English

Hungarian
Ügyszám:
.
354/B/1997
Előadó alkotmánybíró: Ádám Antal Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 61/1997. (XI. 19.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1997/361
.
A döntés kelte: Budapest, 11/17/1997
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az   Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
      utólagos   vizsgálatára   irányuló   indítványok   tárgyában
      meghozta a következő

                             határozatot :

      Az   Alkotmánybíróság   megállapítja,   hogy   a   Széchenyi
      Professzori Ösztöndíj  odaítéléséről  szóló  17/1996.  (XII.
      13.)  MKM   rendelet   2.   §   (1)   bekezdés   b)   pontja
      alkotmányellenes, ezért azt megsemmisíti.

      Az Alkotmánybíróság  ezt a  határozatát a  Magyar Közlönyben
      közzéteszi.
                                 Indokolás

                                     I.

        1. A  Széchenyi Professzori  Ösztöndíj  odaítéléséről  szóló
        17/1996. (XII.  13.) MKM  rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §
        (1)  bekezdés   b)  pontja   alapján  az   ösztöndíjban   az
        részesülhet,  aki  "a  pályázati  felhívásnak  a  Művelődési
        Közlönyben történt meghirdetése időpontjában az 55. évét még
        nem töltötte be".

        Az R.  e rendelkezése  alkotmányellenességének megállapítása
        és megsemmisítése  tárgyában három  indítvány  érkezett.  Az
        Alkotmánybíróság  az   indítványokat  egyesítette   és   egy
        eljárásban bírálta el.

        2. Az  indítványozók álláspontja  szerint az  R.  2.  §  (1)
        bekezdés b) pontja az alábbiak miatt alkotmányellenes.

        a) Az  R. kifogásolt  előírása ellentétes  a felsőoktatásról
        szóló,  többször  módosított  1993.  évi  LXXX.  törvény  (a
        továbbiakban:  Ftv.)   10/A.  §   (1)  bekezdésével,   amely
        meghatározza  a   Széchenyi  professzori   ösztöndíjban   (a
        továbbiakban: ösztöndíj)  részesíthetők  körét.  Az  Ftv.  e
        rendelkezése  kizárólag  a  minősített  oktatók  oktatói  és
        tudományos  teljesítményét  állapítja  meg  az  ösztöndíjban
        részesítés  feltételéül.  Ez  a  törvényi  rendelkezés  ezen
        túlmenően feltételt nem szab, a korhatárról sem rendelkezik,
        ezért az R. támadott rendelkezése törvényellenesen szűkíti a
        pályázatban résztvevők körét.

        b) Az  R.  vizsgált  rendelkezésében  az  55.  évi  korhatár
        megállapítása sérti az Alkotmány 70/A. §-ában megfogalmazott
        diszkrimináció tilalmát. A sérelmezett rendelkezés hátrányos
        megkülönböztetést tesz a minősített oktatók körében egyrészt
        a professzorok  között, másrészt  az 55.  életévet betöltött
        professzorok és az egyéb minősített oktatók tekintetében. Ez
        a rendelkezés  ugyanis nem  kezeli  a  minősített  oktatókat
        egyenlőként, csorbát  ejt az  emberi méltóságon, közöttük az
        életkor szerint  negatív diszkriminációt alkalmaz, amelyre a
        miniszternek az ösztöndíj törvényben megjelölt célja szerint
        nincs  felhatalmazása.   A  megkülönböztetés  önkényes,  azt
        semmilyen ésszerű  ok nem  indokolja. Az életkori korlátozás
        alkalmazása nem  elengedhetetlen a  törvényi cél eléréséhez,
        sőt  azzal  kifejezetten  ellentétes  és  az  kirívóan  nagy
        különbséghez vezet a minősített oktatók között.

        Az R.  szerinti életkor  meghatározása nem  a fiatal,  kezdő
        oktatók támogatását  és indokolt  pozitív  diszkriminációját
        jelenti,  hanem   az  "idősebb"  oktatók  ösztöndíjból  való
        kizárását célozza,  amely az  Ftv. egyéb rendelkezéseivel is
        ellentétes. Az  Ftv. 17. § (6) bekezdés a) pontja szerint az
        egyetemi tanárt  a köztársasági  elnök -  egyebek mellett  -
        felmenti, ha  elérte 70.  életévét. Az  Ftv. e  rendelkezése
        "annak a nyilvánvaló ténynek jogszabályi honorálásán alapul,
        hogy a  szellemi, tudományos  alkotóképesség nem  csökken az
        általános nyugdíjkorhatár  elérésével, hanem ellenkezőleg, a
        tudós ekkorra  éri el  alkotóerejének azt  a csúcsát, amit a
        törvény alapján  még  legalább  egy  évtizedig  a  szellemi-
        tudományos élet  javára hasznosíthat".  Az Ftv.  63.  §  (4)
        bekezdése alapján  pedig csak  a szervezeti egység vezetését
        nem láthatja  el 65.  év feletti  személy, tehát oktatóként,
        kutatóként változatlanul  tovább dolgozhat. Mindezek alapján
        az R.-ben  megszabott 55.  évi korhatár  megállapítását  nem
        indokolhatja az általános nyugdíjkorhatár betöltése sem.

        c) Az  egyik indítvány szerint az R. vizsgált szabálya sérti
        az Alkotmány  70/G. §  (1) bekezdését is, mert felhatalmazás
        nélkül, alkotmányellenes,  negatív diszkriminációt  alkalmaz
        az 55. évet betöltött, minősített oktatók tekintetében.

        d) Az  indítványozók az  Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
        XXXII. törvény

        43. §  (4) bekezdése  alapján az  R. 2.  § (1)  bekezdés  b)
        pontjának visszaható  hatályú megsemmisítését  kérték,  mert
        azt   a   jogbiztonság   érdeke   indokolja   és   ahhoz   a
        kezdeményezőknek  is különösen fontos érdeke fűzőzik.

                                    II.

        Az Alkotmánybíróság  a rendelkező részben foglalt döntését a
        következőkkel indokolja.

        1. Az  Alkotmány 37.  § (3)  bekezdése  alapján  "a  Kormány
        tagjai feladatuk  ellátása körében rendeleteket adhatnak ki.
        Ezek azonban  törvénnyel  vagy  a  Kormány  rendeletével  és
        határozatával nem lehetnek ellentétesek".

        Az ösztöndíjról  az Ftv.  10/A.  §-a  rendelkezik,  amelynek
        szövegét az  e törvény  módosításáról rendelkező  1996.  évi
        LXI. törvény  11. §  (1)  bekezdése  állapította  meg  1997.
        január 1-jei hatállyal.

        Az Ftv. 10/A. §-a a következő előírásokat tartalmazza.

        "(1)  E  törvény  alapján  pályázati  rendszerben  Széchenyi
        professzori ösztöndíjban  részesíthetők  azok  a  minősített
        oktatók, akiket  a művelődési és közoktatási miniszter által
        létrehozott kuratórium tudományos és oktatói teljesítményeik
        alapján arra érdemesnek ítél.

        (2) Az  ösztöndíj  négy  évre  nyerhető  el,  és  mértéke  a
        mindenkori minimálbér nyolcszorosa.

        (3) Az  ösztöndíjban részesíthetők száma évente újabb ötszáz
        fő.

        (4)  Az   ösztöndíj  odaítélésének   részletes   feltételeit
        miniszteri rendelet állapítja meg."

        Az Ftv.  idézett 10/A.  § (1)-(3)  bekezdése meghatározza az
        ösztöndíj alapvető  szabályait. Ezek körében megállapítja az
        ösztöndíjban   részesítés   általános   feltételeit,   annak
        időtartamát  és   mértékét,   valamint   az   abban   évente
        részesíthetők  számát.   Az  Ftv.   10/A.  §  (1)  bekezdése
        meghatározza az  e  törvény  alapján  pályázati  rendszerben
        ösztöndíjban   részesíthetők   körét.   E   rendelkezés   az
        ösztöndíjban részesíthető alanyi kör tagjaiként a minősített
        oktatókat jelöli  meg. Ebbe az alanyi körbe tehát valamennyi
        minősített oktató  beletartozik.  Az  Ftv.  az  ösztöndíjban
        részesítés   alapjául   kizárólag   a   minősített   oktatók
        tudományos és  oktatói teljesítményét  határozza meg.  Egyéb
        feltételt, más  ismérvet és  szempontot, így  korhatárt  sem
        állapít meg a törvény.

        Az Ftv.  az  ösztöndíj  megszerzésére  való  pályázás  jogát
        valamennyi  minősített  oktató  részére  biztosítja.  Az  R.
        kifogásolt 2.  § (1)  bekezdés b) pontja alapján az 55. évét
        betöltött oktató  ösztöndíjban nem  részesülhet. A  3. § (1)
        bekezdés a)  pontja szerint pedig a pályázaton csak az vehet
        részt, aki  a 2. §-ban foglalt feltételeknek megfelel. Az R.
        tehát az  55.  évüket  már  betöltött  oktatókat  kizárja  a
        pályázati rendszerből  és az  ösztöndíjban  való  részesülés
        lehetőségéből.

        Az Ftv.  10/A.  §  (4)  bekezdése  az  ösztöndíj  odaítélése
        részletes feltételeinek  szabályozására ad felhatalmazást. E
        felhatalmazás  alapján   a  miniszter   csak  az   ösztöndíj
        odaítélésének, így  a pályázat  kiírásának, benyújtásának és
        elbírálásának szabályait  és nem az elnyerés - az elnyerésre
        való jogosultság  -  feltételeit  határozhatja  meg.  Az  R.
        kifogásolt rendelkezése  tehát  a  törvényben  meghatározott
        alanyi kört felhatalmazás nélkül szűkítette.

        Az ösztöndíjat az Ftv. 10/A. § alapította. E § (1) bekezdése
        értelmében az  ösztöndíj pályázati  rendszerben nyerhető el,
        arra senki  sem rendelkezik alanyi joggal. Ebből azonban nem
        következik, hogy  a törvény által meghatározott, a pályázati
        rendszerben részt vehető alanyi kört a végrehajtási rendelet
        külön felhatalmazás nélkül szűkíthetné.

        A fentiek  alapján az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy
        az R. 2. § (1) bekezdés b) pontja ellentétes az Ftv. 10/A. §
        (1) bekezdésével,  ezáltal sérti  az  Alkotmány  37.  §  (3)
        bekezdését, ezért azt megsemmisítette.

        Tekintettel arra,  hogy egyrészt  e határozat  közzétételéig
        ösztöndíjban  részesültek   jóhiszeműen  szerzett   jogokhoz
        jutottak,  másrészt   pedig   közülük   többen   alakították
        munkaviszonyaikat és  életkörülményeiket  az  R.-ben  előírt
        követelményekhez, az Alkotmánybíróság az R. alkotmányellenes
        rendelkezését  nem   visszamenőleges  hatállyal,   hanem   e
        határozat közzétételének  napjával  semmisítette  meg.  Erre
        tekintettel az  Alkotmánybíróság külön is hangsúlyozza, hogy
        a megsemmisítés  az R.  alapján  e  határozat  közzétételéig
        odaítélt ösztöndíjakhoz való jogot nem érinti.

        2. Mivel  az Alkotmánybíróság az R. kifogásolt rendelkezését
        törvényi  rendelkezésbe  ütközés  miatt  megsemmisítette,  a
        diszkrimináció  alkotmányi  tilalmának  sérelmét  kifogásoló
        indítványok megalapozottságát nem vizsgálta.

        Mindezek alapján  az Alkotmánybíróság  a rendelkező  részben
        foglaltak szerint határozott.

                                   x x x

        Bár az  indítványozók a professzori ösztöndíj elnevezését is
        kifogásolták, de  ezen az alapon a sérelmezett rendelkezések
        megsemmisítésére határozott  kérelmet nem terjesztettek elő,
        az Alkotmánybíróság  szükségesnek tartja  megállapítani:  az
        egyetemi  autonómiának   a  professzori  minősítéssel  és  a
        professzori megbízással  összefüggő jogait sérti az, hogy az
        Ftv.-ben,  valamint  az  R.-ben  szabályozott  és  egyetemen
        kívüli testület  által odaítélhető ösztöndíj elnevezésében a
        "professzori" jelző szerepel, jóllehet ebben az ösztöndíjban
        nemcsak professzorok részesülhetnek.
                               Dr. Sólyom László
                           az Alkotmánybíróság elnöke

                                 Dr. Ádám Antal
                              előadó alkotmánybíró

                                Dr. Bagi István
                                 alkotmánybíró

              Dr. Sólyom László                   Dr. Kilényi Géza
             az aláírásban akadályozott              alkotmánybíró
          Dr. Holló András alkotmánybíró helyett

          Dr. Lábady Tamás                      Dr. Sólyom László
          alkotmánybíró                    az aláírásban akadályozott
                              Dr. Németh János alkotmánybíró helyett

              Dr. Szabó András             Dr. Tersztyánszky Ödön
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró

                Dr. Sólyom László            Dr. Zlinszky János
          az aláírásban akadályozott            alkotmánybíró
          Dr. Vörös Imre alkotmánybíró helyett

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          The provision of Decree no. 17/1996 (X. 13) of the Minister of Culture and Public Education, according to which only a scholar who is under 55 at the time of announcement of the competition in the Hungarian Official Gazette can apply for a professor's scholarship
          Number of the Decision:
          .
          61/1997. (XI. 19.)
          Date of the decision:
          .
          11/17/1997
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-1997-3-011?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .