Hungarian
Ügyszám:
.
679/B/2007
Előadó alkotmánybíró: Lenkovics Barnabás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 679/B/2007. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2008/2753
.
A döntés kelte: Budapest, 04/21/2008
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  folyamatban  levő  ügyekben  alkalmazandó
    jogegységi  határozat  alkotmányellenességének  megállapítására
    irányuló  bírói kezdeményezés, valamint alkotmányjogi  panaszok
    tárgyában meghozta a következő

                             határozatot:

    Az Alkotmánybíróság a mögöttes felelősségről szóló 1/2007.
    Polgári jogegységi határozat alkotmányellenességének
    megállapítására és megsemmisítésére irányuló bírói
    kezdeményezést és alkotmányjogi panaszokat elutasítja.
                                 Indokolás

                                    I.

      1.  Az  Alkotmánybírósághoz három indítvány érkezett, melyek  a
      mögöttes   felelősségről  szóló  1/2007.   Polgári   jogegységi
      határozat    (a    továbbiakban:   1/2007.   PJE.    határozat)
      alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
      irányultak.
      Az  1/2007.  PJE. határozat szerint mivel a mögöttesen  felelős
      ugyanazon   kötelezettség   teljesítéséért   felel,   mint    a
      főkötelezett,    ezért   a   követelés   elévülése    mind    a
      főkötelezettel, mind a mögöttesen felelőssel szemben ugyanabban
      az időpontban — a követelés esedékessé válásának időpontjában —
      kezdődik.  Az  elévülést  a főkötelezettel  szemben  megszakító
      jogcselekmények  nem  szakítják meg az elévülést  a  mögöttesen
      felelős  személlyel  szemben. A mögöttesen  felelős  személlyel
      szembeni  követelés  elévülése ugyanis  a  főkötelezettől  való
      behajthatatlanság  igazolt  megállapíthatóságáig  nyugszik,  az
      elévülés   nyugvása  pedig  fogalmilag  kizárja   az   elévülés
      megszakadását. A főkötelezettel szemben el nem évült  követelés
      az  elévülés  nyugvásának megszűntétől (a  főkötelezettől  való
      behajthatatlanság igazolt megállapíthatóságától) számított  egy
      éven  belül  érvényesíthető  a  mögöttesen  felelős  személlyel
      szemben.

      2.  A Fővárosi Bíróság Gazdasági Kollégiumának eljáró bírája  —
      az  előtte  folyamatban  levő  2.G.40.653/2005.  számú  eljárás
      felfüggesztése mellett — az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
      XXXII.  törvény  (a továbbiakban: Abtv.) 38.  §  (1)  bekezdése
      alapján  bírói  kezdeményezéssel élt az 1/2007. PJE.  határozat
      ellen,   kérve   a   konkrét  ügyben  való  alkalmazhatóságának
      kizárását  is. Álláspontja szerint az 1/2007. PJE. határozat  a
      kezesi jogviszonyban az elévülési kifogás érvényesíthetőségének
      kiterjesztésével nem a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959.  évi
      IV.  törvény  (a  továbbiakban: Ptk.)  normatartalmát  feltárva
      adott egységes iránymutatást, hanem a meglevő szabályozást  új,
      normatív tartalommal egészítette ki.
      Álláspontja szerint a jogegységi határozat azzal, hogy „a kezes
      a   főkötelezettet  megillető  ellenjogokat  meghaladóan  saját
      személyéhez  kapcsolódó, de az alapjogviszonyból  eredő  igényt
      megszüntető kifogással élhet a jogosulttal szemben”, illetve az
      ezekkel   szembeni  „védekezés  körében  a  jogosultra  további
      kötelezettségeket hárít”, túllépett a jogértelmezés keretein és
      valójában  kiegészítette a jogszabályt.  Meglátása  szerint  ez
      ellentétes  a  Legfelsőbb  Bíróság  Alkotmányban  meghatározott
      irányítási jogosítványaival [Alkotmány 47. § (2) bekezdése].
      Az indítványozó emellett azt is állította, hogy az 1/2007. PJE.
      határozat  a sortartási kifogás nyugvást kiváltó jogi  tényként
      történő értékelésével új elemet épített be a jogi norma meglevő
      tárgyi  elemei  közé, amely az igényérvényesítés időtartamát  a
      mögöttesen  felelős  személlyel  szemben  öt  évről  egy   évre
      rövidíti,   amely   a  jogállamiság  és  az  abból   levezetett
      jogbiztonság  követelményébe  ütközik  [Alkotmány  2.   §   (1)
      bekezdése].
      Az   indítványozó   szerint  továbbá  a  jogegységi   határozat
      rendelkező  részének 4. pontjában foglalt  azon  kitétel,  mely
      szerint  az  elévülés nyugvása fogalmilag kizárja  az  elévülés
      megszakadását,  kategorikus, eltérést nem engedő  megállapítás.
      Véleménye   szerint  kiszámíthatatlan,  hogy  a   bíróságok   a
      határozat   rendelkező  részét  önmagában  hordozott  jelentése
      szerint,  vagy  azt tovább értelmezve tekintik irányadónak,  ez
      pedig a jogbiztonság követelményébe ütközik [Alkotmány 2. § (1)
      bekezdése].
      Végül   előadta,  hogy  a  jogegységi  határozat  a  jogosultat
      megillető alanyi jog érvényesítésének időtartamát — és  ezáltal
      magát az alanyi jog érvényesítését — korlátozza [Alkotmány 8. §
      (2) bekezdés], míg a kezes oldalán növeli a teljesítés végleges
      megtagadásának  lehetőségeit,  ez  pedig  sérti  a   bírósághoz
      fordulás jogát [Alkotmány 57. § (1) bekezdése].

