Hungarian
Ügyszám:
.
790/B/1997
Előadó alkotmánybíró: Németh János Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 17/1999. (VI. 11.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1999/131
.
A döntés kelte: Budapest, 06/08/1999
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    megállapítására   és  megsemmisítésére  vonatkozó   indítványok
    ügyében meghozta az alábbi

                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság  az illetékekről szóló  1990.  évi  XCIII.
    törvény 19. § (2) bekezdése, a 21. § (3)-(6) és a (8) bekezdése
    alkotmányellenességének      utólagos      vizsgálatára      és
    megsemmisítésére vonatkozó indítványokat elutasítja.

    Az  Alkotmánybíróság az 1990. évi XCIII. törvény 21. § (3), (4)
    és  (8) bekezdésének alkalmazásánál alkotmányos követelményként
    állapítja  meg,  hogy a 21. § (6) bekezdésében foglalt  szabály
    értelemszerűen irányadó a felsorolt bekezdésekre is.

    Az  Alkotmánybíróság  az  indítvánnyal  érintett  rendelkezések
    nemzetközi   szerződésbe  ütközésének  vizsgálatára   vonatkozó
    indítványt visszautasítja.

    Az  Alkotmánybíróság  jelen  határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
                                     
                                    I.

      Az indítványozó szerint alkotmányellenes, mert az Alkotmány 13.
      §-ával  védett, tulajdonhoz való jogot sérti és a kettős adózás
      elkerülését   célzó   nemzetközi  normákkal   is   ütközik   az
      illetékekről  szóló 1990. évi XCIII. törvény  (a  továbbiakban:
      Itv.)  19.  § (2) bekezdése, a 21. § (3)-(6) és (8)  bekezdése,
      mert  e  rendelkezések  kétszer rónak  ki  illetéket  ugyanazon
      tulajdon  után  azáltal, hogy az egyszer  már  illetékkötelesen
      megszerzett  ingatlan  eladása  esetén,  ha  annak   árából   a
      tulajdonos egy kisebb értékű másik ingatlant vásárol,  akkor  a
      két  ingatlan  értékkülönbözete alapján  ismét  illetéket  kell
      fizetnie.  Más indítványozó szerint mindez az Alkotmány  2.  §-
      ában deklarált jogállamiságot is sérti.

                                    II.

      Az Itv. 19. § (2) bekezdése szerint:
      "Ingatlanok tulajdonjogának cseréje esetén az illeték alapja  –
      a  21.  §-ban  foglaltak  kivételével  –  a  cserével  szerzett
      ingatlan forgalmi értéke."

      A 21. § (3) bekezdése szerint:
      "Lakástulajdonok  egymás  közötti  cseréje  esetén  az  illeték
      alapja  az  elcserélt ingatlanok – terhekkel nem csökkentett  –
      forgalmi értékének különbözete.
      (4)  Kettőnél több lakás tulajdonjogának egymás közötti cseréje
      esetén az illeték alapja az elcserélt legnagyobb és legkisebb –
      terhekkel   nem   csökkentett  –  forgalmi  értékű   ingatlanok
      értékkülönbözete.
      (5)  Az  olyan  magánszemély lakástulajdon  (tulajdoni  hányad)
      vásárlása esetén,
      a)  aki  másik lakástulajdonát (tulajdoni hányadát) a  vásárlás
      időpontjától  számítva  legfeljebb egy évvel  korábban  eladta,
      vagy
      b)  aki  másik lakástulajdonát (tulajdoni hányadát) a vásárlást
      követő  egy éven belül eladja, az illeték alapja a vásárolt  és
      eladott  lakástulajdon  (tulajdoni  hányad)  –  terhekkel   nem
      csökkentett  – forgalmi értékének különbözete. Ez a rendelkezés
      csak akkor alkalmazható, ha az a) pontban meghatározott esetben
      a  vásárlás időpontjában a magánszemély tulajdonában a vásárolt
      lakástulajdonon  kívül  más  lakástulajdon  (tulajdoni  hányad)
      nincs,  illetve a b) pontban meghatározott esetben  a  vásárlás
      időpontjában  a  vásárolt  lakáson felül  legfeljebb  csak  egy
      lakástulajdon  van.  Az e bekezdés szerinti  vásárlás  napjától
      számított 5 éven belül újabb vétel esetében ez a kedvezmény nem
      vehető igénybe.
      (6)  Ha  az  (5) bekezdés szerint megállapított értékkülönbözet
      nagyobb a vásárolt lakástulajdon forgalmi értékénél, az illeték
      alapja a vásárolt lakástulajdon forgalmi értéke.
      (...)
      (8)  Lakástulajdonok egymás közötti cseréje, illetőleg  az  (5)
      bekezdésben  említett  adásvétele  esetén,  ha  az   elcserélt,
      illetőleg  az  eladott lakástulajdont haszonélvezet,  használat
      joga terhelte és a tulajdonszerzéssel egyidejűleg ugyanennek  a
      jogosultnak  a  javára a tulajdonos a korábbival  azonos  jogot
      alapít,  a jog szerzője a forgalmi értékek különbözete  alapján
      számított vagyoni értékű jog értéke, a tulajdonos pedig  e  jog
      számított értékével csökkentett értékkülönbözet után  fizeti  a
      visszterhes vagyonátruházási illetéket."

      Az Alkotmány 13. §-a úgy rendelkezik, hogy:
      "(1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való jogot.
      (2)  Tulajdont  kisajátítani csak kivételesen  és  közérdekből,
      törvényben  szabályozott esetekben és módon, teljes,  feltétlen
      és azonnali kártalanítás mellett lehet."

      A 70/I. § szerint:
      "A  Magyar Köztársaság minden állampolgára köteles jövedelmi és
      vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez hozzájárulni."

                                   III.

      Az   indítványok   részben  megalapozatlanok,  részben   érdemi
      elbírálásra alkalmatlanok.

      1.   Az  egyik  indítványozó  az  Itv.  19.  §  (2)  bekezdését
      felsorolta  ugyan  a  kifogásolt  rendelkezések  között,  de  a
      szöveges   indokolásában  a  19.  §-ban  szereplő   főszabályt,
      nevezetesen  azt,  hogy ingatlanok cseréje  esetén  a  cserében
      szereplő  minden ingatlanra nézve az illeték alapja a  cserével
      szerzett  ingatlan  forgalmi értéke –  nem  támadta.  Ezért  az
      Alkotmánybíróság  ezt  a hivatkozást csupán  a  21.  §-ra  való
      utalása vonatkozásában vizsgálta meg.

      Az  Alkotmánybíróság megállapította azt is, hogy az Itv.-nek az
      indítványozók     által    kifogásolt     rendelkezéseit     az
      Alkotmánybíróság már vizsgálta. A 21. § (4) és (5) bekezdésével
      kapcsolatban az 1136/B/1990. AB határozatában (ABH 1994.  496),
      majd  az  e  határozatra is utalással a 21. §  (3)-(6)  és  (8)
      bekezdésével  kapcsolatban a 83/B/1995. AB  határozatban  hozta
      meg döntését (ABH 1995. 760-763.).

      Az  Alkotmánybíróság  következetes gyakorlata  szerint  azonban
      akkor tekinti az indítványban felhozott kifogást ítélt dolognak
      (res  iudicata) és utasítja vissza az indítványt, ha  az  újabb
      indítványt  "ugyanazon  jogszabályi  rendelkezésre  vonatkozóan
      azonos okból vagy összefüggésben terjesztik elő". Ebből  az  is
      következik, hogy "amennyiben az újabb indítványt más  okból,  a
      rendelkezésnek      más     alkotmányossági      összefüggésére
      hivatkozással"  terjesztik  elő, az Alkotmánybíróság  az  újabb
      indítvány érdemi vizsgálatába bocsátkozik 35/1997. (VI. 11.) AB
      határozat ABH. 1997. 200, 212..

      Az  Itv.  21. §-ával kapcsolatosan hivatkozott korábbi ügyekben
      az  indítványozók az Itv. felsorolt rendelkezéseit az Alkotmány
      70/I.   §-át,  illetőleg  a  70/A.  §-át  sértő  rendelkezésnek
      ítélték. Jelen ügyben az indítványozók részben az Alkotmány 13.
      §-ával  védett  tulajdonjogi sérelmét  és  a  kettős  adóztatás
      elkerülését  célzó  – közelebbről meg nem jelölt  –  nemzetközi
      jogi  normákkal  való  ellentétre,  részben  pedig  a  jogállam
      sérelmére alapozzák kifogásaikat. Erre az újabb alkotmányossági
      összefüggésre  figyelemmel  –  s  mert  időközben  a  különösen
      sérelmesnek ítélt 21. § (5) bekezdésének szövege az  1996.  évi
      LXXXV.   törvény   2.   §-ával   módosításra   került   –,   az
      Alkotmánybíróság a kérelmeket érdemben bírálta el.

      Az  egyik indítványozó – bár nem szám szerinti megjelöléssel  –
      hivatkozik   az   Alkotmány  13.  §-ával  védett   tulajdonjogi
      sérelemre is.

      Az  Alkotmánybíróság a 64/1993. (XII. 22.) AB határozatában  az
      Alkotmány  13. §-ával kapcsolatban többek között a következőket
      állapította meg: "Az alkotmányos tulajdonvédelem köre és  módja
      azonban  nem szükségképpen követi a polgári jogi fogalmakat  és
      nem azonosítható az absztrakt polgári jogi tulajdon védelmével.
      Az   alapjogként  védett  tulajdonhoz  való  jog  tartalmát   a
      mindenkori   közjogi  és  (alkotmányos)  magánjogi  korlátokkal
      együtt kell érteni (ABH 1993. 373., 379.).

      A   tulajdonjog   "magánjogi   korlátja"   viszont   nem   esik
      szükségképpen  egybe  az  alapjogi  korlátozással,  másrészt  a
      szükséges  és  arányos  korlátozásnak,  illetve  a  tulajdonjog
      lényeges    tartalmának   nincs   polgári   jogi    megfelelője
      (800/B/1993. AB határozat, ABH 1996. 420., 421.).

      Az  Alkotmány  13.  §-a a tulajdonhoz való  jogot  az  állammal
      szemben  biztosítja, s azt mint alapjogot  –  az  értékgarancia
      követelményével,    illetőleg    a    "közérdekű"    korlátozás
      arányosságának ismérvével 64/1993. (XII. 22.) AB határozat, ABH
      1993.  380-382.  –  az  állammal szemben védi  (800/B/1993.  AB
      határozat, ABH 1996 422.).

      Az adók, illetékek és az állammal szemben törvényben előírt más
      kötelező befizetések csak ebben az összefüggésben vethetnek fel
      tulajdoni korlátozással kapcsolatos kérdést.

      Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy ha  az  adó,  illeték
      vagy  más  közbefizetésre  vonatkozó  szabályozás  megfelel  az
      Alkotmány  70/I.  §-ában  foglalt alkotmányos  követelményének,
      akkor az az Alkotmány 13. §-át sem érinti.

      Az  indítványozók  ténylegesen  csupán  a  21.  §  (5)  és  (6)
      bekezdésben foglalt szabályozást – meglévő, illeték fizetésével
      korábban  szerzett ingatlan értékesítéséből egy  kisebb  értékű
      lakástulajdon vásárlása esetén újból felszámított  illetéket  –
      értékelik  úgy, mint amely aránytalan tulajdonelvonást,  kettős
      adóztatást jelent.
      De utalnak az ingatlanok cseréjére vonatkozó főszabályra 19.  §
      (2)  bekezdése  és a lakástulajdonok, illetve a vagyoni  értékű
      jogok  egymás közötti cseréjére (alapítására) vonatkozó  21.  §
      (3),(4) és (8) bekezdése rendelkezésekre is.

      Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy az  Itv.  19.  §-ában
      foglalt  főszabályhoz  képest a 21. § rendelkezései  kivételes,
      kizárólag  a lakásokkal összefüggő ingatlanforgalom könnyítését
      célzó,   lényegüket   tekintve   kedvezmény-szabályok.    Ilyen
      különösen az (5) bekezdés szerinti, úgynevezett egy éven belüli
      lakástulajdon-váltást, a vásárlást preferáló rendelkezés is.

      A  lakások  cseréje és az egy éven belüli újabb lakásvásárlásra
      vonatkozóan  az  egyes ingatlanok illetékalapja  az  ingatlanok
      terhekkel  nem  csökkentett forgalmiérték-különbözete,  szemben
      azok   forgalmi  értékével.  Ez  az  (5)  bekezdésben  körülírt
      ingatlanvásárlás  esetében  mindig  arányos.  A  (6)   bekezdés
      ugyanis  arra  az esetre, ha az értékkülönbözet nagyobb  lenne,
      mint a vásárolt tulajdon forgalmi értéke, úgy rendelkezik, hogy
      a megszerzett ingatlan forgalmi értékét kell figyelembe venni.

      Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványozó által
      kiemelt esetben – a korábbi lakás helyett egy éven belüli újabb
      lakás vásárlása esetében –, tehát az Alkotmány 13. § és 70/I. §
      sérelme nem áll fenn.

      Az  Alkotmánybíróság megállapította ugyanakkor azt is,  hogy  a
      21.  §  (6) bekezdésében az (5) bekezdésre utalás leszűkíti  az
      arányosságot biztosító korrekciós szabályt az egy  éven  belüli
      újabb  lakásvásárlásra,  holott az értelemszerűen  szükséges  a
      lakástulajdon  (illetőleg  a  vagyoni  értékű  joggal  érintett
      lakások)  cseréje  esetében is. Ha  ugyanis  a  csere  során  a
      nagyobb  lakás  tulajdonosa olyan kisebb értékű  lakáshoz  jut,
      amelynek terhekkel nem csökkentett forgalmi értéke kisebb a két
      ingatlan     terhekkel    nem    csökkentett     forgalmiérték-
      különbözeténél, akkor – korrekciós lehetőség nélkül – a  kisebb
      lakástulajdon   megszerzésének  illetékalapja  után   fizetendő
      illeték   –   figyelemmel  az  Itv.  27.  §  (1)   bekezdésében
      foglaltakra  is – indokolatlanul magasabb lesz,  ez  esetenként
      aránytalan tulajdonelvonást eredményezhet.

      Az Itv. 27. § (1) bekezdése ugyanis úgy rendelkezik, hogy:
      "A  vagyonszerzési  illetéket a szerző fél köteles  megfizetni.
      Lakástulajdon  cseréje  esetén  az  illeték  a  szerző  feleket
      egyenlő arányban terheli."

      2.  Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a 21. § (3), (4)  és
      (8)  bekezdés alkotmányossága csak akkor biztosított, ha a  (6)
      bekezdésben    foglalt   korrekció   az   utóbbi    bekezdésben
      meghatározott esetekben is érvényesül.

      Az  Alkotmánybíróság az (5) bekezdést csak  a  (6)  bekezdésben
      foglaltakra figyelemmel nem találta alkotmányellenesnek.  Annak
      érdekében  azonban, hogy a 21. § (3), (4) és  (8)  bekezdésének
      alkalmazásánál  se  következzék be az  Alkotmány  70/I.  §-ának
      potenciális  sérelme, és hogy az illetékfizetési  kötelezettség
      körében   az   Alkotmány   70/A.  §  (3)   bekezdése   szerinti
      jogegyenlőség    biztosítható   legyen,   az   Alkotmánybíróság
      határozatának  rendelkező  részében e  tekintetben  alkotmányos
      követelményt állapított meg.

      Az     Alkotmánybíróság    az    alkotmányossági    követelmény
      megállapítása mellett – fenntartva a korábbi határozataiban  az
      Alkotmány  70/I. §-ával kapcsolatban már kifejtett álláspontját
      –  megerősíti,  hogy  az  indítvánnyal  érintett  rendelkezések
      egyébként nem sértik az Alkotmány 13. §-ával védett tulajdonhoz
      való jogot, s nem jelentenek a 70/I. §-át sértő aránytalanságot
      sem. Ezért az indítványt elutasította.

      Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy az  Itv.  sérelmezett
      rendelkezései nem jelentenek "kettős adóztatást" sem,  mivel  a
      tulajdonszerzéssel  összefüggő  illetékfizetési   kötelezettség
      minden esetben tulajdonszerzésenként keletkezik: mindig  az  új
      tulajdonszerzés  ténye  alapozza azt meg.  A  korábban  megvolt
      tulajdon   után   megszerzett   másik   lakástulajdon    önálló
      tulajdonszerzés,    amely    után   esetenként    megállapított
      illetékkötelezettség, egyszeri tulajdonelvonás  fogalmilag  sem
      értékelhető "kettős adóteherként," minthogy annak e szempontból
      értékelhető   összefüggése  nincs  a  korábbi   illetékfizetési
      kötelezettséggel.

      3.   Az   indítványozó   által   említett   nemzetközi   normák
      vizsgálatával  az Alkotmánybíróság két okból nem  foglalkozott.
      Egyrészt,  mert  ilyen tartalmú konkrét normát az  indítványozó
      nem  jelölt  meg,  másrészt, mert egy jogszabálynak  nemzetközi
      szerződésbe  való  ütközésén alapuló vizsgálat kezdeményezésére
      csak  az  Alkotmánybíróságról szóló  1989.  évi  XXXII.  törvéy
      (Abtv.)
      21.  § (3) bekezdésében megjelöltek jogosultak. Az indítványozó
      ezek  között nem szerepel, tehát az indítványnak ezt a  részét,
      mint    nem    jogosulttól   származót,   az   Alkotmánybíróság
      visszautasította.

      4. Az Alkotmánybíróság az indítványozónak azzal az állításával,
      amely szerint az Itv. 21. § (6) bekezdése "lehetetlen helyzetet
      szabályoz"  és  ez  sérti az Alkotmány 2.  §-át,  érdemben  nem
      foglalkozott. Az indítványozó állítását nem indokolta,  így  az
      indítványnak   ez   a  része  az  alkotmányossági   vizsgálatra
      alkalmatlan volt.

      5.  Az Alkotmánybíróság jelen határozatának a Magyar Közlönyben
      való közzétételét az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.
      törvény 41. §-a alapján rendelte el.
                               Dr. Németh János
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                             előadó alkotmánybíró
                                       
             Dr. Bagi István                        Dr. Czúcz Ottó
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Erdei Árpád                      Dr. Holló András
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Kiss László                      Dr. Lábady Tamás
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Strausz János              Dr. Tersztyánszky Ödön
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

                                Dr. Vörös Imre
                                 alkotmánybíró
                                       

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        17/1999. (VI. 11.)
        Date of the decision:
        .
        06/08/1999
        .
        .