A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
az Alkotmánybíróság jogszabályok alkotmányellenességének
utólagos vizsgálata iránt benyújtott indítványok tárgyában –
Dr. Tersztyánszky Ödön alkotmánybíró különvéleményével –
meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a helyi adókról szóló 1990. évi C.
törvény módosításáról szóló 1992. évi LXXVI. törvény 20. §
(2) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló eljárást megszünteti.
Az Alkotmánybíróság az Érd Város Önkormányzatának Képviselő-
testülete által a magánszemélyek kommunális adójáról alkotott
17/1991. (XII. 20.) ÖK számú rendelet 4. § (1) bekezdés
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványokat elutasítja.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybírósághoz több indítvány érkezett, amelyben az
indítványozók az Érd Város Önkormányzatának Képviselő-
testülete által a magánszemélyek kommunális adójáról alkotott
17/1991. (XII. 20.) ÖK számú rendeletben (a továbbiakban:
Ör.) az adó mértékére vonatkozóan megállapított rendelkezések
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését
kérik.
Az indítványokat az Alkotmánybíróság egyesítette és egy
eljárásban bírálta el.
1. Az érdi képviselő-testület 34/1996. (IX. 20.) ÖK számú
rendeletével módosította az Ör.-nek a kommunális adó
mértékére vonatkozó, az Ör. 5. §-ában foglalt
rendelkezéseket. A módosítást követően az Ör. 5. §-a a
következő rendelkezést tartalmazta :
"5. § (1) Az adó mértéke a rendelet 1. §-ában meghatározott
adótárgyanként 4.000,- Ft/év, az Érden állandó lakosként
bejelentkezett adózók esetében.
(2) Az adó mértéke a rendelet 1. §-ában meghatározott
adótárgyanként 8.000,- Ft/év, a nem állandó lakos adózók
esetében."
Indítványozók álláspontja szerint az Ör.-nek ez a
rendelkezése, amely az adófizetési kötelezettség
szempontjából ugyanazon adó mértéke tekintetében különbséget
tesz a polgárok között aszerint, hogy rendelkeznek-e érdi
lakóhellyel vagy sem, alkotmányellenes, sérti az Alkotmány
70/A. §-ában szabályozott jogegyenlőség követelményét.
Az érdi képviselő-testület 18/1997. (V. 26.) ÖK. számú
rendeletével ismételten módosította az Ör. 5. §-át, amelynek
hatályos szövege a következő:
"Az adó mértéke a rendelet 1. §-ában meghatározott
adótárgyanként 8.000,- Ft/év." Ugyanakkor új,
adókedvezményeket megállapító 4. §-sal egészítette ki az Ör.
szövegét, amelynek (1) bekezdése szerint az állandó érdi
lakosként bejelentkezett adózók 50 % adókedvezményben
részesülnek.
Indítványozók indítványukat az új szabályozással szemben is
fenntartották.
2. Egyik indítványozó támadja a helyi adókról szóló 1990. évi
C. törvény (a továbbiakban: Hatv.) módosításáról szóló 1992.
Évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Hatvm.) azon
rendelkezéseit is, amelyek a kommunális beruházások
ellenértékének a helyi adóból történő levonási lehetőségét 5
évre korlátozták és ezt a korlátozást visszamenőleg
kiterjesztették az 1991-1992.-ben végzett beruházásokra is.
Indítványozó 1991-ben abban a tudatban vállalta telkének
közművesítését, hogy a Hatv. akkor hatályos 10. §-a alapján a
beruházás ellenértékét levonhatja a helyi adóból, ami 10 év
helyi adó mentességet jelentett volna számára. A Hatvm.
vitatott rendelkezéseinek következtében azonban adómentessége
1996-ban megszűnt. Az, hogy a Hatvm. az 1991-ben végzett
beruházásokra visszamenően korlátozta az adókedvezmény
igénybevételének lehetőségét, indítványozó álláspontja
szerint a szerzett jogok és jogbiztonság sérelme miatt
alkotmányellenes, ezért kéri a vitatott rendelkezés
alkotmányosságának "visszamenőleges" vizsgálatát.
II.
Eljárása során az Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta,
hogy az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 1. § b) pontja szerinti hatáskörében
vizsgálhatja-e a Hatvm. vitatott rendelkezésének
alkotmányosságát.
Az Abtv. e rendelkezése alapján az Alkotmánybíróság hatásköre
– főszabályként – hatályos jogszabály alkotmányosságának
elbírálására terjed ki. Hatályát vesztett jogszabály
alkotmányellenességének vizsgálatára – az Alkotmánybíróság
állandó gyakorlata szerint – csak kivételesen, az Abtv. 38. §
szerinti bírói kezdeményezés és az Abtv. 48. §-ában
szabályozott alkotmányjogi panasz alapján kerülhet sor,
akkor, amikor a már nem hatályos jogszabály – annak
továbbélése folytán – még az indítvánnyal érintett konkrét
eljárásokban alkalmazható.
Erre tekintettel hatáskörének vizsgálata során az
Alkotmánybíróságnak abban a kérdésben kellett állást
foglalnia, hogy a Hatvm. támadott rendelkezése hatályban lévő
jogszabálynak tekinthető-e.
A Hatv. 10. §-ának eredeti szövege a következő rendelkezést
tartalmazta :
"10. § (1) Ha a magánszemély az önkormányzat illetékességi
területén kommunális beruházást hajt végre, ennek számlával
igazolt ellenértékét az ezen törvény alapján megállapított
helyi adójából levonhatja. Amennyiben az adó összege kisebb,
mint a beruházási érték, a levonási jog a következő évre vagy
ivekre átvihető.
(2) Mentes a helyi adó alól az a magánszemély, aki igazolja,
hogy az önkormányzat illetékességi területén végzett
kommunális beruházás céljára teljesített – támogatással
csökkentett – évi befizetése eléri vagy meghaladja a helyi
adó éves összegét.
(3) Amennyiben a (2) bekezdés szerinti befizetés nem éri el a
helyi adó összegét, helyi adóként csak a különbözetet kell
megfizetni."
A Hatvm. 2. §-a 1993. január 1-jei hatállyal a Hatv. 10. §-át
a következőképpen módosította:
"10. § (1) Ha a magánszemély kommunális beruházást hajt
végre, vagy ilyen beruházás céljára befizetést teljesít,
akkor a saját beruházás számlával igazolt ellenértéke a
beruházás befejezésének évében, illetőleg a befizetés
támogatással csökkentett összege a befizetés évében levonható
a beruházás helye szerint illetékes önkormányzat által
megállapított, az adott évben esedékessé vált helyi adóból.
(2) Ha a helyi adó éves összege nem éri el az (1) bekezdés
szerint levonható összeget, a levonási jog a megnyíltát
követő négy naptári évben esedékes helyi adóval szemben
érvényesíthető."
A Hatvm. 20. § (2) bekezdése egyúttal úgy rendelkezett, hogy
"(2) Annak a magánszemélynek, akinek az önkormányzat
illetékességi területén végzett kommunális beruházás céljára
1991. és 1992.Évben teljesített – támogatásokkal csökkentett
– befizetése a tárgyévi helyi adófizetési kötelezettségét
meghaladta, a fennmaradó összeggel az e törvény
hatálybalépését követően az ugyanott esedékessé vált helyi
adója a Hatv. – e törvény 2. §-ával megállapított – 10. §-
ában szabályozottak szerint csökkenthető."
A Hatv. 10. §-át 1996. január 1-jétől hatályon kívül helyezte
a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény és a
gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény módosításáról
1995. évi XCVIII. törvény (a továbbiakban: Hatvm.2.) 10. §
(1) bekezdése, azzal, hogy a 10. § (2) bekezdésében kimondta,
hogy "a Hatv. e törvénnyel hatályon kívül helyezett 10. §-a
alapján az adóalany adólevonási jogát az ott meghatározott
feltételekkel továbbra is érvényesítheti, ha a) az
adólevonási joga 1996. év január 1. napja előtt nyílt
meg,..."
E rendelkezést figyelembe véve megállapítható, hogy a Hatv.-
nek a Hatvm. 2. §-ával megállapított 10. §-a ugyan az
alkotmánybírósági vizsgálat lefolytatásakor már nem hatályos
szabály, azonban továbbra is alkalmazandó mindazokban az
ügyekben, amelyekben az adóalany adólevonási joga a hatályon
kívül helyezését megelőző időszakban megnyílt. A Hatvm. 20. §-
ának (2) bekezdését az alkotmányossági vizsgálat időpontjáig
törvényi rendelkezés nem helyezte hatályon kívül.
A jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (a továbbiakban:
Jat.) 13. §-a szerint a jogszabály akkor veszti hatályát, ha
más jogszabály hatályon kívül helyezi vagy ha a jogszabályban
meghatározott határidő lejárt. A Jat. nem határozza meg
egyértelműen, hogy a jogszabályban meghatározott határidőnek
kifejezetten a jogszabály hatályának megszűnésére, vagy a
jogszabály alkalmazhatóságára kell-e vonatkoznia.
Az Alkotmánybíróság több határozatában a Jat.-nak ezt a
szabályát a jogszabály alkalmazhatóságára vonatkozó
rendelkezésként értelmezi. E határozataiban megállapította,
hogy a szabály alkalmazására jogszabályban előírt határidő
leteltével, azzal, hogy a kifejezetten hatályon kívül nem
helyezett jogszabályi rendelkezések teljesedésbe mentek, már
nincs mód arra, hogy a jogalanyok a jogszabályi rendelkezés
alapján jogot szerezzenek a jogszabály lényegében hatályát
vesztette. [1239/B/1990. AB végzés ABH 1991, 906.;
298/B/1994. AB határozat ABH 1994, 700.; 880/B/1992. AB
végzés ABH 1996, 804-806.; ]
A Hatv. módosított 10. §-a az adólevonási jog gyakorlását
határidőhöz köti – a kommunális beruházás értéke, illetőleg
az ilyen célra teljesített befizetés a beruházás
befejezésének évében és az adólevonási jog megnyíltát követő
négy évben vonható le a helyi adóból –, ezért megállapítható,
hogy az 1991.-1992.Években kommunális beruházások céljára
teljesített befizetések tekintetében ez a határidő már
eltelt. Következésképpen a Hatvm. 20. § (2) bekezdésében
foglalt rendelkezés tartalmilag kiüresedett, az indítvány
elbírálásának időpontjában már teljesedésbe ment, annak
alapján igényt érvényesíteni már nem lehet.
Mindezeket figyelembevéve az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy a Hatvm. 20. § (2) bekezdése – alkalmazhatóságának
hiányában – az alkotmánybírósági eljárásban gyakorlatilag már
nem tekinthető hatályos jogszabályi rendelkezésnek, az
Alkotmánybíróság alkotmányellenessége vizsgálatára nem
jogosult, ezért az eljárást a rendelkező részben foglaltak
szerint megszüntette.
III.
Az indítványozók többsége az Ör. 4. § (1) bekezdésének
alkotmányosságát vitatja, mely szerint:
"Az állandó érdi lakosként bejelentkezett adózók 50 %
adókedvezményben részesülnek."
Az Ör. 9. § 4. pontja alapján a rendelet alkalmazásában
állandó lakosnak az tekintendő, aki a lakcímbejelentés
szabályai szerint nyilvántartásba vett lakóhellyel
rendelkezik az önkormányzat illetékességi területén.
A helyi önkormányzat adó-megállapítási jogának és e tárgyban
rendeletalkotási jogkörének terjedelmét a Hatv. 6. §-a
állapítja meg. Eszerint:
"Az önkormányzat adó-megállapítási joga arra terjed ki, hogy
a) az 5. §-ban meghatározott adókat vagy ezek valamelyikét
bevezesse, a már bevezetett adót hatályon kívül helyezze,
illetőleg módosítsa, azonban az évközi módosítás naptári éven
belül nem súlyosbíthatja az adóalanyok adóterheit,
b) az adó bevezetésének időpontját és időtartamát (határozott
vagy határozatlan időre) meghatározza,
c) az adó mértékét a helyi sajátosságokhoz, az önkormányzat
gazdálkodási követelményeihez és az adóalanyok teherviselő
képességéhez igazodóan – e törvényben meghatározott felső
(adómaximum) határokra figyelemmel – megállapítsa,
d) az e törvény második részében meghatározott mentességeket
további mentességekkel, illetőleg kedvezményeket további
kedvezményekkel kibővítse,
e) e törvény és az adózás rendjéről szóló törvény keretei
között a helyi adózás részletes szabályait meghatározza."
E rendelkezések alapján a helyi önkormányzat az adó-
megállapítási joga körében – törvény keretei között –
széleskörű döntési szabadsággal rendelkezik a helyi
adópolitika kialakítására. A helyi adók körében az
adómentességek és adókedvezmények megállapításának a joga a
helyi önkormányzat adó-megállapítási jogának egyik
részjogosítványa. Az adómentességek, kedvezmények
meghatározása során az önkormányzat a helyi sajátosságokat,
gazdaságpolitikai, adópolitikai szempontokat, a lakosság
szociális körülményeit mérlegelve, szabadon dönt arról, hogy
az adóalanyok mely csoportját vonja az általánostól eltérő,
kedvezőbb megítélés alá, az adóalanyok mely csoportja számára
nyújt adómentességet, adókedvezményeket. Az Alkotmánybíróság
hatáskörébe e rendelkezésekkel kapcsolatosan csak annak
ellenőrzése tartozik, hogy a jogalkotó e mérlegelése során
nem került-e ellentétbe az Alkotmány rendelkezéseivel.
Indítványozók álláspontja szerint a vitatott rendelkezés az
Alkotmány 70/A. §-ába ütköző, alkotmányellenes
megkülönböztetést tesz az adó mértéke tekintetében az állandó
érdi lakosok és Érden állandó lakóhellyel nem rendelkező
ingatlantulajdonosok között.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a vitatott
rendelkezés tárgya adókedvezmény megállapítása, ezért az
alkotmánybírósági vizsgálat az Ör. 4. § (1) bekezdésében
biztosított adókedvezmény alkotmányosságára irányult.
Az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdése – amint azt az
Alkotmánybíróság több határozatában kifejtette – nem
mindenfajta különbségtételt tilt. Az alkotmányi tilalom
elsősorban az alkotmányos alapjogok tekintetében tett
megkülönböztetésekre vonatkozik, abban az esetben, ha a
megkülönböztetés nem alapvető jog tekintetében történt, a
megkülönböztetés alkotmányellenessége akkor állapítható meg,
ha az önkényes, az emberi méltósághoz való jogot sérti.
[61/1992. (XI. 20.) AB határozat, ABH 1992. 280-282.;
963/B/1993. AB határozat, ABH 1996. 437-445.]
Az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdés végén a felsorolást lezáró
"vagy egyéb helyzet szerinti különbségtétel" szövegrész egy
olyan gyűjtőfogalomra utal, amelybe adott esetben az állandó
és ideiglenes lakás szerinti különbségtétel is beletartozhat.
Ennek a megkülönböztetésnek az Alkotmánnyal való
összeegyeztethetőségét az Alkotmánybíróságnak az adott helyi
szabályozás tükrében, esetenként kell megvizsgálnia.
[2002/B/1991. AB határozat, ABH 1992, 703.-704.]
Ezért az Alkotmánybíróság a továbbiakban azt vizsgálta, hogy
a vitatott szabály által tett megkülönböztetés nem önkényes-
e, a tárgyilagos mérlegelés szerint ésszerű indoka van-e.
A szabályozás indokainak megismerése érdekében az
Alkotmánybíróság megkeresést intézett a város
polgármesteréhez. A polgármester válaszában kifejtette, hogy
az állandó lakosok számára nyújtott adókedvezménynek
alapvetően kettős indoka van. Egyrészt az Érden lakóhellyel
nem rendelkező ingatlantulajdonosok után a helyi önkormányzat
nem részesül normatív támogatásban a központi költségvetésből
annak ellenére, hogy ők ugyanúgy használói a város
infrastruktúrájának, mint az állandó lakosok. Másrészt a
város területén állandó lakóhellyel rendelkező lakosok
érdekeltsége a településfejlesztésben nagyobb, mint a város
területén ideiglenesen lakó, tartózkodási hellyel rendelkező
lakosoké. Az állandó lakosok a helyi adó megfizetésén túl más
módon is részt vesznek a települési feladatok megoldásában,
pl.: szerepet vállalnak a település fejlődését szolgáló
infrastrukturális beruházások – útépítések, gázberuházás,
közvilágítás – megvalósításában. A kommunális beruházásban
való részvételt a nem állandó érdi lakosok esetén is értékeli
a rendelet, az Ör. 4. § (2) bekezdése az állandó lakosokkal
azonos adókedvezményt biztosít azoknak a nem állandó lakos
adózóknak, akik Érd város területén önerős gázberuházásban
vettek részt. A szabályozás oka tehát valójában a kommunális
beruházásokban való részvétel ösztönzése.
A helyi önkormányzat a Hatv. idézett 6. §-a alapján a helyi
sajátosságokat, az adóalanyok teherbíró képességét és a az
önkormányzat gazdálkodási érdekeit szem előtt tartva élhet
adó-megállapítási jogával. Ez a törvényi szabályozás módot ad
arra, hogy a helyi önkormányzat adó-megállapítási joga
gyakorlása során önálló helyi adópolitikát alakítson ki. A
helyi adópolitika kialakítása során az önkormányzatnak
módjában áll az is, hogy az adószabályok megalkotása során is
elismerje, értékelje a település területén állandó jelleggel
tevékenykedő vállalkozóknak, a településen életvitelszerűen
élő állandó lakosságnak azt a többlettevékenységét, amelyet a
települési feladatok megoldása érdekében végeznek.
Ebből indult ki az Alkotmánybíróság akkor, amikor 963/B/1993.
AB határozatában megállapította, hogy nem alkotmányellenesek
a Hatv.-nek az a rendelkezései, amelyek a helyi iparűzési adó
megállapítása tekintetében különbséget tesznek a település
területén állandó telephellyel rendelkező és az ideiglenes
jelleggel tevékenykedő vállalkozók között.
"A törvény e szabályozásával lehetőséget kíván biztosítani
helyi adópolitika kialakítására. Módot ad a helyi
önkormányzatnak arra, hogy az iparűzési adó megállapítása
során figyelemmel legyen arra is, hogy a településen állandó
telephellyel rendelkező vállalkozók – ellentétben a
településen alkalmi, ideiglenes iparűzési tevékenységet
végzőkkel – részt vesznek a települési feladatok megoldásában
(pl.: munkahelyteremtés, helyi szolgáltatások nyújtása),
tevékenységüket a település érdekeit, igényeit figyelembe
véve végzik, helyi iparűzési adó fizetési kötelezettségük
teljesítésével az önkormányzat számára állandó bevételt
biztosítva, hozzájárulnak az önkormányzati feladatok
folyamatos megvalósításához. Ez – ha a helyi önkormányzat él
a törvényi szabályozás adta lehetőséggel – az egyes
vállalkozói csoportok megkülönböztetésének ésszerű, a helyi
önkormányzatok adó-megállapítási jogával összhangban álló
indoka." (ABH 1996, 441.-442.)
Ehhez hasonlóan alkotmányosan elfogadható indoka lehet a
kommunális adó megállapítása során a településen
életvitelszerűen élő állandó lakosok és az ideiglenes lakosok
közötti megkülönböztetésnek, ha a települési önkormányzat egy
kifejezetten kommunális feladatok megoldását célzó helyi adó
megállapítása során preferálja azt, hogy a településen élő
állandó lakosok a helyi adó megfizetésén túl más módon is
részt vesznek a települési feladatok megoldásában, pl.:
szerepet vállalnak a helyi lakossági szükségletek
kielégítésében, a település fejlődését szolgáló beruházások,
kommunális beruházások megvalósításában, segítséget nyújtanak
az intézmények fenntartásában. Az Ör. nemcsak az állandó
lakosok tekintetében értékeli a kommunális beruházásokban
való részvételt, az állandó lakosokkal azonos
adókedvezményben részesíti azokat az ideiglenes lakosokat is,
akik az Ör. megalkotásakor aktuális kommunális beruházási
programban részt vettek. Így az Ör. által megállapított
adókedvezményeknek a kommunális beruzásokban való aktívabb
részvételre ösztönző szerepe is van. Alkotmányosan nem
kifogásolható az sem, ha a kommunális adó megállapítása során
az önkormányzat figyelembe veszi azt is, hogy az állandó
lakosok száma, az általuk fizetett jövedelemadó jelentősen
befolyásolja az önkormányzatnak a központi költségvetésből
származó bevételének mértékét.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a képviselő-testület
által a szabályozás során figyelembe vett szempontok
megfelelő alapul szolgáltak ahhoz, hogy a képviselő-testület
a kommunális adó szabályozása során kedvezményben részesítse
a település területén állandó lakóhellyel rendelkező
adózókat. Az Ör. vitatott rendelkezése az önkormányzat
gazdálkodási követelményein és a helyi sajátosságokon alapuló
helyi adópolitikai döntést tartalmaz. Az alkalmazott
megkülönböztetésnek ésszerű indokai vannak, így nem
tekinthető önkényes, az Alkotmányban szabályozott
diszkrimináció tilalmába ütköző megkülönböztetésnek.
Nem helytálló indítványozóknak a 49/1993. (VII. 6.) AB
határozatra való hivatkozása sem. Abban az ügyben az
Alkotmánybíróság az Ör.-től eltérő szabályozásra nézve
állapította meg a vitatott rendelkezések
alkotmányellenességét. Az akkori vizsgálat tárgyát képező
önkormányzati rendelet az építményadó mértékének
megállapítása során kettős megkülönböztetést alkalmazott,
egyrészt különbséget tett a belterületi és a zártkerti
építménytulajdonosok között, másrészt a zártkerti
építménytulajdonosok esetén 50 %-os adókedvezményt
biztosított azon adózók számára, akik állandó lakásként
használják zártkerti építményüket. A különböző adómértékek
megállapításának indokaként a helyi önkormányzat azt jelölte
meg, hogy mivel a zártkerti övezet infrastruktúrája
elmaradott, a magasabb adótétel az önkormányzattal szemben
támasztott többlet fejlesztési igények kielégítését
szolgálja.
Az Alkotmánybíróság a vitatott rendelkezésekkel kapcsolatosan
megállapította, hogy a rendelet a zártkerti ingatlanukat
allandó lakásként használó tulajdonosok számára nyújtott
adókedvezménnyel egy jogellenes állapotot preferál és ez
sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében megállapított
jogállamiság követelményét. Az építményadó alanyai
tekintetében a rendelet által tett kettős megkülönböztetés
azt eredményezi, hogy a képviselő-testület csak az
építménytulajdonosok egy meghatározott körére – az
építményüket nem állandó lakásként használó zártkerti
építmények tulajdonosaira – hárítja a zártkerti övezet
fejlesztése érdekében megállapított magasabb adóterheket. Így
a rendelet hátrányos megkülönböztetést alkalmazott azon
zártkerti építmények tulajdonosaival szemben, akik
építményüket nem állandó bejelentett lakásként használják. Az
Alkotmánybíróság abban az ügyben azt állapította meg, hogy a
megkülönböztetésnek alkotmányos indoka nincs, önmagában az,
hogy a zártkertben az önkormányzatnak a belterülettől eltérő
fejlesztési feladatai vannak nem elegendő indok a rendelet
által alkalmazott diszkriminatív szabályozásra. Az
Alkotmánybíróság hivatkozott határozata tehát nem az állandó
és az ideiglenes lakosok között tett megkülönböztetés miatt
állapította meg a 49/1993. (VII. 6.) AB határozatában
elbírált önkormányzati rendeleti szabályok
alkotmányellenességét. (ABH 1993, 493.-497.)
Mindezeket figyelembevéve az Alkotmánybíróság az Ör. 4. § (1)
bekezdésében foglalt rendelkezés alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványokat
elutasította.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Lábady Tamás Dr. Bagi István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Holló András
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön alkotmánybíró különvéleménye
Nem értek egyet azzal, hogy a többségi határozat az Ör. 4. §
(1) bekezdését támadó indítványt elutasítja.
A vizsgált szabály előzménye, hogy az önkormányzat kétszeres
összegű kommunális adót állapított meg "a nem állandó lakos
adózók" esetében. A közigazgatási hivatal felhívására – amely
szerint törvénysértő, ha az adó mértéke nem az ingatlan
rendeltetésétől, hanem a lakcímbejelentéstől függ – ezt úgy
módosították, hogy az adó mértéke mindenkinél a magasabb
összeg, de "az állandó érdi lakosként bejelentkezett adózók"
vtven százalék kedvezményben részesülnek.
Az Alkotmánybíróságnak az indítványok alapján azt kellett
vizsgálnia, hogy az Ör-nek az a szabályozása, amely az
adófizetési kötelezettség szempontjából ugyanazon adó mértéke
tekintetében különbséget tesz a polgárok között aszerint,
hogy az a lakcímbejelentés szabályai szerint érdi lakóhellyel
rendelkezik vagy sem, sérti-e a jogegyenlőség követelményét.
Az Ör. értelmében a kedvezménynek nem feltétele, hogy az adó
alanya csak azzal az adótárggyal kapcsolatban kaphat
elengedést, ahol a lakóhelye van.
Ha az adózónak több adótárgy után van adófizetési
kötelezettsége, és akár egy másik, vele kapcsolatban
adótárgyként esetleg szóba sem jöhető ingatlan a lakóhelye,
valamennyi érdi adótárgya után részesül a kedvezményben. Míg
akinek egy adótárgya van, de a lakóhelye nem érdi, viszont
esetleg ténylegesen és tartósan az érdi önkormányzat
illetékességi területén van a tartózkodási helye, teljes adót
fizet.
A többségi határozat a szabályozás indokaival kapcsolatban
hivatkozik a polgármester válaszára. Ez azt is tartalmazza,
hogy "a szabályozás valódi oka a kommunális beruházásokban
való részvétel ösztönzése. ... A helyi lakosság részvétele a
különböző célú infrastrukturális beruházásokban sokkal
intenzívebb, mint az üdülőtulajdonosok esetében." Az adó
mérséklésénél a képviselő-testület "a helyi lakosság és a
kommunális beruházásban részt vevő üdülőtulajdonosok
teherbíró képességét" tartotta szem előtt.
A Hatv. feljogosítja az önkormányzatot további kedvezmények
adására. De azt is előírja, hogy az adó mértékét az
adóalanyok teherbíró képességéhez igazodóan kell
megállapítani. Az Ör. korábban az adó mértéket a
lakcímbejelentés szabályai értelmében vett lakóhelyhez
igazította, a módosítás ugyanezt teszi.
Az Érden lakóhellyel rendelkező polgárok teherbíró képessége
és a csupán tartózkodási hellyel vagy még azzal sem
rendelkezőké között nem igazolható olyan eltérés, ami
alkotmányosan lehetővé tenné a pusztán a lakóhely alapján
való megkülönböztetést.
Az Alkotmánybíróság eddigi gyakorlatából az következik, hogy
a helyi és nem helyi lakosok kizárólag ezen az alapon történő
merev szembeállítása önkényes helyi jogalkotásnak minősül,
csak ha más szemponthoz is kapcsolódik (pl. az adótárgy lakás
vagy nem lakás céljára szolgál), akkor elfogadható.
Az Alkotmánybíróság gyakorlatában az Alkotmány 70/A. § (1)
bekezdése az általános diszkrimináció-tilalmat fogalmazza
meg. Az Alkotmány más szabályai is tartalmaznak
megkülönböztetést tiltó különös rendelkezéseket. Miként az
Alkotmány 70/B. §-a az általános diszkrimináció-tilalomnak a
munka világára vonatkoztatott konkretizálását jelenti
(137/B/1991. AB határozat, ABH 1991, 459.), úgy az Alkotmány
70/I. §-a ezt az adózással kapcsolatban fogalmazza meg.
Az Alkotmány 70/I. §-a szerint "a Magyar Köztársaság minden
állampolgára köteles jövedelmi és vagyoni viszonyainak
megfelelően a közterhekhez hozzájárulni."
Az adózás alkotmányos elvei közé tartozik az általánosság, az
egyenlőség és az arányosság. Az általánosság elve kizárja az
adózók szűk körére korlátozódó mellékadókat. Az adózás
egyenlősége az egyenlő feltételek szerinti adózást, másképpen
az adóprivilégiumok és a diszkrimináció tilalmát jelenti.
A kommunális adó olyan adó, amelynél az adókötelezettség "az
ingatlantulajdonra, ingatlanhoz kapcsolódó vagyoni értékű
jogra" (adótárgy) terjed ki. Az Alkotmány 70/I. §-a
értelmében a kommunális adó "vagyoni viszonynak megfelelően"
megállapított adó. Ezt erősíti a törvény rendelkezése is: az
adóalanyt egy meghatározott adótárgy esetében csak egyféle
adó fizetésére lehet kötelezni, azaz a helyi adó törvény
szerinti vagyoni típusú és kommunális jellegű adók egymással
konkurálnak.
Az Alkotmánybíróság eddigi gyakorlatában még nem volt alkalom
állást foglalni arról, hogy adórendeletben a pusztán a
helyben vagy nem helyben lakáshoz igazított "kedvezmény"-
szabály az adózás egyenlőségének elvét sérti-e. Ez az első
eset, amelynél a vizsgált rendelet kizárólag az adott
településen lakóhellyel rendelkező polgárok és a lakóhellyel
nem rendelkezők között különböztet.
Helyi adórendelet alkotmányellenességének vizsgálatakor a
többségi határozatban is hivatkozott döntésében kimondta az
AB: a diszkrimináció-tilalom alá "adott esetben az állandó
lakás szerinti különbségtétel is" beletartozhat
(2002/B/1991., ABH 1992. 702., 704.). E határozatban
"végezetül az Alkotmánybíróság hangsúlyozza: ... az
Alkotmánybíróság határozatából tehát nem lehet olyan
következtetést levonni, hogy az adott településen állandó
bejelentett lakással rendelkezők és nem rendelkezők közötti
mindenfajta adóügyi megkülönböztetés, az adó tárgyára való
tekintet nélkül, összeegyeztethető az Alkotmány
rendelkezéseivel."
A vizsgált esetben a megkülönböztetés semmilyen más
szempontra nincs tekintettel, csak a lakóhelyre vonatkozó
lakcímbejelentésre.
A most vizsgált esetben tehát – figyelemmel arra, hogy
megkülönböztetésként az Ör. 4. § (1) bekezdésében ez az
egyetlen szempont érvényesül – a támadott szabály
alkotmányellenességét kellett volna megállapítani. Az ugyanis
tartalmilag a lakcímbejelentési szabályok értelmében
lakóhelynek minősülő lakással nem rendelkező érdi polgárok
mellékadója, a lakóhellyel rendelkezők adóprivilégiuma és
sérti az arányosság követelményét is.
Budapest, 1999. január 6.
Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró
. |