Hungarian
Ügyszám:
.
IV/00175/2015
Első irat érkezett: 01/12/2015
.
Az ügy tárgya: a Veszprémi Törvényszék 1.Bpkf.653/2014/2. számú végzése elleni alkotmányjogi panasz (zaklatás, csalás)
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 27. § )
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 05/07/2015
.
Előadó alkotmánybíró: Lévay Miklós Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó - az Abtv. 27. §-a alapján - a Veszprémi Törvényszék 1.Bpkf.653/2014/2. számú végzése és a Veszprémi Járásbíróság 3.B.15132013/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól.
Az indítványozó előadja, hogy szomszédjával hosszabb ideje pereskedik. Ennek utolsó momentumaként az indítványozó - pótmagánvádlóként - zaklatással és csalással vádolta meg a szomszédját. Az elsőfokú bíróság a büntetőeljárást megszüntette, amelyet a másodfokú bíróság a támadott döntésével helybenhagyott.
Az indítványozó álláspontja szerint a sérelmezett döntés - többek között - ellentétes az Alaptörvény I. cikk (1) bekezdésében foglalt rendlkezséekkel, mivel nem tartották tiszteletben a sérthetetlen és elidegeníthetetlen alapvető jogait, azokat nem védelmezték. Sérült továbbá az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdése szerinti tisztességes bírósági eljáráshoz való jogát, valamint az V. cikk és a VI. cikk (1) bekezdése szerinti alapvető jogait, mivel a bíróság megtagadták a segítségnyújtást a perbeli ügyben..
.
Támadott jogi aktus:
    Veszprémi Törvényszék 1.Bpkf.653/2014/2. számú végzése, Veszprémi Járásbíróság 3.B.1513/2013/2. számú végzés
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
I. cikk (1) bekezdés
II. cikk
IV. cikk (1) bekezdés
V. cikk
VI. cikk (1) bekezdés
XIII. cikk (1) bekezdés
XV. cikk (1) bekezdés
XX. cikk (1) bekezdés
XXIV. cikk (1) bekezdés
XXVIII. cikk (1) bekezdés
XXVIII. cikk (7) bekezdés

.
Anonimizált indítvány (pdf):
IV_175_4_2015_inditvany_kieg.pdfIV_175_4_2015_inditvany_kieg.pdfIV_175_0_2015_inditvany.pdfIV_175_0_2015_inditvany.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
    .
    A döntés száma: 3206/2015. (X. 27.) AB végzés
    .
    A döntés kelte: Budapest, 10/12/2015
    .
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    2015.10.12 15:30:00 3. öttagú tanács
    .

    .
    A döntés szövege (pdf):
    3206_2015_végzés.pdf3206_2015_végzés.pdf
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
      Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
      v é g z é s t:

      1. Az Alkotmánybíróság a Veszprémi Járásbíróság 3.B.1513/2013/2. számú és a Veszprémi Törvényszék 1.Bpkf. 653/2014/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.

      2. Az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panasz tárgyában indult eljárást az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdése, G) cikk (2) bekezdése, 28. cikke, 29. cikk (1) és (2) bekezdés b) pontja, valamint 46. cikk (1) bekezdése tekintetében megszünteti.
      I n d o k o l á s

      [1] 1. Az indítványozó az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 27. §-a alapján alkotmányjogi panasszal fordult az Alkotmánybírósághoz, melyben a Veszprémi Járásbíróság 3.B.1513/2013/2. számú és a Veszprémi Törvényszék 1.Bpkf.653/2014/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte.
      [2] Az alkotmányjogi panasz alapjául szolgáló ügy lényege, hogy az indítványozó és a szomszédja között a szomszéd által még az indítványozó odaköltözése előtt felépített kerti tető használata miatt haragos viszony alakult ki, ami közigazgatási (birtokvédelmi, építésrendészeti) eljárások sorozatát eredményezte. A számtalan hatósági eljárás miatt az indítványozó és a szomszédja közötti viszony megromlott. Az indítványozó szerint szomszédja csalást követett el azáltal, hogy az építésügyi hatósághoz a kerti tető építésére beadott engedélyezési kérelem ellenére a kerti tető helyett gépkocsi beállót épített. Szomszédja folyamatos birtokháborító magatartásai továbbá véleménye szerint megvalósítják a zaklatás büntető törvényi tényállását. Szomszédja ugyanis abból a célból, hogy az ő és családja mindennapi életvitelébe beavatkozzon, őket tartósan háborgassa, a felek telekrészét határoló kerítés szögvas oszlopát a helyéről kiszedte és azt az indítványozó kertjébe helyezte. Kertjét rendszeresen akkor permetezte, amikor az indítványozó gyermekei a kertben játszottak, és olyan időben nyírt füvet, lapátolt havat, amikor a panaszos gyermekei aludni szerettek volna. Szomszédja állandóan akadályozta lakásának, garázsának használatában, valamint egy kockakövet is elhelyezett a közös használatban lévő telken. A fentieken túl szomszédja a közös használatú garázsfeljárón egy funkció nélküli zsákot helyezett ki, azt többszöri kérése ellenére sem távolította el az útból, ezért a zsákban az indítványozó gyermeke többször elesett. Ezen túl a szomszédja azzal, hogy egyik nap úgy tolatott ki garázsából, hogy az indítványozó gyermekét majdnem elütötte, annak látszatát keltette, hogy gyermekének életét, testi épségét, vagy egészségét sértő, illetve veszélyeztető esemény következik be. Az indítványozó a fenti cselekmények miatt feljelentést tett a Veszprémi Rendőrkapitányságon, mely az eljárást bűncselekmény hiányában megszüntette. A Veszprémi Járási Ügyészség az indítványozó panaszát elutasította. Ezt követően az indítványozó pótmagánvádlóként vádindítványt terjesztett elő zaklatás vétsége és csalás bűntette miatt. A Veszprémi Járásbíróság a pótmagánvádas eljárást bűncselekmény hiánya miatt megszüntette, melyet a másodfokon eljáró Veszprémi Törvényszék helybenhagyott. A bíróságok megállapították, hogy a vádindítványban szereplő, a vádlott terhére rótt cselekmények – így a közös használatú, bejárati úton történő parkolás, a pótmagánvádló gyermekeinek alvásidejében történő hólapátolás, fűnyírás, permetezés, a pótmagánvádló lakásába történő indokolatlan becsengetés, építésrendészeti, birtokvédelmi ügyekben megalapozatlan kérelmek benyújtása, valamint funkció nélküli zsák elhelyezése közös használatú garázsbejárón, garázsok között betongát építése – nem alapozzák meg a zaklatás törvényi tényállását. Nem tekinthetők ugyanis olyan jellegű és fokú, a mindennapi életvitelbe való önkényes beavatkozásnak és háborgatásnak, amelyek büntetőjogi felelősség megállapítását indokolnák. Nem képezheti büntetőeljárás tárgyát az sem, hogy a pótmagánvádló gyermeke a vádlott közrehatása nélkül, egy zsákban, valamint a garázsok közé épített betongátban megbotlott. A bíróságok álláspontja szerint továbbá a vádlott garázsból történt kitolatása szintén nem minősül bűncselekménynek. A rendőri jelentés, és az ahhoz csatolt fényképmelléklet alapján ugyanis megállapítható, hogy a vádlott a KRESZ előírásainak megfelelően, biztonságosan végezte a tolatást, azaz a vádlott szándéka nem irányult a pótmagánvádló vagy a hozzátartozója életét, testi épséget, egészséget veszélyeztető veszélyhelyzet vagy testi sérülés okozására.
      [3] A bíróságok továbbá megállapították, hogy a rendelkezésre álló adatok (okiratok, tanúvallomások) szerint szintén nem állapítható meg a csalás bűntette, mert azok alapján tényként rögzíthető, hogy a vádlott által emelt kerti tető már akkor állt, amikor a pótmagánvádló az ingatlant megvásárolta. Teljességgel kizárt tehát, hogy a vádlott a vádiratban szereplő cselekményével jogtalan haszonszerzésre törekedett, vagyis vagyoni előnyhöz jutott és – a pótmagánvádló kizárólagos tulajdonában levő ingatlanhányad értékcsökkenésével – kárt okozott volna. A kár ugyanis a vagyonban bekövetkezett tényleges értékcsökkenés, az nem foglalja magában egy későbbi időpontban történő esetleges bérbeadás vagy értékesítés során elmaradó vagyoni előnyt.
      [4] A másodfokú bíróság megállapította azt is, hogy mivel a rendőrség és az ügyészség csak a zaklatás és a csalás törvényi tényállása tárgyában szüntette meg az eljárást, ezért az indítványozó által a vádiratban hivatkozott további olyan cselekmény tekintetében, amelyben nyomozást nem folytattak, és amely vonatkozásában a vádemelés kérdésében az ügyészség sem foglalt állást, pótmagánvádlóként történő fellépésre nincs lehetőség. A vádlott és a pótmagánvádló között évek óta fennálló konfliktus, a közös ingatlanrész folytán felmerülő viták továbbá polgári jogi vagy közigazgatási eljárás keretében orvosolhatók, azok nem alapozzák meg büntetőeljárás lefolytatását.
      [5] A másodfokú bíróság megállapította azt is, hogy téves a pótmagánvádló azon hivatkozása, hogy a vádindítvány befogadása esetén a bíróság köteles tárgyalást tartani és csak a bizonyítási eljárás lefolytatását követően hozhat eljárást megszüntető határozatot. Kifejtette, hogy a bíróságnak először valóban abban kell állást foglalnia, hogy a vádindítvány nem késett-e el, a pótmagánvádlónak van-e jogi képviselője, rendelkezik-e perbeli legitimációval, a vád törvényes-e. Ha azonban azt észleli, hogy a vádindítvány történeti tényállásában leírt cselekmény nem bűncselekmény, úgy ez okból a vádindítványt nem utasíthatja el, hanem a tárgyalás előkészítésének szakában a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény 267. § (1) bekezdés a) pontja alapján az eljárás megszüntetésének van helye.
      [6] Az indítványozó a Veszprémi Törvényszék 1.Bpkf.653/2014/2. számú végzése ellen nyújtott be alkotmányjogi panaszt. A főtitkárság hiánypótlásra történő felhívását követően az indítványozó egyrészt indítványát kiterjesztette az első fokon eljáró Veszprémi Járásbíróság 3.B.1513/2013/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére, másrészt visszavonta az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdése, G) cikk (2) bekezdése, 28. cikke, 29. cikk (1) és (2) bekezdés b) pontja, 46. cikk (1) bekezdése tekintetében, illetve további alaptörvényi rendelkezések sérelmét jelölte meg. Az indítványát egyébként változatlan tartalommal fenntartotta. Véleménye szerint a bírói döntések sértik az Alaptörvény I. cikk (1) bekezdését, II. cikkét, IV. cikk (1) bekezdését, V. cikkét, VI. cikk (1) bekezdését, XIII. cikk (1) bekezdését, XV. cikk (1) bekezdését, XX. cikk (1) bekezdését, XXIV. cikk (1) bekezdését, XXVIII. cikk (1) és (7) bekezdését.
