A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
megállapítására és megsemmisítésére vonatkozó indítványok
ügyében meghozta az alábbi
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az illetékekről szóló 1990. évi XCIII.
törvény 19. § (2) bekezdése, a 21. § (3)-(6) és a (8) bekezdése
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára és
megsemmisítésére vonatkozó indítványokat elutasítja.
Az Alkotmánybíróság az 1990. évi XCIII. törvény 21. § (3), (4)
és (8) bekezdésének alkalmazásánál alkotmányos követelményként
állapítja meg, hogy a 21. § (6) bekezdésében foglalt szabály
értelemszerűen irányadó a felsorolt bekezdésekre is.
Az Alkotmánybíróság az indítvánnyal érintett rendelkezések
nemzetközi szerződésbe ütközésének vizsgálatára vonatkozó
indítványt visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság jelen határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó szerint alkotmányellenes, mert az Alkotmány 13.
§-ával védett, tulajdonhoz való jogot sérti és a kettős adózás
elkerülését célzó nemzetközi normákkal is ütközik az
illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban:
Itv.) 19. § (2) bekezdése, a 21. § (3)-(6) és (8) bekezdése,
mert e rendelkezések kétszer rónak ki illetéket ugyanazon
tulajdon után azáltal, hogy az egyszer már illetékkötelesen
megszerzett ingatlan eladása esetén, ha annak árából a
tulajdonos egy kisebb értékű másik ingatlant vásárol, akkor a
két ingatlan értékkülönbözete alapján ismét illetéket kell
fizetnie. Más indítványozó szerint mindez az Alkotmány 2. §-
ában deklarált jogállamiságot is sérti.
II.
Az Itv. 19. § (2) bekezdése szerint:
"Ingatlanok tulajdonjogának cseréje esetén az illeték alapja –
a 21. §-ban foglaltak kivételével – a cserével szerzett
ingatlan forgalmi értéke."
A 21. § (3) bekezdése szerint:
"Lakástulajdonok egymás közötti cseréje esetén az illeték
alapja az elcserélt ingatlanok – terhekkel nem csökkentett –
forgalmi értékének különbözete.
(4) Kettőnél több lakás tulajdonjogának egymás közötti cseréje
esetén az illeték alapja az elcserélt legnagyobb és legkisebb –
terhekkel nem csökkentett – forgalmi értékű ingatlanok
értékkülönbözete.
(5) Az olyan magánszemély lakástulajdon (tulajdoni hányad)
vásárlása esetén,
a) aki másik lakástulajdonát (tulajdoni hányadát) a vásárlás
időpontjától számítva legfeljebb egy évvel korábban eladta,
vagy
b) aki másik lakástulajdonát (tulajdoni hányadát) a vásárlást
követő egy éven belül eladja, az illeték alapja a vásárolt és
eladott lakástulajdon (tulajdoni hányad) – terhekkel nem
csökkentett – forgalmi értékének különbözete. Ez a rendelkezés
csak akkor alkalmazható, ha az a) pontban meghatározott esetben
a vásárlás időpontjában a magánszemély tulajdonában a vásárolt
lakástulajdonon kívül más lakástulajdon (tulajdoni hányad)
nincs, illetve a b) pontban meghatározott esetben a vásárlás
időpontjában a vásárolt lakáson felül legfeljebb csak egy
lakástulajdon van. Az e bekezdés szerinti vásárlás napjától
számított 5 éven belül újabb vétel esetében ez a kedvezmény nem
vehető igénybe.
(6) Ha az (5) bekezdés szerint megállapított értékkülönbözet
nagyobb a vásárolt lakástulajdon forgalmi értékénél, az illeték
alapja a vásárolt lakástulajdon forgalmi értéke.
(...)
(8) Lakástulajdonok egymás közötti cseréje, illetőleg az (5)
bekezdésben említett adásvétele esetén, ha az elcserélt,
illetőleg az eladott lakástulajdont haszonélvezet, használat
joga terhelte és a tulajdonszerzéssel egyidejűleg ugyanennek a
jogosultnak a javára a tulajdonos a korábbival azonos jogot
alapít, a jog szerzője a forgalmi értékek különbözete alapján
számított vagyoni értékű jog értéke, a tulajdonos pedig e jog
számított értékével csökkentett értékkülönbözet után fizeti a
visszterhes vagyonátruházási illetéket."
Az Alkotmány 13. §-a úgy rendelkezik, hogy:
"(1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való jogot.
(2) Tulajdont kisajátítani csak kivételesen és közérdekből,
törvényben szabályozott esetekben és módon, teljes, feltétlen
és azonnali kártalanítás mellett lehet."
A 70/I. § szerint:
"A Magyar Köztársaság minden állampolgára köteles jövedelmi és
vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez hozzájárulni."
III.
Az indítványok részben megalapozatlanok, részben érdemi
elbírálásra alkalmatlanok.
1. Az egyik indítványozó az Itv. 19. § (2) bekezdését
felsorolta ugyan a kifogásolt rendelkezések között, de a
szöveges indokolásában a 19. §-ban szereplő főszabályt,
nevezetesen azt, hogy ingatlanok cseréje esetén a cserében
szereplő minden ingatlanra nézve az illeték alapja a cserével
szerzett ingatlan forgalmi értéke – nem támadta. Ezért az
Alkotmánybíróság ezt a hivatkozást csupán a 21. §-ra való
utalása vonatkozásában vizsgálta meg.
Az Alkotmánybíróság megállapította azt is, hogy az Itv.-nek az
indítványozók által kifogásolt rendelkezéseit az
Alkotmánybíróság már vizsgálta. A 21. § (4) és (5) bekezdésével
kapcsolatban az 1136/B/1990. AB határozatában (ABH 1994. 496),
majd az e határozatra is utalással a 21. § (3)-(6) és (8)
bekezdésével kapcsolatban a 83/B/1995. AB határozatban hozta
meg döntését (ABH 1995. 760-763.).
Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint azonban
akkor tekinti az indítványban felhozott kifogást ítélt dolognak
(res iudicata) és utasítja vissza az indítványt, ha az újabb
indítványt "ugyanazon jogszabályi rendelkezésre vonatkozóan
azonos okból vagy összefüggésben terjesztik elő". Ebből az is
következik, hogy "amennyiben az újabb indítványt más okból, a
rendelkezésnek más alkotmányossági összefüggésére
hivatkozással" terjesztik elő, az Alkotmánybíróság az újabb
indítvány érdemi vizsgálatába bocsátkozik 35/1997. (VI. 11.) AB
határozat ABH. 1997. 200, 212..
Az Itv. 21. §-ával kapcsolatosan hivatkozott korábbi ügyekben
az indítványozók az Itv. felsorolt rendelkezéseit az Alkotmány
70/I. §-át, illetőleg a 70/A. §-át sértő rendelkezésnek
ítélték. Jelen ügyben az indítványozók részben az Alkotmány 13.
§-ával védett tulajdonjogi sérelmét és a kettős adóztatás
elkerülését célzó – közelebbről meg nem jelölt – nemzetközi
jogi normákkal való ellentétre, részben pedig a jogállam
sérelmére alapozzák kifogásaikat. Erre az újabb alkotmányossági
összefüggésre figyelemmel – s mert időközben a különösen
sérelmesnek ítélt 21. § (5) bekezdésének szövege az 1996. évi
LXXXV. törvény 2. §-ával módosításra került –, az
Alkotmánybíróság a kérelmeket érdemben bírálta el.
Az egyik indítványozó – bár nem szám szerinti megjelöléssel –
hivatkozik az Alkotmány 13. §-ával védett tulajdonjogi
sérelemre is.
Az Alkotmánybíróság a 64/1993. (XII. 22.) AB határozatában az
Alkotmány 13. §-ával kapcsolatban többek között a következőket
állapította meg: "Az alkotmányos tulajdonvédelem köre és módja
azonban nem szükségképpen követi a polgári jogi fogalmakat és
nem azonosítható az absztrakt polgári jogi tulajdon védelmével.
Az alapjogként védett tulajdonhoz való jog tartalmát a
mindenkori közjogi és (alkotmányos) magánjogi korlátokkal
együtt kell érteni (ABH 1993. 373., 379.).
A tulajdonjog "magánjogi korlátja" viszont nem esik
szükségképpen egybe az alapjogi korlátozással, másrészt a
szükséges és arányos korlátozásnak, illetve a tulajdonjog
lényeges tartalmának nincs polgári jogi megfelelője
(800/B/1993. AB határozat, ABH 1996. 420., 421.).
Az Alkotmány 13. §-a a tulajdonhoz való jogot az állammal
szemben biztosítja, s azt mint alapjogot – az értékgarancia
követelményével, illetőleg a "közérdekű" korlátozás
arányosságának ismérvével 64/1993. (XII. 22.) AB határozat, ABH
1993. 380-382. – az állammal szemben védi (800/B/1993. AB
határozat, ABH 1996 422.).
Az adók, illetékek és az állammal szemben törvényben előírt más
kötelező befizetések csak ebben az összefüggésben vethetnek fel
tulajdoni korlátozással kapcsolatos kérdést.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy ha az adó, illeték
vagy más közbefizetésre vonatkozó szabályozás megfelel az
Alkotmány 70/I. §-ában foglalt alkotmányos követelményének,
akkor az az Alkotmány 13. §-át sem érinti.
Az indítványozók ténylegesen csupán a 21. § (5) és (6)
bekezdésben foglalt szabályozást – meglévő, illeték fizetésével
korábban szerzett ingatlan értékesítéséből egy kisebb értékű
lakástulajdon vásárlása esetén újból felszámított illetéket –
értékelik úgy, mint amely aránytalan tulajdonelvonást, kettős
adóztatást jelent.
De utalnak az ingatlanok cseréjére vonatkozó főszabályra 19. §
(2) bekezdése és a lakástulajdonok, illetve a vagyoni értékű
jogok egymás közötti cseréjére (alapítására) vonatkozó 21. §
(3),(4) és (8) bekezdése rendelkezésekre is.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Itv. 19. §-ában
foglalt főszabályhoz képest a 21. § rendelkezései kivételes,
kizárólag a lakásokkal összefüggő ingatlanforgalom könnyítését
célzó, lényegüket tekintve kedvezmény-szabályok. Ilyen
különösen az (5) bekezdés szerinti, úgynevezett egy éven belüli
lakástulajdon-váltást, a vásárlást preferáló rendelkezés is.
A lakások cseréje és az egy éven belüli újabb lakásvásárlásra
vonatkozóan az egyes ingatlanok illetékalapja az ingatlanok
terhekkel nem csökkentett forgalmiérték-különbözete, szemben
azok forgalmi értékével. Ez az (5) bekezdésben körülírt
ingatlanvásárlás esetében mindig arányos. A (6) bekezdés
ugyanis arra az esetre, ha az értékkülönbözet nagyobb lenne,
mint a vásárolt tulajdon forgalmi értéke, úgy rendelkezik, hogy
a megszerzett ingatlan forgalmi értékét kell figyelembe venni.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványozó által
kiemelt esetben – a korábbi lakás helyett egy éven belüli újabb
lakás vásárlása esetében –, tehát az Alkotmány 13. § és 70/I. §
sérelme nem áll fenn.
Az Alkotmánybíróság megállapította ugyanakkor azt is, hogy a
21. § (6) bekezdésében az (5) bekezdésre utalás leszűkíti az
arányosságot biztosító korrekciós szabályt az egy éven belüli
újabb lakásvásárlásra, holott az értelemszerűen szükséges a
lakástulajdon (illetőleg a vagyoni értékű joggal érintett
lakások) cseréje esetében is. Ha ugyanis a csere során a
nagyobb lakás tulajdonosa olyan kisebb értékű lakáshoz jut,
amelynek terhekkel nem csökkentett forgalmi értéke kisebb a két
ingatlan terhekkel nem csökkentett forgalmiérték-
különbözeténél, akkor – korrekciós lehetőség nélkül – a kisebb
lakástulajdon megszerzésének illetékalapja után fizetendő
illeték – figyelemmel az Itv. 27. § (1) bekezdésében
foglaltakra is – indokolatlanul magasabb lesz, ez esetenként
aránytalan tulajdonelvonást eredményezhet.
Az Itv. 27. § (1) bekezdése ugyanis úgy rendelkezik, hogy:
"A vagyonszerzési illetéket a szerző fél köteles megfizetni.
Lakástulajdon cseréje esetén az illeték a szerző feleket
egyenlő arányban terheli."
2. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a 21. § (3), (4) és
(8) bekezdés alkotmányossága csak akkor biztosított, ha a (6)
bekezdésben foglalt korrekció az utóbbi bekezdésben
meghatározott esetekben is érvényesül.
Az Alkotmánybíróság az (5) bekezdést csak a (6) bekezdésben
foglaltakra figyelemmel nem találta alkotmányellenesnek. Annak
érdekében azonban, hogy a 21. § (3), (4) és (8) bekezdésének
alkalmazásánál se következzék be az Alkotmány 70/I. §-ának
potenciális sérelme, és hogy az illetékfizetési kötelezettség
körében az Alkotmány 70/A. § (3) bekezdése szerinti
jogegyenlőség biztosítható legyen, az Alkotmánybíróság
határozatának rendelkező részében e tekintetben alkotmányos
követelményt állapított meg.
Az Alkotmánybíróság az alkotmányossági követelmény
megállapítása mellett – fenntartva a korábbi határozataiban az
Alkotmány 70/I. §-ával kapcsolatban már kifejtett álláspontját
– megerősíti, hogy az indítvánnyal érintett rendelkezések
egyébként nem sértik az Alkotmány 13. §-ával védett tulajdonhoz
való jogot, s nem jelentenek a 70/I. §-át sértő aránytalanságot
sem. Ezért az indítványt elutasította.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Itv. sérelmezett
rendelkezései nem jelentenek "kettős adóztatást" sem, mivel a
tulajdonszerzéssel összefüggő illetékfizetési kötelezettség
minden esetben tulajdonszerzésenként keletkezik: mindig az új
tulajdonszerzés ténye alapozza azt meg. A korábban megvolt
tulajdon után megszerzett másik lakástulajdon önálló
tulajdonszerzés, amely után esetenként megállapított
illetékkötelezettség, egyszeri tulajdonelvonás fogalmilag sem
értékelhető "kettős adóteherként," minthogy annak e szempontból
értékelhető összefüggése nincs a korábbi illetékfizetési
kötelezettséggel.
3. Az indítványozó által említett nemzetközi normák
vizsgálatával az Alkotmánybíróság két okból nem foglalkozott.
Egyrészt, mert ilyen tartalmú konkrét normát az indítványozó
nem jelölt meg, másrészt, mert egy jogszabálynak nemzetközi
szerződésbe való ütközésén alapuló vizsgálat kezdeményezésére
csak az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvéy
(Abtv.)
21. § (3) bekezdésében megjelöltek jogosultak. Az indítványozó
ezek között nem szerepel, tehát az indítványnak ezt a részét,
mint nem jogosulttól származót, az Alkotmánybíróság
visszautasította.
4. Az Alkotmánybíróság az indítványozónak azzal az állításával,
amely szerint az Itv. 21. § (6) bekezdése "lehetetlen helyzetet
szabályoz" és ez sérti az Alkotmány 2. §-át, érdemben nem
foglalkozott. Az indítványozó állítását nem indokolta, így az
indítványnak ez a része az alkotmányossági vizsgálatra
alkalmatlan volt.
5. Az Alkotmánybíróság jelen határozatának a Magyar Közlönyben
való közzétételét az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.
törvény 41. §-a alapján rendelte el.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
előadó alkotmánybíró
Dr. Bagi István Dr. Czúcz Ottó
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró
. |