English
Hungarian
Ügyszám:
.
1131/H/2006
Előadó alkotmánybíró: Paczolay Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 15/2007. (III. 9.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2007/259
.
A döntés kelte: Budapest, 03/08/2007
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az  Alkotmánybíróság  népszavazási kezdeményezés  aláírásgyűjtő
      íve  mintapéldányának hitelesítését megtagadó  határozat  ellen
      benyújtott  kifogás tárgyában — dr. Holló András  alkotmánybíró
      párhuzamos  indokolásával és dr. Bragyova András  alkotmánybíró
      különvéleményével — meghozta a következő:

                               határozatot:

      Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 566/2006.
      (XI.   20.)  OVB  határozatát  megsemmisíti,  és  az   Országos
      Választási Bizottságot új eljárásra utasítja.

      Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás
                                       
                                      I.

          1.  Az  Országos  Választási Bizottság (a továbbiakban:  OVB)
        566/2006.  (XI.  20.)  OVB határozatával úgy  döntött,  hogy  a
        Fidesz   –  Magyar  Polgári  Szövetség  és  Kereszténydemokrata
        Néppárt  által  benyújtott országos népszavazási  kezdeményezés
        aláírásgyűjtő ívének hitelesítését megtagadja.
         Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepel: „Egyetért-e
        Ön  azzal, hogy az államilag támogatott felsőfokú tanulmányokat
        folytató   hallgatóknak   ne  kelljen   képzési   hozzájárulást
        fizetniük?”
           Az  OVB  álláspontja  szerint  a  kezdeményezésben  szereplő
        kérdésben  az  Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének f)  pontjára,
        valamint    arra   tekintettel,   hogy   a   kérdés   burkoltan
        alkotmánymódosítást  kiváltó  jellegű,   nem   lehet   országos
        népszavazást tartani.
          Az  OVB  határozata indoklásában hivatkozott  arra,  hogy  az
        Alkotmány  28/C.  §  (5)  bekezdésének  f)  pontja  kizárja   a
        népszavazást a Kormány programjáról, és álláspontja szerint  az
        alkotmányi  tilalom  nemcsak  azt  jelenti,  hogy   a   konkrét
        dokumentum a maga egészében nem lehet referendum tárgya,  hanem
        annak   egyes  világosan  felismerhető,  lényeges  elemei   sem
        bocsáthatók    népszavazásra.    Az    OVB    eljárása    során
        megállapította,  hogy a népszavazási kezdeményezésben  szereplő
        kérdés kifejezetten szerepel a kormányprogramban.
          Az OVB határozata megállapította azt is, hogy a népszavazásra
        vonatkozó   hatályos  alkotmányi  rendelkezések   alapján   nem
        dönthető  el, mennyi időre kötelezné a népszavazás eredménye  a
        törvényhozást, ezért a kérdésben tartandó országos  népszavazás
        eredményessége    esetlegesen    burkolt    alkotmánymódosítást
        eredményez.
          Az  OVB  határozata a Magyar Közlöny 2006. évi 144. számában,
        2006. november 24-i dátummal jelent meg.

         2. A határozat ellen a kezdeményezők nyújtottak be kifogást. A
        kifogás   2006.   december   8-án,   13.20-kor   érkezett    az
        Alkotmánybírósághoz. A kifogást a választási  eljárásról  szóló
        1997.  évi  C.  törvény (a továbbiakban: Ve.) 130.  §-ának  (1)
        bekezdésében meghatározott tizenöt napos határidőn belül, 2006.
        december  9-én 16.00 óráig lehetett előterjeszteni.  A  kifogás
        határidőn belül érkezett. Az Alkotmánybíróság az ügyet Ve. 130.
        § (3) bekezdésében foglaltaknak megfelelően soron kívül bírálta
        el.
          A  kifogás  szerint az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének  f)
        pontjában   meghatározott   tilalom   azt   jelenti,   hogy   a
        kormányprogram   egészéről  nem  lehet  népszavazást   tartani,
        tekintettel  arra,  hogy  a  kormányprogramról  való   szavazás
        ténylegesen  a  Kormányról való bizalmi  szavazást  jelenti.  A
        kifogás   szerint  a  kormányprogramról  azért  nem  lehet   az
        Alkotmány   alapján  népszavazást  tartani,  mert   egy   ilyen
        népszavazással   burkoltan  a  miniszterelnök  személyéről   is
        döntenének  a  választópolgárok – amelyre azonban az  Alkotmány
        28/C. § (5) bekezdésének d) pontja alapján nincs lehetőség.
          A  kifogás hivatkozott arra is, hogy az Alkotmány 28/C. § (5)
        bekezdésében meghatározott tiltott tárgyak közül több esetben –
        így  az  a) és b) pontokban – az a fordulat szerepel, hogy  nem
        lehet  országos  népszavazást  tartani  a  költségvetésről,   a
        költségvetés   végrehajtásáról,  a  központi   adónemekről   és
        illetékekről,  a  vámokról,  valamint  a  helyi  adók  központi
        feltételeiről  szóló  törvények tartalmáról,  továbbá  hatályos
        nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségekről, illetve az  e
        kötelezettségeket tartalmazó törvények tartalmáról.  A  kifogás
        következtetése szerint azáltal, hogy az Alkotmány 28/C.  §  (5)
        bekezdésének   f)  pontja  a  kormányprogramról,   és   nem   a
        kormányprogram tartalmáról való népszavazást tilalmazza, csak a
        kormányprogram egésze nem lehet népszavazás tárgya, annak egyes
        részei igen.
          A kifogás előadta továbbá, hogy a kormányprogram azon pontja,
        amely szerint a Kormány bevezeti a tanulmányi költségekhez való
        utólagos képzési hozzájárulást, semmilyen kapcsolatban nem  áll
        a  népszavazási  kérdéssel, mivel az nem  az  utólagos  képzési
        hozzájárulás      megfizetésével      kapcsolatban       került
        megfogalmazásra.   Erre  tekintettel  a  kérdés   népszavazásra
        bocsátásának   abban   az  esetben   sincs   akadálya,   ha   a
        kormányprogram egyes elemeiről nem lehet népszavazást tartani.
          Végül  a kifogás hivatkozott arra, hogy valamely jogintézmény
        szabályozási hiányossága nem képezheti vizsgálati  tárgyát  egy
        népszavazási kérdés hitelesítési eljárásának; így nem lehet egy
        konkrét   népszavazás   akadálya   az,   hogy   a   népszavazás
        intézményének szabályozása során esetleges alkotmányos probléma
        merült fel.

                                      II.

         A kifogás elbírálásánál figyelembe vett jogszabályok:

         1. Az Alkotmány érintett rendelkezései:
         „2. § (2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely
        a   népszuverenitást  választott  képviselői  útján,   valamint
        közvetlenül gyakorolja. (…)
         28/C. § (...)
          (2)  Országos  népszavazást kell  tartani  legalább  200  000
        választópolgár kezdeményezésére. (...)
           (3)  Ha  az  országos  népszavazást  el  kell  rendelni,  az
        eredményes  népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre
        kötelező. (...)
         (5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
         f) a Kormány programjáról, (…)
         33. § (…)
          (3)  A  miniszterelnököt a köztársasági elnök javaslatára  az
        Országgyűlés  tagjai  többségének  szavazatával  választja.   A
        miniszterelnök megválasztásáról, továbbá a Kormány programjának
        elfogadásáról az Országgyűlés egyszerre határoz”.

         2. A Ve. érintett rendelkezései:
           „130.   §   (1)  Az  Országos  Választási  Bizottságnak   az
        aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
        kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
        követő  tizenöt  napon  belül lehet  –  az  Alkotmánybírósághoz
        címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. (...)
          (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
        Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
        Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
        és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
        Országgyűlést új eljárásra utasítja.”

          3.  Az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló
        1998.  évi  III.  törvény  (a  továbbiakban:  Nsztv.)  érintett
        rendelkezései:
           „10.  §  Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja  az
        aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha (...)
         b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani, (…)
             13. § (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy kell
        megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”

                                     III.

         A kifogás megalapozott.

           1.   Az  Alkotmánybíróság  hatáskörét  a  jelen  ügyben   az
        Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény  1.  §-a  h)
        pontjának  megfelelően  a  Ve.  130.  §-a  határozza  meg.   Az
        Alkotmánybíróság  eljárása  ebben  a  hatáskörben  jogorvoslati
        természetű. Az Alkotmánybíróság az OVB határozatában,  valamint
        a  kifogásban foglaltak alapján azt vizsgálja, hogy az  OVB  az
        aláírásgyűjtő  ív  hitelesítése során  az  Alkotmánynak  és  az
        irányadó törvényeknek megfelelően járt-e el [63/2002. (XII. 3.)
        AB   határozat,  ABH  2002,  342,  344.].  Az  Alkotmánybíróság
        feladatát e hatáskörben eljárva is alkotmányos jogállásával  és
        rendeltetésével  összhangban látja el [25/1999.  (VII.  7.)  AB
        határozat, ABH 1999, 251, 256.].

          2.  Az  OVB határozat indokolása szerint az OVB „elsődlegesen
        azért   utasította   el  a  kezdeményezést,   mert   a   kérdés
        kifejezetten   a   Kormányprogram   »Reform   az    oktatásban.
        Versenyképes,  minőségi felsőoktatás« c.  fejezetében  szereplő
        egyik  lényeges, a Kormány által tervezett társadalmi  reformok
        egyik  lényeges elemét jelentő, a Kormányprogramban  egyértelmű
        tartalommal  szabályozott kérdéskörrel  ellentétes  szabályozás
        megalkotását célozza”. Habár a népszavazási kérdés szó  szerint
        a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény módosításáról
        szóló  2006.  évi  LXXIII. törvény 8. és 18. §-ával  bevezetett
        „képzési  hozzájárulás”-ról  szól,  és  nem  az  OVB  határozat
        indokolásában  említett Kormányprogramról vagy  annak  valamely
        eleméről, az OVB határozat idézett indokolására tekintettel  az
        Alkotmánybíróság  elsőként  azt  vizsgálta,  hogy  a  kérdés  a
        tiltott népszavazási tárgykörök közé tartozik-e.
          Az  Alkotmánybíróság az Alkotmány 28/C.  §  (5)  bekezdésében
        meghatározott  tiltott tárgyköröket megszorítóan értelmezi.  Az
        51/2001.  (XI.  29.)  AB  határozat  megállapította,  hogy  „az
        alkotmányi   felsorolásból  következik,  hogy   az   alkotmányi
        szabályozás  kiemelkedő  jelentőségével  a  tiltott  tárgykörök
        zárt,  szoros  értelmezése  áll összhangban”  (ABH  2001,  392,
        394.).
           Az   Alkotmány  28/C.  §  (5)  bekezdésének   f)   pontjában
        meghatározott tiltott tárgykör vizsgálata során figyelembe kell
        venni  a  kormányforma  sajátosságait. A  magyar  parlamentáris
        berendezkedésben a Kormány megbízatása szorosan  kapcsolódik  a
        miniszterelnökéhez.  Ezt mutatja, hogy  az  Alkotmány  33/A.  §
        alapján  ha  a  miniszterelnök megbízatása –  lemondás,  halál,
        választójogának    elvesztése   vagy    összeférhetetlenségének
        megállapítása miatt – megszűnik, ez a Kormány megbízatásának  a
        megszűnését vonja maga után. Az Alkotmány 39/A. § (1) bekezdése
        alapján    pedig   a   miniszterelnökkel   szemben   benyújtott
        bizalmatlansági     indítványt    a     Kormánnyal     szembeni
        bizalmatlansági indítványnak kell tekinteni.
          A  Kormány  és  a  miniszterelnök megbízatásának  kapcsolatát
        mutatja az is, hogy az Alkotmány 33. § (3) bekezdése alapján  a
        miniszterelnök    megválasztásáról,    valamint    a    Kormány
        programjának elfogadásáról az Országgyűlés egyszerre határoz. A
        magyar  parlamenti  gyakorlatban a Kormány  programjáról  szóló
        határozati  javaslatot a miniszterelnök-jelölt  nyújtja  be  az
        Országgyűlésnek. E döntése során az Országgyűlés  az  Alkotmány
        19.   §   (2)  bekezdésében  meghatározott  jogállása   alapján
        népszuverenitásból    eredő    jogát    gyakorolja,    amellyel
        meghatározza  a  kormányzás  irányát.  Amennyiben  a  közvetlen
        demokrácia intézménye ebben az esetben gyakorolható lenne, és a
        választópolgárok  népszavazáson dönthetnének  a  kormányprogram
        támogatásáról   vagy   elutasításáról,   azzal   érintenék   az
        alkotmányos  berendezkedésben a  miniszterelnök  és  a  Kormány
        viszonyát.  Erre tekintettel rendelkezik az Alkotmány  28/C.  §
        (5) bekezdésének f) pontja úgy, hogy a Kormány programjáról nem
        lehet népszavazást tartani.
          Amiatt,  hogy  az  Alkotmány 33. § (3)  bekezdése  alapján  a
        miniszterelnök    megválasztásáról,    valamint    a    Kormány
        programjának   az   elfogadásáról  az  Országgyűlés   egyszerre
        határoz,   a  kormányprogramról  tartandó  eredményes  ügydöntő
        népszavazás szükségszerűen érintené a miniszterelnök személyét.
        Ez ellentétes azzal, hogy az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének
        d)  pontja alapján az Országgyűlés hatáskörébe tartozó személyi
        kérdésben nem lehet népszavazást tartani. Az Alkotmány 28/C.  §
        (5)  bekezdésének  f)  pontjában  meghatározott  tilalom  tehát
        tartalmilag  a  miniszterelnök személyéről  szóló  népszavazást
        zárja ki.
         Az Alkotmány 28/C. §-a (5) bekezdésének f) pontja azt jelenti,
        hogy  a  kormányprogram egészéről nem tartható népszavazás.  Az
        Alkotmánynak  ez  a rendelkezése nem zárja ki azonban,  hogy  a
        kormányprogram egyes elemeiről népszavazás döntsön, nem érintve
        a    miniszterelnök,    a   Kormány    és    az    Országgyűlés
        kapcsolatrendszerét, a miniszterelnök személyéről való döntést.
          Ezzel  szemben  az  OVB határozatának  indokolása  szerint  a
        kormányprogram „egyes világosan felismerhető, lényeges  elemei”
        sem  bocsáthatóak népszavazásra. Ebből az következne,  hogy  az
        OVB-nek és jogorvoslati eljárása során az Alkotmánybíróságnak a
        népszavazási   kérdés  kapcsán  esetről  esetre   azt   kellene
        vizsgálnia,   hogy  az  adott  kérdés  a  Kormány   politikáját
        megtestesítő   kormányprogram  szempontjából   lényeges-e,   és
        kizárólag  ilyen  szempontból „lényegtelen”  kérdésben  lehetne
        népszavazást  tartani.  Ez  azonban  ellentétes  a  népszavazás
        intézményének alkotmányos szerepével.
          A  fentiekre  tekintettel az Alkotmánybíróság megállapította,
        hogy a népszavazásra bocsátandó kérdés nem ütközik az Alkotmány
        28/C.  §  (5)  bekezdésének f) pontjában meghatározott  tiltott
        tárgykörbe,  ezért e tekintetben az Nsztv. 10.  §  b)  pontjára
        hivatkozással az aláírásgyűjtő ív mintapéldányának hitelesítése
        nem tagadható meg.

          3.  Az  Alkotmánybíróság következetes gyakorlata  alapján  „a
        népszuverenitásból  fakadó jogoknak mind az Országgyűlés,  mind
        népszavazás   útján  történő  gyakorlása  csak   az   Alkotmány
        rendelkezéseinek   megfelelően   történhet.   A   népszavazásra
        bocsátott     kérdés    nem    foglalhat     magába     burkolt
        alkotmánymódosítást” [elsőként: 2/1993. (I. 22.) AB  határozat,
        ABH  1993,  33.]. Hasonlóan a 25/1999. (VII. 7.)  AB  határozat
        megállapította,   hogy  „az  Alkotmány  módosítására   irányuló
        kérdésben  nem írható ki választópolgári kezdeményezésre  olyan
        népszavazás,  amely  az  Országgyűlésre  kötelező  volta  miatt
        elvonná  az  Országgyűlés alkotmányozó hatáskörét”  (ABH  1999,
        251, 262.).
          Jelen  ügyben  az OVB a népszavazási kezdeményezés  burkoltan
        alkotmánymódosító  jellegét  abban  látta,  hogy   a   hatályos
        alkotmányi rendelkezések alapján nem dönthető el, mennyi  időre
        kötelezné  a  népszavazás eredménye az  Országgyűlést.  Az  OVB
        határozata  szerint a népszavazásra feltenni kívánt  „kérdésben
        (...) egy eredményes, a kérdésre igenlő választ adó népszavazás
        olyan   bizonytalan   határidejű   törvényhozási   moratóriumra
        kötelezné az Országgyűlést, mely csak a hatályos Alkotmánynak a
        képviseleti  demokrácia és a közvetlen demokrácia intézményeire
        vonatkozó     rendelkezései    megváltoztatásával     kaphatnak
        alkotmányos  alapot.  Ezért  az Országos  Választási  Bizottság
        (...) a kérdést a burkoltan alkotmánymódosítást kiváltó jellege
        miatt is” utasította el.
         Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint azonban a jelen ügyben
        a  kérdés  nem  irányul  az Alkotmány módosítására.  Eredményes
        népszavazásból   az   Országgyűlésnek  nem   keletkezne   olyan
        jogalkotási    kötelezettsége,   amely   csak   az    Alkotmány
        módosításával teljesíthető.
         Erre tekintettel az Alkotmánybíróság nem állapította meg, hogy
        a  népszavazásra  bocsátandó kérdés burkolt alkotmánymódosítást
        eredményezne.

          4.  A  fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság a rendelkező
        rész  szerint határozott. Az Alkotmánybíróság – figyelemmel  az
        OVB  határozatának  Magyar  Közlönyben  való  megjelenésére   –
        elrendelte   jelen  határozatának  a  Magyar  Közlönyben   való
        közzétételét.
                                 Dr. Bihari Mihály
                            Az Alkotmánybíróság elnöke
                                         
                    Dr. Balogh Elemér      Dr. Bragyova András
                    alkotmánybíró                alkotmánybíró
                                         
                    Dr. Erdei Árpád         Dr. Harmathy Attila
                    alkotmánybíró                 alkotmánybíró
                                         
                   Dr. Holló András             Dr. Kiss László
                   alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                         
                   Dr. Kovács Péter          Dr. Paczolay Péter
                   alkotmánybíró           előadó alkotmánybíró
          Dr. Holló András alkotmánybíró párhuzamos indokolása

          Egyetértek  a  határozat   rendelkező   részében  foglaltakkal,
          az  O rszágos  Választási  Bizottság  566/2006.   (XI. 20.) OVB
          határozatának   megsemmisítésével   és    az   új       eljárás
          elrendelésével.

          A határozat indokolásának azzal a részével azonban, miszerint a
          kormányprogram részének tekintendő kérdésben a népszavazást  az
          Alkotmány  29/C.  § (5) bekezdés f) pontja nem  zárja  ki,  nem
          értek egyet.
          Az  Országos  Választási  Bizottság  567/2006.  (XI.  20.)  OVB
          határozatát    felülvizsgáló   alkotmánybírósági   határozathoz
          csatolt   párhuzamos  indokolásomban  kifejtett  álláspontomat,
          miszerint  az  Alkotmány alapján sem a kormányprogram  egészére
          [Alkotmány  29/C.  §  (5) bekezdés f) pont],  sem  annak  egyes
          elemeire  (Alkotmány  28/B.  §) nem  írható  ki  népszavazás  –
          fenntartom.
          A     hivatkozott     párhuzamos    indokolásban     ugyanakkor
          kihangsúlyoztam:  a  kormányprogram  országgyűlési   hatáskörbe
          történő   végrehajtásának   egyes   elemei   –   jellemzően   a
          törvényalkotás  eredményeként,  az  Alkotmány   29/C.   §   (5)
          bekezdése által korlátozottan – a népszavazás tárgyai lehetnek.
          Jelen  ügyben éppen erről van szó: a népszavazással  eldöntendő
          kérdés konkrét törvényi rendelkezésre, a felsőoktatásról  szóló
          2005.  évi CXXXIX. törvény módosításáról szóló 2006. évi LXXII.
          törvény  (Fotm.)  18.  §-ával bevezetett  képzési  hozzájárulás
          fizetésének megítélésére vonatkozik: „125/A. § (1) Az államilag
          támogatott   tanulmányokat  folytató  hallgató   –   nemzetközi
          szerződés  eltérő  rendelkezése hiányában – alapképzésben  vagy
          egységes,  osztatlan  képzésben a harmadik félévtől  kezdődően,
          mesterképzésben   a   teljes  tanulmányi  idő   alatt   képzési
          hozzájárulás fizetésére köteles…”
          Következésképpen a határozat indokolásában arra  kellett  volna
          felhívni az Országos Választási Bizottság figyelmét, hogy az új
          eljárás   során  a  kérdést,  a  hivatkozott  törvény   feletti
          népszavazás  kezdeményezéseként  kellett  volna  elbírálnia.  A
          Fotm. ugyanis a népszavazás kezdeményezésére irányuló indítvány
          benyújtásának időpontját (2006. október 14.) megelőzően,  2006.
          október 19-én került kihirdetésre.

          Budapest, 2007. március 8.
                                                         Dr. Holló András
                                                            alkotmánybíró
            Dr. Bragyova András alkotmánybíró különvéleménye
             
             Nem  értek egyet a többségi a határozattal: az OVB határozatát
            az  Alkotmánybíróságnak annak indoklása alapján,  esetleg  tőle
            részben eltérő indoklással helyben kellett volna hagynia.
             
             A  képzési  hozzájárulás kérdéséről három, egymástól független
            okból  sem  tarható népszavazás: (1) az Alkotmány 28/C.  §  (5)
            bekezdés  f) pontja alapján, mert a kérdés a kormány programját
            érinti;  (2)  Az  Alkotmány  28/B. §-a  alapján,  mert  nem  az
            Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdésről van szó;  végül  (3)
            az  Alkotmány  28/C.  § (5) bekezdésének a)  pontja  alapján  a
            képzési  hozzájárulás a költségvetésről szóló törvény tartalmát
            érintő  kérdés.  Ezek  a kérdések több, a mai  napon  eldöntött
            népszavazási    ügyben   is   felmerültek,    így    a    jelen
            különvéleményemben   elmondottakat  természetesen   ezekre   is
            megfelelően érvényesnek tartom.
             
             1.   Az   Alkotmány   népszavazásról  szóló   rendelkezéseinek
            értelmezése  nehéz  feladat. Ezen rendelkezések  értelmezéséhez
            szükséges  az  Alkotmány  más  rendelkezéseivel  való  együttes
            értelmezés,   különben  az  alkotmányértelmező   igazolhatatlan
            következetésekre juthat. A most eldöntött ügyekben  merült  fel
            először az Alkotmánybíróság gyakorlatában az Alkotmány 28/C.  §
            (5)  bekezdése f) pontjának értelmezése. Eszerint  nem  tarható
            országos  népszavazás  a  „Kormány  programjáról”.  A  többségi
            határozat  szerint ez azt jelenti, hogy a Kormány  programjának
            egészéről  nem  tartható népszavazás, de  tarható  annak  egyes
            részeiről külön-külön.
             
             1.1.  Egyetértek  a  többségi  határozattal  abban,  hogy   az
            említett  rendelkezés értelmezésénél figyelembe  kell  venni  a
            „kormányforma  sajátosságait”.  Ennek  alapján  azonban   éppen
            ellentétes   következtetés  levonását  tartom  indokoltnak:   a
            parlamentáris   kormányforma  –  az  Alkotmány   preambulumának
            szavaival  a  „parlamenti  demokrácia”  –  kizárja  a   Kormány
            programjában szereplő kérdésekről szóló népszavazást.
             Ennek  igazolására  több  érv is felhozható.  A  parlamentáris
            rendszer megkülönböztető tulajdonsága a Kormány és a parlamenti
            többség   közötti  szoros  kapcsolat,  hagyományos  alkotmányos
            terminussal:  a bizalom. Az Országgyűlés bizalma  a  Kormányban
            azt  jelenti, hogy az Országgyűlés többsége támogatja a Kormány
            által  benyújtott törvényjavaslatokat, amelyek nélkül a Kormány
            nem  képes  megvalósítani  programját.  A  „Kormány  programja”
            alkotmányos-politikai fogalom – ekként került az Alkotmányba és
            eszerint  is  kell  értelmezni. Az Alkotmány szövege  háromszor
            említi  a  Kormány  programját:  (1)  19.  §  (3)  bekezdés  e)
            pontjában; (2) a 33. § (3) bekezdés 2. mondatában; és végül (3)
            a  28/C. § (5) bekezdés f) pontjában. A Kormány programja és  a
            Kormány   iránti   bizalom   egymást   feltételezi:    ha    az
            Országgyűlésnek nincs bizalma a Kormányban – nem  támogatja  –,
            akkor    a   programját   sem   támogatja.   A   kormányprogram
            megvalósításához  szükséges alkotmányos eszközökről  –  mint  a
            költségvetési-pénzügyi jogszabályok, a közigazgatási  szervezet
            meghatározása  –  ezért  az  Alkotmány  szerint   nem   dönthet
            népszavazás;  ide tartoznak a Kormány programja végrehajtásához
            feltétlenül szükséges törvények és más országgyűlési hatáskörbe
            tartozó   döntések  is.  Az  Országgyűlés  többsége   mindaddig
            támogatja  a Kormány programját, amíg meg nem vonja tőle  –  az
            Alkotmány 39. §-ában meghatározott módon – a bizalmat  (azaz  a
            jövőbeni  támogatás ígéretét). A parlamentáris demokráciában  a
            kormányprogram az Országgyűlés és a Kormány közötti alkotmányos
            kapcsolat, a „bizalom” alkotmányos –politikai tartalmát  fejezi
            ki,  azt,  aminek megvalósításában az Országgyűlés  többsége  –
            jogilag  ez az Országgyűlés döntése [Alkotmány 24. § (2)]  –  a
            Kormányt támogatja.
             
             A   kormányprogram  valamelyik  részének  népszavazáson   való
            „leszavazása” – vagy annak lehetősége – összeegyeztethetetlen a
            parlamentáris   kormányformával,   amely   csakis   képviseleti
            rendszerben   lehetséges.  Ez  a  rendszer   a   választásokkal
            létrehozott   Országgyűlés  többsége  és  a   Kormány   közötti
            együttműködésre  épül:  a  Kormány és a  Országgyűlés  többsége
            közötti   konfliktus   szükségképpen  a   Kormány   vereségével
            végződik. A Kormány sorsa tehát az Országgyűlés kezében van: ha
            az  Országgyűlés  többsége nem szavazza  meg  a  Kormányprogram
            végrehajtásához  szükséges törvényeket, az biztos  jele  annak,
            hogy  a Kormány elvesztette az Országgyűlés bizalmát. Az  ilyen
            konfliktus megoldása vagy a Kormány lemondása, bizalmi szavazás
            vagy bizalmatlansági indítvány lehet. Mindezek a parlamentáris-
            képviseleti   kormányformában   az   Országgyűlés   kizárólagos
            hatáskörébe  tartoznak,  amint ezt az  Alkotmány  28/C.  §  (5)
            bekezdésének d), e) és f) pontjai megerősítik. Az Alkotmány 39.
            §  (1) bekezdése – „... a Kormány az Országgyűlésnek felelős” –
            együtt tekintve a 28/C. § előbb említett szabályaival világossá
            teszi, hogy az Országgyűlés és a Kormány közötti kapcsolat  egy
            eleme  sem tartozik a népszavazással eldönthető kérdések  közé.
            Ez  megfelel az Alkotmánybíróság által régóta kimondott elvnek,
            a   képviseleti   demokrácia   elsődlegességének   [2/1993   AB
            határozat, ABH 1993, 33.].
             A   népszavazással  hozott  döntés  az  Alkotmány  szerint  az
            Országgyűlésre  kötelező. A képviseleti demokrácia  alapelve  a
            képviselők szabad mandátuma [27/1998. AB határozat,  ABH  1998,
            197.].  Ez  annyit jelent, hogy a képviselő jogilag  nem  lehet
            köteles  meghatározott módon szavazni.  Erre  akkor  sem  lehet
            köteles,  ha  az  Alkotmány alapján [28/C. § (3)  bekezdés]  az
            Országgyűlésre,   mint  állami  szervre  kötelező   az   általa
            támogatott  Kormány programjával ellentétes döntés meghozatala.
            Ez  ugyanis csak az Országgyűlést köti, de nem kötelezheti – az
            imperatív  mandátum  tilalma  miatt  –  az  egyes  képviselőket
            meghatározott  módon  történő  szavazásra.  Ezért   (ebben   az
            értelemben)  az  Országgyűlés számára a  népszavazás  eredménye
            éppúgy  politikai  kötelezettséget  hoz  létre,  mint  maga   a
            kormányprogram (mely jogilag szintén nem kötelező).
             A  Kormány  programjából kiemelt egyes fontos elemekről  szóló
            népszavazás   azzal  a  veszéllyel  jár,  hogy  a  népszavazási
            kezdeményezés   sikere   esetén  az  országgyűlési   képviselők
            többségét olyan döntés meghozatalára kötelezné, amelynek  éppen
            az  ellenkezőjére vállaltak a program megszavazásával politikai
            kötelezettséget.  A  Kormány, gyakorlatilag  a  miniszterelnök,
            bizalmi  szavazásnak  nyilváníthatja  a  népszavazásra  feltett
            kérdésről  –  az  azt  tartalmazó  előterjesztésről   –   szóló
            szavazást   [Alkotmány  39/A.  §  (4)   bekezdés].   Ezzel   az
            Országgyűlés  Kormányt  –  és  ezzel  együtt  ex  definitone  a
            programját    –    támogató   többsége   számára    alkotmányos
            kötelezettséggé   tenné   a  Kormány   elleni   bizalmatlansági
            indítvány megszavazását, és így az Alkotmány szerint  [39/A.  §
            (4) bekezdés] a Kormány kötelező lemondását is.
             Mindez  azt  mutatja,  hogy  a  Kormány  programjának  bármely
            lényeges  eleméről  szóló  népszavazás  nem  férhet   össze   a
            parlamenti  demokráciával. Igaz, a Kormány  programjáról  szóló
            népszavazást kizáró alkotmányos szabály alkalmazása nem könnyű.
            A  döntés  arról,  hogy  egy a népszavazási  kérdés  a  Kormány
            programjáról szóló kérdés-e mérlegelést kíván. Ennek  eldöntése
            azonban  semmivel sem bonyolultabb, összetettebb, mint  amilyen
            egy népszavazási kérdés „egyértelműségének” [lsd. pl.: 51/2001.
            AB  határozat,  ABH  200,  392.],  vagy  költségvetésről  szóló
            jellegének    megítélése.    Az   Alkotmány    szövege    miatt
            elkerülhetetlen  mérlegeléstől az  Alkotmánybíróság  eddig  sem
            zárkózott  el  és  alkotmányvédő feladatának  ellátása  ezt  is
            kívánja.
             
               1.2. A fentebb ismertetett tartalmi érveken kívül a javasolt
            értelmezés  mellett  szól  az  is,  hogy  –  amint  a  többségi
            határozat  helyesen  kimutatja  –  az  Alkotmány  28/C.  §  (5)
            bekezdésének   d)   pontja  eleve  kizárja   a   miniszterelnök
            személyéről szóló népszavazást, ami egyben az Alkotmány  33.  §
            (3)  bekezdése szerint szükségképpen a kormányprogram egészéről
            szóló    népszavazás   is   lenne.   (Kivéve   a    konstruktív
            bizalmatlansági indítvánnyal – Alkotmány 39/A. § (1) bekezdés –
            megválasztott   miniszterelnök   sajátos   esetét,    ahol    a
            kormányprogram vitája elválhat a miniszterelnök választásától.)
             A  jogértelmezés  alapvető  elve  a  jogalkotó  ésszerűségének
            feltételezése: ennek része, hogy a norma szövege nem  önismétlő
            vagy önellentmondó. Ebből következik, hogy egy felsorolásban  –
            itt:  a  népszavazásból  kizárt tárgyak  listájában  –  foglalt
            minden  tételnek  önálló, a többitől különböző  jelentése  van.
            Esetünkre  alkalmazva  ez  annyit tesz,  hogy  a  28/C.  §  (5)
            bekezdés  d)  pontja  nem  foglalhatja  magában  az   f)   pont
            jelentését, mert akkor ez utóbbi értelmetlen lenne. Mivel ez az
            értelmezési eredmény ésszerűtlen, a másik értelmezési lehetőség
            tekinthető helyesnek: az, amely elkülöníti egymástól a d) és az
            f) pont jelentését. Ez csak úgy lehetséges, ha elfogadjuk, hogy
            a  kormányprogram egyes elemeiről szóló népszavazás tartása  is
            kizárt,  mert  az egészéről szóló népszavazást már  a  d)  pont
            kizárta.
             
             2.   A  képzési  hozzájárulásról  szóló  népszavazás  kizárása
            melletti  második  fő  érv valamennyi, az Országgyűlés  számára
            meghatározott tartalmú döntés tilalmára irányuló kérdésre igaz.
            (Ez az érv, ha nem is pontosan ebben az alakban, de szerepel az
            OVB határozatában is.)
             
             2.1.   Nem  tartozik  –  mert  nem  tartozhat  –  ugyanis   az
            Országgyűlés  hatáskörébe,  hogy önmagának  vagy  bármely  más,
            következő  Országgyűlésnek megtiltsa (vagy  akár  megnehezítse,
            pl.  úgy, hogy kétharmadossá teszi) bizonyos tartalmú törvények
            meghozatalát.  Ebből adódik, hogy az Országgyűlés alkotmányosan
            nem  alkothatna  törvényt, amely minden későbbi Országgyűlésnek
            megtiltja  a  vizitdíj bevezetését. Az Országgyűlés  abban  nem
            különbözik  a többi állami szervtől, hogy hatáskörébe  csak  az
            Alkotmányban  meghatározott  tárgyak  tartoznak,  jóllehet   az
            Országgyűlés  hatásköre  igen  széles  körű.  Ilyen   tárgy   a
            törvényhozás, melynek „joga” – azaz: hatásköre –  az  Alkotmány
            25.  § (2) bekezdése szerint az Országgyűlést illeti meg. Ebben
            a   hatáskörében,  mint  az  Országgyűlés  hatáskörébe  tartozó
            kérdésben,  tartható népszavazás – de abban  nem,  ami  nem  is
            tartozhat  az  Országgyűlés hatáskörébe. Mivel az  Országgyűlés
            érvényesen   nem   korlátozhatja   a   későbbi   Országgyűlések
            törvényhozási  hatáskörének gyakorlását, ez  a  döntés  nem  is
            tartozik a hatáskörébe.
             Az  előbbi  állítás  bizonyítására  tételezzük  fel,  hogy  az
            Országgyűlés   „tilalmi”  törvénnyel   megtiltaná   a   képzési
            hozzájárulás bevezetését. E törvény módosítható lenne egy másik
            törvénnyel,  amely  azonban  törvényellenes,  mert  a   tilalmi
            törvény  –  a  népszavazási kérdésnek megfelelően – megtiltaná,
            hogy  az „államilag támogatott felsőfokú tanulmányokat folytató
            hallgatóknak”   valaha   is   képzési   hozzájárulást   kelljen
            fizetniük.  Ez csak akkor lenne lehetséges, ha az  Országgyűlés
            nemcsak  hatályon  kívül helyezné a ma hatályos  törvény  erről
            szóló  rendelkezését – ami a törvényhozási hatáskörébe tartozik
            –,  hanem  egyben  meg is tiltaná önmagának,  tehát  az  összes
            jövendő Országgyűlésnek a képzési hozzájárulás visszaállítását.
            Erre  azonban az Országgyűlésnek nincs hatásköre, mert  ez  nem
            része   a   törvényhozás   jogának,   éppen   ellenkezőleg:   a
            törvényhozási hatáskör elvonását jelentené.
             
             2.2.  Az  Országgyűlés számára tiltást eredményező  kérdés  az
            előbbi  érvtől függetlenül azért is alkotmányellenes, mert  nem
            az  Alkotmány 28/B. § (1) bekezdése értelmében vett „kérdésről”
            szól. A népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi
            III. törvény 13. §-a szerinti „népszavazásra feltett kérdés”  –
            azaz  egy  kérdő  mondat  –  nem azonos  az  Alkotmány  idézett
            rendelkezésében szereplő „kérdéssel”. Az Alkotmány 28/B. §  (1)
            bekezdésében   foglalt  „kérdés”  jelentése:  az   Országgyűlés
            hatáskörébe  tartozó ügy, amelyben az Országgyűlés  dönthet.  A
            népszavazásra  feltett  kérdés tehát  kérdésről  szóló  kérdés,
            vagyis  arról  szóló  kérdés, miként  döntsön  az  Országgyűlés
            valamely ügyben, amelyben egyébként másként is dönthetne. Ez az
            értelmezés  az  Alkotmány 28/C. § (3) bekezdésén alapul,  amely
            szerint  „… az eredményes népszavazás alapján hozott döntés  az
            Országgyűlésre  kötelező”.  A  „népszavazással  hozott  döntés”
            tehát az Országgyűlés számára kötelezettséget hoz létre, vagyis
            megköveteli, hogy az Országgyűlés valamely a saját  hatáskörébe
            tartozó  ügyben döntést hozzon. Ez azért fontos, mert a  magyar
            alkotmányjogban,   ellentétben   számos   állam   jogával,    a
            népszavazási döntés (határozat) nem jogforrás (jogalkotó tény):
            a népszavazás tárgya szigorúan véve az Országgyűlés hatáskörébe
            tartozó   döntésről   szóló   döntés,   eredménye   pedig    az
            Országgyűlésnek kötelezettséget keletkeztet erre a döntésre.  A
            népszavazás   tehát   nem   jogot  alkot,   hanem   alkotmányos
            kötelezettséget keletkeztet az Országgyűlés hatáskörébe tartozó
            döntés esetén arra, hogy meghatározott módon döntsön.
             A  hatáskör  a  közjogban  egy állami szerv  által  jogszerűen
            (érvényesen) meghozható döntések összességének meghatározása. A
            döntés   fogalmilag  több,  egymást  kizáró  lehetőség  közötti
            választást  jelent. Az Országgyűlés hatásköre ennek megfelelően
            az Országgyűlés által meghozható döntéseket jelenti, mindazokat
            a  kérdéseket,  amelyekben  az Országgyűlés  választ  különféle
            lehetőségek   között.   Az  Országgyűlés  hatáskörébe   tartozó
            kérdésben   való   döntés  így  mindig  meghatározott   döntési
            lehetőségek  közötti választás. Ezt a választást határozza  meg
            az  eredményes  népszavazás. Az Országgyűlést valaminek  a  nem
            tevésére – azaz nem döntésre – kötelező népszavazási kérdés nem
            megengedett,   mert   a   népszavazási   kérdés   csak    egyes
            meghatározott   döntésekben   korlátozhatja   az   Országgyűlés
            hatáskörét,  nem pedig meghatározatlan számú és tárgyú  jövőben
            meghozandó  döntésben.  A  népszavazás  tárgya  mindig  konkrét
            „kérdés”  –  azaz:  ügy  – eldöntése. A népszavazási  kérdésnek
            ezért   egy   esetre  szóló,  az  Országgyűlés  egy   aktusával
            teljesíthető kötelezettséget kell meghatároznia. Ez csak  akkor
            lehetséges,   ha   az  Országgyűlés  számára  pozitív   döntési
            kötelezettséget  határoz  meg a népszavazásra  feltett  kérdés.
            Amikor  az  Országgyűlés teljesíti a népszavazással keletkezett
            kötelezettségét,  a  teljesítéssel  egyben  meg  is  szűnik   a
            népszavazás  eredményeként  keletkezett  kötelezettsége.  Ha  a
            népszavazási   kérdés,   mint   ebben   az   esetben,   tiltást
            eredményezhetne, nem lenne képes meghatározni  azt  az  aktust,
            amivel     az     Országgyűlés    teljesíthetné    népszavazási
            kötelezettségét,  mert  tiltást  „teljesíteni”  egyáltalán  nem
            lehet.
             
             3.  A képzési hozzájárulásról szóló népszavazás az előbbiektől
            függetlenül is az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének a)  pontja
            szerint  a  népszavazásból kizárt tárgyról  szólna.  A  képzési
            hozzájárulás  ugyanis  –  mint a  kérdésből  is  kitűnik  –  az
            államilag   (tehát  költségvetésből)  támogatott  tanulmányokat
            folytató  hallgatók befizetése. Ezzel a felsőfokú tanulmányokat
            folytatók  képzési  költségeiknek egy  részét  fizetik  (míg  a
            többit  az  állami költségvetés). Ennek alapján  semmi  kétség,
            hogy  a  képzési  hozzájárulás az állami költségvetés  bevételi
            jogcíme,  ahogyan jelenleg a felsőoktatásról  szóló  2005.  évi
            CXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdése meghatározza. E jellegén az
            sem  változtat,  hogy a hozzájárulás a 2007. évi  költségvetési
            törvény  (2006.  évi.  CXXVII. törvény)  14.  §  (4)  bekezdése
            szerint  a  felsőoktatási  intézmények költségvetési  bevételét
            képezi.  Ettől sem a bevétel költségvetési jogcíme,  sem  pedig
            felhasználásának költségvetési kötöttségei nem változnak.

            Budapest, 2007. március 8.
                                                        Dr. Bragyova András
                                                              alkotmánybíró
              .
              English:
              English:
              .
              Petition filed:
              .
              Subject of the case:
              .
              The prohibited subjects of the national referendum (student fee)
              Number of the Decision:
              .
              15/2007. (III. 9.)
              Date of the decision:
              .
              03/08/2007
              .
              .
              Full text:
              en_0015_2007.pdfen_0015_2007.pdf