Hungarian
Ügyszám:
.
739/B/1997
Előadó alkotmánybíró: Bihari Mihály Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 30/2000. (X. 11.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2000/202
.
A döntés kelte: Budapest, 10/09/2000
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az    Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos   megállapítására   és   megsemmisítésére   irányuló
    indítvány tárgyában meghozta az alábbi

                            határozatot :

    Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a nehéz tehergépkocsik
    közlekedésének korlátozásáról szóló 111/1995. (IX. 21.) Korm.
    rendelet   módosításáról  szóló  99/1997.  (VI.  11.)   Korm.
    rendelet  alkotmányellenes, ezért azt  2000.  december  31-ei
    hatállyal megsemmisíti.

    Ezt  a  határozatát  az Alkotmánybíróság a Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                Indokolás

                                   I.

      Az   indítványozó   a  nehéz  tehergépkocsik   közlekedésének
      korlátozásáról  szóló  111/1995.  (IX.  21.)  Korm.  rendelet
      módosításáról  szóló  99/1997. (VI. 11.)  Korm.  rendelet  (a
      továbbiakban:    Rendelet)    megsemmisítését    kérte     az
      Alkotmánybíróságtól.

      Álláspontja szerint a Rendelet sérti az Alkotmány 18., 36. és
      70/D.  §-ait,  valamint  ellentétes  a  környezet  védelmének
      általános  szabályairól  szóló 1995.  évi  LIII.  törvény  (a
      továbbiakban:  Kvtv.) 43. §-ának (1) és (2), továbbá  44.  §-
      ának (1) és (2) bekezdéseiben foglaltakkal.

      Az indítványozó véleménye szerint a Rendelet akként módosítja
      a  nehéz  tehergépkocsik közlekedésének korlátozásáról  szóló
      111/1995. (IX. 21.) Korm. rendelet előírásait, hogy a védelmi
      szint   a  korábbiakhoz  képest  csökkent.  Ráadásul   -   az
      indítványozó   állítása  szerint   -   a   Kvtv.   kifejezett
      rendelkezésének figyelmen kívül hagyásával nem került  sor  a
      rendelettervezetnek  az arra jogosult állami  testület  által
      történő véleményeztetésére.

                                   II.

      Az Alkotmány érintett rendelkezései a következők:

      “2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
      jogállam.”

      “18.  § A Magyar Köztársaság elismeri és érvényesíti mindenki
      jogát az egészséges környezethez.”
      “35. § (1) A Kormány ...
      b) biztosítja a törvények végrehajtását; ...”

      “36. § Feladatának ellátása során a Kormány együttműködik  az
      érdekelt társadalmi szervezetekkel.”

      “70/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén élőknek joguk van
      a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez.

      (2)  Ezt  a  jogot  a Magyar Köztársaság a  munkavédelem,  az
      egészségügyi    intézmények    és    az    orvosi     ellátás
      megszervezésével,  a  rendszeres  testedzés   biztosításával,
      valamint  az  épített  és a természetes környezet  védelmével
      valósítja meg.”

      A Kvtv.-nek az indítvánnyal érintett rendelkezései a
      következők:

      “43.  §  (1) A környezetvédelemmel összefüggő törvényjavaslat
      és  más  jogszabály  (a továbbiakban együtt:  jogszabály)  az
      ország    társadalmi-gazdasági   tervei,   területfejlesztési
      koncepciói, továbbá a regionális hatást eredményező  döntések
      (a  továbbiakban  együtt:  döntés)  előkészítője  köteles  az
      intézkedés   környezetre  gyakorolt  hatásait  vizsgálni   és
      értékelni,  s  azt  vizsgálati  elemzésben  (a  továbbiakban:
      vizsgálati elemzés) összefoglalni.

      (2)  Az  (1)  bekezdés  alkalmazásában a  környezetvédelemmel
      összefüggő   jogszabály   az   a  törvény,   kormányrendelet,
      miniszteri rendelet, illetőleg döntés, amely
      a) a környezeti elemekre,
      b) a környezet minőségére, vagy
      c)  a környezettel összefüggésben az emberi egészségre hatást
      gyakorol.”

      “44.  §  (1) A vizsgálati elemzésnek különösen a következőkre
      kell kiterjednie:
      a)    a    tervezett   előírások,   intézkedések    mennyiben
      befolyásolják, illetőleg javíthatják a környezet állapotát;
      b)  a  tervezett  intézkedések elmaradása esetén  milyen  kár
      érheti a környezetet, illetőleg a lakosságot;
      c)   a   hazai  feltételek  mennyiben  adottak  a   tervezett
      intézkedések bevezetéséhez;
      d) a közigazgatási szervek mennyiben felkészültek a tervezett
      intézkedések végrehajtására;
      e)  a  tervezett  intézkedések  megvalósításához  az  állami,
      pénzügyi,  szervezeti  és  eljárási feltételek  rendelkezésre
      állnak-e;
      f)  a  javaslat  mennyiben  jelent eltérést  a  nemzetközileg
      általánosan elfogadott megoldásoktól.

      (2) A 43. § (1) bekezdésében meghatározott tervezeteket és  a
      vizsgálati  elemzést  a  döntésre jogosult  szervhez  történő
      benyújtás  előtt - véleménynyilvánítás céljából  -  meg  kell
      küldeni    az   Országos   Környezetvédelmi   Tanácsnak.    A
      véleménynyilvánításra - a tervezet kézbesítésétől számított -
      legalább harminc napot kell biztosítani.”

      “45.  §  (1)  A  környezetvédelem széles körű  társadalmi  és
      tudományos,  szakmai megalapozása érdekében -  legfeljebb  22
      tagú  -  Országos  Környezetvédelmi Tanács  (a  továbbiakban:
      Tanács) működik.

      (2)  A Tanács a Kormány működési ideje alatt, annak tanácsadó
      szerveként   állást   foglal  a  különböző   környezetvédelmi
      programok  elvi kérdéseiben, a környezetvédelemmel összefüggő
      jogszabályokkal és döntésekkel (43. §) kapcsolatban és  egyéb
      környezetvédelmi  ügyekben. A Tanács az Országgyűlés  vagy  a
      Kormány    hatáskörébe   tartozó   döntésekkel    kapcsolatos
      állásfoglalásait a Kormány elé terjeszti.

      (3) A Tanácsban egyenlő arányban vesznek részt
      a)    a   környezetvédelmi   céllal   bejegyzett   társadalmi
      szervezetek, valamint
      b)  a  szakmai és gazdasági érdekképviseleti szervek a  maguk
      által meghatározott módon választott,
      c)  a  tudományos  élet, a Magyar Tudományos Akadémia  elnöke
      által e tisztségre megbízott
      képviselői. ...”

      A    Rendeletnek    az   Alkotmánybíróság   által    vizsgált
      rendelkezései:

      “1.  §  A  nehéz tehergépkocsik közlekedésének korlátozásáról
      szóló - a 190/1996. (XII. 17.) Korm. rendelettel módosított -
      111/1995. (IX. 21.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-
      a  (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés
      lép:
      (A  rendelet hatálya alá tartozó tehergépkocsival, az  ország
      közútjain)
      "b) szeptember 1-jétől június 14-éig - ezen belül november 4.
      és  március  1.  között  a nemzetközi  forgalomban  közlekedő
      tehergépkocsik kivételével - vasárnap és munkaszüneti napokon
      8 órától 22 óráig"
      (közlekedni nem szabad).”

      “2.  §  Az R. 3. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül  ki,
      egyidejűleg  az  R. 3. §-ának számozása 3. §  (1)  bekezdésre
      változik:
      (2)  Az a rakománnyal közlekedő tehergépkocsi, amely a június
      15.  és  augusztus 31. közötti időszakban a  hétvégi  tilalom
      kezdete  előtt érkezik az államhatárnál levő vámterületre,  a
      2.  §  (1) bekezdésének aa) alpontjában meghatározott tilalom
      ellenére a lehető legrövidebb útvonalon a forgalmi engedélybe
      bejegyzett   magyarországi   telephelyéig   vagy   az    első
      lerakodóhelyéig továbbhaladhat. Nem veheti azonban igénybe  a
      rendelet mellékletében megjelölt útvonalakat.”

      Az   Alkotmánybíróság  állásfoglalás  céljából  megküldte  az
      indítványt   a   Magyar   Köztársaság   környezetvédelmi   és
      területfejlesztési,   illetve  közlekedési,   hírközlési   és
      vízügyi     minisztereinek.     A     környezetvédelmi     és
      területfejlesztési    miniszter   arról    tájékoztatta    az
      Alkotmánybíróságot,   hogy   az   Országos   Környezetvédelmi
      Tanácsnak  a  Rendelet tervezetét nem küldték  meg,  ezért  a
      rendelettervezet véleményezésére nem kerülhetett sor.

                                  III.

      Az indítvány az alábbiak szerint megalapozott.

      1.  Az Alkotmány 18. §-át az Alkotmánybíróság elvi éllel  már
      értelmezte  a  28/1994. (V. 20.) AB határozatával.  Eszerint:
      “Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az Alkotmány 18.  §-
      ában  megállapított, az egészséges környezethez  való  jog  a
      Magyar   Köztársaságnak  azt  a  kötelezettségét  is  magában
      foglalja,  hogy  az állam a természetvédelem  jogszabályokkal
      biztosított  szintjét nem csökkentheti,  kivéve,  ha  ez  más
      alapjog     vagy     alkotmányos    érték    érvényesítéséhez
      elkerülhetetlen.  A védelmi szint csökkentésének  mértéke  az
      elérni kívánt célhoz képest ekkor sem lehet aránytalan.” (ABH
      1994.  134.)  E mérce nemcsak a természetvédelemre,  hanem  a
      környezetvédelemre is irányadó, ahogy erre a 14/1998. (V. 8.)
      AB határozat (ABH 1998. 126, 130.) is utal.

      A  996/G/1990.  AB határozat is rámutatott a  jogalkotónak  a
      környezetvédelemmel  kapcsolatos kötelezettségeire.  Eszerint
      “az Alkotmány 18. § és 70/D. § (2) bekezdése alapján az állam
      kétségtelenül  köteles  az egészséges környezethez  való  jog
      megvalósítását szolgáló sajátos intézmények kialakítására  és
      működtetésére.  Sem  a  18. § szóhasználata  (az  "egészséges
      környezethez"  való  jog),  sem  az  állami  környezetvédelmi
      feladat  beágyazása  a  70/D. §-ban az egészséghez  való  jog
      megvalósításának   eszközei   közé   nem    értelmezhető    a
      környezethez  való jog korlátozásaként. Az is megállapítható,
      hogy  az  állam  kötelességeinek magukban kell foglalniok  az
      élet  természeti  alapjainak védelmét, ki kell  terjedniök  a
      véges javakkal való gazdálkodás intézményeinek kiépítésére, a
      környezettel   kapcsolatos   információhoz   jutás   és    az
      érintetteknek  a  döntések  előkészítésében  való  részvétele
      biztosítására. Annak meghatározása azonban, hogy ezen  állami
      kötelezettségekből milyen konkrét jogalkotási és  kormányzati
      teendők  származnak, már csak törvényhozási úton  történhet.”
      (ABH 1993. 533, 535.)

      2.  Az  Alkotmánybíróság a jelen eljárása során a  kifogásolt
      tartalmi alkotmányossági szempontokat megelőzően a jogszabály-
      alkotási formai hiányosságokat vizsgálta meg.

      2.1. Az Alkotmánybíróság számos határozatában foglalkozott az
      Alkotmány  36.  §-a szerint a jogalkotót terhelő  egyeztetési
      kötelezettséggel.    E   töretlen    gyakorlat    során    az
      Alkotmánybíróság    a    jogalkotó    szervek     egyeztetési
      kötelezettségét a jogalkotásról szóló 1987. évi  XI.  törvény
      (a továbbiakban: Jat.) rendelkezéseire figyelemmel vizsgálta.
      Az  Alkotmánybíróságnak az Alkotmány 36. §-ával  kapcsolatos,
      de   a   Jat.  rendelkezéseire  figyelemmel  kialakított,   a
      jogszabály-alkotási   követelményeket   meghatározó   állandó
      gyakorlata,   hogy   “a   közhatalmi   jogosítványokkal   nem
      rendelkező  társadalmi, érdekképviseleti szervek véleményének
      beszerzése   a   jogszabály   közjogi   érvényességének   nem
      feltétele” [39/1999. (XII. 21.) AB határozat, ABH 1999.  325,
      349.;  korábban:  7/1993. (II. 15.) AB határozat,  ABH  1993.
      418,  419.;  50/1998. (XI. 27.) AB határozat, ABH 1998.  387,
      397.].

      Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy a véleményező szerv
      “közhatalmi jellegének” tisztázása a Jat. szerinti  általános
      egyeztetési kötelezettség alkalmazása esetén azért szükséges,
      mert  a  Jat.  rendelkezései  alapján  az  egyeztetési  körbe
      bevonandó  intézményi-személyi kör bizonytalan. A véleményező
      szerv “közhatalmi jellege” irányadó arra vonatkozóan, hogy  a
      jogszabály-előkészítés során a jogalkotóval  szemben  a  Jat.
      által     támasztott    általános    jellegű     egyeztetési,
      együttműködési  elvárás  alapján  megállapítható-e  az  adott
      szerv    véleményének   beszerzésére   vonatkozó    speciális
      jogalkotói   kötelezettség.  Ha  ugyanis  a   Jat.   szerinti
      általános    egyeztetési   kötelezettségnek   minden    egyes
      társadalmi, érdekképviseleti szervvel szemben való megtartása
      a  jogalkotásra  vonatkozó  formai alkotmányossági  kritérium
      lenne, akkor a Kormány gyakorlatilag semmilyen rendeletet nem
      alkothatna, törvényjavaslatot nem készíthetne, hiszen  mindig
      akadhatna   újabb,  magát  érdekképviseletiként   meghatározó
      szervezet, amelynek véleményét ki kellene kérnie.

      A  16/1998.  (V.  8.)  AB határozatában  az  Alkotmánybíróság
      “közhatalmi  elemet  tartalmazó  közfeladatnak  minősíti   az
      államigazgatási  eljárásban gyakorolt  egyetértési  jogot,  a
      tanácsadói közreműködést, a közigazgatási feladatok ellátását
      és a normaalkotást.” (ABH 1998. 140, 145.)

      Minderre  tekintettel az Alkotmánybíróság arra az álláspontra
      helyezkedett,   hogy  a  jogszabály  által  kifejezetten   és
      konkrétan  megnevezett,  egyetértési,  illetve  véleményezési
      jogkörrel    rendelkező   szervezetek   -   a    demokratikus
      döntéshozatali   eljárásban  betöltött  szerepük   miatt   az
      egyeztetési kötelezettség vonatkozásában - közhatalminak, így
      a jogalkotó számára megkerülhetetlennek minősülnek.

      Jelen  esetben az Országos Környezetvédelmi Tanács közhatalmi
      jellegének vizsgálatára nem volt szükség, ugyanis a jogalkotó
      véleményeztetési kötelezettségét nem az Alkotmány 36. §-a, és
      nem  a Jat. rendelkezései alapozták meg, hanem a Kvtv. 44.  §
      (2) bekezdése.

      2.2.    A    jogalkotó    szervek    általános    egyeztetési
      kötelezettségével kapcsolatban az Alkotmánybíróság a 39/1999.
      (XII.  21.) AB határozatában ismételten utalt arra a  korábbi
      megállapítására, hogy “a jogalkotási törvény rendelkezéseinek
      figyelmen   kívül   hagyása  csak  akkor   eredményezheti   a
      jogszabály  alkotmányellenességének  megállapítását,  ha   az
      adott  jogszabály egyben az Alkotmány valamely  rendelkezését
      is sérti.” (ABH 1999. 325, 349-350.) Ebből az a következtetés
      vonható  le,  hogy  az Alkotmány 36. §-ával kapcsolatos  Jat.
      szerinti  általános egyeztetési kötelezettség be nem  tartása
      önmagában   nem  eredményez  alkotmánysértést.  A  jogszabály
      alkotmányellenessége  csak  akkor  következik   be,   ha   az
      általános  egyeztetési kötelezettség figyelmen kívül  hagyása
      esetén egyúttal más alkotmányi rendelkezés is megsérül.

      Az  Alkotmánybíróság jelen eljárásában azt vizsgálta, hogy  a
      Kvtv.  szerinti véleményeztetési kötelezettség Kormány általi
      figyelmen  kívül  hagyása  egyúttal sértette-e  az  Alkotmány
      valamely rendelkezését.

      Az  Alkotmánybíróság  11/1992.  (III.  5.)  AB  határozatában
      rámutatott arra, hogy a “jogállamiság és jogbiztonság elvéből
      fakadnak  az  eljárási garanciák. Ezek alapvető jelentőségűek
      az    egyes   jogintézmények   működésének   kiszámíthatósága
      szempontjából.   Csak  a  formalizált  eljárás   szabályainak
      követésével  keletkezhet érvényes jogszabály...”  (ABH  1992.
      77, 85.)

      Az   Alkotmánybíróság  több  határozatában,   legutóbb   elvi
      jelleggel  a 39/1999. (XII. 21.) AB határozatában (ABH  1999.
      325,  349.)  azt  is  hangsúlyozza, hogy  “a  törvényalkotási
      folyamat  egyes  eljárási szabályainak  betartása  a  törvény
      érvényességének   az   Alkotmány  2.   §   (1)   bekezdéséből
      levezethető jogállami követelménye. Ezért az Alkotmánybíróság
      megsemmisíti  a jogszabályt, ha a jogalkotási  eljárás  során
      olyan súlyos eljárási szabálytalanságot követtek el, amely  a
      jogszabály  közjogi érvénytelenségét idézte  elő,  illetőleg,
      amely    másként   nem   orvosolható,   mint   a   jogszabály
      megsemmisítésével. [3/1997. (I. 22.) AB határozat, ABH  1997.
      33,  39-40.; 29/1997. (IV. 29.) AB határozat, ABH 1997.  122,
      128.;  52/1997.  (X. 14.) AB határozat, ABH 1997.  331,  332,
      345.]”

      Az  Alkotmánybíróság gyakorlata folyamatosan  nagy  hangsúlyt
      helyezett   az  Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében   foglalt
      rendelkezésre, mely szerint “a Magyar Köztársaság  független,
      demokratikus   jogállam”.   A  jogállamiság   részét   képező
      döntéshozatali eljárási szabályok megsértése a döntés közjogi
      érvénytelenségét  eredményezheti. Ellenkező  esetben  maga  a
      demokratikus  rendszer  veszíti el legitimációját,  hiszen  a
      különböző    társadalmi   részérdekek   megjelenítésére    és
      összehangolására  nem  nyílik mód, így a  konszenzus  elérése
      eleve  lehetetlen.  Amennyiben pedig  külön  törvény  ír  elő
      konkrét  és  intézményesített véleménykérési kötelezettséget,
      akkor  annak  elmulasztása  olyan, a  jogalkotási  eljárásban
      elkövetett súlyos szabálytalanságnak minősülhet, amely  adott
      esetben  a jogállamiság alkotmányos követelményét közvetlenül
      veszélyezteti,  és  a törvénysértő módon alkotott  jogszabály
      közjogi érvénytelenségét eredményezheti. Azt a kérdést,  hogy
      a   külön  törvényekben  meghatározott  jogalkotási  eljárási
      szabály  megszegése súlyosságánál fogva adott esetben eléri-e
      az  alkotmánysértés  szintjét, az  Alkotmánybíróságnak  eseti
      mérlegeléssel kell eldöntenie.

      2.3. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a jelen esetben
      a  Kvtv. hivatkozott rendelkezései egyértelműen meghatározzák
      a Kormánynak az érintett szerv - az Országos Környezetvédelmi
      Tanács - véleményének beszerzésére vonatkozó kötelezettségét.
      Konkrét   törvényi  előírás,  nevezetesen  a  Kvtv.   44.   §
      (2)    bekezdésében    foglalt,    jól    körülhatárolt    és
      félreérthetetlen   rendelkezése   tartalmazza    a    Kormány
      véleményeztetési      kötelezettségét.      Az       Országos
      Környezetvédelmi  Tanácsot  a Kvtv.  45.  §-a,  tehát  nem  a
      Kormány akarata hozta létre. A véleményeztetési kötelezettség
      alá eső jogszabályok körét és az eljárási szabályokat a Kvtv.
      43.   és   44.   §-ai  világosan  rögzítik.  Az   egyeztetési
      kötelezettség  nem a Kormány eseti döntésén,  hanem  törvényi
      előíráson alapul. A Kvtv. ezen rendelkezései az Alkotmány  és
      a  Jat.  fenti  általános - minden jogalkotásra  kiterjedő  -
      egyeztetési   kötelezettségéhez  képest  a   környezetvédelmi
      jogalkotásra  vonatkozó  speciális  és  erősebb  érvényességi
      követelményt jelentenek, annál is inkább, mivel  az  Országos
      Környezetvédelmi  Tanács  nem  is  érdekvédelmi   feladatokat
      ellátó,   hanem  a  környezetvédelem  széleskörű  társadalmi,
      tudományos  és  szakmai  megalapozását  biztosítani  hivatott
      társadalmi szervezet [Kvtv. 45. § (1) és (2) bekezdés].

      Az  Alkotmánybíróság  rámutat  arra,  hogy  a  Kvtv.  jelzett
      szabályai    alapján   köteles   a   Kormány    a    törvényi
      rendelkezéseket  betartva,  a  törvényben  feljogosított   és
      pontosan  megjelölt szervet a normatervezet  véleményeztetése
      végett  megkeresni. A törvényben kijelölt szerv - az Országos
      Környezetvédelmi  Tanács  -  meghatározott  határidőn   belül
      köteles  véleményét a Kormánnyal közölni, tehát a jogalkotási
      folyamat nem szenved tartós késedelmet. Jelen esetben tehát a
      Kormány  nem  szabadulhat a véleményeztetés konkrét  törvényi
      kötelezettsége    alól.    Az   Alkotmánybíróság    mindezzel
      összefüggésben  hangsúlyozza, hogy a törvények  betartása  és
      betartatásuk  biztosítása a Kormánynak  az  Alkotmány  35.  §
      (1) bekezdés b) pontján alapuló általános kötelezettsége.

      Mivel   a   Rendelet   a  Kvtv.  kifejezett  rendelkezéseinek
      figyelmen  kívül  hagyásával született, ezért megállapítható,
      hogy   a  törvényben  előírt  véleményeztetési  kötelezettség
      elmulasztása  közvetlenül sérti a jogállamiság követelményét.
      Így  azt az Alkotmánybíróság a jogállamiság [Alkotmány  2.  §
      (1)     bekezdés]    követelményére    figyelemmel,    formai
      alkotmányellenessége miatt megsemmisítette.

      3.  Megjegyzi  továbbá  az  Alkotmánybíróság,  hogy  a  jelen
      esetben  az  Országos  Környezetvédelmi  Tanács  véleményének
      kikérése azért is garanciális jelentőségű lett volna, mert  a
      fentiekben kifejtett - az Alkotmány 18. §-ával kapcsolatos  -
      alkotmányos    követelmény   betartásának   megítélése    egy
      ténykérdésre   vezethető   vissza:   vizsgálandó,   hogy    a
      környezetvédelem jogszabályokkal biztosított szintje változik-
      e   a  jogalkotás  következtében.  A  társadalmi  és  szakmai
      szervezeteket,  valamint a tudomány képviselőit  tömörítő,  a
      környezetvédelemmel   kapcsolatos   szaktudást    megjelenítő
      Országos  Környezetvédelmi  Tanács  törvényben  megállapított
      feladata   a  környezetvédelem  széles  körű  társadalmi   és
      tudományos, szakmai megalapozása.

      A  környezetet és a természetet érintő, arra kihatással  bíró
      döntések   sajátossága,  hogy  azok  következményei   gyakran
      visszafordíthatatlanok, a jövendő generációk  életfeltételeit
      pedig  alapvetően  determinálják. Ez  a  fokozott  felelősség
      különleges  megfontoltságot és körültekintést követel  meg  a
      jogalkotó   részéről.  Ez  a  körülmény  a   véleményeztetési
      kötelezettség  elmulasztásának  súlyosságát  növeli,  és   az
      Alkotmány  18. §-ában garantált egészséges környezethez  való
      jog érvényesülését közvetlenül veszélyeztetheti.

      4.   Tekintettel   arra   a  körülményre,   hogy   a   formai
      alkotmánysértés    az   indítvánnyal   érintett    jogszabály
      megsemmisítését     önmagában    indokolttá     tette,     az
      Alkotmánybíróság a Rendeletnek az Alkotmány 18. és  70/D.  §-
      aival   való   összefüggésére   vonatkozó   bővebb   tartalmi
      értékelést mellőzte.

      A   jövőbeni   megsemmisítés  az  Alkotmánybíróságról   szóló
      1989.  évi  XXXII.  törvény  (a továbbiakban:  Abtv.)  43.  §
      (4)  bekezdésén alapul. Ezzel az Alkotmánybíróság lehetőséget
      kívánt  nyújtani a jogalkotó számára ahhoz, hogy  alkotmányos
      egyeztetési   kötelezettségének  eleget  téve   alkosson   új
      jogszabályt.   A   határozat   Magyar   Közlönyben    történő
      közzététele az Abtv. 41. §-án alapul.
                              Dr. Németh János
                         az Alkotmánybíróság elnöke

          Dr. Bagi István                        Dr. Bihari Mihály
          alkotmánybíró                       előadó alkotmánybíró

          Dr. Czúcz Ottó                           Dr. Erdei Árpád
          alkotmánybíró                              alkotmánybíró

          Dr. Harmathy Attila                     Dr. Holló András
          alkotmánybíró                              alkotmánybíró

          Dr. Kiss László                     Dr. Kukorelli István
          alkotmánybíró                              alkotmánybíró
                                     
          Dr. Strausz János     Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
          alkotmánybíró                              alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        30/2000. (X. 11.)
        Date of the decision:
        .
        10/09/2000
        .
        .