
Az ellenőrzést az Nbtv. 2. számú mellékletében felsorolt fontos
és bizalmas munkakörökre jelöltek vonatkozásában kell
elvégezni, illetve felhatalmazást ad a miniszterek részére,
hogy
– az állami szervek körében – további ilyen módon védendő
munkaköröket állapítsanak meg.
Az Nbtv. 68. § (1) bekezdése szerint az ellenőrzés célja a
biztonsági feltételek meglétének vizsgálata egy konkrét személy
vonatkozásában. Az ellenőrzés a nemzetbiztonsági szolgálatnál
az Nbtv. 69. §-ában meghatározott személy írásbeli
kezdeményezésére indul.
Az ellenőrzés megindulásának előfeltétele, hogy a jelölt
nyilatkozatot tegyen és egy személyes és különleges adatokat
tartalmazó kérdőívet töltsön ki, az Nbtv. 3. számú
mellékletének megfelelően. A kérdőíven feltüntetendő adatok
mennyisége, minősége, részletezettsége és időbeni kiterjedtsége
attól függ, hogy a munkakör mennyire fontos és bizalmas. A
munkaköröket ennek alapján az Nbtv. 2. számú melléklete “A”,
“B” és “C” típusú ellenőrzési kategóriába sorolja, amelyek
közül a “C” a legterjedelmesebb. A kérdőív jelölt általi
kitöltését egy ún. Tájékoztató segíti. A Tájékoztatót a polgári
titkosszolgálatokat irányító Tárca Nélküli Miniszter Hivatala
adta ki.
A nyilatkozat aláírása és a kérdőív kitöltése önkéntes.
Amennyiben a jelölt nem járul hozzá az ellenőrzéshez (nem írja
alá a nyilatkozatot), annak az a következménye, hogy – az Nbtv.
70. § (5) bekezdése alapján – fontos és bizalmas munkakörben
nem alkalmazható.
Az ellenőrzés – az Nbtv. 71. § (5) bekezdése alapján – a
kitöltött kérdőív adatainak a teljességére és valódiságára
terjed ki. Az ellenőrzés eszközeit és módszereit az Nbtv. 71. §
(7) bekezdése tételesen felsorolja. A “C” típusú kérdőívhez
kapcsolódó ellenőrzés során a nemzetbiztonsági szolgálatok – az
Nbtv. 56. §-ában megjelölt módszerekkel – titkos
információgyűjtést végezhetnek. Az ellenőrzésnek arányosnak
kell lennie a fontos és bizalmas munkakör betöltéséhez fűződő
titokvédelmi és más biztonsági követelményekkel. Ez az
arányosság egyrészt vonatkozik arra, hogy az érintett személy
milyen típusú kérdőívet tölt ki, másrészt arra, hogy az
ellenőrzés során milyen súlyú személyiségi jogokat korlátozó
eszközöket használhatnak a nemzetbiztonsági szolgálatok.
A jelölt, illetőleg a jelölttel kapcsolatban álló és az
ellenőrzéssel érintett személyek személyiségi jogainak,
valamint a nemzetbiztonsági tevékenység védelme érdekében az
Nbtv. 72. § (5) bekezdése az ellenőrzés során keletkezett
adatokat államtitokká minősíti. Ennek leghosszabb időtartamát
az államtitokról és szolgálati titokról szóló 1995. évi
LXV. törvény mellékletének 106. pontja legfeljebb 80 évben
állapítja meg.
Az adatok teljességének és valódiságának az ellenőrzése után a
nemzetbiztonsági szolgálat az adatokat értékeli, szakvéleményt
készít, amely valamennyi “biztonsági kockázati tényezőt”
tartalmazza. Az Nbtv. 3. számú mellékletének a “C” típusú
ellenőrzéshez kapcsolódó 44. pontja példálódzó felsorolást
tartalmaz arra, hogy mit kell kockázati tényezőnek tekinteni:
kompromittáltságra, zsarolásra okot adó információ.
Az ellenőrzés célja a kockázati tényezők feltárása. A kockázati
tényezők egy része az adott személy viselkedéséből,
magatartásából megállapítható, azonban a kockázati tényezők
másik csoportja csak a más emberekhez fűződő kapcsolatokból
szűrhető ki. Az államnak méltánylást érdemlő az az érdeke, hogy
a jelöltek ne csak személyükben, hanem közvetlen környezetükben
se legyenek kitéve olyan kapcsolatoknak, amelyek által
tevékenységük – az Nbtv. 68. § (2) bekezdése szerint –
jogellenes céllal befolyásolhatóvá, illetve támadhatóvá teszi
őket, és ezáltal a nemzetbiztonságot sértő vagy veszélyeztető
helyzet keletkezzen.
A szakvéleményben foglalt megállapításokért a felelősség – az
Nbtv. 72. § (1) bekezdése alapján – az illetékes
nemzetbiztonsági szolgálatot terheli. A szakvéleményt a
miniszter ellenjegyzi és azt az ellenőrzést kezdeményezőhöz
továbbítják. Az ellenőrzés befejezéséről, a szakvélemény
tartalmáról a kezdeményező tájékoztatja a jelöltet. A
kezdeményező – az Nbtv. 72. § (2) bekezdése szerint – nem
tájékoztathatja a jelöltet bűncselekmény elkövetésére utaló
körülményekről. A jelölt a szakvéleményben szereplő, általa
valótlannak tartott megállapításokkal kapcsolatban – az Nbtv.
73. § (3) bekezdése alapján panasszal élhet a miniszternél,
illetve ezt követően az Országgyűlés Nemzetbiztonsági
Bizottságánál. Az ellenőrzés kezdeményezője a nemzetbiztonsági
szakvélemény tartalmát döntése kialakításánál szabadon
mérlegeli.
Az Nbtv. 31. § (3) bekezdése egyedileg, tételesen meghatározza
azokat az alapjogokat, amelyek korlátozására sor kerülhet a
nemzetbiztonsági szolgálatok által.
A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok
nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény (a továbbiakban
Avtv.) 3. § (1) bekezdése szerinti személyes adat akkor
kezelhető, ha ahhoz az érintett hozzájárul vagy azt törvény
rendeli el, a (2) bekezdés szerinti különleges adat csak akkor
kezelhető, ha az adatkezeléshez az érintett írásban hozzájárul
vagy a nemzetbiztonság érdekében törvény rendeli el. Az
ellenőrzés megkezdésének – a nemzetbiztonsági szolgálatok
jogszerű tevékenysége elkezdésének – alapfeltétele a jelölt
önkéntes és az Nbtv. 70. § (4) bekezdése szerinti előzetes
írásbeli hozzájárulása.
Az ellenőrzés időtartama időben behatárolt (a “C” típusú
ellenőrzésnél 60 nap), amely legfeljebb egyszer hosszabbítható
meg.
A nemzetbiztonsági ellenőrzés során az állampolgároknak a
magánlakás sérthetetlenségéhez, a magántitok, valamint a
személyes adatok védelméhez való joga [Alkotmány 59. §
(1) bekezdés] kerül korlátozásra, az államnak a
nemzetbiztonsághoz fűződő érdeke védelmében. Az Nbtv. 2. számú
mellékletében meghatározott személyi kör (speciális csoport)
esetében nem alapjogok konfliktusáról, hanem egy alapjog
önkéntes korlátozásáról van szó: az önkéntes beleegyezés
törvényes feltétele annak, hogy valaki nemzetbiztonsági
szempontból különleges tisztséget töltsön be, vagyis egy
speciális csoporthoz tartozzon.
A “C” típusú ellenőrzés folyamatában tehát a magánlakás
sérthetetlenségéhez, a magántitok, valamint a személyes adatok
védelméhez való jog korlátozásával állapíthatók meg azok a
kockázati tényezők, körülmények és információk, amelyek a
vizsgálat eredményéhez vezethetnek. A nemzetbiztonsági
szolgálatok – az Nbtv. 39. § (2) bekezdés alapján – az érintett
személyiségi jogait legkevésbé korlátozó eszközt kötelesek
igénybe venni, továbbá a titkos információgyűjtés módszereit és
eszközeit jogszerűen csak akkor alkalmazhatják, ha az Nbtv.-ben
meghatározott feladatok ellátásához szükséges adatok más módon
nem szerezhetők be.
2. Az indítványozó által támadott házastársi nyilatkozat csak
az önkéntesség vonatkozásban egyezik meg a jelölt
nyilatkozatával, egyébként tartalmában, formájában,
jogkövetkezményében eltér tőle.
A házastársi nyilatkozatot az Nbtv. 3. számú mellékletének
szövege alapján a házastársnak, az élettársnak és a közös
háztartásban élő felnőtt korú hozzátartozónak (a továbbiakban
együtt: házastárs) kell aláírnia.
A házastársi nyilatkozat nyomtatványát az ellenőrzés
kezdeményezője adja át a jelölt részére és azt a jelölttől a
házastárs által aláírva várja vissza. A házastársi nyilatkozat
aláírójának nem kell személyes vagy különleges adatot magáról
szolgáltatni, ez a jelölt kötelezettsége. A házastársi
nyilatkozat aláírója nem a kezdeményezőtől, hanem a jelölttől
kaphat tájékoztatást a szakvélemény tartalmáról.
A házastársi nyilatkozat járulékos jellegéből következik, hogy
a nemzetbiztonsági ellenőrzésnek a házastárs nem önálló
Scélszemélye”, hanem csupán mellékszereplője. A
nemzetbiztonsági szolgálatok elsődlegesen nem az őt érintő
adatokat vizsgálják, hanem a jelöltre vonatkozókat. Ugyanakkor
nyilvánvaló következmény, hogy az ellenőrzés a házastársat is
érinti, hiszen az ellenőrzés ideje alatt a jelölttel rendszeres
érintkezésben áll, közös háztartásban élnek, közös vagyonuk
van, így az ellenőrzést végzők nem tudják elkerülni azt, hogy a
jelöltről való adatgyűjtés során ne jussanak hozzá a jelölttel
rendszeres kapcsolatban állók adataihoz is. Az ellenőrzés során
a nemzetbiztonsági szolgálatok nemcsak a közös háztartásban
élők adataihoz jutnak hozzá – amit az indítványozó kifogásol –,
hanem a jelölttel véletlenül vagy eseti jellegű kapcsolatba
kerülő személyek adataihoz is. A nemzetbiztonsági szolgálatok
az így birtokukba kerülő adatokat azonban csak a jelölt
ellenőrzéséhez használhatják fel, más célra nem. Az Nbtv. 43. §-
a e tilalom alól csak két kivételt enged, amelyek azonban a
nemzetbiztonsági szolgálatok feladatai között szerepelnek
(Nbtv. 3.-8. §). A jelölttel kapcsolatba került személyekről –
a nemzetbiztonsági szolgálatok által – összegyűjtött adatok is
államtitkot képeznek.
A házastársi nyilatkozatnak a célja a tájékoztatás, annak
érdekében, hogy ha a házastárs észleli az ellenőrzést végző
nemzetbiztonsági szolgálatok munkáját, nyílt (pl. referens
személyek meghallgatása) vagy titkos eszközekeinek használatát,
akkor tudomása legyen arról, hogy ezt jogszerűen teszik. A
házastársi nyilatkozat nem hozzájárulás az ellenőrzés
elvégzéséhez, mert az ellenőrzés – elsődlegesen a jelölt által
szolgáltatott adatok alapján – a jelölttel szemben folyik. A
házastársi nyilatkozat megadásának vagy megtagadásának
jogkövetkezménye nincs, sőt nem is lehet, mert
jogkövetkezményre vonatkozó rendelkezést az Nbtv. nem
tartalmaz. A házastársat érintő ellenőrzésnek a határideje
megegyezik a jelöltre vonatkozó szabályokkal.
Az Alkotmánybíróság már korábban megállapította, hogy “a
törvényhozás valamely, az Alkotmány sérelmét nem jelentő
hibáját általában jogalkalmazói jogszabály értelmezéssel kell
feloldani, mert a jogalkalmazás hivatott eldönteni, hogy a
konkrét jogviszonyokban az ellentétet (látszólagos ellentétet)
hordozó rendelkezések közül melyik törvényhely alkalmazásával
kell eljárni. Amennyiben pedig a jogszabályok értelmezésével,
azok alkalmazásának mérlegelésével eredmény nem érhető el, az
ellentét megszüntetése törvényhozási (jogalkotási) útra
tartozik. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény
1. §-a, továbbá az Alkotmánybíróság hatáskörét megállapító
egyéb törvényi rendelkezések alapján azonban az
Alkotmánybíróságnak sem jogalkotási, sem önálló jogszabály-
értelmezési eljárásra hatásköre nincs, kivéve az Alkotmány
értelmezésére vonatkozó hatáskörét.” [35/1991. (VI. 20.) AB
határozat, ABH 1991. 175, 176.]
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy bár az Nbtv. 3. számú
mellékletében szereplő, az indítványozó által sérelmezett “C”
típusú ellenőrzéshez kapcsolódó ún. házastársi nyilatkozat
megfogalmazása nem egyértelmű, azonban az Nbtv. érintett
rendelkezéseinek áttekintése a félreérthetőséget eloszlatja.
3. Alkotmánybíróság megvizsgálta a házastársnak a személyes
adatok védelméhez való jogának érvényesülését is. A jelölt
személyének kizárólagos ellenőrzése nem tárná fel teljes
körben azokat a kockázati tényezőket, amely alapján az Nbtv.
68. § (1) bekezdésében foglalt cél elérhető lenne. A kockázati
tényezők lényege az, hogy titokban maradjanak. A
nemzetbiztonsági szolgálatoknak az ellenőrzéssel éppen azokat
az adatokat, összefüggéseket kell feltárni, amelyek rejtve
vannak vagy a kérdőívben szándékosan hamisan, illetőleg
hiányosan lettek feltüntetve, akár a jelölt, akár a házastárs
vonatkozásában.
A jelölt által kitöltendő “C” típusú kérdőív összesen 45, ezen
belül 15 kérdést
– 25 adatfajtát – tartalmaz, amely a házastárs, élettárs
adataira vonatkozik. A közlendő adatok jelentős része
megegyezik: a közös lakás lakcíme, a közös tulajdonban álló
ingóságok és ingatlanok adatai ugyanazok; azonban a kért
adatok egy része független lehet egymástól (pl.: házastárs,
élettárs különvagyona, külföldi állampolgárokkal való
kapcsolattartás) és ebben az esetben is a jelölt köteles
adatot szolgáltatni. Az Alkotmánybíróság már korábban
megállapította, hogy az “Alkotmány 59. §-ában biztosított
személyes adatok védelméhez való jognak eszerint az a
tartalma, hogy mindenki maga rendelkezik személyes adatainak
feltárásáról és felhasználásáról. Személyes adatot felvenni és
felhasználni tehát általában csakis az érintett
beleegyezésével szabad; mindenki számára követhetővé és
ellenőrizhetővé kell tenni az adatfeldolgozás egész útját,
vagyis mindenkinek joga van tudni, ki, hol, mikor, milyen
célra használja fel az ő személyes adatát. Kivételesen törvény
elrendelheti személyes adat kötelező kiszolgáltatását, és
előírhatja a felhasználás módját is.” [15/1991. (IV. 13.) AB
határozat, ABH 1991. 40, 42.]