      3. Egy másik indítványozó — két azonos tartalmú indítványában —
      az  1/2007.  PJE. határozat ellen terjesztett elő alkotmányjogi
      panaszt.
      Véleménye  szerint a Legfelsőbb Bíróság jogot  alkotott  azzal,
      hogy   kimondta,  a  követelés  a  főkötelezettel,  illetve   a
      mögöttesen felelős személlyel szemben külön-külön évül el, mely
      ellenétes   a  Ptk.  324.  §  (1)  bekezdésével.  A  jogegységi
      határozat szerint, ha az elévülés a mögöttes felelőssel szemben
      nyugszik,  úgy  azt vele szemben nem lehet megszakítani.  Ezzel
      ellentétben az indítványozó álláspontja az, hogy nem a  nyugvás
      zárja  ki az elévülés megszakítását, hanem a megszakítás  zárja
      ki  a  nyugvást. Utalt arra is, hogy az 1/2007. PJE.  határozat
      alapján  a  jogosultnak a mögöttes felelőssel szemben  nem  egy
      ötéves  elévülési, hanem csupán egy egyéves jogvesztő  határidő
      áll  rendelkezésére az igényérvényesítéshez. Hivatkozott  arra,
      hogy „az 1988. évi Gt. és az 1997. évi Gt. 54. § (1) bekezdése,
      valamint  a  [nyilvánvalóan  a gazdasági  társaságokról  szóló,
      jelenleg  hatályos  2006.  évi  IV.  törvény]  Gt.  68.  §  (1)
      bekezdése  is  egyértelmű  rendelkezést  tartalmaz,  amelyet  a
      jogegységi  határozat  lényegében  hatályon  kívül  helyez”  [a
      gazdasági társaság jogutód nélküli megszűnése esetén a megszűnő
      társaságot terhelő kötelezettség alapján fennmaradt követelés a
      társaság  megszűnésétől  számított  ötéves  jogvesztő  határidő
      alatt   érvényesíthető  a  gazdasági  társaság  volt   tagjával
      (részvényesével) szemben]. Ezen indokok alapján az indítványozó
      sérülni  vélte az Alkotmány 47. § (2) bekezdését, utalva  arra,
      hogy  a  Legfelsőbb Bíróság ebben az esetben  is  a  hatáskörét
      túllépve járt el.
      Állítása  szerint  sérül a jogállami jogbiztonság  követelménye
      is,  mert  a  jogvesztő határidő kezdő időpontját  a  követelés
      behajthatatlanságának igazolt megállapíthatóságához kapcsolja a
      határozat,  ennek ismérveit azonban az 1/2007.  PJE.  határozat
      nem tartalmazza.
      Végül  hivatkozott arra, hogy az Alkotmány 57. § (1)  bekezdése
      is sérelmet szenved, mivel a mögöttes felelőssel szembeni igény
      bíróság  előtti  érvényesítésére  egyéves  jogvesztő  idő   áll
      rendelkezésre,   a  főkötelezettel  szemben   fennálló   ötéves
      elévülési  idővel ellentétben, mely a jogosultat  korlátozza  a
      követelés  bírói úton való érvényesítésében, azaz a  bírósághoz
      fordulás jogában. Mindezekre tekintettel az indítványozó kérte,
      hogy az Alkotmánybíróság az 1/2007. PJE. határozatot semmisítse
      meg,  valamint  állapítsa meg, hogy az  a  Fővárosi  Ítélőtábla
      13.Gf.40.506/2006/5.  számú,  valamint  a  Fővárosi  Ítélőtábla
      13.Gf.40.290/2007/6.    számú    jogerős    ítéleteiben     nem
      alkalmazható.