      [7] Az indítványozó azt kifogásolja, hogy a bíróságok elfogadták a nyomozóhatóság, illetőleg a vádhatóság bizonyítási eszköz értékelése során levont következtetéseit, így véleménye szerint a bíróságok döntése a hatóságok téves jogértelmezésén és jogszabálysértő eljárásán alapult. A bíróságok tárgyalás megtartása nélkül szüntették meg az eljárást, megfosztva ezáltal attól a lehetőségétől, hogy további bizonyítási indítványait megtegye, illetve az előterjesztett bizonyítékait indokolás nélkül mellőzték. Véleménye szerint a vádindítványban megjelölt cselekmények a bíróság álláspontjától eltérően alkalmasak a zaklatás és a csalás bűncselekményének a megállapítására. Úgy véli, téves a bíróságok azon megállapítása, mely szerint a vádlott sorozatos bosszantása, provokációja a társadalomban elfogadott mindennapos cselekedetnek minősül, és nem valósítja meg a zaklatás törvényi tényállását. Álláspontja szerint téves a bíróságoknak a tolatás megítélésére vonatkozó következtetése is, mert nem vizsgálták a vádlott tudattartalmát, indítékát, valamint az elkövetés körülményeit, módját. A bíróságnak e tekintetben igazságügyi elmeorvosi szakértői vizsgálatot kellett volna elrendelnie. Véleménye szerint törvénysértő módon járt el a bíróság a csalás tényállásának büntetőjogi megítélésében is, amikor nem vette figyelembe bizonyítási indítványait, a lakása megvásárlásának körülményeit és a vádlott rosszhiszemű, megtévesztő magatartását. A csalás két törvényi tényállási elemének, vagyis a jogtalan haszonszerzés és a károkozás mértékének megállapításához továbbá igazságügyi ingatlanforgalmi szakértő kirendelésére lett volna szükség, mivel a jogellenesen megépített gépkocsi tároló a lakása forgalmi értékét jelentősen csökkentette. Mindezek miatt téves a bíróságok azon megállapítása is, hogy e körben a közte és a szomszédja között fennálló jogvita a közigazgatási és a polgári jogi eljárásokban keletkeztet csak jogviszonyt, s a vádlott cselekményei nem vizsgálandók büntetőeljárás keretében. A bíróságoknak továbbá vizsgálnia kellett volna, hogy a vádlott cselekményeivel a zaklatás és a csalás törvényi tényállásán kívül további bűncselekményt megvalósított-e (például: magán- és közokirat-hamisítás, hamis vád, életveszélyt okozó súlyos testi sértés kísérlete, emberölés kísérlete, foglalkoztatás körében elkövetett veszélyeztetés stb.). Kifogásolta, hogy az eljáró hatóságok és bíróságok nem tettek eleget az Alaptörvényből fakadó kötelezettségeiknek, ugyanis döntéseikkel „szemet hunytak” a bűncselekmények felett. Sérelmezi, hogy a bíróságok ahelyett, hogy védelmet nyújtottak volna az őt és családját ért folyamatos támadásokkal szemben, az eljárást megszüntették, a jogtalan támadások elleni fellépéshez való jogától megfosztották, valamint a magán- és családi életét zavaró jogellenes állapotot fenntartották. A bírói döntések azáltal, hogy a vádlott cselekményeit nem minősítették bűncselekménynek és a vádlottat mentesítették maga­tar­tásának következményei alól, jogtalan hátrányt okoztak.

      [8] 2. Az Abtv. 56. § (1) bekezdése alapján az Alkotmánybíróság először az alkotmányjogi panasz befogadásáról dönt, melynek során az eljáró tanács vizsgálja, hogy az indítvány megfelel-e az alkotmányjogi panasz befogadhatóságára vonatkozó törvényi – formai és tartalmi – feltételeknek.
      [9] Az Alkotmánybíróság a formai feltételek vizsgálata során megállapította, hogy az alkotmányjogi panasz az Abtv. 30. § (1) bekezdésében foglalt hatvan napos határidőn belül került benyújtásra, továbbá az alkotmányjogi panasz megfelel az Abtv. 52. § (1b) bekezdés a)f) pontjaiban foglalt feltételeknek is.
      [10] A befogadásról való döntéskor az indítvány tartalmi vizsgálata során a testület különösen az Abtv. 26–27. § szerinti érintettséget, a jogorvoslat kimerítését, valamint a 29–31. § szerinti feltételeket vizsgálja. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványt az Abtv. 27. §-a szerint benyújtásra jogosult és érintett magánszemély nyújtotta be jogorvoslati jogának kimerítését követően. Az Alkotmánybíróság ugyanakkor megállapította, hogy az indítványozó által hivatkozott XXIV. cikk (1) bekezdése a közigazgatási hatósági eljárásokra vonatkozik. Az indítványozó által hivatkozott alaptörvényi rendelkezés és a támadott bírósági ítéletek között a jelen ügyben nincs összefüggés. Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az említett összefüggés hiánya az indítvány befogadásának tartalmi akadálya {3130/2013. (VI. 24.) AB végzés, Indokolás [17]}.
      [11] Az Abtv. 29. §-a alapján továbbá az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség vagy alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés esetén fogadja be. Az Alkotmánybíróság az Alaptörvény 24. cikk (1) bekezdésének értelmében az Alaptörvény védelmének legfőbb szerve. Ennek megfelelően az Alkotmánybíróság az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdésének d) pontja alapján a bírói döntéseket az alkotmányosság szempontjából ellenőrizheti, és jogköre a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség vizsgálatára és kiküszöbölésére korlátozódik, ezért a bírói döntés irányának, a bizonyítékok bírói mérlegelésének és értékelésének, illetve a bírósági eljárás teljes egészének ismételt felülbírálatára nem rendelkezik hatáskörrel {3231/2012. (IX. 28.) AB végzés, Indokolás [4]; 3017/2013. (I. 28.) AB végzés, Indokolás [3]; 3170/2014. (VI. 3.) AB végzés, Indokolás [8]}. Az Alkotmánybíróság attól is tartózkodik, hogy a bíróságok felülbírálati jogköréhez tartozó, szakjogi vagy kizárólag törvényértelmezési kérdésekben állást foglaljon {3003/2012. (VI. 21.) AB végzés, Indokolás [4]; 3028/2014. (II. 17.) AB végzés, Indokolás [12]}. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványozó alkotmányjogi panaszában valójában a bíróságok által megállapított tényállást, a bírói törvényértelmezés és jogalkalmazás helyességét, valamint a bíróságok által mindezekből levont következtetéseket vitatja. Az indítványozó alkotmányjogi panasza a kifogásolt ítéletek felülbírálatára irányul, illetve a bíróságok eljárását kritizálja, és azt várja el az Alkotmánybíróságtól, hogy másként értékelje a tényállást, valamint a bizonyítékokat, továbbá vizsgálja felül a bíróságok által eldöntött tény- és jogkérdéseket. Az Alaptörvény általa felhívott rendelkezéseivel kapcsolatban az indítványozó az ítéletekkel szembeni kifogásait fogalmazza meg, alkotmányossági érvelést ténylegesen azonban az indítvány nem tartalmaz. Mivel az indítvány alapján az Abtv. 29. §-ában meghatározott, a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség vagy alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés nem állapítható meg, ezért az Alkotmánybíróság tanácsa – az Abtv. 47. § (1) bekezdése és az Ügyrend 5. § (1) bekezdése alapján eljárva – az alkotmányjogi panaszt az Abtv. 29. §-a, továbbá az 56. § (2) és (3) bekezdése, valamint az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) pontja alapján visszautasította.

      [12] 3. Az indítványozó indítványát az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdése, G) cikk (2) bekezdése, 28. cikke, 29. cikk (1) és (2) bekezdés b) pontja, valamint 46. cikk (1) bekezdése tekintetében visszavonta, ezért az Alkotmánybíróság az eljárást ezen indítványi elemek kapcsán – figyelemmel az Abtv. 59. §-ában foglaltakra – az Ügyrend 67. § (1) és (2) bekezdése c) pontja alapján megszüntette.
          Dr. Szalay Péter s. k.,
          tanácsvezető alkotmánybíró
          .
          Dr. Dienes-Oehm Egon s. k.,
          alkotmánybíró

          Dr. Lévay Miklós s. k.,
          előadó alkotmánybíró
          Dr. Lenkovics Barnabás s. k.,
          alkotmánybíró

          Dr. Salamon László s. k.,
          alkotmánybíró

          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          01/12/2015
          .
          Number of the Decision:
          .
          3206/2015. (X. 27.)
          Date of the decision:
          .
          10/12/2015
          .
          .