English
Hungarian
Ügyszám:
.
226/B/1999
Előadó alkotmánybíró: Bihari Mihály Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 7/2001. (III. 14.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2001/114
.
A döntés kelte: Budapest, 03/13/2001
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az    Alkotmánybíróság    jogszabály   alkotmányellenességének
      utólagos  vizsgálata tárgyában – Dr. Bagi István és  Dr.  Kiss
      László alkotmánybírók különvéleményével – meghozta a következő

                               határozatot:

      1.  Az  Alkotmánybíróság megállapítja,  hogy  az  állampolgári
      jogok  országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi  LIX.  törvény
      29. § (1) bekezdése
      a) pontjának “államhatalmi,” szövegrésze,
      f) pontja,
      h) pontja
      alkotmányellenes,  ezért azokat 2001.  december  15.  napjával
      megsemmisíti.

      Az  1993.  évi  LIX. törvény 29. § (1) bekezdésének  hatályban
      maradó szövege a következő:
      “29. § (1) E törvény alkalmazásában hatóság:
      a) az államigazgatási feladatot ellátó szerv;
      b) az államigazgatási jogkörben eljáró egyéb szerv;
      c) a fegyveres erők;
      d) a rendőrség, a rendészeti szerv;
      e) a nemzetbiztonsági szolgálatok;
      f)
      g) a helyi önkormányzat;
      h).”

      2.  Az  Alkotmánybíróság az állampolgári  jogok  országgyűlési
      biztosáról  szóló 1993. évi LIX. törvény 29. §  (1)  bekezdése
      egésze     alkotmányellenességének     megállapítására      és
      megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.

      Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás
                                       
                                      I.

        Az  Alkotmánybírósághoz két indítvány érkezett, amelyek  közül
        az  egyik az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló
        1993.   évi  LIX.  törvény  (a  továbbiakban:  Obtv.)  29.   §
        (1)  bekezdése  a) pontjának, a másik a 29.  §  (1)  bekezdése
        egészének,    különösen    annak    f)    és    h)     pontjai
        alkotmányellenességét   állította.  Az   Alkotmánybíróság   az
        indítványokat egy eljárásban bírálta el.

        Az  egyik  indítványozó  kérte  az  Alkotmánybíróságtól,  hogy
        “alkotmányossági     szempontból     vizsgálja     meg      és
        alkotmányellenesség  címén semmisítse  meg”  az  Obtv.  29.  §
        (1)   bekezdése   a)  pontját,  mivel  e   pont   alapján   az
        országgyűlési  biztos  az  Országgyűlést,  mint   államhatalmi
        szervet is ellenőrzése alá vonta az elmúlt években és ez sérti
        az  Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdését, amely szerint a Magyar
        Köztársaság   független,   demokratikus   jogállam;   valamint
        (2)  bekezdését,  miszerint  a  Magyar  Köztársaságban  minden
        hatalom a népé, amely a népszuverenitást választott képviselői
        útján, valamint közvetlenül gyakorolja.

        Állítása szerint, mivel az Országgyűlés – az Alkotmány 19.  §-
        ának  (1)  bekezdése szerint – “államhatalmi és népképviseleti
        szerv”,  az  országgyűlési biztos fokról-fokra  kiterjesztette
        ellenőrzését   az  Országgyűlés  törvényeinek  alkotmányossági
        vizsgálatára is. Ez azonban sérti az Alkotmány 2.  §-ának  (1)
        és  (2) bekezdésében foglaltakat, így – szerinte – az említett
        törvény  29.  §  (1)  bekezdésének a)  pontja  alkotmányossági
        szempontból aggályosnak tűnik.