Jelen esetben ez a kivételes helyzet áll fenn, amikor nem a
házastárs szolgáltat önmagáról adatot, hanem a jelölt a
kérdőív kitöltésével a házastársáról. A házastárs
tevékenységében, kapcsolataiban lehetnek olyan elemek, amelyek
a jelöltet alkalmatlanná teszik a fontos és bizalmas munkakör
betöltésére. A jelölt által közölt adatok ellenőrzése olyan
eszközöket igényel, amely információt ad annak valóságáról és
teljességéről. Ilyen információkat pedig, csak az Nbtv.-ben
engedélyezett eszközökkel és módszerekkel lehet gyűjteni. A
házastársi nyilatkozat nem alapjog-korlátozó, hanem jogvédő
szabály, mert a házastárs így tájékozódhat arról, hogy a
nemzetbiztonsági szolgálatok a konkrét ellenőrzésben
jogszerűen működnek. Ennek alapján az indítványnak azt a
részét, hogy a házastársi nyilatkozat az Alkotmány 59. §
(1) bekezdésébe ütközik, az Alkotmánybíróság elutasította.
4. A jelölt ellenőrzésének jogi szabályozásában járulékos elem
a házastársi nyilatkozat, és az ellenőrzés a házastársat is
érinti. Az ellenőrzés során a házastárs egyes meghatározott,
alapvető jogai korlátozásra kerülnek. Az Alkotmánybíróság a
30/1997. (IV. 29.) AB határozatában (ABH 1997. 130, 143.) már
rámutatott arra, hogy “a magántitok és a személyes adatok
védelméhez való jog azonban nem abszolút jog, tehát törvény
elrendelheti a magántitok és a személyes adat kötelező
kiszolgáltatását és előírhatja a felhasználás módját is. A
magántitok és a személyes adatok védelméhez való jognak ilyen
törvényi korlátozása azonban csak abban az esetben minősíthető
alkotmányosnak, ha az megfelel az Alkotmányban az alapjogi
korlátozásokkal szemben támasztott követelményeknek. [20/1990.
(X. 4.) AB határozat, ABH 1990. 70.; 15/1991. (IV. 13.) AB
határozat, ABH 1991. 41, 43.; 21/1993. (IV. 2.) AB határozat,
ABH 1993. 175, 176.; 60/1994. (XII. 24.) AB határozat, ABH
1994. 354, 355.]”
“Az alapvető jog lényeges tartalmának korlátozása tehát akkor
állapítható meg, ha a korlátozás kényszerítő ok nélkül
történik és az nem áll arányban az elérni kívánt cél
fontosságával. A törvényhozó a korlátozás során tehát köteles
az adott cél elérésére alkalmas legenyhébb eszközt
kiválasztani, mert amennyiben az alkalmazott korlátozás a cél
elérésére alkalmatlan, az alapjog sérelme megállapítható.”
[7/1991. (II. 28.) AB határozat, ABH 1991. 22, 25.]
Az ellenőrzés – és ezen belül a házastársra vonatkozó adatok
ellenőrzésének – törvénybe foglalt célja annak megállapítása,
hogy a jelölt megfelel-e az állami élet és a nemzetgazdaság
jogszerű működéséhez szükséges nemzetbiztonsági feltételeknek.
A cél eléréséhez elkerülhetetlen eszköz alkalmazását jelenti a
házastársra vonatkozó adatok ellenőrzése, tehát a korlátozás
szükséges jellegű.
Önmagában a házastárssal kapcsolatos “C” típusú ellenőrzés
során alkalmazható eszközök köre meghatározott [71. §
(7) bekezdés]. A személyes adatok védelmének korlátozása
arányos, mert a nemzetbiztonsági szolgálatok az adott cél
eléréséhez feltétlenül szükséges, ugyanakkor – az Nbtv. 39. §
(2) bekezdés alapján – az érintett személyiségi jogait
legkevésbé korlátozó eszközt kötelesek igénybe venni, továbbá a
titkos információgyűjtés módszereit és eszközeit jogszerűen
csak akkor alkalmazhatják, ha az Nbtv.-ben meghatározott
feladatok ellátásához szükséges adatok más módon nem
szerezhetők be.
Mivel az alapjog-korlátozás célhozkötött, szükséges és
arányos, ezért nem állapítható meg az Alkotmány 8. §-a (1)-
(2) bekezdésének megsértése. Ezért az Alkotmánybíróság az
indítványt e vonatkozásban elutasítja.
5. A közös háztartásban élők – különösen a házasságban élők –
között természetes dolog, hogy közös életvitel szempontjából
fontos dolgokat megbeszélik egymással. Nem tekinthető tehát
külső kényszernek az, hogy az egyik házastárs munkáját, jövőjét
– és ezáltal az egész család perspektíváját – lényegesen
befolyásoló döntéshez (fontos és bizalmas munkakör betöltése) a
másik fél egyetértését kéri. A házastársak, illetőleg a család
magánügye, hogy miképpen rendezik egymás között belső
viszonyaikat. A házastársi nyilatkozat magadása vagy
megtagadása nem befolyásolja az ellenőrzés lefolytatását, így
annak a külvilágra kiható joghatása nincs. Az Nbtv. 3. számú
mellékletében szereplő, az indítványozó által sérelmezett “C”
típusú ellenőrzéshez kapcsolódó ún. házastársi nyilatkozat nem
|tközik az Alkotmány 15. §-ába, ezért az Alkotmánybíróság az
indítványt e vonatkozásban is elutasította.
6. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Avtv. 3. §
(2) bekezdés b) pontjának harmadik fordulata szerinti
rendelkezés alapján nemzetbiztonsági ügyben törvény
elrendelheti különleges adat kezelését az érintett személy
írásos hozzájárulása nélkül is, ezért az Nbtv. és az Avtv.
között e vonatkozásban ellentmondás nincs. Az Avtv. 2. §
2. pontja rögzíti a különleges adat fogalmát. Különleges adat
csak akkor kezelhető, ha az adatkezeléshez az érintett írásban
hozzájárul, vagy a nemzetbiztonság érdekében törvény – jelen
esetben az Nbtv.– elrendeli.
7. Az Alkotmánybíróság az indítvánnyal támadott jogintézmény
teljességének megismerése céljából áttekintette – az
indítványban érintett – “C” típusú ellenőrzéshez kapcsolódó
kérdőívhez mellékelt Tájékoztató 3. oldalának első bekezdését.
Eszerint “A ‘Házastárs, élettárs, közös háztartásban élő
felnőtt korú hozzátartozó nyilatkozata’ a felsoroltakon kívül
mindazon felnőtt korú személyek tájékoztatását szolgálja, akik
Önnel közös háztartásban élnek. A nyilatkozat aláírásával
tudomásul veszik, hogy az Ön biztonsági ellenőrzése személyükre
is kiterjedhet. Az aláírás megtagadása vagy elmulasztása az Ön
biztonsági ellenőrzésének végrehajtását nem akadályozza.”
Az Alkotmánybíróság a 60/1992. (XI. 17.) AB határozatában (ABH
1992. 275, 277.) megállapította, hogy “a jogalkotásról szóló
1987. évi XI. törvény garanciális szabályainak mellőzésével
hozott minisztériumi és egyéb központi állami szervektől
származó, jogi iránymutatást tartalmazó leiratok, körlevelek,
útmutatók, iránymutatások, állásfoglalások és egyéb informális
jogértelmezések kiadása sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdését,
így az ezekkel való irányítás gyakorlata alkotmányellenes.”
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a kérdőívhez mellékelt
Tájékoztató nem része az Nbtv.-nek. Ugyanakkor a Tájékoztató
3. oldala első bekezdésének szövege a “C” típusú házastársi
nyilatkozatnak az Nbtv. 3. számú mellékletében foglalt
tartalmát önkényesen és normatív jelleggel kiterjeszti:
egyrészt a törvényszövegben felsoroltakon kívül a felnőtt korú
közös háztartásban élő nem hozzátartozókra is kiterjeszti az
ellenőrzés lehetőségét; másrészt az ellenőrzés “személyemet
érintheti” szavak helyett a “személyükre kiterjedhet” szavakat
használja, ami nyilvánvalóan ellentétes az Nbtv.-vel.
Ennek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a “C”
típusú ellenőrzéshez kapcsolódó kérdőívhez mellékelt
Tájékoztató 3. oldala első bekezdése az Alkotmány 2. §
(1) bekezdésébe ütközik, ezért alkotmánysértő, ahhoz joghatás
nem fűződik, annak semmiféle jogi kötelező ereje nincs.
Az Alkotmánybíróság már megállapította: “Az állam szerveinek
jogalkotó hatáskörét átfogóan az Alkotmány és a jogalkotásról
szóló 1987. évi XI. törvény (a továbbiakban: Jat.) szabályozza.
A Jat. határozza meg azt is, hogy az állami szervek aktusai
közül melyek minősülnek jogszabálynak és melyek azok, amelyek
az állami irányítás egyéb jogi eszközei közé tartoznak.
Önmagában véve azonban az, hogy valamely aktust olyan elnevezés
alatt bocsátanak ki, amelyet a Jat. a jogszabályok vagy az
állami irányítás egyéb jogi eszközei megjelölésére használ, még
nem szükségképpen alapozza meg az adott aktus felülvizsgálatára
nézve az Alkotmánybíróság hatáskörét. A hatáskör vizsgálatánál
nem az aktus elnevezése, hanem a benne foglalt rendelkezések
jogi jellege az irányadó.” [52/1993. (X. 7.) AB végzés, ABH
1993.407. 408.] E Tájékoztató nem minősül a jogalkotásról szóló
1987. évi XI. törvény alapján sem jogszabálynak, sem az állami
irányítás egyéb jogi eszközének, mert azt a polgári
titkosszolgálatokat irányító Tárca Nélküli Miniszter Hivatala
adta ki, amely ilyenek kibocsátására nem jogosult.
8. Az első indítványozó alkotmányjogi panaszként azt is kérte
az Alkotmánybíróságtól, hogy indítványának elfogadása esetén
az Alkotmánybíróság törölje az általa aláírt házastársi
nyilatkozatot a nemzetbiztonsági szolgálatok iratanyagából. Az
Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Alkotmánybíróságról
szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 1. §-a
alapján ilyen hatásköre nincs, ezért az indítványt
visszautasítja.
IV.
1. A másik indítványozó indítványát 2001. február 8-án kelt
levelében visszavonta.
Az Abtv. 20. §-a értelmében az Alkotmánybíróság az arra
jogosult indítványa alapján jár el. Mivel az indítványozó
indítványát visszavonta, az Alkotmánybíróság a kérdőív 10.,
11., 12., 13. pontjai; 27., 28., 29., 30., 31., 32. pontjai,
illetve az ezeket a házas- és élettársra kiterjesztő fordulatok
(“házas- és élettársának” szövegrész e kérdések felett, illetve
a kérdésekben használt többes szám harmadik személyű ragok,
illetőleg jelek); a 32/A., 32/B., 32/C., 32/D. és 32/E.
kérdések felett levő: “valamint az Önnel közös háztartásban élő
hozzátartozójának” szövegrész; a 33. pontban szereplő “vagy
házastársa (élettársa)” szövegrész; a 34. pontban szereplő
“Önnek vagy házastársának (élettársának)” szövegrész valamint a
37. pont megsemmisítésére irányuló eljárást – indítvány
hiányában – megszüntette. Ugyanezen okból nem kerülhetett sor a
házastársi nyilatkozatnak az Alkotmány 70/A. §-ával
összefüggésben történő vizsgálatára.
2. E határozatnak a Magyar Közlönyben történő közzétételére a
rendelkező rész 2. pontjára tekintettel került sor.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |