A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló indítványok tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság a személyi jövedelemadóról szóló 1995.
évi CXVII. törvény — a közteherviselés rendszerének
átalakítását célzó törvénymódosításokról szóló 2009. évi
LXXVII. törvénnyel megállapított — 2010. január 1-jétől
hatályos 1. § (3) bekezdésének második mondata, 3. § 75.
pontja, 11. § (1) bekezdés a) pontja, 29. § (1) és (3)-(4)
bekezdései, 47. § (2) bekezdésében a „növelve az adott
bevételre tekintettel megállapított adóalap-kiegészítés
összegével” szövegrésze, valamint 49. § (12) bekezdés a) pontja
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványokat elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság a személyi jövedelemadóról szóló 1995.
évi CXVII. törvénynek — a közteherviselés rendszerének
átalakítását célzó törvénymódosításokról szóló 2009. évi
LXXVII. törvénnyel megállapított — 2010. január 1-jétől
hatályos 33. § (1) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány
tárgyában az eljárást megszünteti.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az Alkotmánybírósághoz három indítvány érkezett a
közteherviselés rendszerének átalakítását célzó
törvénymódosításokról szóló 2009. évi LXXVII. törvény (a
továbbiakban: Krátv.), valamint a személyi jövedelemadóról
szóló 1995. évi CXVII. törvénynek (a továbbiakban: Szja tv.) a
Krátv.-vel módosított, 2010. január 1-jétől hatályos egyes
rendelkezései alkotmányellenességének megállapítása és
megsemmisítése iránt. Az indítványok a Krátv. által bevezetett
adóalap-kiegészítésre vonatkozó szabályozás alkotmányosságát az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésében megfogalmazott jogállamiság
elve és a 70/I. §-ban foglalt arányos közteherviselés
követelménye alapján vitatták.
Az Alkotmánybíróság az indítványokat a szoros tárgyi
összefüggésre tekintettel az Alkotmánybíróság ideiglenes
ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, többször módosított
és egységes szerkezetbe foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü. határozat
(ABK 2009. január, 3.) 28. § (1) bekezdése alapján egyesítette,
és egy eljárásban bírálta el.
2. A kifogásolt, 2010-től hatályos alapelvi szintű szabályozás
értelmében a magánszemélyek jövedelemadóztatása keretében az
adó alapja a jövedelem és az adóalap-növelő tételek összege
[Szja tv. 1. § (3) bekezdés]. Az Szja tv. 29. § (1) bekezdése
ezzel összhangban rögzíti, hogy az összevont adóalap az
adóévben adókötelezettség alá eső valamennyi önálló, nem önálló
tevékenységből származó, valamint egyéb bevételből
megállapított jövedelem és a (3)-(4) bekezdés szerinti adóalap-
növelő összeg. Az adóalap-növelő összeg az (1) bekezdés
szerinti jövedelem — kivéve, ha az adóterhet nem viselő
járandóság — után a társadalombiztosítás ellátásaira és a
magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások
fedezetéről szóló törvény szerinti, a társadalombiztosítási
járulék általános mértékével megállapított összeg, illetve
biztosítási kötelezettség hiányában az egészségügyi
hozzájárulásról szóló törvény szerinti, az összevont adóalapba
tartozó jövedelmet terhelő egészségügyi hozzájárulás mértékével
megállapított összeg.
Az egyik indítványozó szerint az az általános felhatalmazás,
mely meg nem szerzett jövedelmek adóztatására ad lehetőséget a
jogalkotó számára, sérti a rendeltetésszerű joggyakorlásnak a
jogalkotás folyamatában való érvényesülését, s ezáltal a
jogbiztonságot.
Egy másik indítványozó a jogalkotásról szóló 1987. évi XI.
törvény (a továbbiakban: Jat.) 40. § (1) bekezdésének, s
ezáltal az Alkotmány 2. § (1) bekezdésének sérelmére
hivatkozott. A Jat. megjelölt szabálya értelmében a
törvényjavaslathoz az előterjesztő indokolást csatol, amelyben
bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági és szakmai
körülményeket, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé
teszik, továbbá ismerteti a jogi megoldás szempontjait. Az
indítványozó szerint a jogalkotó semmilyen indokát nem adta, mi
tette szükségessé a nemzetközi gyakorlattól is eltérő,
szakmailag megalapozatlan szabályozást.
Előadta továbbá, hogy az adóalap-kiegészítés (adóalap-növelő
tétel) az Szja tv. rendszerében nem tartozik a jövedelem körébe
[lásd különösen az Szja tv.-nek a Krátv.-vel módosított s 2010.
január 1-jétől hatályos 1. § (3) bekezdését és 4. § (1)
bekezdését]. Az Szja tv.-nek a Krátv. 2. § (3) bekezdésével
módosított 3. § 75. pontjában azonban a jogalkotó
fogalomzavarba került, miután „a magánszemély összes jövedelme
az adóévben” fogalomba az adóalap-kiegészítést tartalmazó
összevont adóalapot is bevonta. Az indítványozó szerint a
kifogásolt rendelkezések ezért jogbizonytalanságot okoznak,
mely ellentétes az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből fakadó
jogállamiság követelményével.
Az Szja. tv.-nek a Krátv. 11. §-ával megállapított 29. § (4)
bekezdése vonatkozásában az indítványozó sérelmezte, hogy
fennáll a lehetősége annak, hogy az adóalap-kiegészítést nem a
jövedelem megszerzése időpontjában, hanem az adóév végén
hatályos társadalombiztosítási járulék, illetve egészségügyi
hozzájárulás mértéke alapján kell kiszámítani. Ezáltal
előfordulhat, hogy amennyiben év közben a kulcsok növekednek,
akkor visszamenőleges adókötelezettség keletkezik korábban már
megszerzett jövedelem vonatkozásában. Ez pedig sérti a Jat. 12.
§ (2) bekezdését.
Az Szja tv.-nek az adó mértékét meghatározó 30. §-a az
indítványozó meglátása szerint ellentétes a Jat. 18. §-ával,
mely előírja, hogy a jogszabályokat a magyar nyelv szabályainak
megfelelően, világosan és közérthetően kell megszövegezni. A
fenti rendelkezés azért nem felel meg e követelménynek, mert
bár az adót (az összevont adóalapot képező) jövedelmek után
kell megfizetni, az a) és b) pont az adóalap-kiegészítésre is
vonatkozik. Vagyis az adót valójában nem csupán a jövedelmekre,
hanem a kiegészítő adóalapra is meg kell fizetni. A jövedelemre
vetített adófizetési kötelezettség ténylegesen tehát nem 17%,
hanem 21, 59%.
3. Az indítványozók meglátása szerint az adóalap-kiegészítés
azért ellentétes az Alkotmány 70/I. §-ával, mert az nem áll
semmiféle kapcsolatban az adóalanyok által megszerzett
jövedelemmel. Azaz, olyan tételek adóalapba történő bevonására
kerül sor, amelyek nem minősülnek ténylegesen megszerzett
jövedelemnek. A társadalombiztosítási járulékot, illetve az
egészségügyi hozzájárulást a foglalkoztató fizeti a
foglalkoztatott (biztosított) után, melynek ugyan az alapja a
biztosított adóalany személyi jövedelemadóval és járulékokkal
nem csökkentett jövedelme, ennek az összegnek a befizetése
azonban nem befolyásolja az adóalany nyugdíj- és egészségügyi
ellátását.
Az Alkotmány 70/I. §-ával összefüggésben az egyik indítványozó
arra is hivatkozott, hogy a közterhekhez való hozzájárulás
erősen torzul az adójóváírásra vonatkozó szabályok folytán. E
kedvezmény ugyanis csak a bérjövedelemre vonatkozik, a
magánszemély által megszerzett megbízási díjra már nem.
A fentiek alapján az indítványozók az Szja tv. 2010. január 1-
jétől hatályos 1. § (3) bekezdése, 29. § (1) és (3)-(4)
bekezdése, 47. § (2) bekezdése utolsó mondata (helyesen:
„növelve az adott bevételre tekintettel megállapított adóalap-
kiegészítés összegével” szövegrésze), valamint 49. § (12)
bekezdés a) pontja alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését kérték. Az egyik indítványozó a Krátv. 1. § (1)
bekezdése, 2. § (3) bekezdése, 6. §-a, 11. §-a és 15. §-a
alkotmányellenességének megállapítására terjesztett elő
indítványt. Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata, hogy nem a
módosító rendelkezéseket hatályba léptető, hanem a módosított
rendelkezéseket magába foglaló (inkorporáló) jogszabály
rendelkezéseit vizsgálja [legutóbb: 80/2009. (VII. 10.) AB
határozat, ABK 2009. július, 913, 914.], ezért az
Alkotmánybíróság az indítványok alapján a vizsgálatot az Szja
tv. vonatkozó rendelkezései tekintetében végezte el.
4. Az Alkotmánybíróság eljárása folyamán észlelte, hogy az
indítványok benyújtását követően a Krátv.-nek az Szja tv.-t
módosító, s a jelen ügyben érintett egyes rendelkezéseit az
egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló 2009. évi CXV.
törvénnyel és a megtakarítások ösztönzésével összefüggő
törvénymódosításokról szóló 2009. évi CXVI. törvény (a
továbbiakban: Módtv.) módosította. A módosítások azonban az
indítványokban felvetett alkotmányossági problémákat érdemben
nem befolyásolták. Ezért az Alkotmánybíróság a vizsgálatot a
Módtv. által megállapított szöveg vonatkozásában folytatta le.
5. Az Alkotmánybíróság beszerezte a pénzügyminiszter
véleményét.
II.
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„70/I. § Minden természetes személy, jogi személy és jogi
személyiséggel nem rendelkező szervezet köteles jövedelmi és
vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez hozzájárulni.”
2. Az Szja tv. indítvánnyal érintett, 2010. január 1-jétől
hatályos rendelkezései:
„1. § (3) Az adó alapja az adóköteles bevételből megállapított,
e törvény rendelkezései szerinti levonásokkal csökkentett
jövedelem és az adóalap-növelő tételek összege.”
„3. § 75. A magánszemély összes jövedelme az adóévben: a
magánszemély adóbevallása, illetve a munkáltatói
adómegállapítása szerinti összevont adóalap és külön adózó
valamennyi jövedelem, illetve bevétel együttes összege, azzal,
hogy
a) a vállalkozói személyi jövedelemadózást alkalmazó egyéni
vállalkozónál az e tevékenységére tekintettel megállapított, az
összevont adóalapba tartozó adóalapot és a vállalkozói
osztalékalap külön adózó részét kell együttesen figyelembe
venni;
b) nem kell beszámítani az ingatlan átruházásából származó, az
összevont adóalapba nem tartozó jövedelmet;
c) be kell számítani az egyszerűsített közteherviselési
hozzájárulás alapjául jogszerűen figyelembe vett bevételt is.”
„11. § (1) A magánszemély adóévenként
a) adóbevallást köteles benyújtani az adóhatósághoz (önadózás),
amelyben bevallja az összevont adóalapját és az adóévben
megszerzett, bevallási kötelezettség alá eső külön adózó
valamennyi jövedelmét, bevételét, az adót, valamint — a
kifizető(k) által és az általa megállapított, levont,
megfizetett adó, adóelőleg beszámításával — a befizetendő vagy
visszajáró adókülönbözetet, vagy”
„29. § (1) Az összevont adóalap az adóévben adókötelezettség
alá eső valamennyi önálló, nem önálló tevékenységből származó,
valamint egyéb bevételből megállapított jövedelem, továbbá
átalányadózás esetén az egyéni vállalkozói, a mezőgazdasági
kistermelői bevételből az átalányban megállapított jövedelem és
a (3)-(4) bekezdés szerinti adóalap-növelő összeg. Az adóterhet
nem viselő járandóságot a kifizetése (juttatása) időpontja
szerint kell adóalapként figyelembe venni. Ha a jövedelem után
a magánszemély kötelezett a társadalombiztosítási járulék, az
egészségügyi hozzájárulás megfizetésére (kivéve, ha azt
költségként számolja el, vagy azt számára megtérítették), a
(3)—(4) bekezdés alkalmazásában jövedelemnek a megállapított
jövedelem 78 százalékát kell figyelembe venni.
(…)
(3) Az (1) bekezdésben említett adóalap-növelő összeg az (1)
bekezdés szerinti jövedelem — kivéve, ha az adóterhet nem
viselő járandóság — után a társadalombiztosítás ellátásaira és
a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások
fedezetéről szóló törvény szerinti, a társadalombiztosítási
járulék általános mértékével megállapított összeg, illetve
biztosítási kötelezettség hiányában az egészségügyi
hozzájárulásról szóló törvény szerinti, az összevont adóalapba
tartozó jövedelmet terhelő egészségügyi hozzájárulás mértékével
megállapított összeg (bármelyik a továbbiakban: adóalap-
kiegészítés).
(4) Az adóalap-kiegészítés összegét a (3) bekezdés szerint az
adóbevallásban/munkáltatói elszámolásban az adóelőleg
megállapításánál figyelembe vett adóalap-kiegészítéstől
függetlenül kell megállapítani.”
„33. § (1) A számított adót adójóváírás csökkenti, amely
a) az adóévben megszerzett bér és az arra tekintettel
megállapított adóalap-kiegészítés együttes összegének 17
százaléka, de legfeljebb jogosultsági hónaponként 15 100
forint, feltéve, hogy a magánszemély összes jövedelme az
adóévben nem haladja meg a (3) bekezdésben meghatározott
jogosultsági határt, vagy (…).”
„47. § (2) Az adóelőleg alapja
a) feltéve, hogy nem a b)-c) pont rendelkezését kell
alkalmazni,
aa) — ha a bevétel adóelőleg-megállapításra kötelezett
kifizetőtől származik — a bevételből a magánszemély adóelőleg-
nyilatkozata szerinti, de legfeljebb a költségelszámolásra
vonatkozó rendelkezések szerint elismert igazolható vagy
igazolás nélkül elszámolható költség levonásával meghatározott
rész, az előbbiek hiányában, valamint amely bevételből e
törvény szerint költséget levonni nem lehet, a bevétel teljes
összege;
ab) — ha a bevétel nem adóelőleg-megállapításra kötelezett
kifizetőtől származik — a magánszemély döntése szerinti
költség, de legfeljebb a költségelszámolásra vonatkozó
rendelkezések szerint elismert igazolható vagy igazolás nélkül
elszámolható költség, egyéni vállalkozó, mezőgazdasági
kistermelő esetében — ha a külön rendelkezés alapján átalány-
költség szerinti jövedelem-megállapítást alkalmaz — legfeljebb
az átalány-költség levonásával meghatározott rész, valamint
amely bevételből e törvény szerint költséget levonni nem lehet,
a bevétel teljes összege;
b) nem önálló tevékenységből származó bevétel esetében a
bevétel, csökkentve a kifizető által a munkavállalói
érdekképviseleti tagdíjfizetés önkéntességéről szóló törvény
rendelkezései szerint levont, vagy — ha a kifizető a tagdíj
levonásában nem működik közre — a magánszemély által
megfizetett, a szakszervezet által kiállított bizonylattal
igazolt szakszervezeti tagdíjjal;
c) költségtérítés esetében
ca) ha a költségtérítés adóelőleg-levonásra kötelezett
kifizetőtől származik, a bevételből a magánszemély adóelőleg-
nyilatkozata szerinti költség levonásával, erre vonatkozó
nyilatkozat hiányában legfeljebb az e törvény rendelkezése
szerint igazolás nélkül elszámolható költség levonásával
megállapított rész, az említett nyilatkozat és rendelkezés
hiányában a bevétel teljes összege,
cb) a ca) pontban nem említett költségtérítés esetében a
költségelszámolásra vonatkozó rendelkezések szerint
elszámolható igazolt vagy igazolás nélkül elszámolható költség,
vagy a magánszemély a döntése szerinti költség, egyéni
vállalkozó, mezőgazdasági kistermelő esetében – ha a külön
rendelkezés alapján átalány-költség szerinti jövedelem-
megállapítást alkalmaz – az átalány-költség levonásával
meghatározott rész,
(az adóelőleg-alap számításnál figyelembe vett jövedelem)
növelve az adott bevételre tekintettel megállapított adóalap-
kiegészítés összegével.”
„49. § (12) A bevételt terhelő adóelőleg a (4)-(10) bekezdés
rendelkezései szerint kiszámított összeg — legfeljebb annak
mértékéig — rendszeres bevétel esetén csökkentve a magánszemély
adóelőleg-nyilatkozata alapján
a) a havi adójóváírással, amely — figyelemmel az adójóváírásra
irányadó rendelkezésekre is — az adott havi bér adóelőleg-
alapjának 17 százaléka, de jogosultsági hónaponként legfeljebb
15 100 forint azzal, hogy az adóelőleg megállapításánál a havi
adójóváírás nem érvényesíthető, ha a bér kifizetője által az
adóévben kifizetett (juttatott) bevételek alapján meghatározott
adóelőleg-alapok összege — az adott kifizetést (juttatást) is
figyelembe véve — meghaladja a 3 millió 188 ezer forintot;
(…).”
III.
Az indítványok az alábbiak szerint nem megalapozottak.
1. Az indítványozók már kihirdetett, de még hatályba nem lépett
jogszabályi rendelkezések vizsgálatát kérték. Az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 42. § (2) bekezdése alapján az
Alkotmánybíróság gyakorlata az, hogy a kihirdetett, de még
hatályba nem lépett törvény is képezheti alkotmánybírósági
eljárás tárgyát. Amennyiben a kifogásolt rendelkezések
alkotmányellenessége megállapítást nyer, a hatályos
jogszabályok vizsgálata során megállapított eredménytől
eltérően a következmény a hatálybalépés elmaradása (267/B/2000.
AB határozat, ABH 2002, 1126, 1129.). Nem volt tehát akadálya
annak, hogy az Alkotmánybíróság az Szja tv. 2010. január 1-
jétől hatályos egyes rendelkezéseit érdemben megvizsgálja.
2. Az Alkotmánybíróság az indítványokban megfogalmazott
alkotmányossági kifogások elbírálása előtt áttekintette az Szja
tv.-nek a jövedelemre, illetve az összevont adóalapra
vonatkozó, az elbírálás idején hatályos, illetve 2010. január 1-
jétől alkalmazandó rendelkezéseit.
2.1. A jelenlegi szabályozás értelmében a magánszemély minden
jövedelme adóköteles, ettől eltérő szabályt, kedvezményt pedig
csak az Szja tv. alapelveinek figyelembevételével és csak
törvény állapíthat meg [1. § (3) bekezdés]. A 4. § (1) bekezdés
akként definiálja a jövedelem fogalmát, hogy az a magánszemély
által az adóévben bármilyen címen és formában megszerzett
bevétel egésze, vagy az e törvényben elismert költségekkel
csökkentett része, vagy annak e törvényben meghatározott
hányada. A 4. § (2) és (3) bekezdése fogalmazza meg, mi
tekinthető bevételnek, illetve költségnek. Az Szja tv.-nek a
fogalom-meghatározásokat tartalmazó 3. § 75. pontja azt is
rögzíti, hogy a magánszemély összes jövedelmének az adóévben a
magánszemély adóbevallásában bevallott, illetve a munkáltatói
adómegállapítás során elszámolt (az összevont adóalapba tartozó
és külön adózó) összes jövedelme minősül, bizonyos — a jelen
ügy szempontjából irreleváns — korrekciók figyelembevételével.
Az összevont adóalap a jelenlegi szabályok alapján a
magánszemély által az adóévben megszerzett összes önálló és nem
önálló tevékenységből származó, valamint egyéb jövedelmének
összege. Ezen összeg alapján kell kiszámolni a számított adó
mértékét a 30. §-ban foglalt kulcsok alkalmazásával, míg a 31.
§ értelmében az összevont adóalap adóját a számított adóból a
32-34. § rendelkezéseinek figyelembevételével kell
meghatározni. Az összevont adó alapjába tehát csupán az Szja
tv. szerinti jövedelmek tartoznak, ezen jövedelmek után kell
megfizetni az említett módon kiszámított adót. Az adót — egyes
kivételekkel — naptári évenként, az összes jövedelem alapján
kell megállapítani és megfizetni, az adóbevételek
folyamatossága érdekében azonban adóelőleget kell fizetni [1. §
(6) bekezdés]. Az Szja tv. 46. § (3) bekezdésének a)-e) pontjai
határozzák meg, mi képezi az adóelőleg alapját.
2.2. A 2010. január 1-jétől hatályos szabályozás a fenti
rendszerbe több módosítást is hoz. A törvény az 1. § (3)
bekezdésében a jelenlegi fordulaton túl alapelvi szinten
rögzíti, hogy az adó alapja az adóköteles bevételből
megállapított, e törvény rendelkezései szerinti levonásokkal
csökkentett jövedelem és az adóalap-növelő tételek összege.
Vagyis az adó alapját már nem csupán a jövedelem képezi, hanem
az kiegészül az adóalapot növelő tételekkel. A 2010. január 1-
jétől hatályos szabályozás — egyelőre egyetlen — ilyen
tételként határozza meg az Szja tv. 29. § (3) bekezdésében
definiált adóalap-kiegészítést. A 29. § (1) bekezdése
értelmében így az összevont adóalap az adóévben
adókötelezettség alá eső valamennyi önálló, nem önálló
tevékenységből származó, valamint egyéb bevételből
megállapított jövedelem, továbbá átalányadózás esetén az egyéni
vállalkozói, a mezőgazdasági kistermelői bevételből az
átalányban megállapított jövedelem és a (3)-(4) bekezdés
szerinti adóalap-növelő összeg. A 4. § (1) bekezdésében módosul
a jövedelem fogalma is. Eszerint jövedelem a magánszemély által
más személytől megszerzett adóköteles bevétel egésze, vagy a
bevételnek az e törvény szerint tételesen igazolt, igazolás
nélkül elismert, átalányban meghatározott költségekkel
csökkentett része, vagy a bevétel e törvényben meghatározott
hányada. A jelenlegi szabályozáshoz képest nem változik azonban
abban, hogy a jövedelem a bevételek és a költségek
különbségeként kerül meghatározásra, s a bevételek körébe sem
kerül be az adóalap-növelő tételek köre. A fent említett
fogalom-meghatározásokból az állapítható meg, hogy a törvény az
adóalap-kiegészítést nem tekinti a jövedelem részének. Az tehát
egy adóalap korrekciós tényezőként jelenik meg az összevont
adóalap vonatkozásában. Ehhez igazodóan a 30. § az adó
mértékének meghatározása kapcsán úgy fogalmaz, hogy bár az
összevont adóalapot képező jövedelmek után kell az adót
megfizetni, a számítás során már az (adóalap-kiegészítést is
tartalmazó) összevont adóalapra kell vetíteni az a) és b)
pontban meghatározott kulcsokat. A 31. § pedig rögzíti, hogy az
összevont adóalapot képező jövedelmek után fizetendő adót az
összevont adóalap után az adó mértékére vonatkozó rendelkezés
szerint megállapított számított adóból (a továbbiakban:
számított adó) a 32-34. § rendelkezéseinek figyelembevételével
kell meghatározni. A Krátv. az adóelőleg alapjának
megállapítására új címet iktat be Szja tv.-be, a rá vonatkozó
szabályok pedig a 47. §-ba kerülnek. Az új rendelkezések
értelmében az adóelőleg alapjának meghatározása során az
adóalap-kiegészítést is figyelembe kell venni: az adóelőleg-
alap számításnál figyelembe vett jövedelmet növelni kell az
adott bevételre tekintettel megállapított adóalap-kiegészítés
összegével.
3. Az Alkotmánybíróság az indítványok alapján megvizsgálta,
hogy az a szabályozás, mely az összevont adó alapjába a
jövedelmeken túl bevonja az adóalap-kiegészítés összegét is,
összhangban van-e az Alkotmány 70/I. §-ával, illetve a 2. § (1)
bekezdésében megfogalmazott jogbiztonság elvével.
Az Alkotmánybíróság több korábbi határozatában foglalkozott az
Alkotmány 70/I. §-ában foglalt arányos közteherviselés
követelményével. Gyakorlatát a jövedelmi és vagyoni típusú adók
vonatkozásában legutóbb a 61/2006. (XI. 15.) AB határozatában
(ABH 2006, 674, 681-684.) és 8/2007. (II. 28.) AB határozatában
(ABH 2007, 148, 159-163.) foglalta össze [megerősítette:
836/B/2002. AB határozat, ABH 2007, 1479, 1481-1483.;
277/B/2001. AB határozat, ABH 2008, 1810, 1815.; 55/2008. (IV.
24.) AB határozat, ABH 2008, 525, 532.; 87/2008. (VI. 18.) AB
határozat, ABH 2008, 707, 733-734.; 730/D/2005. AB határozat,
ABK 2009. március, 338, 339.].
Jelen ügyben az alábbi megállapításokat emeli ki az
Alkotmánybíróság.
A közteherviselés kötelezettségét előíró szabályt az Alkotmány
70/I. §-a rögzíti. Az Alkotmány 70/I. §-a egyfelől
kötelezettségként szabályozza a természetes személyek, jogi
személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek
részéről a közterhekhez való hozzájárulást, másfelől
felhatalmazást ad az állam számára arra, hogy törvényi úton
szabályozza az ilyen célú kötelezések, befizetések előírását. A
közterhekhez való hozzájárulás módját és mértékét az arra
irányadó külön törvények (így többek között az adótörvények)
határozzák meg [62/1991. (XI. 22.) AB határozat, ABH 1991, 466,
467.].
A jogalkotó széles keretek között mérlegelhet akkor, amikor a
közteher mértékét megállapítja, és nagy szabadsággal
rendelkezik abban a kérdésben is, hogy mit határoz meg a
közteher tárgyaként, a közteherviselési kötelezettség kiinduló
pontjaként milyen gazdasági forrást választ ki. (620/B/1992. AB
határozat, ABH 1994, 539, 541.) Az Alkotmány nem azt határozza
meg, hogy jövedelmet és vagyont kell, illetve lehet
közteherviselési kötelezettség alapjává tenni, hanem azt írja
elő, hogy a közterhek viselésének a jövedelmi és vagyoni
viszonyokhoz igazodóan, arányosan kell megtörténnie
[448/B/1994. AB határozat, ABH 1994, 724, 726.; 44/1997. (IX.
19.) AB határozat, ABH 1997, 304, 307.]. Az Alkotmánybíróság a
448/B/1994. AB határozat indokolásában ugyanakkor felhívta a
figyelmet arra, hogy a jogalkotás szabadsága az adófizetés
kiindulópontjaként szolgáló gazdasági forrás kiválasztása és az
adó tárgyának ez alapján történő meghatározása során nem
korlátlan; az Alkotmány 70/I. §-ában foglalt közteherviselési
kötelezettséget előíró alkotmányi rendelkezés értelmében annak
a jövedelmi és vagyoni viszonyokhoz kötöttség keretei között
kell maradnia. (ABH 1994, 724, 727.) Ezzel összefüggésben az
Alkotmánybíróság azt is kimondta, hogy a közterhekhez való
hozzájárulási kötelezettségnek közvetlen összefüggésben kell
állnia, arányosnak kell lennie az állampolgárok (alanyi
kötelezettek) jövedelmi és vagyoni viszonyaival, helyzetével.
(666/B/1992. AB határozat, ABH 1992, 735, 737.; 544/B/1998. AB
határozat, ABH 2000, 893, 898.)
Az Alkotmánybíróság a szövetkezeti ingyenes értékpapír
adózására vonatkozó szabályozás alkotmányossági vizsgálata
során a 3/1993. (II. 4.) AB határozat indokolásában rámutatott
arra, hogy az állampolgár által ténylegesen meg nem szerzett
jövedelem nem kezelhető adóköteles jövedelemként (ABH 1993, 41,
45.). A vizsgált esetben az Alkotmánybíróság az Alkotmány 70/I.
§-a alapján az alanyi kötelezettek jövedelmi helyzete
(viszonya) és a fizetendő közteher között fennálló kapcsolatot
vizsgálta, és ez alapján mondta ki azt, hogy amennyiben a
személyi jövedelemadóztatásban a jogalkotó bizonyítható módon
olyan jövedelmet von adókötelezettség alá, amelyet az adóalany
ténylegesen meg sem szerzett, akkor átlépi az Alkotmány 70/I. §-
ában foglalt alkotmányi korlátot.
Az Alkotmánybíróság többször is megerősítette azon elvi
álláspontját, mely szerint az Alkotmánybíróságnak az
alkotmányossági vizsgálat alá vont konkrét adójogszabály
rendelkezései alapján esetről esetre, a szabályozás — így
különösen az adótárgy — összes sajátosságának a
figyelembevételével kell döntést hoznia abban a kérdésben, hogy
a jogalkotó az Alkotmány 70/I. §-ában meghatározott jövedelmi
és vagyoni viszonyokhoz való kötöttség keretei között maradt-e
a szabályozás kialakítása során.
Az Alkotmánybíróság rendszeresen kiemelte, hogy az Alkotmány
70/I. §-ában foglalt mércét valamennyi adónem esetében egyaránt
irvényesülő mércének tekinti azzal, hogy a mérce alkalmazása
során nem lehet eltekinteni a konkrét adójogi szabályozás
sajátosságaitól, továbbá az adóztatás tárgyává tett gazdasági
forrás (adótárgy) jellemzőitől. Ebből következően a konkrét
adónemet — ennek alkotmányosságát — vizsgáló korábbi
alkotmánybírósági határozatok az Alkotmány 70/I. §-ában foglalt
mérce alapján a vizsgált adónem és az adóztatott gazdasági
forrás (adótárgy) sajátosságaira tekintettel döntöttek az
említett mércének való megfelelésről.
Az Alkotmánybíróság a 8/2007. (II. 28.) AB határozatában
rámutatott arra, hogy a jövedelmi és vagyoni típusú adók — így
az Szja tv. által szabályozott jövedelemadó — esetében az
Alkotmány 70/I. §-ában foglalt alkotmányos mérce több fogalmi
elemből tevődik össze. Ezek a fogalmi elemek egyrészt magának
az Alkotmány 70/I. §-ának a rendelkezéseiből, másrészt az
Alkotmánybíróság korábbi, jövedelmi és vagyoni típusú adók
alkotmányosságát vizsgáló határozataiban foglalt
követelményekből, az Alkotmánybíróság irányadó gyakorlatából
vezethetők le. Az említett fogalmi elemek — a jövedelmi és
vagyoni típusú adók esetében — az alábbiak:
— az adó (közteher) alanyi kötelezettek jövedelmi és
vagyoni viszonyainak való megfelelése;
— az adó és az alanyi kötelezettek adófizetési
kötelezettség alá vont jövedelme, illetve vagyona között
fennálló közvetlen kapcsolat;
— az alanyi kötelezettek által ténylegesen megszerzett
jövedelem, illetve vagyon adóztatása;
— az adó alanyi kötelezettek teherviselő képességével való
arányossága.
A jövedelmi és vagyoni típusú adók esetében — figyelemmel a
konkrét szabályozás összes sajátosságára — az Alkotmány 70/I. §-
ában foglalt alkotmányi korlát valamennyi fogalmi elemének
egyidejűleg fenn kell állnia ahhoz, hogy a vizsgált szabályozás
megfeleljen az említett alkotmányos mércének.
4. Az indítványozók a fenti alkotmánybírósági gyakorlat alapján
állították, hogy a 2010. január 1-jétől hatályos szabályozás
következtében az Szja tv. az adóalany által ténylegesen meg nem
szerzett jövedelmet fog adóztatni. A társadalombiztosítási
járulékot ugyanis a munkáltató (kifizető) köteles megfizetni,
az a magánszemély jövedelmével nem áll összefüggésben.
Az Alkotmánybíróság már egy korai határozatában utalt arra,
hogy amikor az Alkotmány megfogalmazza az állampolgárok
közteherviselési kötelezettségére vonatkozó szabályt, nem ad
további fogalom-meghatározást. Annak meghatározása, hogy mi
minősül jövedelemnek, már a jogalkotás feladata. (579/B/1990.
AB határozat, ABH 1991, 503.) A 61/2006. (XI. 15.) AB
határozatában pedig utalt arra, hogy az Alkotmánybíróságnak az
alkotmányossági vizsgálat alá vont konkrét adójogszabály
rendelkezései alapján esetről esetre, a szabályozás — így
különösen az adótárgy — összes sajátosságának a
figyelembevételével kell döntést hoznia abban a kérdésben, hogy
a jogalkotó az Alkotmány 70/I. §-ában meghatározott jövedelmi
és vagyoni viszonyokhoz való kötöttség keretei között maradt-e
a szabályozás kialakítása során.
Miként azt az Alkotmánybíróság az előző pontban már
megállapította, az Szja tv. az adóalap-kiegészítést alapvetően
nem tekinti jövedelemnek, azt attól elkülönítetten kezeli. Az
is egyértelműen kiderül a törvényszövegből, hogy a jövedelemhez
nem a foglalkoztató (egyéni vállalkozó) által az adott adóévben
ténylegesen befizetett társadalombiztosítási járulék
(egészségügyi hozzájárulás) összegét kell hozzáadni, hanem az
összevont adóalapba tartozó jövedelmeknek a
társadalombiztosítási járulék általános mértékével
(egészségügyi hozzájárulás mértékével) megállapított összegét.
A kettő azonos lehet, de nem feltétlenül. Ez lényegében attól
függ, mennyire esik egybe egyik oldalról a
társadalombiztosítási járulék, illetve az egészségügyi
hozzájárulás alapjául szolgáló jövedelem, másik oldalról pedig
a személyi jövedelemadó alapjába bevont jövedelem.
A jogszabályi rendelkezések alapján tehát valójában nem a
munkáltató által fizetett társadalombiztosítási járulék, mint
„az adóalany által meg nem szerzett jövedelem után” kell
megfizetni az adót. Az Szja tv. 29. §-ában megfogalmazott
adóalap-kiegészítés azt jelenti csupán, hogy az adóalany által
valóban megszerzett jövedelem összegét — az adóterhet nem
viselő járandóságok kivételével — korrigálni kell egy olyan, a
ténylegesen megszerzett jövedelemre vetített tényezővel, amely
megegyezik a társadalombiztosítás járuléknak a
társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra
jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló
törvényben meghatározott általános mértékével, illetve az
egészségügyi hozzájárulásról szóló törvény szerint
megállapított egészségügyi hozzájárulás mértékével. Az
indítványozónak az az érvelése, hogy a magánszemélynek
önbevallás keretében nem csupán saját jövedelme, hanem
munkáltatója által a nyugdíjbiztosítási alapba és
egészségbiztosítási alapba befizetett összegről is bevallást
kell készítenie, nem következik a törvényi rendelkezésekből. E
vonatkozásban a Krátv. javaslatához készített miniszteri
indokolás azon hivatkozása is félrevezető, mely szerint „a
személyi jövedelemadó alapjának meghatározása során adóalap-
korrekciós tényezőként a bruttó jövedelmek után a munkáltató,
illetve a kifizető által fizetendő járulékot és ehót is
figyelembe kell venni. (…) Ez a megoldás biztosítja, hogy a
munkáltató vagy kifizető által az adóalany érdekében
teljesített kifizetést az adóalap számítása során figyelembe
lehessen venni”. A fent már említett eseteken túl azért sem
felel meg a valóságnak, hogy a munkáltató vagy a kifizető által
az adóalany érdekében teljesített kifizetést veszik figyelembe
az adóalap számítása során, mert a járulékokat csak az
összevont adóalap kapcsán kell az adó alapjába bevonni, az
egyes külön adózó és társadalombiztosítási, illetve
egészségügyi hozzájárulási terhet viselő jövedelmek
tekintetében nem. A tényleges szabályozás tehát csak részben
cseng össze bevezetésének feltárt indokaival.
Nem kétséges azonban, hogy az összevont adóalap közvetlen
összefüggésben áll a magánszemély jövedelmével, hisz az a
jövedelem 1/1 részéből és a jövedelemnek a
társadalombiztosítási járulék, illetve egészségügyi
hozzájárulás mértékének megfelelő részéből (2010. január 1-
jétől 27%-ából, azaz összesen 127%-ából) áll. Az adóalap-
kiegészítés jelenlegi szabályozása lényegében az adóalapot
érintő matematikai műveletként írható le: az adókulcsokat nem
az összevont adóalapba tartozó jövedelmekre, hanem (2010.
január 1-jétől) annak 127 %-ára kell vetíteni. (A jogalkotó
tulajdonképpen — a további értelmezési nehézségeket okozó, más
jogszabályi rendelkezésekre való utalás helyett — úgy is
rendelkezhetett volna, hogy az összevont adóalapot a jövedelem
127 %-a képezi.) Az adóalapot korrigáló matematikai műveletek
vonatkozásában ugyanakkor az Alkotmánybíróság szükségesnek
tartja az alábbiak hangsúlyozását: mindaddig, míg a korrekció
kiindulási alapja az adóalany által ténylegesen megszerzett
jövedelem, s kétséget kizáróan kimutatható a közvetlen
összefüggés az adóalany foglalkoztatásával, jövedelemszerző
tevékenységével keletkező jövedelem és a korrekciós tényező, s
ezáltal az adó alapja között, addig a jogalkotó által
bevezetett matematikai korrekció megmarad az alkotmányosság
határain belül.
Jelen esetben az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az
adóalap-kiegészítés, ha az Szja tv. szerint nem is minősül
jövedelemnek, mégis jövedelem módjára viselkedik. Azáltal, hogy
mértéke a társadalombiztosítási járulék (egészségügyi
hozzájárulás) mértékéhez igazodik, még ha nem is pontosan, de
nagyságrendileg kifejezi a munkáltatónál, illetve a kifizetőnél
közvetlenül a magánszemély adóalany foglalkoztatásával
(jövedelemszerző tevékenységével) összefüggésben jelentkező
kiadásokat. Miként arra az Alkotmánybíróság a 43/1995. (VI.
30.) AB határozatában rámutatott: „A [társadalombiztosítási]
rendszer részei a járulékfizető munkáltatók (megbízók stb.) is.
A finanszírozás technikai felépítése szerint a járulék egy
részét a munkáltató fizeti be — de a kifizetett személyi
jövedelem után. A közvetlen levonás olyan, mint az adóelőleg,
elvileg ki is lehetne fizetni, és a jogosulttal azonnal
befizettetni.” (ABH 1995, 188, 194.) Az tehát, hogy a
foglalkoztatással összefüggésben felmerülő járulékok egy részét
a munkáltató fizeti be, egy technikai megoldás, s nem változtat
azon, hogy ugyanúgy a munkavállaló foglalkoztatásából eredően
merül fel, mint a számára kifizetett munkabér.
Jelen ügyben az Alkotmánybíróság a fent kifejtettekre
tekintettel arra a következtetésre jutott, hogy az adófizetési
kötelezettség közvetlen összefüggésben áll az adóalany
jövedelmi és vagyoni viszonyaival, ezért megfelel az Alkotmány
70/I. §-ának. Meg nem szerzett jövedelem adóztatására nem kerül
sor, az adó az alanyi kötelezettek teherviselő képességével
arányos marad. Az adóalap-kiegészítés olyan adóalap-korrekció,
adótechnikai eszköz, mely nem sérti az arányos közteherviselés
követelményét.
Az Szja tv. 2010. január 1-jétől hatályos 29. § (3)
bekezdésével kapcsolatban azonban az Alkotmánybíróság az
alábbiakra mutat rá. Egyrészt a társadalombiztosítás
ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e
szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvénynek (a
továbbiakban: Tbj.) a 2010. január 1-jétől hatályos szövege
csak a társadalombiztosítási járulék mértékét szabályozza,
„általános mértéket” nem ismer. Másrészt az Szja tv. 29. §-ának
megfogalmazásából nem derül ki egyértelműen, hogy a Tbj. mely
időpontban hatályos rendelkezése szerinti társadalombiztosítási
járulékot kell figyelembe venni az adóalap-kiegészítés
meghatározása során. Ez akkor okoz gondot, ha az adóév folyamán
a társadalombiztosítási járulék mértéke változik. Figyelemmel
ugyanakkor arra, hogy az összevont adóalapba tartozó
jövedelemre kell vonatkoztatni a kifogásolt számítást, a
járulék nem lehet különböző az adóév különböző időpontjaiban
megszerzett jövedelmek vonatkozásában. Ezért az Szja tv.
rendelkezéseiből levezethető, hogy a társadalombiztosítási
kulcs szempontjából irányadó időpont az adóév utolsó napja
(vége). Az Szja tv. 29. § (4) bekezdése pedig úgy fogalmaz,
hogy az adóalap-kiegészítés összegét a (3) bekezdés szerint az
adóbevallásban/munkáltatói elszámolásban az adóelőleg
megállapításánál figyelembe vett adóalap-kiegészítéstől
függetlenül kell megállapítani. E szabályok együttes
értelmezése esetén előfordulhat, hogy amennyiben az adóév
folyamán a társadalombiztosítási járulék (egészségügyi
hozzájárulás) mértéke változik, akkor az a módosítást
megelőzően megszerzett jövedelmekre is kihatással van.
Az Alkotmánybíróság már korai határozataiban sokat foglalkozott
a Jat. 12. § (2) bekezdésében megfogalmazott, de az Alkotmány
2. § (1) bekezdésébe foglalt jogállamiság elvéből közvetlenül
is levezethető visszaható hatály tilalmával [903/B/1990. AB
határozat, ABH 1990, 250, 251.; 34/1991. (VI. 15.) AB
határozat, ABH 1991, 170, 173.; 4/1992. (I. 28.) AB határozat,
ABH 1992, 332, 333.; 7/1992. (I. 30.) AB határozat, ABH 1992,
45, 48.; 11/1992. (III. 5.) AB határozat, ABH 1992, 77, 81.;
25/1992. (IV. 30.) AB határozat, ABH 1992, 131, 132.; 57/1994.
(XI. 17.) AB határozat, ABH 1994, 316, 324.]. A Jat. említett
rendelkezése értelmében a jogszabály a kihirdetését megelőző
időre nem állapíthat meg kötelezettséget, és nem nyilváníthat
valamely magatartást jogellenessé. Az Alkotmánybíróság
értelmezése szerint valamely jogszabály akkor minősülhet a
visszaható hatályú jogalkotás tilalmába ütközőnek, ha (1) a
jogalkotó kötelezettséget megállapító, vagy valamely
magatartást jogellenessé nyilvánító jogszabályt
visszamenőlegesen — kihirdetését megelőző időre — léptetett
hatályba, vagy (2) a hatálybaléptetés nem visszamenőlegesen
történt ugyan, de a jogszabály rendelkezéseit — erre irányuló
kifejezett rendelkezés alapján — a jogszabály hatálybalépése
előtt létrejött jogviszonyokra is alkalmazni kell [7/1992. (I.
30.) AB határozat, ABH 1992, 45, 48.]. A Jat. 12. § (2)
bekezdésének az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével összefüggésben
levezetett értelmezése csak a jogalanyok helyzetét terhesebbé
tevő (ad malam partem) jogalkotásra vonatkozik. A kizárólag
jogot megállapító, jogot kiterjesztő, kötelezettséget enyhítő,
vagy más, a jogszabály valamennyi címzettje számára a korábbi
jogi szabályozásnál egyértelműen előnyösebb szabályozást előíró
jogszabály esetében — feltéve, hogy az így megalkotott
jogszabályok egyébként nem alkotmányellenesek, illetve magasabb
szintű jogszabályokkal nem ellentétesek — a visszaható hatályú
jogalkotás nem alkotmányellenes. [152/2008. (XII. 10.) AB
határozat, ABH 2008, 1487, 1490.]
Az adójogszabályokkal összefüggően a 903/B/1990. AB határozat
rámutatott arra, hogy az adókötelezettség visszamenőleges
hatállyal történő megállapítása alkotmányellenes eredményre
vezet. Egyúttal rögzítette, hogy az adókötelezettséget érintő
szabályozásnál az adókötelezettség keletkezésének időszakát, s
nem a bevallás időpontját kell irányadónak tekinteni (ABH 1990,
250, 251.). A 4/1992. (I. 28.) AB határozatában pedig azért
semmisítette meg a vizsgált (a vállalkozói adóról szóló
rendeletet módosító) rendelet hatályba léptető rendelkezését,
mert annak hatására visszamenőleges adókötelezettség
megállapítására került sor. Tehát, bár a jogalkotó
feladatkörébe tartozik a társasági adó alapjául szolgáló
nyereségösszeg (az ennek kialakításához szükséges számviteli,
adótechnikai szabályok, az adó alapját csökkentő és növelő
tételek) megállapítása (448/B/1994. AB határozat, ABH 1994,
724, 725.), annak nem lehet tiltott visszamenőleges hatálya.
Jelen ügyben a társadalombiztosítási járulék adóév közben
történő csökkentése az adóalanyokra nézve adókötelezettségük —
visszamenőleges — csökkenésével is jár, mely azonban a fent
ismertetett elvek fényében nem ütközik a visszaható hatály
tilalmába. A járulék mértékének növelése ugyanakkor — a
módosítást megelőzően megszerzett jövedelmek vonatkozásban —
visszamenőlegesen keletkeztet adókötelezettséget azáltal, hogy
az adóalap megnövelésével (a kulcsok változatlansága mellett
is) növeli az adó összegét. A jelenleg ismert (elfogadott és
kihirdetett), az összevont adóalapra vonatkozó szabályok nem
zárják ki ez utóbbi, alkotmányellenes helyzet kialakulását,
ezért az Szja tv. 29. § (3)-(4) bekezdése magában hordozza az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogbiztonság sérelmének
a veszélyét. Azt azonban, hogy a társadalombiztosítási járulék
(egészségügyi hozzájárulás) mértékének adóév közben történő
növelése ténylegesen a visszamenőleges hatályú jogalkotás
tilalmába ütközik-e, csak a konkrét törvénymódosítás alapján
ítélhető meg. Az Alkotmánybíróság mindazonáltal szükségesnek
tartja felhívni a figyelmet a jövőbeni törvénymódosítások
tekintetében arra, hogy az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
megfogalmazott jogállamiság részét képező jogbiztonság
megköveteli, hogy a társadalombiztosítási járulék
(egészségbiztosítási hozzájárulás) mértékének év közbeni
emelése ne eredményezze az összevont adóalap, s ezáltal az
adókötelezettség visszamenőleges növekedését. A
törvényalkotónak a társadalombiztosítási járulék, illetve az
egészségügyi hozzájárulás mértékének év közbeni emelése esetén
ezért megfelelő átmeneti szabályokat kell alkotnia a
visszamenőleges adókötelezettség keletkezésének kiküszöbölése
érdekében.
5. Az indítványozók egyike szerint a támadott rendelkezések
azért is ellentétesek a jogállamiság követelményével, mert
megsértették a Jat. 40. § (1) bekezdését, mely előírja, hogy a
törvényjavaslathoz az előterjesztő indokolást csatol, amelyben
bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági és szakmai
körülményeket, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé
teszik, továbbá ismerteti a jogi megoldás szempontjait. Ennek
azonban a javaslat nem tett eleget.
Az Alkotmánybíróság eddigi gyakorlatában is hangsúlyozta, hogy
nem tekinthető a Jat. valamennyi szabálya alkotmányi szintű
rendelkezésnek [így például az 54/1996. (XI. 30.) AB határozat
(ABH 1996, 173, 190.) kimondta, a Jat. 18. §-ában foglalt
rendelkezés nem alkotmányi szabály, így a hatástanulmány
elkészítésének elmulasztása önmagában alkotmányellenességre nem
vezet]. A Jat. 40. § (1) bekezdése sem alkotmányi szintű
szabály, megsértése önmagában a törvény alkotmányellenességéhez
nem vezet. Az Alkotmánybíróság jelen esetben nem talált olyan
körülményt, amire tekintettel a Jat. 40. § (1) bekezdésében
foglalt előírás elmulasztása egyben a jogállamiság
követelményének sérelmét is előidézte volna.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből folyó követelmény azonban,
hogy a jogalkotó a jogszabályi rendelkezéseket a jogbiztonság
követelményének megfelelően fogalmazza meg, s a maga által
alkotott fogalmakat következetesen alkalmazza. A jogbiztonság
az állam — s elsősorban a jogalkotó — kötelességévé teszi annak
biztosítását, hogy a jog egésze, egyes részterületei és az
egyes jogszabályok is világosak, egyértelműek, működésüket
tekintve kiszámíthatóak és előreláthatóak legyenek a norma
címzettjei számára. Vagyis a jogbiztonság nem csupán az egyes
normák egyértelműségét követeli meg, de az egyes jogintézmények
működésének kiszámíthatóságát is [lásd először: 9/1992. (I.
30.) AB határozat, ABH 1992, 59, 65.]. A 26/1992. (IV. 30.) AB
határozatában az Alkotmánybíróság elvi éllel mutatott rá arra,
hogy a világos, érthető és megfelelően értelmezhető
normatartalom a normaszöveggel szemben alkotmányos követelmény.
A jogbiztonság — amely az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
deklarált jogállamiság fontos eleme — megköveteli, hogy a
jogszabály szövege értelmes és világos, a jogalkalmazás során
felismerhető normatartalmat hordozzon (ABH 1992, 135, 142.).
Több határozat rögzítette azt is, hogy a normavilágosság
sérelme miatt akkor állapítható meg az alkotmányellenesség, ha
a szabályozás a jogalkalmazó számára értelmezhetetlen, vagy
eltérő értelmezésre ad módot, illetve teret enged a szubjektív,
önkényes jogalkalmazásnak, aminek következtében a norma hatását
tekintve kiszámíthatatlan, előre nem látható helyzetet teremt a
címzettek számára [összegezve: 31/2007. (V. 30.) AB határozat,
ABH 2007, 368, 378.].
Jelen határozatában az Alkotmánybíróság már kimutatta, hogy az
Szja tv. az adóalap-kiegészítést nem tekinti (bevételből
származó) jövedelemnek, az csak az összevont adóalap
összetevőjeként növeli a jövedelem összegét. Az is
megállapítható ugyanakkor, hogy az Szja tv. 2010-től hatályos
3. § 75. pontja nem követi ezt a fogalom-meghatározást. Ezen
értelmező rendelkezés alapján ugyanis a magánszemély összes
jövedelme az adóévben oly módon kerül meghatározásra, hogy
annak részét képezi a magánszemély adóbevallása, illetve a
munkáltatói adómegállapítása szerinti összevont adóalap. Azaz
az éves összes jövedelem fogalmába már belekerül az összevont
adóalapba beszámított adóalap-kiegészítés is. Ennek ellenére az
Szja tv. 3. § 75. pontjában definiált „a magánszemély összes
jövedelme az adóévben” nem vet fel olyan feloldhatatlan
értelmezési problémát, mely lehetetlenné tenné az érintett
norma alkalmazhatóságát.
Az Alkotmánybíróság — a fent kifejtett indokok alapján — nem
találta az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével, illetve 70/I. §-
ával ellentétesnek az Szja tv. 2010. január 1-jétől hatályos 1.
§ (3) bekezdésének második mondatát, 3. § 75. pontját, 11. §
(1) bekezdés a) pontját, illetve 29. § (1) és (3)-(4)
bekezdéseit, valamint az adóelőlegre vonatkozó 47. § (2)
bekezdésében a „növelve az adott bevételre tekintettel
megállapított adóalap-kiegészítés összegével” szövegrészt,
ezért az indítványokat e vonatkozásban elutasította.
6. Az egyik indítványozó kérte az Szja tv. 33. § (1) bekezdése
és 49. § (12) bekezdés a) pontja 2010. január 1-jétől hatályos
szövegének a megsemmisítését is, mivel az sérti az Alkotmány
70/I. §-ában megfogalmazott jövedelmi viszonyok szerinti
közteherviselés elvét. A minimálbér és az átlagjövedelem között
keresők között — érvelt az indítványozó — ugyanazon munka
vonatkozásában „181 200 forint adófizetési kötelezettség
különbség lesz aszerint, hogy bérjövedelmet vagy például
megbízási díjat kap a magánszemély”. Az Alkotmánybíróság a
bérjövedelemhez kapcsolódó adókedvezmény, az adójóváírás
alkotmányosságát már több korábbi határozatában vizsgálta. Így
a 85/B/1996. AB határozatban kimondta: önmagában nem
alkotmányellenes az, ha a jogalkotó gazdasági, szociális vagy
más pénzügyi megfontolásokból úgy döntött, hogy a jövedelmek
közül a bérjövedelmek után fizetendő adóból adókedvezményt
nyújt, más jövedelemtulajdonosok esetében pedig nem. Erre
figyelemmel megállapította, hogy az adójóváírásra vonatkozó
szabály nem eredményezi az Alkotmány 70/A. §-ának sérelmét, s
nem sérti a 70/I. §-t sem. (ABH 1998, 620, 624.) Az
1080/B/1998. AB határozatában az Alkotmánybíróság — hasonló
érvek alapján — azt is alkotmányosnak találta, hogy az
adójóváírás kedvezménye csak bizonyos jövedelemhatár alatt
illeti meg az adóalanyt (ABH 2002, 905, 907.).
Tekintettel arra, hogy az indítványozó a korábban már elbírált
indítványokkal azonos okból és azonos alkotmányos összefüggés
alapján támadta az Szja tv. 33. § (1) bekezdésében foglalt
adójóváírás szabályait, az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy — a törvényszöveg módosulása ellenére — ítélt dolog esete
áll fenn. Az Alkotmánybíróság ezért az Szja tv. 2010. január 1-
jétől hatályos 33. § (1) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány
tárgyában folyó eljárást az Ügyrend 31. § c) pontja alapján
megszüntette.
Az Szja tv. 49. § (12) bekezdés a) pontja vonatkozásában az
Alkotmánybíróság korábban még nem hozott határozatot, így az
adójóváírásnak az adóelőleg megállapításakor történő figyelembe
vételére vonatkozó rendelkezést érdemben kellett vizsgálnia. Az
indítványozó ugyanakkor az adójóváírással összefüggésben, a bér
és a nem bér jellegű (megbízási) jövedelmek közötti
különbségtétel vonatkozásában kifogásolta az adóelőleg
megállapításával kapcsolatos szabályt. A már említett
határozatokban kifejtett indokok alapján így ezen előírás sem
ellentétes az Alkotmány 70/I. §-ával, ezért az Alkotmánybíróság
az indítványt az Szja tv. 2010. január 1-jétől hatályos 49. §
(12) bekezdés a) pontjával összefüggésben is elutasította.
Az Alkotmánybíróság az ügy elvi jelentőségére tekintettel
rendelte el határozatának a Magyar Közlönyben való
közzétételét.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
. |