Hungarian
Ügyszám:
.
756/B/1997
Előadó alkotmánybíró: Bihari Mihály Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 16/2001. (V. 25.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2001/207
.
A döntés kelte: Budapest, 05/22/2001
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    vizsgálatára   irányuló  indítvány  és   alkotmányjogi   panasz
    tárgyában meghozta a következő

                             határozatot:

    1.  Az Alkotmánybíróság a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló
    1995.  évi  CXXV.  törvény 3. számú mellékletében  foglalt  “C”
    típusú  biztonsági  kérdőívben szereplő  “Házastárs,  élettárs,
    közös  háztartásban élő felnőtt korú hozzátartozó nyilatkozata”
    alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
    irányuló indítványt elutasítja.

    2.  Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a  nemzetbiztonsági
    szolgálatokról   szóló  1995.  évi  CXXV.  törvény   3.   számú
    mellékletében foglalt “C” típusú biztonsági kérdőívhez  tartozó
    Tájékoztató  3.  oldala első bekezdésében  foglalt  rendelkezés
    kiadása  alkotmányellenes, ahhoz joghatás  nem  fűződik,  annak
    semmiféle jogi kötelező ereje nincs.

    3.  Az Alkotmánybíróság visszautasítja az alkotmányjogi panaszt
    és   az   indítványnak  azt  a  részét,  amely  a  már   aláírt
    nyilatkozatnak  a  nemzetbiztonsági  szolgálatok  iratanyagából
    való törlésre irányul.

    4.  Az Alkotmánybíróság a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló
    1995.  évi  CXXV.  törvény 3. számú mellékletében  foglalt  “C”
    típusú    biztonsági   kérdőív   egyes   pontjainak,    illetve
    szövegrészeinek   az   alkotmányossági  vizsgálatára   irányuló
    eljárást megszünteti.

    5.  Az  Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
                                     
                                    I.
                                     
      A nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény
      (a  továbbiakban:  Nbtv.)  3. számú mellékletében  foglalt  “C”
      típusú   biztonsági   kérdőívvel  (a   továbbiakban:   kérdőív)
      kapcsolatban  két  indítvány  érkezett  az  Alkotmánybíróságra.
      Ezeket   az  Alkotmánybíróság  egyesítette  és  egy  eljárásban
      bírálta el.

      1.   Az   első  indítványozó  szerint  a  kérdőívben   szereplő
      “Házastárs,  élettárs,  közös  háztartásban  élő  felnőtt  korú
      hozzátartozó  nyilatkozata” (a továbbiakban együtt:  házastársi
      nyilatkozat)  sérti  az Alkotmány 8. § (1) és  (2)  bekezdését,
      valamint  a 15. §-t, továbbá 59. § (1) bekezdését. A fontos  és
      bizalmas beosztásnak minősülő munkakört betöltő, illetőleg arra
      pályázó  személyek  esetében  a  munkakör  betöltésének   egyik
      feltétele  az,  hogy  a  nemzetbiztonsági  szolgálat  elvégezze
      ellenőrzésüket.  A biztonsági ellenőrzéshez az ilyen  beosztást
      betöltő vagy arra pályázó személynek ún. “Biztonsági kérdőívet”
      kell  kitöltenie, amely két nyilatkozattal zárul.  Az  egyik  a
      szóban  forgó beosztást betöltő, illetőleg arra pályázó személy
      ún.  “biztonsági  nyilatkozata”,  melyben  hozzájárul,  hogy  a
      nemzetbiztonsági   szolgálatok  személyét   érintően   adatokat
      gyűjtsenek,   s   ha   szükséges,   titkos   információgyűjtést
      végezzenek.   A   másik   az   ilyen   személy   házastársának,
      élettársának,  illetve  a vele közös háztartásban  élő  felnőtt
      korú hozzátartozójának nyilatkozata.

      a)   A   házastársi  nyilatkozat  szövege  –  az   indítványozó
      álláspontja  szerint – félrevezető: A mondat  első  fele  arról
      tájékoztat, hogy a házastárs “biztonsági nyilatkozata”  alapján
      az  ő  biztonsági ellenőrzése férje vagy felesége személyét  is
      irintheti, míg annak másik fele
      –  aláírás  esetén – a házastárs hozzájárulását jelenti  ahhoz,
      hogy  a  nemzetbiztonsági szolgálatok az ő személyét is  érintő
      titkos információgyűjtést folytassanak. Az indítványozó szerint
      a   házastársi  nyilatkozat  szövegéből  nem  állapítható   meg
      egyértelműen,   hogy  az  hozzájárulásként  vagy   tájékoztatás
      tudomásulvételeként  minősül.  Amennyiben  hozzájárulás,  akkor
      tisztázatlan   az  Nbtv.  alapján,  hogy  mi   a   hozzájárulás
      megtagadásának    jogkövetkezménye;   amennyiben    csupán    a
      tájékoztatás   tudomásulvétele,  akkor   az   egyik   házastárs
      nyilatkozata     titkosszolgálati    módszerek    alkalmazására
      felhatalmazást ad a másik házastárssal szemben.

      b)  Az  Nbtv.  70.  §  (4)  bekezdése szövegében  a  biztonsági
      ellenőrzés  feltételeként  kizárólag a  munkakör  betöltőjének,
      illetőleg   a  pályázónak  az  engedélyét  említi,  azonban   a
      házastárs  nyilatkozatát  nem.  A  kérdőívhez  mellékelt  –   a
      nemzetbiztonsági   szolgálatok  által   összeállított   –   ún.
      Tájékoztató (amely a kérdőív kitöltését segíti elő)  “az  Nbtv.
      rendelkezéseivel  és  szellemével  összhangban  közli:   ha   a
      házastársi  nyilatkozat  nem kerül aláírásra  az  a  biztonsági
      ellenőrzés végrehajtását nem akadályozza”. Mindezek alapján nem
      állapítható   meg   egyértelműen   a   házastársi   nyilatkozat
      elmaradásának   lehetséges  következménye.  Az   Nbtv.   –   az
      indítványozó  meglátása szerint – azt sem  teszi  egyértelművé,
      hogy  a  végrehajtott  ellenőrzés milyen eredménnyel  zárulhat.
      Szerinte  a  házastársi  nyilatkozat  a  házastársat  –“emberi,
      érzelmi  és  szociológiai értelemben – arra  kényszeríti,  hogy
      amennyiben férje vagy felesége beosztását meg kívánja őrizni, a
      saját  személyét  illetően is járuljon hozzá a nemzetbiztonsági
      szolgálatok   titkos  információgyűjtéséhez,  illetőleg   vegye
      tudomásul azt”.

      c)  Az  indítványozó álláspontja szerint a nyilatkozat  szövege
      nem terjed ki arra sem, hogy a nemzetbiztonsági szolgálatok  az
      esetleges    titkos   információgyűjtést   meddig    végezhetik
      jogszerűen.  Bár  az  Nbtv.  71.  §  (5)  bekezdése  egyértelmű
      határidőket jelöl meg a titkos információgyűjtésre vonatkozóan,
      a   házastársi   nyilatkozat  gyakorlatilag  határidő   nélküli
      hozzájárulásként vagy tudomásul vételként értelmezhető.




      2.  Az  indítványozó szerint a házassággal együtt járó  érzelmi
      közösség  a  házasság révén életközösséggé, illetőleg  a  felek
      akaratától  függő  mértékben és módon  vagyonközösséggé  válik,
      azonban  a  házasfelek számos ponton megőrzik önállóságukat  és
      függetlenségüket.  Álláspontja  szerint  ezt  erősíti   meg   a
      házasságról,  a  családról  és a  gyámságról  szóló  1952.  évi
      IV.  törvény  (a  továbbiakban: Csjt.) 23. §  (2)  bekezdésében
      foglalt  rendelkezés  is,  melynek első  fordulata  szerint  “a
      házastársak  a személyüket érintő ügyekben önállóan  döntenek”.
      Az  Nbtv. 3. számú mellékletének megsemmisíteni kért része – az
      indítványozó meglátása szerint – azt feltételezi, hogy a nemzet
      biztonsága szempontjából a házasfelek nem tekinthetők önálló és
      független  személyeknek. A házasfelek között  fennálló  érzelmi
      közösség a házastársat arra ösztönzi (kényszeríti), hogy  férje
      vagy  felesége  beosztásának megőrzése érdekében a  nyilatkozat
      aláírásával  önként  mondjon  le  az  Alkotmányban  biztosított
      jogairól, illetőleg “vegye tudomásul” azoknak az Nbtv., illetve
      annak melléklete által nem szabályozott mértékű korlátozását. A
      Csjt.  23. § (2) bekezdésének második fordulata szerint ugyanis
      a  házasfelek önálló döntésüket “a család érdekeit  szem  előtt
      tartva  hozzák meg”. A család érdekeinek szem előtt tartása  ez
      esetben    a    saját    személyüket    is    érintő     titkos
      információgyűjtéshez  való hozzájárulást vagy  annak  tudomásul
      vételét jelenti.


      3.  Az  indítványozó  azt  kérte az  Alkotmánybíróságtól,  hogy
      indítványának   elfogadása   esetén   az   Alkotmánybíróság   a
      “házastársi   nyilatkozatát”  a  nemzetbiztonsági   szolgálatok
      iratanyagából törölje. Arra hivatkozott, hogy házastársa  olyan
      munkakörben  dolgozik, ahol alkalmazási feltétel a  “C”  típusú
      nemzetbiztonsági ellenőrzés elvégzése. Az indítványozó  ugyanis
      aláírta  az általa sérelmezett “házastársi nyilatkozatot”,  ezt
      azonban “kényszer hatására” tette.

      4.  A  második indítványozó a “C” típusú kérdőív 10., 11., 12.,
      13. pontjai; 27., 28., 29., 30., 31., 32. pontjait, illetve  az
      ezeket  a  házas- és élettársra kiterjesztő fordulatok (“házas-
      és  élettársának”  szövegrész  e  kérdések  felett,  illetve  a
      kérdésekben  használt  többes  szám  harmadik  személyű  ragok,
      illetőleg  jelek);  a  32/A.,  32/B.,  32/C.,  32/D.  és  32/E.
      kérdések felett levő: “valamint az Önnel közös háztartásban élő
      hozzátartozójának”  szövegrész; a 33.  pontban  szereplő  “vagy
      házastársa  (élettársa)” szövegrész;  a  34.  pontban  szereplő
      “Önnek  vagy házastársának (élettársának)” szövegrész, valamint
      a  37.  pont,  továbbá a házastársi nyilatkozat megsemmisítését
      indítványozta.

      Indokolása  szerint  a kifogásolt szövegrészek  anélkül  kérnek
      harmadik  személyekre,  vagyis nem az  ellenőrizendő  személyre
      vonatkozó  személyes  adatot,  hogy  e  harmadik  személyek  az
      adatkezelésbe    beleegyezhetnének:    megfelelő     beleegyező
      nyilatkozat  hiányában esélyük sincs arra, hogy az  adatközlést
      megtagadják,  adott  esetben nem is  értesülnek  az  adatközlés
      tényéről, így információs önrendelkezési joguk sérül. A kérdőív
      kifogásolt  részei így – az indítványozó szerint  –  sértik  az
      Alkotmány   59.  §  (1)  bekezdését,  illetőleg  a   házastársi
      nyilatkozat az Alkotmány 70/A. §-ába ütközik.

      Az  Alkotmánybíróság  felkérte  az  érintett  minisztereket  az
      indítvánnyal kapcsolatos álláspontjuk kifejtésére.

                                    II.

      Az Alkotmány vizsgált rendelkezései:

      “8.  §  (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
      és   elidegeníthetetlen  alapvető  jogait,  ezek   tiszteletben
      tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.

      (2)   A   Magyar   Köztársaságban  az   alapvető   jogokra   és
      kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja  meg,
      alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”

      “15.  §  A  Magyar  Köztársaság védi a  házasság  és  a  család
      intézményét.”

      “59.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaságban  mindenkit  megillet  a
      jóhírnévhez,  a  magánlakás  sérthetetlenségéhez,  valamint   a
      magántitok és a személyes adatok védelméhez való jog.”

      Az Nbtv. vizsgált rendelkezései:

      “31. § (3) A nemzetbiztonsági szolgálatok a feladataik ellátása
      során a személyes szabadsághoz, a magánlakás, a magántitok és a
      levéltitok  sérthetetlenségéhez, a személyes adatok védelméhez,
      a     közérdekű    adatok    nyilvánosságához,    valamint    a
      birtokvédelemhez fűződő jogokat e törvényben foglaltak  szerint
      korlátozhatják.”

      “39.  § (2) A nemzetbiztonsági szolgálatok az adatkezelés során
      kötelesek   az  adott  cél  eléréséhez  feltétlenül  szükséges,
      ugyanakkor az érintett személyiségi jogait legkevésbé korlátozó
      eszközt igénybe venni.”

      “43.  §  A  nemzetbiztonsági szolgálatok  a  birtokukba  került
      adatokat   csak  az  adatfelvétel  elrendelésének   jogalapjául
      szolgáló célra használhatják fel, kivéve, ha az adat hivatalból
      üldözendő  bűncselekményi tényállás megvalósítására utal,  vagy
      más    nemzetbiztonsági   szolgálat   irányában   tájékoztatási
      kötelezettséget alapoz meg, és az adatátvevő maga  is  jogosult
      az adat megszerzésére.”

      “68.   §  (1)  A  nemzetbiztonsági  szolgálatok  által  végzett
      nemzetbiztonsági ellenőrzés (a továbbiakban: ellenőrzés)  célja
      annak  vizsgálata,  hogy fontos és bizalmas munkakörre  jelölt,
      illetve  az ilyen munkakört betöltő személyek megfelelnek-e  az
      állami élet és a nemzetgazdaság jogszerű működéséhez szükséges,
      valamint    –    amennyiben   szükséges    –    a    nemzetközi
      kötelezettségvállalásokból fakadó biztonsági feltételeknek.
      (2)   A   biztonsági  feltételek  vizsgálata   azon   kockázati
      tényezők,   körülmények,  információk   felderítését   jelenti,
      amelyek felhasználásával a fontos és bizalmas munkakört betöltő
      személyek   tevékenysége  jogellenes  céllal  befolyásolhatóvá,
      illetve  támadhatóvá  válhat,  és ezáltal  a  nemzetbiztonságot
      sértő vagy veszélyeztető helyzet állhat elő.”

      “70.  §  (4)  Ellenőrzés csak a fontos és  bizalmas  munkakörre
      jelölt, illetve az ilyen munkakört betöltő személy ... előzetes
      írásbeli hozzájárulásával folytatható.
      (5)  Ha  az érintett személy az ellenőrzéshez nem járul  hozzá,
      fontos és bizalmas munkakörben nem alkalmazható.”

      “71.   §   (5)  Az  ellenőrzés  a  kérdőívben  megadott  adatok
      valóságának   vizsgálatára  és  értékelésére,  valamint   egyéb
      kockázati tényezők felderítésére terjed ki. Az ellenőrzést  "A"
      típusú kérdőív esetén az elrendeléstől számított 30, "B" típusú
      kérdőív  esetén  45, "C" típusú kérdőív esetén 60  napon  belül
      kell  lefolytatni.  Ez  a határidő egy esetben  –  az  érintett
      személy  és  a  kezdeményező egyidejű tájékoztatása  mellett  –
      zjabb 30 nappal meghosszabbítható. ...

      (7) Az ellenőrzést végző nemzetbiztonsági szolgálat az érintett
      személlyel  konzultálhat, referens személyeket hallgathat  meg,
      felhasználhatja  a  személyügyi nyilvántartások  és  a  korábbi
      ellenőrzések      adatait,      adatkezelési      rendszerekben
      adatellenőrzéseket végezhet – ha a szükséges adatok  más  módon
      nem szerezhetők meg, – titkos információgyűjtési eszközöket  és
      módszereket alkalmazhat. A nemzetbiztonsági szolgálat az 56. §-
      ban    meghatározott,   külső   engedélyhez    kötött    titkos
      információgyűjtést  csak  a  "C" típusú  kérdőívhez  kapcsolódó
      ellenőrzés során alkalmazhat.”

      “72.  §  (1)  Az  ellenőrzés során megszerzett  információk  és
      adatok   alapján   a   nemzetbiztonsági  szolgálat   biztonsági
      szakvéleményt  készít,  amely valamennyi  felmerült  biztonsági
      kockázati  tényezőt  tartalmazza.  A  szakvéleményben   foglalt
      megállapításokért,    illetve    a    szükséges    tájékoztatás
      elmaradásáért  a  felelősség  a  nemzetbiztonsági   szolgálatot
      terheli.  A szakvéleményt a miniszter ellenjegyzi, ezt követően
      a  nemzetbiztonsági szolgálat a szakvéleményt a kezdeményezőhöz
      továbbítja. [...]
      (2)   Az   ellenőrzés  befejezéséről,  valamint  a   biztonsági
      szakvéleményben   foglaltakról   –   kivéve   a   bűncselekmény
      elkövetésére  utaló körülményeket – a kezdeményező tájékoztatja
      az érintett személyt.
      (3)  Az érintett személy a biztonsági szakvéleményben szereplő,
      általa valótlannak tartott megállapításokkal kapcsolatosan –  a
      11.  §  (5)  bekezdés alapján – panasszal élhet a miniszternél,
      illetve ezt követően a Bizottságnál.
      (4)  A  kezdeményező  a  nemzetbiztonsági  szolgálattól  kapott
      szakvéleményt  – az Országgyűlés elnöke a 19. §  (7)  bekezdése
      szerint   korlátozással   –  döntése  kialakításánál   szabadon
      mérlegeli.
      (5)  Az ellenőrzéshez kitöltött kérdőív, valamint az ellenőrzés
      során  a  szolgálatok  által  beszerzett  adatok  államtitoknak
      minősülnek.”

      Az  Nbtv.  3.  számú  mellékletének  “C”  típusú  ellenőrzéshez
      kapcsolódó nyilatkozat szövege:

      “Házastárs,  élettárs,  közös  háztartásban  élő  felnőtt  korú
      hozzátartozó nyilatkozata

      Tájékoztattak    arról,    hogy    házastársam,     élettársam,
      hozzátartozóm biztonsági ellenőrzése személyemet is  érintheti;
      ennek  keretén  belül,  ha a szükséges  adatok  más  módon  nem
      szerezhetők   be,   a   nemzetbiztonsági   szolgálatok   titkos
      információgyűjtést is folytathatnak.

      Budapest,                                aláírás, cím”

      A Csjt. vizsgált rendelkezései:

      “23.  §  (1)  A házastársak jogai és kötelességei egyenlőek:  a
      házasélet ügyeiben közösen kell dönteniük.
      (2) A házastársak a személyüket érintő ügyekben önállóan, de  a
      család érdekeit szem előtt tartva döntenek.”
                                     
                                   III.

      Az első indítvány megalapozatlan.

      Az Nbtv. 3. számú mellékletében szereplő, az indítványozó által
      sérelmezett “C” típusú ellenőrzéshez kapcsolódó ún.  házastársi
      nyilatkozat  az  érintett  személy  önkéntes  nyilatkozata.   E
      nyilatkozat  azonban  nem önálló, hanem  járulékos  jellegű:  a
      fontos   és   bizalmas  munkakört  betöltő  vagy  arra   jelölt
      személlyel  (a továbbiakban együtt: jelölt) szemben  folytatott
      ellenőrzésnek  részeleme. A “Biztonsági kérdőív” részét  képező
      házastársi  nyilatkozat aláírására csak azt  követően  kerülhet
      sor,  ha  az  ellenőrzés jogalapját megteremtő saját biztonsági
      nyilatkozatát a jelölt megtette.

      Az   Alkotmánybíróság  már  korábban  megállapította,  hogy   a
      világos,  érthető és megfelelően értelmezhető  normatartalom  a
      normaszöveggel szemben alkotmányos követelmény. A  jogbiztonság
      –   amely   az  Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében   deklarált
      jogállamiság  fontos  eleme – megköveteli,  hogy  a  jogszabály
      szövege értelmes és világos, a jogalkalmazás során felismerhető
      normatartalmat  hordozzon. Ugyanakkor  a  törvényi  rendelkezés
      bizonytalansága   a   törvény  alkalmazása  során   feloldható.
      [26/1992. (IV. 30.) AB határozat, ABH 1992. 135, 142.]

      Az  indítványozó  által  sérelmezett “C”  típusú  ellenőrzéshez
      kapcsolódó  ún. házastársi nyilatkozatra vonatkozó szabályozást
      az  Nbtv.  nem tartalmaz. Nincsenek meghatározva a  nyilatkozat
      aláírásának  feltételei, körülményei, az aláírás megtagadásának
      jogkövetkezményei.  A  házastársi  nyilatkozat  csak  az  Nbtv.
      3.   számú   mellékletében  megjelenő   jogintézmény,   melyből
      közvetlenül nem állapíthatók meg a felsorolt követelmények.

      1.  Mivel  az  Nbtv.-ből  közvetlenül nem  állapíthatók  meg  a
      házastársi   nyilatkozatra  vonatkozó  rendelkezések,   és   az
      indítványozó    az   Nbtv.-nek   ezt   a   járulékos    jellegű
      jogintézményét  támadta, ezért az Alkotmánybíróság  először  az
      alapintézmény  működésének  –  a  jelölt  ellenőrzésnek   –   a
      vizsgálatát végezte el.

      a)  Az  államok  nemzetbiztonsági  érdekeik  védelmére  igénybe
      veszik  a nemzetbiztonsági szolgálatok sajátos, más szervezetek
      által  nem helyettesíthető lehetőségeit. A nemzetközi gyakorlat
      azt   mutatja,  hogy  minden  állam  az  ország  szuverenitása,
      politikai, gazdasági és honvédelmi érdekeinek megóvása céljából
      nemzetbiztonsági szolgálatokat hoz létre és működtet.

      Az   alapvetően   titkos  és  sajátos  eszközöket   felhasználó
      nemzetbiztonsági  tevékenység megfelelő  jogi  szabályozást  és
      garanciákat  igényel annak érdekében, hogy  a  nemzetbiztonsági
      szolgálatok  semmilyen  körülmények  között  ne  jelenthessenek
      veszélyforrást a demokratikus jogrendre. Ezen belül az alapvető
      jogokat   csak   akkor   és  olyan  mértékben   korlátozhatják,
      amennyiben   az   az   ország   nemzetbiztonságának   megóvása,
      szuverenitásának   érvényesítése   céljából   szükségszerű   és
      indokolt.

      A  nemzetközi  gyakorlat szerint az államok,  a  szolgálatukban
      álló  személyek  meghatározott  körét,  akik  az  állam  érdeke
      szempontjából  a  fontos  és  bizalmas  információkat  kezelik,
      nemzetbiztonsági ellenőrzésnek vetik alá.
       
      b)   Az   Alkotmány   40/A.   §   (2)   bekezdése   szerint   a
      nemzetbiztonsági     tevékenységgel    összefüggő     részletes
      szabályokról   szóló   törvény   elfogadásához   a    jelenlévő
      országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata  szükséges.  A
      részletes  szabályokat  az Nbtv. tartalmazza.  Az  Nbtv.  4.  §
      g)  pontja  szerint az Információs Hivatal, az 5. §  f)  pontja
      szerint a Nemzetbiztonsági Hivatal, a 6. § h) pontja szerint  a
      Katonai  Felderítő Hivatal, a 7. § h) pontja szerint a  Katonai
      Biztonsági  Hivatal, a 8. § (1) bekezdés f)  pontja  szerint  a
      Nemzetbiztonsági   Szakszolgálat   (a   továbbiakban    együtt:
      nemzetbiztonsági  szolgálatok) ellátják a hatáskörükbe  tartozó
      személyek   nemzetbiztonsági  ellenőrzését   (a   továbbiakban:
      ellenőrzés).

      Az ellenőrzést az Nbtv. 2. számú mellékletében felsorolt fontos
      és   bizalmas   munkakörökre   jelöltek   vonatkozásában   kell
      elvégezni,  illetve  felhatalmazást ad a  miniszterek  részére,
      hogy
      –  az  állami  szervek  körében – további ilyen  módon  védendő
      munkaköröket állapítsanak meg.
       
      Az  Nbtv.  68.  § (1) bekezdése szerint az ellenőrzés  célja  a
      biztonsági feltételek meglétének vizsgálata egy konkrét személy
      vonatkozásában.  Az ellenőrzés a nemzetbiztonsági  szolgálatnál
      az    Nbtv.   69.   §-ában   meghatározott   személy   írásbeli
      kezdeményezésére indul.

      Az   ellenőrzés  megindulásának  előfeltétele,  hogy  a  jelölt
      nyilatkozatot  tegyen és egy személyes és  különleges  adatokat
      tartalmazó   kérdőívet   töltsön  ki,   az   Nbtv.   3.   számú
      mellékletének  megfelelően.  A kérdőíven  feltüntetendő  adatok
      mennyisége, minősége, részletezettsége és időbeni kiterjedtsége
      attól  függ,  hogy a munkakör mennyire fontos  és  bizalmas.  A
      munkaköröket  ennek alapján az Nbtv. 2. számú  melléklete  “A”,
      “B”  és  “C”  típusú ellenőrzési kategóriába  sorolja,  amelyek
      közül  a  “C”  a  legterjedelmesebb. A  kérdőív  jelölt  általi
      kitöltését egy ún. Tájékoztató segíti. A Tájékoztatót a polgári
      titkosszolgálatokat irányító Tárca Nélküli  Miniszter  Hivatala
      adta ki.

      A   nyilatkozat  aláírása  és  a  kérdőív  kitöltése  önkéntes.
      Amennyiben a jelölt nem járul hozzá az ellenőrzéshez (nem  írja
      alá a nyilatkozatot), annak az a következménye, hogy – az Nbtv.
      70.  §  (5)  bekezdése alapján – fontos és bizalmas munkakörben
      nem alkalmazható.

      Az  ellenőrzés  –  az  Nbtv. 71. § (5) bekezdése  alapján  –  a
      kitöltött  kérdőív  adatainak  a teljességére  és  valódiságára
      terjed ki. Az ellenőrzés eszközeit és módszereit az Nbtv. 71. §
      (7)  bekezdése  tételesen felsorolja. A “C”  típusú  kérdőívhez
      kapcsolódó ellenőrzés során a nemzetbiztonsági szolgálatok – az
      Nbtv.    56.   §-ában   megjelölt   módszerekkel    –    titkos
      információgyűjtést  végezhetnek.  Az  ellenőrzésnek  arányosnak
      kell  lennie a fontos és bizalmas munkakör betöltéséhez  fűződő
      titokvédelmi   és  más  biztonsági  követelményekkel.   Ez   az
      arányosság  egyrészt vonatkozik arra, hogy az érintett  személy
      milyen  típusú  kérdőívet  tölt  ki,  másrészt  arra,  hogy  az
      ellenőrzés  során  milyen súlyú személyiségi jogokat  korlátozó
      eszközöket használhatnak a nemzetbiztonsági szolgálatok.

      A  jelölt,  illetőleg  a  jelölttel  kapcsolatban  álló  és  az
      ellenőrzéssel   érintett   személyek   személyiségi   jogainak,
      valamint  a  nemzetbiztonsági tevékenység védelme érdekében  az
      Nbtv.  72.  §  (5)  bekezdése az ellenőrzés  során  keletkezett
      adatokat  államtitokká minősíti. Ennek leghosszabb  időtartamát
      az   államtitokról  és  szolgálati  titokról  szóló  1995.  évi
      LXV.  törvény  mellékletének 106. pontja  legfeljebb  80  évben
      állapítja meg.

