A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság állami irányítás egyéb jogi eszköze
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló
indítvány tárgyában meghozta az alábbi :
határozatot :
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja : a Magyar Köztársaság
Országgyűlésének Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.) OGY
határozata, illetőleg annak értelmezése nem teheti függővé
semmilyen jóváhagyástól vagy feltételtől azt, hogy az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. tv. 21. §-ának
(1) bekezdésében meghatározott jogosultak erre irányuló
indítványa alapján, a törvényjavaslat előzetes
alkotmányossági vizsgálatára a törvényről való zárószavazás
előtt sor kerülhessen.
2. Az olyan törvény, amelyet az Országgyűlés úgy szavazott
meg, hogy nem tette lehetővé a törvényjavaslat előzetes
alkotmányossági vizsgálatára irányuló indítvány alapján az
előzetes alkotmányossági vizsgálatot, formai okból
alkotmánysértő ( érvénytelen ) . Az ilyen formai hibás
törvényhozási eljárás - megfelelő indítvány alapján - a
jövőben alapot ad a törvény kihirdetése napjára történő
visszamenőleges hatályú megsemmisítésére.
3. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az Országgyűlés
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet valósított
meg azáltal, hogy a Magyar Köztársaság Országgyűlésének
Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.) OGY határozat nem
tartalmazza azokat a garanciális szabályokat, amelyek a
törvényjavaslat alkotmányossági vizsgálatára irányuló
indítványozási jog gyakorlását biztosítják.
Az Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy
szabályozási feladatának 1997. június 15-ig tegyen eleget.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Ötvenkét országgyűlési képviselő 1997. február 25-én "Az
országgyűlési képviselők jogállásáról szóló 1990. évi LV.
számú törvény módosításáról" szóló T/3121. számú
törvényjavaslat ( az ún. "összeférhetetlenségi
törvényjavaslat" ) feletti zárószavazás napján, a
törvényjavaslat egyes rendelkezéseinek előzetes
alkotmányellenességi vizsgálatára irányuló indítványt
nyújtott be az Alkotmánybírósághoz.
Az indítványozók ugyanezen a napon, előzetesen írásban -
mellékelve az Alkotmánybírósághoz benyújtott indítvány
másolatát -, majd közvetlenül a törvényjavaslat feletti
zárószavazás előtt szóban is jelezték az Országgyűlés
elnökének, hogy az Alkotmánybírósághoz fordultak, s egyben
kérték a zárószavazás elhalasztását. Az Országgyűlés, rövid
vita után az Alkotmánybírósághoz benyújtott indítvány miatti
zárószavazás elhalasztására irányuló kérelmet a Magyar
Köztársaság Országgyűlésének Házszabályáról szóló 46/1994.
(IX. 30.) OGY határozattól ( a továbbiakban : Házszabály )
való eltérésre irányuló ügyrendi javaslatnak minősítette és
a zárószavazás lefolytatása mellett döntött.
2. Az országgyűlési képviselők ezt követően az Országgyűlés
által 1997. február 25-én elfogadott törvénnyel szemben
újabb indítványt nyújtottak be. Ebben fenntartották az
előzetes normakontroll eljárás iránti igényüket azzal, ha
nem lehetséges az előzetes alkotmányossági vizsgálat, a
hivatkozott törvény alkotmányellenességének utólagos
normakontroll keretében történő elbírálását kérik, a már
korábban kifejtett alkotmányossági aggályok alapján. Az
indítvány ugyanis a Házszabály alkotmányellenességének
vizsgálatára irányuló kérelmet is tartalmazott. Az
indítványozók álláspontja szerint az Alkotmánybíróságról
szóló 1989. évi XXXII. törvénnyel ellentétes az
alkotmánybírósági eljárás lefolytatása végett - a
Házszabályra hivatkozással - négyötödös szavazati arányhoz
kötni a zárószavazás elhalasztását. Ez megakadályozza, hogy
az ötven képviselő a törvényben biztosított alanyi jogát
gyakorolja.
3. Az Országgyűlés által elfogadott törvényt a köztársasági
elnök aláírta, s az 1997. március 5-én, mint az
országgyűlési képviselők jogállásáról szóló 1990. évi LV.
törvény módosításáról rendelkező 1997. évi V. törvény a
Magyar Közlönyben kihirdetésre került. Az Alkotmánybíróság
a törvény egyes rendelkezései alkotmányellenességének
megállapítására irányuló indítványtól a Házszabály 107. §
(1) bekezdése, és 140. § (1) bekezdése alkotmányossági
vizsgálatával kapcsolatos indítványt elkülönítette, jelen
eljárásban ez utóbbi tekintetében hozott határozatot.
II.
Az ügy elbírálásánál figyelembe vett jogszabályi
rendelkezések a következők :
1. Az Alkotmány 32/A. § (1) bekezdése szerint : "Az
Alkotmánybíróság felülvizsgálja a jogszabályok
alkotmányosságát, illetőleg ellátja a törvénnyel hatáskörébe
utalt feladatokat. "
2. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény
( továbbiakban : Abtv. ) 1. §-a szerint az Alkotmánybíróság
hatáskörébe tartozik :
" a) a törvényjavaslat, a már elfogadott, de még ki nem
hirdetett törvény, az Országgyűlés ügyrendje és a nemzetközi
szerződés egyes rendelkezései alkotmányellenességének
előzetes vizsgálata;"
Az Abtv. 21. § (1) bekezdés értelmében "az 1. § a) pontja
szerinti eljárást - a 33-36. §-ban foglalt megkülönböztetés
szerint - indítványozhatják :
a) az Országgyűlés, annak állandó bizottsága vagy ötven
országgyűlési képviselő,
b) a köztársasági elnök,
c) a Minisztertanács ( a Kormány ) . "
Az Abtv. 33. § (1) bekezdése kimondja : "Az
Alkotmánybíróság az Országgyűlés, annak állandó bizottsága
vagy ötven országgyűlési képviselő indítványára
alkotmányellenesség szempontjából megvizsgálja a
törvényjavaslat aggályosnak tartott rendelkezését".
A (2) bekezdés szerint : "Ha az Alkotmánybíróság a
törvényjavaslat aggályosnak tartott rendelkezésének
alkotmányellenességét állapítja meg, az
alkotmányellenességet az Országgyűlés vagy a
törvényjavaslatot benyújtó szerv vagy személy megszünteti".
3. A Házszabály irányadó rendelkezései a következőek :
"106. § (9) A részletes vita és a módosítással érintett
rendelkezések feletti szavazás után - legkorábban e
szavazást követő 5 nap elteltével - zárószavazást kell
tartani a törvényjavaslat egészéről.
107. § (1) A zárószavazás megkezdése előtt - írásban -
módosító javaslatot lehet benyújtani a részletes vitában
megszavazott bármely rendelkezéshez kapcsolódóan azon okból,
hogy a megszavazott rendelkezés nincs összhangban az
Alkotmánnyal vagy más törvénnyel, a törvényjavaslat már
megszavazott rendelkezésével, vagy a törvényjavaslat
módosítással nem érintett valamely rendelkezésével.
Zárószavazás előtti módosító javaslatot az előterjesztő is
benyújthat.
(2) A zárószavazás előtti módosító javaslatot az elnök az
Alkotmányügyi bizottságnak adja ki.
(3) A zárószavazás megkezdése előtt a zárószavazás
elhalasztását javasolhatja a kijelölt bizottság, illetve az
Alkotmányügyi bizottság, amennyiben az (1) bekezdésben
meghatározott módosító javaslatot kíván benyújtani. A
zárószavazás elhalasztásáról - a javaslattevő indokainak
meghallgatása után - az Országgyűlés vita nélkül határoz.
(4) A törvényjavaslat záróvitája az (1) bekezdés szerinti
módosító javaslatok megtárgyalásából áll. A tárgyalásra, a
vitára és a szavazásra a 105-106. § rendelkezéseit kell
megfelelően alkalmazni azzal, hogy amennyiben nem a Kormány
az előterjesztő, akkor nyilatkoznia kell, hogy egyetért-e a
törvényjavaslat elfogadásával. Ilyen módosító javaslat
esetén a zárószavazást csak a törvényjavaslat záróvitája
után lehet megtartani.
108. § (1) Az Országgyűlés által elfogadott törvényt az
Országgyűlés elnöke tizenöt napon belül aláírja, majd
haladéktalanul megküldi a köztársasági elnöknek. "
A Házszabálytól való eltérést a 140. § (1) bekezdése
szabályozza : "Kivételesen, a Házbizottság javaslatára az
Országgyűlés a jelenlevő képviselők négyötödének
szavazatával - képviselőcsoportonként legfeljebb egy
felszólaló meghallgatását követően - úgy határozhat, hogy
valamely ügy tárgyalása során a Házszabály rendelkezéseitől
eltér.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakat nem lehet alkalmazni, ha
az az Alkotmányba vagy más törvénybe ütközik, valamint az
Alkotmány és a Házszabály tárgyalása során. "
III.
1. Az Alkotmánybírósághoz első ízben előzetes
normakontrollra irányuló indítványt ötvenkét országgyűlési
képviselő nyújtott be az ún. első kárpótlási törvényjavaslat
tárgyában. Az Alkotmánybíróság indítványt elutasító
határozatában - a hatalmi ágak elválasztása elvének
figyelembe vételével - értelmezte a hatáskörgyakorlás
feltételeit. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az
előzetes normakontrollnak az Abtv. 33. §-ában meghatározott
formája lehetővé teszi, hogy az Alkotmánybíróságot a
törvényhozási eljárás bármely szakaszában bevonják a
jogalkotásba, ami összeegyeztethetetlen az Alkotmánybíróság
jogállásával és a hatalommegosztás alkotmányos
követelményével : "Az Alkotmánybíróság nem tanácsadója az
Országgyűlésnek, hanem bírája az Országgyűlés törvényalkotó
munkája eredményének. " Az Alkotmánybíróság -
összeegyeztetve az előzetes normakontroll célját az
Alkotmánybíróság funkciójával - meghatározta e
hatáskörgyakorlás eljárási feltételeit, s egyben kijelölte a
törvényhozási eljárásnak azt a szakaszát, egyben a
törvényjavaslatnak azt a formáját, amikor az előzetes
alkotmányossági vizsgálat lefolytatható : ". . . ha a
törvény szövege végleges formájában - a javaslat egészéről
történő szavazás előtt . . . - kerül az Alkotmánybíróság
elé. " ( 16/1991. (IV. 20.) AB határozat, ABH 1991, 59-60.)
2. E határozatot követően az 1993. évi költségvetés
tárgyában benyújtott törvényjavaslat előzetes
alkotmányossági vizsgálatára érkezett több mint ötven
képviselő által aláírt indítvány. Mivel az indítvány tárgyát
képező törvényjavaslat vitája még tartott, az nem felelt meg
a 16/1991. (IV. 20.) AB határozatban meghatározott
követelményeknek. Az Alkotmánybíróság ezért az indítványt a
64/1992. (XII. 11.) AB végzésében - érdemi vizsgálat nélkül
- visszautasította. ( ABH 1992, 317. )
3. Az Alkotmánybíróság az Abtv. 33. §-ának megfelelő érdemi
eljárást a 22/1996. (VI. 25.) AB határozatban - az
Országgyűlés Emberi Jogi, kisebbségi és vallásügyi
bizottsága indítványa alapján - az 1992. évi XXXII. törvény
módosításáról rendelkező T/1268. számú törvényjavaslat egyes
rendelkezéseivel kapcsolatban folytatott le. ( ABH 1996,
89. )
Az Alkotmánybíróság jelen üggyel összefüggésben megvizsgálta
azt is, hogy a 22/1996. (VI. 25.) AB határozat alapjául
szolgáló ügyben az Országgyűlés a zárószavazást milyen
eljárás keretében halasztotta el. A vizsgált során
megállapítást nyert, hogy az Országgyűlés Alkotmány- és
igazságügyi bizottsága 1996. április 24-én foglakozott a
T/1268. számú törvényjavaslat előzetes normakontrolljának
"házszabályi feltételével", s a következő állásfoglalás
született :
"Az Alkotmánybíróság által megkívánt normaszöveg lehet az
ún. egységes javaslat, amennyiben ahhoz nem érkezett
koherencia-zavart feloldó módosító javaslat. Ha ilyen
javaslat érkezett, akkor az Alkotmánybíróság által megkívánt
"végleges" normaszöveg a záróvitát követően megszavazott
módosító javaslatok és az egységes javaslat egybevetéséből
áll elő. Koherencia-zavart feloldó módosító javaslat esetén
tehát a módosító javaslatokról történő szavazás után és a
törvényjavaslat egészéről történő szavazás előtt alakul ki a
"végleges" normaszöveg.
Ebből következően a zárószavazást megelőző utolsó szavazást
követően áll rendelkezésre a szöveg.
A bizottság azt a véleményt alakította ki, hogy a napirendi
javaslatban kerüljön feltüntetésre mind a záróvita, mind
pedig a zárószavazás, előre jelezve a különszavazás
szükségességét abban a kérdésben, hogy tartható-e
zárószavazás az adott ülésen.
A bizottság megállapította : A zárószavazás elhalasztásával
egyidejűleg szükséges, hogy az Országgyűlés úgy térjen el a
Házszabály 107. § (1) bekezdésében foglaltaktól, hogy a
záróvitában megvitatott módosító javaslatokról történő
szavazás után nem lehet további módosító javaslatokat
beadni. Az Országgyűlés ezzel a döntéssel tud garanciát
vállalni arra, hogy az Alkotmánybíróságnak megküldött
normaszövegben további változtatás ne legyen. " ( Az
Országgyűlés Alkotmány- és igazságügyi bizottságának
ügyrendi jellegű állásfoglalásai és döntései.
Összeállította: az Országgyűlés Jogi Főosztálya. 79. oldal )
Az állásfoglalásnak megfelelően az Országgyűlés a
zárószavazás elhalasztása tekintetében két szavazást is
tartott. Először arról szavaztak a képviselők, hogy a
zárószavazást elhalasztják-e, majd - mivel az Alkotmányügyi
bizottság megállapítása szerint az előzetes normakontroll
kapcsán szükséges a házszabálytól való eltérés is -
négyötödös többséggel arról is szavaztak, hogy a záróvitában
megvitatott módosító javaslatokról történő szavazás után ne
lehessen további módosító javaslatokat benyújtani. ( Az
Országgyűlés hiteles jegyzőkönyve. Az Országgyűlés tavaszi
ülésszakának 30. ülésnapja 1996. május 7. 19848-19849.
hasábok )
Az idézett állásfoglalás a 16/1991. (IV. 20.) AB
határozattal összhangban állapította meg az előzetes
normakontroll hatáskörének gyakorlására alkalmas
törvényjavaslati formát. Ugyanakkor az állásfoglalás az
Abtv. 33. §-ának rendelkezéseit figyelmen kívül hagyva az
előzetes normakontroll iránti indítványozási jog gyakorlását
ügyrendi kérdésnek - a Házszabálytól való eltérésnek -
tekintve, előzetes parlamenti döntéstől tette függővé.
4. A jelen ügyben, a zárószavazás elhalasztására irányuló
ügyrendi javaslat vitájában - az elutasítás érveként -
lényegében a fent idézett egyedi állásfoglalás szolgált
precedensként. A javaslat ellen érvelők azt hangsúlyozták,
hogy a zárószavazás elhalasztása az előzetes normakontroll
elbírálásáig, a Házszabálytól való eltérés tárgyában hozandó
döntést kíván, amit a Házbizottság nem támogatott. ( Lásd :
az Országgyűlés hiteles jegyzőkönyve 1997. tavaszi ülésszak
8. ülésnapja 1997. február 25. 30311-30312. hasábok )
IV.
Az indítvány az alábbiak szerint megalapozott.
1. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdése szerint : "A Magyar
Köztársaság független, demokratikus jogállam. "
Az Alkotmány Alkotmánybíróságra vonatkozó 32/A. § (1)
bekezdése kimondja, hogy "Az Alkotmánybíróság felülvizsgálja
a jogszabályok alkotmányosságát, illetőleg ellátja a
törvénnyel hatáskörébe utalt feladatokat. "
1.1. A jogállam tartalmát az Alkotmánybíróság több
döntésében értelmezte. A jelen ügyben is irányadó
megállapítások szerint : A jogállamiság alapértékét az
Alaptörvény rendelkezései részletezik, de nem töltik ki
teljes egészében annak tartalmát. A jogállamiság elve
ezekhez a konkrét alkotmányos szabályokhoz képest nem
kisegítő, másodlagos szabály, s nem pusztán deklaráció,
hanem önálló alkotmányjogi norma, aminek sérelme önmagában
is megalapozza valamely jogszabály alkotmányellenességét. Az
Alkotmánybíróság gyakorlatában a jogbiztonság szorosan a
jogállamiság alkotmányjogi elvéhez kapcsolódik.
A jogállamiság és jogbiztonság elvéből fakadnak az eljárási
garanciák. Ezek alapvető jelentőségűek az egyes
jogintézmények működésének kiszámíthatósága szempontjából.
Csak a formalizált eljárás szabályainak követésével
keletkezhet érvényes jogszabály. ( 11/1992. (III. 5.) AB
hat. ABH 1992. 84-85. )
1.2. Az Alkotmány 32/A. § (1) bekezdésének megfelelően az
Alkotmánybíróság hatásköreit a minden jogi norma utólagos
alkotmányossági vizsgálatán felül - alkotmányos
felhatalmazással - az Abtv. határozza meg. Az Abtv. 1. § a/
pontja, 21. § (1) bekezdése, és a 33. §-a - többek között -
legalább ötven országgyűlési képviselő jogává teszi az
előzetes normakontroll kezdeményezését törvényjavaslat
alkotmányossági szempontból aggályosnak tartott
rendelkezésével szemben. E jog gyakorlása - mint ahogy az
Alkotmánybíróság a 16/1991. (IV. 20.) AB határozatban
kifejtette - a hatalommegosztás rendszerébe úgy illeszthető
és az Alkotmánybíróság bírói funkciójával tartalmi vizsgálat
esetén csak úgy egyeztethető össze, ha a törvényjavaslat
szövege végleges formában kerül az Alkotmánybíróság elé.
1.3. Az Abtv. 33. §-ának rendelkezéseiből egyértelműen
következik, hogy a törvényjavaslatnak e formáját,
"eljárásjogi státuszát" az indítvány elbírálásáig, az
Országgyűlés nem változtathatja meg, azaz a
törvényjavaslatot - zárószavazással - nem fogadhatja el. A
zárószavazást - a törvény ( Abtv. ) erejénél fogva - el kell
halasztani. Az Alkotmánybíróság előzetes normakontroll
eljárása tehát, amennyiben az indítványozásra jogosultak e
jogukkal élnek, a zárószavazás előtt megváltoztatja a
törvényhozási eljárást anélkül, hogy annak közvetlenül
részévé válna. Az Alkotmánybíróság alkotmányellenességet
megállapító határozata alapján az Országgyűlés, vagy a
törvényjavaslatot benyújtó szerv ( személy ) a
törvényjavaslat alkotmányellenességét köteles megszüntetni.
( Abtv. 33. § (2) bekezdés )
Az Abtv. 33. §-án alapuló eljárásnak, mint speciális
közbenső eljárásnak a törvényalkotási eljáráshoz kapcsolódó
lefolytatása a törvény érvényességének az Alkotmány 2. § (1)
bekezdéséből levezethető jogállami követelménye.
Az Alkotmánybíróság jelen határozatában úgy döntött, hogy a
törvényhozási eljárás formai - az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésébe ütköző - alkotmánysértésének kimondását
megelőzően meghatározza azokat az alkotmányos
követelményeket, amelyek az előzetes alkotmányossági
vizsgálat indítványozásának szabályozásával, illetve a
szabályok alkalmazásával szemben fennállnak. Az Országgyűlés
által kialakított házszabályi értelmezés ugyanis nincs
összhangban az Alkotmánnyal. Az Alkotmány 2. § (1)
bekezdése, 32/A. § (1) és (2) bekezdése alapján - az
Alkotmánybíróság 16/1991. (IV. 20.) AB határozatában
meghatározott eljárási szakban - alkotmányos követelmény az
előzetes alkotmányossági felülvizsgálattal érintett
törvényjavaslat zárószavazásának elhalasztása. Csak ebben az
esetben érvényesülhet az ötven országgyűlési képviselő
indítványtételi joga és az Alkotmánybíróság hatásköri
szabálya.
Tekintettel arra, hogy az Abtv. 27. § (2) bekezdése alapján
az Alkotmánybíróság határozata mindenkire kötelező, a
határozatban megfogalmazott alkotmányos követelmény
figyelmen kívül hagyásával megszavazott törvényt az
Alkotmánybíróság - formai alkotmánysértés miatt - a jövőben
visszamenőleges hatállyal megsemmisíti. A megsemmisítés
alapja a közjogi érvénytelenség, amely a norma formai
alkotmányellenességének egyik változata.
1.4. Az Alkotmánybíróság az alkotmányos követelmény
meghatározására tekintettel az ún. összeférhetetlenségi
törvény alkotmányossági vizsgálatát az Abtv. 1. § b/ pontja
szerinti utólagos normakontroll hatáskörben - külön eljárás
keretében - folytatatta le.
2. Az Alkotmánybíróság a Házszabály vonatkozásában
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet állapított
meg.
2.1. Az Abtv. 49. § (1) bekezdése szerint mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására akkor
kerülhet sor, ha a jogalkotó szerv jogszabályi
felhatalmazásból származó jogalkotói feladatának nem tett
eleget és ezzel alkotmányellenességet idézett elő. Az
Alkotmánybíróság e hatáskör gyakorlása kapcsán - működésének
kezdetén - kifejtette, hogy a jogalkotó szerv
jogszabályalkotási kötelezettségének konkrét jogszabályi
felhatalmazás nélkül is köteles eleget tenni, ha azt
észleli, hogy hatás- és feladatkörébe tartozó területen
jogszabályi rendezést igénylő kérdés merült fel. ( 22/1990.
(X. 16.) AB hat. ABH 1990, 86. ) Amennyiben e kötelezettség
elmulasztása alkotmánysértő helyzetet eredményez, az
Alkotmánybíróság megállapítja az alkotmánysértő mulasztást,
a jogalkotó szerv pedig köteles azt megszünteti.
2.2. Az előzetes normakontroll lehetséges formái közül a
Házszabály kizárólag a köztársasági elnök által
kezdeményezett eljárást szabályozza ( Házszabály 111. § ) .
Az Abtv. 33. §-ában meghatározott előzetes normakontroll
nyilvánvalóan nem minősül a Házszabály 107. § (1)
bekezdésében meghatározott ún. koherencia problémának,
nevezetesen a törvényjavaslat és az Alkotmány közötti
összhang hiánya miatti módosító javaslatnak. Mivel "módosító
javaslatról" van szó, a házszabályi rendelkezés egyértelműen
az Országgyűlésen belül felmerülő és kizárólag az
Országgyűlés által eldönthető alkotmányossági vita kereteit
szabályozza. Az ilyen tartalmú javaslatok megtárgyalása után
természetesen nyitva áll az Abtv. 33. § szerinti előzetes
alkotmányossági vizsgálat iránti indítvány benyújtásának
lehetősége.
A Házszabály az Abtv. 33. §-ának alkalmazását biztosító
rendelkezéseket nem tartalmaz; ennek hiánya miatt alakult ki
az előzőekben elemzett - alkotmányellenes - parlamenti
gyakorlat.
Az Országgyűlés szabályozási kötelezettsége egyenesen
következik az Abtv. 33. §-ából, valamint a 16/1991. (IV.
20.) AB határozatból. Az indítvány alapján meginduló
alkotmánybírósági eljárás a törvény erejénél fogva kihat a
törvényhozási eljárásra. A törvényhozási eljárás
( házszabályi ) szabályozásával biztosítani kell, hogy az
Alkotmánybíróság értelmezése szerinti végleges
törvényjavaslat kerüljön alkotmánybírósági vizsgálat alá és
- az alkotmánysértés megállapítása esetén - legyenek meg az
eljárási feltételei az alkotmánysértő törvényjavaslat
korrekciójának.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a szabályozás
elmulasztása alkotmánysértő helyzetet idézett elő azáltal,
hogy megakadályozza az ötven országgyűlési képviselőt az
alkotmánybírósági eljárás kezdeményezésében, s egyben
korlátozza az Alkotmánybíróságot alkotmányvédelmi
feladatának teljesítésében. E szabályozás hiánya sérti az
Alkotmány 2. § (1) bekezdését és az Alkotmány 32/A. § (1) és
(2) bekezdését.
Az Alkotmánybíróság ezért - határidő megjelölésével -
felhívta az Országgyűlést, hogy tegyen eleget szabályozási
feladatának.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal
alkotmánybíró
Dr. Holló András
előadó alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |