A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő
íve mintapéldányának hitelesítését megtagadó határozat ellen
benyújtott kifogás tárgyában — dr. Holló András alkotmánybíró
párhuzamos indokolásával és dr. Bragyova András alkotmánybíró
különvéleményével — meghozta a következő:
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 566/2006.
(XI. 20.) OVB határozatát megsemmisíti, és az Országos
Választási Bizottságot új eljárásra utasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB)
566/2006. (XI. 20.) OVB határozatával úgy döntött, hogy a
Fidesz – Magyar Polgári Szövetség és Kereszténydemokrata
Néppárt által benyújtott országos népszavazási kezdeményezés
aláírásgyűjtő ívének hitelesítését megtagadja.
Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepel: „Egyetért-e
Ön azzal, hogy az államilag támogatott felsőfokú tanulmányokat
folytató hallgatóknak ne kelljen képzési hozzájárulást
fizetniük?”
Az OVB álláspontja szerint a kezdeményezésben szereplő
kérdésben az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének f) pontjára,
valamint arra tekintettel, hogy a kérdés burkoltan
alkotmánymódosítást kiváltó jellegű, nem lehet országos
népszavazást tartani.
Az OVB határozata indoklásában hivatkozott arra, hogy az
Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének f) pontja kizárja a
népszavazást a Kormány programjáról, és álláspontja szerint az
alkotmányi tilalom nemcsak azt jelenti, hogy a konkrét
dokumentum a maga egészében nem lehet referendum tárgya, hanem
annak egyes világosan felismerhető, lényeges elemei sem
bocsáthatók népszavazásra. Az OVB eljárása során
megállapította, hogy a népszavazási kezdeményezésben szereplő
kérdés kifejezetten szerepel a kormányprogramban.
Az OVB határozata megállapította azt is, hogy a népszavazásra
vonatkozó hatályos alkotmányi rendelkezések alapján nem
dönthető el, mennyi időre kötelezné a népszavazás eredménye a
törvényhozást, ezért a kérdésben tartandó országos népszavazás
eredményessége esetlegesen burkolt alkotmánymódosítást
eredményez.
Az OVB határozata a Magyar Közlöny 2006. évi 144. számában,
2006. november 24-i dátummal jelent meg.
2. A határozat ellen a kezdeményezők nyújtottak be kifogást. A
kifogás 2006. december 8-án, 13.20-kor érkezett az
Alkotmánybírósághoz. A kifogást a választási eljárásról szóló
1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 130. §-ának (1)
bekezdésében meghatározott tizenöt napos határidőn belül, 2006.
december 9-én 16.00 óráig lehetett előterjeszteni. A kifogás
határidőn belül érkezett. Az Alkotmánybíróság az ügyet Ve. 130.
§ (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelően soron kívül bírálta
el.
A kifogás szerint az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének f)
pontjában meghatározott tilalom azt jelenti, hogy a
kormányprogram egészéről nem lehet népszavazást tartani,
tekintettel arra, hogy a kormányprogramról való szavazás
ténylegesen a Kormányról való bizalmi szavazást jelenti. A
kifogás szerint a kormányprogramról azért nem lehet az
Alkotmány alapján népszavazást tartani, mert egy ilyen
népszavazással burkoltan a miniszterelnök személyéről is
döntenének a választópolgárok – amelyre azonban az Alkotmány
28/C. § (5) bekezdésének d) pontja alapján nincs lehetőség.
A kifogás hivatkozott arra is, hogy az Alkotmány 28/C. § (5)
bekezdésében meghatározott tiltott tárgyak közül több esetben –
így az a) és b) pontokban – az a fordulat szerepel, hogy nem
lehet országos népszavazást tartani a költségvetésről, a
költségvetés végrehajtásáról, a központi adónemekről és
illetékekről, a vámokról, valamint a helyi adók központi
feltételeiről szóló törvények tartalmáról, továbbá hatályos
nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségekről, illetve az e
kötelezettségeket tartalmazó törvények tartalmáról. A kifogás
következtetése szerint azáltal, hogy az Alkotmány 28/C. § (5)
bekezdésének f) pontja a kormányprogramról, és nem a
kormányprogram tartalmáról való népszavazást tilalmazza, csak a
kormányprogram egésze nem lehet népszavazás tárgya, annak egyes
részei igen.
A kifogás előadta továbbá, hogy a kormányprogram azon pontja,
amely szerint a Kormány bevezeti a tanulmányi költségekhez való
utólagos képzési hozzájárulást, semmilyen kapcsolatban nem áll
a népszavazási kérdéssel, mivel az nem az utólagos képzési
hozzájárulás megfizetésével kapcsolatban került
megfogalmazásra. Erre tekintettel a kérdés népszavazásra
bocsátásának abban az esetben sincs akadálya, ha a
kormányprogram egyes elemeiről nem lehet népszavazást tartani.
Végül a kifogás hivatkozott arra, hogy valamely jogintézmény
szabályozási hiányossága nem képezheti vizsgálati tárgyát egy
népszavazási kérdés hitelesítési eljárásának; így nem lehet egy
konkrét népszavazás akadálya az, hogy a népszavazás
intézményének szabályozása során esetleges alkotmányos probléma
merült fel.
II.
A kifogás elbírálásánál figyelembe vett jogszabályok:
1. Az Alkotmány érintett rendelkezései:
„2. § (2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely
a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
közvetlenül gyakorolja. (…)
28/C. § (...)
(2) Országos népszavazást kell tartani legalább 200 000
választópolgár kezdeményezésére. (...)
(3) Ha az országos népszavazást el kell rendelni, az
eredményes népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre
kötelező. (...)
(5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
f) a Kormány programjáról, (…)
33. § (…)
(3) A miniszterelnököt a köztársasági elnök javaslatára az
Országgyűlés tagjai többségének szavazatával választja. A
miniszterelnök megválasztásáról, továbbá a Kormány programjának
elfogadásáról az Országgyűlés egyszerre határoz”.
2. A Ve. érintett rendelkezései:
„130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet – az Alkotmánybírósághoz
címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. (...)
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg az
Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
3. Az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló
1998. évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) érintett
rendelkezései:
„10. § Az Országos Választási Bizottság megtagadja az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha (...)
b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani, (…)
13. § (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy kell
megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”
III.
A kifogás megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság hatáskörét a jelen ügyben az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. §-a h)
pontjának megfelelően a Ve. 130. §-a határozza meg. Az
Alkotmánybíróság eljárása ebben a hatáskörben jogorvoslati
természetű. Az Alkotmánybíróság az OVB határozatában, valamint
a kifogásban foglaltak alapján azt vizsgálja, hogy az OVB az
aláírásgyűjtő ív hitelesítése során az Alkotmánynak és az
irányadó törvényeknek megfelelően járt-e el [63/2002. (XII. 3.)
AB határozat, ABH 2002, 342, 344.]. Az Alkotmánybíróság
feladatát e hatáskörben eljárva is alkotmányos jogállásával és
rendeltetésével összhangban látja el [25/1999. (VII. 7.) AB
határozat, ABH 1999, 251, 256.].
2. Az OVB határozat indokolása szerint az OVB „elsődlegesen
azért utasította el a kezdeményezést, mert a kérdés
kifejezetten a Kormányprogram »Reform az oktatásban.
Versenyképes, minőségi felsőoktatás« c. fejezetében szereplő
egyik lényeges, a Kormány által tervezett társadalmi reformok
egyik lényeges elemét jelentő, a Kormányprogramban egyértelmű
tartalommal szabályozott kérdéskörrel ellentétes szabályozás
megalkotását célozza”. Habár a népszavazási kérdés szó szerint
a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény módosításáról
szóló 2006. évi LXXIII. törvény 8. és 18. §-ával bevezetett
„képzési hozzájárulás”-ról szól, és nem az OVB határozat
indokolásában említett Kormányprogramról vagy annak valamely
eleméről, az OVB határozat idézett indokolására tekintettel az
Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta, hogy a kérdés a
tiltott népszavazási tárgykörök közé tartozik-e.
Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésében
meghatározott tiltott tárgyköröket megszorítóan értelmezi. Az
51/2001. (XI. 29.) AB határozat megállapította, hogy „az
alkotmányi felsorolásból következik, hogy az alkotmányi
szabályozás kiemelkedő jelentőségével a tiltott tárgykörök
zárt, szoros értelmezése áll összhangban” (ABH 2001, 392,
394.).
Az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének f) pontjában
meghatározott tiltott tárgykör vizsgálata során figyelembe kell
venni a kormányforma sajátosságait. A magyar parlamentáris
berendezkedésben a Kormány megbízatása szorosan kapcsolódik a
miniszterelnökéhez. Ezt mutatja, hogy az Alkotmány 33/A. §
alapján ha a miniszterelnök megbízatása – lemondás, halál,
választójogának elvesztése vagy összeférhetetlenségének
megállapítása miatt – megszűnik, ez a Kormány megbízatásának a
megszűnését vonja maga után. Az Alkotmány 39/A. § (1) bekezdése
alapján pedig a miniszterelnökkel szemben benyújtott
bizalmatlansági indítványt a Kormánnyal szembeni
bizalmatlansági indítványnak kell tekinteni.
A Kormány és a miniszterelnök megbízatásának kapcsolatát
mutatja az is, hogy az Alkotmány 33. § (3) bekezdése alapján a
miniszterelnök megválasztásáról, valamint a Kormány
programjának elfogadásáról az Országgyűlés egyszerre határoz. A
magyar parlamenti gyakorlatban a Kormány programjáról szóló
határozati javaslatot a miniszterelnök-jelölt nyújtja be az
Országgyűlésnek. E döntése során az Országgyűlés az Alkotmány
19. § (2) bekezdésében meghatározott jogállása alapján
népszuverenitásból eredő jogát gyakorolja, amellyel
meghatározza a kormányzás irányát. Amennyiben a közvetlen
demokrácia intézménye ebben az esetben gyakorolható lenne, és a
választópolgárok népszavazáson dönthetnének a kormányprogram
támogatásáról vagy elutasításáról, azzal érintenék az
alkotmányos berendezkedésben a miniszterelnök és a Kormány
viszonyát. Erre tekintettel rendelkezik az Alkotmány 28/C. §
(5) bekezdésének f) pontja úgy, hogy a Kormány programjáról nem
lehet népszavazást tartani.
Amiatt, hogy az Alkotmány 33. § (3) bekezdése alapján a
miniszterelnök megválasztásáról, valamint a Kormány
programjának az elfogadásáról az Országgyűlés egyszerre
határoz, a kormányprogramról tartandó eredményes ügydöntő
népszavazás szükségszerűen érintené a miniszterelnök személyét.
Ez ellentétes azzal, hogy az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének
d) pontja alapján az Országgyűlés hatáskörébe tartozó személyi
kérdésben nem lehet népszavazást tartani. Az Alkotmány 28/C. §
(5) bekezdésének f) pontjában meghatározott tilalom tehát
tartalmilag a miniszterelnök személyéről szóló népszavazást
zárja ki.
Az Alkotmány 28/C. §-a (5) bekezdésének f) pontja azt jelenti,
hogy a kormányprogram egészéről nem tartható népszavazás. Az
Alkotmánynak ez a rendelkezése nem zárja ki azonban, hogy a
kormányprogram egyes elemeiről népszavazás döntsön, nem érintve
a miniszterelnök, a Kormány és az Országgyűlés
kapcsolatrendszerét, a miniszterelnök személyéről való döntést.
Ezzel szemben az OVB határozatának indokolása szerint a
kormányprogram „egyes világosan felismerhető, lényeges elemei”
sem bocsáthatóak népszavazásra. Ebből az következne, hogy az
OVB-nek és jogorvoslati eljárása során az Alkotmánybíróságnak a
népszavazási kérdés kapcsán esetről esetre azt kellene
vizsgálnia, hogy az adott kérdés a Kormány politikáját
megtestesítő kormányprogram szempontjából lényeges-e, és
kizárólag ilyen szempontból „lényegtelen” kérdésben lehetne
népszavazást tartani. Ez azonban ellentétes a népszavazás
intézményének alkotmányos szerepével.
A fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy a népszavazásra bocsátandó kérdés nem ütközik az Alkotmány
28/C. § (5) bekezdésének f) pontjában meghatározott tiltott
tárgykörbe, ezért e tekintetben az Nsztv. 10. § b) pontjára
hivatkozással az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítése
nem tagadható meg.
3. Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata alapján „a
népszuverenitásból fakadó jogoknak mind az Országgyűlés, mind
népszavazás útján történő gyakorlása csak az Alkotmány
rendelkezéseinek megfelelően történhet. A népszavazásra
bocsátott kérdés nem foglalhat magába burkolt
alkotmánymódosítást” [elsőként: 2/1993. (I. 22.) AB határozat,
ABH 1993, 33.]. Hasonlóan a 25/1999. (VII. 7.) AB határozat
megállapította, hogy „az Alkotmány módosítására irányuló
kérdésben nem írható ki választópolgári kezdeményezésre olyan
népszavazás, amely az Országgyűlésre kötelező volta miatt
elvonná az Országgyűlés alkotmányozó hatáskörét” (ABH 1999,
251, 262.).
Jelen ügyben az OVB a népszavazási kezdeményezés burkoltan
alkotmánymódosító jellegét abban látta, hogy a hatályos
alkotmányi rendelkezések alapján nem dönthető el, mennyi időre
kötelezné a népszavazás eredménye az Országgyűlést. Az OVB
határozata szerint a népszavazásra feltenni kívánt „kérdésben
(...) egy eredményes, a kérdésre igenlő választ adó népszavazás
olyan bizonytalan határidejű törvényhozási moratóriumra
kötelezné az Országgyűlést, mely csak a hatályos Alkotmánynak a
képviseleti demokrácia és a közvetlen demokrácia intézményeire
vonatkozó rendelkezései megváltoztatásával kaphatnak
alkotmányos alapot. Ezért az Országos Választási Bizottság
(...) a kérdést a burkoltan alkotmánymódosítást kiváltó jellege
miatt is” utasította el.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint azonban a jelen ügyben
a kérdés nem irányul az Alkotmány módosítására. Eredményes
népszavazásból az Országgyűlésnek nem keletkezne olyan
jogalkotási kötelezettsége, amely csak az Alkotmány
módosításával teljesíthető.
Erre tekintettel az Alkotmánybíróság nem állapította meg, hogy
a népszavazásra bocsátandó kérdés burkolt alkotmánymódosítást
eredményezne.
4. A fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság a rendelkező
rész szerint határozott. Az Alkotmánybíróság – figyelemmel az
OVB határozatának Magyar Közlönyben való megjelenésére –
elrendelte jelen határozatának a Magyar Közlönyben való
közzétételét.
Dr. Bihari Mihály
Az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Paczolay Péter
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Holló András alkotmánybíró párhuzamos indokolása
Egyetértek a határozat rendelkező részében foglaltakkal,
az O rszágos Választási Bizottság 566/2006. (XI. 20.) OVB
határozatának megsemmisítésével és az új eljárás
elrendelésével.
A határozat indokolásának azzal a részével azonban, miszerint a
kormányprogram részének tekintendő kérdésben a népszavazást az
Alkotmány 29/C. § (5) bekezdés f) pontja nem zárja ki, nem
értek egyet.
Az Országos Választási Bizottság 567/2006. (XI. 20.) OVB
határozatát felülvizsgáló alkotmánybírósági határozathoz
csatolt párhuzamos indokolásomban kifejtett álláspontomat,
miszerint az Alkotmány alapján sem a kormányprogram egészére
[Alkotmány 29/C. § (5) bekezdés f) pont], sem annak egyes
elemeire (Alkotmány 28/B. §) nem írható ki népszavazás –
fenntartom.
A hivatkozott párhuzamos indokolásban ugyanakkor
kihangsúlyoztam: a kormányprogram országgyűlési hatáskörbe
történő végrehajtásának egyes elemei – jellemzően a
törvényalkotás eredményeként, az Alkotmány 29/C. § (5)
bekezdése által korlátozottan – a népszavazás tárgyai lehetnek.
Jelen ügyben éppen erről van szó: a népszavazással eldöntendő
kérdés konkrét törvényi rendelkezésre, a felsőoktatásról szóló
2005. évi CXXXIX. törvény módosításáról szóló 2006. évi LXXII.
törvény (Fotm.) 18. §-ával bevezetett képzési hozzájárulás
fizetésének megítélésére vonatkozik: „125/A. § (1) Az államilag
támogatott tanulmányokat folytató hallgató – nemzetközi
szerződés eltérő rendelkezése hiányában – alapképzésben vagy
egységes, osztatlan képzésben a harmadik félévtől kezdődően,
mesterképzésben a teljes tanulmányi idő alatt képzési
hozzájárulás fizetésére köteles…”
Következésképpen a határozat indokolásában arra kellett volna
felhívni az Országos Választási Bizottság figyelmét, hogy az új
eljárás során a kérdést, a hivatkozott törvény feletti
népszavazás kezdeményezéseként kellett volna elbírálnia. A
Fotm. ugyanis a népszavazás kezdeményezésére irányuló indítvány
benyújtásának időpontját (2006. október 14.) megelőzően, 2006.
október 19-én került kihirdetésre.
Budapest, 2007. március 8.
Dr. Holló András
alkotmánybíró
Dr. Bragyova András alkotmánybíró különvéleménye
Nem értek egyet a többségi a határozattal: az OVB határozatát
az Alkotmánybíróságnak annak indoklása alapján, esetleg tőle
részben eltérő indoklással helyben kellett volna hagynia.
A képzési hozzájárulás kérdéséről három, egymástól független
okból sem tarható népszavazás: (1) az Alkotmány 28/C. § (5)
bekezdés f) pontja alapján, mert a kérdés a kormány programját
érinti; (2) Az Alkotmány 28/B. §-a alapján, mert nem az
Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdésről van szó; végül (3)
az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének a) pontja alapján a
képzési hozzájárulás a költségvetésről szóló törvény tartalmát
érintő kérdés. Ezek a kérdések több, a mai napon eldöntött
népszavazási ügyben is felmerültek, így a jelen
különvéleményemben elmondottakat természetesen ezekre is
megfelelően érvényesnek tartom.
1. Az Alkotmány népszavazásról szóló rendelkezéseinek
értelmezése nehéz feladat. Ezen rendelkezések értelmezéséhez
szükséges az Alkotmány más rendelkezéseivel való együttes
értelmezés, különben az alkotmányértelmező igazolhatatlan
következetésekre juthat. A most eldöntött ügyekben merült fel
először az Alkotmánybíróság gyakorlatában az Alkotmány 28/C. §
(5) bekezdése f) pontjának értelmezése. Eszerint nem tarható
országos népszavazás a „Kormány programjáról”. A többségi
határozat szerint ez azt jelenti, hogy a Kormány programjának
egészéről nem tartható népszavazás, de tarható annak egyes
részeiről külön-külön.
1.1. Egyetértek a többségi határozattal abban, hogy az
említett rendelkezés értelmezésénél figyelembe kell venni a
„kormányforma sajátosságait”. Ennek alapján azonban éppen
ellentétes következtetés levonását tartom indokoltnak: a
parlamentáris kormányforma – az Alkotmány preambulumának
szavaival a „parlamenti demokrácia” – kizárja a Kormány
programjában szereplő kérdésekről szóló népszavazást.
Ennek igazolására több érv is felhozható. A parlamentáris
rendszer megkülönböztető tulajdonsága a Kormány és a parlamenti
többség közötti szoros kapcsolat, hagyományos alkotmányos
terminussal: a bizalom. Az Országgyűlés bizalma a Kormányban
azt jelenti, hogy az Országgyűlés többsége támogatja a Kormány
által benyújtott törvényjavaslatokat, amelyek nélkül a Kormány
nem képes megvalósítani programját. A „Kormány programja”
alkotmányos-politikai fogalom – ekként került az Alkotmányba és
eszerint is kell értelmezni. Az Alkotmány szövege háromszor
említi a Kormány programját: (1) 19. § (3) bekezdés e)
pontjában; (2) a 33. § (3) bekezdés 2. mondatában; és végül (3)
a 28/C. § (5) bekezdés f) pontjában. A Kormány programja és a
Kormány iránti bizalom egymást feltételezi: ha az
Országgyűlésnek nincs bizalma a Kormányban – nem támogatja –,
akkor a programját sem támogatja. A kormányprogram
megvalósításához szükséges alkotmányos eszközökről – mint a
költségvetési-pénzügyi jogszabályok, a közigazgatási szervezet
meghatározása – ezért az Alkotmány szerint nem dönthet
népszavazás; ide tartoznak a Kormány programja végrehajtásához
feltétlenül szükséges törvények és más országgyűlési hatáskörbe
tartozó döntések is. Az Országgyűlés többsége mindaddig
támogatja a Kormány programját, amíg meg nem vonja tőle – az
Alkotmány 39. §-ában meghatározott módon – a bizalmat (azaz a
jövőbeni támogatás ígéretét). A parlamentáris demokráciában a
kormányprogram az Országgyűlés és a Kormány közötti alkotmányos
kapcsolat, a „bizalom” alkotmányos –politikai tartalmát fejezi
ki, azt, aminek megvalósításában az Országgyűlés többsége –
jogilag ez az Országgyűlés döntése [Alkotmány 24. § (2)] – a
Kormányt támogatja.
A kormányprogram valamelyik részének népszavazáson való
„leszavazása” – vagy annak lehetősége – összeegyeztethetetlen a
parlamentáris kormányformával, amely csakis képviseleti
rendszerben lehetséges. Ez a rendszer a választásokkal
létrehozott Országgyűlés többsége és a Kormány közötti
együttműködésre épül: a Kormány és a Országgyűlés többsége
közötti konfliktus szükségképpen a Kormány vereségével
végződik. A Kormány sorsa tehát az Országgyűlés kezében van: ha
az Országgyűlés többsége nem szavazza meg a Kormányprogram
végrehajtásához szükséges törvényeket, az biztos jele annak,
hogy a Kormány elvesztette az Országgyűlés bizalmát. Az ilyen
konfliktus megoldása vagy a Kormány lemondása, bizalmi szavazás
vagy bizalmatlansági indítvány lehet. Mindezek a parlamentáris-
képviseleti kormányformában az Országgyűlés kizárólagos
hatáskörébe tartoznak, amint ezt az Alkotmány 28/C. § (5)
bekezdésének d), e) és f) pontjai megerősítik. Az Alkotmány 39.
§ (1) bekezdése – „... a Kormány az Országgyűlésnek felelős” –
együtt tekintve a 28/C. § előbb említett szabályaival világossá
teszi, hogy az Országgyűlés és a Kormány közötti kapcsolat egy
eleme sem tartozik a népszavazással eldönthető kérdések közé.
Ez megfelel az Alkotmánybíróság által régóta kimondott elvnek,
a képviseleti demokrácia elsődlegességének [2/1993 AB
határozat, ABH 1993, 33.].
A népszavazással hozott döntés az Alkotmány szerint az
Országgyűlésre kötelező. A képviseleti demokrácia alapelve a
képviselők szabad mandátuma [27/1998. AB határozat, ABH 1998,
197.]. Ez annyit jelent, hogy a képviselő jogilag nem lehet
köteles meghatározott módon szavazni. Erre akkor sem lehet
köteles, ha az Alkotmány alapján [28/C. § (3) bekezdés] az
Országgyűlésre, mint állami szervre kötelező az általa
támogatott Kormány programjával ellentétes döntés meghozatala.
Ez ugyanis csak az Országgyűlést köti, de nem kötelezheti – az
imperatív mandátum tilalma miatt – az egyes képviselőket
meghatározott módon történő szavazásra. Ezért (ebben az
értelemben) az Országgyűlés számára a népszavazás eredménye
éppúgy politikai kötelezettséget hoz létre, mint maga a
kormányprogram (mely jogilag szintén nem kötelező).
A Kormány programjából kiemelt egyes fontos elemekről szóló
népszavazás azzal a veszéllyel jár, hogy a népszavazási
kezdeményezés sikere esetén az országgyűlési képviselők
többségét olyan döntés meghozatalára kötelezné, amelynek éppen
az ellenkezőjére vállaltak a program megszavazásával politikai
kötelezettséget. A Kormány, gyakorlatilag a miniszterelnök,
bizalmi szavazásnak nyilváníthatja a népszavazásra feltett
kérdésről – az azt tartalmazó előterjesztésről – szóló
szavazást [Alkotmány 39/A. § (4) bekezdés]. Ezzel az
Országgyűlés Kormányt – és ezzel együtt ex definitone a
programját – támogató többsége számára alkotmányos
kötelezettséggé tenné a Kormány elleni bizalmatlansági
indítvány megszavazását, és így az Alkotmány szerint [39/A. §
(4) bekezdés] a Kormány kötelező lemondását is.
Mindez azt mutatja, hogy a Kormány programjának bármely
lényeges eleméről szóló népszavazás nem férhet össze a
parlamenti demokráciával. Igaz, a Kormány programjáról szóló
népszavazást kizáró alkotmányos szabály alkalmazása nem könnyű.
A döntés arról, hogy egy a népszavazási kérdés a Kormány
programjáról szóló kérdés-e mérlegelést kíván. Ennek eldöntése
azonban semmivel sem bonyolultabb, összetettebb, mint amilyen
egy népszavazási kérdés „egyértelműségének” [lsd. pl.: 51/2001.
AB határozat, ABH 200, 392.], vagy költségvetésről szóló
jellegének megítélése. Az Alkotmány szövege miatt
elkerülhetetlen mérlegeléstől az Alkotmánybíróság eddig sem
zárkózott el és alkotmányvédő feladatának ellátása ezt is
kívánja.
1.2. A fentebb ismertetett tartalmi érveken kívül a javasolt
értelmezés mellett szól az is, hogy – amint a többségi
határozat helyesen kimutatja – az Alkotmány 28/C. § (5)
bekezdésének d) pontja eleve kizárja a miniszterelnök
személyéről szóló népszavazást, ami egyben az Alkotmány 33. §
(3) bekezdése szerint szükségképpen a kormányprogram egészéről
szóló népszavazás is lenne. (Kivéve a konstruktív
bizalmatlansági indítvánnyal – Alkotmány 39/A. § (1) bekezdés –
megválasztott miniszterelnök sajátos esetét, ahol a
kormányprogram vitája elválhat a miniszterelnök választásától.)
A jogértelmezés alapvető elve a jogalkotó ésszerűségének
feltételezése: ennek része, hogy a norma szövege nem önismétlő
vagy önellentmondó. Ebből következik, hogy egy felsorolásban –
itt: a népszavazásból kizárt tárgyak listájában – foglalt
minden tételnek önálló, a többitől különböző jelentése van.
Esetünkre alkalmazva ez annyit tesz, hogy a 28/C. § (5)
bekezdés d) pontja nem foglalhatja magában az f) pont
jelentését, mert akkor ez utóbbi értelmetlen lenne. Mivel ez az
értelmezési eredmény ésszerűtlen, a másik értelmezési lehetőség
tekinthető helyesnek: az, amely elkülöníti egymástól a d) és az
f) pont jelentését. Ez csak úgy lehetséges, ha elfogadjuk, hogy
a kormányprogram egyes elemeiről szóló népszavazás tartása is
kizárt, mert az egészéről szóló népszavazást már a d) pont
kizárta.
2. A képzési hozzájárulásról szóló népszavazás kizárása
melletti második fő érv valamennyi, az Országgyűlés számára
meghatározott tartalmú döntés tilalmára irányuló kérdésre igaz.
(Ez az érv, ha nem is pontosan ebben az alakban, de szerepel az
OVB határozatában is.)
2.1. Nem tartozik – mert nem tartozhat – ugyanis az
Országgyűlés hatáskörébe, hogy önmagának vagy bármely más,
következő Országgyűlésnek megtiltsa (vagy akár megnehezítse,
pl. úgy, hogy kétharmadossá teszi) bizonyos tartalmú törvények
meghozatalát. Ebből adódik, hogy az Országgyűlés alkotmányosan
nem alkothatna törvényt, amely minden későbbi Országgyűlésnek
megtiltja a vizitdíj bevezetését. Az Országgyűlés abban nem
különbözik a többi állami szervtől, hogy hatáskörébe csak az
Alkotmányban meghatározott tárgyak tartoznak, jóllehet az
Országgyűlés hatásköre igen széles körű. Ilyen tárgy a
törvényhozás, melynek „joga” – azaz: hatásköre – az Alkotmány
25. § (2) bekezdése szerint az Országgyűlést illeti meg. Ebben
a hatáskörében, mint az Országgyűlés hatáskörébe tartozó
kérdésben, tartható népszavazás – de abban nem, ami nem is
tartozhat az Országgyűlés hatáskörébe. Mivel az Országgyűlés
érvényesen nem korlátozhatja a későbbi Országgyűlések
törvényhozási hatáskörének gyakorlását, ez a döntés nem is
tartozik a hatáskörébe.
Az előbbi állítás bizonyítására tételezzük fel, hogy az
Országgyűlés „tilalmi” törvénnyel megtiltaná a képzési
hozzájárulás bevezetését. E törvény módosítható lenne egy másik
törvénnyel, amely azonban törvényellenes, mert a tilalmi
törvény – a népszavazási kérdésnek megfelelően – megtiltaná,
hogy az „államilag támogatott felsőfokú tanulmányokat folytató
hallgatóknak” valaha is képzési hozzájárulást kelljen
fizetniük. Ez csak akkor lenne lehetséges, ha az Országgyűlés
nemcsak hatályon kívül helyezné a ma hatályos törvény erről
szóló rendelkezését – ami a törvényhozási hatáskörébe tartozik
–, hanem egyben meg is tiltaná önmagának, tehát az összes
jövendő Országgyűlésnek a képzési hozzájárulás visszaállítását.
Erre azonban az Országgyűlésnek nincs hatásköre, mert ez nem
része a törvényhozás jogának, éppen ellenkezőleg: a
törvényhozási hatáskör elvonását jelentené.
2.2. Az Országgyűlés számára tiltást eredményező kérdés az
előbbi érvtől függetlenül azért is alkotmányellenes, mert nem
az Alkotmány 28/B. § (1) bekezdése értelmében vett „kérdésről”
szól. A népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi
III. törvény 13. §-a szerinti „népszavazásra feltett kérdés” –
azaz egy kérdő mondat – nem azonos az Alkotmány idézett
rendelkezésében szereplő „kérdéssel”. Az Alkotmány 28/B. § (1)
bekezdésében foglalt „kérdés” jelentése: az Országgyűlés
hatáskörébe tartozó ügy, amelyben az Országgyűlés dönthet. A
népszavazásra feltett kérdés tehát kérdésről szóló kérdés,
vagyis arról szóló kérdés, miként döntsön az Országgyűlés
valamely ügyben, amelyben egyébként másként is dönthetne. Ez az
értelmezés az Alkotmány 28/C. § (3) bekezdésén alapul, amely
szerint „… az eredményes népszavazás alapján hozott döntés az
Országgyűlésre kötelező”. A „népszavazással hozott döntés”
tehát az Országgyűlés számára kötelezettséget hoz létre, vagyis
megköveteli, hogy az Országgyűlés valamely a saját hatáskörébe
tartozó ügyben döntést hozzon. Ez azért fontos, mert a magyar
alkotmányjogban, ellentétben számos állam jogával, a
népszavazási döntés (határozat) nem jogforrás (jogalkotó tény):
a népszavazás tárgya szigorúan véve az Országgyűlés hatáskörébe
tartozó döntésről szóló döntés, eredménye pedig az
Országgyűlésnek kötelezettséget keletkeztet erre a döntésre. A
népszavazás tehát nem jogot alkot, hanem alkotmányos
kötelezettséget keletkeztet az Országgyűlés hatáskörébe tartozó
döntés esetén arra, hogy meghatározott módon döntsön.
A hatáskör a közjogban egy állami szerv által jogszerűen
(érvényesen) meghozható döntések összességének meghatározása. A
döntés fogalmilag több, egymást kizáró lehetőség közötti
választást jelent. Az Országgyűlés hatásköre ennek megfelelően
az Országgyűlés által meghozható döntéseket jelenti, mindazokat
a kérdéseket, amelyekben az Országgyűlés választ különféle
lehetőségek között. Az Országgyűlés hatáskörébe tartozó
kérdésben való döntés így mindig meghatározott döntési
lehetőségek közötti választás. Ezt a választást határozza meg
az eredményes népszavazás. Az Országgyűlést valaminek a nem
tevésére – azaz nem döntésre – kötelező népszavazási kérdés nem
megengedett, mert a népszavazási kérdés csak egyes
meghatározott döntésekben korlátozhatja az Országgyűlés
hatáskörét, nem pedig meghatározatlan számú és tárgyú jövőben
meghozandó döntésben. A népszavazás tárgya mindig konkrét
„kérdés” – azaz: ügy – eldöntése. A népszavazási kérdésnek
ezért egy esetre szóló, az Országgyűlés egy aktusával
teljesíthető kötelezettséget kell meghatároznia. Ez csak akkor
lehetséges, ha az Országgyűlés számára pozitív döntési
kötelezettséget határoz meg a népszavazásra feltett kérdés.
Amikor az Országgyűlés teljesíti a népszavazással keletkezett
kötelezettségét, a teljesítéssel egyben meg is szűnik a
népszavazás eredményeként keletkezett kötelezettsége. Ha a
népszavazási kérdés, mint ebben az esetben, tiltást
eredményezhetne, nem lenne képes meghatározni azt az aktust,
amivel az Országgyűlés teljesíthetné népszavazási
kötelezettségét, mert tiltást „teljesíteni” egyáltalán nem
lehet.
3. A képzési hozzájárulásról szóló népszavazás az előbbiektől
függetlenül is az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének a) pontja
szerint a népszavazásból kizárt tárgyról szólna. A képzési
hozzájárulás ugyanis – mint a kérdésből is kitűnik – az
államilag (tehát költségvetésből) támogatott tanulmányokat
folytató hallgatók befizetése. Ezzel a felsőfokú tanulmányokat
folytatók képzési költségeiknek egy részét fizetik (míg a
többit az állami költségvetés). Ennek alapján semmi kétség,
hogy a képzési hozzájárulás az állami költségvetés bevételi
jogcíme, ahogyan jelenleg a felsőoktatásról szóló 2005. évi
CXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdése meghatározza. E jellegén az
sem változtat, hogy a hozzájárulás a 2007. évi költségvetési
törvény (2006. évi. CXXVII. törvény) 14. § (4) bekezdése
szerint a felsőoktatási intézmények költségvetési bevételét
képezi. Ettől sem a bevétel költségvetési jogcíme, sem pedig
felhasználásának költségvetési kötöttségei nem változnak.
Budapest, 2007. március 8.
Dr. Bragyova András
alkotmánybíró
. |