      Az adatok teljességének és valódiságának az ellenőrzése után  a
      nemzetbiztonsági szolgálat az adatokat értékeli,  szakvéleményt
      készít,   amely  valamennyi  “biztonsági  kockázati   tényezőt”
      tartalmazza.  Az  Nbtv.  3. számú mellékletének  a  “C”  típusú
      ellenőrzéshez  kapcsolódó  44.  pontja  példálódzó  felsorolást
      tartalmaz  arra, hogy mit kell kockázati tényezőnek  tekinteni:
      kompromittáltságra, zsarolásra okot adó információ.

      Az ellenőrzés célja a kockázati tényezők feltárása. A kockázati
      tényezők   egy   része   az   adott   személy   viselkedéséből,
      magatartásából  megállapítható, azonban  a  kockázati  tényezők
      másik  csoportja  csak  a más emberekhez fűződő  kapcsolatokból
      szűrhető ki. Az államnak méltánylást érdemlő az az érdeke, hogy
      a jelöltek ne csak személyükben, hanem közvetlen környezetükben
      se   legyenek   kitéve  olyan  kapcsolatoknak,  amelyek   által
      tevékenységük  –  az  Nbtv.  68.  §  (2)  bekezdése  szerint  –
      jogellenes  céllal befolyásolhatóvá, illetve támadhatóvá  teszi
      őket,  és  ezáltal a nemzetbiztonságot sértő vagy veszélyeztető
      helyzet keletkezzen.

      A  szakvéleményben foglalt megállapításokért a felelősség –  az
      Nbtv.   72.   §   (1)   bekezdése  alapján   –   az   illetékes
      nemzetbiztonsági   szolgálatot  terheli.  A   szakvéleményt   a
      miniszter  ellenjegyzi  és  azt az ellenőrzést  kezdeményezőhöz
      továbbítják.   Az  ellenőrzés  befejezéséről,  a   szakvélemény
      tartalmáról   a   kezdeményező  tájékoztatja  a   jelöltet.   A
      kezdeményező  –  az  Nbtv. 72. § (2) bekezdése  szerint  –  nem
      tájékoztathatja  a  jelöltet bűncselekmény  elkövetésére  utaló
      körülményekről.  A  jelölt a szakvéleményben  szereplő,  általa
      valótlannak tartott megállapításokkal kapcsolatban –  az  Nbtv.
      73.  §  (3)  bekezdése alapján panasszal élhet a  miniszternél,
      illetve   ezt   követően   az   Országgyűlés   Nemzetbiztonsági
      Bizottságánál.  Az ellenőrzés kezdeményezője a nemzetbiztonsági
      szakvélemény   tartalmát   döntése   kialakításánál    szabadon
      mérlegeli.

      Az  Nbtv. 31. § (3) bekezdése egyedileg, tételesen meghatározza
      azokat  az  alapjogokat, amelyek korlátozására sor  kerülhet  a
      nemzetbiztonsági szolgálatok által.

      A   személyes   adatok   védelméről  és  a   közérdekű   adatok
      nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény (a továbbiakban
      Avtv.)  3.  §  (1)  bekezdése  szerinti  személyes  adat  akkor
      kezelhető,  ha  ahhoz az érintett hozzájárul vagy  azt  törvény
      rendeli el, a (2) bekezdés szerinti különleges adat csak  akkor
      kezelhető,  ha az adatkezeléshez az érintett írásban hozzájárul
      vagy  a  nemzetbiztonság  érdekében  törvény  rendeli  el.   Az
      ellenőrzés   megkezdésének  –  a  nemzetbiztonsági  szolgálatok
      jogszerű  tevékenysége  elkezdésének – alapfeltétele  a  jelölt
      önkéntes  és  az  Nbtv. 70. § (4) bekezdése  szerinti  előzetes
      írásbeli hozzájárulása.

      Az  ellenőrzés  időtartama  időben  behatárolt  (a  “C”  típusú
      ellenőrzésnél  60 nap), amely legfeljebb egyszer hosszabbítható
      meg.

      A  nemzetbiztonsági  ellenőrzés  során  az  állampolgároknak  a
      magánlakás   sérthetetlenségéhez,  a  magántitok,  valamint   a
      személyes  adatok  védelméhez  való  joga  [Alkotmány   59.   §
      (1)    bekezdés]    kerül   korlátozásra,   az    államnak    a
      nemzetbiztonsághoz fűződő érdeke védelmében. Az Nbtv. 2.  számú
      mellékletében  meghatározott személyi kör  (speciális  csoport)
      esetében  nem  alapjogok  konfliktusáról,  hanem  egy   alapjog
      önkéntes   korlátozásáról  van  szó:  az  önkéntes  beleegyezés
      törvényes   feltétele   annak,  hogy  valaki   nemzetbiztonsági
      szempontból  különleges  tisztséget  töltsön  be,  vagyis   egy
      speciális csoporthoz tartozzon.

      A   “C”  típusú  ellenőrzés  folyamatában  tehát  a  magánlakás
      sérthetetlenségéhez, a magántitok, valamint a személyes  adatok
      védelméhez  való  jog korlátozásával állapíthatók  meg  azok  a
      kockázati  tényezők,  körülmények  és  információk,  amelyek  a
      vizsgálat    eredményéhez   vezethetnek.   A   nemzetbiztonsági
      szolgálatok – az Nbtv. 39. § (2) bekezdés alapján – az érintett
      személyiségi  jogait  legkevésbé  korlátozó  eszközt  kötelesek
      igénybe venni, továbbá a titkos információgyűjtés módszereit és
      eszközeit jogszerűen csak akkor alkalmazhatják, ha az Nbtv.-ben
      meghatározott feladatok ellátásához szükséges adatok más  módon
      nem szerezhetők be.

      2.  Az indítványozó által támadott házastársi nyilatkozat  csak
      az    önkéntesség   vonatkozásban   egyezik   meg   a    jelölt
      nyilatkozatával,     egyébként     tartalmában,     formájában,
      jogkövetkezményében eltér tőle.

      A  házastársi  nyilatkozatot az Nbtv.  3.  számú  mellékletének
      szövege  alapján  a  házastársnak, az élettársnak  és  a  közös
      háztartásban  élő felnőtt korú hozzátartozónak (a  továbbiakban
      együtt: házastárs) kell aláírnia.

      A    házastársi   nyilatkozat   nyomtatványát   az   ellenőrzés
      kezdeményezője adja át a jelölt részére és azt  a  jelölttől  a
      házastárs  által aláírva várja vissza. A házastársi nyilatkozat
      aláírójának  nem kell személyes vagy különleges adatot  magáról
      szolgáltatni,   ez  a  jelölt  kötelezettsége.   A   házastársi
      nyilatkozat  aláírója nem a kezdeményezőtől, hanem a  jelölttől
      kaphat tájékoztatást a szakvélemény tartalmáról.

      A  házastársi nyilatkozat járulékos jellegéből következik, hogy
      a   nemzetbiztonsági  ellenőrzésnek  a  házastárs  nem   önálló
      Scélszemélye”,     hanem     csupán     mellékszereplője.     A
      nemzetbiztonsági  szolgálatok elsődlegesen  nem  az  őt  érintő
      adatokat  vizsgálják, hanem a jelöltre vonatkozókat. Ugyanakkor
      nyilvánvaló  következmény, hogy az ellenőrzés a házastársat  is
      érinti, hiszen az ellenőrzés ideje alatt a jelölttel rendszeres
      érintkezésben  áll,  közös háztartásban élnek,  közös  vagyonuk
      van, így az ellenőrzést végzők nem tudják elkerülni azt, hogy a
      jelöltről  való adatgyűjtés során ne jussanak hozzá a jelölttel
      rendszeres kapcsolatban állók adataihoz is. Az ellenőrzés során
      a  nemzetbiztonsági  szolgálatok nemcsak a  közös  háztartásban
      élők adataihoz jutnak hozzá – amit az indítványozó kifogásol –,
      hanem  a  jelölttel  véletlenül vagy eseti jellegű  kapcsolatba
      kerülő  személyek adataihoz is. A nemzetbiztonsági  szolgálatok
      az  így  birtokukba  kerülő  adatokat  azonban  csak  a  jelölt
      ellenőrzéséhez használhatják fel, más célra nem. Az Nbtv. 43. §-
      a  e  tilalom alól csak két kivételt enged, amelyek  azonban  a
      nemzetbiztonsági   szolgálatok  feladatai  között   szerepelnek
      (Nbtv. 3.-8. §). A jelölttel kapcsolatba került személyekről  –
      a  nemzetbiztonsági szolgálatok által – összegyűjtött adatok is
      államtitkot képeznek.

      A  házastársi  nyilatkozatnak  a célja  a  tájékoztatás,  annak
      érdekében,  hogy  ha a házastárs észleli az  ellenőrzést  végző
      nemzetbiztonsági  szolgálatok  munkáját,  nyílt  (pl.  referens
      személyek meghallgatása) vagy titkos eszközekeinek használatát,
      akkor  tudomása  legyen arról, hogy ezt  jogszerűen  teszik.  A
      házastársi   nyilatkozat   nem   hozzájárulás   az   ellenőrzés
      elvégzéséhez, mert az ellenőrzés – elsődlegesen a jelölt  által
      szolgáltatott  adatok alapján – a jelölttel szemben  folyik.  A
      házastársi    nyilatkozat   megadásának   vagy   megtagadásának
      jogkövetkezménye    nincs,   sőt    nem    is    lehet,    mert
      jogkövetkezményre   vonatkozó   rendelkezést   az   Nbtv.   nem
      tartalmaz.  A  házastársat  érintő ellenőrzésnek  a  határideje
      megegyezik a jelöltre vonatkozó szabályokkal.

      Az   Alkotmánybíróság  már  korábban  megállapította,  hogy  “a
      törvényhozás  valamely,  az  Alkotmány  sérelmét  nem   jelentő
      hibáját  általában jogalkalmazói jogszabály értelmezéssel  kell
      feloldani,  mert  a  jogalkalmazás hivatott eldönteni,  hogy  a
      konkrét  jogviszonyokban az ellentétet (látszólagos ellentétet)
      hordozó  rendelkezések közül melyik törvényhely  alkalmazásával
      kell  eljárni.  Amennyiben pedig a jogszabályok értelmezésével,
      azok  alkalmazásának mérlegelésével eredmény nem érhető el,  az
      ellentét   megszüntetése   törvényhozási   (jogalkotási)   útra
      tartozik. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény
      1.  §-a,  továbbá  az  Alkotmánybíróság hatáskörét  megállapító
      egyéb    törvényi    rendelkezések    alapján    azonban     az
      Alkotmánybíróságnak  sem jogalkotási,  sem  önálló  jogszabály-
      értelmezési  eljárásra  hatásköre nincs,  kivéve  az  Alkotmány
      értelmezésére  vonatkozó hatáskörét.” [35/1991.  (VI.  20.)  AB
      határozat, ABH 1991. 175, 176.]

      Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy bár az Nbtv. 3. számú
      mellékletében szereplő, az indítványozó által sérelmezett  “C”
      típusú  ellenőrzéshez  kapcsolódó ún.  házastársi  nyilatkozat
      megfogalmazása  nem  egyértelmű,  azonban  az  Nbtv.  érintett
      rendelkezéseinek áttekintése a félreérthetőséget eloszlatja.

      3.  Alkotmánybíróság megvizsgálta a házastársnak  a  személyes
      adatok  védelméhez való jogának érvényesülését  is.  A  jelölt
      személyének  kizárólagos  ellenőrzése  nem  tárná  fel  teljes
      körben  azokat a kockázati tényezőket, amely alapján az  Nbtv.
      68. § (1) bekezdésében foglalt cél elérhető lenne. A kockázati
      tényezők    lényege   az,   hogy   titokban   maradjanak.    A
      nemzetbiztonsági szolgálatoknak az ellenőrzéssel éppen  azokat
      az  adatokat,  összefüggéseket kell feltárni,  amelyek  rejtve
      vannak   vagy  a  kérdőívben  szándékosan  hamisan,  illetőleg
      hiányosan  lettek feltüntetve, akár a jelölt, akár a házastárs
      vonatkozásában.

      A jelölt által kitöltendő “C” típusú kérdőív összesen 45, ezen
      belül 15 kérdést
      –  25  adatfajtát  –  tartalmaz, amely a  házastárs,  élettárs
      adataira   vonatkozik.  A  közlendő  adatok   jelentős   része
      megegyezik:  a  közös lakás lakcíme, a közös tulajdonban  álló
      ingóságok  és  ingatlanok  adatai ugyanazok;  azonban  a  kért
      adatok  egy  része független lehet egymástól (pl.:  házastárs,
      élettárs   különvagyona,   külföldi   állampolgárokkal    való
      kapcsolattartás)  és  ebben az esetben  is  a  jelölt  köteles
      adatot   szolgáltatni.   Az  Alkotmánybíróság   már   korábban
      megállapította,  hogy  az “Alkotmány  59.  §-ában  biztosított
      személyes  adatok  védelméhez  való  jognak  eszerint   az   a
      tartalma,  hogy mindenki maga rendelkezik személyes  adatainak
      feltárásáról és felhasználásáról. Személyes adatot felvenni és
      felhasználni    tehát    általában    csakis    az    érintett
      beleegyezésével  szabad;  mindenki  számára   követhetővé   és
      ellenőrizhetővé  kell  tenni az adatfeldolgozás  egész  útját,
      vagyis  mindenkinek  joga van tudni, ki,  hol,  mikor,  milyen
      célra használja fel az ő személyes adatát. Kivételesen törvény
      elrendelheti  személyes  adat  kötelező  kiszolgáltatását,  és
      előírhatja a felhasználás módját is.” [15/1991. (IV.  13.)  AB
      határozat, ABH 1991. 40, 42.]

      Jelen  esetben ez a kivételes helyzet áll fenn, amikor  nem  a
      házastárs  szolgáltat  önmagáról  adatot,  hanem  a  jelölt  a
      kérdőív    kitöltésével   a   házastársáról.    A    házastárs
      tevékenységében, kapcsolataiban lehetnek olyan elemek, amelyek
      a  jelöltet alkalmatlanná teszik a fontos és bizalmas munkakör
      betöltésére.  A  jelölt által közölt adatok ellenőrzése  olyan
      eszközöket igényel, amely információt ad annak valóságáról  és
      teljességéről.  Ilyen információkat pedig, csak  az  Nbtv.-ben
      engedélyezett  eszközökkel és módszerekkel lehet  gyűjteni.  A
      házastársi  nyilatkozat nem alapjog-korlátozó,  hanem  jogvédő
      szabály,  mert  a  házastárs így tájékozódhat  arról,  hogy  a
      nemzetbiztonsági    szolgálatok   a   konkrét    ellenőrzésben
      jogszerűen  működnek.  Ennek alapján  az  indítványnak  azt  a
      részét,  hogy  a  házastársi nyilatkozat az  Alkotmány  59.  §
      (1) bekezdésébe ütközik, az Alkotmánybíróság elutasította.

      4. A jelölt ellenőrzésének jogi szabályozásában járulékos elem
      a  házastársi  nyilatkozat, és az ellenőrzés a házastársat  is
      érinti.  Az  ellenőrzés során a házastárs egyes meghatározott,
      alapvető  jogai  korlátozásra kerülnek. Az Alkotmánybíróság  a
      30/1997. (IV. 29.) AB határozatában (ABH 1997. 130, 143.)  már
      rámutatott  arra,  hogy “a magántitok és  a  személyes  adatok
      védelméhez  való jog azonban nem abszolút jog,  tehát  törvény
      elrendelheti  a  magántitok  és  a  személyes  adat   kötelező
      kiszolgáltatását  és előírhatja a felhasználás  módját  is.  A
      magántitok és a személyes adatok védelméhez való jognak  ilyen
      törvényi korlátozása azonban csak abban az esetben minősíthető
      alkotmányosnak,  ha  az megfelel az Alkotmányban  az  alapjogi
      korlátozásokkal szemben támasztott követelményeknek. [20/1990.
      (X.  4.)  AB határozat, ABH 1990. 70.; 15/1991. (IV.  13.)  AB
      határozat,  ABH 1991. 41, 43.; 21/1993. (IV. 2.) AB határozat,
      ABH  1993.  175,  176.; 60/1994. (XII. 24.) AB határozat,  ABH
      1994. 354, 355.]”

      “Az  alapvető jog lényeges tartalmának korlátozása tehát akkor
      állapítható  meg,  ha  a  korlátozás  kényszerítő  ok   nélkül
      történik  és  az  nem  áll  arányban  az  elérni  kívánt   cél
      fontosságával. A törvényhozó a korlátozás során tehát  köteles
      az   adott   cél   elérésére   alkalmas   legenyhébb   eszközt
      kiválasztani, mert amennyiben az alkalmazott korlátozás a  cél
      elérésére  alkalmatlan,  az alapjog  sérelme  megállapítható.”
      [7/1991. (II. 28.) AB határozat, ABH 1991. 22, 25.]

      Az  ellenőrzés – és ezen belül a házastársra vonatkozó  adatok
      ellenőrzésének  – törvénybe foglalt célja annak megállapítása,
      hogy  a  jelölt  megfelel-e az állami élet és a nemzetgazdaság
      jogszerű működéséhez szükséges nemzetbiztonsági feltételeknek.
      A cél eléréséhez elkerülhetetlen eszköz alkalmazását jelenti a
      házastársra  vonatkozó adatok ellenőrzése, tehát a  korlátozás
      szükséges jellegű.

      Önmagában  a  házastárssal kapcsolatos  “C”  típusú  ellenőrzés
      során   alkalmazható   eszközök  köre  meghatározott   [71.   §
      (7)   bekezdés].  A  személyes  adatok  védelmének  korlátozása
      arányos,  mert  a  nemzetbiztonsági szolgálatok  az  adott  cél
      eléréséhez feltétlenül szükséges, ugyanakkor – az Nbtv.  39.  §
      (2)   bekezdés  alapján  –  az  érintett  személyiségi   jogait
      legkevésbé korlátozó eszközt kötelesek igénybe venni, továbbá a
      titkos  információgyűjtés módszereit  és  eszközeit  jogszerűen
      csak   akkor  alkalmazhatják,  ha  az  Nbtv.-ben  meghatározott
      feladatok   ellátásához  szükséges   adatok   más   módon   nem
      szerezhetők be.

      Mivel   az   alapjog-korlátozás  célhozkötött,  szükséges   és
      arányos,  ezért nem állapítható meg az Alkotmány 8.  §-a  (1)-
      (2)  bekezdésének  megsértése. Ezért  az  Alkotmánybíróság  az
      indítványt e vonatkozásban elutasítja.

      5.  A közös háztartásban élők – különösen a házasságban élők  –
      között  természetes  dolog, hogy közös életvitel  szempontjából
      fontos  dolgokat  megbeszélik egymással. Nem  tekinthető  tehát
      külső kényszernek az, hogy az egyik házastárs munkáját, jövőjét
      –  és  ezáltal  az  egész  család perspektíváját  –  lényegesen
      befolyásoló döntéshez (fontos és bizalmas munkakör betöltése) a
      másik  fél egyetértését kéri. A házastársak, illetőleg a család
      magánügye,   hogy   miképpen  rendezik  egymás   között   belső
      viszonyaikat.   A   házastársi   nyilatkozat   magadása    vagy
      megtagadása  nem befolyásolja az ellenőrzés lefolytatását,  így
      annak  a  külvilágra kiható joghatása nincs. Az Nbtv. 3.  számú
      mellékletében  szereplő, az indítványozó által sérelmezett  “C”
      típusú ellenőrzéshez kapcsolódó ún. házastársi nyilatkozat  nem
      |tközik  az  Alkotmány 15. §-ába, ezért az Alkotmánybíróság  az
      indítványt e vonatkozásban is elutasította.

      6.  Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy az  Avtv.  3.  §
      (2)   bekezdés   b)  pontjának  harmadik  fordulata   szerinti
      rendelkezés    alapján   nemzetbiztonsági    ügyben    törvény
      elrendelheti  különleges adat kezelését  az  érintett  személy
      írásos  hozzájárulása nélkül is, ezért az Nbtv.  és  az  Avtv.
      között  e  vonatkozásban ellentmondás nincs.  Az  Avtv.  2.  §
      2.  pontja rögzíti a különleges adat fogalmát. Különleges adat
      csak akkor kezelhető, ha az adatkezeléshez az érintett írásban
      hozzájárul, vagy a nemzetbiztonság érdekében törvény  –  jelen
      esetben az Nbtv.– elrendeli.

      7.  Az  Alkotmánybíróság az indítvánnyal támadott  jogintézmény
      teljességének   megismerése   céljából   áttekintette   –    az
      indítványban  érintett  –  “C” típusú ellenőrzéshez  kapcsolódó
      kérdőívhez mellékelt Tájékoztató 3. oldalának első bekezdését.

      Eszerint  “A  ‘Házastárs,  élettárs,  közös  háztartásban   élő
      felnőtt  korú hozzátartozó nyilatkozata’ a felsoroltakon  kívül
      mindazon felnőtt korú személyek tájékoztatását szolgálja,  akik
      Önnel  közös  háztartásban  élnek.  A  nyilatkozat  aláírásával
      tudomásul veszik, hogy az Ön biztonsági ellenőrzése személyükre
      is  kiterjedhet. Az aláírás megtagadása vagy elmulasztása az Ön
      biztonsági ellenőrzésének végrehajtását nem akadályozza.”

      Az  Alkotmánybíróság a 60/1992. (XI. 17.) AB határozatában (ABH
      1992.  275,  277.) megállapította, hogy “a jogalkotásról  szóló
      1987.  évi  XI.  törvény garanciális szabályainak  mellőzésével
      hozott   minisztériumi  és  egyéb  központi  állami  szervektől
      származó,  jogi iránymutatást tartalmazó leiratok,  körlevelek,
      útmutatók,  iránymutatások, állásfoglalások és egyéb informális
      jogértelmezések kiadása sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdését,
      így az ezekkel való irányítás gyakorlata alkotmányellenes.”


      Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a kérdőívhez mellékelt
      Tájékoztató  nem része az Nbtv.-nek. Ugyanakkor a  Tájékoztató
      3.  oldala  első bekezdésének szövege a “C” típusú  házastársi
      nyilatkozatnak   az  Nbtv.  3.  számú  mellékletében   foglalt
      tartalmát   önkényesen  és  normatív  jelleggel   kiterjeszti:
      egyrészt a törvényszövegben felsoroltakon kívül a felnőtt korú
      közös  háztartásban élő nem hozzátartozókra is kiterjeszti  az
      ellenőrzés  lehetőségét;  másrészt az ellenőrzés  “személyemet
      érintheti” szavak helyett a “személyükre kiterjedhet” szavakat
      használja, ami nyilvánvalóan ellentétes az Nbtv.-vel.

      Ennek  alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy  a  “C”
      típusú    ellenőrzéshez    kapcsolódó   kérdőívhez    mellékelt
      Tájékoztató  3.  oldala  első  bekezdése  az  Alkotmány  2.   §
      (1)  bekezdésébe ütközik, ezért alkotmánysértő, ahhoz  joghatás
      nem fűződik, annak semmiféle jogi kötelező ereje nincs.

      Az  Alkotmánybíróság már megállapította: “Az  állam  szerveinek
      jogalkotó  hatáskörét átfogóan az Alkotmány és a  jogalkotásról
      szóló 1987. évi XI. törvény (a továbbiakban: Jat.) szabályozza.
      A  Jat.  határozza meg azt is, hogy az állami  szervek  aktusai
      közül  melyek minősülnek jogszabálynak és melyek azok,  amelyek
      az   állami  irányítás  egyéb  jogi  eszközei  közé  tartoznak.
      Önmagában véve azonban az, hogy valamely aktust olyan elnevezés
      alatt  bocsátanak  ki,  amelyet a Jat. a jogszabályok  vagy  az
      állami irányítás egyéb jogi eszközei megjelölésére használ, még
      nem szükségképpen alapozza meg az adott aktus felülvizsgálatára
      nézve  az Alkotmánybíróság hatáskörét. A hatáskör vizsgálatánál
      nem  az  aktus  elnevezése, hanem a benne foglalt rendelkezések
      jogi  jellege  az irányadó.” [52/1993. (X. 7.) AB  végzés,  ABH
      1993.407. 408.] E Tájékoztató nem minősül a jogalkotásról szóló
      1987.  évi XI. törvény alapján sem jogszabálynak, sem az állami
      irányítás   egyéb   jogi  eszközének,  mert   azt   a   polgári
      titkosszolgálatokat irányító Tárca Nélküli  Miniszter  Hivatala
      adta ki, amely ilyenek kibocsátására nem jogosult.

      8.  Az első indítványozó alkotmányjogi panaszként azt is kérte
      az  Alkotmánybíróságtól, hogy indítványának elfogadása  esetén
      az   Alkotmánybíróság  törölje  az  általa  aláírt  házastársi
      nyilatkozatot a nemzetbiztonsági szolgálatok iratanyagából. Az
      Alkotmánybíróság  megállapította, hogy az  Alkotmánybíróságról
      szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 1.  §-a
      alapján   ilyen   hatásköre   nincs,   ezért   az   indítványt
      visszautasítja.

                                    IV.

      1.  A  másik indítványozó indítványát 2001. február  8-án  kelt
      levelében visszavonta.

      Az  Abtv.  20.  §-a  értelmében  az  Alkotmánybíróság  az  arra
      jogosult  indítványa  alapján jár  el.  Mivel  az  indítványozó
      indítványát  visszavonta, az Alkotmánybíróság  a  kérdőív  10.,
      11.,  12.,  13. pontjai; 27., 28., 29., 30., 31., 32.  pontjai,
      illetve az ezeket a házas- és élettársra kiterjesztő fordulatok
      (“házas- és élettársának” szövegrész e kérdések felett, illetve
      a  kérdésekben  használt többes szám harmadik  személyű  ragok,
      illetőleg  jelek);  a  32/A.,  32/B.,  32/C.,  32/D.  és  32/E.
      kérdések felett levő: “valamint az Önnel közös háztartásban élő
      hozzátartozójának”  szövegrész; a 33.  pontban  szereplő  “vagy
      házastársa  (élettársa)” szövegrész;  a  34.  pontban  szereplő
      “Önnek vagy házastársának (élettársának)” szövegrész valamint a
      37.   pont   megsemmisítésére  irányuló  eljárást  –  indítvány
      hiányában – megszüntette. Ugyanezen okból nem kerülhetett sor a
      házastársi    nyilatkozatnak   az   Alkotmány   70/A.    §-ával
      összefüggésben történő vizsgálatára.

      2. E határozatnak a Magyar Közlönyben történő közzétételére  a
      rendelkező rész 2. pontjára tekintettel került sor.
                               Dr. Németh János
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
           Dr. Bagi István                        Dr. Bihari Mihály
           alkotmánybíró                       előadó alkotmánybíró
                                       
           Dr. Czúcz Ottó                           Dr. Erdei Árpád
           alkotmánybíró                              alkotmánybíró
                                       
           Dr. Harmathy Attila                     Dr. Holló András
           alkotmánybíró                              alkotmánybíró
                                       
           Dr. Kiss László                     Dr. Kukorelli István
           alkotmánybíró                              alkotmánybíró
                                       
           Dr. Strausz János     Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
           alkotmánybíró                              alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        16/2001. (V. 25.)
        Date of the decision:
        .
        05/22/2001
        .
        .