Hungarian
Ügyszám:
.
670/B/1997
Előadó alkotmánybíró: Holló András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 670/B/1997. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1999/600
.
A döntés kelte: Budapest, 01/06/1999
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    az   Alkotmánybíróság   jogszabályok  alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálata iránt benyújtott indítványok tárgyában  –
    Dr.  Tersztyánszky  Ödön  alkotmánybíró  különvéleményével  –
    meghozta a következő

                            határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság  a  helyi adókról  szóló  1990.  évi  C.
    törvény  módosításáról szóló 1992. évi LXXVI. törvény  20.  §
    (2)  bekezdése  alkotmányellenességének  megállapítására   és
    megsemmisítésére irányuló eljárást megszünteti.

    Az  Alkotmánybíróság az Érd Város Önkormányzatának Képviselő-
    testülete által a magánszemélyek kommunális adójáról alkotott
    17/1991.  (XII.  20.) ÖK számú rendelet  4.  §  (1)  bekezdés
    alkotmányellenességének megállapítására  és  megsemmisítésére
    irányuló indítványokat elutasítja.
                                Indokolás

                                   I.

      Az  Alkotmánybírósághoz több indítvány érkezett, amelyben  az
      indítványozók   az  Érd  Város  Önkormányzatának   Képviselő-
      testülete által a magánszemélyek kommunális adójáról alkotott
      17/1991.  (XII.  20.) ÖK számú rendeletben  (a  továbbiakban:
      Ör.) az adó mértékére vonatkozóan megállapított rendelkezések
      alkotmányellenességének  megállapítását  és   megsemmisítését
      kérik.
      Az  indítványokat  az  Alkotmánybíróság  egyesítette  és  egy
      eljárásban bírálta el.

      1.  Az  érdi képviselő-testület 34/1996. (IX. 20.)  ÖK  számú
      rendeletével   módosította  az  Ör.-nek  a   kommunális   adó
      mértékére    vonatkozó,   az   Ör.    5.    §-ában    foglalt
      rendelkezéseket.  A  módosítást követően  az  Ör.  5.  §-a  a
      következő rendelkezést tartalmazta :
      "5.  §  (1) Az adó mértéke a rendelet 1. §-ában meghatározott
      adótárgyanként  4.000,-  Ft/év, az  Érden  állandó  lakosként
      bejelentkezett adózók esetében.
        (2)  Az  adó  mértéke  a rendelet 1.  §-ában  meghatározott
      adótárgyanként  8.000,-  Ft/év, a nem  állandó  lakos  adózók
      esetében."
      Indítványozók   álláspontja   szerint   az   Ör.-nek   ez   a
      rendelkezése,     amely    az    adófizetési    kötelezettség
      szempontjából ugyanazon adó mértéke tekintetében  különbséget
      tesz  a  polgárok  között aszerint, hogy rendelkeznek-e  érdi
      lakóhellyel  vagy sem, alkotmányellenes, sérti  az  Alkotmány
      70/A. §-ában szabályozott jogegyenlőség követelményét.
      Az  érdi  képviselő-testület  18/1997.  (V.  26.)  ÖK.  számú
      rendeletével ismételten módosította az Ör. 5. §-át,  amelynek
      hatályos szövege a következő:
      "Az   adó   mértéke   a  rendelet  1.  §-ában   meghatározott
      adótárgyanként     8.000,-     Ft/év."     Ugyanakkor     új,
      adókedvezményeket megállapító 4. §-sal egészítette ki az  Ör.
      szövegét,  amelynek  (1) bekezdése szerint  az  állandó  érdi
      lakosként   bejelentkezett  adózók  50   %   adókedvezményben
      részesülnek.
      Indítványozók indítványukat az új szabályozással  szemben  is
      fenntartották.

      2. Egyik indítványozó támadja a helyi adókról szóló 1990. évi
      C.  törvény (a továbbiakban: Hatv.) módosításáról szóló 1992.
      Évi    LXXVI.   törvény   (a   továbbiakban:   Hatvm.)   azon
      rendelkezéseit   is,   amelyek   a   kommunális   beruházások
      ellenértékének a helyi adóból történő levonási lehetőségét  5
      évre   korlátozták   és   ezt  a  korlátozást   visszamenőleg
      kiterjesztették  az 1991-1992.-ben végzett beruházásokra  is.
      Indítványozó  1991-ben  abban a  tudatban  vállalta  telkének
      közművesítését, hogy a Hatv. akkor hatályos 10. §-a alapján a
      beruházás ellenértékét levonhatja a helyi adóból, ami  10  év
      helyi  adó  mentességet  jelentett volna  számára.  A  Hatvm.
      vitatott rendelkezéseinek következtében azonban adómentessége
      1996-ban  megszűnt.  Az, hogy a Hatvm.  az  1991-ben  végzett
      beruházásokra   visszamenően  korlátozta   az   adókedvezmény
      igénybevételének   lehetőségét,   indítványozó    álláspontja
      szerint  a  szerzett  jogok  és  jogbiztonság  sérelme  miatt
      alkotmányellenes,   ezért   kéri   a   vitatott   rendelkezés
      alkotmányosságának "visszamenőleges" vizsgálatát.

                                   II.

      Eljárása  során  az Alkotmánybíróság elsőként azt  vizsgálta,
      hogy az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
      továbbiakban:  Abtv.)  1. § b) pontja  szerinti  hatáskörében
      vizsgálhatja-e     a    Hatvm.    vitatott    rendelkezésének
      alkotmányosságát.
      Az Abtv. e rendelkezése alapján az Alkotmánybíróság hatásköre
      –  főszabályként  –  hatályos  jogszabály  alkotmányosságának
      elbírálására   terjed   ki.  Hatályát   vesztett   jogszabály
      alkotmányellenességének vizsgálatára  –  az  Alkotmánybíróság
      állandó gyakorlata szerint – csak kivételesen, az Abtv. 38. §
      szerinti   bírói  kezdeményezés  és  az  Abtv.   48.   §-ában
      szabályozott  alkotmányjogi  panasz  alapján  kerülhet   sor,
      akkor,   amikor  a  már  nem  hatályos  jogszabály  –   annak
      továbbélése  folytán – még az indítvánnyal  érintett  konkrét
      eljárásokban alkalmazható.
      Erre    tekintettel   hatáskörének   vizsgálata   során    az
      Alkotmánybíróságnak   abban  a   kérdésben   kellett   állást
      foglalnia, hogy a Hatvm. támadott rendelkezése hatályban lévő
      jogszabálynak tekinthető-e.
      A  Hatv.  10. §-ának eredeti szövege a következő rendelkezést
      tartalmazta :
      "10.  §  (1)  Ha a magánszemély az önkormányzat illetékességi
      területén  kommunális beruházást hajt végre, ennek  számlával
      igazolt  ellenértékét  az ezen törvény alapján  megállapított
      helyi  adójából levonhatja. Amennyiben az adó összege kisebb,
      mint a beruházási érték, a levonási jog a következő évre vagy
      ivekre átvihető.
      (2)  Mentes a helyi adó alól az a magánszemély, aki igazolja,
      hogy   az   önkormányzat  illetékességi   területén   végzett
      kommunális   beruházás  céljára  teljesített  –  támogatással
      csökkentett  – évi befizetése eléri vagy meghaladja  a  helyi
      adó éves összegét.
      (3) Amennyiben a (2) bekezdés szerinti befizetés nem éri el a
      helyi  adó  összegét, helyi adóként csak a különbözetet  kell
      megfizetni."

      A Hatvm. 2. §-a 1993. január 1-jei hatállyal a Hatv. 10. §-át
      a következőképpen módosította:
      "10.  §  (1)  Ha  a  magánszemély kommunális beruházást  hajt
      végre,  vagy  ilyen  beruházás céljára  befizetést  teljesít,
      akkor  a  saját  beruházás számlával  igazolt  ellenértéke  a
      beruházás   befejezésének  évében,  illetőleg   a   befizetés
      támogatással csökkentett összege a befizetés évében levonható
      a   beruházás  helye  szerint  illetékes  önkormányzat  által
      megállapított, az adott évben esedékessé vált helyi adóból.

      (2)  Ha  a  helyi adó éves összege nem éri el az (1) bekezdés
      szerint  levonható  összeget, a  levonási  jog  a  megnyíltát
      követő  négy  naptári  évben esedékes  helyi  adóval  szemben
      érvényesíthető."
      A Hatvm. 20. § (2) bekezdése egyúttal úgy rendelkezett, hogy
      "(2)   Annak   a   magánszemélynek,  akinek  az  önkormányzat
      illetékességi területén végzett kommunális beruházás  céljára
      1991.  és 1992.Évben teljesített – támogatásokkal csökkentett
      –  befizetése  a  tárgyévi helyi adófizetési  kötelezettségét
      meghaladta,   a   fennmaradó   összeggel   az    e    törvény
      hatálybalépését  követően az ugyanott esedékessé  vált  helyi
      adója  a Hatv. – e törvény 2. §-ával megállapított –  10.  §-
      ában szabályozottak szerint csökkenthető."

      A Hatv. 10. §-át 1996. január 1-jétől hatályon kívül helyezte
      a   helyi   adókról  szóló  1990.  évi  C.   törvény   és   a
      gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény  módosításáról
      1995.  évi XCVIII. törvény (a továbbiakban: Hatvm.2.)  10.  §
      (1) bekezdése, azzal, hogy a 10. § (2) bekezdésében kimondta,
      hogy  "a Hatv. e törvénnyel hatályon kívül helyezett 10.  §-a
      alapján  az  adóalany adólevonási jogát az ott  meghatározott
      feltételekkel   továbbra   is  érvényesítheti,   ha   a)   az
      adólevonási  joga  1996.  év  január  1.  napja  előtt  nyílt
      meg,..."

      E  rendelkezést figyelembe véve megállapítható, hogy a Hatv.-
      nek  a  Hatvm.  2.  §-ával megállapított  10.  §-a  ugyan  az
      alkotmánybírósági vizsgálat lefolytatásakor már nem  hatályos
      szabály,  azonban  továbbra  is alkalmazandó  mindazokban  az
      ügyekben, amelyekben az adóalany adólevonási joga a  hatályon
      kívül helyezését megelőző időszakban megnyílt. A Hatvm. 20. §-
      ának  (2) bekezdését az alkotmányossági vizsgálat időpontjáig
      törvényi rendelkezés nem helyezte hatályon kívül.

      A  jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (a továbbiakban:
      Jat.) 13. §-a szerint a jogszabály akkor veszti hatályát,  ha
      más jogszabály hatályon kívül helyezi vagy ha a jogszabályban
      meghatározott  határidő  lejárt. A  Jat.  nem  határozza  meg
      egyértelműen, hogy a jogszabályban meghatározott  határidőnek
      kifejezetten  a  jogszabály hatályának megszűnésére,  vagy  a
      jogszabály alkalmazhatóságára kell-e vonatkoznia.

      Az  Alkotmánybíróság  több határozatában  a  Jat.-nak  ezt  a
      szabályát    a   jogszabály   alkalmazhatóságára    vonatkozó
      rendelkezésként  értelmezi. E határozataiban  megállapította,
      hogy  a  szabály alkalmazására jogszabályban előírt  határidő
      leteltével,  azzal,  hogy a kifejezetten hatályon  kívül  nem
      helyezett jogszabályi rendelkezések teljesedésbe mentek,  már
      nincs  mód  arra, hogy a jogalanyok a jogszabályi rendelkezés
      alapján  jogot  szerezzenek a jogszabály lényegében  hatályát
      vesztette.   [1239/B/1990.  AB   végzés   ABH   1991,   906.;
      298/B/1994.  AB  határozat  ABH 1994,  700.;  880/B/1992.  AB
      végzés ABH 1996, 804-806.; ]

      A  Hatv.  módosított 10. §-a az adólevonási  jog  gyakorlását
      határidőhöz  köti – a kommunális beruházás értéke,  illetőleg
      az    ilyen   célra   teljesített   befizetés   a   beruházás
      befejezésének évében és az adólevonási jog megnyíltát  követő
      négy évben vonható le a helyi adóból –, ezért megállapítható,
      hogy  az  1991.-1992.Években kommunális  beruházások  céljára
      teljesített  befizetések  tekintetében  ez  a  határidő   már
      eltelt.  Következésképpen a Hatvm.  20.  §  (2)  bekezdésében
      foglalt  rendelkezés  tartalmilag kiüresedett,  az  indítvány
      elbírálásának  időpontjában  már  teljesedésbe  ment,   annak
      alapján igényt érvényesíteni már nem lehet.
      Mindezeket figyelembevéve az Alkotmánybíróság megállapította,
      hogy  a  Hatvm.  20.  §  (2) bekezdése –  alkalmazhatóságának
      hiányában – az alkotmánybírósági eljárásban gyakorlatilag már
      nem   tekinthető  hatályos  jogszabályi  rendelkezésnek,   az
      Alkotmánybíróság   alkotmányellenessége   vizsgálatára    nem
      jogosult,  ezért  az eljárást a rendelkező részben  foglaltak
      szerint megszüntette.
                                   
                                  III.

      Az  indítványozók  többsége  az Ör.  4.  §  (1)  bekezdésének
      alkotmányosságát vitatja, mely szerint:
      "Az  állandó  érdi  lakosként  bejelentkezett  adózók  50   %
      adókedvezményben részesülnek."
      Az  Ör.  9.  §  4.  pontja alapján a rendelet  alkalmazásában
      állandó   lakosnak  az  tekintendő,  aki  a  lakcímbejelentés
      szabályai    szerint   nyilvántartásba    vett    lakóhellyel
      rendelkezik az önkormányzat illetékességi területén.

      A  helyi önkormányzat adó-megállapítási jogának és e tárgyban
      rendeletalkotási  jogkörének  terjedelmét  a  Hatv.  6.   §-a
      állapítja meg. Eszerint:
      "Az önkormányzat adó-megállapítási joga arra terjed ki, hogy
      a)  az  5.  §-ban meghatározott adókat vagy ezek valamelyikét
      bevezesse,  a  már bevezetett adót hatályon  kívül  helyezze,
      illetőleg módosítsa, azonban az évközi módosítás naptári éven
      belül nem súlyosbíthatja az adóalanyok adóterheit,
      b) az adó bevezetésének időpontját és időtartamát (határozott
      vagy határozatlan időre) meghatározza,
      c)  az  adó mértékét a helyi sajátosságokhoz, az önkormányzat
      gazdálkodási  követelményeihez és az  adóalanyok  teherviselő
      képességéhez  igazodóan  – e törvényben  meghatározott  felső
      (adómaximum) határokra figyelemmel – megállapítsa,
      d)  az e törvény második részében meghatározott mentességeket
      további   mentességekkel,  illetőleg  kedvezményeket  további
      kedvezményekkel kibővítse,
      e)  e  törvény  és az adózás rendjéről szóló törvény  keretei
      között a helyi adózás részletes szabályait meghatározza."

      E   rendelkezések  alapján  a  helyi  önkormányzat  az   adó-
      megállapítási  joga  körében  –  törvény  keretei  között   –
      széleskörű   döntési   szabadsággal   rendelkezik   a   helyi
      adópolitika   kialakítására.  A   helyi   adók   körében   az
      adómentességek és adókedvezmények megállapításának a  joga  a
      helyi    önkormányzat   adó-megállapítási    jogának    egyik
      részjogosítványa.     Az     adómentességek,     kedvezmények
      meghatározása  során az önkormányzat a helyi  sajátosságokat,
      gazdaságpolitikai,  adópolitikai  szempontokat,  a   lakosság
      szociális körülményeit mérlegelve, szabadon dönt arról,  hogy
      az  adóalanyok mely csoportját vonja az általánostól  eltérő,
      kedvezőbb megítélés alá, az adóalanyok mely csoportja számára
      nyújt  adómentességet, adókedvezményeket. Az Alkotmánybíróság
      hatáskörébe  e  rendelkezésekkel  kapcsolatosan  csak   annak
      ellenőrzése  tartozik, hogy a jogalkotó e  mérlegelése  során
      nem került-e ellentétbe az Alkotmány rendelkezéseivel.

      Indítványozók  álláspontja szerint a vitatott rendelkezés  az
      Alkotmány     70/A.     §-ába    ütköző,     alkotmányellenes
      megkülönböztetést tesz az adó mértéke tekintetében az állandó
      érdi  lakosok  és  Érden állandó lakóhellyel  nem  rendelkező
      ingatlantulajdonosok között.
      Az    Alkotmánybíróság   álláspontja   szerint   a   vitatott
      rendelkezés  tárgya  adókedvezmény  megállapítása,  ezért  az
      alkotmánybírósági  vizsgálat az Ör.  4.  §  (1)  bekezdésében
      biztosított adókedvezmény alkotmányosságára irányult.

      Az   Alkotmány  70/A.  §  (1)  bekezdése  –  amint   azt   az
      Alkotmánybíróság   több  határozatában   kifejtette   –   nem
      mindenfajta  különbségtételt  tilt.  Az  alkotmányi   tilalom
      elsősorban   az   alkotmányos  alapjogok  tekintetében   tett
      megkülönböztetésekre  vonatkozik,  abban  az  esetben,  ha  a
      megkülönböztetés  nem  alapvető jog tekintetében  történt,  a
      megkülönböztetés alkotmányellenessége akkor állapítható  meg,
      ha  az  önkényes,  az emberi méltósághoz  való  jogot  sérti.
      [61/1992.   (XI.  20.)  AB  határozat,  ABH  1992.  280-282.;
      963/B/1993. AB határozat, ABH 1996. 437-445.]
      Az  Alkotmány 70/A. § (1) bekezdés végén a felsorolást lezáró
      "vagy  egyéb helyzet szerinti különbségtétel" szövegrész  egy
      olyan  gyűjtőfogalomra utal, amelybe adott esetben az állandó
      és ideiglenes lakás szerinti különbségtétel is beletartozhat.
      Ennek    a    megkülönböztetésnek   az   Alkotmánnyal    való
      összeegyeztethetőségét az Alkotmánybíróságnak az adott  helyi
      szabályozás    tükrében,   esetenként   kell   megvizsgálnia.
      [2002/B/1991. AB határozat, ABH 1992, 703.-704.]

      Ezért az Alkotmánybíróság a továbbiakban azt vizsgálta,  hogy
      a  vitatott szabály által tett megkülönböztetés nem önkényes-
      e, a tárgyilagos mérlegelés szerint ésszerű indoka van-e.
      A    szabályozás   indokainak   megismerése   érdekében    az
      Alkotmánybíróság     megkeresést     intézett     a     város
      polgármesteréhez. A polgármester válaszában kifejtette,  hogy
      az   állandó   lakosok   számára  nyújtott   adókedvezménynek
      alapvetően  kettős indoka van. Egyrészt az Érden  lakóhellyel
      nem rendelkező ingatlantulajdonosok után a helyi önkormányzat
      nem részesül normatív támogatásban a központi költségvetésből
      annak   ellenére,   hogy  ők  ugyanúgy  használói   a   város
      infrastruktúrájának,  mint  az állandó  lakosok.  Másrészt  a
      város   területén  állandó  lakóhellyel  rendelkező   lakosok
      érdekeltsége a településfejlesztésben nagyobb, mint  a  város
      területén  ideiglenesen lakó, tartózkodási hellyel rendelkező
      lakosoké. Az állandó lakosok a helyi adó megfizetésén túl más
      módon  is  részt vesznek a települési feladatok megoldásában,
      pl.:  szerepet  vállalnak  a  település  fejlődését  szolgáló
      infrastrukturális  beruházások  –  útépítések,  gázberuházás,
      közvilágítás  –  megvalósításában. A kommunális  beruházásban
      való részvételt a nem állandó érdi lakosok esetén is értékeli
      a  rendelet, az Ör. 4. § (2) bekezdése az állandó  lakosokkal
      azonos  adókedvezményt biztosít azoknak a nem  állandó  lakos
      adózóknak,  akik  Érd város területén önerős  gázberuházásban
      vettek  részt. A szabályozás oka tehát valójában a kommunális
      beruházásokban való részvétel ösztönzése.

      A  helyi önkormányzat a Hatv. idézett 6. §-a alapján a  helyi
      sajátosságokat, az adóalanyok teherbíró képességét  és  a  az
      önkormányzat  gazdálkodási érdekeit szem előtt  tartva  élhet
      adó-megállapítási jogával. Ez a törvényi szabályozás módot ad
      arra,  hogy  a  helyi  önkormányzat  adó-megállapítási   joga
      gyakorlása  során önálló helyi adópolitikát alakítson  ki.  A
      helyi   adópolitika  kialakítása  során  az   önkormányzatnak
      módjában áll az is, hogy az adószabályok megalkotása során is
      elismerje, értékelje a település területén állandó  jelleggel
      tevékenykedő  vállalkozóknak, a településen  életvitelszerűen
      élő állandó lakosságnak azt a többlettevékenységét, amelyet a
      települési feladatok megoldása érdekében végeznek.
      Ebből indult ki az Alkotmánybíróság akkor, amikor 963/B/1993.
      AB  határozatában megállapította, hogy nem alkotmányellenesek
      a Hatv.-nek az a rendelkezései, amelyek a helyi iparűzési adó
      megállapítása  tekintetében különbséget tesznek  a  település
      területén  állandó telephellyel rendelkező és  az  ideiglenes
      jelleggel tevékenykedő vállalkozók között.
      "A  törvény  e szabályozásával lehetőséget kíván  biztosítani
      helyi   adópolitika   kialakítására.   Módot   ad   a   helyi
      önkormányzatnak  arra,  hogy az iparűzési  adó  megállapítása
      során  figyelemmel legyen arra is, hogy a településen állandó
      telephellyel   rendelkező   vállalkozók   –   ellentétben   a
      településen   alkalmi,  ideiglenes  iparűzési   tevékenységet
      végzőkkel – részt vesznek a települési feladatok megoldásában
      (pl.:   munkahelyteremtés,  helyi  szolgáltatások  nyújtása),
      tevékenységüket  a  település érdekeit,  igényeit  figyelembe
      véve  végzik,  helyi  iparűzési adó fizetési  kötelezettségük
      teljesítésével  az  önkormányzat  számára  állandó   bevételt
      biztosítva,   hozzájárulnak   az   önkormányzati    feladatok
      folyamatos megvalósításához. Ez – ha a helyi önkormányzat  él
      a   törvényi  szabályozás  adta  lehetőséggel  –   az   egyes
      vállalkozói csoportok megkülönböztetésének ésszerű,  a  helyi
      önkormányzatok  adó-megállapítási  jogával  összhangban  álló
      indoka." (ABH 1996, 441.-442.)

      Ehhez  hasonlóan  alkotmányosan elfogadható  indoka  lehet  a
      kommunális    adó   megállapítása   során    a    településen
      életvitelszerűen élő állandó lakosok és az ideiglenes lakosok
      közötti megkülönböztetésnek, ha a települési önkormányzat egy
      kifejezetten kommunális feladatok megoldását célzó helyi  adó
      megállapítása  során preferálja azt, hogy a  településen  élő
      állandó  lakosok a helyi adó megfizetésén túl  más  módon  is
      részt  vesznek  a  települési  feladatok  megoldásában,  pl.:
      szerepet    vállalnak   a   helyi   lakossági    szükségletek
      kielégítésében, a település fejlődését szolgáló  beruházások,
      kommunális beruházások megvalósításában, segítséget nyújtanak
      az  intézmények  fenntartásában. Az Ör.  nemcsak  az  állandó
      lakosok  tekintetében  értékeli a  kommunális  beruházásokban
      való     részvételt,    az    állandó    lakosokkal    azonos
      adókedvezményben részesíti azokat az ideiglenes lakosokat is,
      akik  az  Ör.  megalkotásakor aktuális kommunális  beruházási
      programban  részt  vettek.  Így az  Ör.  által  megállapított
      adókedvezményeknek  a kommunális beruzásokban  való  aktívabb
      részvételre  ösztönző  szerepe  is  van.  Alkotmányosan   nem
      kifogásolható az sem, ha a kommunális adó megállapítása során
      az  önkormányzat  figyelembe veszi azt is,  hogy  az  állandó
      lakosok  száma,  az általuk fizetett jövedelemadó  jelentősen
      befolyásolja  az  önkormányzatnak a központi  költségvetésből
      származó bevételének mértékét.

      Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a képviselő-testület
      által   a   szabályozás  során  figyelembe  vett   szempontok
      megfelelő  alapul szolgáltak ahhoz, hogy a képviselő-testület
      a  kommunális adó szabályozása során kedvezményben részesítse
      a   település   területén   állandó  lakóhellyel   rendelkező
      adózókat.   Az  Ör.  vitatott  rendelkezése  az  önkormányzat
      gazdálkodási követelményein és a helyi sajátosságokon alapuló
      helyi   adópolitikai   döntést  tartalmaz.   Az   alkalmazott
      megkülönböztetésnek   ésszerű   indokai   vannak,   így   nem
      tekinthető    önkényes,    az    Alkotmányban    szabályozott
      diszkrimináció tilalmába ütköző megkülönböztetésnek.

      Nem  helytálló  indítványozóknak  a  49/1993.  (VII.  6.)  AB
      határozatra  való  hivatkozása  sem.  Abban  az   ügyben   az
      Alkotmánybíróság   az  Ör.-től  eltérő  szabályozásra   nézve
      állapította       meg      a      vitatott      rendelkezések
      alkotmányellenességét.  Az akkori  vizsgálat  tárgyát  képező
      önkormányzati    rendelet    az    építményadó     mértékének
      megállapítása  során  kettős  megkülönböztetést  alkalmazott,
      egyrészt  különbséget  tett  a  belterületi  és  a  zártkerti
      építménytulajdonosok    között,    másrészt    a    zártkerti
      építménytulajdonosok    esetén   50    %-os    adókedvezményt
      biztosított  azon  adózók  számára,  akik  állandó  lakásként
      használják  zártkerti  építményüket. A különböző  adómértékek
      megállapításának indokaként a helyi önkormányzat azt  jelölte
      meg,   hogy   mivel   a  zártkerti  övezet   infrastruktúrája
      elmaradott,  a  magasabb adótétel az önkormányzattal  szemben
      támasztott    többlet   fejlesztési   igények    kielégítését
      szolgálja.

      Az Alkotmánybíróság a vitatott rendelkezésekkel kapcsolatosan
      megállapította,  hogy  a  rendelet a  zártkerti  ingatlanukat
      allandó  lakásként  használó  tulajdonosok  számára  nyújtott
      adókedvezménnyel  egy  jogellenes állapotot  preferál  és  ez
      sérti  az  Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében  megállapított
      jogállamiság    követelményét.   Az    építményadó    alanyai
      tekintetében  a  rendelet által tett kettős  megkülönböztetés
      azt   eredményezi,   hogy   a  képviselő-testület   csak   az
      építménytulajdonosok   egy   meghatározott   körére   –    az
      építményüket   nem   állandó  lakásként  használó   zártkerti
      építmények  tulajdonosaira  –  hárítja  a  zártkerti   övezet
      fejlesztése érdekében megállapított magasabb adóterheket. Így
      a   rendelet  hátrányos  megkülönböztetést  alkalmazott  azon
      zártkerti    építmények   tulajdonosaival    szemben,    akik
      építményüket nem állandó bejelentett lakásként használják. Az
      Alkotmánybíróság abban az ügyben azt állapította meg, hogy  a
      megkülönböztetésnek alkotmányos indoka nincs,  önmagában  az,
      hogy  a zártkertben az önkormányzatnak a belterülettől eltérő
      fejlesztési  feladatai vannak nem elegendő indok  a  rendelet
      által    alkalmazott    diszkriminatív   szabályozásra.    Az
      Alkotmánybíróság hivatkozott határozata tehát nem az  állandó
      és  az  ideiglenes lakosok között tett megkülönböztetés miatt
      állapította   meg  a  49/1993.  (VII.  6.)  AB  határozatában
      elbírált        önkormányzati       rendeleti       szabályok
      alkotmányellenességét. (ABH 1993, 493.-497.)

      Mindezeket figyelembevéve az Alkotmánybíróság az Ör. 4. § (1)
      bekezdésében   foglalt   rendelkezés  alkotmányellenességének
      megállapítására  és  megsemmisítésére irányuló  indítványokat
      elutasította.
                              Dr. Németh János
                         az Alkotmánybíróság elnöke

               Dr. Lábady Tamás                Dr. Bagi István
               alkotmánybíró                     alkotmánybíró
                                     
               Dr. Erdei Árpád                Dr. Holló András
               alkotmánybíró              előadó alkotmánybíró
                                     
               Dr. Kiss László          Dr. Tersztyánszky Ödön
               alkotmánybíró                     alkotmánybíró
                                     
                               Dr. Vörös Imre
                                alkotmánybíró
        Dr. Tersztyánszky Ödön alkotmánybíró különvéleménye

        Nem értek egyet azzal, hogy a többségi határozat az Ör. 4.  §
        (1) bekezdését támadó indítványt elutasítja.

        A  vizsgált szabály előzménye, hogy az önkormányzat kétszeres
        összegű  kommunális adót állapított meg "a nem állandó  lakos
        adózók" esetében. A közigazgatási hivatal felhívására – amely
        szerint  törvénysértő,  ha az adó  mértéke  nem  az  ingatlan
        rendeltetésétől, hanem a lakcímbejelentéstől függ –  ezt  úgy
        módosították,  hogy  az  adó mértéke mindenkinél  a  magasabb
        összeg,  de "az állandó érdi lakosként bejelentkezett adózók"
        vtven százalék kedvezményben részesülnek.

        Az  Alkotmánybíróságnak az indítványok  alapján  azt  kellett
        vizsgálnia,  hogy  az  Ör-nek az  a  szabályozása,  amely  az
        adófizetési kötelezettség szempontjából ugyanazon adó mértéke
        tekintetében  különbséget  tesz a polgárok  között  aszerint,
        hogy az a lakcímbejelentés szabályai szerint érdi lakóhellyel
        rendelkezik vagy sem, sérti-e a jogegyenlőség követelményét.

        Az  Ör. értelmében a kedvezménynek nem feltétele, hogy az adó
        alanya   csak   azzal  az  adótárggyal  kapcsolatban   kaphat
        elengedést, ahol a lakóhelye van.

        Ha   az   adózónak   több  adótárgy  után   van   adófizetési
        kötelezettsége,   és  akár  egy  másik,   vele   kapcsolatban
        adótárgyként  esetleg szóba sem jöhető ingatlan a  lakóhelye,
        valamennyi érdi adótárgya után részesül a kedvezményben.  Míg
        akinek  egy  adótárgya van, de a lakóhelye nem érdi,  viszont
        esetleg   ténylegesen  és  tartósan  az   érdi   önkormányzat
        illetékességi területén van a tartózkodási helye, teljes adót
        fizet.

        A  többségi  határozat a szabályozás indokaival  kapcsolatban
        hivatkozik  a  polgármester válaszára. Ez azt is tartalmazza,
        hogy  "a  szabályozás valódi oka a kommunális  beruházásokban
        való részvétel ösztönzése. ... A helyi lakosság részvétele  a
        különböző   célú   infrastrukturális  beruházásokban   sokkal
        intenzívebb,  mint  az üdülőtulajdonosok  esetében."  Az  adó
        mérséklésénél  a képviselő-testület "a helyi  lakosság  és  a
        kommunális    beruházásban   részt   vevő   üdülőtulajdonosok
        teherbíró képességét" tartotta szem előtt.

        A  Hatv.  feljogosítja az önkormányzatot további kedvezmények
        adására.  De  azt  is  előírja,  hogy  az  adó  mértékét   az
        adóalanyok    teherbíró    képességéhez    igazodóan     kell
        megállapítani.   Az   Ör.  korábban   az   adó   mértéket   a
        lakcímbejelentés   szabályai  értelmében   vett   lakóhelyhez
        igazította, a módosítás ugyanezt teszi.

        Az  Érden lakóhellyel rendelkező polgárok teherbíró képessége
        és   a  csupán  tartózkodási  hellyel  vagy  még  azzal   sem
        rendelkezőké   között  nem  igazolható  olyan  eltérés,   ami
        alkotmányosan  lehetővé tenné a pusztán  a  lakóhely  alapján
        való megkülönböztetést.

        Az  Alkotmánybíróság eddigi gyakorlatából az következik, hogy
        a helyi és nem helyi lakosok kizárólag ezen az alapon történő
        merev  szembeállítása  önkényes helyi jogalkotásnak  minősül,
        csak ha más szemponthoz is kapcsolódik (pl. az adótárgy lakás
        vagy nem lakás céljára szolgál), akkor elfogadható.

        Az  Alkotmánybíróság gyakorlatában az Alkotmány 70/A.  §  (1)
        bekezdése  az  általános  diszkrimináció-tilalmat  fogalmazza
        meg.    Az    Alkotmány   más   szabályai   is   tartalmaznak
        megkülönböztetést  tiltó különös rendelkezéseket.  Miként  az
        Alkotmány 70/B. §-a az általános diszkrimináció-tilalomnak  a
        munka   világára   vonatkoztatott   konkretizálását   jelenti
        (137/B/1991. AB határozat, ABH 1991, 459.), úgy az  Alkotmány
        70/I. §-a ezt az adózással kapcsolatban fogalmazza meg.

        Az  Alkotmány 70/I. §-a szerint "a Magyar Köztársaság  minden
        állampolgára   köteles  jövedelmi  és  vagyoni   viszonyainak
        megfelelően a közterhekhez hozzájárulni."

        Az adózás alkotmányos elvei közé tartozik az általánosság, az
        egyenlőség és az arányosság. Az általánosság elve kizárja  az
        adózók   szűk  körére  korlátozódó  mellékadókat.  Az  adózás
        egyenlősége az egyenlő feltételek szerinti adózást, másképpen
        az adóprivilégiumok és a diszkrimináció tilalmát jelenti.

        A  kommunális adó olyan adó, amelynél az adókötelezettség "az
        ingatlantulajdonra,  ingatlanhoz  kapcsolódó  vagyoni  értékű
        jogra"   (adótárgy)  terjed  ki.  Az  Alkotmány   70/I.   §-a
        értelmében  a kommunális adó "vagyoni viszonynak megfelelően"
        megállapított adó. Ezt erősíti a törvény rendelkezése is:  az
        adóalanyt  egy meghatározott adótárgy esetében  csak  egyféle
        adó  fizetésére  lehet kötelezni, azaz a  helyi  adó  törvény
        szerinti  vagyoni típusú és kommunális jellegű adók egymással
        konkurálnak.

        Az Alkotmánybíróság eddigi gyakorlatában még nem volt alkalom
        állást  foglalni  arról,  hogy  adórendeletben  a  pusztán  a
        helyben  vagy  nem  helyben lakáshoz igazított  "kedvezmény"-
        szabály  az adózás egyenlőségének elvét sérti-e. Ez  az  első
        eset,   amelynél  a  vizsgált  rendelet  kizárólag  az  adott
        településen  lakóhellyel rendelkező polgárok és a lakóhellyel
        nem rendelkezők között különböztet.

        Helyi  adórendelet  alkotmányellenességének  vizsgálatakor  a
        többségi  határozatban is hivatkozott döntésében kimondta  az
        AB:  a  diszkrimináció-tilalom alá "adott esetben az  állandó
        lakás     szerinti    különbségtétel    is"     beletartozhat
        (2002/B/1991.,   ABH  1992.  702.,  704.).   E   határozatban
        "végezetül   az   Alkotmánybíróság   hangsúlyozza:   ...   az
        Alkotmánybíróság   határozatából  tehát   nem   lehet   olyan
        következtetést  levonni,  hogy az adott  településen  állandó
        bejelentett  lakással rendelkezők és nem rendelkezők  közötti
        mindenfajta  adóügyi megkülönböztetés, az adó  tárgyára  való
        tekintet     nélkül,    összeegyeztethető    az     Alkotmány
        rendelkezéseivel."

        A   vizsgált   esetben  a  megkülönböztetés   semmilyen   más
        szempontra  nincs  tekintettel, csak a  lakóhelyre  vonatkozó
        lakcímbejelentésre.

        A  most  vizsgált  esetben  tehát –  figyelemmel  arra,  hogy
        megkülönböztetésként  az  Ör. 4. §  (1)  bekezdésében  ez  az
        egyetlen   szempont   érvényesül   –   a   támadott   szabály
        alkotmányellenességét kellett volna megállapítani. Az ugyanis
        tartalmilag   a   lakcímbejelentési   szabályok    értelmében
        lakóhelynek  minősülő lakással nem rendelkező  érdi  polgárok
        mellékadója,  a  lakóhellyel rendelkezők  adóprivilégiuma  és
        sérti az arányosság követelményét is.

        Budapest, 1999. január 6.

                                               Dr. Tersztyánszky Ödön
                                                        alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          670/B/1997
          Date of the decision:
          .
          01/06/1999
          .
          .