English
Hungarian
Ügyszám:
.
231/B/1992
Előadó alkotmánybíró: Lábady Tamás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 29/1994. (V. 20.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1994/148
.
A döntés kelte: Budapest, 05/17/1994
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az  Alkotmánybíróság   jogszabályok  alkotmányellenességének
      utólagos   megállapítása   és   megsemmisítésére   vonatkozó
      indítványok tárgyában meghozta a következő

                             határozatot :

      1. Az  Alkotmánybíróság megállapítja,  hogy a szabálysértési
      határozat az elkövető személyi számát nem tartalmazhatja.

      Az Alkotmánybíróság  a  szabálysértésekről  szóló,  többször
      módosított 1968. évi I. törvény 62. § (2) bekezdés b) pontja
      alkotmányellenességének megállapítására  irányuló indítványt
      és e  jogszabályi rendelkezés megsemmisítése iránti kérelmet
      elutasítja.

      2.    Az    Alkotmánybíróság    megállapítja,    hogy    két
      személyazonosító jelrendszer kötelező használata ugyanarra a
      célra alkotmányellenes.

      Az      Alkotmánybíróság      megállapítja,      hogy      a
      társadalombiztosítás      egészségügyi      szolgáltatásának
      igénybevételére   jogosító   igazolványról  szóló   54/1992.
      ( III. 21. ) Korm.  rendelet    1-3.    számú    mellékletei
      alkotmányellenesek, ezért azokat 1994. december 31. napjával
      megsemmisíti.

      3.  Az   Alkotmánybíróság  a   népszavazásról  és   a   népi
      kezdeményezésről szóló  1989. évi  XVII. törvény  21. §  (1)
      bekezdése alkotmányellenességének  megállapítására  irányuló
      indítványt  és   e  jogszabályi  rendelkezés  megsemmisítése
      iránti kérelmet elutasítja.

      4.  Az   Alkotmánybíróság  az  állami  népességnyilvántartás
      működésének átmeneti  szabályairól szóló  1991. évi LXXXVII.
      törvény   alkotmányellenességének    megállapítása    iránti
      eljárást  megszünteti,   az  e   törvénnyel  kapcsolatban  a
      mulasztásban        megnyilvánuló        alkotmányellenesség
      megállapítására irányuló indítványt pedig elutasítja.

      Az Alkotmánybíróság  ezt a  határozatát a  Magyar Közlönyben
      közzéteszi.
                                 Indokolás

                                     I.

        Az  Alkotmánybírósághoz  számos  olyan  indítvány  érkezett,
        amelyekben az  indítványozók  a  személyi  szám  használatát
        előíró jogszabályok egyes rendelkezéseit támadják.

        1.  Az   egyik  indítványozó   a  szabálysértésekről  szóló,
        többször módosított  1968. évi  I. törvény ( a továbbiakban:
        Sztv. )  62. § (2) bekezdés b) pontjában foglalt rendelkezés
        részbeni megsemmisítését  kérte, mert álláspontja szerint az
        a jogszabályi  követelmény, amely  szerint a  szabálysértési
        határozatba  az   elkövető  személyi  adatait  is  fel  kell
        tüntetni, alkotmányellenes. A személyi adatok között ugyanis
        - az  államigazgatási eljárás  általános szabályairól  szóló
        1957. évi  IV. törvény  ( a  továbbiakban: Áe.  ) 43.  § (1)
        bekezdés a  ) pontja  alapján - a személyi szám is szerepel,
        így annak  határozatba  foglalásával  tulajdonképpen  akárki
        hozzájuthat bárki  személyazonosító kódjához. Az Sztv. 63. §
        (1) bekezdése  szerint  a  határozatot  kézbesíteni  kell  a
        kifogás benyújtására, illetőleg a fellebbezésre jogosultnak,
        s ez  így van  akkor is,  ha  a  szabálysértési  feljelentés
        alaptalannak bizonyult.  Ennek folytán - akár megalapozatlan
        feljelentéssel  is   -   bárki   hozzájuthat   más   személy
        személyazonosítójához, ezért  ez a  törvényi konstrukció  az
        alkotmányos védelem  alatt álló  személyes  adatok  sérelmét
        jelenti, így alkotmányellenes.

        2. Egy további indítvány a társadalombiztosítás egészségügyi
        szolgáltatásának  igénybevételére   jogosító   igazolványról
        szóló 54/1992.  (III. 21.)  Korm. rendelet ( a továbbiakban:
        R. )  3. számú  mellékletének  3.  pontját  támadta.  Az  R.
        melléklete az  igazolvány kiállításával,  nyilvántartásával,
        kezelésével kapcsolatos  eljárást szabályozza.  A kifogásolt
        rendelkezés szerint az igazolvány érvényesítésére, illetőleg
        kiállítására jogosult szerveknek - többek között - az alábbi
        adatokat kell  nyilvántartásba venni:  az igazolvány számát,
        az  igazolvány   tulajdonosának  nevét,   személyi   számát,
        lakcímét és  aláírását. Az  indítványozó álláspontja szerint
        az  igazolványon   feltüntetett  személyi   számnak  bármely
        nyilvántartásban történő  felvétele semmiféle  ésszerű  célt
        nem szolgálhat, annál kevésbé, mert az igazolványnak egyedi,
        vonalkóddal    is     ellátott    -    tehát    számítógépes
        adatfeldolgozásra szánt  -  igazolványszáma  is  van,  amely
        elegendő és  alkalmas az  azonosíthatóság követelményének  a
        kielégítésére. Véleménye  szerint ezért  az  a  szabályozás,
        amely   a    személyi   szám   megadását   az   egészségügyi
        szolgáltatások  igénybevételének   feltételéül   írja   elő,
        alkotmányellenes.

        Az Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy az R. 1. és 2. számú
        melléklete a  betegbiztosítási igazolvány  képi  ábrázolása,
        amely  a   3.  számú  mellékletben  szövegszerűen  megkívánt
        személyes adatokat  - így  a jogosított személyi számát is -
        ugyancsak tartalmazza.  Ezért az Alkotmánybíróság - a szoros
        összefüggésre tekintettel  - az  alkotmányossági vizsgálatot
        az R. 1. és 2. számú mellékeltére is kiterjesztette.

        3.  További   indítványok  a   népszavazásról  és   a   népi
        kezdeményezésről  szóló   1989.  évi   XVII.  törvény   (  a
        továbbiakban: Nsztv.  ) 21.  § (1)  bekezdését kifogásolták,
        mert e  rendelkezés alapján nem csupán a kezdeményező nevét,
        lakcímét,  de   személyi  számát  is  fel  kell  tüntetni  a
        kezdeményezést   tartalmazó    íveken.   Az    indítványozók
        álláspontja   szerint    ez   a   rendelkezés   kifejezetten
        hátráltatja, sőt  akadályozza a  népi kezdeményezést, mert a
        köztudatban a személyi szám használatával kapcsolatban tiltó
        rendelkezés  él,   ugyanakkor  az   állampolgárok   többsége
        személyi számát  nem ismeri  és  azt  az  újkeletű  személyi
        igazolványok már nem tartalmazzák. A törvényi rendelkezésnek
        egyébként sincs semmiféle alkotmányos indoka.

        Időközben  a   polgárok  személyi  adatainak  és  lakcímének
        nyilvántartásáról  szóló   1992.  évi   LXVI.  törvény  (  a
        továbbiakban:  Pszatv.  )  43.  §-a  a  kifogásolt  szabályt
        megváltoztatta.  Eszerint   a  népi   kezdeményezést  és   a
        népszavazás állampolgári kezdeményezését tartalmazó íveken -
        az aláírások  mellett -  a kezdeményező  olvasható nevét  és
        lakcímét, valamint természetes személyazonosító adatait vagy
        személyazonosító jelét  kell feltüntetni.  A Pszatv.  5. §-a
        pedig  a   természetes  személyazonosító   adatok  fogalmába
        tartozónak a családi és utóneveket, a nők leánykori nevét, a
        nemet, a  születési helyet és időt, valamint az anya családi
        és utónevét  tekinti. A  törvény  a  személyi  szám  fogalma
        helyett,  új   szóhasználatként,  a   személyazonosító   jel
        fogalmát vezeti be, amely azonban azonos a személyi számmal.

        4. Több  olyan indítvány  érkezett  az  Alkotmánybírósághoz,
        amelyek az  időközben -  1992. október  31-ével  -  hatályon
        kívül   helyezett,       az   állami   népességnyilvántartás
        működésének átmeneti  szabályairól szóló  1991. évi LXXXVII.
        törvény (  a továbbiakban:  Antv. ) egészét, különösen pedig
        annak 7. § (2) bekezdését támadják, amely azt a rendelkezést
        tartalmazta, hogy  az állampolgár  a települési  (  fővárosi
        kerületi  )   önkormányzat   jegyzőjének,   a   köztársasági
        megbízottnak,  valamint   az   Állami   Népességnyilvántartó
        Hivatalnak, továbbá  a lakcím-bejelentési,  idegenrendészeti
        és  anyakönyvezési   eljárás  keretében,   végül  pedig   az
        útlevélszerv  eljárása   során  köteles  a  személyi  számát
        megadni. Ezen túlmenően az Antv. 2. számú melléklete további
        13  pontban   sorolta  fel   azokat  a   szerveket,  amelyek
        jogosultak a  személyi szám  használatára. Az  indítványozók
        ezt a kört is alkotmányellenesnek ítélték és kérték az Antv.
        melléklete   tekintetében    is    az    alkotmányellenesség
        megállapítását.

        5. Egy  indítványozó az  Antv. hatályon  kívül  helyezésével
        kapcsolatban mulasztásos  alkotmányellenesség megállapítását
        kérte.  Álláspontja   szerint  a   törvény  hatályon   kívül
        helyezése  folytán   az  Antv.   mellékletében  felsorolt  -
        elsősorban közigazgatási,  hatósági - szervek elvesztették a
        jogukat a  személyi szám  használatára, márpedig az normális
        működésükhöz  nélkülözhetetlen.  Az  így  kialakult  helyzet
        pedig  ellentmond   az  Alkotmány   2.  §  (1)  bekezdésében
        deklarált jogállamiság  elvének. Kérte ezért az indítványozó
        a   jogalkotói    mulasztás   alkotmánysértő    voltának   a
        megállapítását  és   megfelelő   határidő   kitűzésével   az
        Országgyűlés  felhívását   az   alkotmányellenes   mulasztás
        megszüntetésére.

                                    II.

        Az   Alkotmánybíróság,   tekintettel   a   szoros   tartalmi
        kapcsolatra, továbbá  arra, hogy  a vizsgált  indítványok  a
        személyi szám  ( személyazonosító  jel )  törvényi,  illetve
        rendeleti szabályozását  kifogásolták, elrendelte  az  ügyek
        egyesítését és egységes eljárásban való elbírálását.

        Az indítványok  a kifogásolt rendelkezéseket az Alkotmány 2.
        § (1)  bekezdésével, az  59. §  (1) bekezdésével, továbbá az
        Alkotmánybíróság  15/1991.   (IV.  13.)   AB   határozatában
        kifejtettekkel hozták összefüggésbe.

        Az Alkotmány 2. § (1) bekezdése szerint a Magyar Köztársaság
        független, demokratikus  jogállam. Az  Alkotmány 59.  §  (1)
        bekezdése -  egyebek között - a magántitokhoz és a személyes
        adatok  védelméhez   való  alapjogok   alkotmányos  védelmét
        biztosítja. A  hivatkozott alkotmánybírósági határozat pedig
        a személyes  adatok védelméhez  való jog  aktív  oldalát  is
        figyelembe   véve,   az   információs   önrendelkezési   jog
        alkotmányos   tartalmát    bontotta   ki   részleteiben   és
        alkotmányos védelmének  határait jelölte ki, illetőleg vonta
        meg.

                                    III.

        1.  A  jogalkotói  érvelés  szerint  a  R.  -tel  bevezetett
        Betegbiztosítási Igazolványon  (  a  továbbiakban:  BI  )  a
        személyi szám  kötelező használatának  elrendelése  törvényi
        felhatalmazáson alapult.  A  R.  hatálybalépésekor  (  1992.
        március 21.  ) hatályos  Antv. 7.  § (2) bekezdés c ) pontja
        ugyanis  úgy   rendelkezett,  hogy   a  személyi  számot  az
        állampolgár  a  törvény  2.  számú  mellékletében  felsorolt
        eljárásokban  az   ott  felhatalmazott   szerveknek  köteles
        kiadni. Az  Antv. 2.  számú mellékletének  2. és  3.  pontja
        pedig  kimondta,   hogy   a   személyi   szám   használatára
        jogosultak:   a   Társadalombiztosítási   Főigazgatóság   és
        szervei,  illetve   a  munkáltató   (  társadalombiztosítási
        kifizetőhely )  a járulékfizetéssel,  a nyilvántartással, az
        adatszolgáltatással   kapcsolatos,    jogszabályban   előírt
        kötelezettségük teljesítése,  továbbá e  szervek hatáskörébe
        tartozó ellátásoknak  (  szolgáltatásoknak  )  a  jogosultak
        részére történő megállapítása és folyósítása, valamint ennek
        ellenőrzése céljából [ a társadalombiztosításról szóló 1975.
        évi II. törvény és a végrehajtása tárgyában kiadott 89/1990.
        (V. 1.)  Korm. rendelet  ] .  További jogosultak:  az Állami
        Népességügyi  és   Tisztiorvosi   Szolgálat,   valamint   az
        egészségügyi igazgatás  szervei, az  egészségügyi  alap-  és
        szakellátással,    a     gondozóhálózati    ellátással,    a
        vérellátással,         a         közegészségügyi-járványügyi
        nyilvántartásokkal kapcsolatos feladataik ellátása céljából.
        Végül a  szociális igazgatás  szervei -  külön jogszabályban
        meghatározott -  a feladataik  ellátásához a  személyi  szám
        megadását ugyancsak igényelhetik.

        Hivatkozott  a  népjóléti  miniszter  arra  is,  hogy  a  R.
        kibocsátására  további   törvényi  felhatalmazást   adott  a
        társadalombiztosításról szóló  1975. évi  II.  törvény  (  a
        továbbiakban: Tbtv.  ) módosítása  és kiegészítése tárgyában
        alkotott 1992.  évi IX.  törvény,  mert  annak  44.  §-a  az
        egészségügyről  szóló   1972.   évi   II.   törvényt   (   a
        továbbiakban: Eütv.  )  egy  90/A.  §-sal  kiegészítette,  e
        rendelkezés pedig  kimondja, hogy  az Állami Népegészségügyi
        és Tisztiorvosi  Szolgálat (  ÁNTSZ  )  és  az  egészségügyi
        szolgáltatást nyújtók  a tevékenységük ellátásához az alábbi
        adatokat tartják  nyilván: személyi  adatok ( név, leánykori
        név,  anyja   neve,  születési   helye  és  ideje,  személyi
        azonosító jel, állampolgárság ) . Ugyane törvény állapította
        meg   a    Tbtv.    119/E.    §-át,    amely    szerint    a
        társadalombiztosítási     szervek      -     ideértve      a
        társadalombiztosítási feladatokat  külön jogszabály  alapján
        ellátó munkáltatókat,  illetve egyéb szerveket - természetes
        személyről   adatokat    személyazonosító    jel,    illetve
        társadalombiztosítási  törzsszám  (  "szakazonosító  jel"  )
        alkalmazásával a  társadalombiztosítási ellátások, illetőleg
        a  társadalombiztosítás  szerveinek  hatáskörébe  utalt  más
        ellátások   megállapítása    és   folyósítása,   továbbá   a
        társadalombiztosítási alapokat  illető befizetések érdekében
        tarthatnak nyilván.

        Mindezekre figyelemmel  mind a társadalombiztosítás, mind az
        egészségügyi ellátóhálózat  szervei  jogosultak  a  személyi
        szám használatára,  illetve "jogszerű  volt a  személyi szám
        részükre történő  átadásának kötelező  előírása. "  - írja a
        népjóléti miniszter. Ezt a jogosultságot pedig a Pszatv. 37.
        §  (4)   bekezdése  1995.   évi  december   31-ig  bezárólag
        kifejezetten fenntartotta.

        2. Az  Országos Egészségbiztosítási  Pénztár főigazgatója az
        Alkotmánybíróság  felhívására   kifejtette,  hogy   a   BI-n
        szereplő  igazolvány  szám  (  a  tizenhárom  pozíciós  arab
        számokból álló  jelcsoport és az ugyanezt jelentő vonalkód )
        a betegbiztosító  igazolvány sorozat és sorszáma, így az nem
        személyazonosító. Ezért  az egészségügyi nyilvántartás nem a
        BI számán,  hanem a  személyazonosító  jelen  (  a  személyi
        számon  )   alapul,  amiből   az  is   következik,  hogy   a
        nyilvántartásban  nincs   párhuzamosság.  A   BI  száma  egy
        dinamikusan   változó   információ,   amelynek   alapján   a
        tulajdonosok egy  része csak  közvetett  úton  azonosítható,
        éspedig úgy,  hogy az  ügyviteli  szerv  az  ún.  kontingens
        nyilvántartásában visszakeresi:  melyik érvényesítő szervnek
        került kiadásra  az az igazolványcsomag, amelyből a keresett
        igazolvány származik,  és csak  ezután, az érvényesítő szerv
        által vezetett  nyilvántartás  alapján  állapítható  meg  az
        igazolvány tulajdonosa.  Közvetlenül csak az ügyviteli szerv
        hatáskörében  kiadott   igazolványok   tulajdonosait   lehet
        visszakeresni (  pl.  egyéni  vállalkozó  stb.  ).  Mivel  a
        hatályos   rendelkezések    lehetővé   teszik,    hogy    az
        állampolgárok  többféle   jogcímen  is  jogosultak  legyenek
        igazolványra   (    pl.   ha   a   nyugdíjas   nyugdíjasként
        munkaviszonyban  áll  )  és  mivel  az  is  előfordul,  hogy
        munkahelyváltozás esetén  az előző munkáltató nem korlátozza
        az     általa     kiadott     igazolványt,     illetve     a
        munkahelyváltozásról a  jogszabályban előírt  jelentést  nem
        küldi  meg,  érvénytelen  vagy  többszörös  igazolványok  is
        lehetnek forgalomban. Ezért a BI száma a cél megvalósítására
        nem alkalmas  személyazonosító,  annak  egyedüli  eszköze  a
        személyi szám.  Az Alkotmánybíróság felhívására adott válasz
        utalt arra  is, hogy  a személyazonosító  ( személyi  szám )
        használatának   megszüntetése    értelmetlenné    tenné    a
        betegbiztosítási  igazolvány  alkalmazását,  mert  ebben  az
        esetben olyanok is kaphatnának az egészségbiztosítás terhére
        ellátást, akik  ezt a  jogot a  törvényi szabályozás alapján
        járulékfizetéssel nem  szerezték meg,  továbbá  lehetetlenné
        válna  az   elszámolás  is   a  különböző  működtetőkkel  és
        egészségügyi intézményekkel.

                                    IV.

        Az Alkotmánybíróság  az indítványokat  az  alábbiak  szerint
        megalapozottnak, illetőleg megalapozatlannak találta.

        1. Az  Alkotmánybíróság már több határozatában értelmezte az
        Alkotmány  59.   §  (1)   bekezdésének  oltalma  alatt  álló
        személyes  adatok   védelméhez  való   jog   (   információs
        önrendelkezési jog  ) alkotmányos  tartalmát, valamint e jog
        kapcsolatát  a   természetes  és   a  mesterségesen  képzett
        személyazonosítókkal.

        Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata alapján, amely a
        11/1990. (V. 1.) AB határozat ( ABH 1990, 156. ) kihirdetése
        óta érvényesül,  a személyi szám, mint mesterségesen képzett
        személyazonosító kód,  használatának kötelező  elrendelése a
        személyes   adatok   védelméhez   fűződő   alkotmányos   jog
        gyakorlásának korlátozását  jelenti; ezért  annak  meg  kell
        felelnie  az   alapjogi  korlátozás  mindenkori  alkotmányos
        feltételének,  azaz  az  Alkotmány  8.  §  (2)  bekezdésében
        foglalt követelményeknek.

        Az  Alkotmánybíróság   az  idézett  15/1991.  (IV.  13.)  AB
        határozatában (  ABH 1991,  40. )  pedig általános érvénnyel
        mondta ki,  hogy a  korlátozás nélkül használható, általános
        és  egységes   személyazonosító  jel   (  személyi   szám  )
        alkotmányellenes.    Az    Alkotmánybíróság    határozatában
        rámutatott arra,  hogy az  információs önrendelkezési  jogot
        csak elkerülhetetlen esetben lehet alkotmányosan korlátozni,
        akkor ha  a korlátozás  elkerülhetetlenül szükséges  és az a
        korlátozással  elérni   kívánt  célhoz  képest  arányos.  Az
        Alkotmánybíróság kiemelte  azt is, hogy az Alkotmány alapján
        az   önrendelkezés   korlátozhatatlansága   alóli   indokolt
        kivételeket csak  törvény határozhatja  meg, feltéve, hogy a
        korlátozás az alapjog lényeges tartalmát nem érinti.

        Az   Alkotmánybíróság    ezért   -   korábbi   határozatával
        összhangban  -   alkotmányellenesnek   minősítette   azt   a
        felhatalmazást, amelynek  alapján  a  nyilvántartott  adatok
        körét a Kormány határozhatta meg.

        Az Alkotmányból a személyes adatok felhasználását illetően -
        az  alapjogi   védelem   szempontjait   érvényesítve   -   a
        célhozkötöttség elve,  és az  osztott információs rendszerek
        alkotmányos     követelménye     határozható     meg.     Az
        Alkotmánybíróság határozatában rámutatott arra is, hogy ha a
        személyi számot  a nem állami szférában is használhatják, ez
        nemcsak  az   adott  adatfeldolgozónak  adhat  alkotmányosan
        elfogadhatatlan hatalmat  az érintett  felett, de  az  állam
        további hatalomnövekedéséhez  is vezethet, tekintettel arra,
        hogy a rendszerek összekapcsolhatósága folytán az itt kezelt
        adatok  ismerete   még  tovább   növelheti  az  állam  által
        ellenőrizhető privátszférát.

        2.  Az   Országgyűlés  1992.  október  27-én  fogadta  el  a
        személyes  adatok   védelméről   és   a   közérdekű   adatok
        nyilvánosságáról  szóló   1992.  évi  LXIII.  törvényt  (  a
        továbbiakban: Avtv. ) , majd 1992.  november 3-án a polgárok
        személyi adatainak  és lakcímének  nyilvántartásáról  szóló,
        már idézett törvényt, a Pszatv. -t.

        Az Avtv.  szerint személyes  adatot általában  - az érintett
        hozzájárulásának    hiányában    -    csak    akkor    lehet
        nyilvántartani, ha  azt törvény  vagy törvény felhatalmazása
        alapján önkormányzati  rendelet elrendeli. A törvény 2. § 2.
        pont b)  alpontja szerint  az egészségi  állapotra vonatkozó
        adat a  különleges adat  fogalmába tartozik, amely a 3. § c)
        pontja értelmében akkor kezelhető, ha azt törvény elrendeli.
        Az 5. § (2) bekezdése pedig úgy rendelkezik, hogy csak olyan
        személyes adat  kezelhető,  amely  az  adatkezelés  céljának
        megvalósulásához elengedhetetlen,  a cél elérésére alkalmas,
        és csak a cél megvalósulásához szükséges mértékben és ideig.

        A Pszatv. 2. § (4) bekezdése alapján állami és önkormányzati
        szervek a polgártól csak olyan személyes adatokat kérhetnek,
        melyekre  törvény   vagy   törvényi   felhatalmazás   esetén
        önkormányzati rendelet  jogosítja őket.  E törvény 37. § (1)
        bekezdése - a jövőre nézve - 1995. december 31-i határnappal
        a személyazonosító  jel használatát megtiltja. A törvény 37.
        §  (4)  -  (5)  bekezdései  alapján  eddig  az  időpontig  a
        Társadalombiztosítási Főigazgatóság  és szervei  - a családi
        állapottal   kiegészítve    -   a    járulékfizetéssel,    a
        nyilvántartással  és   az  adatszolgáltatással  kapcsolatos,
        jogszabállyal előírt  kötelezettségük teljesítése érdekében,
        továbbá  e   szervek   hatáskörébe    tartozó   ellátásoknak
        ( szolgáltatásoknak )    a   jogosultak    részére   történő
        megállapítása  és  folyósítása,  valamint  ezek  ellenőrzése
        céljából a  központi állami  nyilvántartásból igényelhetik a
        név  és   lakcím  adatokat,   az   érintett   anyja   nevét,
        állampolgárságát,   születési    helyét    és    nemét,    a
        nyilvántartásból  való   kikerülés  körülményeit,   valamint
        személyazonosító  jelét  is,  melyet  a  polgár  is  köteles
        megadni a fenti célokból a társadalombiztosításnak.

                                     V.

        1. Az  Alkotmánybíróság az  Sztv.  62.  §  (2)  bekezdés  b)
        pontjának    alkotmányellenessége     megállapítására     és
        megsemmisítésére   irányuló   indítványt   megalapozatlannak
        találta. Az  indítványozó tévesen  hivatkozott az  Áe. 43. §
        (1)   bekezdésében    foglaltakra,    mert    eszerint    az
        államigazgatási határozat a személyes adatok közül csupán az
        ügyfél nevét  és lakóhelyét  ( telephelyét ) tartalmazza. Az
        Áe. 3.  § (7)  bekezdése viszont  úgy  rendelkezik,  hogy  a
        törvény hatálya  a szabálysértési eljárásokra nem terjed ki.
        Ezen az  úton tehát  nem állapítható  meg, hogy  az elkövető
        mely személyi  adatait kell  a szabálysértési határozatokban
        feltüntetni.

        A Pszatv.  1. §  (6) bekezdésében  foglalt  tilalom  folytán
        azonban a  személyi  szám  feltüntetésére  a  szabálysértési
        határozatban nem  kerülhet sor,  mert  a  21.  §  c)  pontja
        szerint  a  szabálysértési  hatóság  a  hatáskörébe  tartozó
        szabálysértési eljárásban  csak a  17.  §  (2)  bekezdés  b)
        pontja szerinti  személyi adatokat  jogosult igényelni, ezek
        között pedig  a személyazonosító jel ( a személyi szám ) nem
        szerepel. A  törvényi rendelkezések szerint tehát a személyi
        szám feltüntetése a szabálysértési határozatokban tilos.

        Kétségtelen  ugyanakkor,   hogy  a  támadott  rendelkezés  -
        szemben az  államigazgatási eljárási  törvény megoldásával -
        pontos és  kimerítő felsorolással nem határozza meg azokat a
        személyes adatokat,  amelyek  a  szabálysértési  határozatba
        foglalhatók. A  kifogásolt  szabályozás  csak  "az  elkövető
        személyi adatait"  teszi  a  határozat  rendelkező  részének
        kötelező tartalmává, amely törvényi rendelkezés pontatlan és
        határozatlan, jogtechnikailag  kifogásolható,  mert  magában
        rejti annak  veszélyét, hogy  a szabálysértési  határozat az
        elkövető személyi  adatai között  annak személyi  számát  is
        feltüntesse.   Ezért   az   Alkotmánybíróság   határozatában
        megállapította, hogy  a szabálysértési határozat az elkövető
        személyazonosító   jelét    (   személyi    számát   )   nem
        tartalmazhatja, mert  a  hatályos  adatvédelmi  jogszabályok
        intézmény-  és   garanciarendszere   megköveteli,   hogy   a
        jogalkalmazó a  támadott törvényhelyet  az Alkotmány  59. §-
        ában   alkalmazott    információs   önrendelkezési    joggal
        összhangban,  a   Pszatv.  idézett   rendelkezései   szerint
        értelmezze és alkalmazza.

        Ezt  meghaladóan  azonban  az  Alkotmánybíróság  a  támadott
        rendelkezés   alkotmányellenességének   megállapítására   és
        megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította, mert az a
        Pszatv. kontextusában nem alkotmányellenes.

        2.  Az   alapjogok  szabályozása   a  formai  alkotmányosság
        tekintetében csak  akkor elégíti  ki az  Alkotmány 8.  § (2)
        bekezdésébe foglalt  követelményt, ha  az  törvényi  szinten
        történik. Mindazonáltal  az alkotmányos  jogokkal  ugyancsak
        kapcsolatban álló,  de azokat  csupán távolról,  közvetetten
        érintő,  technikai   és  nem   korlátozó  jellegű  szabályok
        rendeleti formában  történő kiadása  önmagában  nem  minősül
        alkotmányellenesnek. Ahogy arra az Alkotmánybíróság 64/1991.
        (XII. 17.)  AB határozatában  ( ABH 1991, 297. ) rámutatott,
        nem mindenfajta  összefüggés az  alapjogokkal követeli meg a
        törvényi  szintű   szabályozást.  Az  alapjog  közvetlen  és
        jelentős   korlátozásához   viszont   feltétlenül   törvényi
        szabályozás szükséges.

        Az     Alkotmánybíróság      álláspontja      szerint      a
        társadalombiztosítás      egészségügyi      szolgáltatásának
        igénybevételére jogosító  igazolványról szóló  R.  mindhárom
        melléklete alkotmányellenes. Az R. mellékletei az igazolvány
        tartalmául olyan  személyes adatok  feltüntetését írják elő,
        amelyek  csakis   törvényi  szabályozás   tárgyai  lehetnek,
        figyelemmel az  igazolványban feltüntetett  személyes adatok
        felhasználására is.  Mivel a  formai  alkotmányellenesség  a
        köztársasági Alkotmány  hatályba lépése után keletkezett, az
        Alkotmánybíróság gyakorlata  alapján az érintett mellékletek
        megsemmisítését  önmagában   a  formai   alkotmányellenesség
        indokolttá teszi.  Az Alkotmány  8. §  (2) bekezdése szerint
        ugyanis alapvető  jogokra vonatkozó szabályokat csak törvény
        állapíthat  meg  s  annak  gyakorlása  csak  olyan  törvényi
        korlátozásnak vethető  alá, amely  az alapvető  jog lényeges
        tartalmát nem érinti. A személyi szám használatának kötelező
        elrendelése     a      társadalombiztosítás     egészségügyi
        szolgáltatásának   igénybevételére    jogosító    igazolvány
        felhasználási  körében   (  munkáltató,  egészségbiztosítási
        pénztár, háziorvosi és egyéb egészségügyi szolgálat stb. ) a
        személyes adat  védelméhez fűződő  alapvető jog  [ Alkotmány
        59.  §  (1)  bekezdés  ]  gyakorlásának  korlátozása;  ilyen
        tartalmú  rendelkezést  kormányrendelet  és  melléklete  nem
        írhat  elő.  A  Pszatv.  kihirdetése  1992.  november  30-án
        történt  meg.  Az  Alkotmánybíróság  a  törvény  37.  §  (4)
        bekezdés a ) pontjának a Társadalombiztosítási Főigazgatóság
        és szervei adatállományára vonatkozó rendelkezését ezért nem
        tekintheti a  korábban alkotott R. és mellékleteire irányadó
        törvényi  felhatalmazásnak.   (   E   törvényi   rendelkezés
        alkotmányossági  vizsgálatát   az  Alkotmánybíróság  -  erre
        vonatkozó indítvány  hiányában - nem folytatta le ) . De nem
        tekinthető  annak  a  R.  hatálybalépésekor  hatályos  Antv.
        hivatkozott 7.  §  (2)  bekezdése  és  a  törvény  2.  számú
        mellékletének 2. és 3. pontja sem.

        Az Alkotmánybíróság  mindenekelőtt arra mutat rá, hogy ilyen
        felhatalmazással a törvényhozó alkotmányosan nem is élhetett
        volna. Az univerzális személyi szám ugyanis lényegénél fogva
        ellentétes az  információs önrendelkezési  joggal, ezért  az
        Alkotmánnyal csakis  az a  törvényi szabályozás egyeztethető
        össze, amely  a korlátozott  használat mellett  is tartalmaz
        megfelelő  szabályozási   és  ellenőrzési   garanciákat.   A
        személyi  szám  tehát  természetéből  adódóan  közvetlen  és
        jelentős  korlátozása   az  alapjognak,  így  bevezetéséhez,
        illetőleg alkalmazásához  feltétlenül  törvényi  szabályozás
        szükséges.

        Ám az  Antv.  hatályban  volt  szabálya  nem  is  tekinthető
        kifejezett   törvényi    felhatalmazásnak   a    sérelmezett
        rendeletalkotásra.    Attól     eltekintve,    hogy    ilyen
        felhatalmazást a  törvény kimondottan nem tartalmazott, a R.
        -tel a jogalkotó a személyi szám használatát új minőségbe és
        alapvetően  új   környezetbe  helyezte.  A  személyi  számot
        kötelezően tartalmazó BI ugyanis hármas funkciót tölt be:

        - eszköze a házi ( gyermek ) orvos választásnak;

        - eszköze   az   egészségügyi   ellátásra  való  jogosultság
        igazolásának;

        -   végül    alapja   a    működtetők   és    az    Országos
        Egészségbiztosítási Pénztár közötti elszámolásnak (R. 1. §).
        A  R.  pedig a  személyi   számot   a   társadalombiztosítás
        egészségügyi szolgáltatásának  igénybevételére  jogosító  és
        ilyen széleskörű  funkciót betöltő  igazolvány  érvényességi
        alkotó elemévé tette.

        A R  konstrukciójával szemben a jogalkotói érvelés szerint a
        szabályozásra felhatalmazást  adó Antv.  7. §  (3) bekezdése
        szerint   -   hasonlóan   a   jelenleg   hatályos   törvényi
        rendelkezéshez -  a személyi  számot a  népességnyilvántartó
        szervek egymás  közötti kapcsolatukban,  valamint a részükre
        adatot szolgáltató  szervekkel való kapcsolatukban kizárólag
        belső azonosítóként  használhatják. A  7. §  (2) bekezdés c)
        pontjának az  a rendelkezése,  hogy  a  személyi  számot  az
        állampolgár    az    érintett    társadalombiztosítási    és
        egészségügyi ellátást  végző szerveknek  - a  törvény 2. sz.
        mellékletében felsorolt  eljárásokban -  köteles megadni, az
        alapjogi  korlátozásnak   egy  egészen   más  minőségét   és
        konstrukcióját jelentette.

        A  kormány   tehát  nem  kapott,  de  alkotmányosan  nem  is
        kaphatott felhatalmazást arra, hogy a BI kötelező tartalmává
        tegye  a  személyi  számot.  A  korábbi  törvényi  kötelezés
        ugyanis  egy   kommunikációs   viszonyt   feltételezett   az
        adatalany és  az adatkezelő  között, amelyben az állampolgár
        akár vitathatta  is, hogy  a konkrét  kötelezés  törvényesen
        megalapozott volt-e.  A közvetlen kommunikációs kapcsolatban
        az  állampolgárnak   mindenkor  tudomása  volt  arról,  hogy
        személyi számát  mikor és  mely adatkezelőnek adta át. Ezzel
        szemben   az    igazolványra   rávezetett    személyi   szám
        felhasználása  ellenőrizhetetlenebb   és  -   mint   írásban
        rögzített  és  egy  igénybevételi  jogosultságot  megalapozó
        igazolvány alkotó  elemét jelentő  adat -  szélesebb  körben
        válhat ismertté,  mint amely adatszolgáltatási kört az Antv.
        meghatározott.

        A BI rendeleti szabályozása minderre tekintettel nem minősül
        a törvényi  korlátozás technikai  és  részletszabályozásnak,
        mert a személyi szám felhasználását az igazolvány egészen új
        funkciókba és  környezetbe  helyezte.  A  támadott  rendelet
        mellékletei    tehát    a    törvényi    alapjog-korlátozást
        kiterjesztették, márpedig  az alapjogot  korlátozó  törvényi
        szabályozást   alkotmányosan    nem   lehet    kiterjesztően
        értelmezni.  Minthogy   tehát  megállapítható   a  rendeleti
        szabályozás  és  az  információs  önrendelkezési  jog,  mint
        alkotmányos alapjog  közötti  közvetlen,  közeli  és  szoros
        kapcsolat, a R. mellékletei formailag sértik az Alkotmány 8.
        § (2) bekezdését, ezért alkotmányellenesek.

        Az Alkotmánybíróság  - tekintettel a súlyos alapjogi sérelem
        veszélyére    -     az    R.     mellékleteinek     tartalmi
        alkotmányellenességére is  kiterjesztette az alkotmányossági
        vizsgálatot.

        A 3.  számú melléklet  4. pontjának az a rendelkezése, amely
        szerint az  igazolványok  egyedi,  vonalkóddal  is  ellátott
        igazolványszámmal rendelkeznek és ezen felül az igazolványon
        fel kell tüntetni a jogosult személyi számát is, a személyes
        adatok  védelméhez   fűződő  alkotmányos   jog   korlátozása
        tekintetében tartalmi  alkotmányellenességet  eredményez.  E
        szabályok  az   Alkotmánynak  a  személyes  adatok  védelmét
        biztosító   59.   §   (1)   bekezdésével   ellentétesek   és
        kifejezetten sértik  a fenti  alkotmányos  szabály  törvényi
        megfogalmazását  jelentő,   az  Avtv.  5.  (2)  bekezdésében
        foglalt rendelkezést,  amely szerint  csak  olyan  személyes
        adat    kezelhető,    amely    az    adatkezelés    céljának
        megvalósulásához elengedhetetlen,  a cél  elérésére alkalmas
        és kizárólag  a cél  megvalósulásához szükséges mértékben és
        ideig.

        Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint két személyazonosító
        jelrendszer kötelező  használata ugyanarra a célra általában
        véve  is   az  információs   önrendelkezési   jog   lényeges
        tartalmának a  sérelmét jelenti,  ezért alkotmányellenes.  A
        kétféle azonosító  megkönnyíti az  adatfeldolgozó rendszerek
        összekapcsolását,  kifejezetten   nehezíti  vagy   egyenesen
        lehetetlenné teszi, hogy a személy kövesse és ellenőrizze az
        adatfeldolgozás egész  útját és  folyamatát és nem felel meg
        az információs  önrendelkezési jog  gyakorlása  legfontosabb
        garanciájának: a célhozkötöttségnek.

        Az alkotmányos  alapjogvédelem szempontjából elfogadhatatlan
        az Országos Betegbiztosító Pénztár főigazgatójának érvelése,
        amely szerint  a BI-n  csupán egy személyazonosító szerepel,
        éspedig a  személyazonosító jel  ( a személyi szám ) . Ezzel
        szemben a R. 3. számú mellékletének 4. pontja szerint minden
        BI  egyedi,  vonalkóddal  is  ellátott  azonosítót  kap.  Az
        igazolvány  tartalmazza   a  biztosított  nevét (  leánykori
        nevét ), továbbá születési  helyét és idejét  és lakcímét is
        ( R. 1. és 2. sz. melléklet ).

        A R. 3. számú mellékletének 3. pontja pedig úgy rendelkezik,
        hogy az  igazolványt kiadásakor,  illetőleg érvényesítésekor
        nyilvántartásba kell  venni. A nyilvántartásba pedig be kell
        vezetni az  igazolvány számát,  az igazolvány tulajdonosának
        nevét, lakcímét  és személyi számát. Az igazolványszám tehát
        éppúgy személyazonosító  és éppúgy része a nyilvántartásnak,
        mint  a  személyi  szám.  Két  személyazonosító  jelrendszer
        kötelező használata  ugyanarra a  célra pedig  alkotmányosan
        megengedhetetlen. Az, hogy az igazolványszám egy dinamikusan
        változó  információ   (  pl.   munkahelyváltozás  esetén  új
        igazolvány  kiadására  kerülhet  sor  ),  továbbá  az,  hogy
        ugyanaz a  biztosított több  igazolvánnyal is  rendelkezhet,
        nem érinti  azt a  tényt, hogy  a  nyilvántartás  párhuzamos
        személyazonosító jelrendszert tartalmaz. Az igazolványszám a
        biztosított   nevének    (   más    személyi   adatának    )
        feltüntetésével, mint egyedi azonosító, elegendő biztosítéka
        a társadalombiztosítás  egészségügyi  szolgáltatásaira  való
        jogosultság igazolásának.  Maga a  főigazgató adta elő, hogy
        az érvénytelen  vagy többszörös  igazolványok  kiszűrése  és
        megszüntetése a  - vonalkódon  alapuló -  gépi  feldolgozási
        rendszer feladata,  amellyel szemben  elfogadhatatlan az  az
        érvelés, hogy  a személyi  szám használatának  megszüntetése
        értelmetlenné  tenné   a  BI   alkalmazását,  mert   olyanok
        kaphatnának az egészségbiztosítás terhére ellátást, akik ezt
        a jogot  járulékfizetéssel nem szerezték meg. Az igazolványt
        ugyanis a  R. 2. §-a alapján az Országos Egészségbiztosítási
        Pénztár adja  ki és  azt a  szolgáltatás igénybevétele előtt
        érvényesíteni kell.  A  jogosultságot  így  nyilvánvalóan  a
        kiadási és  érvényesítési eljárásban kell ellenőrizni, annak
        tehát  az   igazolványon   feltüntetett   személyi   számmal
        elkerülhetetlen, szükségképpeni közvetlen kapcsolata nincs.

        A R.  3. sz.  mellékletének 3.  pontja szerint az igazolvány
        érvényesítésére jogosult  szerveknek  kell  intézkedniük  az
        igazolvány érvényességének  megszűnéséről  és  e  ténynek  a
        nyilvántartásba  való  bevezetéséről.  Két  személyazonosító
        jelrendszer   használata    ezekhez   az    aktusokhoz   sem
        elkerülhetetlenül   szükséges.    A    társadalombiztosítási
        igazgatás  -  súlyos  alapjogi  korlátozások  árán  -  saját
        munkáját nyilvánvalóan  nem könnyítheti.  Különösen azon  az
        alapon nem,  hogy a BI szám alapján a tulajdonosok egy része
        csak közvetett úton azonosítható. Az egyedi számazonosítóval
        és vonalkóddal  is ellátott jelrendszer mellett ugyanis csak
        technikai (  számítógépes )  adatrögzítés  és  nyilvántartás
        kérdése a biztosítottak azonosíthatósága az igazolványszámok
        alapján. Technikailag  ugyanígy egyszerűen megoldható a több
        igazolvánnyal rendelkező jogosultak nyilvántartása is.

        A   betegbiztosítási    igazolványon   a    személyi    szám
        feltüntetése,  mint   többcélú   személyazonosító,   viszont
        technikailag megkönnyíti  az egészségi  állapotra  vonatkozó
        szenzitív  adatok   összekapcsolását  is   az  érintett  más
        személyes adataival.  A személyi  számnak az  állami szervek
        körén kívüli  használata egyben  lehetővé  teszi  ezeknek  a
        privátszférát érintő  adatoknak a közigazgatás engedélyezett
        nyilvántartásaival való  összekapcsolását és  ez  az  állami
        ellenőrzés fokozódásával, egyúttal a szabadságjogok fokozott
        veszélyeztetésével járhat.  Az Alkotmánybíróság  álláspontja
        szerint igazolványok  egyedi,  vonalkóddal  is  feltüntetett
        igazolványszáma  -   a  tulajdonos  nevével,  lakcímével  és
        aláírásával együtt  -  a  társadalombiztosítás  egészségügyi
        szolgáltatásának   igénybevételére   vonatkozó   jogosultság
        fennállását megfelelően  alkalmasak bizonyítani,  azaz a cél
        elérésére önmagukban  elegendő adatok,  így a  személyi szám
        közlésének  és   felhasználásának  előírása  az  adatkezelés
        céljának megvalósításához már nem elengedhetetlen, sőt a cél
        megvalósításához  nem   is  szükséges;   ezért  a   rendelet
        mellékletei sértik az Alkotmány 59. § (1) bekezdésében és 8.
        § (2) bekezdésében foglaltakat.

        A fent  kifejtettekre figyelemmel  az Alkotmánybíróság  a R.
        mindhárom mellékletét  alkotmányellenesnek találta és azokat
        megsemmisítette. A megsemmisítés időpontjának az Abtv. 43. §
        (4)  bekezdése   alkalmazásával   történt   meghatározásakor
        figyelemmel volt  arra, hogy a jogalkotónak az új igazolvány
        megalkotására, illetőleg  a használatban lévőkről a személyi
        szám törlésére elegendő idő álljon rendelkezésére.

                                    VI.

        1. Az  Alkotmánybíróság megalapozatlannak  találta és  ezért
        elutasította azt  az indítványt,  amely a  Nsztv. 21.  § (1)
        bekezdését  támadja.   A  törvény  időközben  módosított  és
        hatályos  szövege   szerint  a   népi  kezdeményezést  és  a
        népszavazást kezdeményező  íveken a kezdeményező természetes
        személyazonosító adatait  vagy személyazonosító  jelét  kell
        feltüntetni. A  kifogásolt rendelkezés tehát a személyi szám
        megadását már  kötelezően nem írja elő, hanem a kezdeményező
        választási  jogát   biztosítja  atekintetben,   hogy  milyen
        személyazonosítókkal  kíván  kezdeményezőként  részt  venni,
        illetőleg   a    kezdeményező    íveken    szerepelni.    Az
        Alkotmánybíróság  álláspontja   szerint  alkotmányosan   nem
        kifogásolható  az,   ha   addig   az   időpontig,   amíg   a
        személyazonosító jelet  az állami szervek meghatározott köre
        használhatja, a  kezdeményező állampolgárnak  önrendelkezési
        jogát   gyakorolva,    szabadságában   áll   dönteni,   hogy
        természetes személyazonosítóit  vagy személyi számát tünteti
        fel a  kezdeményező íveken.  Alapjogi korlátozás hiányában a
        törvényi rendelkezés  alkotmányellenessége  nem  állapítható
        meg, az  alternatív  szabályozás  az  Alkotmány  59.  §  (1)
        bekezdését, illetőleg  8. §  (2) bekezdését nem sérti, ezért
        az Alkotmánybíróság  az alkotmányellenesség  megállapítására
        és a megsemmisítésre vonatkozó indítványt elutasította.

        2.  Az  Alkotmánybíróság  az  Antv.  alkotmányellenességének
        megállapítására irányuló eljárását, tekintettel arra, hogy a
        vizsgálat alá vont jogszabály hatályát vesztette és ezzel az
        indítványok  tárgytalanná   váltak,  megszüntette,  mert  az
        Alkotmánybíróság  utólagos   normakontroll  keretében   csak
        hatályos  -   de   legalábbis   meghatározott   körben   még
        alkalmazandó  -   jogszabályok  alkotmányosságát  vizsgálja.
        Ugyane törvénnyel összefüggésben megalapozatlannak ítélte az
        Alkotmánybíróság      a      mulasztásban      megnyilvánuló
        alkotmányellenesség megállapítására  irányuló indítványt. Az
        Abtv.  49.   §   (1)   bekezdése   értelmében   mulasztásban
        megnyilvánuló  alkotmányellenesség   megállapítására   akkor
        kerülhet  sor,   ha  a   jogalkotó   szerv   a   jogszabályi
        felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát elmulasztotta
        és  ezzel  alkotmányellenességet  idézett  elő.  Ezeknek  az
        együttes feltételeknek  a fennállása  hiányában az indítvány
        megalapozatlan.

        Az Alkotmánybíróság  határozatának a  Magyar Közlönyben való
        közzétételét az Abtv. 41. §-a alapján rendelte el.
                               Dr. Sólyom László
                           az Alkotmánybíróság elnöke

                  Dr. Ádám Antal             Dr. Kilényi Géza
                  alkotmánybíró                 alkotmánybíró

                                Dr. Lábady Tamás
                              előadó alkotmánybíró

                                 alkotmánybíró
                               Dr. Schmidt Péter

               Dr. Szabó András                 Dr. Tersztyánszky Ödön
                alkotmánybíró                       alkotmánybíró

               Dr. Vörös Imre                     Dr. Zlinszky János
                alkotmánybíró                        alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          The collection and processing of the personal identification number in the absence of a definite purpose and for arbitrary future use in specific cases
          Number of the Decision:
          .
          29/1994. (V. 20.)
          Date of the decision:
          .
          05/17/1994
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-1994-2-011?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .