English
Hungarian
Ügyszám:
.
IV/01313/2018
Első irat érkezett: 08/23/2018
.
Az ügy tárgya: A Debreceni Törvényszék 18.Bf.60/2018/6. számú végzése elleni alkotmányjogi panasz (rágalmazás)
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 27. § )
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 12/11/2018
.
Előadó alkotmánybíró: Schanda Balázs Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó - az Abtv. 27. §-a alapján - a Hajdúszoboszlói Járásbíróság 1.B.110/2017/4. számú ítélete, valamint a Dereceni Törvényszék 18.Bf.60/2018/6. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól.
Az indítványozó önkormányzati képviselő, hivatalos személy becsületének és jó hírnevének csorbítására alkalmas kijelentéseket tett a forgalomkorlátozással kapcsolatos önkormányzati közmeghallgatást kérelmező személy, nagy nyilvánosság előtt. Az indítványozó ezért rágalmazás miatt feljelentést tett, a nyomozást a rendőrség megszüntette, panaszát az ügyészség elutasította. Ezt követően az indítványozó pótmagánvádjára induló eljárásban a bíróság a vádlottat a rágalmazás vétsége alól felmentette, a másodfokú bíróság az elsőfokú döntést helybenhagyta.
Az indítványozó álláspontja szerint az elhangzott tényállítások meghaladják a véleménynyilvánítás szabadságának határát. Nézete szerint csupán azért, mert a tényállítások közmeghallgatáson hangzottak el, azok nem minősíthetők közügyekben való megszólalásnak, ahogy azt a bíróság értékelte. A közmeghallgatás tárgya ugyanis nem volt köthető az indítványozó közszereplői tevékenységéhez, az ügyben nem érintett, és a közmeghallgatás nem minősül hatósági eljárásnak. Hivatkozik az Alkotmánybíróság 13/2014. (IV. 18.) AB határozatára, álláspontja szerint, ha az eljáró bíróságok a határozatban felállított vizsgálati szempontokat figyelembe vették volna, akkor megállapították volna, hogy a feljelentésben megjelölt cselemény bűncselekmény, és büntetőeljárást folytattak volna le. Az Alkotmánybíróság említett határozatában kifejtett szempontok mellőzésével hozott jogerős döntéssel sérül a jó hírneve tiszteletben tartásához, az emberi méltósághoz, valamint a tisztességes eljáráshoz való joga, és az Alaptörvény IX. cikk (4) bekezdésében rögzített követelmény. A tisztességes eljáráshoz való jogát különösen sérti, hogy a bíróság döntése jogszabálysértő, iratellenes és részben ellentmondásos volt..
.
Indítványozó:
    Kalmár Erzsébet Katalin
Támadott jogi aktus:
    a Hajdúszoboszlói Járásbíróság 1.B.110/2017/4. számú ítélete, valamint a Dereceni Törvényszék 18.Bf.60/2018/6. számú végzése
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
I. cikk (3) bekezdés
II. cikk
VI. cikk (1) bekezdés
IX. cikk (4) bekezdés
XXVIII. cikk (1) bekezdés
28. cikk

.
Anonimizált indítvány (pdf):
IV_1313_5_2018_ind_kieg_anonim.pdfIV_1313_5_2018_ind_kieg_anonim.pdfIV_1313_0_2018_inditvany_anonim.pdfIV_1313_0_2018_inditvany_anonim.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
    .
    A döntés száma: 3048/2019. (III. 14.) AB végzés
    .
    Az ABH 2019 tárgymutatója: alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés (Abtv. 29. §); alkotmányjogi panasz; Abtv. 27. §-a szerinti alkotmányjogi panasz; alkotmányossági felülvizsgálat és a ténybíráskodás határai; érintettség (alkotmányjogi panasz eljárásban); pótmagánvád; indítványozói jogosultság
    .
    A döntés kelte: Budapest, 03/05/2019
    .
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    2019.02.26 15:00:00 2. öttagú tanács
    2019.03.05 15:00:00 2. öttagú tanács

    .

    .
    A döntés szövege (pdf):
    3048_2019 AB végzés.pdf3048_2019 AB végzés.pdf
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
      Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában – dr. Szívós Mária alkotmánybíró különvéleményével – meghozta a következő
      v é g z é s t:

      Az Alkotmánybíróság a Debreceni Törvényszék 18.Bf.60/2018/6. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
    I n d o k o l á s

    [1] 1. Az indítványozó (Kalmár Erzsébet Katalin) jogi képviselő útján (dr. Simon Attila, Simon Ügyvédi Iroda, 4400 Nyíregyháza, Bujtos utca 36.) eljárva, az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 27. §-a alapján előterjesztett alkotmányjogi panaszában kérte, hogy az Alkotmánybíróság állapítsa meg a Debreceni Törvényszék 18.Bf.60/2018/6. számú végzése, valamint a Hajdúszoboszlói Járásbíróság 1.B.110/2017/4. számú ítélete alaptörvény-ellenességét és semmisítse meg azokat, mivel a hivatkozott bírósági végzés és ítélet az indítvány szerint sértik az Alaptörvény I. cikk (3) bekezdését, II. cikkét, VI. cikk (1) bekezdését, IX. cikk (4) bekezdését, a XXVIII. cikk (1) bekezdését valamint a 28. cikkét.

    [2] 1.1. A panasz alapjául szolgáló ügy tényállása szerint az indítványozó 2017. január 18-án feljelentést tett egy természetes személy ellen (a továbbiakban: vádlott) – a Hajdúszoboszlói Rendőrkapitányságon –, nagy nyilvánosság előtt elkövetett rágalmazás vétsége miatt. Az indítványozó Nádudvar Város Önkormányzata képviselő testületének tagja. A vádlott 2016. november 23-án egy általa feljelentésnek nevezett beadványt adott át Nádudvar polgármesterének, jegyzőjének és aljegyzőjének, amelyben arról írt, hogy a Nádudvari Szociális Intézményfenntartó Társulás Szociális Szolgáltató Központ (a továbbiakban: Szociális Központ) vezetője az általa vezetett intézmény költségvetéséből juttatásban részesítette az édesanyját (az indítványozót), aki a helyi nyugdíjas klub vezetőjeként a Szociális Központ vezetője helyett végzi a munkát. A vádlott a beadványára nem kapott választ, ezért 2016 decemberében újabb feljegyzést fogalmazott meg, amelyet a helyi képviselő-testület 2016. december 15-ei (közmeghallgatásnak minősített) ülésén felolvasott. Ezen ülésen a képviselő-testület tagjai, az önkormányzati cégek vezetői és az önkormányzati dolgozók is jelen voltak. A feljegyzésben a vádlott azzal vádolta meg a Szociális Központ vezetőjét, hogy költségvetési csalást követ el, mivel úgy veszi fel a fizetését, hogy valójában helyette az indítványozó végzi el a munkát, és ő is hozza meg a döntéseket. Álláspontja szerint az is felvetődhet, hogy az indítványozó kimeríti a befolyással üzérkedés bűncselekményének tényállását, hiszen amellett, hogy jelenleg is képviselő, korábban ő volt a város jegyzője is. A polgármester figyelmeztette a vádlottat, hogy ezzel már kimeríti a rágalmazás bűncselekményének tényállását, amire a vádlott azzal reagált, hogy ő senkit nem rágalmaz, csak felhívja a visszásságokra a figyelmet, amelyet álláspontja szerint ki kellene vizsgálni. A polgármester az ülést követően vizsgálatot rendelt el a Szociális Központ ellen, de az alapján nem látta igazoltnak a vádlott felvetését.
    [3] A vizsgálatot követően az indítványozó feljelentést tett a vádlottal szemben a Hajdúszoboszlói Rendőrkapitányságon nagy nyilvánosság előtt elkövetett rágalmazás vétsége miatt. Kijelölés alapján az ügyben a Balmazújvárosi Rendőrkapitányság járt el, amely az eljárást megszüntette, arra tekintettel, hogy a megvalósult cselekmény nem bűncselekmény. A megszüntető határozattal szemben az indítványozó panasszal élt, amelyet a Hajdúböszörményi Járási Ügyészség a B.109/2017/9. számú határozatával elutasított. Ezt követően az indítványozó 2017. október 27-én pótmagánvádat terjesztett elő a Hajdúszoboszlói Járásbíróságon.
    [4] A Hajdúszoboszlói Járásbíróság ítéletében a vádlottat a rágalmazás vádja alól felmentette. Az ítélet indokolásában az elsőfokú bíróság hangsúlyozta, hogy a rágalmazás vétségének megítélésekor minden esetben vizsgálni kell az elhangzás közegét, továbbá azt, akire a kijelentést tették, a kijelentés indokát és valóság alapját is. Az elsőfokú bíróság álláspontja szerint a vádlottnak volt rálátása az indítványozó és a Szociális Központ vezetőjének tevékenységére. Az elsőfokú ítélet szerint azt sem lehetett figyelmen kívül hagyni, hogy az indítványozó mint a képviselő-testület tagja közhatalmat gyakorló személy, így vele szemben nagyobb tűrési kötelezettséget kell megkövetelni. Az elsőfokú bíróság szerint a vádlott a véleménynyilvánítási szabadságának jogával élt, amely során nem használt becsmérlő, lealacsonyító és sértő kifejezéseket sem. Emellett figyelembe kellett venni azt is, hogy a vádlott állításait olyan fórumon mondta el, amelynek kifejezett tárgya volt az érintett kérdés. Mindezek alapján az elsőfokú bíróság ítélete szerint a vádlott nem követett el bűncselekményt, mivel állításai a véleménynyilvánítás szabadságának határain belül maradtak.

    [5] 1.2. Az elsőfokú ítélettel szemben a vádlott fellebbezést nyújtott be a Debreceni Törvényszékhez. A fellebbezésében az indítványozó arra hivatkozott, hogy álláspontja szerint az elsőfokú bíróság tévesen nyilvánította a véleménynyilvánítás szabadságának oltalma alá eső kijelentésnek a vádlott beadványát és a képviselőtestületi-ülésen elmondott szavait, ezért kérte a bűnösség kimondását és büntetés kiszabását.
    [6] A másodfokú bíróság végzésével az elsőfokú ítéletet helybehagyta, egyúttal kiemelte azonban, hogy a jogellenességet nem a véleménynyilvánítás szabadságának oldaláról kell megközelíteni. A végzés indokolása szerint ugyanis a vádlott kijelentései egyértelműen tényállításnak minősülnek, amelyek pedig kétséget kizáróan alkalmasak lehetnek a becsület csorbítására. A kijelentések jogellenességét azonban a másodfokú bíróság szerint az zárja ki, hogy azok olyan közegben hangzottak el, amelyek az ügy érdemével összefüggésben állnak (egy önkormányzati intézmény jogszerű működésének vizsgálatára irányultak), és így a cselekmény társadalomra veszélyessége nem állapítható meg.

    [7] 1.3. Az indítványozó ezt követően fordult az Alkotmánybírósághoz. Alkotmányjogi panaszában arra hivatkozással kérte a másodfokú végzés és az elsőfokú ítélet megsemmisítését, hogy azok véleménye szerint több alaptörvényi rendelkezést is sértenek. Indítványában hivatkozott arra, hogy bár a közszereplőkkel szembeni véleménynyilvánítás határa szélesebb, de ez sem tekinthető korlátlannak. Úgy véli, hogy a vádlott beadványában megfogalmazottak tényállításnak tekinthetőek, és túllépték a véleménynyilvánítás megengedhetőségének határát (a vádlott megsértette ugyanis az indítványozó emberi méltóságát), így azok kimerítették a rágalmazás vétségét. Álláspontja szerint a vádlott állításai minden ténybeli alapot nélkülöznek, azok valóságtartalma tételesen cáfolható. Az alkotmányjogi panasz szerint a másodfokú bíróság tévesen hivatkozott arra, hogy a vádlott szavait megfelelő fórum előtt, a közügyek vitatása körében adta elő, ugyanis az indítványozó szerint az ülés tárgya, amelyen a vádlott kijelentései elhangzottak, nem volt összefüggésben a személyével, az ülés nem minősült hatósági eljárásnak, a vádlott nyilatkozata pedig nem tartozott az ülés tárgyához. Álláspontja szerint a fentiek okán az eljáró bíróságoknak meg kellett volna állapítaniuk a vádlott bűnösségét, mivel kijelentései átlépték a véleménynyilvánításnak az Alaptörvény IX. cikk (4) bekezdésében meghúzott határát. Emellett úgy véli, hogy a bíróságok bizonyítékértékelése megsértette a tisztességes bírósági eljáráshoz való jogát [Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdés] is.
    [8] Az indítványozó később – az Alkotmánybíróság hiánypótlási felhívására reagálva – kiegészítette alkotmányjogi panaszát, amelyben kifejtette, hogy véleménye szerint a bíróságok döntései sértik az emberi méltóságát is. Emellett az indítványozó arra is hivatkozott, hogy a bíróságok nem vették figyelembe az Alaptörvény I. cikk (3) bekezdését, valamint a 28. cikkét sem.
    [9] Mindezekre tekintettel kérte a bírósági végzés és ítélet megsemmisítését.

    [10] 2. Az Abtv. 56. §-a alapján az Alkotmánybíróság először az alkotmányjogi panasz befogadhatóságának kérdésében dönt, ennek során mérlegelési jogkörében vizsgálja az alkotmányjogi panasz befogadhatóságának felté­teleit. A befogadás visszautasítása esetén a tanács rövidített indokolással ellátott végzést hoz, amelyben megjelöli a visszautasítás indokát.
    [11] Az Alkotmánybíróság az Abtv. 50. § (1) bekezdése és az Ügyrend 5. § (1) bekezdése alapján tanácsban járt el, és az indítványozó panaszának vizsgálata alapján azt állapította meg, hogy az alkotmányjogi panasz az alábbi okok miatt nem fogadható be.

    [12] 2.1. Az indítványozó az Abtv. 27. §-ára alapított alkotmányjogi panasz iránti kérelmében a törvényszéki ítélet alaptörvény-ellenességét az Alaptörvény több rendelkezésének sérelmére alapozta. Az Abtv. 27. §-a alapján alaptörvény-ellenes bírói döntéssel szemben az egyedi ügyben érintett személy vagy szervezet panasszal fordulhat az Alkotmánybírósághoz, ha az ügy érdemében hozott döntés vagy bírósági eljárást befejező egyéb döntés az indítványozó Alaptörvényben biztosított jogát sérti, és az indítványozó a jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette, vagy jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva.

    [13] 2.2. A bíróság ítélete ellen nincs helye fellebbezésnek, az Abtv. 27. §-a szerinti indítvány tehát e tekintetben megfelel a törvényi feltételeknek.
    [14] Az Alkotmánybíróság az 1/2015. (I. 16.) AB határozatában (a továbbiakban: Abh.) részletesen vizsgálta, hogy egy büntetőügyben a sértetti pozíció megalapozhatja-e a személyes érintettséget, és ezáltal az indítványozói jogosultságot. E körben az Abh. indokolásában rögzítette, hogy a „panaszos […] sértetti minőségén túl, magánvádlóként lépett fel az alapügyben és személyére vonatkozóan alapjogát érintő bírósági döntés született, mely szintén az alkotmányjogi panasz törvényi feltételeinek fennálltát igazolja” (lásd Abh., Indokolás [9]). Jelen ügyben az indítványozó a vádlott által tett kijelentésekre reagálva rágalmazás miatt tett feljelentést, amelynek elutasítását követően pótmagánvádlóként lépett fel. E tekintetben megállapítható tehát, hogy az alkotmányjogi panasz alapjául szolgáló büntetőeljárás az indítványozó személyes közreműködésével indult meg. Mindezek alapján az indítványozó érintettnek tekinthető, és így jogosult volt az alkotmányjogi panasz előterjesztésére.
    [15] Az indítványozó az Abtv. 30. § (1) bekezdésében meghatározott határidőn belül terjesztette elő az indítványát.

    [16] 2.3. Az alkotmányjogi panasz tartalmi befogadhatóságának vizsgálata során fontos kiemelni, hogy az Alkotmánybíróság – többek között – a 3103/2018. (IV. 9.) AB végzésében már foglalkozott a pótmagánvádló alkotmányjogi panasz előterjesztési lehetőségének korlátaival. E körben az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Abtv. 27. §-a szerinti alkotmányjogi panasz célja, hogy olyan bírósági vagy hatósági döntésekkel szemben nyújtson jogvédelmet az indítványozók számára, akik az eljáró bíróságok vagy hatóságok eljárása és/vagy döntése értelmében szenvedtek alapjogsérelmet. Egy büntetőügy sértettje, magánvádlója, pótmagánvádlója (jelen pontban a továbbiakban együtt: sértett) esetében azonban az Alkotmánybíróság az Abtv. 27. §-a szerinti eljárásában általában akkor állapíthatja meg a sértett által megtámadott jogerős bírósági döntés alaptörvény-ellenességét, ha a vizsgált bírósági eljárásban azért született a sértettnek kedvezőtlen döntés, mert az eljáró bíróság vagy hatóság megsértette az Alaptörvény XXIV. cikkében, valamint XXVIII. cikkében deklarált tisztességes hatósági vagy bírósági eljáráshoz való jogát (fair trial), vagy a XXVIII. cikk (7) bekezdésében biztosított jogorvoslathoz való jogát, amelyet a jogerős bírósági döntés sem korrigált {lásd: 3103/2018. (IV. 9.) AB végzés, Indokolás [26]}.
    [17] Abban az esetben azonban, ha a sértett azért állítja a jogerős bírósági ítélet alaptörvény-ellenességét, mert véleménye szerint az eljáró bíróságok nem orvosolták a büntetőeljárás alapjául szolgáló tevékenység vagy mulasztás miatt (általa feltételezetten) őt ért alapjogsértést (jelen ügy esetében nem állapították meg a vádlott által az indítványozóra tett kijelentések becsületsértő jellegét), az általában nem lehet az alkotmányjogi panaszának alapja {lásd: 3103/2018. (IV. 9.) AB végzés, Indokolás [27]}.
    [18] A büntetőeljárásban a sértett tehát csak akkor hivatkozhat alappal egy felmentő ítélet alaptörvény-ellenességére, ha a bíróság az eljárás során a tisztességes bírósági eljáráshoz való jogát, vagy a jogorvoslathoz való jogát sértette, vagy ha a bíróság a döntést az alapjog alaptörvény-sértő értelmezésére alapozta. Más alapjogra való hivatkozás azonban jellemzően nem felel meg az Abtv. 29. §-ának, a sértettnek nincs ugyanis alanyi joga arra, hogy az állam büntető hatalmának gyakorlását kikényszerítse (pusztán arra van joga, hogy az őt ért alapjogsérelem miatt feljelentést tegyen, magánindítványt nyújtson be, vagy épp pótmagánvádlóként lépjen fel, illetve, hogy ezek alapján a bíróság az ügyben eljárjon és döntést hozzon, arra azonban nincs alanyi joga, hogy a terheltet ezek alapján a bíróság elítélje), ez esetben tehát nem áll fenn az ítéletet vagy végzést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség {lásd: 3103/2018. (IV. 9.) AB végzés, Indokolás [28]}.

    [19] 2.4. Az alkotmányjogi panaszában az indítványozó hivatkozott az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésének sérelmére is, mivel álláspontja szerint az eljáró bíróságok bizonyítékértékelése sértette a tisztességes bírósági eljáráshoz való jogát. E tekintetben az Alkotmánybíróság hangsúlyozza, hogy következetes gyakorlata szerint az Alkotmánybíróság nem vizsgálja a bírói döntés indokolásában megjelölt bizonyítékok és megjelenő érvek megalapozottságát, továbbá azt sem, hogy a jogalkalmazó helytállóan értékelte-e ezeket a bizonyítékokat és érveket, illetve a konkrét ügyben a bírói mérlegelés eredményeként megállapított tényállás megalapozott-e, mint ahogy azt sem vizsgálja, hogy bíróságok jogértelmezése helyesen illeszkedik-e a jogági dogmatika általánosan elfogadott szabályaihoz {elsőként lásd: 3003/2012. (VI. 21.) AB végzés, Indokolás [4], megerősítette: 3117/2016. (VI. 21.) AB végzés, Indokolás [16]}. Erre tekintettel az Alkotmánybíróság az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdése tekintetében sem tartotta alkalmasnak az alkotmányjogi panaszt az érdemi elbírálásra.

    [20] 3. Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) és h) pontjai alapján, figyelemmel az Abtv. 56. § (2) és (3) bekezdéseiben foglaltakra, az alkotmányjogi panaszt visszautasította.

    Budapest, 2019. március 5.

      Dr. Szívós Mária s. k.,
      tanácsvezető alkotmánybíró
      .
      Dr. Pokol Béla s. k.,
      alkotmánybíró

      Dr. Stumpf István s. k.,
      alkotmánybíró
      Dr. Schanda Balázs s. k.,
      előadó alkotmánybíró

      Dr. Varga Zs. András s. k.,
      alkotmánybíró
      Dr. Szívós Mária alkotmánybíró különvéleménye

      [21] Az Abtv. 66. § (2) bekezdésben biztosított jogköröm alapján a következő különvéleményt csatolom a végzéshez.
      [22] A döntés megismétli a 3103/2018. (IV. 9.) AB végzés és 3104/2018. (IV. 9.) AB végzés indokolásában kifejtett érvelést, amelyet korábban – az említett végzésekhez írt különvéleményemben – kifogásoltam, ezért a jelen végzéssel sem tudok egyetérteni.
      [23] Álláspontom továbbra is az, hogy az Alkotmánybíróság eddig követett gyakorlata alapján a jelen ügyben szereplő indítványozói kör vonatkozásában az a konszenzusos álláspont alakult ki, hogy az Alkotmánybíróság büntetőügyekben is esetről esetre vizsgálja, hogy az alkotmányjogi panaszt előterjesztők egyedi érintettsége megállapítható-e. Ennek során azt is mérlegeli az Alkotmánybíróság, hogy – az indítványozó eljárásjogi pozíciója alapján – lehet-e alkotmányos összefüggés az alkotmányjogi panaszt előterjesztő és az állított alapjogsérelem között, hiszen az egyedi ügyben érintett csak akkor jogosult e jogintézménnyel élni, ha a támadott döntés az Alaptörvényben biztosított jogát sérti. Az Alkotmánybíróság azt is megállapította, hogy a büntetőeljárásban részt vevő személyek érintettsége azon az alapon egyértelműen megállapítható, „ha az általuk állított sérelem olyan Alaptörvényben garantált joggal kapcsolatban merült fel, amelyet a jogalkotó a Be. [a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény] meghatározott rendelkezései közvetítésével is biztosítani kívánt számukra” {lásd például: 14/2015. (V. 26.) AB határozat, Indokolás [17]–[18]; 3169/2015. (VII. 24.) AB végzés, Indokolás [19]; 11/2017. (V. 26.) AB határozat, Indokolás [19] és 3285/2017. (XI. 14.) AB határozat, Indokolás [16]}.
      [24] Nézetem szerint a befogadási eljárás során alkalmazott eddigi mérce – fenntartva az esetről esetre történő mérlegelés lehetőségét – megfelelő, hiszen nem zár ki ab ovo, konkrét és tényleges vizsgálat nélkül valamely Alaptörvényben biztosított jogot. Mindez megfelel Abtv. 27. §-ának is, amely szintén nem tartalmaz semmilyen szűkítést a szóba jöhető alapjogokat érintően.
      [25] Ezzel szemben a többségi végzésben megfogalmazott megállapítás – bár némi mérlegelésre elvileg lehetőséget ad – mégis azt sugallja, hogy tulajdonképpen az említett alapjogokon kívül más alapjogra reálisan nem hivatkozhat az említett indítványozói kör.
      [26] Álláspontom szerint az eddigi gyakorlat ilyen jellegű szűkítése mindenekelőtt azért aggályos, mert nincs összhangban az Abtv. 27. §-ával.
      [27] Másfelől – nézetem szerint – a többségi végzésben szereplő mérce szükségtelen is. Ugyanis a szűkítés indokaként felhozott érvek nem meggyőzőek számomra, hiszen az Alkotmánybíróság gyakorlata kezdetektől fogva teljesen egységes abban a kérdésben, hogy senkinek nincs joga kikényszeríteni az állam büntetőhatalmának a gyakorlását [lásd például: 40/1993. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1993, 288, 290.; 42/1993. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1993, 300, 303.; 13/2001. (V. 14.) AB határozat, ABH 2001, 177, 187.; 42/2005. (XI. 14.) AB határozat]. Az újabb ügyekben pedig úgy fogalmazott az Alkotmánybíróság, hogy „a büntetőeljárásban részt vevő személyek egyikének sincs jogosultsága alkotmányjogi panasz előterjesztésére önmagában arra alapítottan, hogy az állam érvényesítette-e büntetőjogi igényét, vagy sem” {14/2015. (V. 26.) AB határozat, Indokolás [18]; megerősítve: 11/2017. (V. 26.) AB határozat, Indokolás [19]; 3285/2017. (XI. 14.) AB határozat, Indokolás [16]}.
      [28] Végül aggályosnak tartom a többségi végzés azon leegyszerűsítő módszerét is, amely a felsorolt három alap­jogon felüli, Alaptörvényben biztosított jogokra történő hivatkozást automatikusan – így tehát a konkrét indítvány ismerete és alapos vizsgálata hiányában – olyan hivatkozásnak tekinti, amely pusztán emiatt nem minősül a bírósági döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességnek.
      [29] Az Alkotmánybíróság eddigi következetes gyakorlata alapján ugyanakkor az Abtv. 29. §-aiban foglalt feltétel(ek) hiányának megállapítását mindig megelőzi az adott ügyben benyújtott, konkrét indítvány vizsgálata, amely magában foglalja az indítványozó által, a hivatkozott alapjog tekintetében kifejtett érvelés értékelését is. Csupán ezt követően dönthető el, hogy valamely Alaptörvényben biztosított jog sérelme megvalósult-e az egyedi ügyben.
      [30] Határozott álláspontom tehát az, hogy a többségi végzésben szereplő, a korábbi mérce alapján nyitva álló indítványozói lehetőség szűkítését jelentő megállapítások rögzítésére szükségtelenül került sor. Emellett – a fentiekben vázoltak okán – nem vagyok meggyőződve arról sem, hogy a többségi végzésben körülírt mérce az Abtv. rendelkezéseivel összhangban alkalmazható.

      Budapest, 2019. március 5.
      Dr. Szívós Mária s. k.,
      alkotmánybíró
      .
      English:
      English:
      .
      Petition filed:
      .
      08/23/2018
      Subject of the case:
      .
      Constitutional complaint against the ruling No. 18.Bf.60/2018/6 of the Debrecen Regional Court (defamation)
      Number of the Decision:
      .
      3048/2019. (III. 14.)
      Date of the decision:
      .
      03/05/2019
      .
      .