Hungarian
Ügyszám:
.
1105/D/2001
Előadó alkotmánybíró: Strausz János Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 1105/D/2001. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2003/1683
.
A döntés kelte: Budapest, 06/18/2003
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
                                 
    Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a
    következő

                            határozatot:
                                 
    Az   Alkotmánybíróság   a   vásárlók  minőségi   kifogásainak
    intézéséről  szóló 4/1978. (III. 1.) BkM rendelet  6.  §  (1)
    bekezdése,  valamint  a (3) bekezdésének  "A  minőségvizsgáló
    szerv   szakvéleménye  a  vállalatra  kötelező."  szövegrésze
    alkotmányellenességének megállapítására és  megsemmisítésére,
    valamint e rendelkezéseknek Komárom-Esztergom Megyei  Bíróság
    K.20.899/2001.  szám  alatt  folyamatban  volt  perben   való
    alkalmazásának   kizárására   előterjesztett    alkotmányjogi
    panaszt elutasítja.
                                Indokolás
                                   
                                   I.

      Az  indítványozó az Alkotmánybírósághoz 2001. november  28-án
      benyújtott  indítványában alkotmányjogi  panaszt  terjesztett
      elő. Kérte a vásárlók minőségi kifogásainak intézéséről szóló
      4/1978. (III. 1.) BkM rendelet (a továbbiakban: R.) 6. §  (1)
      bekezdése  és  (3)  bekezdésének  "A  minőségvizsgáló   szerv
      szakvéleménye    a    vállalatra    kötelező."    szövegrésze
      alkotmányellenességének  megállapítását  és  megsemmisítését,
      valamint   e  rendelkezéseknek  a  Komárom-Esztergom   Megyei
      Bíróság  K.20.899/2001/5. számú jogerős  ítéletével  elbírált
      ügyben való alkalmazásuk kizárását.

      Az  alkotmányjogi  panasz szerint a Komárom-Esztergom  Megyei
      Közigazgatási  Hivatal Fogyasztóvédelmi  Felügyelősége  2001.
      július   9-én   hozott  7-408/2001.  sz.   határozatával   az
      indítványozót  minőségi vita tárgyában az R. 6.  §-a  alapján
      szakértői   vizsgálat  keretében  szakvélemény   beszerzésére
      kötelezte.    Ezt    a    határozatot   a    Fogyasztóvédelmi
      Főfelügyelőség Hatósági és Jogi Főosztálya 2001. augusztus 16-
      án  hozott  874-2/2001. számú határozatával helybenhagyta.  A
      Komárom-Esztergom  Megyei Bíróság 2001.  október  18.  napján
      meghozott   K.20.899/2001/5.  számú  jogerős   ítéletével   a
      felperesnek   a   közigazgatási  határozatok  felülvizsgálata
      iránti keresetét elutasította.

      Az  indítványozó  szerint  az  R.  6.  §  (1)  bekezdése  nem
      egyértelmű  és  nem  világos, több  szempontból  is  eltérően
      értelmezhető, ezért sérti az Alkotmány 2. § (1)  bekezdésében
      foglalt   jogállamiság   elvét.  A   kifogásolt   rendelkezés
      szövegéből    ugyanis    nem    állapítható    meg     teljes
      egyértelműséggel,  hogy  a szakvélemény  beszerzésére  milyen
      célból,  milyen  indokból kerül sor.  Álláspontja  szerint  a
      kifogásolt   rendelkezés  értelmezhető  úgy   is,   hogy   az
      árleszállítás mértékével kapcsolatban felmerült bármely  vita
      esetén  szakvéleményt kell beszerezni, de értelmezhető akként
      is,   hogy  csak  az  árleszállítás  mértékével  kapcsolatban
      felmerülő  műszaki kérdésben keletkezett vita esetén  kell  a
      szakvéleményt beszerezni.

      Az  indítványozó szerint az R. 6. § (3) bekezdésének  második
      mondata  egyrészt  túllépi  az adott  törvényi  felhatalmazás
      kereteit,  másrészt  pedig  törvényi  szabályozásra   tartozó
      körben  tartalmaz szabályozást. Az R.-t a jogalkotó a Polgári
      Törvénykönyv módosításáról és egységes szövegéről szóló 1977.
      évi   IV.   törvény   hatálybalépéséről  és   végrehajtásáról
      rendelkező   1978.   évi   2.   törvényerejű   rendelet    (a
      továbbiakban: Ptké. II.) 22. §-a alapján adta ki. A Ptké. II.
      e  felhatalmazása alapján a jogalkotó csak a szavatossági  és
      jótállási  igények intézésének eljárási szabályait alkothatta
      meg,  az R. kifogásolt előírása azonban nem minősül ilyennek.
      Az   indítványozó  szerint  az  R.  6.  §  (3)   bekezdésének
      kifogásolt előírása tartalma szerint alapvető jogokat érint a
      szabályozás tárgykörében, azt tehát csak törvény állapíthatja
      meg,  ezért  ellentétes a jogalkotásról szóló 1987.  évi  XI.
      törvény (a továbbiakban: Jat.) 4. § a) pontjával és 15. § (1)
      -  (2)  bekezdéseivel és - az alkotmányjogi  panasz  tartalma
      szerint  -  sérti  az  Alkotmány 37.  §  (3)  bekezdését.  Az
      indítványozó  hivatkozott az Alkotmány 7. § (2)  bekezdésére,
      de    annak   sérelmét   nem   állította,   ezért   azt    az
      Alkotmánybíróság nem vizsgálta.

                                   II.
                                   
      Az     alkotmányjogi    panasszal    érintett     jogszabályi
      rendelkezések:
      1. Alkotmány
      "2.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam."
      "37.  §  (3)  A  Kormány  tagjai feladatuk  ellátása  körében
      rendeleteket  adhatnak  ki. Ezek azonban  törvénnyel  vagy  a
      Kormány    rendeletével   és   határozatával   nem   lehetnek
      ellentétesek.  A  rendeleteket a  hivatalos  lapban  ki  kell
      hirdetni."

      2. Jat.
      "4.   §  A  gazdasági  rendre  vonatkozóan  törvényben   kell
      szabályozni különösen
      a)   a   tulajdonviszonyokat,  a  magánszemélyek  és  a  jogi
      személyek vagyoni viszonyait,
      b) - e) ... "
      "8.   §   (1)   A  miniszter  feladatkörében  és  törvényben,
      törvényerejű   rendeletben  vagy  kormányrendeletben   kapott
      felhatalmazás alapján ad ki rendeletet."
      "15.   §  (1)  A  végrehajtási  jogszabály  alkotására  adott
      felhatalmazásban   meg   kell   határozni   a   felhatalmazás
      jogosultját, tárgyát és kereteit. A felhatalmazás  jogosultja
      a jogi szabályozásra másnak további felhatalmazást nem adhat.
      (2)  A  szabályozás  tárgykörébe tartozó  alapvető  jogok  és
      kötelességek szabályozására nem lehet felhatalmazást adni."

      3. Ptké. II.
      "22.   §   Felhatalmazást  kap  az  ipari,  kereskedelmi   és
      idegenforgalmi   miniszter,  hogy  az  igazságügyminiszterrel
      egyetértésben   rendelettel  megállapítsa  a  kiskereskedelmi
      forgalomban   eladott  dolgokra  vonatkozó  szavatossági   és
      jótállási igényeknek a törvény rendelkezései szerint  történő
      intézésének eljárási szabályait."

      4. R.:
      "6.   §  (1)  Ha  a  hiba  jellegével,  a  javítás  módjával,
      minőségével,  az árleszállítás mértékével kapcsolatban,  vagy
      más   kifogás   elbírálása  szempontjából  lényeges   műszaki
      kérdésben   vita   merül   fel,   a   vállalat   köteles    a
      Fogyasztóvédelmi  Főfelügyelőséghez az árut három  munkanapon
      belül szakvélemény beszerzése céljából vizsgálatra elküldeni.
      (2) (...)
      (3)  A  minőségvizsgáló  szerv köteles  a  vizsgálatot  soron
      kívül,  de  legkésőbb  10 napon belül  elvégezni,  továbbá  a
      vállalatot    a   vizsgálat   eredményéről   értesíteni.    A
      minőségvizsgáló  szerv szakvéleménye a  vállalatra  kötelező.
      Tartós  használatra rendelt áru esetén a vállalat  köteles  a
      szakvélemény  egy  példányát  a vásárlónak  -  kívánságára  -
      átadni, más áruk esetében pedig bemutatni."

                                  III.
                                   
      Az alkotmányjogi panasz nem megalapozott.

      1.  Az  Alkotmánybíróság  elsőként  azt  vizsgálta,  hogy  az
      alkotmányjogi panasz megfelel-e az Alkotmánybíróságról  szóló
      1989.  évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 48.  §-ában
      előírt követelményeknek.

      Az   Abtv.  48.  §  (1)  bekezdése  szerint  az  Alkotmányban
      biztosított jogainak megsértése miatt alkotmányjogi panasszal
      fordulhat  az Alkotmánybírósághoz az, akinek a jogsérelme  az
      alkotmányellenes  jogszabály alkalmazása folytán  következett
      be,  és  egyéb  jogorvoslati  lehetőségeit  már  kimerítette,
      illetőleg   más   jogorvoslati   lehetőség   nincs    számára
      biztosítva.   A  (2)  bekezdés  értelmében  az  alkotmányjogi
      panaszt  a jogerős határozat kézbesítésétől számított  hatvan
      napon belül lehet írásban benyújtani.

      Az  alkotmányjogi  panaszban megjelölt 60  napos  határidő  a
      jogerős  ítéletnek  a  féllel való  közlésétől  kezdődött.  A
      Komárom-Esztergom  Megyei Bíróság a  jogerős  ítéletet  2001.
      október  18.  napján  hozta  meg és  azt  az  indítványozó  a
      becsatolt  tértivevény tanúsága szerint 2001.  november  8-án
      vette   át.   Az   indítványozó  az  Alkotmánybírósághoz   az
      alkotmányjogi  panaszát  a megjelölt határidőn  belül,  2001.
      november  28-án  nyújtotta be, ezért azt az  Alkotmánybíróság
      érdemben vizsgálta.

      2.  Az  alkotmányjogi panasz szerint az R. 6. § (1) bekezdése
      többféleképpen  értelmezhető, ezért sérti az Alkotmány  2.  §
      (1) bekezdésében foglalt jogállamiság elvét.

      Az   Alkotmánybíróság   az   R.   6.   §   (1)   bekezdésének
      alkotmányosságát absztrakt normakontrollra irányuló indítvány
      alapján  már  vizsgálta és a 804/B/1998. AB  határozatával  e
      rendelkezés   alkotmányellenességének   megállapítására    és
      megsemmisítésére   irányuló   indítványt   elutasította.   Az
      indítványozó abban az ügyben az R. 6. § (1) bekezdését  azért
      tartotta   alkotmányellenesnek,  mert  a  vásárlók   minőségi
      kifogásait    szakvélemény   adásával   a    Fogyasztóvédelmi
      Főfelügyelőség a fogyasztók érdekvédelmi szervezete,  mint  a
      jogvitában  érdekelt  fél képviselője minősíti  független  és
      pártatlan  minőségvizsgáló szerv helyett, és ez az  Alkotmány
      2.  §  (1) bekezdésének és a 9. § (2) bekezdésének sérelmével
      jár.  (ABH  2001, 1273; 1276.) A jelen ügyben az indítványozó
      az   R.  6.  §  (1)  bekezdésének  alkotmányellenességét   az
      Alkotmánynak ugyanarra a §-ára és elvére [2. § (1)  bekezdés]
      alapítja,  de ezen belül az alkotmánysértést más  alkotmányos
      összefüggésre  hivatkozással  kéri  megállapítani,  ezért  az
      ítélt dolognak nem minősül.

      Az   Alkotmánybíróság   több   határozatában   értelmezte   a
      jogállamiság,   s   az  annak  szerves  összetevőjét   képező
      jogbiztonság elvét. Az Alkotmánybíróság a 9/1992. (I. 30.) AB
      határozatában    megállapította,    hogy:     "A     jogállam
      nélkülözhetetlen  eleme  a jogbiztonság.  A  jogbiztonság  az
      állam  - s elsősorban a jogalkotó - kötelességévé teszi annak
      biztosítását,  hogy a jog egésze, egyes részterületei  és  az
      egyes  jogszabályok  is világosak, egyértelműek,  működésüket
      tekintve  kiszámíthatóak és előreláthatóak legyenek  a  norma
      címzettjei számára. Vagyis a jogbiztonság nem csupán az egyes
      normák   egyértelműségét   követeli   meg,   de   az    egyes
      jogintézmények   működésének  kiszámíthatóságát   is.   Ezért
      alapvetőek   a   jogbiztonság   szempontjából   az   eljárási
      garanciák."  (ABH  1992, 59, 65.) A  11/1992.  (III.  5.)  AB
      határozatban  az  Alkotmánybíróság  kifejtette,   hogy   "[a]
      jogbiztonság  megköveteli  a jogszabályok  olyan  világos  és
      egyértelmű fogalmazását, hogy mindenki, akit érint, tisztában
      lehessen  a  jogi helyzettel, ahhoz igazíthassa  döntését  és
      magatartását,   s  számolni  tudjon  a  jogkövetkezményekkel.
      Ideértendő  az  is, hogy ki lehessen számítani  a  jogszabály
      szerint    eljáró   más   jogalanyok   és   állami    szervek
      magatartását." (ABH 1992, 77, 91 - 92.)

      Az R. 6. § (1) bekezdése arról rendelkezik, hogy a vásárló és
      a  vállalat között felmerülő minőségi vitában mely  esetekben
      köteles  a  vállalat a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez  az
      árut  szakvélemény beszerzése céljából megküldeni.  Az  R.  e
      rendelkezése  alapján a vállalat e kötelezettsége  akkor  áll
      fenn,  ha  a  vita  a  hiba jellegével, a  javítás  módjával,
      minőségével,  az  árleszállítás  mértékével,  tehát  ha  ezek
      bármelyikével  kapcsolatban, továbbá ha a vita  ezeken  kívül
      más   kifogás   elbírálása  szempontjából  lényeges   műszaki
      kérdésben   merült   fel.  Az  R.  vizsgált   rendelkezésének
      nyelvtani értelmezéséből egyértelműen megállapítható, hogy  a
      szakvélemény beszerzésére a vállalat mely esetekben  köteles,
      tehát   a   kifogásolt   rendelkezés   többféle   módon   nem
      értelmezhető, ezért az nem sérti a jogbiztonság elvét.

      Az  indítványozónak  az  alkotmányjogi  panasszal  kifogásolt
      ügyében eljáró államigazgatási szervek a határozataikban,  és
      a  megyei bíróság a jogerős ítéletében az R. kifogásolt 6.  §
      (1)  bekezdését  helyesen úgy értelmezték,  hogy  a  vállalat
      akkor  köteles szakvélemény beszerzésére, ha a vásárló  és  a
      vállalat  közötti vita kizárólag az árleszállítás  mértékével
      merül  fel  és nem az indítványozó által tévesen és szűkítően
      értelmezett  abban  az  esetben, ha a vita  az  árleszállítás
      mértékével    kapcsolatban   felmerülő   műszaki    kérdésben
      keletkezett.

      Az  Alkotmánybíróság több határozatában  kifejtette,  hogy  a
      jogszabály  értelmezési  kérdéseket  általában  jogalkalmazói
      értelmezéssel,  vagy  jogalkotási  úton  kell  feloldani,  az
      Alkotmánybíróságnak  sem jogalkotási, sem  önálló  jogszabály
      értelmezési  eljárásra hatásköre nincs.  [Pl.  35/1991.  (VI.
      21.) AB határozat, ABH 1991, 175, 176.]

      A fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az
      R.  6.  §  (1)  bekezdésével összefüggésben nem áll  fenn  az
      indítványozó által állított jogbiztonság sérelme, ezért az R.
      e rendelkezése nem sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdését.

      3.   Az   alkotmányjogi  panasz  szerint  az  R.  6.  §   (3)
      bekezdésének   "A   minőségvizsgáló  szerv  szakvéleménye   a
      vállalatra  kötelező."  szövegrésze túllépi  a  felhatalmazás
      kereteit    és   törvényi   szabályozásra   tartozó    körben
      rendelkezik.

      Ez  azonban  nem  áll  fent, mert  a  Ptké.  II.  22.  §-a  a
      kiskereskedelmi   forgalomban  eladott   dolgokra   vonatkozó
      szavatossági  és jótállási igényeknek a törvény rendelkezései
      szerint     történő     intézése    eljárási     szabályainak
      megállapítására adott felhatalmazást.

      A  Ptké. II. felhatalmazása alapján az R. a vásárlók minőségi
      kifogásainak  intézéséről  rendelkezik.  Az  R.  1.   §   (2)
      bekezdése   értelmében  a  vásárlók  minőségi  kifogásait   a
      vállalat  a  Polgári  Törvénykönyvről  szóló  1959.  évi  IV.
      törvény  (a továbbiakban. Ptk.) alapján e rendelet  szabályai
      szerint  köteles elintézni. A minőségi kifogások tekintetében
      is  alkalmazandók a Ptk.-nak a szerződésszegésre, ezen  belül
      pedig különösen a hibás teljesítésre vonatkozó előírásai.

      Az  R.  6.  §  (1)  bekezdése által  meghatározott  esetekben
      felmerült    minőségi   vitában   a   vállalat   köteles    a
      Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségtől szakvéleményt  beszerezni.
      Az  R.  6. § (3) bekezdésének kifogásolt szövegrésze  alapján
      pedig  a  szakvélemény  a  vállalatra  kötelező.  A  minőségi
      kifogás  tárgyában  a  szakvélemény  kötelező  megszerzéséhez
      szorosan kapcsolódik annak kötelező jellegűvé nyilvánítása.

      Az  R.  6.  §  (3)  bekezdésének  kifogásolt  szövegrészét  a
      jogalkotó  a  Ptké.  II.  felhatalmazásának  keretei   között
      állapította  meg,  mert ez a szabály  is  a  szavatossági  és
      jótállási  igényeknek  a törvény rendelkezései  szerint  való
      intézésének  eljárási  szabályai körébe  tartozik.  Az  R.  e
      szabályának  megállapítása  tehát  összhangban  áll  a   Jat.
      idézett 8. § (1) bekezdésével.

      Az  R.  6.  §  (3)  bekezdésének kifogásolt  szövegrésze  nem
      minősül    a   Jat.   4.   §   a)   pontjában   meghatározott
      szabályozásnak.   Az   e   tárgykörre   vonatkozó    alapvető
      szabályokat  ugyanis  a Ptk. állapítja meg  (tulajdonjogi  és
      vagyoni   viszonyok).   Az  R.  kifogásolt   szabálya   nincs
      összefüggésben a Jat. 15. § (1) - (2) bekezdéseivel,  mert  a
      Jat.    e    rendelkezései    a   felhatalmazást    biztosító
      jogszabályokra állapítanak meg irányadó szabályokat.

      A fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az
      R.   6.   §  (3)  bekezdésének  kifogásolt  szövegrésze   nem
      ellentétes  a  Jat. 4. § a) pontjával és  15.  §  (1)  -  (2)
      bekezdéseivel, sőt összhangban áll a Ptké. II. 22. §-ával  és
      a  Jat. 8. § (1) bekezdésével, mivel azt a jogalkotó törvényi
      felhatalmazás alapján, annak keretei között állapította  meg.
      Ezért   az  R.  e  rendelkezésével  összefüggésben  az  alaki
      alkotmányellenesség  nem állapítható meg,  az  nem  sérti  az
      Alkotmány 37. § (3) bekezdését.

      Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt
      elutasította.
        Dr. Bihari Mihály                          Dr. Strausz János
        alkotmánybíró                           előadó alkotmánybíró
                                     
                     Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
                                alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        1105/D/2001
        Date of the decision:
        .
        06/18/2003
        .
        .