A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a vásárlók minőségi kifogásainak
intézéséről szóló 4/1978. (III. 1.) BkM rendelet 6. § (1)
bekezdése, valamint a (3) bekezdésének "A minőségvizsgáló
szerv szakvéleménye a vállalatra kötelező." szövegrésze
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére,
valamint e rendelkezéseknek Komárom-Esztergom Megyei Bíróság
K.20.899/2001. szám alatt folyamatban volt perben való
alkalmazásának kizárására előterjesztett alkotmányjogi
panaszt elutasítja.
Indokolás
I.
Az indítványozó az Alkotmánybírósághoz 2001. november 28-án
benyújtott indítványában alkotmányjogi panaszt terjesztett
elő. Kérte a vásárlók minőségi kifogásainak intézéséről szóló
4/1978. (III. 1.) BkM rendelet (a továbbiakban: R.) 6. § (1)
bekezdése és (3) bekezdésének "A minőségvizsgáló szerv
szakvéleménye a vállalatra kötelező." szövegrésze
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését,
valamint e rendelkezéseknek a Komárom-Esztergom Megyei
Bíróság K.20.899/2001/5. számú jogerős ítéletével elbírált
ügyben való alkalmazásuk kizárását.
Az alkotmányjogi panasz szerint a Komárom-Esztergom Megyei
Közigazgatási Hivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége 2001.
július 9-én hozott 7-408/2001. sz. határozatával az
indítványozót minőségi vita tárgyában az R. 6. §-a alapján
szakértői vizsgálat keretében szakvélemény beszerzésére
kötelezte. Ezt a határozatot a Fogyasztóvédelmi
Főfelügyelőség Hatósági és Jogi Főosztálya 2001. augusztus 16-
án hozott 874-2/2001. számú határozatával helybenhagyta. A
Komárom-Esztergom Megyei Bíróság 2001. október 18. napján
meghozott K.20.899/2001/5. számú jogerős ítéletével a
felperesnek a közigazgatási határozatok felülvizsgálata
iránti keresetét elutasította.
Az indítványozó szerint az R. 6. § (1) bekezdése nem
egyértelmű és nem világos, több szempontból is eltérően
értelmezhető, ezért sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
foglalt jogállamiság elvét. A kifogásolt rendelkezés
szövegéből ugyanis nem állapítható meg teljes
egyértelműséggel, hogy a szakvélemény beszerzésére milyen
célból, milyen indokból kerül sor. Álláspontja szerint a
kifogásolt rendelkezés értelmezhető úgy is, hogy az
árleszállítás mértékével kapcsolatban felmerült bármely vita
esetén szakvéleményt kell beszerezni, de értelmezhető akként
is, hogy csak az árleszállítás mértékével kapcsolatban
felmerülő műszaki kérdésben keletkezett vita esetén kell a
szakvéleményt beszerezni.
Az indítványozó szerint az R. 6. § (3) bekezdésének második
mondata egyrészt túllépi az adott törvényi felhatalmazás
kereteit, másrészt pedig törvényi szabályozásra tartozó
körben tartalmaz szabályozást. Az R.-t a jogalkotó a Polgári
Törvénykönyv módosításáról és egységes szövegéről szóló 1977.
évi IV. törvény hatálybalépéséről és végrehajtásáról
rendelkező 1978. évi 2. törvényerejű rendelet (a
továbbiakban: Ptké. II.) 22. §-a alapján adta ki. A Ptké. II.
e felhatalmazása alapján a jogalkotó csak a szavatossági és
jótállási igények intézésének eljárási szabályait alkothatta
meg, az R. kifogásolt előírása azonban nem minősül ilyennek.
Az indítványozó szerint az R. 6. § (3) bekezdésének
kifogásolt előírása tartalma szerint alapvető jogokat érint a
szabályozás tárgykörében, azt tehát csak törvény állapíthatja
meg, ezért ellentétes a jogalkotásról szóló 1987. évi XI.
törvény (a továbbiakban: Jat.) 4. § a) pontjával és 15. § (1)
- (2) bekezdéseivel és - az alkotmányjogi panasz tartalma
szerint - sérti az Alkotmány 37. § (3) bekezdését. Az
indítványozó hivatkozott az Alkotmány 7. § (2) bekezdésére,
de annak sérelmét nem állította, ezért azt az
Alkotmánybíróság nem vizsgálta.
II.
Az alkotmányjogi panasszal érintett jogszabályi
rendelkezések:
1. Alkotmány
"2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam."
"37. § (3) A Kormány tagjai feladatuk ellátása körében
rendeleteket adhatnak ki. Ezek azonban törvénnyel vagy a
Kormány rendeletével és határozatával nem lehetnek
ellentétesek. A rendeleteket a hivatalos lapban ki kell
hirdetni."
2. Jat.
"4. § A gazdasági rendre vonatkozóan törvényben kell
szabályozni különösen
a) a tulajdonviszonyokat, a magánszemélyek és a jogi
személyek vagyoni viszonyait,
b) - e) ... "
"8. § (1) A miniszter feladatkörében és törvényben,
törvényerejű rendeletben vagy kormányrendeletben kapott
felhatalmazás alapján ad ki rendeletet."
"15. § (1) A végrehajtási jogszabály alkotására adott
felhatalmazásban meg kell határozni a felhatalmazás
jogosultját, tárgyát és kereteit. A felhatalmazás jogosultja
a jogi szabályozásra másnak további felhatalmazást nem adhat.
(2) A szabályozás tárgykörébe tartozó alapvető jogok és
kötelességek szabályozására nem lehet felhatalmazást adni."
3. Ptké. II.
"22. § Felhatalmazást kap az ipari, kereskedelmi és
idegenforgalmi miniszter, hogy az igazságügyminiszterrel
egyetértésben rendelettel megállapítsa a kiskereskedelmi
forgalomban eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és
jótállási igényeknek a törvény rendelkezései szerint történő
intézésének eljárási szabályait."
4. R.:
"6. § (1) Ha a hiba jellegével, a javítás módjával,
minőségével, az árleszállítás mértékével kapcsolatban, vagy
más kifogás elbírálása szempontjából lényeges műszaki
kérdésben vita merül fel, a vállalat köteles a
Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez az árut három munkanapon
belül szakvélemény beszerzése céljából vizsgálatra elküldeni.
(2) (...)
(3) A minőségvizsgáló szerv köteles a vizsgálatot soron
kívül, de legkésőbb 10 napon belül elvégezni, továbbá a
vállalatot a vizsgálat eredményéről értesíteni. A
minőségvizsgáló szerv szakvéleménye a vállalatra kötelező.
Tartós használatra rendelt áru esetén a vállalat köteles a
szakvélemény egy példányát a vásárlónak - kívánságára -
átadni, más áruk esetében pedig bemutatni."
III.
Az alkotmányjogi panasz nem megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta, hogy az
alkotmányjogi panasz megfelel-e az Alkotmánybíróságról szóló
1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 48. §-ában
előírt követelményeknek.
Az Abtv. 48. § (1) bekezdése szerint az Alkotmányban
biztosított jogainak megsértése miatt alkotmányjogi panasszal
fordulhat az Alkotmánybírósághoz az, akinek a jogsérelme az
alkotmányellenes jogszabály alkalmazása folytán következett
be, és egyéb jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette,
illetőleg más jogorvoslati lehetőség nincs számára
biztosítva. A (2) bekezdés értelmében az alkotmányjogi
panaszt a jogerős határozat kézbesítésétől számított hatvan
napon belül lehet írásban benyújtani.
Az alkotmányjogi panaszban megjelölt 60 napos határidő a
jogerős ítéletnek a féllel való közlésétől kezdődött. A
Komárom-Esztergom Megyei Bíróság a jogerős ítéletet 2001.
október 18. napján hozta meg és azt az indítványozó a
becsatolt tértivevény tanúsága szerint 2001. november 8-án
vette át. Az indítványozó az Alkotmánybírósághoz az
alkotmányjogi panaszát a megjelölt határidőn belül, 2001.
november 28-án nyújtotta be, ezért azt az Alkotmánybíróság
érdemben vizsgálta.
2. Az alkotmányjogi panasz szerint az R. 6. § (1) bekezdése
többféleképpen értelmezhető, ezért sérti az Alkotmány 2. §
(1) bekezdésében foglalt jogállamiság elvét.
Az Alkotmánybíróság az R. 6. § (1) bekezdésének
alkotmányosságát absztrakt normakontrollra irányuló indítvány
alapján már vizsgálta és a 804/B/1998. AB határozatával e
rendelkezés alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította. Az
indítványozó abban az ügyben az R. 6. § (1) bekezdését azért
tartotta alkotmányellenesnek, mert a vásárlók minőségi
kifogásait szakvélemény adásával a Fogyasztóvédelmi
Főfelügyelőség a fogyasztók érdekvédelmi szervezete, mint a
jogvitában érdekelt fél képviselője minősíti független és
pártatlan minőségvizsgáló szerv helyett, és ez az Alkotmány
2. § (1) bekezdésének és a 9. § (2) bekezdésének sérelmével
jár. (ABH 2001, 1273; 1276.) A jelen ügyben az indítványozó
az R. 6. § (1) bekezdésének alkotmányellenességét az
Alkotmánynak ugyanarra a §-ára és elvére [2. § (1) bekezdés]
alapítja, de ezen belül az alkotmánysértést más alkotmányos
összefüggésre hivatkozással kéri megállapítani, ezért az
ítélt dolognak nem minősül.
Az Alkotmánybíróság több határozatában értelmezte a
jogállamiság, s az annak szerves összetevőjét képező
jogbiztonság elvét. Az Alkotmánybíróság a 9/1992. (I. 30.) AB
határozatában megállapította, hogy: "A jogállam
nélkülözhetetlen eleme a jogbiztonság. A jogbiztonság az
állam - s elsősorban a jogalkotó - kötelességévé teszi annak
biztosítását, hogy a jog egésze, egyes részterületei és az
egyes jogszabályok is világosak, egyértelműek, működésüket
tekintve kiszámíthatóak és előreláthatóak legyenek a norma
címzettjei számára. Vagyis a jogbiztonság nem csupán az egyes
normák egyértelműségét követeli meg, de az egyes
jogintézmények működésének kiszámíthatóságát is. Ezért
alapvetőek a jogbiztonság szempontjából az eljárási
garanciák." (ABH 1992, 59, 65.) A 11/1992. (III. 5.) AB
határozatban az Alkotmánybíróság kifejtette, hogy "[a]
jogbiztonság megköveteli a jogszabályok olyan világos és
egyértelmű fogalmazását, hogy mindenki, akit érint, tisztában
lehessen a jogi helyzettel, ahhoz igazíthassa döntését és
magatartását, s számolni tudjon a jogkövetkezményekkel.
Ideértendő az is, hogy ki lehessen számítani a jogszabály
szerint eljáró más jogalanyok és állami szervek
magatartását." (ABH 1992, 77, 91 - 92.)
Az R. 6. § (1) bekezdése arról rendelkezik, hogy a vásárló és
a vállalat között felmerülő minőségi vitában mely esetekben
köteles a vállalat a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez az
árut szakvélemény beszerzése céljából megküldeni. Az R. e
rendelkezése alapján a vállalat e kötelezettsége akkor áll
fenn, ha a vita a hiba jellegével, a javítás módjával,
minőségével, az árleszállítás mértékével, tehát ha ezek
bármelyikével kapcsolatban, továbbá ha a vita ezeken kívül
más kifogás elbírálása szempontjából lényeges műszaki
kérdésben merült fel. Az R. vizsgált rendelkezésének
nyelvtani értelmezéséből egyértelműen megállapítható, hogy a
szakvélemény beszerzésére a vállalat mely esetekben köteles,
tehát a kifogásolt rendelkezés többféle módon nem
értelmezhető, ezért az nem sérti a jogbiztonság elvét.
Az indítványozónak az alkotmányjogi panasszal kifogásolt
ügyében eljáró államigazgatási szervek a határozataikban, és
a megyei bíróság a jogerős ítéletében az R. kifogásolt 6. §
(1) bekezdését helyesen úgy értelmezték, hogy a vállalat
akkor köteles szakvélemény beszerzésére, ha a vásárló és a
vállalat közötti vita kizárólag az árleszállítás mértékével
merül fel és nem az indítványozó által tévesen és szűkítően
értelmezett abban az esetben, ha a vita az árleszállítás
mértékével kapcsolatban felmerülő műszaki kérdésben
keletkezett.
Az Alkotmánybíróság több határozatában kifejtette, hogy a
jogszabály értelmezési kérdéseket általában jogalkalmazói
értelmezéssel, vagy jogalkotási úton kell feloldani, az
Alkotmánybíróságnak sem jogalkotási, sem önálló jogszabály
értelmezési eljárásra hatásköre nincs. [Pl. 35/1991. (VI.
21.) AB határozat, ABH 1991, 175, 176.]
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az
R. 6. § (1) bekezdésével összefüggésben nem áll fenn az
indítványozó által állított jogbiztonság sérelme, ezért az R.
e rendelkezése nem sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdését.
3. Az alkotmányjogi panasz szerint az R. 6. § (3)
bekezdésének "A minőségvizsgáló szerv szakvéleménye a
vállalatra kötelező." szövegrésze túllépi a felhatalmazás
kereteit és törvényi szabályozásra tartozó körben
rendelkezik.
Ez azonban nem áll fent, mert a Ptké. II. 22. §-a a
kiskereskedelmi forgalomban eladott dolgokra vonatkozó
szavatossági és jótállási igényeknek a törvény rendelkezései
szerint történő intézése eljárási szabályainak
megállapítására adott felhatalmazást.
A Ptké. II. felhatalmazása alapján az R. a vásárlók minőségi
kifogásainak intézéséről rendelkezik. Az R. 1. § (2)
bekezdése értelmében a vásárlók minőségi kifogásait a
vállalat a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV.
törvény (a továbbiakban. Ptk.) alapján e rendelet szabályai
szerint köteles elintézni. A minőségi kifogások tekintetében
is alkalmazandók a Ptk.-nak a szerződésszegésre, ezen belül
pedig különösen a hibás teljesítésre vonatkozó előírásai.
Az R. 6. § (1) bekezdése által meghatározott esetekben
felmerült minőségi vitában a vállalat köteles a
Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségtől szakvéleményt beszerezni.
Az R. 6. § (3) bekezdésének kifogásolt szövegrésze alapján
pedig a szakvélemény a vállalatra kötelező. A minőségi
kifogás tárgyában a szakvélemény kötelező megszerzéséhez
szorosan kapcsolódik annak kötelező jellegűvé nyilvánítása.
Az R. 6. § (3) bekezdésének kifogásolt szövegrészét a
jogalkotó a Ptké. II. felhatalmazásának keretei között
állapította meg, mert ez a szabály is a szavatossági és
jótállási igényeknek a törvény rendelkezései szerint való
intézésének eljárási szabályai körébe tartozik. Az R. e
szabályának megállapítása tehát összhangban áll a Jat.
idézett 8. § (1) bekezdésével.
Az R. 6. § (3) bekezdésének kifogásolt szövegrésze nem
minősül a Jat. 4. § a) pontjában meghatározott
szabályozásnak. Az e tárgykörre vonatkozó alapvető
szabályokat ugyanis a Ptk. állapítja meg (tulajdonjogi és
vagyoni viszonyok). Az R. kifogásolt szabálya nincs
összefüggésben a Jat. 15. § (1) - (2) bekezdéseivel, mert a
Jat. e rendelkezései a felhatalmazást biztosító
jogszabályokra állapítanak meg irányadó szabályokat.
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az
R. 6. § (3) bekezdésének kifogásolt szövegrésze nem
ellentétes a Jat. 4. § a) pontjával és 15. § (1) - (2)
bekezdéseivel, sőt összhangban áll a Ptké. II. 22. §-ával és
a Jat. 8. § (1) bekezdésével, mivel azt a jogalkotó törvényi
felhatalmazás alapján, annak keretei között állapította meg.
Ezért az R. e rendelkezésével összefüggésben az alaki
alkotmányellenesség nem állapítható meg, az nem sérti az
Alkotmány 37. § (3) bekezdését.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt
elutasította.
Dr. Bihari Mihály Dr. Strausz János
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró
. |