Hungarian
Ügyszám:
.
IV/01610/2022
Első irat érkezett: 07/08/2022
.
Az ügy tárgya: A Kúria Bfv.I.901/2021/6. számú végzése elleni alkotmányjogi panasz (rágalmazás)
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 27. § )
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 10/05/2022
.
Előadó alkotmánybíró: Schanda Balázs Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó az Abtv. 27. § szerinti alkotmányjogi panaszában a Kúria Bfv.I.901/2021/6. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kéri a Budai Központi Kerületi Bíróság 7.B.1140/2020/13. számú ítéletére és a Fővárosi Törvényszék 21.Bf.5290/2021/9. számú ítéletére kiterjedő hatállyal.
Az alkotmányjogi panasz előzményéül szolgáló büntetőügyben megállapított tényállás szerint az indítványozó, aki újságíróként dolgozik, részt vett egy politikai párt által tartott lakossági fórumon. A rendezvényen jelen volt a későbbi sértett, egy kerületi és fővárosi önkormányzati tisztséget ellátó politikus is. A rendezvényt követően az indítványozót foglalkoztató internetes hírportálon cikk jelent meg arról, hogy a sértett az indítványozót fizikai erőszakkal, fenyegetéssel és megfélemlítéssel akadályozta meg a lakossági fórumról való tudósításban, mobiltelefonját elvette, a fényképfelvételeket törölte. A cikket több sajtótermék közölte, emellett az indítványozó e kijelentéseket hasonló tartalommal egy televíziós hírműsorban is megismételte. A sértett által kezdeményezett magánvádas eljárásban az elsőfokú bíróság megállapította az indítványozó bűnösségét folytatólagosan elkövetett rágalmazás vétségében, miután az indítványozó az általa állított tények valóságát nem bizonyította, és - bár a sértett közszereplőnek minősül - a közlésekre nem közügyek megvitatása körében került sor. A másodfokon eljáró Fővárosi Törvényszék az elsőfokú ítéletet helybenhagyta, rögzítve, hogy az indítványozó által hivatkozott alkotmánybírósági gyakorlat nem vonja a véleménynyilvánítás védelmi körébe azokat a közügyek megvitatásához nem kapcsolódó tényállításokat, amelyek, mint a jelen ügyben, közérdeklődésre számot tartó magánügyeket érintenek. A Kúria az indítványozó védője által előterjesztett felülvizsgálati indítványt elutasította, mivel a megelőző eljárásban a valóság bizonyítását a bíróság elrendelte, annak eredményeként állapította meg a tényállást, így a felülvizsgálati indítvány a Kúria megítélése szerint a bíróság bizonyítékokat mérlegelő tevékenységét támadta, ami alapján a felülvizsgálat törvényben kizárt.
Az indítványozó álláspontja szerint a Kúria nem vette figyelembe, hogy a sérelmezett közlések közügyek megvitatásához kapcsolódtak, ezért az Alkotmánybíróság gyakorlata alapján kiemelt védelmet élveznek: az eljárás során azt kellett volna bizonyítani, hogy az indítványozó minden közlése valótlan. Ebből következően az indítványozó bűnösségét megállapító ítéletek felülvizsgálatát elutasító kúriai végzés és maguk az ítéletek is sértik az Alaptörvény IX. cikk (1) és (2) bekezdését, mivel a bűnösség megállapítása azon alapul, hogy az indítványozó nem tudta sikerrel bizonyítani a tényállítások valóságát..
.
Támadott jogi aktus:
    A Budai Központi Kerületi Bíróság 7.B.1140/2020/13. számú ítélete, a Fővárosi Törvényszék 21.Bf.5290/2021/9. számú ítélete, a Kúria Bfv.I.901/2021/6. számú végzése
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
IX. cikk (1) bekezdés
IX. cikk (2) bekezdés

.
Anonimizált indítvány (pdf):
IV_1610_6_2022_ind_kieg_anonim.pdfIV_1610_6_2022_ind_kieg_anonim.pdfIV_1610_0_2022_indítvány_anonim.pdfIV_1610_0_2022_indítvány_anonim.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
    .
    A döntés száma: 3087/2023. (II. 16.) AB végzés
    .
    Az ABH 2023 tárgymutatója: közéleti vita teszt
    .
    A döntés kelte: Budapest, 01/31/2023
    .
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    2023.01.31 9:30:00 2. öttagú tanács
    .

    .
    A döntés szövege (pdf):
    3087_2023 AB végzés.pdf3087_2023 AB végzés.pdf
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
      Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
      v é g z é s t:

      Az Alkotmánybíróság a Kúria Bfv.I.901/2021/6. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt visszautasítja.
      I n d o k o l á s

      [1] 1. Egy magánszemély jogi képviselő (dr. Hüttl Tivadar ügyvéd) útján eljárva az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 27. § (1) bekezdése alapján alkotmányjogi panaszt terjesztett elő, amelyben kérte a Kúria Bfv.I.901/2021/6. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését. Az indítványozó szerint a támadott döntés ellentétes az Alaptörvény IX. cikk (1) bekezdésében rögzített véleménynyilvánítási szabadsággal.

      [2] 2. A bírósági határozatokban ismertetett tényállás szerint az indítványozó 2017. május 5. napján egy internetes felületen „Lerángatták a lépcsőn a […] tudósítóját, és elvették a telefonját a Fidesz konzultációs fórumán” ­címen tett közzé tudósítást. A cikkben megszólított személy a becsületének csorbítása miatt feljelentést tett.
      [3] Az első fokon eljáró Budai Központi Kerületi Bíróság a 7.B.1140/2020/13. számú ítéletében az indítványozót folytatólagosan elkövetett rágalmazás vétségében marasztalta és megrovásban részesítette. Az elsőfokú bíróság megállapította, hogy az indítványozó ténytartalmú közléseket tett, amelyek a magánvádló emberi méltóságának sérelmére alkalmasak voltak, becsületét csorbították. Az elsőfokú bíróság arra a következtetésre jutott, hogy a magánvádló nemcsak a politikai rendezvény szervezője volt, hanem egyidejűleg a helyi politikai szervezet tagja, így a valóság bizonyítását nem látta mellőzhetőnek. A valóság bizonyítása kapcsán az elsőfokú bíróság – a sértett, a vádlott, tanúk meghallgatása és kamerafelvétel megtekintése alapján – arra a következtetésre jutott, hogy a vádlott által állított tények valóságát nem sikerült bizonyítani.
      [4] Az indítványozó fellebbezése alapján másodfokon eljáró Fővárosi Törvényszék a 21.Bf.5290/2021/9. számú ítéletében az elsőfokú döntést – a minősítés és a szankció tekintetében – helybenhagyta. A másodfokú bíróság a tényállási elemek tekintetében osztotta az elsőfokú bíróság álláspontját, érvelése szerint az elhangzott közlések a magánvádló becsületének sérelmére voltak alkalmasak, az elsőfokú bíróság helyesen járt el, mikor a való­ság bizonyítását elrendelte, továbbá úgy értékelte, hogy a felvett bizonyítékok cáfolták a vádlott előadását. A másodfokú bíróság nem osztotta az indítványozó álláspontját, hogy a közlés közügyekben történt volna, és így a véleménynyilvánítási szabadság fokozott védelmét élvezi. Álláspontja szerint a magánvádló politikusi minő­sége nem alapozza meg, hogy az indítványozói közlésben rögzített eseménysor (a lakossági fórumon idején történt szóváltás, dulakodás) társadalmi jelentőségűnek, közügynek minősülne.
      [5] Az indítványozó felülvizsgálati indítványát a Kúria a támadott döntésben elutasította. A Kúria álláspontja szerint a felülvizsgálati indítvány tartalmát tekintve a valóság bizonyítása eredményének felülértékelését célozza, amelyre azonban felülvizsgálati eljárásban nincs lehetőség.
      [6] A Kúria döntésével szemben az indítványozó az Abtv. 27. § (1) bekezdésére alapított panasszal fordult az Alkotmánybírósághoz. Az indítványozó szerint az Alaptörvény IX. cikk (1) bekezdését sérti, hogy a Kúria nem vette figyelembe, hogy a sérelmezett közlések közügyek megvitatásához kapcsolódtak, és mint ilyenek, kiemelt védelmet élveztek. Az indítványozó hivatkozott arra, hogy a közlés egy közérdeklődésre számot tartó vitához járult hozzá, a közléssel érintett személy (a magánvádló) politikai szerepe miatt széles körben ismert, továbbá az információt az indítványozó a sajtó munkatársaként közvetlenül, első kézből szerezte be. A terhelt újságírói minőségéből, a „watchdog funkcióból” is következik a véleménynyilvánítás szabadságának magasabb szintű védelme: az indítványozó a közhatalmat gyakorló Kormány rendezvényszervezőjével összefüggésben fogalmazott meg állításokat.
      [7] Az indítványozó a 3328/2017. (XII. 8.) AB határozatra alapozva arra hivatkozott, hogy a valóságbizonyítás sikertelensége a védett véleménynyilvánítás körében nem vezethet automatikusan az elkövető bűnösségének a kimondásához, hanem a büntetőjogi felelősségre vonáshoz arra is szükség van, hogy a büntetőeljárásban bizonyosságot nyerjen: a terhelt tudott arról, hogy valótlan az a becsületsértő tény, amelyet állított, híresztelt, vagy amelyre utaló kifejezést használt. Az indítványozó szerint a támadott döntések sértik a véleménynyilvánítás szabadságát, mert nem bizonyították, hogy a sértetti közlés tudottan valótlan lett volna.

      [8] 3. Az Alkotmánybíróság az Abtv. 56. § (2) bekezdésében meghatározottak szerint megvizsgálta az alkotmányjogi panasz befogadhatósága törvényi feltételeinek fennállását.

      [9] 3.1. Az Abtv. 27. § (1) bekezdése alapján az „alaptörvény-ellenes bírói döntéssel szemben az egyedi ügyben érintett személy vagy szervezet alkotmányjogi panasszal fordulhat az Alkotmánybírósághoz, ha az ügy érdemében hozott döntés vagy a bírósági eljárást befejező egyéb döntés a) az indítványozó Alaptörvényben biztosított jogát sérti vagy hatáskörét az Alaptörvénybe ütközően korlátozza, és b) az indítványozó a jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette, vagy jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva”.
      [10] Az indítványozó saját ügyében jár el, megjelölte az indítványozói jogosultságát, valamint az Alkotmánybíróság hatáskörét megalapozó törvényi rendelkezést [Abtv. 51. § (1) bekezdés], az Abtv. 27. §-ában foglalt hatáskörben kérve az Alkotmánybíróság eljárását.

      [11] 3.2. Az Alkotmánybíróság ezt követően azt vizsgálta, hogy az alkotmányjogi panasz benyújtására nyitva álló határidőn belül nyújtotta-e be az indítványt az indítványozó.
      [12] Az Abtv. 30. § (1) bekezdéséből következően az Abtv. 27. §-a szerinti alkotmányjogi panaszt a sérelmezett döntés kézbesítésétől számított hatvan napon belül lehet benyújtani. Az alkotmányjogi panaszt az indítványozó 2022. június 20-án nyújtotta be. Az indítványozó jogi képviselője a másodfokú bíróság döntését 2021. május 11-én, a Kúria nem érdemi és nem mérlegelésen alapuló döntését 2022. április 21-én töltötte le. Megállapítható, hogy az indítványozó a hatvannapos határidőt az előbbi döntés esetében túllépte, a Kúria döntése esetében a határidő teljesült.
      [13] Az Ügyrend 32. § (4) bekezdéséből az következik, hogy ha a Kúria azt állapítja meg, hogy felülvizsgálat lefolytatására nincs lehetőség, az Alkotmánybíróság a Kúriának a nem érdemi döntésén keresztül csak akkor vizsgálhatja az ügy érdemében hozott jogerős döntést, ha (i) az indítványozó a jogerős döntést a felülvizsgálati kérelem benyújtásával egyidőben alkotmányjogi panasszal határidőben megtámadta, vagy (ii) a Kúria a végzését mérlegelési jogkörben hozta. A Kúria nem mérlegelés alapján hozott, felülvizsgálati kérelmet hivatalból elutasító végzése a bírósági eljárást befejező egyéb döntésnek minősül (ezért is támadható önállóan alkotmányjogi panasszal). Ez viszont egyben azt is jelenti, hogy a jelen alkotmányjogi panasz elbírálása szempontjából az Abtv. 27. § (1) bekezdése szerinti, az alapügy érdemében hozott döntésnek a Fővárosi Törvényszék 21.Bf.5290/2021/9. számú ítélete tekinthető {hasonlóan például: 3369/2020. (X. 22.) AB végzés, Indokolás [12]; 3063/2021. (II. 19.) AB végzés, Indokolás [15]}. A másodfokú határozattal szemben az alkotmányjogi panasz nyilvánvalóan el­késettnek minősül. Ennek megfelelően az indítványozónak a jogerős ítélettel kapcsolatos érveit az Alkotmánybíróság jelen eljárásában érdemben nem bírálhatta el {hasonlóan például: 3063/2021. (II. 19.) AB végzés, Indokolás [16]–[17]}.
      [14] Törvényességi kérdés – és épp ezért nem tehető alkotmánybírósági felülvizsgálat tárgyává – hogy van-e helye felülvizsgálatnak a konkrét ügyben, vagy az törvényileg kizárt. Az Alkotmánybíróság erre tekintettel a felülvizsgálati kérelem elutasítását nem vizsgálta.
      [15] Az Alkotmánybíróság megjegyzi: valamely összefüggés közéleti szereplővel vagy eseménnyel még nem eredményezi a közlés társadalmi, közéleti jellegét. A rágalmazásnak minősített közlés az indítványozó és a rendezvény szervezője közötti szóváltásra, dulakodásra vonatkozott, amely abban az esetben sem „közéleti kérdés”, ha arra a sajtó munkatársa és egy politikus között került sor.
      [16] A fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Fővárosi Törvényszék jogerős döntését az alkotmány­jogi panasz elkésettsége miatt nem vizsgálhatta. A Kúria felülvizsgálatot elutasító döntése vizsgálat tárgya lehetetett, viszont az indítvány erre vonatkozóan nem vetette fel az alaptörvény-ellenesség kételyét.

      [17] 4. Erre tekintettel az Alkotmánybíróság azt állapította meg, hogy az indítvány nem felel meg az Abtv. 29. §-ában rögzített követelménynek, ezért az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) pontja alapján visszautasította.

          Dr. Márki Zoltán s. k.,
          tanácsvezető alkotmánybíró
          .
          Dr. Handó Tünde s. k.,
          alkotmánybíró




          . Dr. Schanda Balázs s. k.,
          előadó alkotmánybíró
          Dr. Márki Zoltán s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Pokol Béla

          alkotmánybíró helyett

          Dr. Szívós Mária s. k.,
          alkotmánybíró
          .

          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          07/08/2022
          .
          Number of the Decision:
          .
          3087/2023. (II. 16.)
          Date of the decision:
          .
          01/31/2023
          .
          .