      4.   Mivel  az  indítványok  tárgya  egymással  összefügg,   az
      Alkotmánybíróság   az   ideiglenes   ügyrendjéről   és    annak
      közzétételéről   szóló,  módosított  és  egységes   szerkezetbe
      foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat (ABH 2003, 2065.) 28. §
      (1)  bekezdése alapján a folyamatban levő ügyeket  egyesítette,
      és egy eljárásban bírálta el.

                                    II.

      1. Az Alkotmánynak az indítványok által érintett rendelkezései:
      „2.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”
      „8.  §  (2)  A  Magyar  Köztársaságban az alapvető  jogokra  és
      kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja  meg,
      alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
      „47.   §  (2)  A  Legfelsőbb  Bíróság  biztosítja  a  bíróságok
      jogalkalmazásának    egységét,   jogegységi    határozatai    a
      bíróságokra kötelezőek.”
      „57.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt  mindenki
      egyenlő,  és  mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene  emelt
      bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a
      törvény   által  felállított  független  és  pártatlan  bíróság
      igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.”

      2. Az 1/2007. PJE. határozat rendelkező része:
      „1.  A mögöttes felelősség olyan járulékos jellegű, másodlagos,
      közvetett    helytállási   kötelezettség,    amely    alapulhat
      szerződésen  (pl. szerződéses egyszerű kezesség)  vagy  törvény
      rendelkezésén   (törvényi   kezesség,   valamint   a   mögöttes
      felelősség egyéb törvényi esetei).
      2.  A mögöttesen felelős ugyanazon kötelezettség teljesítéséért
      felel,  mint  a  főkötelezett. Ebből  következően  a  követelés
      elévülése  mind a főkötelezettel, mind a mögöttesen  felelőssel
      szemben ugyanabban az időpontban — a követelés Ptk. 326. §  (1)
      bekezdés szerinti esedékessé válásának időpontjában — kezdődik.
      3.   Az   elévülést   a   főkötelezettel   szemben   megszakító
      jogcselekmények  nem  szakítják meg az elévülést  a  mögöttesen
      felelős személlyel szemben.
      4. A mögöttesen felelős személlyel szembeni követelés elévülése
      a     főkötelezettől     való     behajthatatlanság     igazolt
      megállapíthatóságáig nyugszik. Az elévülés nyugvása  fogalmilag
      kizárja az elévülés megszakadását. A főkötelezettel szemben  el
      nem   évült  követelés  az  elévülés  nyugvásának  megszűntétől
      (vagyis   a   főkötelezettől  való  behajthatatlanság   igazolt
      megállapíthatóságától) számított egy éven belül  érvényesíthető
      a mögöttesen felelős személlyel szemben.”

      3. A Ptk.-nak az indítványokkal érintett rendelkezései:
      „324.  § (1) A követelések öt év alatt elévülnek, ha jogszabály
      másként nem rendelkezik.
      (2) A főkövetelés elévülésével az attól függő mellékkövetelések
      is  elévülnek.  A  főköveteléstől  független  mellékkövetelések
      elévülése a főkövetelést nem érinti.”
      „326.  §  (1)  Az elévülés akkor kezdődik, amikor  a  követelés
      esedékessé vált.
      (2)  Ha  a  követelést  a  jogosult menthető  okból  nem  tudja
      érvényesíteni,  az  akadály megszűnésétől  számított  egy  éven
      belül  –  egyéves  vagy ennél rövidebb elévülési  idő  esetében
      pedig   három   hónapon   belül  –   a   követelés   akkor   is
      irvényesíthető, ha az elévülési idő már eltelt, vagy abból  egy
      évnél,  illetőleg  három hónapnál kevesebb  van  hátra.  Ezt  a
      rendelkezést kell alkalmazni akkor is, ha a jogosult a  lejárat
      után a teljesítésre halasztást adott.”
      „327.   §  (1)  A  követelés  teljesítésére  irányuló  írásbeli
      felszólítás,  a  követelés  bírósági úton  való  érvényesítése,
      továbbá  megegyezéssel való módosítása – ideértve az egyezséget
      is -, végül a tartozásnak a kötelezett részéről való elismerése
      megszakítja az elévülést.
      (2) Az elévülés megszakadása, illetőleg az elévülést megszakító
      eljárás jogerős befejezése után az elévülés újból megkezdődik.
      (3)  Ha  az  elévülést  megszakító eljárás során  végrehajtható
      határozatot   hoztak,   az  elévülést   csak   a   végrehajtási
      cselekmények szakítják meg.”

                                   III.

      A   bírói  kezdeményezés  és  az  alkotmányjogi  panaszok   nem
      megalapozottak.

      1.  Az  Alkotmánybíróság az Alkotmány 32/A. § (1)  bekezdéséből
      vezette  le, hogy utólagos normakontroll hatáskörében vizsgálat
      tárgyává teheti a Legfelsőbb Bíróság jogegységi határozatát. Az
      Alkotmánybíróság  a  42/2005. (XI.  14.)  AB  határozatában  (a
      továbbiakban:   Abh.)  leszögezte:  az  Alkotmánybíróságnak   —
      alkotmányos  jogállásából  eredő  —  azon  gyakorlatából,  hogy
      utólagos  normakontroll hatáskörébe tartozik  valamennyi  norma
      alkotmányossági  vizsgálata,  az következik,  hogy  hatáskörébe
      tartozik a jogegységi határozat alkotmányossági vizsgálata  is.
      Amennyiben  a  jogegységi határozat e  vizsgálat  alapján  —  a
      törvény  egyéb lehetséges értelmezési tartományától eltérően  —
      alkotmánysértő, akkor az Alkotmánybíróság hatáskörébe  tartozik
      ennek megállapítása is (ABH 2005, 504, 514.).
      Jelen ügyben azonban az indítványozók az 1/2007. PJE. határozat
      alkotmányossági    vizsgálatát    bírói    kezdeményezés     és
      alkotmányjogi panaszok keretében kérték. Az Alkotmánybíróság  a
      70/2006.  (XI. 23.) AB határozatában már állást foglalt  abban,
      hogy  vizsgálhatja-e  a  jogegységi határozat  alkotmányosságát
      alkotmányjogi   panasz   alapján.   Megállapította,   hogy   az
      Alkotmánybíróságnak  a  jogegységi  határozat   alkotmányossági
      vizsgálatára  az  Abtv.  1. § b) és d) pontjában  meghatározott
      normakontroll   eseteiben  (utólagos  absztrakt  normakontroll,
      illetve  a  konkrét  normakontroll  mindkét  formája:  a  bírói
      kezdeményezés és az alkotmányjogi panasz alapján is) lehetősége
      van.
      Minderre  tekintettel  jelen  ügyben  az  Alkotmánybíróság   az
      1/2007.  PJE.  határozat alkotmányossági  vizsgálatát  a  bírói
      kezdeményezés,  valamint  az  alkotmányjogi  panaszok   alapján
      egyaránt lefolytatta.

      2.  A Legfelsőbb Bíróságnak az Alkotmány 47. § (2) bekezdéséből
      eredő  feladata  az,  hogy  az eltérő  törvényi  értelmezéseket
      egységesítse  és a bírói jogalkalmazásban kötelező  értelmezési
      tartalmat   meghatározza.  Az  Abh.-ban   az   Alkotmánybíróság
      rámutatott arra: „Az Alkotmány 47. § (2) bekezdése értelmében a
      jogegységi  határozat  a  bíróságokra kötelező.  (…)  Az  adott
      jogszabály (jogszabályi rendelkezés) élő tartalma: a jogegységi
      határozat.  (…)  Az Alkotmánybíróság tényként  kezeli,  hogy  a
      jogszabály  tartalma  az,  amit a  jogegységi  határozat  annak
      tulajdonít.    A   jogegységi   határozatban   megfogalmazottak
      tekintetében  az Alkotmánybíróság nem ad konkuráló  értelmezést
      (pl.  alkotmányos követelmény formájában); ez sértené  a  bírói
      függetlenséget.  Az  Alkotmánybíróság jelen  hatáskör-értelmező
      döntése     (a     jogegységi     határozat     alkotmányossági
      felülvizsgálhatósága)   ugyanakkor   a   bírói   függetlenséget
      szélesíti, mivel az eljáró bíró az Abtv. 38. § alapján  nemcsak
      az  alkalmazott jogszabály alkotmányossági vizsgálatát kérheti,
      hanem  a  számára  kötelező valamennyi norma felülvizsgálatát.”
      (ABH 2005, 504, 513-515.)
      A  40/2007. (VI. 20.) AB határozatában (a továbbiakban:  Abh2.)
      továbbá  kimondta,  hogy  „[a] joggyakorlat  továbbfejlesztése,
      mint   ok  révén  a  Legfelsőbb  Bíróságnak  lehetősége  nyílik
      [jogegységi   határozat  meghozatalával]  valamely  jogszabály-
      értelmezési  gyakorlat  (tehát a normához  »tapadt«  ítélkezés)
      alapján  dönteni  az ítélkezési gyakorlat új irányáról.”  Ennek
      eszköze  lehet  a  jogegységi eljárás  is.  „Az  elvi  kérdések
      jogegységi  határozattal  való  eldöntése  pedig  (…)  a  norma
      alkalmazása  során  felmerült  különböző  (általános  érvénnyel
      megfogalmazott)  értelmezések egységesítésének  eszköze.”  (ABK
      2007. június, 539, 544.)

      3.  Ennek  megfelelően az Alkotmánybíróság —  követve  a  fenti
      határozatokban  foglaltakat  —  az  1/2007.  PJE.   határozatot
      kizárólag   alkotmányossági   szempontból   ítélte    meg,    a
      „törvényértelmezés  dogmatikai helyességét nem  vitatja”.  (ABH
      2005,  504,  523.)  Azt  vizsgálta tehát,  hogy  a  Ptk.-nak  a
      jogegységi  határozatban  szereplő  rendelkezésekkel   együttes
      értelmezése   —   annyiban,  amennyiben  azt  az  indítványozók
      támadják,  és  olyan  indokokkal,  amelyeket  az  indítványozók
      megjelölnek   —   összhangban   van-e   az   Alkotmánynak    az
      indítványokban megjelölt rendelkezéseivel.
      3.1.  Az  Alkotmánybíróság mindenekelőtt  az  indítványok  azon
      elemeit  vizsgálta meg, melyek az 1/2007. PJE. határozatnak  az
      Alkotmány  47.  §  (2)  bekezdésébe  ütközését  állították.   E
      tekintetben  az  indítványozók az  alkotmányellenességet  abban
      látták, hogy a jogegységi határozat a meglévő szabályozást  új,
      normatív  tartalommal egészítette ki, tehát önálló  jogszabályi
      tartalommal  eloldódott az értelmezett  jogszabálytól,  azaz  a
      Ptk.-nak    a    kezességre   és   az   elévülésre    vonatkozó
      rendelkezéseitől.
      Az   Alkotmánybíróság  a  bírósági  jogértelmezés  és  a  bírói
      függetlenség kapcsolatával összefüggésben megállapította,  hogy
      „[a]  »jogot«  végül is a bíróságok saját értelmezésük  szerint
      állapítják  meg. (...) A csak a törvényeknek való  alávetettség
      nemcsak  a  másik két hatalmi ág befolyását zárja ki  tehát  az
      ítélkezésre,  hanem  —  az Alkotmány határai  és  követelményei
      között   maradó   —  független,  folyamatos  és   rendszerképző
      törvényértelmezés és jogalkalmazás révén is biztosítja a  bírói
      függetlenséget.”  [38/1993. (VI. 11.) AB határozat,  ABH  1993,
      256,  262.]  A  42/2004.  (XI. 9.) AB  határozat  szerint  „[a]
      jogalkalmazás  egységességének biztosítása  érdekében  többféle
      alkotmányos    megoldás   lehetséges   az   igazságszolgáltatás
      rendszerén  belül.  Önmagában  azzal  a  ténnyel  nem  sérül  a
      jogalkotói hatalom, benne a törvényhozói hatalmi ág alkotmányos
      jogköre,  hogy  a  bírói  hatalom a jogszabályoknak  egységesen
      alkalmazandó tartalmat ad.” (ABH 2004, 551, 571.) Az  Abh2.-ben
      pedig  az  Alkotmánybíróság úgy foglalt állást, hogy elismerte:
      „a  jogalkalmazói jogértelmezés önálló rendszerként tapadhat  a
      normához;  e  rendszeren belül pedig a jogalkalmazói  gyakorlat
      egységességét a Legfelsőbb Bíróságnak nemcsak lehetősége, hanem
      alkotmányos kötelezettsége is biztosítani.” (ABK 2007.  június,
      539, 544.)
      Az  Abh.  szerint továbbá „az Alkotmány 47. § (2)  bekezdésében
      nevesített  jogegységi határozat — a Legfelsőbb Bíróság  önálló
      jogszabály-értelmezése   folytán   (amelyre   a    joggyakorlat
      egységesítése érdekében alkotmányos felhatalmazása van) — adott
      esetben  az  alapul  fekvő  jogszabály tartalmát  bővíttetheti,
      szűkíttetheti,  vagy éppen az értelmezéssel joghézagot  tölthet
      ki.” (ABH 2005, 504, 514.)
      Az  Abh2.-ben  az Alkotmánybíróság úgy fogalmazott:  magának  a
      jogegységi  határozatnak a funkciójából ered, hogy a jogegységi
      határozattal  az  ítélkezési gyakorlat megváltoztatható.  Ebből
      következik  a  jogegységi  határozat  joggyakorlatot   alakító,
      befolyásoló   volta.   „Ahogy  egy  új  jogi   szabályozás   is
      megváltoztatja  a  korábbi jogi helyzetet,  úgy  a  bíróságokra
      kötelező jogegységi határozat kihirdetése is nyilvánvalóan  hat
      a  bíróságok ítélkezésére (hiszen a célja is ez).”  (ABK  2007.
      június, 539, 547.)
      A  fent  ismertetett gyakorlatra tekintettel tehát a Legfelsőbb
      Bíróság  jogalkalmazói jogértelmezése során alkotott jogegységi
      határozat  — joggyakorlatot alakító természete és a bíróságokra
      kötelező   volta  miatt  —  maga  is  normának  minősül.   Erre
      tekintettel   nem   megalapozott   az   indítványozóknak   azon
      hivatkozása,  hogy  a  jogegységi  határozat  azért  sérti   az
      Alkotmány 47. § (2) bekezdését mert „a meglévő szabályozást új,
      normatív tartalommal egészítette ki”. Ezért az Alkotmánybíróság
      az indítványokat ebben a részében elutasította.
      3.2.   Ezt   követően  az  Alkotmánybíróság  az  1/2007.   PJE.
      határozatnak    az    indítványozók   által    támadott    azon
      rendelkezéseit  vizsgálta  meg,  melyeket  az  indítványozók  a
      jogállamiságból    levezetett    jogbiztonság    követelményébe
      ütközőnek véltek.
      3.2.1.  Az  egyik indítványozó úgy vélte, hogy az 1/2007.  PJE.
      határozat  a sortartási kifogás nyugvást kiváltó jogi  tényként
      történő értékelésével új elemet épített be a jogi norma meglevő
      tárgyi   elemei  közé,  illetve  az  elévülés  nyugvása   mivel
      fogalmilag  kizárja  az  elévülés  megszakadását,  kategorikus,
      eltérést   nem   engedő  megállapítás,  amely  a   jogbiztonság
      követelményébe ütközik.
      A  jogállamiság  alkotmányos követelményét az  Alkotmánybíróság
      legelőször  a  9/1992. (I. 30.) AB határozatban  értelmezte.  E
      szerint „[a] jogállam nélkülözhetetlen eleme a jogbiztonság.  A
      jogbiztonság   az   állam  —  s  elsősorban   a   jogalkotó   —
      kötelességévé  teszi annak biztosítását,  hogy  a  jog  egésze,
      egyes  részterületei  és  az egyes jogszabályok  is  világosak,
      egyértelműek,    működésüket   tekintve    kiszámíthatóak    és
      előreláthatóak legyenek a norma címzettjei számára.” (ABH 1992,
      59,   65.)  Az  Alkotmánybíróság  a  26/1992.  (IV.   30.)   AB
      határozatában  elvi éllel mutatott rá, hogy a világos,  érthető
      és  megfelelően  értelmezhető  normatartalom  a  normaszöveggel
      szemben  alkotmányos  követelmény. A jogbiztonság  —  amely  az
      Alkotmány  2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság  fontos
      eleme  —  megköveteli, hogy a jogszabály  szövege  értelmes  és
      világos,  a  jogalkalmazás  során  felismerhető  normatartalmat
      hordozzon. (ABH 1992, 135, 142.)
      Az    Alkotmánybíróság   az   indítványozó   fenti   indokaival
      összefüggésben  megállapítja: Az, hogy a Legfelsőbb  Bíróság  a
      sortartási  kifogást  menthető okként,  az  elévülés  nyugvását
      kiváltó  jogi tényként értékelte, valamint az a tény,  hogy  az
      elévülés nyugvása fogalmilag kizárja az elévülés megszakadását,
      nem   sérti,   sőt   ellenkezőleg,   erősíti   a   jogbiztonság
      követelményét.    Pontosan   ezáltal   válik    világossá    és
      egyértelművé,  működését  tekintve a norma  címzettjei  számára
      kiszámíthatóvá és előreláthatóvá a támadott rendelkezés.  Ezért
      az   Alkotmánybíróság  az  indítványt  ebben  a   részében   is
      elutasította.
      3.2.2.  Emellett  a  másik  indítványozó  szerint  a  jogvesztő
      határidő  kezdő  időpontját  a követelés  behajthatatlanságának
      igazolt  megállapíthatóságához kapcsolja a határozat,  anélkül,
      hogy  ennek  ismérveit  meghatározná,  amely  szintén  sérti  a
      jogbiztonságot.
      Az     Alkotmánybíróság    a    jogbiztonság    követelményével
      összefüggésben fent kifejtett gyakorlatát irányadónak  tekintve
      rámutat: a normavilágosság sérelme miatt az alkotmányellenesség
      akkor  állapítható meg, ha a szabályozás a jogalkalmazó számára
      értelmezhetetlen, vagy eltérő értelmezésre ad  módot  és  ennek
      következtében a norma hatását tekintve kiszámíthatatlan,  előre
      nem  látható helyzetet teremt a címzettek számára, illetőleg  a
      normaszöveg  túl általános megfogalmazása miatt teret  enged  a
      szubjektív,   önkényes   jogalkalmazásnak.   [1160/B/1992.   AB
      határozat,  ABH  1993,  607, 608.]  A  42/1997.  (VII.  1.)  AB
      határozatban    az   Alkotmánybíróság   megállapította,    hogy
      „[a]lkotmányellenessé  nyilvánítható  az   a   szabály,   amely
      értelmezhetetlen  voltánál  fogva  teremt  jogbizonytalanságot,
      mert  hatását  tekintve nem kiszámítható és címzettjei  számára
      előre nem látható.” (ABH 1997, 299, 301.)
      Jelen esetben az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a támadott
      rendelkezés tartalma nem utal a szabály értelmezhetetlenségére,
      eltérő  értelmezésére, kiszámíthatatlanságára,  vagy  túlzottan
      általános      megfogalmazására,     így     nem     eredményez
      jogbizonytalanságot  sem. Azzal, hogy  a  jogegységi  határozat
      taxatíve   nem   sorolja   fel   a  behajthatatlanság   igazolt
      megállapíthatóságának  eseteit — mely akár  felszámolási,  akár
      végrehajtási   eljárás   során   bekövetkezhet   —   nem   okoz
      jogbizonytalanságot. Mindig egyedileg, az adott ügy körülményei
      alapján  kell megítélni azt, hogy mikor nincs már meg a  reális
      lehetősége annak, hogy a követelés a főkötelezettől behajtható,
      azaz mikor válik bizonyossá, hogy a főadós vagyona a követelést
      nem  fedezi.  Önmagában  az, hogy e tekintetben  —  pontosan  a
      felszámolási, illetve végrehajtási eljárások sajátossága  miatt
      —  egyfajta  mérlegelési  lehetőség  áll  fenn  a  jogalkalmazó
      számára,   nem   eredményez   jogbizonytalanságot.   Ezért   az
      Alkotmánybíróság   az   indítványt   ebben   a   részében    is
      elutasította.
      3.3.  Végül az Alkotmánybíróság azt vizsgálta meg, hogy sérül-e
      az  Alkotmány  8.  §  (2)  bekezdése, valamint  az  57.  §  (1)
      bekezdése az indítványozó azon érvelése miatt, hogy a  mögöttes
      felelőssel   szembeni  igény  bíróság  előtti   érvényesítésére
      egyéves  jogvesztő  idő  áll  rendelkezésre,  a  főkötelezettel
      szemben  fennálló ötéves elévülési idővel ellentétben,  mely  a
      jogosultat   korlátozza   a   követelés   bírói    úton    való
      érvényesítésében, azaz a bírósághoz fordulás jogában.
      A   Ptk.-nak   az  elévülési  határidő  nyugvásáról  rendelkező
      szabályából egyenesen az következik, hogy az igényérvényesítési
      határidő  a  kezessel  szemben — az  indítványozók  állításával
      ellentétben  —  nemhogy egy évre csökken, hanem öt  éven  túlra
      nyúlhat.   Amennyiben   az  elévülési   idő   (akár   többszöri
      megszakítás  ellenére  is) már eltelt,  vagy  abból  egy  évnél
      kevesebb volna hátra, az akadály — azaz a sortartási kifogás  —
      megszűnésétől   számított   egy   év   alatt   az   igény   még
      érvényesíthető.     Amennyiben    a     főkötelezettől     való
      behajthatatlanság    igazolt    megállapíthatósága     és     a
      főkötelezettel  szemben  fennálló öt  éves  elévülési  határidő
      letelte  között  egy  évnél hosszabb idő  van  hátra,  akkor  a
      kezessel  szemben  az elévülés nyugvása jogilag  nem  releváns,
      tekintettel arra, hogy az elévülési időből még több mint egy év
      hátravan,  mely  idő  alatt a követelés  a  mögöttesen  felelős
      személlyel   szemben   érvényesíthető.  Erre   tekintettel   az
      Alkotmány  57.  § (1) bekezdésében foglalt bírósághoz  fordulás
      jogának a sérelme fel sem merülhet. Mindebből az is következik,
      hogy  nem  sérül  az  alapvető jog (bírósághoz  fordulás  joga)
      lényeges   tartalmának  korlátozhatatlanságát  védő  alkotmányi
      rendelkezés  [Alkotmány  8.  § (2)  bekezdés]  sem.  Mindezekre
      tekintettel  az  Alkotmánybíróság  az  indítványokat  ebben   a
      tekintetben is elutasította.

      4.  Mivel  az  Alkotmánybíróság a bírói  kezdeményezést  és  az
      alkotmányjogi  panaszokat elutasította, ezért nem  rendelkezett
      az  1/2007.  PJE.  határozatnak a  Fővárosi  Bíróság  Gazdasági
      Kollégiuma   előtt  folyamatban  levő  2.G.40.653/2005.   számú
      ügyében,  valamint  a  Fővárosi Ítélőtábla 13.Gf.40.506/2006/5.
      számú, illetve a Fővárosi Ítélőtábla 13.Gf.40.290/2007/6. számú
      jogerős     ítéleteiben    történő    alkalmazási    tilalmának
      kimondásáról.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke

                  Dr. Balogh Elemér      Dr. Bragyova András
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró

                  Dr. Holló András           Dr. Kiss László
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró

                  Dr. Kovács Péter      Dr. Kukorelli István
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró

                  Dr. Lenkovics Barnabás    Dr. Lévay Miklós
                  előadó alkotmánybíró         alkotmánybíró

                  Dr. Paczolay Péter    Dr. Trócsányi László
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        679/B/2007
        Date of the decision:
        .
        04/21/2008
        .
        .