English
Hungarian
Ügyszám:
.
IV/00577/2022
Első irat érkezett: 02/28/2022
.
Az ügy tárgya: A Budapest Környéki Törvényszék 1.Bf.383/2021/8. számú végzése elleni alkotmányjogi panasz (pótmagánvád; hamis vád)
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 27. § )
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 05/16/2022
.
Előadó alkotmánybíró: Márki Zoltán Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó - az Abtv. 26. § (1) bekezdését megjelölő, ám tartalmilag az Abtv. 27. § szerinti - alkotmányjogi panaszában a Szigetszentmiklósi Járásbíróság 4.B.271/2020/24. számú ítélete és a Budapest Környéki Törvényszék 1.Bf.383/2021/8. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte.
A támadott határozatokkal az indítványozó mint pótmagánvádló vádindítványa alapján indult eljárásban a bíróság a vádlottat jogerősen felmentette a hamis vád bűntette alól.
Az indítványozó azt sérelmezi, hogy a bíróság az általa indítványozott tanút nem hallgatta meg, tévesen állapította meg, hogy nem valósult meg a hamis vád törvényi tényállásának valamennyi eleme, illetve hogy a másodfokú bíróság - kifejezett kérelme ellenére és az eljárási szabályok megsértésével - a fellebbezéséről tanácsülésen döntött. Mindezekre tekintettel sérült az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésében foglalt tisztességes bírósági eljáráshoz való joga, ezen belül a közvetlenség és a fegyveregyenlőség elve, valamint a bírósági döntések a jogállamiság elvének sem felelnek meg. .
.
Támadott jogi aktus:
    A Szigetszentmiklósi Járásbíróság 4.B.271/2020/24. számú ítélete, a Budapest Környéki Törvényszék 1.Bf.383/2021/8. számú végzése
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
B) cikk (1) bekezdés
XXVIII. cikk (1) bekezdés

.
Anonimizált indítvány (pdf):
IV_577_2_2022_ind_kieg_egys_szerk_anonim.pdfIV_577_2_2022_ind_kieg_egys_szerk_anonim.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
    .
    A döntés száma: 3392/2022. (X. 12.) AB végzés
    .
    A döntés kelte: Budapest, 09/27/2022
    .
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    2022.09.27 9:30:00 2. öttagú tanács
    .

    .
    A döntés szövege (pdf):
    3392_2022 AB végzés.pdf3392_2022 AB végzés.pdf
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
      Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
      v é g z é s t:

      Az Alkotmánybíróság a Budapest Környéki Törvényszék 1.Bf.383/2021/8. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
      I n d o k o l á s

      [1] 1. A jogi képviselővel (dr. Biczó László ügyvéd) eljáró indítványozó az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 27. § (1) bekezdése alapján nyújtott be alkotmányjogi panaszt.
      [2] Az indítványozó által kifogásolt, megtámadott határozat a következő.
      [3] A Budapest Környéki Törvényszék mint másodfokú bíróság a 2021. október 20-án meghozott 1.Bf.383/2021/8. számú végzésével helybenhagyta a – terheltet hamis vád bűntettének vádja alól felmentő – Szigetszentmiklósi Járásbíróság 2021. április 29-én kihirdetett 4.B.271/2020/24. számú ítéletét.

      [4] 1.1. Az indítványozó a feljelentése alapján indult nyomozás megszüntetését, majd a határozattal szemben bejelentett panasz elutasítását követően pótmagánvádlóként vádindítványt terjesztett elő a Szigetszentmiklósi Járásbíróságon, melyben hamis vád bűntettének elkövetésével vádolta a korábbi házastársát, közös kiskorú gyermekük édesanyját. Vádindítványának lényege szerint a terhelt valótlan tartalmú, pedofília gyanúját felvető bejelentésére tekintettel indult az indítványozó ellen korábban kiskorú veszélyeztetése és szexuális visszaélés bűntette miatt nyomozás, mely utóbb megszüntetésre került.
      [5] Az elsőfokú bíróság által megállapított tényállás lényege szerint a terhelt egyetlen esetben sem adott elő olyan tényállítást, hogy az indítványozó bűncselekményt követett volna el, közvetlenül eljárást sem kezdeményezett ellene, valamint a gyámhivatalnál előadottak nem saját észlelésén alapultak, hanem azokról gyermeke elmondásából szerzett tudomást. Miután a bizonyítási eljárás alapján a hamis vád megállapításának valamennyi feltétele (másik személy ellen büntetőeljárás megindítására irányuló, kifejezett, közvetlen és objektíve valótlan tényállításban megnyilvánuló olyan kijelentés, amely kimeríti a Btk. valamely különös részi tényállását) hiányzott, a bíróság – mivel a cselekmény nem bűncselekmény, – felmentette a terheltet.
      [6] Az indítványozó jogi képviselője a vádlott bűnösségének megállapítása érdekében jelentett be fellebbezést. Álláspontja szerint az elsőfokú bíróság által megállapított tényállás megalapozatlan, ugyanis a bíróság a megállapított tényekből további tényekre helytelenül következtetett, továbbá a tényállás részben felderítetlen is, így egy további tanú kihallgatására újból indítványt tett.
      [7] A másodfokú bíróság megállapította, hogy az elsőfokú eljárás során nem történt eljárási szabálysértés, továbbá a bíróság tényállása megalapozott. A már az elsőfokú eljárás során is kihallgatni indítványozott tanútól nem várható olyan bizonyíték, ami további relevanciával bírna, így a bizonyítási indítványt az elsőfokú bíróság is már észszerűen utasította el. A BH2000.190. eseti döntés alapján kifejtette, hogy a hamis vád bűntette abban az esetben valósul meg, ha az elkövető a hatóság előtt meghatározott személyre vonatkozóan tett tényállítása objektíve valótlan, és ezt a tényt az elkövető tudata is átfogja, vagyis tudja azt, hogy a valóságnak meg nem felelő tényállításával ártatlan személyt bűncselekmény elkövetésével alaptalanul vádol. Abban az esetben, ha a megvádolt személy ellen bizonyítottság hiányában hoz a bíróság felmentő rendelkezést, a hamis vád tekintetében is felmentő ítéleti rendelkezés meghozatalának van helye. Az elsőfokú bírósággal egyezően megállapította továbbá, hogy a vádlott nem állította a hatóságok előtt, hogy az indítványozó bűncselekményt követett volna el, hanem csupán a gyermekétől hallottakat követően, elmondás alapján élt jelzéssel a gyámhivatal felé. A tanácsülésen elbírálásnak nem látta akadályát, mivel a Be. alapján a már felmentett terhelt helyzete nem vált kedvezőtlenebbé a döntést helybenhagyó végzés meghozatalával, a számára legkedvezőbb döntés született, így értelemszerűen az eljárási garanciák (védekezéshez, tárgyaláshoz való jog) nem csorbultak. Mindezek alapján a másodfokú bíróság helybenhagyta az elsőfokú bíróság határozatát.

      [8] 1.2. Az indítványozó ezt követően alkotmányjogi panaszt nyújtott be a Budapest Környéki Törvényszék 1.Bf.383/2021/8. számú végzése ellen.
      [9] Indítványában az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésének sérelmére hivatkozva kérte a bírósági döntés megsemmisítését. Álláspontja szerint a másodfokú bíróság nem teljesítette az indokolási kötelezettségét, mivel nem reagált az indítványozó jogi képviselőjének a fellebbezésben foglalt érveire, valamint megismételte az elsőfokú bíróság érveit. A nyilvános tárgyaláshoz való joga azáltal sérült, hogy kifejezetten tárgyaláson történő elbírálást indítványozott, mégis a másodfokú bíróság tanácsülésen döntött az ügyben. Álláspontja szerint a Be. alapján a másodfokú bíróság kizárólag abban az esetben járhatott volna el tanácsülésen, ha felmenti a terheltet, ugyanakkor jelen esetben nem mentette fel, hanem helybenhagyta az elsőfokú bíróság felmentő rendelkezését. Ezáltal sérült a tárgyaláshoz való joga, a fegyveregyenlőség és a közvetlenség elve is, hiszen a másodfokú bíróság úgy bírálta el a fellebbezést, hogy nem engedte, hogy az indítványozó személyesen kifejthesse az érveit, csupán az írásbeli jogorvoslati kérelem alapján döntött. Ezen felül az indítványozót a bizonyítástól is megfosztották, mivel – a bizonyítási indítványa elutasításával – nem tudta tárgyaláson bemutatni a bizonyítékait.

      [10] 2. Az Alkotmánybíróságnak az Abtv. 56. § (1) bekezdése alapján mindenekelőtt az alkotmányjogi panasz befogadhatóságáról szükséges döntenie. Az Alkotmánybíróság ennek megfelelően tanácsban eljárva először azt vizsgálta meg, hogy az alkotmányjogi panasz megfelel-e a törvényben előírt befogadhatósági feltételeknek.

      [11] 2.1. Az indítványozó az Abtv. 27. §-ára hivatkozva terjesztett elő alkotmányjogi panaszt.
      [12] Az alkotmányjogi panaszt az Abtv. 30. § (1) bekezdése alapján hatvan napon belül lehet benyújtani, az indítványozó az alkotmányjogi panaszát a törvényi határidőn belül terjesztette elő. Jogi képviselő útján jár el, a jogi képviselő a meghatalmazását csatolta.
      [13] Az alkotmányjogi panasz az Abtv. 52. § (1b) bekezdésében foglalt határozott kérelem feltételeinek megfelel. Az indítvány az Alkotmánybíróság hatáskörére és az indítványozó jogosultságára vonatkozó hivatkozást tartalmaz, megjelöli az Alaptörvény megsértett rendelkezését, illetve a sérelmezett bírói döntést, indokolja azok Alaptörvénybe ütközését és kifejezetten kéri a megsemmisítését.

      [14] 2.2. Az Alkotmánybíróság az Abtv. 52. § (2) bekezdése alapján a továbbiakban azt vizsgálta meg, hogy az alkotmányjogi panasz az Abtv. 27. § és 29. §-ában foglalt tartalmi feltételeket kimeríti-e.
      [15] Az indítványozó az alapügyben hozott – az elsőfokú bíróságnak a terheltet felmentő ítéletét helybenhagyó – másodfokú végzést támadta, mely döntés az Abtv. 27. §-a szerinti alkotmányjogi panasz tárgya lehet.
      [16] Az indítványozó az alkotmányjogi panasz előterjesztését megelőzően a jogorvoslati lehetőségeit kimerítette. Az egyedi ügyben érintettség megállapítható, mivel az indítványozó az alkotmányjogi panasszal támadott ügyekben pótmagánvádló volt.

      [17] 2.3. Az Abtv. 29. §-a szerint az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség vagy alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés esetén fogadja be.
      [18] Az indítványozó az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésének sérelmére hivatkozott azzal összefüggésben, hogy ügyében a másodfokú bíróság a törvényi rendelkezések ellenére tanácsülésen, a bizonyítási indítványának figyelmen kívül hagyásával, a személyes közreműködés lehetőségének biztosítása nélkül döntött a fellebbezéséről. A másodfokú bíróság döntése ezáltal sértette a nyilvános tárgyaláshoz való jogát, a fegyveregyenlőség, a közvetlenség elvét és megfosztotta a bizonyítás lehetőségétől.
      [19] Amint az Alkotmánybíróság korábbi döntéseiben megállapította „az Alkotmánybíróság – egyébiránt mint az Emberi Jogok Európai Bírósága – bűnösség megállapítására nem rendeltetett. Ilyen az Alaptörvényből, sem pedig annak alapjogi rendelkezéseiből nem következik, arra vissza nem vezethető. Az Abtv. 27. §-a szerinti alkotmányjogi panasz célja, hogy olyan bírósági vagy hatósági döntésekkel szemben nyújtson jogvédelmet az indítványozók számára, akik az eljáró bíróságok vagy hatóságok eljárása és/vagy döntése értelmében szenvedtek alapjogsérelmet. Az Alaptörvény nem biztosít jogot a sértettnek a büntetőeljárás lefolytatására vagy a terhelt büntetőjogi szankcionálására” {3316/2022. (VI. 30.) AB végzés, Indokolás [15]–[16]}.
      [20] Az állami büntető igény érvényesítése és az elkövető megbüntetése nem a sértettet, hanem az államot illeti. A büntető igény érvényesítése állami feladat, így sem a sértettnek, sem más harmadik személynek nincs alkotmányos alapjoga a büntető igény érvényesítésének kikényszerítésére és az elkövető megbüntetésére {3014/2013. (I. 28.) AB végzés, Indokolás [4]}.
      [21] Az indítványozó valójában az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdése sérelmének állításával megismételte az elsőfokú eljárással és döntéssel szemben felhozott, az elsőfokú bíróság bizonyítékértékelő tevékenységével kapcsolatos – és a másodfokú bíróság által már megválaszolt – kifogásait. Amint az Alkotmánybíróság korábban is kifejtette, „[a] jogszabályokat a bíróságok értelmezik, az Alkotmánybíróság csak az értelmezési tartomány alkotmányos kereteit jelölheti ki. Ez a jogkör azonban nem teremthet alapot arra, hogy minden olyan esetben beavatkozzon a bíróságok tevékenységébe, amikor olyan (állítólagos) jogszabálysértő jogalkalmazásra került sor, mely egyéb jogorvoslati eszközzel már nem orvosolható. Sem a jogállamiság elvont elve, sem a tisztességes eljárás alapjoga […] nem teremthet alapot arra, hogy az Alkotmánybíróság a bírósági szervezet feletti szuperbíróság szerepébe lépjen, és hagyományos jogorvoslati fórumként járjon el” {3325/2012. (XI. 12.) AB végzés, Indokolás [14]–[15]}.
      [22] Az indítványozó alkotmányjogi panasza az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésének sérelme címén valójában és kizárólag az indítványozó számára kedvezőtlen bírói döntés tartalmi, törvényességi szempontú kritikája. Az indítványozónak a bírói döntés ellenében felhozott kifogásai törvényességi, szakjogi tárgyúak, a bírói mérlegelés támadását célozzák.
      [23] Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítvány egyik elemében sem állított bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességet, illetve alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést sem vetett fel, következésképpen nem teljesítette az Abtv. 29. §-ában meghatározott befogadhatósági feltételt.

      [24] 3. Ekként az Alkotmánybíróság az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) pontja alapján, figyelemmel az Abtv. 56. § (2) és (3) bekezdésére is, az alkotmányjogi panaszt visszautasította.

          Dr. Márki Zoltán s. k.,
          tanácsvezető, előadó alkotmánybíró
          .
          Dr. Handó Tünde s. k.,
          alkotmánybíró




          . Dr. Schanda Balázs s. k.,
          alkotmánybíró
          Dr. Márki Zoltán s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Pokol Béla

          alkotmánybíró helyett

          Dr. Szívós Mária s. k.,
          alkotmánybíró
          .

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          02/28/2022
          Subject of the case:
          .
          Constitutional complaint against the ruling No. 1.Bf.383/2021/8 of the Budapest Environs Regional Court (supplementary private prosecution; false accusation)
          Number of the Decision:
          .
          3392/2022. (X. 12.)
          Date of the decision:
          .
          09/27/2022
          .
          .