A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítványok tárgyában
meghozta a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Széchenyi
Professzori Ösztöndíj odaítéléséről szóló 17/1996. (XII.
13.) MKM rendelet 2. § (1) bekezdés b) pontja
alkotmányellenes, ezért azt megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. A Széchenyi Professzori Ösztöndíj odaítéléséről szóló
17/1996. (XII. 13.) MKM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §
(1) bekezdés b) pontja alapján az ösztöndíjban az
részesülhet, aki "a pályázati felhívásnak a Művelődési
Közlönyben történt meghirdetése időpontjában az 55. évét még
nem töltötte be".
Az R. e rendelkezése alkotmányellenességének megállapítása
és megsemmisítése tárgyában három indítvány érkezett. Az
Alkotmánybíróság az indítványokat egyesítette és egy
eljárásban bírálta el.
2. Az indítványozók álláspontja szerint az R. 2. § (1)
bekezdés b) pontja az alábbiak miatt alkotmányellenes.
a) Az R. kifogásolt előírása ellentétes a felsőoktatásról
szóló, többször módosított 1993. évi LXXX. törvény (a
továbbiakban: Ftv.) 10/A. § (1) bekezdésével, amely
meghatározza a Széchenyi professzori ösztöndíjban (a
továbbiakban: ösztöndíj) részesíthetők körét. Az Ftv. e
rendelkezése kizárólag a minősített oktatók oktatói és
tudományos teljesítményét állapítja meg az ösztöndíjban
részesítés feltételéül. Ez a törvényi rendelkezés ezen
túlmenően feltételt nem szab, a korhatárról sem rendelkezik,
ezért az R. támadott rendelkezése törvényellenesen szűkíti a
pályázatban résztvevők körét.
b) Az R. vizsgált rendelkezésében az 55. évi korhatár
megállapítása sérti az Alkotmány 70/A. §-ában megfogalmazott
diszkrimináció tilalmát. A sérelmezett rendelkezés hátrányos
megkülönböztetést tesz a minősített oktatók körében egyrészt
a professzorok között, másrészt az 55. életévet betöltött
professzorok és az egyéb minősített oktatók tekintetében. Ez
a rendelkezés ugyanis nem kezeli a minősített oktatókat
egyenlőként, csorbát ejt az emberi méltóságon, közöttük az
életkor szerint negatív diszkriminációt alkalmaz, amelyre a
miniszternek az ösztöndíj törvényben megjelölt célja szerint
nincs felhatalmazása. A megkülönböztetés önkényes, azt
semmilyen ésszerű ok nem indokolja. Az életkori korlátozás
alkalmazása nem elengedhetetlen a törvényi cél eléréséhez,
sőt azzal kifejezetten ellentétes és az kirívóan nagy
különbséghez vezet a minősített oktatók között.
Az R. szerinti életkor meghatározása nem a fiatal, kezdő
oktatók támogatását és indokolt pozitív diszkriminációját
jelenti, hanem az "idősebb" oktatók ösztöndíjból való
kizárását célozza, amely az Ftv. egyéb rendelkezéseivel is
ellentétes. Az Ftv. 17. § (6) bekezdés a) pontja szerint az
egyetemi tanárt a köztársasági elnök - egyebek mellett -
felmenti, ha elérte 70. életévét. Az Ftv. e rendelkezése
"annak a nyilvánvaló ténynek jogszabályi honorálásán alapul,
hogy a szellemi, tudományos alkotóképesség nem csökken az
általános nyugdíjkorhatár elérésével, hanem ellenkezőleg, a
tudós ekkorra éri el alkotóerejének azt a csúcsát, amit a
törvény alapján még legalább egy évtizedig a szellemi-
tudományos élet javára hasznosíthat". Az Ftv. 63. § (4)
bekezdése alapján pedig csak a szervezeti egység vezetését
nem láthatja el 65. év feletti személy, tehát oktatóként,
kutatóként változatlanul tovább dolgozhat. Mindezek alapján
az R.-ben megszabott 55. évi korhatár megállapítását nem
indokolhatja az általános nyugdíjkorhatár betöltése sem.
c) Az egyik indítvány szerint az R. vizsgált szabálya sérti
az Alkotmány 70/G. § (1) bekezdését is, mert felhatalmazás
nélkül, alkotmányellenes, negatív diszkriminációt alkalmaz
az 55. évet betöltött, minősített oktatók tekintetében.
d) Az indítványozók az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
XXXII. törvény
43. § (4) bekezdése alapján az R. 2. § (1) bekezdés b)
pontjának visszaható hatályú megsemmisítését kérték, mert
azt a jogbiztonság érdeke indokolja és ahhoz a
kezdeményezőknek is különösen fontos érdeke fűzőzik.
II.
Az Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglalt döntését a
következőkkel indokolja.
1. Az Alkotmány 37. § (3) bekezdése alapján "a Kormány
tagjai feladatuk ellátása körében rendeleteket adhatnak ki.
Ezek azonban törvénnyel vagy a Kormány rendeletével és
határozatával nem lehetnek ellentétesek".
Az ösztöndíjról az Ftv. 10/A. §-a rendelkezik, amelynek
szövegét az e törvény módosításáról rendelkező 1996. évi
LXI. törvény 11. § (1) bekezdése állapította meg 1997.
január 1-jei hatállyal.
Az Ftv. 10/A. §-a a következő előírásokat tartalmazza.
"(1) E törvény alapján pályázati rendszerben Széchenyi
professzori ösztöndíjban részesíthetők azok a minősített
oktatók, akiket a művelődési és közoktatási miniszter által
létrehozott kuratórium tudományos és oktatói teljesítményeik
alapján arra érdemesnek ítél.
(2) Az ösztöndíj négy évre nyerhető el, és mértéke a
mindenkori minimálbér nyolcszorosa.
(3) Az ösztöndíjban részesíthetők száma évente újabb ötszáz
fő.
(4) Az ösztöndíj odaítélésének részletes feltételeit
miniszteri rendelet állapítja meg."
Az Ftv. idézett 10/A. § (1)-(3) bekezdése meghatározza az
ösztöndíj alapvető szabályait. Ezek körében megállapítja az
ösztöndíjban részesítés általános feltételeit, annak
időtartamát és mértékét, valamint az abban évente
részesíthetők számát. Az Ftv. 10/A. § (1) bekezdése
meghatározza az e törvény alapján pályázati rendszerben
ösztöndíjban részesíthetők körét. E rendelkezés az
ösztöndíjban részesíthető alanyi kör tagjaiként a minősített
oktatókat jelöli meg. Ebbe az alanyi körbe tehát valamennyi
minősített oktató beletartozik. Az Ftv. az ösztöndíjban
részesítés alapjául kizárólag a minősített oktatók
tudományos és oktatói teljesítményét határozza meg. Egyéb
feltételt, más ismérvet és szempontot, így korhatárt sem
állapít meg a törvény.
Az Ftv. az ösztöndíj megszerzésére való pályázás jogát
valamennyi minősített oktató részére biztosítja. Az R.
kifogásolt 2. § (1) bekezdés b) pontja alapján az 55. évét
betöltött oktató ösztöndíjban nem részesülhet. A 3. § (1)
bekezdés a) pontja szerint pedig a pályázaton csak az vehet
részt, aki a 2. §-ban foglalt feltételeknek megfelel. Az R.
tehát az 55. évüket már betöltött oktatókat kizárja a
pályázati rendszerből és az ösztöndíjban való részesülés
lehetőségéből.
Az Ftv. 10/A. § (4) bekezdése az ösztöndíj odaítélése
részletes feltételeinek szabályozására ad felhatalmazást. E
felhatalmazás alapján a miniszter csak az ösztöndíj
odaítélésének, így a pályázat kiírásának, benyújtásának és
elbírálásának szabályait és nem az elnyerés - az elnyerésre
való jogosultság - feltételeit határozhatja meg. Az R.
kifogásolt rendelkezése tehát a törvényben meghatározott
alanyi kört felhatalmazás nélkül szűkítette.
Az ösztöndíjat az Ftv. 10/A. § alapította. E § (1) bekezdése
értelmében az ösztöndíj pályázati rendszerben nyerhető el,
arra senki sem rendelkezik alanyi joggal. Ebből azonban nem
következik, hogy a törvény által meghatározott, a pályázati
rendszerben részt vehető alanyi kört a végrehajtási rendelet
külön felhatalmazás nélkül szűkíthetné.
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy
az R. 2. § (1) bekezdés b) pontja ellentétes az Ftv. 10/A. §
(1) bekezdésével, ezáltal sérti az Alkotmány 37. § (3)
bekezdését, ezért azt megsemmisítette.
Tekintettel arra, hogy egyrészt e határozat közzétételéig
ösztöndíjban részesültek jóhiszeműen szerzett jogokhoz
jutottak, másrészt pedig közülük többen alakították
munkaviszonyaikat és életkörülményeiket az R.-ben előírt
követelményekhez, az Alkotmánybíróság az R. alkotmányellenes
rendelkezését nem visszamenőleges hatállyal, hanem e
határozat közzétételének napjával semmisítette meg. Erre
tekintettel az Alkotmánybíróság külön is hangsúlyozza, hogy
a megsemmisítés az R. alapján e határozat közzétételéig
odaítélt ösztöndíjakhoz való jogot nem érinti.
2. Mivel az Alkotmánybíróság az R. kifogásolt rendelkezését
törvényi rendelkezésbe ütközés miatt megsemmisítette, a
diszkrimináció alkotmányi tilalmának sérelmét kifogásoló
indítványok megalapozottságát nem vizsgálta.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság a rendelkező részben
foglaltak szerint határozott.
x x x
Bár az indítványozók a professzori ösztöndíj elnevezését is
kifogásolták, de ezen az alapon a sérelmezett rendelkezések
megsemmisítésére határozott kérelmet nem terjesztettek elő,
az Alkotmánybíróság szükségesnek tartja megállapítani: az
egyetemi autonómiának a professzori minősítéssel és a
professzori megbízással összefüggő jogait sérti az, hogy az
Ftv.-ben, valamint az R.-ben szabályozott és egyetemen
kívüli testület által odaítélhető ösztöndíj elnevezésében a
"professzori" jelző szerepel, jóllehet ebben az ösztöndíjban
nemcsak professzorok részesülhetnek.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal
előadó alkotmánybíró
Dr. Bagi István
alkotmánybíró
Dr. Sólyom László Dr. Kilényi Géza
az aláírásban akadályozott alkotmánybíró
Dr. Holló András alkotmánybíró helyett
Dr. Lábady Tamás Dr. Sólyom László
alkotmánybíró az aláírásban akadályozott
Dr. Németh János alkotmánybíró helyett
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Sólyom László Dr. Zlinszky János
az aláírásban akadályozott alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre alkotmánybíró helyett
. |