        A  másik  indítványozó  álláspontja szerint  az  Obtv.  29.  §
        (1)   bekezdése  a  Obtv.  által  használt  hatóság   fogalmat
        meghatározott  hatóságokra szűkíti  le,  s  ez  a  szűkítés  –
        véleménye szerint – sérti az Alkotmány 32/B. § (1) bekezdését,
        mivel  ez  az  alkotmányi  rendelkezés  nem  utal  a  törvényi
        szűkítés   lehetőségére,  hanem  minden   alkotmányos   joggal
        kapcsolatban tudomásra jutott visszássággal szembeni fellépést
        megenged.  Úgy gondolja, hogy az alkotmányos jogok megsértését
        a felsoroltakon kívül más hatóság is elkövetheti, s ezek ellen
        az  országgyűlési  biztos  az Obtv. szerint  –  az  alkotmányi
        rendelkezéssel  ellentétben  –  nem  léphet  fel.  Márpedig  –
        állítja – az Alkotmány 32/B. § (1) bekezdése nem szűkíti le  a
        vizsgálat  körét  a  hatóságok meghatározott  típusaira,  s  a
        szűkítésre  felhatalmazást sem ad. Kifejti  továbbá,  hogy  az
        Alkotmánybíróság   korábbi  határozataiban  megállapított,   a
        jogszabályok       kiszámíthatóságára,       egyértelműségére,
        világosságára  vonatkozó követelmények  sem  érvényesülnek  az
        Obtv.  29.  §  (1)  bekezdése, különösen az f)  és  h)  pontok
        tekintetében.

                                      II.

        Az  Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglalt  döntését  a
        következő jogszabályi rendelkezésekre alapította:

        1. Az Alkotmány értelmében:

        “2.   §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
        jogállam.
        (2)  A  Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé,  amely  a
        népszuverenitást   választott   képviselői   útján,   valamint
        közvetlenül gyakorolja.”

        “19.  §  (1)  A Magyar Köztársaság legfelsőbb államhatalmi  és
        népképviseleti szerve az Országgyűlés.”

        “32/B.  §  (1) Az állampolgári jogok országgyűlési  biztosának
        feladata, hogy az alkotmányos jogokkal kapcsolatban tudomására
        jutott  visszásságokat  kivizsgálja  vagy  kivizsgáltassa,  és
        orvoslásuk  érdekében  általános  vagy  egyedi  intézkedéseket
        kezdeményezzen.”

        2. Az Obtv. értelmében:

        “16.  §  (1)  Az  országgyűlési biztoshoz bárki fordulhat,  ha
        megítélése szerint valamely hatóság [29. § (1) bek.],  illetve
        közszolgáltatást végző szerv (a továbbiakban együtt:  hatóság)
        eljárása,   ennek   során  hozott  határozata   (intézkedése),
        illetőleg  a hatóság intézkedésének elmulasztása következtében
        alkotmányos  jogaival összefüggésben sérelem érte  vagy  ennek
        közvetlen  veszélye  áll fenn, feltéve, hogy  a  rendelkezésre
        álló közigazgatási jogorvoslati lehetőségeket már kimerítette,
        illetve jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva.”

        “29. § (1) E törvény alkalmazásában hatóság:
        a) az államhatalmi, államigazgatási feladatot ellátó szerv;
        b) az államigazgatási jogkörben eljáró egyéb szerv;
        c) a fegyveres erők;
        d) a rendőrség, a rendészeti szerv;
        e) a nemzetbiztonsági szolgálatok;
        f) az igazságügyi szerv – kivéve a bíróságot –;
        g) a helyi önkormányzat;
        h)  a  bíróságon  kívüli jogvitát kötelező  érvénnyel  eldöntő
        szerv.

                                     III.

        Az indítványok részben megalapozottak.

        1. Mivel az indítványozók szerint az Obtv. 29. § (1) bekezdése
        általuk  megjelölt rendelkezéseiben adott törvényi szabályozás
        bizonytalan,  az  Alkotmánybíróság először  ebben  a  tárgyban
        végzett alkotmányossági vizsgálatot.

        Az   Alkotmánybíróság   eddigi  gyakorlatában   következetesen
        érvényre  juttatta  azt  az  elvet,  hogy  a  jogbiztonság   a
        jogállamiság nélkülözhetetlen eleme. A jogbiztonság az állam –
        s   elsősorban  a  jogalkotó  –  kötelességévé   teszi   annak
        biztosítását,  hogy  a jog egésze, egyes részterületei  és  az
        egyes  jogszabályok  is  világosak, egyértelműek,  működésüket
        tekintve  kiszámíthatóak és előreláthatóak  legyenek  a  norma
        címzettjei számára. 9/1992. (I. 30.) AB határozat,  ABH  1992.
        59,  65. Az Alkotmánybíróság elvi éllel mutat rá arra, hogy  a
        világos,  érthető és megfelelően értelmezhető normatartalom  a
        normaszöveggel szemben alkotmányos követelmény. A jogbiztonság
        –   amely   az  Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében  deklarált
        jogállamiság  fontos eleme – megköveteli,  hogy  a  jogszabály
        szövege   értelmes   és   világos,   a   jogalkalmazás   során
        felismerhető normatartalmat hordozzon. 26/1992. (IV.  30.)  AB
        határozat,    ABH   1992.   135,   142.   Megállapította    az
        Alkotmánybíróság  azt  is: Ha pedig  egy  jogszabály  törvényi
        tényállása  túl  elvont,  túl általános,  akkor  a  jogszabály
        rendelkezése  a  jogalkalmazó belátása szerint  kiterjeszthető
        vagy   leszűkíthető.  Az  ilyen  szabály  lehetőséget   ad   a
        szubjektív  jogalkalmazói döntésre, a különböző  jogalkalmazók
        eltérő  gyakorlatára,  a jogegység hiányára.  Ez  csorbítja  a
        jogbiztonságot. 1160/B/1992. AB határozat, ABH 1993. 607, 608.

        Elvi  éllel  mutatott rá az Alkotmánybíróság arra is,  hogy  a
        jogbiztonság   követelménye  nemcsak  a  jogi   szabályozással
        szemben  megfogalmazható  elvárásokat  jelenti,  hanem   ennél
        tágabb   jelentéstartalmat   is   hordoz.   Így   nyomatékosan
        hangsúlyozta, hogy a jogbiztonság nem csupán az  egyes  normák
        egyértelműségét  követeli  meg,  de  az  egyes  jogintézmények
        működésének   kiszámíthatóságát  is.  9/1992.  (I.   30.)   AB
        határozat, ABH 1992. 59, 65.

        2.    A   törvényhozó   az   indítványozók   által   megjelölt
        rendelkezésekben bizonytalan jogfogalmakkal határozta  meg  az
        állampolgári   jogok  országgyűlési  biztosainak   hatáskörébe
        tartozó  “hatóságokat”.  Ezáltal a hatalommegosztás  rendjében
        meghatározó helyet elfoglaló szervek között vált vitatottá  az
        állampolgári  jogok országgyűlési biztosának a  hatásköre,  az
        általa gyakorolható ellenőrzési jog terjedelme.

        2.1.  Az  Obtv. 29. § (1) bekezdésének a) pontjában  megjelölt
        “államhatalmi” szerv kifejezés nem egyértelmű.  Ez  a  fogalom
        egy   már  meghaladott  államelméleti  felfogás  terméke,  mai
        alkotmányos   berendezkedésünk  leírására  kevésbé   alkalmas.
        Ugyanakkor  az  “államhatalmi szerv” kifejezés alkalmas  lehet
        arra,  hogy lefedje az államszervezet egészét. A közigazgatási
        szervek,  a  helyi  önkormányzatok,  sőt  a  bíróságok  és  az
        Országgyűlés    is   a   tág   értelemben   vett    közhatalom
        (“államhatalom”) szerveiként látják el a feladataikat.

        Az   Alkotmány  a  közhatalommal  rendelkező  állami   szervek
        feladatkörét  a  hatalommegosztás alkotmányos  követelményének
        szem  előtt  tartásával határozza meg.  A  hatalommegosztás  a
        közhatalmat  gyakorló szervek feladatköreinek szétválasztását,
        ugyanakkor  a közöttük fennálló kapcsolat rögzítését  jelenti.
        Az  Alkotmány  a legmagasabb szinten hozza létre, konstituálja
        az  alkotmányos  szerveket,  a konkrét  hatásköri  szabályokat
        általában külön törvények tartalmazzák. Az alkotmányos szervek
        működésének   kiszámíthatósága,  a   feladat-   és   hatásköri
        összeütközések kiküszöbölése alkotmányos érdek.

        Az Alkotmány 19. § (1) bekezdése értelmében az Országgyűlés  a
        Magyar  Köztársaság legfelsőbb államhatalmi szerve.  Az  Obtv.
        29.  §  (1) bekezdésének a) pontjában az “államhatalmi”  szerv
        kifejezés  használata  ezért bizonytalansághoz  vezet:  azt  a
        látszatot  kelti,  hogy az országgyűlési biztosok  hatáskörébe
        tartozik    az    Országgyűlés   közhatalmi    tevékenységének
        felülvizsgálata.

        Ezzel   szemben  az  országgyűlési  biztosok  az  Országgyűlés
        szervei.  Hatáskörük  az Országgyűlés közhatalmi  tevékenysége
        vizsgálatára,  így  az  Országgyűlés  által  alkotott   normák
        felülvizsgálatára nem terjedhet ki.

        2.2.  Az  Obtv.  29.  §  (1) bekezdés  f)  pontjában  említett
        “igazságügyi”   szerv   fogalma  is   tisztázatlan:   gyakorta
        előfordul,   hogy   azt   az   igazságszolgáltatási    szervek
        szinonimájaként  értelmezik. Ezen  túlmenően  a  közjegyzőkről
        szóló  1991. évi XLI. törvény 1. § (4) bekezdése értelmében  a
        közjegyző  az állam igazságszolgáltató tevékenysége  részeként
        jogszolgáltató  hatósági tevékenységet  végez.  Megállapítható
        tehát,  hogy  ezt  a  fogalmat sem egyértelműen  használják  a
        jogszabályok és indokolásaik, ezért bizonytalan,  hogy  milyen
        szervek körét fogja át ez a fogalom. A szóhasználatból  fakadó
        bizonytalanság   sérti  az  alkotmányos  szervek   működésének
        kiszámíthatóságához,  a  feladat- és hatásköri  összeütközések
        kiküszöböléséhez fűződő alkotmányos érdeket.

        2.3.  Az  Obtv.  29. § (1) bekezdésének h) pontjában  írt,  “a
        bíróságon  kívüli jogvitát kötelező érvénnyel  eldöntő  szerv”
        kifejezés tartalma homályos. Ilyen “szervnek” minősülhetnek az
        eseti   és  állandó  választottbíróságok  (például  a   Magyar
        Kereskedelmi    és   Iparkamara   mellett    működő    Állandó
        Választottbíróság   vagy  a  tőzsdei  választottbíróság)   is,
        amelyek  határozataival  szemben jogorvoslatnak  nincs  helye.
        Bizonyos    esetekben   kötelező   döntéseket   hozhatnak    a
        fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény  18-37.  §-ai
        alapján  működő  békéltető testületek is. Az Obtv.  szövegéből
        nem  tűnik  ki  egyértelműen, hogy pontosan  milyen  szervekre
        terjed ki az országgyűlési biztosok vizsgálati jogköre.

        Mindezekre  figyelemmel  az  Alkotmánybíróság  megállapította,
        hogy   az   Obtv.  29.  §  (1)  bekezdése  a)   pontjának   az
        “államhatalmi”   szövegrésze,  valamint  f)   és   h)   pontja
        ellentétes  az  Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében  rögzített
        jogállamiság  alapértékét  képező jogbiztonság  elvével.  Erre
        tekintettel   az  Alkotmánybíróság  e  rendelkezéseket   2001.
        december 15. napjával megsemmisítette.

        3.  Az  Alkotmánybíróság az indítványok vizsgálatakor  különös
        súllyal  mérlegelte  azt a körülményt,  hogy  az  állampolgári
        jogok  országgyűlési biztosa, általános helyettese, a  nemzeti
        és  etnikai  kisebbségi jogok biztosa, valamint az adatvédelmi
        biztos  alkotmányos  intézménye  fontos  szerepet  tölt  be  a
        végrehajtó  hatalom  ellenőrzésében,  az  állampolgárokat   az
        állammal  szemben megillető védelem megteremtésében. Működésük
        folyamatosságának fenntartása alkotmányos érdek.

        4.  Ami  az Obtv. 29. § (1) bekezdésének az Alkotmány 32/B.  §
        (1)    bekezdésébe    ütközésének    kérdését    illeti,    az
        Alkotmánybíróság rámutat arra, hogy míg az Alkotmány  32/B.  §
        (1)  bekezdése az országgyűlési biztos feladatkörét  határozza
        meg,  addig  az  Obtv.  29. § (1) bekezdése  azon  hatóságokat
        sorolja fel eredeti módon, melyek eljárásának vizsgálatára  az
        országgyűlési   biztos  tevékenysége  konkrétan   kiterjedhet,
        vagyis tevékenységük szervi hatályát szabályozza. Az Alkotmány
        32/B.  § (1) bekezdése semmiféle hatóságfogalmat nem ad, ezért
        azt  az  Obtv. 29. § (1) bekezdése nem is szűkítheti. Mivel  a
        két  érintett  rendelkezés tárgya eltér, ezért e rendelkezések
        kollíziója kizárt. Az az indítványozói felvetés, miszerint  az
        Obtv. 29. § (1) bekezdése alkotmányellenesen szűkíti le azt  a
        hatósági  kört,  melyre  az országgyűlési  biztos  vizsgálatát
        kiterjesztheti, nyilvánvalóan téves. Minderre  tekintettel  az
        Alkotmánybíróság az Obtv. 29. § (1) bekezdésének az  Alkotmány
        32/B.    §    (1)    bekezdésébe   ütközése   miatti    teljes
        megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.

        5.  Az  Alkotmánybíróság e határozatának a  Magyar  Közlönyben
        való  közzétételét  az  Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi
        XXXII. törvény 41. §-a alapján rendelte el.
                                 Dr. Németh János
                            az Alkotmánybíróság elnöke
                                         
              Dr. Bagi István                       Dr. Bihari Mihály
              alkotmánybíró                      előadó alkotmánybíró
                                         
              Dr. Czúcz Ottó                          Dr. Erdei Árpád
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                         
              Dr. Harmathy Attila                    Dr. Holló András
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                         
              Dr. Kiss László                    Dr. Kukorelli István
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                         
              Dr. Strausz János    Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró
          Dr. Kiss László alkotmánybíró különvéleménye
                                         
          1  Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának intézménye –
          alkotmányos  intézményként  –  fontos  szerepet  tölt   be   a
          végrehajtó  hatalom  ellenőrzésében,  az  állampolgárokat   az
          állammal  szemben megillető védelem megteremtésében. Működésük
          folyamatosságának   fenntartása  valóban  alkotmányos   érdek.
          Kiemelkedő  alkotmányossági  érdek  azonban  az  is,  hogy   a
          demokratikus     jogállam    hatalommegosztási    rendszerében
          elhelyezkedő  szervek  helyét, a közöttük  lévő  kapcsolatokat
          világos,  egyértelmű törvényi normák jelöljék ki. Ez  utóbbiak
          hiánya  vagy  hiányos  volta ezt az  alapvető  alkotmányossági
          érdeket veszélyezteti. Erre figyelemmel az Alkotmánybíróságnak
          is  –  valamennyi  “hatóság”  tekintetében  egyformán  szigorú
          mércét  kell  alkalmaznia az Alkotmány 2.  §  (1)  bekezdésébe
          ütköző    bizonytalan,   félreérthető   fogalom-meghatározások
          vizsgálatakor.

          Az  Alkotmánybíróság az alkotmányvédelmi (itt: az állampolgári
          jogok     országgyűlési    biztosának    intézményét     védő)
          kötelezettségének  – álláspontom szerint –  valamennyi  elemre
          egyforma  szigorúsággal elvégzett vizsgálattal és azzal  tehet
          eleget,  hogy  elegendő  időt biztosít  az  Obtv.  29.  §  (1)
          bekezdésének  egészét  érintő új,  minden  “hatóságot”  átfogó
          ellentmondásmentes jogi normák megalkotásához.

          2.  Nem  tartozik az Alkotmánybíróság hatáskörébe a  törvényen
          belüli    ellentmondások    feloldása,    és    ugyanígy     a
          törvényszövegezés  hiányosságai miatti értelmezési  nehézségek
          tisztázása sem. Mindebből ugyanakkor nem következik  az,  hogy
          ilyen   esetekben  az  Alkotmánybíróság  mindössze  a  passzív
          szemlélő szerepére lenne kárhoztatva. Ellenkezőleg: amikor  az
          ilyen  ellentmondások alkotmányossági kérdéseket vetnek fel  –
          és    leggyakrabban   a   jogbiztonság    sérelmét    –,    az
          Alkotmánybíróságnak – megfelelő indítvány  esetén  –  el  kell
          járnia.

          Az  ilyen eljárása során alkalmazott mércét különösen  magasra
          kell  helyeznie akkor, ha a jogbizonytalanság által előidézett
          értelmezési  vita  alkotmányos  szervek  jogállását  (itt:  az
          állampolgári  jogok  országgyűlési  biztosának  a  hatáskörét)
          érinti,  s amely továbbhatásában előidézője lehet annak,  hogy
          az  egyik  állami  szerv akadályozhatja a másikat  alkotmányos
          feladatainak ellátásában.

          A    hatóságnak    minősülő   állami   szervek   értelmezéssel
          megállapítható  körének  megvonásánál  a  jelen   esetben   az
          Alkotmánybíróság valójában kettős mércét alkalmazott: az egyik
          csoportnál  [Obtv. 29. § (1) bekezdés a) pontja “államhatalmi”
          részénél,  az  f)  pontjánál, a h) pontjánál]  a  jogbiztonság
          sérelmét állapította meg, míg a “maradékról”, [Obtv. 29. § (1)
          bekezdés a) pontjának “államigazgatási” része, b), c), d), e),
          g)  pontjai tekintetében] annak ellenére hallgatott,  hogy  az
          egyik  indítvány azokra is kiterjedt, hiszen az  Obtv.  teljes
          29.   §   (1)  bekezdésének  tartalmát  kérte  alkotmányossági
          szempontból megvizsgálni. A többségi határozat tehát  nem  “az
          indítványozók által megjelölt rendelkezésekre”,  hanem  csupán
          azok töredékére terjedt ki.

          Hangsúlyozza  a  többségi határozat: “Az  Alkotmánybíróság  az
          indítványok  vizsgálatakor különös súllyal  mérlegelte  azt  a
          körülményt, hogy az állampolgári jogok országgyűlési  biztosa,
          általános  helyettese, a nemzeti és etnikai  kisebbségi  jogok
          biztosa, valamint az adatvédelmi biztos alkotmányos intézménye
          fontos  szerepet  tölt be a végrehajtó hatalom ellenőrzésében,
          az  állampolgárokat  az  állammal  szemben  megillető  védelem
          megteremtésében. Működésük fenntartása alkotmányos érdek.”

          Álláspontom   szerint   e   “működés   folyamatosságát”    nem
          veszélyeztette  volna az, ha az Alkotmánybíróság  a  megkímélt
          rendelkezések tekintetében is hasonló szigorral járt volna el,
          ahogyan  azt  az Obtv. 29. § (1) bekezdésének  a),  f)  és  h)
          pontjai esetében tette. Ha ugyanis pro futuro – elegendő  időt
          hagyva  – mindazokat a rendelkezéseket megsemmisítette  volna,
          amelyeket   most  megkímélt,  (de  amelyeknek  az  értelmezése
          szerintem  ugyanolyan  bizonytalanságot  idéz  elő,   mint   a
          megsemmisítetteké),  úgy feltehetően ez az  eljárása  még  nem
          veszélyeztette  volna  a  szóban forgó  alkotmányos  intézmény
          működésének folyamatosságát.

          3.   Álláspontom   szerint  tehát  a   megkímélt   “hatóságok”
          értelmezése  semmivel sem jelent könnyebb feladatot  az  Obtv.
          29.  §  (1)  bekezdése  részben megsemmisített  a)  pontjában,
          illetőleg  a  teljesen megsemmisített f) és h)  pontjában  írt
          hatóságok  mibenlétének meghatározása terén,  mint  az  összes
          többi – hatályában fenntartott – “hatóság” esetében.

          A törvényhozó által megjelölt három szerv (államhatalmi szerv,
          államigazgatási   feladatot  ellátó   szerv,   államigazgatási
          jogkörben  eljáró egyéb szerv) jelentős részben  lefedheti  az
          egész  államszervezetet. Kétségtelen ugyanis, hogy a fegyveres
          erők, a rendészeti szervek, a nemzetbiztonsági szolgálatok  is
          részei    az    államigazgatásnak,    de    mindenképpen    az
          államigazgatási feladatot (is)ellátó szervek körébe tartoznak.
          Az igazságügyi szervek, illetőleg a helyi önkormányzatok is  a
          –   tágabb   értelemben  vett  –  közhatalom  (“államhatalom”)
          szerveiként  látják  el  feladataikat.  Az  Obtv.  29.  §  (1)
          bekezdésének   a)  és  b)  pontjában  említett   államhatalmi,
          államigazgatási feladatot ellátó és államigazgatási  jogkörben
          eljáró egyéb szervek köre tehát nem értelmezhető egyértelműen,
          azok  egyenként  is  nehezen feltárható tartalmúak,  illetőleg
          nagyobb részt át is fedik egymást.

          Bizonytalan  (vagy  éppen,  hogy  többértelmű)  a  “rendészeti
          szerv”  megjelölés  is. Minthogy a törvényhozó  a  rendőrséget
          külön  is említi, itt nyilvánvalóan az azon kívüli, rendészeti
          feladatokat  ellátó szervekről van szó. Kérdés  azonban,  hogy
          mely   egyéb   szervek   minősülnek   rendészeti   szerveknek.
          Bizonytalan  az  is, hogy a helyi önkormányzat egészében  vagy
          csak    bizonyos   hatáskörei   gyakorlása   során   minősül-e
          hatóságnak. A helyi önkormányzás a választópolgárok  közössége
          által  valósul  meg: erre is kiterjed-e az állampolgári  jogok
          országgyűlési biztosának hatásköre, vagy csak az önkormányzati
          hatósági   jogkörben,   illetőleg   államigazgatási   hatósági
          jogkörben hozott határozatokra? Ez a homályosság – álláspontom
          szerint – az Obtv. szervi hatályt megállapító rendelkezéseinek
          fogalomhasználatában    olyan    súlyú     jogbizonytalanságot
          eredményez, amely nyilvánvalóan ütközik az Alkotmány 2. §  (1)
          bekezdésében  foglalt rendelkezésbe. A “szervi  hatály”  ilyen
          módon  történt  megállapítása  következtében  az  állampolgári
          jogok   országgyűlési  biztosa  a  vizsgálandó  szervek  körét
          illetően   olyan  széleskörű  –  szabad  belátáson  nyugvó   –
          mérlegelési lehetőséggel rendelkezik, amely önmagában is sérti
          a jogbiztonságot.

          Ez  a  sérelem  pedig  –  lévén szó  egyazon  törvény  egyazon
          rendelkezésén belül előforduló ellentmondásokról,  értelmezési
          nehézségekről  –  olyan  súlyú, amely  önmagában  is  elegendő
          lehetett  volna ahhoz, hogy azt az Alkotmánybíróság  –  eddigi
          gyakorlatának megfelelően – az Alkotmány 2. § (1)  bekezdésére
          tekintettel  alkotmányellenesnek minősítse  és  megsemmisítse.
          “Az  ugyanazon  törvényen  belüli  ellentétes  szabályozás   –
          különösen,  ha  az a címzettek, az érintettek, a  kötelezettek
          eltérő  körére vonatkozik – már olyan fokú jogbizonytalanságot
          jelent,  amely alkotmányellenes.” [21/1993. (IV. 2.)  AB  hat.
          ABH 1993, 180].

          Budapest, 2001. március 13.
                                                         Dr. Kiss László
                                                           alkotmánybíró
          A különvéleményhez csatlakozom:
                                                         Dr. Bagi István
                                                           alkotmánybíró
            .
            English:
            English:
            .
            Petition filed:
            .
            Subject of the case:
            .
            The legal certainity of Article 29 of the Act on the Parliamentary Commissioner for Civil Rights
            Number of the Decision:
            .
            7/2001. (III. 14.)
            Date of the decision:
            .
            03/13/2001
            .
            CODICES summary:
            http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-2001-1-003?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
            .